Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по транспорт и съобщения
08/12/2005

    Законопроект за изменение и допълнение на
    Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата на Република България, № 502-01-62, внесен от Министерски съвет на 6. 12. 2005 г.
    Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
    НАРОДНО СЪБРАНИЕ

    КОМИСИЯ ПО ТРАНСПОРТ И СЪОБЩЕНИЯ


    Д О К Л А Д

    ОТНОСНО: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата на Република България, № 502-01-62, внесен от Министерски съвет на 6. 12. 2005 г.

    На редовно заседание на Комисията по транспорт и съобщения, проведено на 8. 12. 2005 г. беше разгледан и обсъден Законопроект за изменение и допълнение на Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата на Република България, № 502-01-62, внесен от Министерски съвет на 6.12. 2005 г.
    На заседанието присъстваха г-жа Красимира Мартинова – заместник - министър на транспорта и г-жа Красимира Стоянова - директор на Дирекция “Правна”.
    Законопроектът беше представен от г-жа Красимира Мартинова – заместник - министър на транспорта, която обясни, че предлаганият проект има за цел да уреди възникналите правни последици от Решение № 5 на Конституционния съд от 10. 05. 2005 г. по к. д. № 10/2004 г., съгласно което бяха обявени като неконституционни текстовете от закона относно Национална компания “Пристанища”. Според Закона за Конституционния съд - чл. 22, ал. 4, възникналите правни последици от обявения за неконституционен акт се уреждат от органа, който го е постановил.
    Мотивите на Контитуционния съд за отмяна на текстове от закона са: прехвърлянето на определени правомощия от държавната администрация на НК “Пристанища”; съединяването на държавни функции със стопанска дейност и монополно положение на Националната компания.
    В съответствие с решението на Конституционния съд на мястото на Национална компания “Пристанища” се създава държавно предприятие “Пристанищна инфраструктура” с функции, извън тези, които Конституционния съд е определил като свързани със сигурността на държавата и нейните пристанища. Държавното предприятие е юридическо лице по чл. 62, ал. 3 от Търговския закон със седалище София и с клонове- териториални поделения. Основният му предмет на дейност е изграждане, реконструкция, рехабилитация и поддържане на пристанищата за обществен транспорт с национално значение, поддържане на съществуващите и изграждане на нови подходни канали, пристанищни акватории, морски и речни депа за изхвърляне на драгажна маса, вълноломи, защитни съоръжения и други обслужващи пристанищата за обществен транспорт с национално значение, осъществяване на навигационното осигуряване на корабоплаването във вътрешните морски води, каналите и акваторията на пристанищата. Предвидено е държавното предприятие да събира канални такси, тонажни корабни такси, линейни кейови такси и светлинни такси (частта от светлинните такси, която е пропорционална на поддържаните от Министерството на отбраната огньове, се превежда на Министерството на отбраната).
    Държавното предприятие ще извършва и дейностите по сключване на договорите по чл. 116а, ал. 3 и чл. 117б, ал. 1 – това са договорите за съпътстващи дейности в пристанищата за обществен транспорт с национално значение и договорите за извършване на пристанищни услуги в пристанищата за обществен транспорт с национално значение.
    Органи на управление на държавното предприятие са министърът на транспорта, Управителният съвет и Генералният директор, като е следвана установената до момента правна практика, както и правомощията на органите на управление и начинът на формиране на приходите на предприятието.
    Функциите, които Конституционният съд е приел, че са държавни, и тяхното предназначение е да гарантират сигурността на всички правни субекти на територията на страната, в частност функциите, свързани със сигурността на държавата и на нейните пристанища са възложени на орган на изпълнителната власт – Изпълнителна агенция „Пристанищна администрация”. Агенцията е създадена с Постановление № 124 на Министерския съвет от 2005 г. (ДВ, бр. 55 от 2005 г.).
    Според законопроекта, Изпълнителна агенция “Пристанищна администрация” изпълнява регулаторните и контролните функции на държавата в областта на пристанищата - следи за изпълнението на разпоредбите по обезпечаване на сигурността, отбраната и гражданската защита в пристанищата; води регистрите на пристанищата и на пристанищните оператори в Република България; събира и предоставя на министъра на транспорта информация за изпълнението на изискванията за експлоатационна годност на пристанищата; прави предложение до министъра на транспорта за преустановяване на дейността или за ограничаване временно или постоянно на експлоатацията на пристанищата, които не отговарят на изискванията на този закон или извършват пристанищни услуги в нарушение на чл. 116, ал. 5 от закона; контролира спазването на изискванията за техническа безопасност на пристанищните съоръжения, за охрана на труда и за безопасно осъществяване на товарно-разтоварни операции; определя нивата за сигурност на пристанищата; контролира спазването на изискванията за свободен достъп и прилагането на еднакви конкурентни условия в пристанищата за обществен транспорт с национално значение; прави предложения до министъра на транспорта за изменяне размера на пристанищните такси; подпомага министъра на транспорта при осъществяване на контрола по изпълнението на концесионните договори.
    Законопроектът предвижда въвеждането на такса за управление на отпадъци – резултат от корабоплавателна дейност. Въвеждането на таксата е в изпълнение на Директива 2000/59/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 27 ноември 2000 г.
    За пристанищата за обществен транспорт с национално значение таксата ще бъде събирана от Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура”, а за пристанищата за обществен транспорт с регионално значение, яхтените, рибарските пристанища и пристанищата със специално предназначение – от собственика на пристанището. Директивата съдържа изискването за целево разходване на събраните такси - само за дейностите по управление на отпадъци – резултат от корабоплавателна дейност. Таксата ще се заплаща от корабите, посещаващи съответното пристанище преди отплаването на кораба от пристанището. Пристанищата за обществен транспорт с национално значение, пристанищата за обществен транспорт с регионално значение и пристанищата по чл. 107-109 следва да разполагат с подходящ план за управление на отпадъци – резултат от корабоплавателна дейност, и подходящи пристанищни приемни съоръжения за отпадъци – резултат от корабоплавателна дейност.
    В Заключителната разпоредба на законопроекта е предвидено изменение в Закона за концесиите, като думите „Национална компания „Пристанища” се заменят с „Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура”.
    Предлага се изменение в Кодекса на търговското корабоплаване, като в чл. 364, ал. 1 накрая се добавя „или от Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура”. Разпоредбата на чл. 364 от Кодекса на търговското корабоплаване предвижда изпълнителният директор на Изпълнителна агенция „Морска администрация” или капитанът на пристанище да задържа български или чуждестранни кораби и товари за неиздължени суми за митнически, пристанищни и други такси, налози и глоби, за които е предявено искане от страна на органи на изпълнителната и съдебната власт".
    С изменението се предлага генералният директор на Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура” също да може да прави искане до изпълнителния директор на Изпълнителна агенция „Морска администрация” или до капитана на пристанището за задържане на кораб, когато корабът не е заплатил пристанищна такса.
    След проведените дебати, изказаните мнения и изразените становища, Комисията по транспорт и съобщения със 7 гласа “за”, 0 гласа “против” и 0 гласа “въздържали се” предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата на Република България, № 502-01-62, внесен от Министерски съвет на 6. 12. 2005 г.



    ПРЕДСЕДАТЕЛ
    НА КОМИСИЯТА
    ПО ТРАНСПОРТ И
    СЪОБЩЕНИЯ:

    ЙОРДАН МИРЧЕВ
    Форма за търсене
    Ключова дума