Комисия по европейските въпроси
ЧЕТИРИДЕСЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Комисия по европейските въпроси
-----------------------------------------------------------------
П Р О Т О К О Л
№ 65
На 3 май 2007 година се проведе извънредно заседание на Комисията по европейските въпроси при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Представяне и обсъждане на законопроект № 702-01-17/18.04.2007 г. за пазарите за финансови инструменти – внесен от Министерския съвет.
2. Обсъждане на проект на становище относно Годишната стратегия на Европейската комисия през 2008 година.
На заседанието присъстваха: Евгения Колданова – заместник-министър на външните работи, Димана Ранкова – заместник-председател на Комисията по финансов надзор.
Заседанието беше открито и ръководено от председателя на Комисията по европейските въпроси Атанас Папаризов.
АТАНАС ПАПАРИЗОВ: Уважаеми колеги, имаме необходимия кворум. Откривам заседанието на Комисията по европейските въпроси.
Предлагам днешното заседание да протече при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Представяне и обсъждане на законопроект № 702-01-17/18.04.2007 г. за пазарите за финансови инструменти – внесен от Министерския съвет.
2. Обсъждане на проект на становище относно Годишната стратегия на Европейската комисия през 2008 година.
Който е съгласен с така предложения дневен ред, моля да гласува.
Против и въздържали се няма.
Приема се.
Тъй като по втора точка материалът е по-скоро ненормативен, предлагам да започнем с нея. Става дума за Годишната стратегия на Европейската комисия през 2008 година.
Ние сме подготвили един проект за становище.
По тази точка сме поканили да присъстват:
От Министерството на външните работи:
Евгения Колданова – заместник-министър,
Диана Джамбазова – старши експерт в Дирекция “Европейска интеграция”,
Димитър Япраков – съветник на министъра по европейските въпроси.
Бих помолил представителите на Министерството на външните работи да ни информират за Годишната стратегия на Европейската комисия за 2008 година, по която ние в перспектива ще приемем и годишна програма.
Има думата госпожа Колданова.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЕВГЕНИЯ КОЛДАНОВА: Уважаеми дами и господа народни представители! На 21 февруари 2007 година Европейската комисия одобри Комуникация за своята “Годишна политическа стратегия за 2008 година”, като този документ беше представен за обсъждане във формата на работната група “Античи” към Съвета на Европейския съюз.
Бих искала да обърна внимание върху основните приоритети:
Енергетика,
Опазване на климата,
Лисабонската стратегия за растеж и заетост и
Управление на миграционните процеси.
Предизвикателствата, които са заложени чрез изпълнение на тези приоритетни области са:
- Просперитет,
- Солидарност,
- Сигурност и
- Външни отношения.
По отношение на просперитета на първо място се поставя Лисабонската стратегия за ръст и заетост. Очаква се в края на 2007 година Европейската комисия да представи стратегически доклад за състоянието на първата фаза на стратегията. През 2008 година Европейската комисия ще извърши оценяване на първоначалните резултати по допълнителните усилия, предприети с цел реализацията на Лисабонската стратегия на регионално ниво, като през 2007 година всички страни – членки ще приемат национални програми, включително и България. Ние сме подготвили и изпратили за съгласуване национална програма за развитие и реформи.
Другото важно направление в този основен приоритет са въпросите, касаещи енергията и транспорта. Както знаете, Европейската комисия започва работа по създаването на единна европейска газова и енергийна мрежа и ще предложи мерки по реализацията на стратегическия план на Европейския съюз за енергийни технологии. Също така Европейската комисия ще предложи преразглеждането на системата от запаси на нефт на Европейския съюз.
Там се очаква да бъдат представени две законодателни инициативи, които касаят:
- план за действия на Европейския съюз по градския транспорт;
- въвеждане на законодателство по ограничаването на изхвърлянето на азотни оксиди;
- приемане на Бяла книга по общото Европейско морско пространство.
Третото направление са миграционните потоци. Там се очаква да бъдат представени две законодателни инициативи, които касаят миграцията на работната сила. Също така Европейската комисия ще предприеме действия в подкрепа на общата политика по миграция, както и мерки за създаването до 2010 година на обща европейска политика по предоставяне на убежище. Европейският съюз трябва да положи повече усилия по предотвратяването на нелегалната миграция, трафика на хора и опазване на външните граници.
В четвъртото направление – образование и изследвания, е предвидено създаване на изпълнителни агенции с цел пълна работоспособност на Европейския изследователски съвет, както и подготвителни действия с цел подготовката на дейността на Европейския технологичен институт през 2009 година.
По отношение на общия пазар са предвидени инициативи, включително законодателни, чиято цел е инициативи, включително законодателни, последвани от нова стратегия по Европейския патент, която ще позволи на бизнеса да ползва Общата консолидирана корпоративна данъчна основа, покриваща всичките му дейности в рамките на Европейския съюз.
Разбира се, тук трябва да споменем и инициативите, свързани със защитата на потребителите, новата стратегия, която ще бъде представена по отношение на защитата на потребителите, стратегическата оценка на Европейския икономически и валутен съюз след 10 години съществуване, както и предложения за промени.
В приоритета “Солидарност” са включени въпросите за:
Промяна на климата и околната среда, където Европейският съюз търси сътрудничество с други ключови държави на глобално ниво да поемат ангажимент за намаляването на емисии на въглероден диоксид след изтичането на протокола от Киото през 2012 година. Ще бъде представена и система по сигурността и глобалния мониторинг на околната среда.
По отношение на земеделието и риболова. Тук са представени предложения по на доклада за баланса на здравето в рамките на Общата селскостопанска политика. Европейската комисия също така предвижда ревизия на регулаторната и контролна рамка за прилагането на Общата политика по риболова. 2008 година е важна година за прокарването на реформи в секторите производство на вино, плодове, зеленчуци и памук.
Третият приоритет е социална солидарност и равни възможности: реализация на Европейския социален фонд и европейския фонд за приспособяване към глобализацията, както и инициативи, които ще модернизират европейското трудово законодателство;
Кохезионната политика: стратегически преглед на програмите под егидата на кохезионната политика за периода 2000-2006 година.
По третия приоритет – “Сигурност и свобода”.
Основни направления са:
Свобода на придвижване и външни граници на Европейския съюз: реализация на Шенгенска информационна система от второ поколение, нови мерки в областта на контрола на външните граници на Европейския съюз, стартиране на Визова информационна система, която ще бъде заменена от Общата визова политика. България изпълнява много усилена програма, в която основно са включени министърът на вътрешните работи, Митническата администрация и министърът на външните работи.
По второто направление – “Престъпност и тероризъм” – реализация на централизирана база данни с цифрови отпечатъци, стартиране на политика по борба с крайната радикализация, усилено сътрудничество между страните – членки в областта на информация и преследвания в случаите на трансгранична организирана престъпност.
Предвижда се да се засили механизмът на Европейския съюз за защита на гражданите и създаване на интегрирана стратегия за предотвратяване на бедствия.
По отношение на здравето и безопасността се подготвя от страна на Европейската агенция по безопасност на храните на проект на законодателство за оценяване на риска с оглед на генно-модифицираните храни и храни за животни, правна рамка за фармацевтични продукти, модернизация на законодателството, касаещо медицински устройства, инициатива за телемедицина – за борба с хроничните болести, развитие на инфраструктура, която да подготви за криза в областта на здравето и безопасността. Като последен, но не по значение приоритет е “Европа – световен партньор”.
Тук е включено разширяване – продължаване на преговорите с Хърватска и Турция, реализация на съществуващата мрежа от споразумения за стабилизация и асоциация със Сърбия.
Русия също е приоритетно направление. Подписването на ново направление е една от основните задачи на Европейския съюз. освен това споразумението с Украйна, стартиране на преговори за сключване на споразумения, които ще заменят съществуващите споразумения за партньорство и сътрудничество с Армения, Беларус, Азербайджан, Грузия и Молдова.
Предвижда се засилване на отношенията с Алжир, Беларус, Либия и Сирия, в зависимост от политическата ситуация.
Накрая в този раздел се третира, разбира се, и останалата част на света, която касае реализация на икономически споразумения за партньорство и на десетия европейски фонд за развитие, също така продължение на резултатите от срещата между Европейския съюз и САЩ, сключване на споразумения със стратегическите партньори на Европейския съюз – Китай, Индия и други партньори от Азия – АСЕАН, Южна Корея, Латинска Америка, както, разбира се, и горещите точки – Афганистан, Иран, Ирак.
За ваша информация, Европейската комисия има предвид и някои промени в бюджета за 2008 година, като планира например да увеличи финансирането на Лисабонската стратегия от 9,4 млрд. евро на 9,7 млрд. евро.
В сферата на транспорта Европейската комисия предлага да бъдат увеличени финансовите ресурси, предназначени за Европейската железопътна агенция, Европейската агенция за морска сигурност, Европейската агенция по сигурност на авиацията и на системата за наблюдение Галилео с 9,2 млн. евро.
Като част от “Глобалния алианс за политиката по климата” Европейската комисия планира да задели 50 млн. евро за периода 2008 – 2010 година, от които 10 млн. за 2008 година, за съвместни действия с развиващите се страни.
АТАНАС ПАПАРИЗОВ: Уважаеми колеги, фактически смисълът на тази Годишна стратегия и нейното разглеждане в Комисията по европейските въпроси, както и изслушването на министъра на външните работи е да се подготви едно становище, което нашите представители в КОСАК да могат да защитят, е дали министърът приема тези основни приоритети които представителите на нашата комисия е записала в становището. А това са:
На първо място овладяване на климатичните промени;
На второ място изпълнението на Лисабонската стратегия за растеж и заетост;
На трето място приемането на Програмата за нова европейска кохезионна политика и на Програмата за нова политика за развитие на селските райони.
Ние също така отбелязваме миграцията на населението, по който въпрос следва да се приемат законодателни актове по предложение на комисията.
Заслужава подкрепа и заявеното намерение на Европейската комисия през 2008 година да развива по-активни действия във всички направления на външните отношения.
Следващият въпрос е подобряване на управлението и на диалога с гражданите, за да може диалогът с гражданите действително да бъде по-действен и да бъде доближен Европейският съюз до гражданите.
В този смисъл бих искал да попитам заместник-министър Колданова дали счита, че това са приоритетите или бихме могли да ги допълним в това наше становище?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЕВГЕНИЯ КОЛДАНОВА: Аз мисля, че действително приоритетите, за които току-що говорихме, са в съответствие с българския дневен ред. така че, както и двамата с Вас обърнахме внимание, освен допълнението, касаещо раздела “Европа – световен партньор” и взаимоотношенията с Либия, всичко останало е напълно адекватно с нашите приоритети.
АТАНАС ПАПАРИЗОВ: Колеги, предлагам да приемем допълнението за отношенията с Либия и да възложим след това на секретариата на комисията да го подготви на английски език за разпространение на срещата като принос на българската делегация.
Който е съгласен да вземем това решение, моля да гласува.
Гласували: за 7, против и въздържали се няма.
Приема се.
Преминаваме към първа точка от дневния ред:
ПРЕДСТАВЯНЕ И ОБСЪЖДАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТ № 702-01-17/18.04.2007 Г. ЗА ПАЗАРИТЕ ЗА ФИНАНСОВИ ИНСТРУМЕНТИ – ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ.
По тази точка сме поканили да присъстват:
От Комисията по финансов надзор:
Димана Ранкова – заместник-председател,
Петя Никифорова – главен експерт – юрист,
Анна Андонова – главен експерт – юрист,
Антон Михайлов – главен експерт – юрист,
Ина Райковска – главен експерт – юрист.
От Министерството на финансите:
Гергана Беремска – държавен съкровищник,
Диана Крагиева – държавен експерт – юрисконсулт.
Давам думата на госпожа Ранкова да представи законопроекта.
ДИМАНА РАНКОВА: Съвсем накратко ще представя изготвения законопроект за пазарите за финансови инструменти, който е изцяло синхронизиран с Директива 20/439 на Европейския съюз, директива за пазарите на финансови инструменти .
С настоящият закон, който ще третира дейността на инвестиционните посредници, инструментите, които ще бъдат обект на търговия от страна на тези посредници и регулиране от страна на Комисията за финансов надзор, пазарите, където ще бъдат търгувани тези инструменти, на този етап изключителен монопол има Фондовата борса с въвеждането на закона и трактовката на директивата. Монополът на централизирания пазар отпада. Всяка една група от поне три посредника с минимален капитал от 5 млн. лв. могат да направят многостранна търговска система, насочена към определен вид играчи или определен вид инструменти, с цел повишаване на конкуренцията и предлагане на по-добра услуга като качество и като цена за всички потребители.
От друга страна, много ясно и точно се специфицират изискванията в светлината вече на тази директива и спрямо инвестиционните посредници, които са основни играчи на пазара.
Това много общо изчерпва текста на самата директива за пазарите на финансови инструменти.
Но най-същественият елемент е, че борсата губи своя монопол, какъвто е бил към настоящия момент със Закона за публично предлагане на ценни книжа като централизиран пазар.
Мисля, че тези 10 години, които изминаха, през които борсата беше единствен пазар на ценни книжа, оказаха благотворното си влияние, за да може пазарът да се концентрира и да се развие в една относително приемлива форма към настоящия момент.
С настоящия закон правим и една корекция към Закона за публичното предлагане на ценни книжа, касаеща основно публичните компании – това е продължение на въведението ми. След като бъде приет този проект, сегментът на пазара и на участниците на пазара с посредници ще бъде обхванат според европейските регулации.
Впоследствие очевидно Законът за публично предлагане на ценни книжа ще отпадне да третира единствено и само компаниите, чиито акции се търгуват на борсата, тоест ще се оформи един закон за публичните компании, които ще превъплатят в себе си всички директиви за прозрачността, за разкриване на информация.
Частично с промените в ЗППТК се внасят тези изисквания, с цел изпълнението на тези европейски директиви за разкриване на информация. На този етап отново монопол за разкриване на информация е Фондовата борса. Тоест там първо и изконно публичните компании трябваше и трябва в момента да разкриват информация, преди да я предоставят на медиите.
С европейските изисквания, от гледна точка на динамиката на търговия, от гледна точка на развитието на технологиите и комуникациите се дава възможност на самите публични компании да избират адекватен начин, с който да разпространяват едновременно тази информация до заинтересованите лица.
Накрая, една корекция в закона, касаеща търговите предложения. В случаи, в които един мажоритарен собственик притежава 95 и над 95 процента от акциите на едно дружество и по-малко от 5 процента са в ръцете на публиката, мажоритарният собственик да може да отправя търгово предложение до останалите акционери, с цел затваряне на компанията. Затваряне от гледна точка на това ,че тя вече няма да е публична, нейните акции няма да се търгуват на борсата, а ще остане едно акционерно дружество, което няма да има задължение да разкрива
Към настоящия момент в България това нещо е уредено в Закона за публично предлагане на ценни книжа и приложимата наредба за търгово предложение. С директивата на Европейския съюз и това изменение, грубо казано, се казва следното: един акционер, който има над 95 процента акции, може да обяви на всички останали миноритарни акционери оферта, която оферта се одобрява като цена от комисията, разбира се, тя няма да е произволна. Прилагат се съответно методите на пазарна стойност. Ако е приложима, тя ще важи и за други числови и финансови методи за оценка на цените на акциите.
Парите, които се дължат на акционерите, се депозират в една банка, обикновено от търговия предложител. Ако някой иска да приеме търговото предложение, продават се акциите и се взимат парите. Ако някой не иска, с това, че не иска, той не губи правото да си вземе тези пари. Те стоят в банката. В един бъдещ момент, когато му се прииска, той отива и си ги инкасира. Но дружеството вече загубва статута на публичност така, както се третира в закона.
Това е идеологията – в крайна сметка, грубо казано, да няма реципрочен ред от страна на мажоритарния собственик спрямо миноритарния и на миноритарния спрямо мажоритарния, тоест всички акционери да бъдат третирани на равно основание.
Това е последната промяна, която се прави в Преходните и заключителни разпоредби на Закона за пазарите на финансовите инструменти.
АТАНАС ПАПАРИЗОВ: Какво е Вашето мнение по бележките които
ДИМАНА РАНКОВА: Получили сме пет бележки от комисията. По всяка от тях ще кажа нашето становище.
Предлага се в чл. 4, ал. 1, т. 4 след думите “маркет мейкъри” съюзът “и” да се замести със съюза “или”. С тази редакция сме съгласни.
По т. 2, която касае чл. 53 от законопроекта. Принципно подкрепяме тази бележка Единствено бих искала да отбележа, че тези изключения от своя страна са регламентирани в регламент на Европейския съюз и в тази връзка наистина не е необходимо да се урежда този въпрос на ниво подзаконов акт в нашето законодателство. Така че принципно не трябва да бъде в наредба, но може да бъде направена поправка към съответния регламент.
Приемаме така направената забележка. Това е по чл. 53, ал. 2.
По точки 3 и 4 от становището които касаят чл. 77 и чл. 84, приемаме изцяло направените забележки.
По т. 5, която засяга дефиницията на § 11 т. 7 от Допълнителните разпоредби е предложено използваната дума “пълномощие” да се замени с “поръчка”, така както е посочено в директивата. Приемаме да се направи предложената редакция. Само бих искала да отбележа да не се използва “поръчка”, а думата “пълномощие4 да бъде заменена с “възлагане”, с което ние считаме, че изцяло се постига пълно съответствие с термините, използвани от директивата.
АТАНАС ПАПАРИЗОВ: Ние ще отразим това.
Предлагам да подкрепим законопроекта с тази промяна в т. 5, на становището, а в т. 2 да се отбележи, че може да има препратка към съответния регламент.
Който е съгласен с това предложение, моля да гласува.
Гласували: за 7, против и въздържали се няма.
Приема се.
С това нашата работа завърши. Закривам заседанието на комисията.
Стенограф:
(Божана Попова)
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ:
(Атанас Папаризов)