Комисия по европейските въпроси
П Р О Т О К О Л
№ 68
На 28 юни 2007 година се проведе заседание на Комисията по европейските въпроси при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Представяне и обсъждане на законопроект № 702-02-29/18.06.2007 г., за ратифициране на Конвенцията, приета от Съвета в съответствие с чл. 34 от Договора за Европейския съюз, за взаимопомощ по наказателноправни въпроси между държавите – членки на Европейския съюз, и на Протокола, съставен от Съвета в съответствие с чл. 34 от Договора за Европейския съюз към Конвенцията за взаимопомощ по наказателноправни въпроси между държавите – членки на Европейския съюз, внесен от Министерския съвет.
2. Представяне и обсъждане на законопроект № 702-01-24/13.06.2007 г., за изменение и допълнение на Закона за защита от вредното въздействие на химичните вещества и препарати, внесен от Министерския съвет.
На заседанието присъстваха: Сабрие Сапунджиева – заместник-министър на правосъдието, Борислав Петков – главен експерт в отдел “Международна правна помощ” към Министерството на правосъдието, Светла Крапчева – директор на Дирекция “Координация на регионалните инспекции по околната среда към Министерството на околната среда и водите, д-р Илианна Попова – държавен експерт в Дирекция “Обществено здраве”.
Заседанието беше открито и ръководено от Мария Ангелиева – заместник-председател на Комисията по европейските въпроси.
МАРИЯ АНГЕЛИЕВА: Уважаеми колеги, имаме необходимия кворум. Откривам заседанието на Комисията по европейските въпроси.
Дневният ред, който ви е представен предварително, съдържа две точки:
1. Представяне и обсъждане на законопроект № 702-02-29/18.06.2007 г., за ратифициране на Конвенцията, приета от Съвета в съответствие с чл. 34 от Договора за Европейския съюз, за взаимопомощ по наказателноправни въпроси между държавите – членки на Европейския съюз, и на Протокола, съставен от Съвета в съответствие с чл. 34 от Договора за Европейския съюз към Конвенцията за взаимопомощ по наказателноправни въпроси между държавите – членки на Европейския съюз, внесен от Министерския съвет.
2. Представяне и обсъждане на законопроект № 702-01-24/13.06.2007 г., за изменение и допълнение на Закона за защита от вредното въздействие на химичните вещества и препарати, внесен от Министерския съвет.
Има ли други предложения във връзка с така предложения дневен ред? – Няма.
Който е съгласен да работим по така предложения дневен ред, моля да гласува.
Гласували: за 8, против и въздържали се няма.
Приема се.
Пристъпваме към разглеждане на първа точка от дневния ред:
ПРЕДСТАВЯНЕ И ОБСЪЖДАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТ № 702-02-29/18.06.2007 Г., ЗА РАТИФИЦИРАНЕ НА КОНВЕНЦИЯТА, ПРИЕТА ОТ СЪВЕТА В СЪОТВЕТСТВИЕ С ЧЛ. 34 ОТ ДОГОВОРА ЗА ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ, ЗА ВЗАИМОПОМОЩ ПО НАКАЗАТЕЛНОПРАВНИ ВЪПРОСИ МЕЖДУ ДЪРЖАВИТЕ – ЧЛЕНКИ НА ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ, И НА ПРОТОКОЛА, СЪСТАВЕН ОТ СЪВЕТА В СЪОТВЕТСТВИЕ С ЧЛ. 34 ОТ ДОГОВОРА ЗА ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ КЪМ КОНВЕНЦИЯТА ЗА ВЗАИМОПОМОЩ ПО НАКАЗАТЕЛНОПРАВНИ ВЪПРОСИ МЕЖДУ ДЪРЖАВИТЕ – ЧЛЕНКИ НА ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ, ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ.
По тази точка сме поканили да присъстват:
От Министерството на правосъдието
Сабрие Сапунджиева – заместник-министър
Борислав Петков – главен експерт в отдел “Международна правна помощ”.
Госпожа Сапунджиева помоли да бъде извинена за отсъствието си. В такъв случай ще дам думата на господин Петков да представи разглеждания законопроект.
БОРИСЛАВ ПЕТКОВ: Уважаеми госпожи и господа народни представители! Предложената за ратифициране Конвенция има за цел да усъвършенства правилата за взаимопомощ по наказателноправни дела между държавите – членки на Европейския съюз, чрез осигуряване на бързо и ефикасно сътрудничество, което да е съвместимо с основните принципи на националните законодателства на държавите – членки, и принципите за правата на личността, регламентирани от Европейската конвенция за защита на правата на човека и основните свободи от 1950 година.
Конвенцията допълва Европейската конвенция за взаимопомощ по наказателноправни въпроси от 1959 година и Допълнителния протокол към нея от 1979 година, кактто и Шенгенското споразумение, и същевременно не засяга по-благоприятните разпоредби, съдържащи се в двустранните споразумения.
В обхвата на Конвенцията са включени административни нарушения, които могат да бъдат обжалвани по наказателен път. Тя се прилага и за престъпления, за които може да бъде подведено под отговорност юридическо лице.
Предвидено е процедурата по изпълнението да се извършва съгласно законодателството на молещата държава, както и да се иска изпълнението да стане в определен срок. Въведено е прякото изпращане и получаване на процесуални документи, прякото подаване между съдебни органи на молба за правна помощ и свободен обмен на информация.
Установени са следните специфични форми на взаимопомощ:
Връщане на имущество на законните му собственици;
Временно прехвърляне на задържани лица за целите на разследването;
Разпит чрез видеоконферентна и телефонна връзка;
Контролирани доставки;
Съвместни екипи за разследване и разследване под прикритие.
Детайлно са регламентирани прихващането на съобщения и защитата на данни.
Протоколът от 16 октомври 2001 година, съставен от Съвета в съответствие с член 34 от Договора за европейския съюз към Конвенцията за взаимопомощ по наказателноправни въпроси между държавите – членки на Европейския съюз, предвижда искания за информация относно банкови сметки и банкови операции, взаимопомощ при разследване на данъчни нарушения и ограничава дефиницията на политически престъпления.
Наказателно-процесуалният кодекс регламентира всички форми на международна правна помощ, предвидени в Конвенцията.
Детайлно са регламентирани използването на специалните способни:
Видеоконференция и телефонна конференция при разпит на лица в качеството им на свидетели, експерти и обвиняеми;
Съвместни екипи за разследване;
Трансгранично наблюдение;
Контролирани доставки и разследване под прикритие.
Регламентирани са някои специфични условия за отделните способи и е определено изпълнението на молбите да се извършва от компетентния разследващ орган със съдействието на полицейски, митнически и други административни органи.
С оглед на изложеното може да се направи извод, че българското наказателно-процесуално право е предвидено в съответствие със стандартите на Конвенцията на Европейския съюз.
Съгласно разпоредбата на член 25, ал. 1 от Конвенцията при мултиплицирането всяка държава посочва органите, които са компетентни да прилагат тази конвенция. Тези декларации са направени.
Благодаря за вниманието.
МАРИЯ АНГЕЛИЕВА: Колеги, някой от вас има ли въпроси или изказвания? – Няма.
Подлагам на гласуване законопроектя за ратифициране на Конвенцията, приета от Съвета в съответствие с чл. 34 от Договора за Европейския съюз, за взаимопомощ по наказателноправни въпроси между държавите – членки на Европейския съюз, и на Протокола, съставен от Съвета в съответствие с чл. 34 от Договора за Европейския съюз към Конвенцията за взаимопомощ по наказателноправни въпроси между държавите – членки на Европейския съюз, внесен от Министерския съвет.
Който подкрепя законопроекта, моля да гласува.
Гласували: за 8, против и въздържали се няма.
Приема се.
Преминаваме към втора точка от дневния ред:
ПРЕДСТАВЯНЕ И ОБСЪЖДАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТ № 702-01-24/13.06.2007 Г., ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ЗАЩИТА ОТ ВРЕДНОТО ВЪЗДЕЙСТВИЕ НА ХИМИЧНИТЕ ВЕЩЕСТВА И ПРЕПАРАТИ, ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ.
По тази точка сме поканили да присъстват:
От Министерството на околната среда и водите
Светла Крапчева – директор на Дирекция “Координация на регионалните инспекции по околната среда”;
От Министерството на здравеопазването
Д-р Атанас Додов – заместник-министър,
Д-р Илианна Попова – държавен експерт в Дирекция “Обществено здраве”
От Министерството на икономиката и енергетиката
Маргарита Александрова – началник отдел “Европейска интеграция”.
Давам думата на заместник-министър Атанас Додов да представи законопроекта.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР АТАНАС ДОДОВ: Уважаема госпожо председател, уважаеми народни представители! Основната цел на законопроекта за изменение и допълнение на Закона за защита от вредното въздействие на химичните вещества и препарати е осигуряване на мерки за прилагане на регламентите на Европейския съюз в областта на управлението на химичните вещества и препарати, а именно: Регламент (ЕО) № 850/2004 относно устойчивите органични замърсители; Регламент (ЕО) № 648/2004 относно детергентите; Регламент (ЕО) № 2032/2003 относно втората фаза на 10-годишната работна програма, посочена в чл. 16, параграф 2 от Директива 98/8/ЕО относно пускането на пазара на биоцидни продукти и за изменение на Регламент (ЕО) № 1896/2000; Регламент (ЕО) № 304/2003 относно износа и вноса на опасни химикали, както и на най-новия европейски регламент в тази област – Регламент (ЕО) № 1907/2006 на Европейския парламент и на Съвета от 18 декември 2006 година относно регистрирането, оценяването, разрешаването и ограничаването на химични вещества REACH и създаването на Европейска агенция по химикали, който бе приет и обнародван в “Официален вестник” на Европейския съюз в края на 2006 година.
Регламент REACH въвежда изискването фирмите, които произвеждат или внасят фимични вещества в количества над един тон за година, да регистрират тези вещества в новата Агенция по химикали, чието седалище ще бъде в Хелзинки, Финландия.
Основната цел на новия регламент е постигане на високо ниво на защита на човешкото здраве и околната среда посредством засилване на ролята и отговорността на индустрията за предоставяне на надеждна информация за веществата и осигуряване на безопасната им употреба в условията на свободно движение на химикалите на вътрешния европейски пазар и в същото време насърчаване на иновацията и засилване на конкурентноспособността на европейската химическа индустрия.
Тази политика цели да балансира ползите за здравето и околната среда с нуждата от устойчива и конкурентноспособна европейска индустрия и
REACH ще прехвърли върху индустрията отговорността за управление на риска от опасни химични вещества и за осигуряване на информация за безопасните употреби на веществата по веригата на доставки и ще даде възможност за въвеждане на цялостна или частична забрана на определени вещества, водещи до неприемливи рискове за човешкото здраве или за околната среда.
Едновременно с това се предвиждат мерки, които да сведат провеждането на тестовете с животни до неизбежния минимум и да насърчат
В законопроекта са предвидени и разпоредби, въвеждащи регламентите в областта на управлението на биоцидите, относно съществуващи активни вещества, които се забраняват за пускане на пазара, и се определят съществуващи нотифицирани вещества, които подлежат на оценка за включване или невключване в списъците на Директива 98/8/ЕЕС в рамките на 10-годишната програма за преглед.
Определят се и срокове за последващо пускане на пазара на биоциди, съдържащи съществуващи нотифицирани активни вещества, за които има решение за невключване в списъците на директивата.
За осигуряване ефективното прилагане на изброените регламенти, в законопроекта са определени компетентните органи и техните правомощия и разпоредбите, подлежащи на контрол. тези разпоредби са свързани с контрола върху:
- производството, вноса и пускането на пазара на химични вещества и препарати;
- изпитванията с гръбначни животни;
- разработването и актуализирането на доклади и други документи;
- събирането, съхраняването и актуализирането на информация;
- риска, произтичащ от употребата на химични вещества и препарати.
Ведомствата, отговорни за осъществяването на контрола по прилагането на Закона за изменение и допълнение на Закона за защита от вредното въздействие на химичните вещества и препарати, са Министерството на околната среда и водите, Министерството на здравеопазването и Министерството на труда и социалната политика.
В края ще кажа, че три са основните мотиви на предложения законопроект.
Първият е естествено, че прилагането на новия законопроект би предложил по-високо ниво на защита на човешкото здраве и околната среда;
Вторият е прилагане на регламентите на Европейския съюз.
Основната философия на регламентите, които са изброени, са вменяване на по-голяма отговорност на производителите на индустрията по даване на информация към здравните органи и други органи, които имат отношение към човешкото здраве и околната среда.
С предлаганите изменения и допълнения на Закона за защита от вредното въздействие на химичните вещества и препарати Република България ще изпълни задълженията си като страна – членка на Европейския съюз, по въвеждането на мерки за прилагане на регламентите и ще се създадат условия за мониторинг и докладване по тях.
МАРИЯ АНГЕЛИЕВА: Колеги, имате думата за въпроси към господин Додов.
ЧЕТИН КАЗАК: Може би въпросът ми ще бъде не толкова към господин Додев, а може би към някой от експертите.
Посочва се, че с този закон се уреждат редица регламенти. Необходимо ли е да се въвеждат изрично в нашия закон тези разпоредби, след като знаем, че регламентите са с пряко действие и в България? Тоест има ли разпоредби в нашия закон, които противоречат на тези регламенти ,че да се налага тяхното въвеждане?
Д-Р ИЛИАННА ПОПОВА: Всъщност законът не въвежда регламентите. Той само осигурява тяхното прилагане. Тоест със закона се осигурява прилагането по отношение на наказателни разпоредби,, по отношение на компетентни органи. Самите регламенти не се въвеждат в закона. Още повече, че специално регламентът REACH е огромен, той е 1000 страници.
Всъщност този закон цели точно това – да осигури прилагането на регламентите, като разпоредбите са основно по отношение на контрола и наказателните разпоредби. Така че няма противоречие.
МАРИЯ АНГЕЛИЕВА: Колеги, ако няма някакви други въпроси по темата, подлагам на гласуване законопроекта за изменение и допълнение на Закона за защита от вредното въздействие на химичните вещества и препарати, внесен от Министерския съвет.
Моля, който подкрепя законопроекта, да гласува.
Гласували: за 8, против и въздържали се няма. Приема се.
С това нашата работа за днес завърши.
Преди да закрия днешното заседание и да благодаря на всички, които участваха в него, искам да ви напомня ,че утре в 9,30 часа в зала “Запад” има среща с представители на Германсикя Бундестаг. Моля всеки, който има възможност, да присъства.
Закривам заседанието на комисията.
Стенограф:
(Божана Попова)
ЗАМЕСТНИК-ПРЕДСЕДАТЕЛ
НА КОМИСИЯТА ПО
ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ:
(Мария Ангелиева)