Комисия по транспорт и съобщения
27/10/2005
Законопроект за изменение и допълнение на Закона за автомобилните превози, № 502- 01- 16, внесен от Министерски съвет на 10. 08. 20005 г. - доклад на Комисията за ВТОРО гласуване в пленарна зала.
Проект!
З А К О Н
ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА АВТОМОБИЛНИТЕ ПРЕВОЗИ
(Обн., ДВ, бр. 82 от 1999 г.; изм. и доп., бр. 11 и 45 от 2002 г., бр. 99 от 2003 г. и бр. 70 от 2004 г.)
Комисията подкрепя наименованието на закона.
§ 1. В чл. 2, ал. 5, т. 5 думите “(посредством специализирано звено)” се заличават.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 1.
Предложение от н. п. Александър Арабаджиев
Създава се нов § 1а:
“§ 1а. В чл. З, ал. 2 след думите ”дейност по” се добавя “ред и” .
Комисията подкрепя предложението и предлага да се създаде нов § 2 със следното съдържание:
§ 2. В чл. З, ал. 2 след думите ”дейност по” се добавя “ред и” .
§ 2. В чл. 4, ал. 1, т. 1 след думата “лицензирането” се добавя “и регистрирането”.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 2, който става § 3.
§ 3. В чл. 6, ал. 1 думите “Неразделна част от лиценза и удостоверението за регистрация е списък на превозните средства, с които се извършват превозите” се заменят с “Изпълнителна агенция “Автомобилна администрация” изготвя списък на превозните средства към всеки лиценз и издава удостоверение по образец, определен с наредбата по чл. 7, ал. 3, за всяко превозно средство. При вписване за първи път в списъка от датата на първата регистрация на превозното средство не трябва да са изтекли повече от:
1. четири години - при извършване на международен превоз на пътници и товари;
2. пет години - при извършване на превоз на пътници и товари на територията на Република България;
3. четири години - при извършване на таксиметров превоз на пътници.”
Предложение от н. п. Янаки Стоилов и група народни представители
В § 3 , чл. 6, ал. 1, т. 3 думата “четири” се заменя с “пет”.
Комисията подкрепя предложението.
Предложение от н. п. Мария Капон и група народни представители
По § 3
В чл. 6, ал. 1:
I. Точки 1 - 3 отпадат.
II. Създават се нови т. 1-5 със следното съдържание:
“1. пет години – при извършване на международен превоз на пътници;
2. десет години – при извършване на международен превоз на товари;
3. седем години – при извършване на превоз на пътници на територията на Република България;
4. дванадесет години – при извършване на превоз на товари на територията на Република България;
5. седем години – при извършване на таксиметров превоз на пътници.”
Комисията не подкрепя предложението по т. I, а по т. II - т. 1, 2, 4 и 5 не подкрепя и подкрепя по т. 3.
Предложение от н. п. Иван Н. Иванов
§3 се изменя така:
“§3. В чл. 6:
1. В ал. 1 думите “Неразделна част от лиценза и удостоверението за регистрация е списък на превозните средства, с които се извършват превозите” се заменят с “Изпълнителна агенция “Автомобилна администрация” изготвя списък на превозните средства към всеки лиценз и издава удостоверение по образец, определен с наредбата по чл. 7, ал. 3, за всяко превозно средство. При вписване за първи път в списъка от датата на първата регистрация на превозното средство не трябва да са изтекли повече от осем години и същото трябва да отговаря на норма Евро – 2.”
2. Създава нова ал. 2 със следното съдържание:
“(2) Не се допуска извършване на обществени превози на пътници и товари с превозни средства, от чиято първа регистрация са изтекли повече от 12 години.”
3. Досегашната ал. 2 става ал. 3.”
Комисията подкрепя предложението по т. 1, в частта изречение първо и не подкрепя изречение второ и т. 2 и 3.
Предложение от н. п. Митко Димитров
§3 се изменя така:
“§3. В чл. 6, ал. 1 думите “Неразделна част от лиценза и удостоверението за регистрация е списък на превозните средства, с които се извършват превозите” се заменят с “Изпълнителна агенция “Автомобилна администрация” изготвя списък на превозните средства към всеки лиценз и издава удостоверение по образец, определен с наредба по чл. 7, ал. 3 за всяко превозно средство. При вписване за първи път в списъка на превозни средства, извършващи обществен превоз на пътници и товари и превози за собствена сметка, подлежащо на вписване превозно средство да отговаря на норма Евро-2:
1. Веднъж вече вписано в базата данни на Министерството на транспорта, превозното средство може да бъде прехвърляно от лицензия в лицензия, ако отговаря на норма Евро-2.
2. Четири години от датата на първа регистрация на превозното средство, извършващо таксиметров превоз на пътници.”
Комисията подкрепя предложението по чл. 6, ал. 1, т. 1 по принцип и не подкрепя по т. 2.
Предложение от н. п. Несрин Узун
По §3
В чл. 6, ал. 2 се създава т. 4 със следното съдържание:
“4. Превоз на пътници извън границите на Република България, извършван с автомобили, в които броят на местата за сядане без мястото на водача е над пет, но не повече от осем, до три пъти в рамките на една календарна година.”
Предложението се оттегли.
Предложение от н. п. Александър Радославов
§3 се изменя така:
“§3. В чл. 6:
I. В ал. 1 думите “Неразделна част от лиценза и удостоверението за регистрация е списък на превозните средства, с които се извършват превозите” се заменят с “Изпълнителна агенция “Автомобилна администрация” изготвя списък на превозните средства към всеки лиценз и издава удостоверение по образец, определен с наредбата по чл. 7, ал. 3, за всяко превозно средство. При вписване за първи път в списъка, превозното средство трябва да :
1. Отговаря на екологичните норми за емисии ЕВРО 3 или да не са изтекли повече от четири години от датата на първата регистрация – при извършване на международен превоз на пътници;
2. Отговаря на екологичните норми за емисии ЕВРО 2 или да не са изтекли повече от шест години от датата на първата регистрация – при извършване превоз на пътници на територията на страната;
3. Отговаря на екологичните норми за емисии ЕВРО 3 или да не са изтекли повече от шест години от датата на първата регистрация – при извършване на международен превоз на товари;
4. Отговаря на екологичните норми за емисии ЕВРО 2 или да не са изтекли повече от осем години от датата на първата регистрация – при превоз на товари на територията на страната;
5. Отговаря на екологичните норми за емисии ЕВРО 3 или да не са изтекли повече от пет години от датата на първата регистрация - при извършване на таксиметров превоз на пътници.”
II. Създават се нови ал. 2 и 3 със следното съдържание:
“(2) Веднъж вписано в базата данни на Министерството на транспорта превозното средство може да бъде прехвърлено от лицензия в лицензия ако отговаря на техническите изисквания, определени в Република България.
“(3) Превозните средства за извършване превоз на пътници подлежат на задължителен технически преглед на всеки шест месеца”.
III. Досегашната ал. 2 става ал. 4.
Комисията подкрепя предложението по т. I - т. 1 и 5, а по т. 2, 3 и 4 се оттегли, по т. II, ал. 2 - подкрепя по принцип, а текста на ал. 3 е отразен систематично в Преходни и заключителни разпоредби, по т. III – не подкрепя по принцип.
Предложение от н. п. Георги Божинов и група народни представители
По § 3
В чл. 6, ал. 1:
1. в т. 1 думата “четири” се заменя с “шест”.
2. в т. 2 думата “пет” се заменя с “десет”.
3. в т. 3 думата “четири” се заменя с “осем”.
Комисията подкрепя предложението по т. 2 и не подкрепя по т. 1 и 3.
Предложение от н. п. Александър Арабаджиев
§3 се изменя така:
"§ 3. В чл. 6, ал. 1 думите "Неразделна част от лиценза и удостоверението за регистрация е списък" се заменят с "Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация'' води регистър" и след думата "превозите" се добавя ''и издава удостоверение по образец, определен в наредбата по чл. 7, ал. З, за всяко превозно средство. При вписване за първи път в регистъра от датата на първата регистрация на превозното средство не трябва да са изтекли повече от :
1. четири години - при извършване на международен превоз на пътници и товари;
2. пет години - при извършване на превоз на пътници и товари на територията на Република България;
З. четири години - при извършване на таксиметров превоз на пътници.”
Комисията подкрепя предложението в текста на чл. 6, ал.1 и т. 1 и не подкрепя по т. 2 и 3.
Комисията предлага § 3 на вносителя, който става § 4 да придобие следното съдържание:
§ 4. В чл. 6 се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 1 думите “Неразделна част от лиценза и удостоверението за регистрация е списък на превозните средства, с които се извършват превозите” се заменят с “Изпълнителна агенция “Автомобилна администрация” води регистър на превозните средства към всеки лиценз и издава удостоверение по образец, определен с наредбата по чл. 7, ал. 3, за всяко превозно средство. При вписване за първи път в регистъра за превозното средство трябва да:
1. не са изтекли повече от 4 години от датата на първата регистрация - при извършване на международен превоз на пътници;
2. не са изтекли повече от 9 години от датата на първата регистрация - при извършване превоз на пътници на територията на страната;
3. има издаден сертификат за съответствие за:
а) моторно превозно средство с техническите норми и нормите за безопасност за “ЕВРО 3 сигурен” автомобил (приложение № 1);
б) ремарке или полуремарке с техническите норми за сигурен автомобил (по- зелен, ЕВРО 3, …) съгласно Резолюция СЕМТ/СМ (2001)9/FINAL, в случай на теглене на ремарке или полуремарке (приложение № 2)
или
не са изтекли повече от 5 години от датата на първата регистрация – при извършване на международен превоз на товари;
4. има издаден сертификат за съответствие минимум за:
а) моторно превозно средство с техническите норми за “по-зелен и сигурен” автомобил (приложение № 3);
б) ремарке или полуремарке с техническите норми за сигурен автомобил (по- зелен, ЕВРО 3, …) съгласно Резолюция СЕМТ/СМ (2001)9/FINAL, в случай на теглене на ремарке или полуремарке (приложение № 2)
или
не са изтекли повече от 10 години от датата на първата регистрация – при превоз на товари на територията на страната.
5. не са изтекли повече от 5 години от датата на първата регистрация - при извършване на таксиметров превоз на пътници.”
2. Създава се новa ал. 2:
“(2) Веднъж вписано в базата данни на Министерството на транспорта превозното средство може да бъде прехвърлено в друг лиценз.”
3. Досегашната ал. 2 става ал. 3.”
§ 4. В чл. 7, ал. 5 след думите “средно образование” се поставя точка и текстът до края се заличава.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 4, който става § 5.
§ 5. В чл. 7а се правят следните допълнения:
1. В ал. 1 след думата “средства” се добавя “за които има издадени удостоверения за обществен превоз на пътници или товари и”.
2. Създава се ал. 3:
“(3) Министърът на транспорта съгласувано с министъра на здравеопазването определя с наредба изискванията за медицинската годност на водачите, извършващи обществени превози на пътници и товари, и условията и реда за провеждане на предпътните медицински прегледи.”
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 5, който става § 6.
§ 6. В чл. 11, т. 1 се създава буква “д”:
“д) превозвачът не подаде заявление в 14-дневен срок от настъпването на промени в обстоятелствата, вписани в лиценза, за отразяването им, извън случаите по чл. 10.”
Предложение от н. п. Иван Н. Иванов
В § 6 думата “14-дневен” се заменя с “тримесечен”.
Предложението се оттегли.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 6, който става § 7.
§ 7. В чл. 12, ал. 5 се създава изречение второ “Неразделна част от удостоверението за регистрация е списък на превозните средства, с които се извършват превозите.”
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 7, който става § 8.
§ 8. В чл. 12б се правят следните изменения:
1. В ал. 1 думите “които притежават удостоверение за регистрация” се заменят с “по ред, определен с наредба на министъра на транспорта.”
2. Алинея 2 се изменя така:
“(2) С наредбата по ал. 1 се определят изискванията към превозните средства, с които се извършват международни превози на пътници и товари за собствена сметка. За съответствие с изискванията изпълнителният директор на Изпълнителна агенция “Автомобилна администрация” издава удостоверение.”
3. Алинеи 3-9 се отменят.
Предложение от н. п. Иван Николаев Иванов
По § 8
В чл. 12б, т. 1 след думите “по ред” се добавя “и условия”.
Комисията подкрепя предложението.
Комисията предлага § 8 на вносителя, който става § 9 да придобие следната подобрена редакция:
§ 9. В чл. 12б се правят следните изменения:
1. В ал. 1 думите “които притежават удостоверение за регистрация” се заменят с “при условия и по ред, определен с наредба на министъра на транспорта.”
2. Алинея 2 се изменя така:
“(2) С наредбата по ал. 1 се определят изискванията към превозните средства, с които се извършват международни превози на пътници и товари за собствена сметка. За съответствие с изискванията изпълнителният директор на Изпълнителна агенция “Автомобилна администрация” издава удостоверение.”
3. Алинеи 3-9 се отменят.
§ 9. Член 12в се отменя.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 9, който става § 10.
§ 10. В чл. 19 се създава ал. 3:
“(3) Превозите по автобусни линии се извършват само от превозвачи, сключили договор с възложителя.”
Предложение от н. п. н. п. Радослав Илиевски и Камен Костадинов
По § 10
В чл. 19, ал. 1 се изменя така:
“(1) Превозите по автобусни линии се възлагат на лицензирани превозвачи с автобуси, приведени в съответствие с екологичните критерии на Евросертификат – 2, чрез конкурс.”
Предложението се оттегли.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 10, който става § 11.
Предложение от н. п. Александър Арабаджиев
Създава се нов § 10а със следното съдържание:
“§ 10а. В чл. 21, ал. 2 да отпадне, а текста на ал. 1 съответно да стане текст на чл. 21.”
Комисията не подкрепя предложението.
§ 11. В чл. 22 се правят следните изменения:
1. В ал. 2 думите “и автоспирки” се заличават.
2. В ал. 3 думите “и автоспирки” се заличават.
3. В ал. 4 думите “и автоспирките” се заличават.
Предложение от н. п. Александър Арабаджиев
По§ 11, т. 3 се изменя така:
"3. В ал. 4 след думите "министъра на транспорта'' се поставя точка и текста до края се заличава."
Комисията не подкрепя предложението.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 11, който става § 12.
§ 12. В чл. 23, ал. 2 думите “пътен лист” се заменят с “превозен документ”.
Предложение от н. п. Иван Н. Иванов
В § 12, в чл. 23, ал. 3 се изменя така:
“(3) Началният и крайният пункт на случайните автобусни превози не могат да съвпадат с тези на автобусна линия.”
Предложението се оттегли.
Комисията предлага § 12, който става § 13 да придобие следната редакция:
§ 13. В чл. 23, ал. 2 и 3 се изменят така:
“(2) Случайните автобусни превози се извършват след разрешение от регионалните звена на Изпълнителна агенция “Автомобилна администрация”.
(3) Извършването на случаен превоз започва с попълване на превозен документ по образец, определен в наредбата по ал. 1.”
Предложение от н. п. Александър Арабаджиев
Създава се нов § 12а със следното съдържание:
§ 12а. В чл. 24 се правят следните изменения и допълнения:
1. Ал. 2 се изменя така:
“(2) Регистрираните превозвачи могат да осъществяват таксиметрови превози на пътници само с автомобили, от датата на първата регистрация, на които не са изтекли повече от десет години."
2. Създава се ал. З:
"(З) Изискванията към годността на леките таксиметрови автомобили и към водачите им се определят с наредбата по чл. 12а, ал. 4."
Комисията подкрепя предложението и предлага то да стане текст на нов § 14.
§ 13. В чл. 24а се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 1 след думата “лице” се добавя “за всеки отделен автомобил”.
2. В ал. 2, т. 5 се изменя така:
“5. удостоверение, че данъчно задълженото лице няма задължения за данъци и осигурителни вноски, освен когато са отсрочени или разсрочени по реда на Данъчния процесуален кодекс или са разсрочени по реда на Кодекса за социално осигуряване.”
Предложение от н. п. Иван Н. Иванов
В § 13, т. 2 да отпадне.
Предложението се оттегли.
Предложение от н. п. Александър Арабаджиев
По § 13, т. 2 придобива следното съдържание:
“2. В ал. 2, т. 4 и 5 се изменят така:
4. копия на удостоверенията за обществен превоз на пътници, издадени на автомобилите, с които превозвачът кандидатства;
5. удостоверение, че данъчно задълженото лице няма задължения за данъци и осигурителни вноски, освен когато са отсрочени или разсрочени по реда на Данъчния процесуален кодекс или са разсрочени по реда на Кодекса за социално осигуряване.”
Комисията подкрепя предложението.
Комисията предлага § 13, който става § 15 да придобие следната редакция:
§ 15. В чл. 24а се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 1 след думата “лице” се добавя “за всеки отделен автомобил”.
2. В ал. 2, т. 4 и 5 се изменят така:
“4. копия на удостоверенията за обществен превоз на пътници, издадени на автомобилите, с които превозвачът кандидатства;
5. удостоверение, че данъчно задълженото лице няма задължения за данъци и осигурителни вноски, освен когато са отсрочени или разсрочени по реда на Данъчния процесуален кодекс или са разсрочени по реда на Кодекса за социално осигуряване.”
§ 14. В чл. 25, ал. 1 се изменя така:
“(1) Международен превоз на товари може да се извършва от:
1. превозвач, който притежава лиценз и разрешително;
2. лица по чл. 12б, ал. 1, които притежават удостоверение за превозното средство и разрешително.”
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 14, който става § 16.
§ 15. В чл. 36 се правят следните изменения:
1. Алинея 1 се изменя така:
“(1) При превоз на пътници превозвачът е длъжен да издава:
1. индивидуален или колективен билет – при превоз по автобусни линии;
2. фактура – при случайни превози;
3. карти за специализиран превоз – при специализиран превоз.”
2. В ал. 2 след думите “превоз на пътници” се добавя “по автобусни линии”.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 15, който става § 17.
§ 16. В чл. 39, ал. 1 накрая се добавя “или от фискални устройства по реда на Наредба № 4 от 1999 г. за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти (обн., ДВ, бр. 16 от 1999 г.; изм. и доп., бр. 55 и 113 от
1999 г., бр. 4 и 16 от 2000 г., бр. 111 от 2001 г.; Решение № 9774 на Върховния административен съд от 2002 г. - бр. 107 от 2002 г.; изм. и доп., бр. 27 от 2003 г.; Решение № 6797 на Върховния административен съд от 2003 г. - бр. 62 от 2003 г.; изм. и доп., бр. 64 от 2003 г.и бр. 64 от 2004 г.доп. бр. 12 от 2005 г., изм. и доп. бр. 83 от 2005 г., в сила от 1 ноември 2005 г.)”.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 16, който става § 18.
§ 17. В чл. 87 след думата “тона” се добавя “и на водачите, осъществяващи таксиметрови превози на пътници” и се поставя запетая.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 17, който става § 19.
§ 18. Създава се чл. 88а:
“Чл. 88а. (1) Общата продължителност на периода на ежедневно управление при извършване на таксиметрови превози на пътници не трябва да надхвърля 12 часа.
(2) След период от 4 часа управление водачът на лек таксиметров автомобил трябва да направи прекъсване най-малко 30 минути, освен ако започва период за почивка.
(3) Прекъсването по ал. 2 може да бъде заменено от прекъсвания с продължителност най-малко 15 минути всяко, вместени в периода за управление на превозното средство.
(4) Седмичната почивка на водачите, извършващи таксиметрови превози на пътници, е 36 последователни часа.”
Предложение от н. п. Иван Н. Иванов
В § 18,в чл. 88а, ал. 4 пред числото “36” се добавя “не по-малко от”.
Комисията подкрепя предложението.
Предложение от н. п. Александър Арабаджиев
По § 18
В чл. 88а, ал. 1 се създава изречение второ:
"Почивката между два периода на ежедневно управление трябва да е най-малко 11 часа."
Комисията подкрепя предложението.
Комисията предлага § 18, който става § 20 да придобие следната редакция:
§ 20. Създава се чл. 88а:
“Чл. 88а. (1) Общата продължителност на периода на ежедневно управление при извършване на таксиметрови превози на пътници не трябва да надхвърля 12 часа. Почивката между два периода на ежедневно управление трябва да е не по- малко от 11 часа.
(2) След период от 4 часа управление водачът на лек таксиметров автомобил трябва да направи прекъсване най-малко 30 минути, освен ако започва период за почивка.
(3) Прекъсването по ал. 2 може да бъде заменено от прекъсвания с продължителност най-малко 15 минути всяко, вместени в периода за управление на превозното средство.
(4) Седмичната почивка на водачите, извършващи таксиметрови превози на пътници, е не по-малко от 36 последователни часа.”
Предложение от н. п. Александър Арабаджиев
Създава се нов § 18а със следното съдържание:
“§ 18а. В чл. 89а, ал. З след думите “категория N3" се поставя запетая и се добавя "М2, МЗ с технически допустима максимална маса от 5 до 10 тона и N2,''.
Комисията подкрепя предложението и предлага то да стане текст на нов § 21.
§ 19. В чл. 90, ал. 1 числото “88” се заменя с “88а”.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 19, който става § 22.
§ 20. В чл. 91 ал. 2 се изменя така:
“(2) Контролът по ал. 1 се осъществява чрез Изпълнителна агенция “Автомобилна администрация” от служители с контролни функции – инспектори от ДАИ.”
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 20, който става § 23.
§ 21. В чл. 91а, ал. 1 думата “но” се заменя с “като” и думата “работните” се заменя с “проверените работни”.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 21, който става § 24.
§ 22. В чл. 93 се създава ал. 4:
“(4) Водач, който не спазва изискванията за времето за управление, прекъсване на управлението или за почивка, се наказва с глоба от 50 до 200 лв.”
Предложение от н. п. Несрин Узун
В §22, чл. 93, ал. 3 се изменя така:
“(3) Конфискация на превозното средство, с което се извършва превоза в полза на държавата – при системни нарушения.”
Предложението се оттегли.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 22, който става § 25.
§ 23. В чл. 96, ал. 1 се създават т. 7 и 8:
“7. не осигури на водачите документите, необходими за извършване на превоз на пътници или товари, определени в този закон или в подзаконовите нормативни актове, издадени въз основа на него;
8. разпореди или допусне извършването на превози по автобусна линия, за която не е сключил договор с възложителя.”
Предложение от н. п. Александър Арабаджиев
По § 23
В чл. 96, ал. 1, т. 1 се изменя така:
"1. допусне или разпореди извършването на превоз с пътно превозно средство, за което няма издадено удостоверение за обществен превоз на пътници или товари."
Комисията подкрепя предложението.
Комисията предлага § 23, който става § 26 да придобие следното съдържание:
§ 26. В чл. 96, ал. 1 се правят следните изменения и допълнения:
1. Точка 1 се изменя така:
"1. допусне или разпореди извършването на превоз с пътно превозно средство, за което няма издадено удостоверение за обществен превоз на пътници или товари, или не е включено в списъка към удостоверението за регистрация.”
2. Създават се т. 7 и 8:
“7. не осигури на водачите документите, необходими за извършване на превоз на пътници или товари, определени в този закон или в подзаконовите нормативни актове, издадени въз основа на него;
8. разпореди или допусне извършването на превози по автобусна линия, за която не е сключил договор с възложителя.”
Предложение от н. п. Александър Арабаджиев
Създава се нов § 23а със следното съдържание:
"§ 23а. В чл. 105 числото "50" се заменя със "100".”
Комисията не подкрепя предложението.
§ 24. Създава се чл. 106а:
“Чл. 106а. (1) Моторно превозно средство, с което се извършва международен превоз на пътници или товари, се спира от движение, когато превозът се извършва без разрешително, което се изисква по силата на двустранни и многостранни международни договори, по които Република България е страна.
(2) Принудителната мярка по ал. 1 се осъществява чрез временно отнемане на документа, установяващ регистрацията на превозното средство, до:
1. решаване на въпроса за отговорността, или
2. заплащане на парична гаранция, обезпечаваща изпълнението на наложеното с наказателното постановление наказание.
(3) Размерът на паричната гаранцията се определя в заповедта по ал. 2 и не може да бъде по-голям от максималния размер на глобата, предвидена за извършеното нарушение.
(4) Гаранцията се освобождава при прекратяване на административнонаказателното производство или влизане в сила на наказателното постановление.”
Предложение от н. п. Александър Арабаджиев
§ 24. Създава се чл. 106а:
"Чл. 106а. (1) За преустановяване на административните нарушения се спира от движение:
1. моторно превозно средство, с което се извършва международен превоз на пътници или товари, когато превозът се извършва без разрешително, което се изисква по силата на двустранни международни договори, по които Република България е страна;
2. моторно превозно средство, с което се извършва обществен превоз на пътници или товари, за което няма издадено удостоверение за обществен превоз на пътници или товари.
(2) Принудителните мерки по ал. 1 се осъществяват чрез временно отнемане на документа, установяващ регистрацията на превозното средство, до решаване на въпроса за отговорността."
Комисията подкрепя предложението и предлага то да стане текст на нов § 27.
§ 25. В чл. 107 се правят следните изменения:
1. Алинея 1 се изменя така:
“(1) Принудителните административни мерки по чл. 106 и 106а се прилагат с мотивирана заповед на изпълнителния директор на Изпълнителна агенция “Автомобилна администрация”.
2. В ал. 2 думата “заповедта” се заменя със “заповедите”.
Предложение от н. п. Александър Арабаджиев
По § 25.
В чл. 107, ал. 1 след думите "Автомобилна администрация" се добавя "или упълномощени от него длъжностни лица."
Комисията подкрепя предложението.
Комисията предлага § 25 на вносителя, който става § 28 да придобие следната редакция:
§ 28. В чл. 107 се правят следните изменения:
1. Алинея 1 се изменя така:
“(1) Принудителните административни мерки по чл. 106 и 106а се прилагат с мотивирана заповед на изпълнителния директор на Изпълнителна агенция “Автомобилна администрация” или упълномощени от него длъжностни лица.”
2. В ал. 2 думата “заповедта” се заменя със “заповедите”.
Комисията предлага да се създаде нов § 29 със следното съдържание:
§ 29. В Допълнителни разпоредби в § 1 се правят следните изменения и допълнения:
1. Създава се нова т. 28:
“28. “Системно” е нарушението, извършено три или повече пъти в едногодишен срок от влизане в сила на първото наказателно постановление, с което на нарушителя се налага наказание за същото по вид нарушение.”
2. Досегашните т. 28-34 стават съответно т. 29-35.
ЗАКЛЮЧИТЕЛНА РАЗПОРЕДБА:
§ 26. В чл. 4 от Закона за ветераните от войните (обн., ДВ, бр. 152 от 1998 г.; изм., бр. 49 от 2000 г.) т. 3 се изменя така:
“3. безплатно пътуване по железопътния транспорт и автомобилния транспорт по утвърдени транспортни схеми, както следва:
а) в областта, в която живеят, и
б) по основните градски линии във всички градове на страната.”
Предложение от н. п. Янаки Стоилов и група народни представители
§ 26 “Заключителна разпоредба” да отпадне.
Комисията подкрепя предложението.
Предложение от н. п. Георги Божинов и група народни представители
§ 26 “Заключителна разпоредба” да отпадне.
Комисията подкрепя предложението.
Предложение от н. п. Иван Н. Иванов
В § 26 думата “основните” се заличава.
Предложението се оттегли.
Комисията предлага наименованието “Заключителна разпоредба” и § 26 на вносителя да отпадне.
Предложение от н. п. Янаки Стоилов и група народни представители
Създава се нов § 27 “Преходна разпоредба” със следното съдържание:
“§ 27. Разпоредбата на чл. 6, ал. 1, т. 3 /§3 от законопроекта/ влиза в сила две години след влизане в сила на този закон.”
Комисията не подкрепя предложението.
Предложение от н. п. Георги Божинов и група народни представители
Създава се нов § 27 “Преходна разпоредба” със следното съдържание:
“§ 27. Разпоредбата на чл. 6, ал. 1, т. 3 влиза в сила две години след влизане в сила на този закон.”
Комисията не подкрепя предложението.
Предложение от н. п. Александър Арабаджиев
Създава се нов § 27 със следното съдържание:
“§ 27. В Преходните и заключителни разпоредби към Закона за изменение и допълнение на Закона за автомобилните превози /ДВ, бр. 99 от 2003 г., в сила от 12. 12. 2003 г./ в § 48, т. 2 се създават букви “г" -"ж":
“г) за моторните превозни средства от категория N2 (технически допустима максимална маса 7,5 - 12 t) и Мз (технически допустима максимална маса 5 - 10 t) с двигатели неотговарящи на граничните стойности, посочени в Наредба № 78/2003 г. за одобряване типа на нови моторни превозни средства, работещи с двигатели със запалване чрез сгъстяване по отношение на емисии замърсяващи газове и частици и на нови моторни превозни средства, работещи с двигатели с принудително запалване, използващи гориво "природен газ" или "втечнен нефтен газ", по отношение емисии замърсяващи газове, за международни превози и превози на товари и пътници на територията на Република България, регистрирани след 1 януари 2005 г. - от 01. 01. 2006 г.;
д) за моторните превозни средства от категория N2 (технически допустима максимална маса 3,5 - 7,5 t), М2 и М3 (технически допустима максимална маса 5 - 10 t) с двигатели неотговарящи на граничните стойности, посочени в Наредба № 78/2003 г. за одобряване типа на нови моторни превозни средства, работещи с двигатели със запалване чрез сгъстяване по отношение на емисии замърсяващи газове и частици и на нови моторни превозни средства, работещи с двигатели с принудително запалване;
е) за моторните превозни средства от категории N2, М2 и Мз (технически допустима максимална маса 5 - 10 t) с двигатели отговарящи на граничните стойности, посочени в Наредба № 78/2003 г. за одобряване типа на нови моторни превозни средства, работещи с двигатели със запалване чрез сгъстяване по отношение на емисии замърсяващи газове и частици и на нови моторни превозни средства, работещи с двигатели с принудително запалване, използващи гориво "природен газ" или "втечнен нефтен газ", по отношение емисии замърсяващи газове, за международни превози на товари и пътници, регистрирани между 1 октомври 2001 г. и 1 януари 2006 г. - от 1 януари 2006 г.;
ж) за моторните превозни средства от категории N2, М2 и Мз (технически допустима максимална маса 5 - 10 t) с двигатели отговарящи на граничните стойности, посочени в Наредба № 78/2003 г. за одобряване типа на нови моторни превозни средства, работещи с двигатели със запалване чрез сгъстяване по отношение на емисии замърсяващи газове и частици и на нови моторни превозни средства, работещи с двигатели с принудително запалване, използващи гориво "природен газ" или "втечнен нефтен газ", по отношение емисии замърсяващи газове, за превоз на товари и пътници на територията на Република България, регистрирани между 1 октомври 2001 г. и 1 януари 2006 г. - от 1 януари 2007 г.”.
Комисията подкрепя предложението по принцип и предлага да се създаде нов § 30:
§30. В Преходните и заключителни разпоредби към Закона за изменение и допълнение на Закона за автомобилните превози (ДВ, бр. 99 от 2003 г., в сила от 12.12.2003 г.) в § 48, т. 2 се създават букви “г” – “и”:
“г) за моторните превозни средства от категории N2 (технически допустима максимална маса 3,5 – 7,5 t) и М2 с двигатели неотговарящи на граничните стойности, посочени в сертификат “А” за съответствие за моторно превозно средство с техническите норми и нормите за безопасност за “ЕВРО 3 сигурен” автомобил (приложение № 1) или сертификат “А” за съответствие за моторно превозно средство с техническите норми за “по-зелен и сигурен” автомобил (приложение № 3) по Резолюция СЕМТ/СМ (2001)9/FINAL, за международен превоз на товари и пътници, регистрирани след 1 януари 2005 г. – от 1 януари 2006 г.;
д) за моторните превозни средства от категории N2 (технически допустима максимална маса 3,5 – 7,5 t) и М2 с двигатели неотговарящи на граничните стойности, посочени в сертификат “А” за съответствие за моторно превозно средство с техническите норми и нормите за безопасност за “ЕВРО 3 сигурен” автомобил (приложение № 1) или сертификат “А” за съответствие за моторно превозно средство с техническите норми за “по-зелен и сигурен” автомобил (приложение № 3) по Резолюция СЕМТ/СМ (2001)9/FINAL, за превоз на товари и пътници на територията на Република България, регистрирани след 1 януари 2005 г. – от 1 януари 2008 г.;
е) за моторните превозни средства от категории N2 (технически допустима максимална маса 7,5 - 12 t) и М3 (технически допустима максимална маса 5 - 10 t) с двигатели неотговарящи на граничните стойности, посочени в сертификат “А” за съответствие за моторно превозно средство с техническите норми и нормите за безопасност за “ЕВРО 3 сигурен” автомобил (приложение № 1) или сертификат “А” за съответствие за моторно превозно средство с техническите норми за “по-зелен и сигурен” автомобил (приложение № 3) по Резолюция СЕМТ/СМ (2001)9/FINAL, за международни превози и превози на товари и пътници на територията на Република България, регистрирани след 1 януари 2005 г. – от 1 януари 2006 г.;
ж) за моторните превозни средства от категории N2, М2 и М3 (технически допустима максимална маса 5 - 10 t) с двигатели отговарящи на граничните стойности, посочени в сертификат “А” за съответствие за моторно превозно средство с техническите норми и нормите за безопасност за “ЕВРО 3 сигурен” автомобил (приложение № 1) или сертификат “А” за съответствие за моторно превозно средство с техническите норми за “по-зелен и сигурен” автомобил (приложение № 3) по Резолюция СЕМТ/СМ (2001)9/FINAL, регистрирани между 1 октомври 2001 г. и 1 януари 2006 г. - от 1 януари 2006 г.;
з) за моторните превозни средства от категории N2 (технически допустима максимална маса 3,5 – 7,5 t) и М2 с двигатели отговарящи на граничните стойности, посочени в сертификат “А” за съответствие за моторно превозно средство с техническите норми и нормите за безопасност за “ЕВРО 3 сигурен” автомобил (приложение № 1) или сертификат “А” за съответствие за моторно превозно средство с техническите норми за “по-зелен и сигурен” автомобил (приложение № 3) по Резолюция СЕМТ/СМ (2001)9/FINAL, за превоз на товари и пътници на територията на Република България, регистрирани между 1 октомври 2001 г. и 1 януари 2006 г. - от 1 януари 2008 г.
и) за моторните превозни средства от категории N2 (технически допустима максимална маса 7,5 - 12 t) и М3 (технически допустима максимална маса 5 - 10 t) с двигатели отговарящи на граничните стойности, посочени в сертификат “А” за съответствие за моторно превозно средство с техническите норми и нормите за безопасност за “ЕВРО 3 сигурен” автомобил (приложение № 1) или сертификат “А” за съответствие за моторно превозно средство с техническите норми за “по-зелен и сигурен” автомобил (приложение № 3) по Резолюция СЕМТ/СМ (2001)9/FINAL, за превоз на товари и пътници на територията на Република България, регистрирани между 1 октомври 2001 г. и 1 януари 2006 г. - от 1 януари 2007 г.”
Предложение от н. п. Александър Арабаджиев
Създава се нов § 28 “Преходна разпоредба” със следното съдържание:
“§ 28. Този закон влиза в сила от деня на обнародването му в "Държавен вестник" с изключение на:
1. разпоредбата на чл. 24, ал. 2, която влиза в сила, както следва:
а) за автомобили с първа регистрация до 1 януари 1990 г. - от 1 януари 2006 г.;
б) за автомобили с първа регистрация след 1 януари 1990 г. - от 1 юни 2006 г.”
Комисията подкрепя предложението по принцип.
Комисията предлага да се създаде наименование “Преходни и заключителни разпоредби”
Преходни и заключителни разпоредби
Комисията предлага да се създадат нови § 31 и 32:
“§ 31. В Закона за движението по пътищата (Обн., ДВ, бр. 20 от 5.03.1999 г., в сила от 1.09.1999 г., изм., бр. 1 от 4.01.2000 г., изм. и доп., бр. 43 от 26.04.2002 г., в сила от 26.04.2002 г., бр. 76 от 6.08.2002 г., доп., бр. 16 от 18.02.2003 г., бр. 22 от 11.03.2003 г., изм. и доп., бр. 6 от 23.01.2004 г., изм., бр. 70 от 10.08.2004 г., в сила от 1.01.2005 г., изм. и доп., бр. 85 от 28.09.2004 г., изм., бр. 115 от 30.12.2004 г., в сила от 1.01.2005 г., изм. и доп., бр. 79 от 4.10.2005 г.), в чл. 147 се правят следните изменения и допълнения:
1. Създават се нови ал. 2 и 3:
“(2) Превозните средства за извършваане превоз на пътници подлежат на задължителен преглед за проверка на техническата изправност на всеки шест месеца.
(3) Превозните средства за извършване превоз на товари, от чиято първоначална регистрация са минали повече от 10 години подлежат на задължителен преглед за проверка на техническата изправност на всеки шест месеца.”
2. Досегашната ал. 2 става ал. 4.
§ 32. Този закон влиза в сила от деня на обнародването му в "Държавен вестник" с изключение на:
1. Разпоредбата на § 4, относно чл. 6, ал. 1, т. 1-5, която влиза в сила от 1 януари 2006 г.
2. Разпоредбата на §14, относно чл. 24, ал. 2, която влиза в сила, както следва:
а) за автомобили с първа регистрация до 1 януари 1990 г. - от 1 юли 2006 г.;
б) за автомобили с първа регистрация след 1 януари 1990 г. - от 1 януари 2007 г.”
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
КОМИСИЯТА ПО ТРАНСПОРТ И
СЪОБЩЕНИЯ:
ПРОФ. ЙОРДАН МИРЧЕВ