Комисия по европейските въпроси
П Р О Т О К О Л
№ 74
На 18 октомври 2007 година се проведе заседание на Комисията по европейските въпроси при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Представяне и обсъждане на законопроект № 702-01-45/10.10.2007 г., за изменение на Закона за задължителните запаси от нефт и нефтопродукти – внесен от Министерския съвет.
2. Разни.
Заседанието беше открито и ръководено от председателя на Комисията по европейските въпроси Младен Червеняков.
МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ: Уважаеми колеги, имаме необходимия кворум.
Откривам заседанието на Комисията по европейските въпроси.
Раздаден ви е проект за дневен ред, който включва една единствена точка, а именно Представяне и обсъждане на законопроекта за изменение и допълнение на Закона за задължителните запаси от нефт и нефтопродукти, внесен от Министерския съвет.
Първоначално имахме намерение да включим и един законопроект за промяна на Закона за акцизите, който касае главно промяна на акцизите на течния пропан бутан и на ракията ,внесен от двама народни представители. Но се получи едно писмо от Министерството на финансите, в което министерството моли това разглеждане да бъде включено през следващата седмица, когато ще бъдат внесени всички законопроекти за промяна на акцизите и данъчното облагане за следващата година, за да могат тези законопроекти да бъдат гледани в комплект.
Поради това счетохме, че е нормално да се отложи неговото гледане на днешното заседание. Най-късно следващата сряда този законопроект ще бъде разгледан.
Ще има и една точка “Разни”, в която ще направя няколко съобщения.
Преминаваме към първа точка от дневния ред:
ПРЕДСТАВЯНЕ И ОБСЪЖДАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТ № 702-01-45/10.10.2007 Г., ЗА ИЗМЕНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ЗАДЪЛЖИТЕЛНИТЕ ЗАПАСИ ОТ НЕФТ И НЕФТОПРОДУКТИ – ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ.
По тази точка сме поканили да присъстват:
От Министерството на икономиката и енергетиката:
Явор Куюмджиев – заместник-министър;
Дияна Найденова – директор на дирекция “Външноикономическа политика”;
Светослава Бейнова – Малчева – главен експерт в дирекция “Външноикономическа политика”, отдел “Търговски механизми”;
Николай Боршуков – председател на Държавна агенция “Държавен резерв и военновременни запаси”;
Румен Младенов – директор на Дирекция “Административно правно обслужване и европейска координация”;
Ели Димитрова - началник отдел “Правно нормативно обслужване”.
Преди да дам думата на вносителите, ще помоля по този доста обемен и сериозен законопроект да спрат тяхното внимание при представянето само върху това, което касае съобразяване на нашето законодателство с правото на Европейския съюз и онези директиви, с които законопроектът е съобразен.
Давам думата на господин заместник-министъра да представи законопроекта.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЯВОР КУЮМДЖИЕВ: Уважаеми господин председател, уважаеми дами и господа народни представители! Позволете ми да ви представя в този смисъл, който поиска господин председателят, най-важните неща от законопроекта за изменение на Закона за задължителните запаси от нефт и нефтопродукти – внесен от Министерския съвет, които касаят изпълнението на европейските директиви.
С решение от 9 октомври Министерският съвет одобри законопроекта за изменение и допълнение на този закон. Законопроектът има за цел усъвършенстване на действащата нормативна уредба и привеждането й в съответствие с произтичащите задължения от директивите на Съвета на Европейските общности № 238 и № 67 на Европейския съйю от 2006 г. за повишаване на енергийната сигурност чрез създаване и поддържане на минимални количества запаси от най-важните петролни продукти.
В тази връзка законопроектът предвижда следното.
Първо, обособяване на задължителните запаси от нефт и нефтопродукти, създавани и съхранявани от Държавната агенция “Държавен резерв и военновременни запаси” като отделна категория запаси с различно предназначение спрямо държавните резерви и военновременните запаси от горива.
Според сега действащия закон държавните резерви са и задължителни запаси, а задължителните запаси, съобразно тази директива, са публични, за разлика от държавните резерви и военновременните запаси, които са класифицирана информация.
В тази връзка се предлага това разделяне на държавните резерви от задължителните запаси.
Същевременно различен е и редът за ползване, за възстановяване и тази отлика е много важна като първа част от законопроекта.
На второ място, предоставена е информация от компетентните държавни органи – Националния статистически институт, Националната агенция за приходите, Агенция “Митници”, свързана с производството, вътрешнообщностните пристигания и изпращане на нефтопродукти от и за държавите – членки на Европейския съюз, внос и износ от и за страни извън Европейския съюз, така наречените трети страни.
Предвижда се Министерството на икономиката и енергетиката да предостави по-подробни справки относно резервите от нефтопродукти, които са създадени и се поддържат от енергийните предприятия по реда на чл. 85 и чл. 128 от Закона за енергетиката.
На трето място, въвежда се нова категория задължени лица, осъществявали през предходната календарна година вътрешнообщностни пристигания от държавите – членки на Европейския съюз. по този начин ще може да се осъществява контрол и върху лицата, които вече не се третират като вносители, поради това че с присъединяването на Република България към Европейския съюз движението на нефт и нефтопродуктите в рамките на държавите – членки на съюза, не се внася за внос.
Добавям – това включва категорията на тези лица плюс търговци, плюс вноса от страните извън Европейския съюз.
На четвърто място, възможност за създаване и поддържане на определени нива на задължителните запаси по категории нефтопродукти в други държави – членки на Европейския съюз, въз основа на индивидуални споразумения между правителството на Република България с правителството на другите държави – членки на Европейския съюз. това е съгласно чл. 7 на Директивата на Съвета № 67.
На пето място, въвеждане на допълнителни изисквания на регистрация на складовете за съхранение на задължителните запаси от нефт и нефтопродукти, представяне на допълнителни документи към заявлението за регистрация.
На шесто място, с оглед своевременното предприемане на антикризисни мерки в съответствие с директива на Съвета № 67 от 2006 г., в случай на затрудняване на доставките от нефт и нефтопродукти се предвижда незабавно уведомяване на Европейската комисия. Европейската комисия ще получава ежемесечно статистическа справка за нивата на създадените в Република България задължителни запаси по категории нефтопродукти, съгласно установените от комисията срокове и формат.
Председателят на агенцията, чрез министъра на икономиката и енергетиката и министъра на държавната политика при бедствия и аварии ще информира Министерския съвет и Европейската комисия за предприетите мерки за преодоляване на негативните ефекти в случай на намаляване на доставките от нефт и нефтопродукти в страната.
Предвидени са и още няколко изменения, казано най-общо, които не касаят толкова двете директиви на Европейския съюз.
Дотук само маркирах това, което касае директивите на Европейския съюз.
Включена е нова категория задължени лица, които са осъществявали през преходната календарна година вътрешнообщностни пристигания от държавите – членки на Европейската общност. По този начин ще може да се осъществява контрол върху лицата, които вече не се третират като вносители, поради това че с присъединяването на Република България към Европейския съюз движението на нефт и нефтопродукти в рамките на държавите-членки не се смята за внос.
Само искам да добавя, ако ми позволите, че самият законопроект беше съгласуван от Група 14, която е във връзка с всички тези нормативни актове във връзка с енергетиката, нефта и нефтопродуктите.
Предоставянето на обобщени данни на Европейската комисия относно създадените и съхранявани количества задължителни запаси от нефт и нефтопродукти, както и оценката на възможността за създаване в Република България на 90-дневни стратегически запаси от нефт и нефтопродукти са насочени към осигуряване на снабдяването с течни горива в случаите на затрудняване доставките на нефт и нефтопродукти в страната и в Европейската общност като
Изрично се забранява извършването на сделки на разпореждане от страна на задължените лица с нефт и нефтопродукти, представляващи задължителни запаси по смисъла на закона. Целта е създадените и съхранявани задължителни запаси от нефтопродукти постоянно да бъдат на разположение в случай на затруднение в доставките и да се ползват при строго спазване на процедурата по освобождаването им с разпореждане за ползване на председателя на Държавната агенция “Държавен резерв и военновременни запаси”.
Въведени са изменения в административното производство по повод постановяване на индивидуални и общи административни актове, които са от компетентността на председателя на Държавна агенция “Държавен резерв и военновременни запаси”, както и в процедурата по връчването на актовете, като по този начин се постига синхронизация с разпоредбите на Административно-процесуалния кодекс.
Изменени са административнонаказателните разпоредби, с оглед постигане на по-голяма яснота на нормите и по-ефективно постигане целите на производството. Предвижда се санкция за неизпълнение на задължителни предписания на инспекторите или на упълномощените служители на агенцията.
В Допълнителните разпоредби са въведени нови понятия, чрез които се
Със Заключителната разпоредба е направено допълнение в Закона за акцизите и данъчните складове, чрез което се създава възможност данъчните складове по смисъла на чл. 4, т. 3 от закона, в които се съхраняват задължителни запаси от нефт и нефтопродукти, да бъдат контролирани и от служители на Държавната агенция “Държавен резерв и военновременни запаси”. По този начин се избягва колизията при прилагането на двата нормативни акта, тъй като в досегашната му редакция Законът за акцизите и данъчните складове предвижда, че контролът върху съхранението на стоки в данъчни складове се осъществява единствено от митническите органи, докато контролът за изпълнение на задълженията, предвидени в Закона за задължителните запаси от нефт и нефтопродукти следва да се осъществява от инспектори или упълномощени длъжностни лица на Държавна агенция "Държавен резерв и военновременни запаси”.
С проекта на Закона за изменение и допълнение на Закона за задължителните запаси т нефт и нефтопродукти ще се постигне по-голяма ефективност при управлението и поддържането на задължителните запаси от нефт и нефтопродукти.
Считаме, че е постигната пълна синхронизация с изискванията на европейското законодателство на база на този опит, който е натрупан по прилагането на закона. и смятаме, че са изпълнени всички изисквания на двете директиви.
МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ: Да благодарим на господин Куюмджиев. Очевидно Вие се движехте и по нашето становище, което означава, че приемате
Има ли някой от вносителите да добави нещо? – Няма.
Има ли въпроси от членовете на комисията? – Няма.
Въпросът за директивите изцяло е развит в нашето становище и аз не виждам какво повече можем да кажем.
Мисля, че това е един безспорен законопроект. Хубавото е, че мина онова време, когато по телевизията задаваха въпроси на участниците за количеството зърно и отговорът беше: това е стратегическа информация, не можем да кажем.
Явно е, че вече се движим в европейски русла.
Колеги, който е съгласен да приемем законопроекта за изменение и допълнение на закона за задължителните запаси от нефт и нефтопродукти, моля да гласува.
Против и въздържали се няма.
Законопроектът се приема единодушно.
Преминаваме към втора точка от дневния ред:
РАЗНИ.
Колеги, искам да направя няколко съобщения.
Първо, ще помоля за някаква форма на готовност в понеделник след вота, ако постигнем разбирателство с Министерството на правосъдието и Министерството на вътрешните работи, двамата министри да представят пред нас така наречения екшън план за изпълнение на шестте бенчмарки, които има по Глава Двадесет и четвърта – “Правосъдие и вътрешни работи”, изключително важен за нас въпрос, тъй като явно, че до края на ноември ще приключи проверката в страната и януарският доклад почти ни чука на вратите.
Заседанието най-вероятно ще бъде следобед след приключване на разискванията по вота, зависи от това кога ще приключи вотът.
Нямаме твърда уговорка с тях, защото още няма яснота в какви времеви рамки ще продължи този вот. За съжаление през другите дни от седмицата министрите не са в България и няма да могат да ги представят.
Ако не успеем да организираме това заседание за понеделник, в следващия първи възможен момент ще направим това изслушване. Аз много разчитам това да стане на редовно заседание на комисията.
Второто, което ще ви кажа само за информация.
Беше проведена среща с представители на Министерския съвет и Съвета по европейски въпроси във връзка с предишното наше решение за изпълнение на годишната програма на Народното събрание по изготвянето на становища, на проекти за актове, чиито вносител е Европейската комисия.
В момента се изготвят подробни справки от всички министерства какво е състоянието на тези актове, как са изготвени становищата и какво се прави.
Възникват редица практически проблеми. очевидно е, че ако се спазва буквата на това, което сме записали в нашия правилник – да искаме становища на Министерския съвет, това ще бъде много трудно осъществимо, тъй като единствената форма, с която Министерският съвет може да изразява становище, това е решение. тоест трябва някакъв акт, с който да се приеме.
Може би по-оперативно ще бъде, ако това бъдат становища, които се обобщават от Съвета по европейските въпроси на базата на основното становище, изготвено от съответното министерство, и допълнителните бележки, които са получени от другите министерства. Това основно становище да бъде изпращано в нашата комисия към Народното събрание, която в съвместна работа с останалите постоянни комисии да може да изготви и своето становище по тези проекти.
Имаше редица възражения дали в тези кратки срокове, в които се изпращат проектите за актове, бихме могли и ние като Народно събрание да се произнесем. Според мене становището е, че ние не бива да се обвързваме с това кога комисията внася тези актове. Даже и след като са внесени тези актове, предстои те са бъдат обсъждани по процедурата на съвместно приемане от страна на Европейския съвет и Европейския парламент. Има достатъчно време по работата на комисията ние да изготвим становище, което да бъде обсъдено.
Така че ни предстои един задълбочен анализ на база на получената информация, за да вземем и ние решение по какъв начин ще продължим да процедираме.
И последното съобщение, което имам. На 29 октомври от 10,30 часа, нощта след изборите в Зала “Запад” ще се проведе среща на Комисията по европейските въпроси с председателя на Бундестага д-р Норберт Ламберг. Тя ще бъде съвместно с Комисията по външна политика.
Искам да отправя молба към всички членове на комисията, дотолкова, доколкото е възможно, да направят необходимите усилия, за да бъдат в този ден тук в 10,30 часа.
Това са съобщенията, които имам аз по точка Разни”.
Има ли някой от комисията да каже нещо? – Няма.
Поради изчерпване на дневния ред закривам днешното заседание.
Стенограф:
(Божана Попова)
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
КОМИСИЯТА ПО
ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ
(Младен Червеняков)