Комисия по европейските въпроси
П Р О Т О К О Л
№ 91
На 17 април 2008 година се проведе заседание на Комисията по европейските въпроси при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Обсъждане на Проект за нова Рамкова директива за отпадъците – СОМ(2005)667 – н. 9 от Годишната работна програма на Народното събрание по въпросите на Европейския съюз (2007 г.).
2. Проект на Директива за качествени екологични стандарти в областта на политиката за водите, изменяща Директива 2000/60/ЕО – СОМ(2006) 397 (Околна среда) – т. 10 от Годишната работна програма на Народното събрание по въпросите на Европейския съюз (2007 г.).
3. Проект на Рамкова директива за почвите (СОМ(2006)232 - т. 12 от Годишната работна програма на Народното събрание по въпросите на Европейския съюз (2007 г.).
4. Проект на Директива за изменение на Директива 2003/87/ЕО, за създаване на европейската схема за разпределение на емисиите на парниковите газове и изменяща Директива 96/61/ЕО - т. 13 от Годишната работна програма на Народното събрание по въпросите на Европейския съюз (2007 г.).
Заседанието беше открито и ръководено от Младен Червеняков – председател на Комисията по европейските въпроси.
МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ: Уважаеми колеги, при условията на падащ кворум откривам заседанието на Комисията по европейските въпроси.
Предлагам днешното заседание да протече при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Обсъждане на Проект за нова Рамкова директива за отпадъците – СОМ(2005)667 – н. 9 от Годишната работна програма на Народното събрание по въпросите на Европейския съюз (2007 г.).
2. Проект на Директива за качествени екологични стандарти в областта на политиката за водите, изменяща Директива 2000/60/ЕО – СОМ(2006) 397 (Околна среда) – т. 10 от Годишната работна програма на Народното събрание по въпросите на Европейския съюз (2007 г.).
3. Проект на Рамкова директива за почвите (СОМ(2006)232 - т. 12 от Годишната работна програма на Народното събрание по въпросите на Европейския съюз (2007 г.).
4. Проект на Директива за изменение на Директива 2003/87/ЕО, за създаване на европейската схема за разпределение на емисиите на парниковите газове и изменяща Директива 96/61/ЕО - т. 13 от Годишната работна програма на Народното събрание по въпросите на Европейския съюз (2007 г.).
Има ли други предложения по така предложения дневен ред? – Няма.
Който е съгласен с този дневен ред, моля да гласува.
Против и въздържали се няма.
Приема се.
Преминаваме към първа точка от дневния ред:
ОБСЪЖДАНЕ НА ПРОЕКТ ЗА НОВА РАМКОВА ДИРЕКТИВА ЗА ОТПАДЪЦИТЕ – СОМ(2005)667 – Н. 9 ОТ ГОДИШНАТА РАБОТНА ПРОГРАМА НА НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ ПО ВЪПРОСИТЕ НА ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ (2007 Г.).
За участие в обсъждането по четирите точки от дневния ред сме поканили:
От Министерството на околната среда и водите
Чавдар Георгиев – заместник-министър
Мария Кръстева – Нинова – директор на Дирекция “Отпадъци”
Ирина Бербеова – експерт в отдел “Координация по европейските въпроси”
Красимир Горчев – експерт в Дирекция “Води”
Валентина Василева – експерт в Дирекция “Подземни богатства и подземни недра”
Стефан Дишовски – експерт в отдел “Политика по изменение на климата”
Джулиета Георгиева – експерт в отдел “Политика по изменение на климата”.
Представен ви е докладът. Виждате, че в него освен формулирането на целите в Рамковата директива на базата на проведените обсъждания в Европейския парламент бележките, които са направени, и позицията от страна на нашата страна сме дали едно доста разгърнато становище, с което сме се опитали да защитим националните интереси, главно с оглед на това, че редица от тези изисквания, които се предлагат в рамковата директива, биха представлявали известна трудност за нашата страна в процеса на тяхната реализация.
Ето защо, използвайки правата по прилагане на принципа за субсидиарност ние сме си позволили да отразим известни бележки.
Така че, господин заместник-министър, имате думата по доклада, който сме изготвили, по направените от нас бележки, съгласни ли сте с тях, считате ли, че те са необходими да останат в този вид и да бъдат предоставени по-нататък за обсъждане?
Имате думата.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЧАВДАР ГЕОРГИЕВ: Уважаеми господин председател, уважаеми дами и господа народни представители! Действително тази директива предизвика големи дебати както в Европейския парламент, а сега виждам, че и в Народното събрание на Република България.
Аз благодаря, че по принцип подготвеният проект за доклад е да се подкрепи приемането на тази нова рамкова директива.
По направените от вас предложения за препоръки ние по принцип споделяме тези препоръки и считаме, че действително трябва да се защитят всички национални интереси, включително и по отношение на дейностите, свързани с бъдещото управление на отпадъците.
Така че ние по принцип споделяме тези препоръки.
Но аз бих дал думата и на нашия експерт, за да даде малко по-актуална информация по текстовете на директивата, които се предлагат в чл. 7а и в чл. 8а и да се запознае комисията с това общо състояние.
МАРИЯ НИНОВА: Благодаря за дадената ми възможност. Аз съм директор на Дирекция “Управление на отпадъците” в Министерството на околната среда и водите.
Между другото, тази година изпаднахме в ситуация с много голяма активност от страна на Европейския парламент при обсъждането на рамковата директива. Всеки месец поне по два пъти наши представители участват в обсъжданията в работна група. Даже и в момента наш представител е в Брюксел и участва в тези обсъждания.
Точно това, което е предложено в чл. 7а и в чл. 8а в момента е обект на обсъждане. На практика нашите препоръки за отсрочка при въвеждането на целите и съобразяване с конкретната специфика на всяка една страна – членка в текстовете на директивата за съобразени и в момента точно тези текстове се обсъждат.
Годината, за която се цели да бъдат постигнати тези цели за различните отпадъчни потоци е различна. Само проекти са предоставени. Колежката днес ще си дойде и ще имаме окончателна визия за конкретните години, които са приети. Но нашето настояване е да бъде дадена максимална отсрочка за постигане на целите.
МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ: Тоест вие споделяте това, което ние сме отразили в доклада?
МАРИЯ НИНОВА: Да.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЧАВДАР ГЕОРГИЕВ: Да мислим да го реализираме на практика.
МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ: Има ли други желаещи за изказване по тази точка? – Няма.
Както виждате, максимално сме успели да защитим националния си интерес при обсъждането на тази директива със становището, което сме изготвили.
Преминаваме към гласуване.
Който е съгласен да приемем този доклад, който ви е предоставен, моля да гласува.
Гласували: за 10, против и въздържали се няма.
Приема се.
Преминаваме към втора точка от дневния ред:
ПРОЕКТ НА ДИРЕКТИВА ЗА КАЧЕСТВЕНИ ЕКОЛОГИЧНИ СТАНДАРТИ В ОБЛАСТТА НА ПОЛИТИКАТА ЗА ВОДИТЕ, ИЗМЕНЯЩА ДИРЕКТИВА 2000/60/ЕО – СОМ(2006) 397 (ОКОЛНА СРЕДА) – Т. 10 ОТ ГОДИШНАТА РАБОТНА ПРОГРАМА НА НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ ПО ВЪПРОСИТЕ НА ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ (2007 Г.).
Господин заместник-министър, запознати сте с нашия доклад. Този път сме по-пестеливи. Моля за вашето становище.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЧАВДАР ГЕОРГИЕВ: Господин председател, ако позволите, аз ще дам директно думата на колегите от Дирекция “Води” за становище. Ние по принцип подкрепяме това, което е отразено в доклада.
ИРИНА БЕРБЕРОВА: Аз съм представител на отдел “Координация по въпросите на Европейския съюз”. Благодаря за дадената ми възможност да се изкажа.
Ако позволите, по отношение на доклада бих искала за ваша информация да
Първо, на 31 март беше проведено първото заседание в рамките на работната група по околна среда към Съвета, като вече започна второто четене на директивата по представените 45 предложени изменения от Европейския парламент. Но те бяха предложени по приетата през месец декември обща позиция на Съвета.
За заседанието на 31 март България представи указания по вече
Съвсем накратко, предложените от Европейския парламент изменения до голяма степен се покриват с тези, които вече са изразени на първо четене, именно насоченост към конкретно тематично включване на нови вещества в списъците за приоритетни или приоритетно опасни, тъй като тази директива, както е отразено във вашия доклад, е дъщерна на рамковата директива за водите, която въвежда списък на такива вещества.
Именно това бяха първите две големи поправки на Европейския парламент, които бяха предложени за обсъждане на работната група на 31 март.
Също така друга голяма група бяха зоните на смесване. Освен терминологичната редакция, предложена от Европейския парламент за преходни зони на надвишаване на концентрацията, България заедно с редица други държави отстояваше позицията да се придържаме към термина “зони на смесване”, за да не допускаме предположение, че ще имаме надвишаване на такива вещества. Защото именно хипотезата е да няма такова надвишаване.
Това бяха едни от основните дискусионни въпроси по време на тази работна група, като страните се обединиха около неприемане на предложените изменения за включване на нови вещества, тъй като вече има разписана на общностно равнище процедура за определяне на такива вещества, и да се придържаме към съществуващите нормативни актове на общностно ниво.
В тази връзка всички държави – членки в рамките на Съвета, както и председателството изразиха изключителна готовност за търсене на компромис за
В момента се очаква да бъдат получени допълнителни предложения за изменение от други парламентарни групи в Европейския парламент, които да бъдат обсъдени през месец май в работната група и по-нататък в пленарната зала на Европейския парламент през месец юни е насрочено приемането на директивата.
Това е накратко, което исках да кажа.
МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ: Благодаря Ви. Както виждате, ние изразяваме
Колеги, има ли въпроси, становища? – Няма.
Който е съгласен да приемем този проект, моля да гласува.
Гласували: за 10, против и въздържали се няма.
Приема се.
Преминаваме към трета точка от дневния ред:
ПРОЕКТ НА РАМКОВА ДИРЕКТИВА ЗА ПОЧВИТЕ (СОМ(2006)232 - Т. 12 ОТ ГОДИШНАТА РАБОТНА ПРОГРАМА НА НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ ПО ВЪПРОСИТЕ НА ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ (2007 Г.).
Тук сме си позволили след съответните консултации с министерството на земеделието и продоволствието и с Комисията по земеделието в Народното събрание да изразим редица възражения, свързани с приложимостта на тези завишени изисквания, главно с оглед на това ,че земите в България не са като земите в останалите страни – членки. Ако тези изисквания са приложими към по-големи обеми, примерно 30-40 хектара земя, при нас, където средният размер беше около 1 хектар, това е доста трудно приложимо като изискване.
С оглед на това сме изготвили нашия доклад.
Господин заместник-министър, Вие ли ще изразите становище?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЧАВДАР ГЕОРГИЕВ: Аз ще помоля колегите, които пряко се занимават с опазване на почвите, да изразят становище.
ВАЛЕНТИНА ВАСИЛЕВА: Аз съм експерт в Дирекция “Подземни богатства и подземни недра”
За разлика от директивата за водите не мога да кажа нищо хубаво за директивата за почвите. За съжаление на 20 декември е проведен Съвет по околната среда, където е проведено гласуване и на това гласуване не е постигнато политическо споразумение, така, както е отразено и във вашия доклад. Не само не е постигнат компромис, но не е достигнато споразумение. работата по директивата де факто приключи. Аз не знам какви са процедурите по-нататък.
Разбира се, всичко във вашия доклад е точно и вярно.
По отношение на земите ние това сме го имали предвид. С Министерството на земеделието и продоволствието работихме в много тесни контакти, изразили сме на заседанията това становище, като там даже сме дали информация за конкретни обекти, примерно Кремиковци и сме отстоявали това становище. Но за момента мисля, че няма какво повече да се обсъжда, при положение че работата е спряна.
Терминът, който използваме, е “увредени почви”. В България ние си направихме Закон за почвите, направихме си наредбата и инвентаризация за замърсените земи, наредба за допустимо съдържание на вредни вещества в почвите. Така че по отношение на националното законодателство аз лично като човек, работещ в “Подземни недра и подземни богатства” и по-скоро почви съм удовлетворена.
МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ: Както виждате, нашата страна се е включила към големите държави Германия, Великобритания, Холандия, Австрия, Франция, които са изразили становище против тази директива. Но така или иначе ние сме изготвили становище.
Имате ли въпроси, мнения? – Няма.
ВАЛЕНТИНА ВАСИЛЕВА: Искам да направя едно уточнение. България е сред страните, които имат положителна позиция по тази директива, но е имало определени моменти ,в които сме имали категорично становище против, едно от които е отразено в този доклад по отношение на чл. 12 за доклада, който трябва да се изготвя при промяна на собствеността. Но общата позиция на България е за тази директива и за общностно законодателство, свързано с опазването, устойчивото ползване и възстановяване на почвите.
МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ: Преминаваме към гласуване.
Който е съгласен с нашия доклад, моля да гласува.
Гласували: за 10, против и въздържали се няма.
Приема се.
Преминаваме към четвърта точка от дневния ред:
ПРОЕКТ НА ДИРЕКТИВА ЗА ИЗМЕНЕНИЕ НА ДИРЕКТИВА 2003/87/ЕО, ЗА СЪЗДАВАНЕ НА ЕВРОПЕЙСКАТА СХЕМА ЗА РАЗПРЕДЕЛЕНИЕ НА ЕМИСИИТЕ НА ПАРНИКОВИТЕ ГАЗОВЕ И ИЗМЕНЯЩА ДИРЕКТИВА 96/61/ЕО - Т. 13 ОТ ГОДИШНАТА РАБОТНА ПРОГРАМА НА НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ ПО ВЪПРОСИТЕ НА ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ (2007 Г.).
Имате думата, господин заместник-министър.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЧАВДАР ГЕОРГИЕВ: Аз ще кажа няколко думи, след което ще помоля колегата Дишовски да вземе отношение и да информира уважаемата комисия.
Действително това е един много важен въпрос за нашата страна. Знаете, че той беше дискутиран дори и по времето на приемане в пленарната зала на годишния доклад за 2005 година за състоянието на околната среда. Въпросът е разглеждан и в Комисията по околната среда и водите.
Много е важно как ние чрез съответната позиция по изменение на директивата по схемата за разпределение на емисии ще отстоим националните интереси.
Знаете също така, че не бяха удовлетворени исканията на нашата държава по разпределение на съответните квоти. Водим и дело в съда в Люксембург с Европейската комисия. Действително това е един много важен въпрос.
Ще помоля колегата Дишовски да вземе отношение като становище.
СТЕФАН ДИШОВСКИ: Благодаря, господин председател. Аз съм изпълняващ длъжността началник на отдел “Политика по изменение на климата” в Министерството на околната среда и водите.
Напълно подкрепяме основателно повдигнатите въпроси в проекта на доклад по това досие, като считаме, че наистина е много съществено изменението на тази директива и най-вече защитата на нашите интереси при определянето на квотите за емисии на парникови газове за българските авиационни оператори.
Считаме, че националните интереси са защитени с оглед на това, че при определянето на индивидуалните тавани за емисии на съответните оператори ще бъде отчетена 2010 година при влизането на това изменение на директивата от 2012 година.
Единствено по отношение на общия таван за Европейския съюз ще бъде взет предвид периодът 2004 – 2006 година.
Това, на което бих искал да обърна внимание, е, че това решение на Европейската комисия от 26 октомври 2007 година в момента няма общо с това изменение на директивата по отношение на авиационните дейности, тъй като тези квоти за парникови газове, които се разпределят в момента за съществуващите дейности на директивата за периода 2008 – 2012 година не включват авиацията. Тоест авиацията, включвайки се през 2012 година в директивата, ще получи отделни квоти за емисии на парникови газове.
Би следвало единствено този параграф от доклада да бъде коригиран.
Иначе е възприета общата позиция, има постигнато споразумение и предстои второто четене на това досие, което ще започне в края на месец април тази година.
МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ: Колеги, има ли въпроси, становища? – Няма.
Който е съгласен да приемем предоставения доклад, моля да гласува.
Гласували: за 10, против и въздържали се няма.
Приема се.
Благодаря на нашите гости за участието в днешното заседание.
Ще помоля членовете на комисията да останат за кратък период от време.
Колеги, имам две съобщения.
Както вече беше съобщено, на 8 и 9 май в страната ще бъде на посещение делегация от Комисията по европейските въпроси на Комисията по селско стопанство и храните към втората камара на Холандския парламент. Това е първо посещение на холандска делегация в страната. Има редица въпроси, които предварително са поставени за обсъждане.
За съжаление точно тогава, на 8 и 9 май се провежда заседанието на КОСАК в Словения и лично аз няма да присъствам на тази среща.
Предвижда се срещата с нашата делегация да бъде в четвъртък, 8 май от 15 маса в зала 134.
Тъй като в тази делегация са включени около 20 депутати, желателно е всички колеги, които имат тази възможност, да присъстват на тази среща, за да можем да наситим това първо посещение на холандската делегация с представители на Комисията по европейските въпроси у нас.
Второто съобщение, което искам да направя, е следното. председателят на Народното събрание господин Пирински е получил покана от господин Пьотъринг и председателя на Националното събрание на Словения за участие на наши представители в дискусия на тема “Европейският съюз и сътрудничеството за развитие”. Тази дискусия ще се проведе на 26 юни 2008 година в Европейския парламент в Брюксел. Тъй като ние нямаме такава комисия по политиката на развитие, по предложение и по покана на господин Пьотъринг в делегацията трябва да участват четирима народни представители заедно с двама технически сътрудници.
Предложението на господин Пирински е двама човека от нашата комисия да участват в тази дискусия. ще ви помоля да прецените и който има желание да участва в тази дискусия на 26 юни, по възможност в най-кратко време да изрази своята готовност за участие в дискусията, за да можем да го включим в състава на делегацията и да изготвя съответната докладна записка до господин Пирински.
Заповядайте, господин Паси.
СОЛОМОН ПАСИ: Благодаря, господин председател. Искам само да направя едно уточнение.
От 1 януари 2007 година насам темата за политиката на развитието се дискутира в Комисията по външна политика. Когато мислихме какво, що и как да го направим, си дадохме сметка, още към края на 2006 година, че политиката за развитието е един от основните инструменти на външната политика на Европейския съюз. това не е политика на донорство, това дифинитивно е външна политика. Поради това и тематиката мина там.
Министерството на външните работи неколкократно вече е идвало при нас да докладва и съответно ние участваме в европейския формат на политиката на развитието.
Просто исках това да го кажа. Може би много малко говорим за политиката за развитието в нашия парламент. И може би и Комисията по европейските въпроси, както и други комисии би трябвало да се включат по-активно, защото тези пари, които ще ги даваме за Карибите, Африка и Пасифика, са пари на българския данъкоплатец и трябва той да знае много добре къде отиват неговите пари и защо това е добре.
МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ: Да, благодаря. Двама представители ще има от Комисията по външната политика. Предполагам, че Вие, господин Паси, ще определите вашите представители в най-скоро време. Това е било може би идеята на господин Пирински да предложи по двама представители от двете комисии да участват, за да може и представителите на Комисията по европейските въпроси да се включат в този дебат.
Това е, колеги, което имам като съобщения.
С това нашата работа завърши. Закривам заседанието на комисията.
Стенограф:
(Божана Попова)
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ:
/п./(Младен Червеняков)