Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по транспорт и съобщения
07/09/2005

    Законопроект за изменение и допълнение на Кодекса на търговското корабоплаване, № 502-01-1, внесен от Министерски съвет на 13. 07. 2005 г.
    На редовно заседание, проведено на 7. 09. 2005 г., Комисията по транспорт и съобщения разгледа и обсъди Законопроект за изменение и допълнение на Кодекса на търговското корабоплаване, № 502-01-1, внесен от Министерски съвет на 13. 07. 2005 г. На заседанието присъстваха г-жа Красимира Мартинова - заместник- министър на транспорта и експерти от Министерство на транспорта.
    Законопроектът беше представен от г-жа Красимира Мартинова.
    Проектът на Закон за изменение и допълнение на Кодекса на търговското корабоплаване, цели хармонизиране в най-голяма степен с правото на Европейската общност. Промените, предлагани със законопроекта подчертават готовността на Република България за въвеждане на международното и в частност на европейското законодателство. Голяма част от измененията са свързани с прецизиране на терминологията на закона.
    Предвижда се създаването от 2007 г. на фонд "Вътрешни водни пътища” към министъра на транспорта с цел регулиране капацитета на флота по вътрешните водни пътища на Европа. Тези текстове са в изпълнение на разпоредбите на Регламент 718/1999 и Регламент 805/1999г. на Европейския съюз.
    Предложените изменения в чл. 6 предвиждат издаване на наредба за условията и реда за сключване на договор за обществена услуга за превоз на пътници по вътрешни водни пътища от Министерския съвет, като се премахва изискването за лицензиране при превоз на пътници по вътрешни водни пътища.
    Промените в чл. 39а, ал. 1, т. 4 предвиждат отпадане на изискването за вписване на ипотеки и вещни тежести в регистъра на корабите на Република България.
    Съгласно действащия текст в Кодекса на търговското корабоплаване вписването на ипотеки и вещни тежести в регистъра има изцяло декларативно и няма конститутивно или доказателствено значение. Вписването на ипотеки и ограничения в правото на разпореждане с кораба поражда недоверие както в чуждите кредитори, така и в чуждестранните морски администрации.
    През 2004 г. беше изменена Наредба № 1 от 2003 г. за вписване в регистъра на корабите. Наредбата предвиди отпадането на изискването за вписване на морските ипотеки и други ограничения с правото на разпореждане с корабите в регистровите книги на корабите, наети по договор за беърбоут чартър.
    Предлаганата промяна в чл. 79 от Кодекса на търговското корабоплаване цели създаването към министъра на транспорта на независимо звено за разследване на морските произшествия.
    Създаването на независим орган извън Изпълнителна агенция “Морска администрация” ще даде възможност да се повиши качеството на разследваните произшествия. Практиката в държавите, в които такива органи действат, показва, че нерядко причина за произшествието е действие или бездействие на морската администрация, а чрез извършването на разследването от независим орган се избягва конфликт на интереси. Изискването е в съответствие и с препоръките на Международната морска организация, съдържащи се в Международния кодекс за разследване на аварийни случаи в корабоплаването. Кодексът е задължителен за прилагане от държавите - членки на Европейския съюз (ЕС), съгласно чл. 11 от Директива 2002/59 на ЕС. Изискване за провеждане на независимо разследване се съдържа и в чл. 8 от Директива 2001/25 на ЕС. Разследването има за цел откриване единствено на техническите причини, довели до аварията, с цел избягване на подобни случаи в бъдеще и се провежда извън рамките на всякакви други процедури по разследване, независимо дали са дисциплинарни, граждански, наказателни или административно-наказателни. Предвижда се преходен период за влизане в сила на разпоредбата, като до изтичането му разследването ще се извършва по досегашния ред – от Изпълнителна агенция “Морска администрация”.
    Прецизира се текстът на т. 4, ал. 3 на чл. 360 във връзка със събиране на приходи от управление на трафика. Част от тези средства ще се ползват за повишаване на квалификацията, което ще доведе до подобряване на административния капацитет на морската администрация. Предложението е в съответствие с препоръките от ежегодните доклади на Европейската комисия за напредъка на Република България.
    Разпоредбите на § 11 и 12 дават възможност за привеждане на българското законодателство в съответствие с изискванията на Директива 95/21 на ЕС относно държавния пристанищен контрол, както и с изискванията на Парижкия меморандум за разбирателство по държавен пристанищен контрол, в който България е кандидат за член. Чрез тях се въвежда забрана за посещение на български пристанища от кораби, които не отговарят на изискванията за безопасност и за предпазване на околната среда от замърсяване от кораби. Втората промяна е насочена към даване на възможност на упълномощени от капитаните на пристанищата лица, тоест инспекторите по държавен пристанищен контрол, да задържат кораби при установяване на нередности, свързани със състоянието на плавателния съд или екипажа. Въвеждането им ще подпомогне процеса на присъединяване на страната към Парижкия меморандум за държавен пристанищен контрол, което е необходимо условие за правилното пълно прилагане на директивите на ЕС в тази област.
    С промяната в Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата на Република България се регламентира правната рамка за предоставянето на речни информационни услуги в българския участък на р. Дунав, които ще се предоставят от Изпълнителна агенция “Морска администрация”. Цели се подобряване на условията за плаване в българския участък на р. Дунав, чрез предоставяне на актуална навигационна информация. Промяната ще даде възможност и за транспонирането на правилата на Европейския съюз по отношение на този тип услуги. Ще се създаде и възможност за постоянно наблюдение на корабния трафик по р. Дунав най-вече на корабите, превозващи опасни и замърсяващи околната среда товари.
    Направени бяха предложения с цел усъвършенстване на законопроекта.
    След проведената дискусия, изразените становища и направените предложения, Комисията по транспорт и съобщения с 9 гласа “за”, 0 гласа “против” и 0 гласа “въздържали се” предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Кодекса на търговското корабоплаване, № 502-01-1, внесен от Министерски съвет на 13. 07. 2005 г.


    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
    КОМИСИЯТА ПО ТРАНСПОРТ И
    СЪОБЩЕНИЯ:

    ПРОФ. Д-Р ЙОРДАН МИРЧЕВ
    Форма за търсене
    Ключова дума