Комисия по транспорт и съобщения
Разглеждане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за пътищата, № 551-01-16, внесен от Петър Мутафчиев и Георги Петърнейчев на 25.07.2005 г. и законопроект за изменение и допълнение на Закона за пътищата, №502-01-35, внесен от Министерски съвет на 28.09.2005 г. – за ПЪРВО ГЛАСУВАНЕ.
П Р О Т О К О Л
На 3.11.2005 г. от 14.40 ч. се проведе редовно заседание на Комисията по транспорт и съобщения. То бе открито и ръководено от своя председател проф. Йордан Мирчев.
***
ПРЕДС. ЙОРДАН МИРЧЕВ: Уважаеми колеги, откривам заседанието на комисията със следния
Д Н Е В Е Н Р Е Д:
1. ПЪРВО ЧЕТЕНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ПЪТИЩАТА, внесен от Петър Мутафчиев и Георги Петърнейчев.
Тяхното предложение цели освобождаване от винетна такса на селскостопанската техника.
2. ПЪРВО ЧЕТЕНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ПЪТИЩАТА, внесен от Министерския съвет.
Знаете, че има европейска директива за товарни автомобили с тегло над 12 тона, когато се движат по автомагистрали, да не заплащат т.нар. тол-такса или такса за изминато състояние. Предложението на МС е с близка, може би подобрена редакция на предложения текст от бившите н.п. Петър Мутафчиев и Георги Петърнейчев.
Искам да ви информирам, че следващия вторник ще има извънредно заседание на комисията с дневен ред разглеждане на Бюджет 2006 г. за транспорта. Бюджетът ще бъде представен от министъра на транспорта Петър Мутафчиев с неговия екип. Помолил съм да присъстват и представители от Министерство на регионалното развитие и благоустройството, за да разгледаме и Бюджет 2006 г. по отношение на пътната инфраструктура, тъй като тя реално е към нашата комисия. Заседанието ще бъде ръководено от г-н Илиевски, тъй като ще отсъствам.
ИВАН НИКОЛАЕВ ИВАНОВ: Господин председателю, има ли яснота дали във вторник ще има извънредно заседание?
ПРЕДС. ЙОРДАН МИРЧЕВ: Ще има заседания на всички комисии, защото най-късно в сряда в деловодството на Народното събрание трябва да бъдат внесени докладите на всички комисии по бюджета, а в четвъртък първа точка от дневния ред ще бъде първо четене на Бюджет 2006.
ИВАН НИКОЛАЕВ ИВАНОВ: Редно е, както сме го правили в предишни години, да ни бъде представен, за да се запознаем.
ПРЕДС. ЙОРДАН МИРЧЕВ: Още утре ще ви бъде раздаден. Останалите параметри сме ги уточнили.
ИВАН НИКОЛАЕВ ИВАНОВ: В Комисията по енергетика искаха да ни представят проектобюджета в деня на заседанието…
ПРЕДС. ЙОРДАН МИРЧЕВ: Утре ще получите таблица с параметрите, в която се включват: приходи, текущи разходи, капиталови трансфери, численост и подробно основните инфраструктурни проекти.
ИВАН НИКОЛАЕВ ИВАНОВ: И становище на министерството дали тези средства са достатъчни за целите, които си поставят.
ПРЕДС. ЙОРДАН МИРЧЕВ: Министърът ще представи това нещо. Но ще ви кажа, че средствата са много повече от 2005 г.
Освен това ще са разписани основните задачи и приоритетите за 2006 г. – за това сме се разбрали с министъра и ще моля и за пътната инфраструктура да има становище, подготвено във вид на таблица или текст. За всичко сме се уточнили и утре ще получите материала.
Кой ще представи законопроекта на МС, тъй като основен вносител е Министерство на регионалното развитие и благоустройството?
Господин Желев, ще Ви помоля при представянето на мотивите към законопроекта да обърнете внимание на изискванията на Европейската комисия, ако имате данни за селскостопанската техника с колко ще се намали паричната маса от това, че няма да се заплаща винетна такса за 2006 г. от селскостопанската и горската техника.
ВЕЛИКО ЖЕЛЕВ (изпълнителен директор на Агенция “Пътища”): Благодаря Ви, господин председател.
Уважаеми дами и господа народни представители, колеги! Първата промяна, която внася МРРБ в Закона за пътищата, е във връзка с изискванията на европейската делегация за по-голяма яснота в Закона за пътищата във връзка с недопускането на събирането на две такси – винетна такса и тол-такса от товарните автомобили с общо тегло 12 и повече тона.
В тази връзка е направена промяната. Допълва се, че автомобилите с общо тегло 12 и повече тона за преминаването по пътища от републиканската пътна мрежа ще заплащат само една такса. Това е с цел недопускане на дискриминация и уеднаквяване на българското с европейското законодателство.
В момента в Закона за пътищата също е залегнало, че за едно и също моторно превозно средство за преминаване по едни републикански пътища се заплаща дена такса. Единствено това са мотивите за промяна на ЗП в тази част.
За предложеното от МТ предложение за освобождаване на селско-стопанската техника от винетна такса. Според нашите проучвания в момента в Република България има общо трактори, самоходни машини, комбайни, прикачна техника общо 57 850 бройки. Според нашия анализ, ако тези МПС купуват само тримесечни винетни стикери и бъдат освободени от заплащане на винетна такса, намалението на бюджета на Агенция “Пътища” ще бъде около 10 млн. лв. във фонд “Републиканска пътна инфраструктура”. Ако се приеме, че цялата селскостопанска техника ще купува 4 седмични винетки от втора категория, към която те принадлежат, загубите ще възлязат на около 5 млн. лв. и в най-песимистичната хипотеза, ако всички селскостопански машини купуват по две седмични винетки за ползване загубите за фонд “Републиканска пътна инфраструктура” ще бъдат около 1 млн. лв.
Когато нашите чуждестранни консултанти подготвяха правилата в ЗП във връзка с внедряването на винетните такси, те се позоваваха на практиката в другите западноевропейски страни, където от винетни такси не се освобождават моторни и пътни превозни средства. Затова и в подготвяния от нас закон от тази такса бяха освободени единствен о специализираните автомобили на МВР, на Пожарната и Бърза помощ. Не бяха освободени дори автомобилите на МТ, МРРБ, А “Пътища”. Това са били нашите мотиви.
ПРЕДС. ЙОРДАН МИРЧЕВ: Първата част на предложението е свързана с л. 10, ал. 3. ще ви прочета действащия закон:
”Чл. 10 (3) За преминаване на пътни превозни средства с българска или чуждестранна регистрация, посочени в този закон, по отделни републикански пътища или пътни участъци – автомагистрали или други многолентови пътища с характеристики,подобни на автомагистралите, изброени в списък, приет с Решение на МС, обн. в ДВ…, може да се събират такси за изминато разстояние.”
Това е тол-таксата.
“Такса за изминато разстояние” е заплащане на определена сума за едно пътно превозно средство, изминаващо разстояние между две точки по съответния път или пътен участък. Таксите за изминато разстояние се диференцират в зависимост от характеристиката…”
Тук се предлага да се добави това изискване на европейската комисия, за да има равнопоставеност на товарните превозвачи – да не плащат тол-таксата. Ние и преди това сме докладвали тази промяна в нашата комисия – да се добави, че това заплащане не се отнася за товарни автомобили с тегло над 12 т. Това е записано в европейките директиви. Това е първият текст, който предлага вносителят:
“§1. 1. В ал. 3, изречение първо след думите “посочени в този закон” се поставя запетая и се добавя “с изключение на моторните превозни средства, предназначени за превоз на товари с технически допустима максимална маса 12 и повече тона.”
Това е смисълът на директивата. Друг е въпросът дали редакционно точно това е разписано. Аз умувах за една по-точна редакция, за да бъде това по-ясно.
И втората промяна е в ал. 6, която по същество е много близка с тази.
“(6) Един и същи пътен участък не може да се включва едновременно в списъка по ал. 2 и в списъка по ал. 3. За едни и същ пътен участък не могат да се събират едновременно такси по ал. 2 и по ал. 3.”
Алинея 2 се отнася за винетката – по време, алинея 3 се отнася за тол-таксата по разстояние.
Министерският съвет предлага по-кратка редакция на ал. 6, която по същество покрива сегашния текст:
“(6) За едно пътно превозно средство за един и същ пътен участък не могат да се събират едновременно такси по ал. 2 и ал. 3.”
Моля да разгледаме първо тази част от законопроекта. Заповядайте.
ПЕТЪР МАНОЛОВ: Какво означава да не се събират две такси? Този, който иска да използва автострадата с тол-такса, той не трябва да си купува винетки ли? Така излиза. Не мога да си го обяснят.
ПРЕДС. ЙОРДАН МИРЧЕВ: Ние въведохме винетната система по републиканската пътна мрежа, т.е. автомагистрали, пътища първа, втора и трета категория, някъде около 19 хил. км. Ако в момента има някъде към 350 км. автомагистрали, а ще изграждаме и нови, товарните автомобили да не плащат по автомагистралата тол-таксата или по участъци, които имат сходни параметри. Останалите ако минават по автомагистрала, си плащат.
ПЕТЪР МАНОЛОВ: Значи за тях си остават две такси, а другите са с една. Пак има неравноправие. Както и да го решим, то винаги си остава. Не мога да си обясня този парадокс.
ВЕЛИКО ЖЕЛЕВ: Тази промяна е във връзка със спазването на европейската директива, касаеща специално товарните автомобили повече от 12 тона, че не следва да заплащат две такси за преминаване по републиканските пътища. Те ще плащат единствено винетна такса.
ПЕТЪР МАНОЛОВ: Става въпрос за следното – колкото по-тежък е автомобилът, толкова повече натоварва пътя и поврежда настилката. Те плащат една такса, а другите плащат две такси? Къде тогава е дискриминацията? Няма да има дискриминация, ако и те плащат две такси. Не знам в Европа как са решили въпроса, но такъв проблем съществува. Тези автомобили извършват бизнес превози и фактически печелят повече от тези превози.
ПРЕДС. ЙОРДАН МИРЧЕВ: Господин Манолов, методиката, която беше разработена от немската консултантска фирма за винетната система, се състои в следното. С винетната система целта беше да се премахне дискриминацията между българските и чуждестранните превозвачи, тъй като нашите не плащат, а чуждестранните плащат. Започва се от една база и през 2007 г. цените се изравняват за български и чуждестранни превозвачи. Това беше изискване по Глава девет “Транспортна политика”, тъй като пътищата се разглеждат в тази глава.
Второ, защо само за автомобили над 12 тона? Може би Европейската комисия да го промени след някоя година и да напише за автомобили за над 3 т., защото се работи и върху такива варианти и ако се промени директивата, ние също ще трябва да го променим.
Но специално този текст в § 1 на вносителя е пряко свързан с покриване на изискванията в Глава девет “Транспортна политика”, отнасяща се до начина на достъп и ползване на пътната инфраструктура. В методиката е залегнало, че винетната такса се определя на база на разрушителното въздействие върху:
а) пътните транспортни средства върху пътната инфраструктура;”
Има изследвания, таблици и т.н. Принципът е така изграден, защото тези превозни средства са категоризирани.
Но ние в момента го въвеждаме от гледна точка хармонизацията с европейската хармонизация.
ВЕЛИКО ЖЕЛЕВ: В така подготвения закон и в момента не се заплащат две такси за преминаване по републиканските пътища. Идеята е и в закона е записано, че когато се отдават на концесия автомагистрали и пътища, трябва задължително да има алтернативен маршрут за преминаването на останалите пътни превозни средства. При отдаването на концесия на пътища и автомагистрали, тези пътища ще бъдат извадени с решение на Министерският съвет от списъка за заплащане на тези пътища за винетни такси. И за преминаването по тези пътища ще се преминава единствено тол-такса.
Ние сме длъжни да осигурим алтернативен маршрут, по който пътно превозно средство, което не иска да заплаща такса, да се движи по дублиращи пътища. (Шум и реплики.)
Пропорционално с извадените от републиканската пътна мрежа пътища ще намалее и стойността на винетките.
ПРЕДС. ЙОРДАН МИРЧЕВ: Когато има автомагистрали, задължително там, където се въвежда тол-такса, трябва да има алтернативен път-първа категория за този, който не желае да ползва автомагистралата и да не плаща тол-такса, а само да заплаща винетката и ще минава София-Пловдив по стария път. Това е изискване, когато ще въведем тол-такса евентуално след изграждане на автомагистралите.
При отдаването на автомагистрала на концесия тези автомобили над 12 тона няма да плащат тол-такса, а ще пътуват с винетката, като се прави така нар. заместващ фонд. Затова са така нар. заместващи плащания, които ще се регламентират от фонда “Републиканска пътна инфраструктура” и4ли друго решение.
ИВАН НИКОЛАЕВ ИВАНОВ: Аз имам въпрос към господин Желев.
Междупрочем, всичко, което сега се случва, е в резултат на приетите промени в Закона за пътищата през м. декември 2003 г. и въведените там 3 такси. Алинея втора въвежда винетната такса, алинея трета – тол-таксата, алинея четвърта – таксата за определени пътни съоръжения.
Интересува ме колко страни-членки на ЕС имат тези три такси. И ако има такива страни, кои са те? От съобщенията на АЕТ-3 се вижда, как една след друга тези срани преминават единствено към винетна такса. И се съобщава, че се преустановява заплащането на тол-такси по пътищата на Унгария, Полша и на други места.
Господин Мирчев насочи всъщност към втория ми въпрос разискванията. За 35 години каква е прогностичната оценка за сумата, която трябва да бъде изплатена на евентуалния концесионер на автомагистрала “Тракия” при заплащане на заместващи такси от концедента, който е Р. България? Магистрала “Тракия” не е частен път. Господин Мирчев правилно посочи и това е така, че всички автомобили над 12 тона ще заплащат единствено винетна такса, но за преминаването им по автомагистрала “Тракия” концесионерът ще предявява искане към държавата за заместващите плащания? Колко е тази сума?
РАДОСЛАВ ИЛИЕВСКИ: Господин Желев! Може би това разделение и облекчителният режим за товарните автомобили над 12 тона идва, за да направи по-голяма пропускателната способност на сателитните на автомагистралите пътища за леките автомобили и за всички автомобили до 12 тона? Защото нали е ясно, че ако се въведе тол-такса за тировете и за всички камиони над 12 тона, натоварването на тези сателитни пътища ще бъде много по-голямо и всеки ще избягва да се качва на магистралата, защото ще трябва да плаща допълнителна такса и ще блокират периферните пътища, които трябва да се ползват от хората, пътуващи с леки автомобили, бусове и т.н., които са си платили винетните такси? Може би това е презумпцията, заложена тук, за да се ограничи трафикът по сателитните пътища, като се насърчи преминаването на автомобилите над 12 тона по магистралите?
Ще Ви помоля да отговорите на този въпрос – това ли е в крайна сметка философията на заложената промяна или нещо друго сте имали предвид? Благодаря.
ПЕТЪР МАНОЛОВ: Доколкото ми обясниха, преди въвеждането на винетни такси таксите за пътищата са влизали в акциза. Със събирането на по-голям акциз повече пари са отивали и за поддържане на пътищата. Защо не се придържаме към тази схема, т.е. заплащането да идва от акциза?
ПРЕДС. ЙОРДАН МИРЧЕВ: Аз не съм адвокат на Агенция “Пътища”, но бих искал да отговоря. Преди да променим ЗП имаше т.нар. фонд “Пътища”, който се събираше от акцизите и т.н. С приемането на Бюджета за 2005 г. този фонд беше премахнат и се създаде фонд “Републиканска пътна инфраструктура” от винетните такси, но тя, забележете, се използва само за рехабилитация, а не за ново строителство.
Темата, която поставяте, е интересна, и сте прав. Акцизите от течните горива постъпваха в този фонд, този фонд имаше управителен съвет, и се използваше не само за пътната, а и за железопътната инфраструктура в частта, където има пресичане на едно ниво между републиканска пътна мрежа и железопътни линии. Повече бяха средствата, но не е въпрос на Закона за пътищата да създаваме фонд върху базата на акциза върху течните горива. Това са въпроси, пряко свързани с бюджета и не са в нашата компетентност, а на Комисията по бюджет и финанси. Тези закони са в напреднала фаза. В момента не можем да разглеждаме тази тема, защото това е абсурдно да стане.
Предлагам да вървим по схемата, тъй като има фонд “Републиканска пътна инфраструктура”, която се набира от винетната такса, като за тази година се очертава на 149 млн. лв. за следващата година, а през 2007 г. ще бъде още повече, защото тогава изравняваме таксите за международния и вътрешния транспорт.
ВЕЛИКО ЖЕЛЕВ: Съжалявам, че дневният ред, който ми беше представен за заседанието на комисията, беше с една-единствена точка – ЗИД на ЗП, внесен от господин Мутафчиев и Петърнейчев. Предишния път на заседанието на Комисията по евроинтеграция разглеждахме ЗИД на ЗП.
По първия Ви въпрос, господин Иванов, дали имаме сведения в кои други страни има винетни такси и какви са те – именно по причината, която преди малко изтъкнах, не сме подготвени, за да Ви отговорим. Имаме информация в кои страни се ползва винетна такса: за товарни автомобили винетна такса се заплаща в Румъния, Унгария, Чехия, България, Словения. Направили сме статистика къде какви са таксите. В Румъния – 930 евро, в Унгария – 450 евро, в Чехия – 344 евро, в България – за български МПС - 277 евро, 589 евро е за чужди МПС. В Словакия – 184 еврво. Т.е. ние сме на 4 място по стойност на винетните такси за товарните автомобили.
За автобуси – в Румъния – 510 евро, в Унгария – 299 евро, в Чехия – 172 евро, в България 139 евро за български МПС, 295 евро за чужди МПС.
За леки автомобили – 118 евро в Унгария, 73 евро в Австрия, 28 евро в България за български МПС, 59 евро за чужди МПС, в Румъния – 24 евро, в Чехия – 23 евро, в Словакия 14 евро.
За трите такси, които се използват в България, нашата информация е, че със сигурност ги има в Австрия.
ПРЕДС. ЙОРДАН МИРЧЕВ: Аз искам да допълня едно изречение – изискването да не се плащат от едно моторно превозно средство две такси е по Европейска директива 99862 и то се прилага във всички страни-членки на ЕС. Целта е товарните превозвачи да бъдат равно поставени на сраните-членки на ЕС.
По втория въпрос – каква е стойността, която трябва да заплаща концедентът, Агенция “Пътища” не участва в преговорите за отдаването на концесия във връзка с договора за функционирането на автомагистрала “Тракия”. Там единствено са участвали наши специалисти от гледна точка на експертно мнение. От нас е искано мнение за трафика, преброяването на моторни превозни средства, което се осъществява на всеки 5 години и се обобщава от Централна лаборатория “пътища и мостове” – това е специализирано звено към Агенция “Пътища”. Тази година също имаше преброяване и догодина ще можем да дадем реалните данни към 2005 г. в момента се провежда преброяване в цялата страна.
По въпроса на господин Манолов относно промяната в ЗП в частта за винетните такси. Наистина, ние също знаем за така нар. скрит данък. Има логика – колкото повече караш, толкова повече гориш, толкова повече губи е хабиш, толкова повече резервни части ще купуваш. Но промяната в ЗП е единствено повлияна от хармонизирането на нашите закони с тези на ЕС. И затова е преминато от акцизи към винетни такси.
На въпроса на господин Илиевски. Да, един от мотивите за плащането на тол-такси е за да може товарните автомобили да се насочат към автомагистралите, които са с по-голяма пропускателна способност и с цел привличане на чуждестранния трафик за преминаване през нашата страна и отново за хармонизиране с директивите на ЕС. Това са били мотивите ни за промяната в ЗП.
ПРЕДС. ЙОРДАН МИРЧЕВ: Господин Гагаузов ми предостави проектодоговора за автомагистрала “Тракия”. Раздал съм го на всички. Там е написана финансовата схема за проектодоговора за автомагистрала “Тракия”.
ИВАН НИКОЛАЕВ ИВАНОВ: Без анексите ли?
ПРЕДС. ЙОРДАН МИРЧЕВ: Аз казах, че мога да говоря много, извън анексите. Предлагам обаче да не говорим, тъй като Върховният административен съд отложи делото за автомагистрала “Тракия” за м. януари. Но ако искате да знаете колко ще са заместващите плащания, ще ги покажа на графика до 2035 г.
АЛЕКСАНДЪР РАДОСЛАВОВ: Искам да изясня за себе си. Предполагам, че не всички тук са запознати в детайли със съществуващия закон, който е от 2003 г.
Тук си говорим за 12 т. и т.н. Ясно е, че трябва да се съобразим с тенденциите на развитието в ЕС, след като сме тръгнали да ставаме редовни членове. Но ме интересува за обикновените български граждани с личните им автомобили. Хубаво е въведена винетната такса и всички си плащат. По тези магистрали ще трябва да се плаща и тол-такса, така ли?
ПРЕДС. ЙОРДАН МИРЧЕВ: Ако иска – да плаща, за да ползва магистрала, ако не – задължително се осигурява алтернативен път.
АЛЕКСАНДЪР РАДОСЛАВОВ: Искам да Ви попитам, проф. Мирчев, движили ли сте се извън магистралата примерно до Ихтиман. Трябва да кажа, че ще си потрошите колата на още първите 500 метра след първия завой от Елин Пелин. В това състояние, в което са пътищата в България, т.нар. сателитни, са в такова плачевно състояние и всички знаете това много добре, че това означава да обречем целия български народ да си потроши колите, които едва-едва ги крепи, за да може да се движи с тях.
Забравяте, че от 1 януари 2006 г. гражданската отговорност скача драстично, да не говорим какво ще стане през 2007 г. И без това една голяма част няма да могат да си плащат гражданската отговорност, ако останем в тази схема, в смисъл да няма облекченията в зависимост от наказания за водача на моторното превозно средство, ако остане схемата така, както е сега. Една голяма част няма да имат пари за гражданска отговорност, а другите ще спрат да ги карат, понеже няма да могат да заплащат тази допълнителна тол-такса по автомагистралите. Това трябва да е ясно, като гласуваме. Ние нямаме право да не сме наясно какво ще се получи за българските граждани за личните им леки автомобили.
Не говоря за това, което се предлага за автомобилите над 12 тона. Презумпцията за това освобождаване е, че се освобождават, за да им е изгодно да преминават през България. Като вземем под внимание и репликата на колегата Илиевски, който подпомогна отговора, че по този начин се търси начин да се облекчат сателитните пътища, за да можем ние да си трошим колите по-безпрепятствено. Мисля, че това ще тегне върху нашата съвест като Комисията по транспорт и съобщения и като Народно събрание. Защото, първо, вдигнахме акцизите, друг път т- друго, и всичко правим в името на евроинтеграцията. Но да не се получи така, че евроскептицизмът да стане толкова голям, че българите да станат пишман от влизането в Европейския съюз. (Оживление.) Казвам това шеговито, но това е изключително сериозно. Защото ние в името на тази евроинтеграция какво ли не направихме, а всичкото се качва на гърба на този изстрадал народ, а до влизането в Европейския съюз не могат да се качат доходите му. Разберете, това е много сериозно и аз започвам да се плаша, говоря от свое име, защото съм съвестен народен представител, защото искам да споделя позициите си, защитавам по принцип възприетите тези, но започвам да се плаша, че това става много. За кратък период от време ще натоварим изключително много българския гражданин. Извинявам се, че говорих малко емоционално.
ПРЕДС. ЙОРДАН МИРЧЕВ: Прав сте, господин Радославов, ние сме дискутирали тези неща, особено ал. 3 знам, че мина с 4 гласа в пленарната зала.
МИТКО ДИМИТРОВ: Още нещо в същия тон. Ние не знаем как стои въпросът с концесията на автомагистрала “Тракия”. Когато магистрала “Тракия” се вземе от концесионера” да не би пък винетките, които заплащаме като такса, дали ще покрият разходите за компенсиране на тол-таксата от тези автомобили, които ще преминават по магистралата?
ИВАН НИКОЛАЕВ ИВАНОВ: Аз попитах това.
МИТКО ДИМИТРОВ: Да не стане така, че тези винетки няма да стигнат за компенсиране на транспортните средства, които са от 12 тона нагоре. Защото те всички ще ползват магистрала “Тракия”.
АЛЕКСАНДЪР РАДОСЛАВОВ: И тогава Министерският съвет ще трябва да доплаща повече.
ВЕЛИКО ЖЕЛЕВ: Искам да благодаря на въпроса на господин Радославов. Искам да внеса пак две пояснения. Искам правилно да разберете, че в момента промяната, която се предлага в ЗП, ние не предлагаме да променяме винетната такса, не предлагаме да променяме нещо съществено значимо в закона, а предлагаме една промяна за улеснение. В момента за товарните автомобили също не се дължат две такси. Тази промяна е във връзка с изискването на Европейската делегация, че в закона трябва да бъде по-ясно записано, че тези товарни автомобили се освобождават от тези такси. Ние нищо друго не променяме. Ние просто правим промяната, за да бъде законът по-ясен. И в момента в закона е записано, че тези товарни автомобили се освобождават от тази такса.
По това, което се говори за бюджета на Изпълнителна агенция “Пътища” за пътищата, за които отговаряме ние, аз ще се радвам да го подкрепите по същия начин във вторник, когато гледаме бюджета на ИА “Пътища”. Тъй като ние и когато обсъждахме бюджета в Министерство на финансите, обосновахме много ясно какви са нуждите на агенцията, но така предложения бюджет в момента е с 5% увеличен спрямо миналогодишния бюджет, което смятаме за крайно недостатъчно. А на фона на вдигащите се цени на горивата това реално е едно намаление на бюджета на агенцията с 30%. Така че ако искате да имаме хубави пътища, може би точно следващия път, когато се обсъжда бюджетът, трябва да се вземе отношение.
ПРЕДС. ЙОРДАН МИРЧЕВ: Другия вторник ще говорим за финансирането на пътната инфраструктура в присъствието на двете министерства по Бюджет-2006.
Моля да се концентрираме върху същността на предложението, че трябва да приложим този текст от директивата за автомобили над 12 тона, извършващи товарни превози, да не плащат едновременно винетна и тол-такса, а да останат само с винетна такса.
ИВАН НИКОЛАЕВ ИВАНОВ: Господин председателю, аз ще подкрепя законопроекта, защото тази промяна, която е предложена, наистина е в съответствие с директива 99/62 напълно и така трябва да бъде.
Нещо повече, спорил съм с министър Церовски, който казваше, че законът е напълно ясен, а в крайна сметка трябваше на две работни срещи в Брюксел през м. януари и през май да се каже от комисията в Брюксел, че трябва да се запише един ясен текст, защото този текст вече наистина поставя директно ударението върху пътните превозни средства, докато в действащия закон ударението беше върху пътните участъци. Сега нещата в това отношение са ясни.
Използвам случая да кажа, че ние наистина ще се превърнем в един анахронизъм в Европейския съюз, защото господин Желев не може да не знае, че навсякъде тенденцията в Европейския съюз е да се въведе една общовалидна такса и това да бъде винетната такса. Нещо повече, бащите на европейското развитие считат, че ще се стигне до обща винетна такса за целия Европейския съюз, която ще се разпределя между различните страни в зависимост от дължината на съответните национални пътни мрежи.
Вие дадохте пример за Австрия. Нека не забравяме, че Австрия има един от най-пресечените терени от всички 25 страни-членки на Европейския съюз, но почти навсякъде вече има само винетна такса. И освен нея, разбира се, за пътни съоръжения, чието строителство е много скъпо, такова ще бъде примерно “Дунав мост – 2”, както един ден дано да построим тунела под Петрохан и т.н., както е в Швейцария, Австрия, или тунелът под Ламанша - за такива съоръжения, безспорно. Но това е друго – това е в ал. 4 на чл. 10 на нашия закон.
Оттук нататък това, което всъщност не стана ясно и затова имаше доста въпроси от страна на колегите, е какво ще стане с българските граждани, които имат лични моторни превозни средства. При въвеждането на концесия на автомагистрала “Тракия” намерението на министерството, респективно на правителството, е да се намали размерът на винетната такса, годишна, месечна и т.н. за българските граждани. Да, разбира се, и това е поради това, че част от републиканската пътна мрежа се извежда от разстоянието, което се облага с винетни такси. Но ще стане така, че хората ще заплащат тол-такси. Това намаление, независимо дали се ползва магистралата или не, ще бъде еднакво за всички български граждани. Тези, които ще пътуват обаче, ще плащат тези такси, които са въведени. За международните товарни превози с автомобили над 12 тона няма да се заплаща, вие знаете, че може би за товарните автомобили над 3 тона също ще се въведе, те ще плащат на границата само винетна такса.
Това, което запита господин Димитров – правени ли са такива изчисления, вероятно не от ИА “Пътища”. Да, и ще кажа, че за 35 години при прогнозираното нарастване на трафика 5 млрд. и малко над 300 млн. лв. ще бъдат заместващи плащания към концесионера. И в същото време концесионната такса, която ще бъде заплатена от концесионера на републиканския бюджет, ще бъде малко над 5 млрд. т.е. дори само в сравняването на тези 2 плащания в двете посоки означава, че държавата ще бъде в загуба. Аз все пак се надявам, че съдът ще се произнесе за нищожност на договора с пълната отговорност, че движението по републиканската пътна мрежа, изключвайки някои такива съоръжения, напр. изцяло новопостроена магистрала. Нека се предложи на концесия автомагистрала “Черно море”, която практически изобщо не е построена, и да се даде на концесия на принципа “Построй, експлоатирай и предай на държавата” и след 35 години българската държава да има една магистрала, която изцяло се е изплатила на концесионерите, а не магистрала, която, първо, е построена на 70%, и второ, чиито участъци или лот-2, лот-3 и лот-4 са заложени в договора за присъединяване на България към Европейския съюз с график със заплащане и финансиране от Европейската комисия.
Връщайки се към този законопроект ще кажа, че ние, господин Илиевски, не можем да искаме тези товарни превозни средства над 12 тона да не минат по магистралите, защото няма никакъв алтернативен път между българо-югославската граница и София. Ако ми покажете такъв, то той ще е неизвестен. Нещо повече, няма алтернативен път между София и Пловдив в целия участък, да не говоря, че трябва да има алтернативен път между всеки вход и изход на магистралата. Ние нямаме подходи към тези пътища.
На следващо място това, което се изисква от европейската комисия, е първокласните пътища, които трябва да бъдат алтернативни на автомагистралата пътища, да не минават през населените места поради това, че трябва да се щади околната среда, живота и здравето на хората. Ние нямаме никаква готовност за това и до голяма степен тези пътища, в т.ч. и магистралните са безалтернативни.
Подкрепям законопроекта. Но казах всичко това, защото колегите трябва да знаят какво се крие зад даването на автомагистрала “Тракия” на концесия. Ще гласувам с пълна убеденост, защото той наистина е необходим.
ПРЕДС. ЙОРДАН МИРЧЕВ: Не ти правя реплика, господин Иванов, но сме били при Николай Бареков няколко пъти – и за 5-те милиарда, и за трите милиарда мога да отговоря с графики и таблици. Изчисленията са едно, а аз искам да попитам колко подписа събрахте по време на изборите срещу автомагистрала “Тракия”. Някои събираха подписки, то си пролича от датата.
Но в момента не говорим за концесионния договор.
ТОДОР КОСТУРСКИ: Нашата тема тук е какво да направим с предложението на МС по отношение на винетните и тол-такси, а не да обсъждаме автомагистрала “Тракия”, защото мисля, че това става малко смешно. Кръщаваме нероден Иванчо. От една страна, казваме, че това няма да се приеме и съдът ще го отхвърли, от друга страна се опасяваме, че едва ли не ще ни навреди, ако бъде прието.
Мисля, че подходът, провеждан от министерството и от Агенция “пътища”, е верният път, тъй като ние ще отговорим на едно европейско изисквания, т.е.всички европейски превозвачи, минаващи през страната, да имат реципрочно условия, които се предлагат и на европейската територия.
Второ, явно е, че тук се цели завишаване на транспортния поток през България по този начин – с намаляването на таксите и минаване на товаропотока през България. Това са два аргумента, които не са за пренебрегване и трябва да бъдат водещи по отношение на това дали да подкрепим едно такова предложение.
Колкото до опасенията, естествено е да ги има. Естествено е, че във времето ще бъде разумно да преценяваме какви да бъдат таксите за магистралите и за кои превозни средства да се отнасят. И тогава ще имаме възможност да направим съответните корекции.
Нека да преминем по същество. Аз съм за това да бъде прието това предложение и да бъде гласувано.
ПРЕДС. ЙОРДАН МИРЧЕВ: Колеги, предлагам да приключим с първата част от законопроекта – за товарните автомобили с тегло над 12 тона.
Моля да гласуваме § 1, тъй като текстовете са съвсем различни.
ИВАН НИКОЛАЕВ ИВАНОВ: Нали сме на първо четене?
ПРЕДС. ЙОРДАН МИРЧЕВ: Параграф 2 е и в двата законопроекта.
За 10, против 1, въздържали се няма.
Комисията подкрепя текста на § 1.
Преминаваме към § 2 – тук вносител е Министерството на транспорта.
ВОЛОДЯ КИРОВ (изпълнителен директор на Изпълнителна агенция “Автомобилна администрация”): Господин председател, уважаеми дами и господа народни представители! Доколкото ми е известно, по този параграф има внесено предложение от Петър Мутафчиев и Георги Петърнейчев в качеството им на народни представители. В Министерския съвет не знам да е внасян вариант на чл. 10 по § 2, с който да се създаде т. “д” на чл. 10.
В предложението, внесено от МС, по същество се съдържа предложението, направено от н.п. П. Мутафчиев и Г. Петърнейчев. На този етап аз изразявам становище от името на Министерството на транспорта, че подкрепяме варианта на законопроекта, внесен от Министерският съвет, за изменение и допълнение на ЗП. Двата текста по същество се припокриват, но в законопроекта на МС текстовете са прецизирани изразите по отношение на конкретната техника, регистрирана по закона за регистрация и контрол на земеделската и горската техника.
ПРЕДС. ЙОРДАН МИРЧЕВ: Ще Ви прочета действащия текст на чл. 10б:
“Чл. 10б. За движение по републиканските пътища на пътни превозни средства на националната полиция, Противопожарната охрана и неотложната медицинска помощ, които имат трайно монтирано устройство за подаване на светлинен сигнал с преобладаваща синя или червена светлина – знаете, че това е по ЗДП – и специален звуков сигнал и на пътните превозни средства на гражданска защита и на въоръжените сили не се заплащат такси по чл. 10.”
По чл. 91 от ЗДП Стоичков няма право на синя лампа.
Колеги, искам да ви върна малко към дискусиите в предишната Комисия по транспорт и телекомуникации в миналото НС. Тогава имаше предложение от Валентин Василев да освободим БЧК. Тогава не гледахме този текст, макар че си спомням, че БЧК има около 128 моторни превозни средства, основната част от които са свързани с изпълнение на чисто хуманитарни мисии. Тогава не приехме това предложение. И аз искам да обърна внимание от верижния характер от един евентуален пробив.
Неслучайно помолих господин Желев да каже какво ще се намали от фонд “Републиканска пътна инфраструктура” и той каза 3 варианта. Ако тези над 57 000 моторни превозни средства, регистрирани по Закона за регистрация и контрол на земеделската и горска техника, бъдат освободени.
Искам да ви припомня, че по Закона за регистрация и контрол на земеделската и горска техника става въпрос за колесни трактори, ремаркета, сменяема прикачна техника. Много се страхувам да не стане като чл. 91 от ЗДП – използването на специален режим, синята лампа и звуковия сигнал. Няма промяна в закона, където членът да не се допълва с нови превозни средства на такъв специален режим.
Припомням ви какво сме освободили, рискът оттук нататък от верижна реакция и трето – дали са 5 или 10 млн., никак не е малко, че ще бъде намален фондът за рехабилитация на републиканската пътна инфраструктура.
РАДОСЛАВ ИЛИЕВСКИ: Сметките, които ни представи Агенция “Пътища”, сигурно са верни като статистика, но всички тези транспортни средства от селскостопански характер, които ще нарека така най-общо, те не се движат непрекъснато по републиканската пътна мрежа. Тяхното придвижване е инцидентно, то е преминаване.
Питам: колко досега са платени от тях и кой ги контролира? Много малка е частта от тях, които ежеседмично се движат по републиканската пътна мрежа. Основно те се движат по земни полски пътища, по четвъртокласна, по общинска пътна мрежа, където не плащат винетни такси. Това е първият ми аргумент – малко ползват тези машини тези пътища.
Второ, ние сме се обърнали към българското земеделие като приоритетен отрасъл. И в крайна сметка има всевъзможни данъци и такси. Да, земеделските производители са освободени само от един данък, но непрекъснато ги товарим с акцизни горива. Себестойността на произвежданата продукция расте, а пазарната цена пада под себестойността. Ние ще насърчаваме ли тоз и отрасъл или ще го доликвидираме, като екстензивно търсим да вкараме някакви резерви в пътната инфраструктура? Тези пари просто няма да дойдат, а не само създаваме кухи текстове в закона. Аз напълно подкрепям предложението на МС да бъдат освободени тези превозни средства от винетни такси.
ИВАН НИКОЛАЕВ ИВАНОВ: Господин председател, аз също подкрепям предложението не само на МС, но и внесеното от двамата народни представители на 14 юли – понастоящем единият министър, другият – зам.-министър. Нещо повече, считам, че предложението, което ни е дал МС, е непълно. Министерският съвет предлага да се създаде чл. 10д, обаче държа § 1 и § 2 от изменителния закон на двамата народни представители да бъдат включени в общия законопроект, защото се създава чл. 10д, а Министерският съвет не предлага напр. да отпаднат в чл. 10 а, където има изрични разпоредби, които облагат с винетни такси тези моторни превозни средства. В алт. 6 е записано, че винетните такси се заплащат от пътните превозни средства, а т. 4 е за колесните трактори и другите самоходни машини. Това трябва да отпадне – такова е предложението на П. Мутафчиев и Г. Петърнейчев.
И една техническа корекция по предложението на двамата народни представители - § 2 е в чл. 10а, а не в чл. 10. (Реплика на Мариана Гинева.)
Мисля, че трябва да има и двата параграфа.
МАРИАНА ГИНЕВА: И двата параграфа трябва да ги обединим в един параграф, защото всичко касае чл. 10а, ал. 6.
ИВАН НИКОЛАЕВ ИВАНОВ: Мисълта ми е, че съдържанието на тези два параграфа трябва да бъде отчетено в общия законопроект, но да се обедини, защото е по един и същи член.
Ще подкрепя законопроекта.
ИВАН МАТЕЕВ ИВАНОВ: Мисля, че предложеното от МС е по-пълно, при тях става дума и за горската техника, докато това го няма в предложението на колегите.
ИВАН НИКОЛАЕВ ИВАНОВ: Аз приемам текста, предложен от МС, да се запази, но към него да се прибавят двата текста на Мутафчиев и Петърнейчев. А иначе истина е, че почти не се плащат тези такси и е едно истинско безумие, ако един селянин излезе с трактора си на нивата, която е на 2 км. от селото, да плаща винетка, за да обработи нивата си. Това направо е безумие.
ПРЕДС. ЙОРДАН МИРЧЕВ: По-точен е текстът на Министерския съвет, защото в текста на Мутафчиев и Петърнейчев се говори за трактори, а тракторите са колесни и верижни. А в текста на МС се говори само за колесните трактори по Закона за регистрация и контрол на земеделската и горска техника.
ИВАН НИКОЛАЕВ ИВАНОВ: Може да се използват § 1 и § 2 от законопроекта на двамата народни представители, защото те касаят чл. 10а и след това да дойде параграфът на Министерския съвет, защото той касае чл. 10д.
ВОЛОДЯ КИРОВ (изпълнителен директор на ИА “Автомобилна администрация” в Министерството на транспорта): Становището на Министерството на транспорта е първите две точки да се запазят от предложението на н.п. Мутафчиев и Петърнейчев, а редакционно по отношение на чл. 10 д да остане текстът, внесен от МС.
ПРЕДС. ЙОРДАН МИРЧЕВ: Има ли други предложения?
ПЕТЪР МАНОЛОВ: Аз също поддържам законопроекта за освобождаването на тези превозни средства от винетни такси.
Но задавам въпрос: ако пътят се замърси от превозваните на кратко разстояние селскостопански товари, напр. торове и т.н., кой ще го почиства и на чия сметка? Някой все пак трябва да понася тази тежест, може би нещо трябва да има към кметството.
ПРЕДС. ЙОРДАН МИРЧЕВ: Малко пояснение. Винетната такса се прилага само за републиканската пътна мрежа, а не за четвъртокласната и т.нар. общинска пътна мрежа. Там общината трябва да си контролира поддържането, защото тя ги стопанисва и на нейна територия се извършват тези превози.
Второ, контролът по прилагането на винетната система по ЗДП е възложен на Пътна полиция. Т.е. ако някой не си върши работата, това са те. Тук нямат общо ИА “Пътища” и нейните структури. А това, че не са плащали, е, защото няма контрол.
Колеги, има ли други предложения? Няма.
Моля да гласуваме ЗИД на ЗП, внесен от Министерския съвет.
За 12, против и въздържали се няма.
Комисията подкрепя законопроекта.
Моля да гласуваме ЗИД на ЗП на П. Мутафчиев и Г. Петърнейчев.
За 12, против и въздържали се няма.
Комисията подкрепя и този законопроект.
След приемането на двата законопроекта в пленарната зала ще направим един обобщен законопроект и мисля, че той ще мине бързо на второ четене на едно заседание на комисията.
Колеги, закривам заседанието.
(Закрито в 15.45 ч.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
/проф. Йордан Мирчев/
Стенограф:
/Виржиния Петрова/