Комисия по европейските въпроси
П Р О Т О К О Л
№ 14
На 24 ноември 2005 година се проведе заседание на Комисията по европейска интеграция при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Представяне и обсъждане на законопроект № 554-01-78/4.11.2005 г., за изменение и допълнение на Закона за защита на вредното въздействие на химичните вещества и препарати, внесен от Борислав Великов, Георги Божинов и Роден Владимиров.
2. Представяне и обсъждане на законопроект № 502-01-58/11.11. 2005 г. за изменение и допълнение на Търговския закон, внесен от Министерския съвет.
3. Представяне и обсъждане на законопроект № 502-01-59/17.11.2005 г. за изменение и допълнение на Кодекса за социално осигуряване, внесен от Министерския съвет.
На заседанието присъстваха: Маргарит Ганев – заместник-министър на правосъдието, Николета Павлова – експерт в Дирекция Съвет по законодателство, Нели Маданска – инспектор по Закона за съдебната власт и Нанчо Нанчев – старши инспектор в Дирекция “Международно сътрудничество и европейска интеграция”.
Заседанието беше открито и ръководено от Атанас Папаризов – председател на Комисията по европейска интеграция.
АТАНАС ПАПАРИЗОВ: Уважаеми колеги, имаме необходимия кворум.
Откривам заседанието на Комисията по европейска интеграция.
За днес имаме две точки в дневния ред, тъй като законопроектът за изменение и допълнение на Закона за защита на вредното въздействие на химичните вещества и препарати беше разгледан в пленарната зала и приет на първо четене.
Предлагам да започнем с втора точка от дневния ред:
ПРЕДСТАВЯНЕ И ОБСЪЖДАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИММЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ТЪРГОВСКИЯ ЗАКОН, ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ.
На заседанието присъстват: господин Маргарит Ганев – заместник-министър на правосъдието, Николета Павлова – експерт в Дирекция Съвет по законодателство, Нели Маданска – инспектор по Закона за съдебната власт и Нанчо Нанчев – старши инспектор в Дирекция “Международно сътрудничество и европейска интеграция”.
Давам думата на господин Маргарит Ганев – заместник-министър на правосъдието, да докладва законопроекта.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР МАРГАРИТ ГАНЕВ: Уважаеми господин председателю, уважаеми госпожи и господа народни представители! Министерството на правосъдието внася законопроект за изменение и допълнение на Търговския закон като представител на Министерския съвет, разбира се.
С конкретния проект на Закон за изменение и допълнение на Търговския закон се цели усъвършенстване на производството по несъстоятелност, съобразно добрите европейски практики, както и пълното транспониране в българското законодателство на Директива № 86-653 за съгласуването на законодателствата на държавите – членки относно търговските представители, работещи на свободна практика.
Не знам до каква степен материята на несъстоятелността би била от интерес, с оглед спецификата на дейността на комисията. Така че на първо място бих искал да изтъкна достойнствата на законопроекта относно хармонизацията.
В този проект изрично се установява кои от разпоредбите относно търговския представител имат императивен характер. Разширени са задълженията и на двете страни по договора. Законовия режим за определяне размера и изплащане на възнагражденията на търговския представител, както и на прекратяването на договора и дължимото в тази връзка са представителя обезщетение се превежда в пълно съответствие с европейските стандарти.
Бих искал да внеса уточнение, че по този начин е налице принос към хармонизацията на уредбата, която попада в обхвата на преговорна глава № 3 – “Свободно предоставяне на услуги”.
Получена е една бележка в проекта за становище на комисията, която ние приемаме, тъй като я считаме за съвсем разумна.
Що се отнася до другите аспекти на законопроекта, които са чувствително по-обемни, те са в сферата на несъстоятелността.
Настоящият законопроект отчита непълнотите и противоречията в действащото българско право на несъстоятелността и ориентира към най-добрите европейски практики.
Въвеждат се и промени, наложени с цел подобряване на действащия модел на производството, опростяване и ускоряване на процедурата. Общо взето те могат да бъдат групирани по следния начин:
- като изменения относно материалноправните предпоставки за откриване на производство по несъстоятелност;
- като изменения относно фазата по разглеждане на молбата за откриване на производство по несъстоятелност с въвеждане на един 30-дневен срок, в който длъжникът е задължен да подаде молба за откриване на производство, при наличие на неплатежоспособност или свръхзадълженост;
- изменение и допълнение относно процесуалните правила в производството по несъстоятелност.
Установява се изричното правило за несменяемост на компетентния съд и преместването на седалището на търговеца – длъжник след подаване на молбата за откриване на производство не се отразява на подсъдността на делото.
- изменение относно попълването на масата на несъстоятелността;
Отчетен е субективният елемент на добросъвестността във фактическите състави на нищожността на действие и сделки. Посочените видове действия и сделки са нищожни само ако третото лице е знаело или трябва да знае за неплатежоспособността.
- изменение относно синдика като орган на производството по несъстоятелност.
Предложено е отпадане на фигурата на временния синдик, а се запазва статутът на предварителния временен синдик като предварително обезпечителна мярка;
- изменения относно предявяване и приемане на вземанията и
- изменения относно оздравителното производство и изпълнение при осребряването на масата несъстоятелност.
Това са основните възлови пунктове.
Присъстващите от страна на Министерството на правосъдието са в състояние да представят по-обстойни отговори при необходимост.
АТАНАС ПАПАРИЗОВ: Уважаеми колеги, може да задавате въпроси към господин Ганев и към другите присъстващи от Министерството на правосъдието – госпожа Павлова, госпожа Маданска и господин Нанчев, които са на ваше разположение във връзка със законопроекта за изменение и допълнение на Търговския закон.
Ако няма въпроси, господин министърът заяви, че приема това, което сме изложили в проекта за становище, включително и бележката, която сме направили.
Тогава да преминем към гласуване.
Който е съгласен да подкрепи този законопроект на първо четене, моля да гласува.
Гласували: за 9, против и въздържали се няма.
Приема се.
Тук е и господин Янаки Стоилов, предполагам, че и неговата комисия ще подкрепи законопроекта като водеща комисия. Неговият глас подсказва, че дискусията ще се води в положителна насока.
Благодаря на господин Ганев и на неговите колеги.
Следващата точка от дневния ред е:
ПРЕДСТАВЯНЕ И ОБСЪЖДАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА КОДЕКСА ЗА СОЦИАЛНО ОСИГУРЯВАНЕ, ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ.
По тази точка очакваме заместник-министър на финансите, тъй като те са вносители. Във връзка с този законопроект от Министерството на финансите присъстват:
Госпожа Цветанка Михайлова – държавен експерт в Дирекция “Европейска интеграция и мониторинг”;
Соня Димитрова – младши експерт в Дирекция “Европейска интеграция и мониторинг”;
Момчил Русев – младши експерт в Дирекция “Външни финанси”;
Елена Трифонова – държавен експерт в Дирекция “Държавен дълг”.
От Комисията за финансов надзор, които би трябвало да са автори на този голям законопроект, трябва да присъстват:
Проф. Милчо Стоименов – член на комисията, когото обаче не виждам;
Валентина Динкова – директор на Дирекция “Регулаторни режими и оценка на риска”;
Елка Иванова – старши експерт в Дирекция “Регулаторни режими и оценка на риска”;
Татяна Икономова – началник отдел “Регулаторни режими”.
От Изпълнителната агенция за икономически анализи и прогнози сме поканили:
Димитър Койчев – младши експерт в Дирекция “Европейска интеграция и международни програми”
И
Гергана Михайлова – държавен експерт в Дирекция “Макроикономически анализи”.
Току-що беше и ръководителят на тази агенция, но той си тръгна.
Има ли достатъчна готовност да разглеждаме този законопроект? Ако на този етап няма такава готовност, аз предлагам да го отложим за едно следващо заседание, тъй като няма заместник-министър.
След много разговори с господин Орешарски най-накрая стигнахме до господин Зиа, който обеща да дойде, но той щял да дойде в 15,30 часа. Мислите ли, че до 15,30 часа ние трябва да чакаме? Ще изчакаме 5 минути и ако има представител на министерството, ще го гледаме, ако не, ще го отложим за следващо заседание. Все пак вносителите трябва да си представят законопроектите.
Има много присъстващи по тази точка, но вносителят го няма. Това е неуважение от страна на вносителя. Цял ден водя разговори да дойде представител на политическото ръководство на Министерството на финансите. Все пак трябва да има някаква отговорност от тяхна страна. Разбрахме, че заместник-министърът на финансите ще дойде в 15,30 часа.
След като едно правителство внася един законопроект, редно е той да си го защити. И да има съответен представител на политическото ръководство на министерството. Това е нормална практика.
Тук влизат представители на Министерството на финансите, много експерти ни чакат. Разбираме, че заместник-министърът ще дойде в 15,30 часа.
Мисля, че трябва да отложим заседанието, тъй като все пак сме много хора и не можем да чакаме толкова време. Въпреки че има много други представители, на нас ни трябва представител на политическото ръководство на министерството. От сутринта се опитваме да намерим някого.
Отлагаме гледането на законопроекта, може би на следващото заседание, ако бъде осигурено присъствието на представител на политическото ръководство на министерството.
Извинявам се на всички експерти.
С това нашата работа за днес завърши.
Закривам заседанието.
Стенограф:
(Божана Попова)
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
КОМИСИЯТА ПО
ЕВРОПЕЙСКА ИНТЕГРАЦИЯ:
(Атанас Папаризов)