Комисия по европейските въпроси
П Р О Т О К О Л
№ 66
На 31 май 2007 година се проведе заседание на Комисията по европейските въпроси при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Представяне и обсъждане на законопроект № 7022-02-25/21.05.2007 г., за ратифициране на международни договори с десет зависими и асоциирани територии – островите от Ламанша, остров Ман и острови от Карибския басейн, за облагане с данъци на доходите от спестявания под формата на лихвени плащания – внесен от Министерския съвет.
2. Представяне и обсъждане на законопроект № 702-01-19/09.05.2007 година, за изменение и допълнение на Закона за данък върху добавената стойност, внесен от Министерския съвет.
3. Представяне и обсъждане на законопроект № 702-01-21/22.05.2007 година, за изменение и допълнение на Закона за чужденците в Република България, внесен от Министерския съвет.
4. Представяне и обсъждане на законопроект № 702-01-22/22.05.2007 година, за изменение и допълнение на Закона за автомобилните превози, внесен от Министерския съвет.
Заседанието беше открито и ръководено от заместник-председателя на Комисията по европейските въпроси Мария Ангелиева.
МАРИЯ АНГЕЛИЕВА: Уважаеми колеги! Изключително съм доволна, че днес имам възможност като заместник-председател на Комисията по европейските въпроси да поздравя с “Добре дошли” новоизбраните членове на Европейския парламент от Република България и да им пожелая от името на цялата Комисия по европейските въпроси преди всичко здраве и една сериозна, ползотворна за България работа, една солидарност помежду ви, когато решавате сериозни въпроси, свързани с дневния ред на България и с дневния ред на Европейския съюз.
Пожелавам ви успех в работата и се надявам, че ще си сътрудничим по един начин, по който заслужаваме всички ние като хора, които сме отдали своята работа за това България да е един достоен член на Европейския съюз.
Аз искам от името на членовете на Комисията по европейските въпроси в този момент да изкажа към господин Папаризов, който беше до вчера наш председател, нашата благодарност за съвместната ни работа и също така да му пожелая успех.
Надяваме се и в бъдеще винаги да работи така добре заедно.
Още един път благодаря от името на всички колеги, членове на комисията. (Ръкопляскания.).
АТАНАС ПАПАРИЗОВ: Ако ми позволите, искам да кажа само две думи.
Първо, искам да благодаря за това обръщение и към мене лично, и към всички колеги. Защото действително ще бъде важно да работим заедно.
И преди комисията да започне да работи по своите задачи, искам да ви информирам, че е раздаден този отчет за нашата дейност до този период, който включва и всички хармонизационни закони, които ние сме приели и нашата международна дейност, и началото на работата по подготовката на позициите на България за нейното представяне в Европейския съюз.
Искам да се обърна към вас, колеги, които продължавате да сте членове на Комисията по европейските въпроси, с пълната готовност на всеки етап да вземам и да вземаме активно участие. Разбира се, в дни, когато има много закони или позиции, които ще бъдат готвени за мандат на правителството по важни за България въпроси, ние ще направим всичко възможно да участваме. Някога четвъртъкът за нас ще бъде проблем. Но това може да става или по време на “жълтата седмица”, както говорихме с Кристиян Вигенин, или в петък да има подобни заседания.
Но ще бъде действително много полезно това, което записахме в правилника – всички ние, които сме членове на Европейския парламент, да ни каните за всяко заседание с дневния ред, за да можем да осъществяваме това взаимодействие, за което говори госпожа Ангелиева. Независимо кой ни е избрал, в крайна сметка ние сме 18 души, които трябва да работим за интересите на България.
Аз съм убеден, че това ще го правим както във взаимодействие между нас самите, така и във взаимодействие с комисията.
Благодаря още веднъж и ви пожелавам успешна работа!
МАРИЯ АНГЕЛИЕВА: Благодаря, господин Папаризов.
Аз от своя страна също бих искала да кажа, че като членове на Европейския парламент, съгласно Правилника за работа на Народното събрание, всички вие имате правото да участвате в заседанията на Комисията по европейските въпроси, за които заседания и за дневния ред на тези заседания ще се погрижим да бъдете уведомявани. Предполагам, че най-удобната форма ще бъде чрез имейл.
Разбира се, ние смятаме, че и самите вие, ако сметнете, че има някаква належаща необходимост от извънредно заседание, че има нещо спешно, за което бихте искали да информирате, по което заедно да дебатираме, ние винаги ще бъдем тук и готови да откликнем на всякакви ваши инициативи.
Също така в рамките на техническата част на това заседание искам да ви поканя след приключването на днешното заседание, от името на нашия бивш председател господин Папаризов и от името на членовете на комисията да изпием чаша вино и да си поговорим в малко по-неформална обстановка.
А сега мисля ,че можем да пристъпим към деловата част на днешното заседание.
Предлагам то да прочете при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Представяне и обсъждане на законопроект № 7022-02-25/21.05.2007 г., за ратифициране на международни договори с десет зависими и асоциирани територии – островите от Ламанша, остров Ман и острови от Карибския басейн, за облагане с данъци на доходите от спестявания под формата на лихвени плащания – внесен от Министерския съвет.
2. Представяне и обсъждане на законопроект № 702-01-19/09.05.2007 година, за изменение и допълнение на Закона за данък върху добавената стойност, внесен от Министерския съвет.
3. Представяне и обсъждане на законопроект № 702-01-21/22.05.2007 година, за изменение и допълнение на Закона за чужденците в Република България, внесен от Министерския съвет.
4. Представяне и обсъждане на законопроект № 702-01-22/22.05.2007 година, за изменение и допълнение на Закона за автомобилните превози, внесен от Министерския съвет.
Има ли някакви други предложения? – Няма.
Който е съгласен да работим по този дневен ред, моля да гласува.
Гласували: за 7, против и въздържали се няма. Приема се.
Започваме с първа точка от дневния ред:
ПРЕДСТАВЯНЕ И ОБСЪЖДАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТ № 7022-02-25/21.05.2007 Г., ЗА РАТИФИЦИРАНЕ НА МЕЖДУНАРОДНИ ДОГОВОРИ С ДЕСЕТ ЗАВИСИМИ И АСОЦИИРАНИ ТЕРИТОРИИ – ОСТРОВИТЕ ОТ ЛАМАНША, ОСТРОВ МАН И ОСТРОВИ ОТ КАРИБСКИЯ БАСЕЙН, ЗА ОБЛАГАНЕ С ДАНЪЦИ НА ДОХОДИТЕ ОТ СПЕСТЯВАНИЯ ПОД ФОРМАТА НА ЛИХВЕНИ ПЛАЩАНИЯ – ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ.
По тази точка сме поканили да присъстват:
От Министерството на финансите
Георги Кадиев – заместник-министър,
Искра Славчева – директор на Дирекция “Спогодби за избягване на двойното данъчно облагане”.
Давам думата на господин Кадиев да представи законопроекта.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ГЕОРГИ КАДИЕВ: Република България е подписала международни договори с 10 зависими асоциирани територии основно от Карибския басейн, както и островите от Ламанша и остров Ман. Тези договори са подписани по кореспондентски път от министъра на финансите в периода септември – ноември 2006 година и са задължение на България съгласно Директива № 203/48, която ние сме длъжни да транспонираме.
Договорите са идентични на договорите ,които са подписали останалите страни – членки на Европейския съюз с тези територии.
Договорите предвиждат облагане с данъци на доходите от спестявания под формата на лихвени плащания.
Ще бъде изградена и в момента се изгражда в Националната агенция по приходите софтуерна система, която предвижда автоматичен обмен между всички държави – членки на Европейския съюз, за доходите, които са получавали местните лица, които са чужди граждани, и лихвите върху техните спестявания.
Това, което правим с тези договори, е да разширим териториалния обхват на този обмен на информация, който към момента е само с държавите – членки на Европейския съюз. ние добавяме още 10 асоциирани и зависими територии. Главната причина е това ,че те са известни офшорни центрове, в които считаме, че засилването на контрола на движението на пари по тези сметки ще бъде по-силен, след като бъдат сключени договорите. Няма нищо различно в тях от това, което са сключили държавите – членки на Европейския съюз.
Ето защо Министерският съвет предлага за ратификация тези договори.
Готови сме да отговорим на въпроси.
Ако искате да знаете списъка на държавите, които се предвиждат или известна особеност за България, ще ви отговорим.
Има известна особеност за това, че България има дерогационен режим за облагане на доходите при източника, които ще се облагат само в държавата, на която е уместно лицето – притежател на дохода. До 2010 година ще се прилага ставката по спогодбите за избягване на двойното данъчно облагане, но не повече от 10 процента; до 2014 година – не повече от 5 процента и от 2015 година – това е план, който е заложен в споразуменията с Европейския съюз, данъчната ставка за облагане на лихвите при източника ще стане нула процента, каквато е в момента в държавите от Европейския съюз.
МАРИЯ АНГЕЛИЕВА: Колеги, имате ли някакви въпроси? – няма.
В такъв случай ще кажа, че, тъй като явно и материята е доста специфична, няма препоръки и изцяло подкрепя предложения законопроекта.
Подлагам на гласуване законопроекта за ратифициране на международни договори с десет зависими и асоциирани територии – островите от Ламанша, остров Ман и острови от Карибския басейн, за облагане с данъци на доходите от спестявания под формата на лихвени плащания – внесен от Министерския съвет.
Гласували: за 7, против и въздържали се няма.
Приема се.
Преминаваме към втора точка от дневния ред:
ПРЕДСТАВЯНЕ И ОБСЪЖДАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТ № 702-01-19/09.05.2007 ГОДИНА, ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ДАНЪК ВЪРХУ ДОБАВЕНАТА СТОЙНОСТ, ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ.
По тази точка сме поканили да присъстват:
От Министерството на финансите
Георги Кадиев – заместник-министър, и Людмила Елкова – директор на Дирекция “Данъчна политика”.
Господин Кадиев, имате думата да представите законопроекта.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ГЕОРГИ КАДИЕВ: Благодаря, госпожо председателстващ. Госпожа Елкова е на заседание на Комисията по бюджет и финанси, която разглежда същата точка в момента, поради което я извинявам за това, че не може да присъства тук.
Ние разглеждахме на първо четене преди два месеца. Искам да припомня историята.
Причината да влезем отново в парламента е следната. тогава бяхме предложили законопроект за изменение и допълнение на Закона за данък върху добавената стойност, в който се предвиждаха различни контролни мерки за борба с новите видове данъчни измами. Впоследствие, след като той мина на първо четене във вашата комисия и в Комисията по бюджет и финанси, но преди да стигне до пленарната зала, беше взето едно решение на Конституционния съд на Република България, което отмени една точка от закона за облагане с данък добавена стойност на адвокатските услуги и на нотариалните услуги, които бяха приети през миналата година.
И тъй като ние считаме, че съгласно Директива 2006/112 адвокатските услуги и нотариалните услуги попадат в обхвата на независимата икономическа дейност и би следвало да се облагат, решихме и Министерският съвет изтегли предишния законопроект и връща отново същия законопроект плюс тази точка за адвокатите за разглеждане.
Казвам ви всичко това, за да прецените дали има нужда отново да излагам мотивите, тъй като преди два месеца те бяха абсолютно същите: борба с измамите. С две думи:
- въвеждат се някои механизми за предоставяне на гаранции при регистрация на ДДС на определени лица;
- въвежда се възможност за незабавно възстановяване на данъка от бюджета при предоставяне на гаранции преди края на ревизията;
- увеличава се размерът на административнонаказателните санкции;
- променят се сроковете за извършване на ревизия;
- усъвършенстват се някои разпоредби, свързани с практиката в производството по принудително изпълнение на публичните вземания, осъществявано от Агенцията за държавни вземания.
Готов съм да отговоря на всякакви въпроси, ако прецените, че има нещо, което преди два месеца, когато го обсъждахме, е останало недоизяснено.
МАРИЯ АНГЕЛИЕВА: Благодаря на господин Кадиев.
Уважаеми колеги, имате ли някакви въпроси или нещо ,което да добавите като свое становище, като своя позиция? – Няма такива.
Мисля, че ние на предишното заседание подробно обсъдихме този въпрос. Включително и много членове на комисията, които към настоящия момент не присъстват, са изказали вече своите мнения. Затова ще подложа на гласуване законопроекта.
Моля, който подкрепя законопроекта за изменение и допълнение на Закона за данък върху добавената стойност, внесен от Министерския съвет, да гласува.
Гласували: за 7, против и въздържали се няма.Приема се.
Преминаваме към трета точка от дневния ред:
ПРЕДСТАВЯНЕ И ОБСЪЖДАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТ № 702-01-21/22.05.2007 ГОДИНА, ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ЧУЖДЕНЦИТЕ В РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ, ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ.
По тази точка сме поканили да присъстват:
От Министерството на вътрешните работи
Росица Грудева – главен юрисконсулт в Дирекция “Миграция”,
Владислав Лазаров – парламентарен секретар.
Давам думата на госпожа Росица Грудева да представи законопроекта.
РОСИЦА ГРУДЕВА: Благодаря, госпожо председател. Предлаганият законопроект за изменение и допълнение на Закона за чужденците в Република България, внесен от Министерския съвет, е обоснован от необходимостта за пълното транспониране в българското законодателство на директива № 2004/82 на Европейската общност на Съвета относно задълженията на превозвачите да съобщават данни за пътниците, която е основана на правото на Европейския съюз и от Шенгенското споразумение.
Целта на директивата е да подобри граничния контрол и да противодейства незаконната миграция, като превозвачите предварително предават на компетентните национални органи данни за пътниците.
За постигането на тези цели е необходимо да се хармонизират финансовите санкции за нарушение на тези задължения, като се отчетат разликите в съдебните системи на държавите – членки.
Държавите – членки на Европейската общност следва да предприемат необходимото, за да наложат санкции на превозвачите, които не са предали данните на пътниците или са предали непълни или неточни данни, както и да предприемат мерки, за да гарантират, че тези санкции ще бъдат ефективни и възпиращи.
Директивата предвижда въвеждане на максимална и минимална гаранция за
Предлаганият законопроект има за цел подобряването на граничния контрол и борбата срещу незаконната емиграция чрез въвеждане на засилена отговорност по отношение на превозвачите в два основни аспекта:
Първият аспект е свързан с разширяването на данните, които въздушните превозвачи следва да предоставят на органите на Главна дирекция “Гранична полиция” към Национална служба “Полиция” на Министерството на вътрешните работи.
Вторият аспект е свързан с въвеждането на санкциите по отношение на въздушните превозвачи, които не предоставят коректно данни за пътниците, като сме възприели сумите от 6000 до 10 000 лева за всяко пътуване.
Използването на личните данни се извършва при спазването на разпоредбите на Закона за защита на личните данни, както и по силата на международните договори, по които Република България е страна.
Ако имате някакви въпроси, ще ви отговорим.
МАРИЯ АНГЕЛИЕВА: Първо, искам да попитам запознати ли сте със становището на комисията и направените в него бележки по законопроекта? И
РОСИЦА ГРУДЕВА: Аз за съжаление не съм запозната с бележките, но ще направим анализ между първо и второ четене и ако е необходимо, те ще бъдат въведени.
МАРИЯ АНГЕЛИЕВА: В такъв случай и предвид липсата на оспорване от ваша страна на направените бележки, предлагам на членовете на Комисията по европейските въпроси да приемем нашето становище така, както е изработено до този момент, като моля впоследствие при дебата да се запознаете с това становище
Уважаеми колеги, който подкрепя законопроекта с така направените забележки в нашето становище, моля да гласува.
Гласували: за 7, против и въздържали се няма.
Приема се.
Преминаваме към четвърта точка от дневния ред:
ПРЕДСТАВЯНЕ И ОБСЪЖДАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТ № 702-01-22/22.05.2007 ГОДИНА, ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА АВТОМОБИЛНИТЕ ПРЕВОЗИ, ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ.
По тази точка сме поканили да присъстват:
От Министерството на транспорта:
Красимира Мартинова - заместник-министър,
Красимира Стоянова – директор на Дирекция “Правна”,
Красимир Калайджиев – заместник-изпълнителен директор на “Автомобилна администрация”,
Светлана Чаушева – директор на Дирекция “Административноправно обслужване”,
Валентин Божков – държавен експерт в Дирекция “Правна”.
Давам думата на госпожа Мартинова да представи законопроекта.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР КРАСИМИРА МАРТИНОВА: Уважаема госпожо председател, уважаеми дами и господа народни представители! Предложеното на вашето внимание изменение на Закона за автомобилните превози е продължение на процеса за хармонизация, който вече от доста време осъществяваме. Става дума за пакет от регламенти и директиви, които спадат към така нареченото социално законодателство. Това са изменения, свързани с работното време, почивките, ограничаването на скоростта на водачите. В крайна сметка това са мерки от този пакет директиви и регламенти ,свързани с безопасността на движението.
Приложените тук материали вие можете да ги видите. Но аз все пак ще кажа, че става дума за прилагане на правилата на Регламент 561, който беше приет през 2006 година, свързан с изменение на регламент 38/21, 21/35 и отмяна на регламент 38/20. Това са документи, с които ние вече сме били запознавани, дотолкова доколкото в различна степен те са били въведени и преди в действащото законодателство. Сега новите нормативни актове на Европейския съюз от 2006 година сме длъжни да приведем в съответствие с действащото законодателство.
На практика регламентите са в сила по силата на правилата на европейското право, тъй като те имат директно приложение. Но с оглед на структурата на българското законодателство и следвайки досегашната логика на възприемане на правните актове на Европейския съюз част от регламентите и в момента се въвеждат в закона, за да може да има една обща логика и да следваме обстоятелството ,че трайните отношения – това е част от изискването на Закона за нормативните актове – трябва да бъдат регламентирани като изисквания в закон.
Така че няма нито едно от направените предложения, което да е предложение по целесъобразност. Всички текстове до един въвеждат изискванията на европейското законодателство.
МАРИЯ АНГЕЛИЕВА: Това безспорно е така. и комисията в нейното становище е отбелязала това нещо.
Уважаеми колеги, има ли въпроси? – Няма.
Подлагам на гласуване законопроекта за изменение и допълнение на Закона за автомобилните превози, внесен от Министерския съвет.
Гласували: за 7, против и въздържали се няма. Приема се единодушно.
С това днешният дневен ред е изчерпан. Следва неформалната част от нашата среща.
Закривам заседанието на комисията, като благодаря за вашето участие.
Стенограф:
(Божана Попова)
ЗАМЕСТНИК-ПРЕДСЕДАТЕЛ
НА КОМИИСЯТА ПО
ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ:
(Мария Ангелиева)