Комисия по гражданското общество и медии
23/07/2008
Законопроект № 854-01-55 за изменение и допълнение на Закона за достъп до обществена информация, внесен от Мартин Димитров и група народни представители на 28.05. 2008 г;
Законопроект № 854-01-79 за изменение и допълнение на Закона за достъп до обществена информация, внесен от Бойко Великов и група народни представители на 04.07. 2008 г.
На редовно заседание на Комисията по гражданско общество и медии на 23 юли 2008 година бяха обсъдени Законопроект № 854-01-55 за изменение и допълнение на Закона за достъп до обществена информация, внесен от Мартин Димитров и група народни представители на 28.05.2008 г., и Законопроект № 854-01-79 за изменение и допълнение на Закона за достъп до обществена информация, внесен от Бойко Великов и група народни представители на 04.07. 2008 г.
Законопроектите бяха представени от народните представители Мартин Димитров и Бойко Великов.
В заседанието участваха представители на държавни органи и Фондация «Програма достъп до информация». В комисията постъпиха и писмени становища по двата законопроекта.
Законопроект № 854-01-55 предлага разширяването на достъпа до обществена информация до териториалните звена на държавните органи и публичноправните организации. Създава се нов чл. 15 а със задължението за повече прозрачност и максимално улесняване на достъпа чрез публикуване на обществената информация на интернет страниците на административните структури в системата на изпълнителната власт. В интернет се обявяват и данните по съществуващите вътрешни правила за достъпа до обществена информация и публичните регистри.
Законопроектът въвежда принципа за «надделяващ обществен интерес», при наличието на който се преодолява забраната за предоставянето на информация, представляваща търговска тайна. Въз основа на същия принцип може да се разкрие обществена информация и за трето лице, при това без изрично негово писмено съгласие.
В допълнителна разпоредба законопроектът дефинира понятията «материален носител на обществена информация», «лични данни», «списък на издадените актове в изпълнение на правомощията на административна структура в системата на изпълнителната власт», «публичноправна организация». Изброяват се случаите, в които обществената информация не е «производствена или търговска тайна».
В преходните разпоредби проектът предвижда до една година от влизането в сила на закона задължените административни ръководители да изпълнят неговите разпоредби, министърът на финансите да предвиди средствата за финансовото обезпечение на задълженията по него, а органите по назначаването да осигурят обучението на служителите в тримесечен срок от встъпването им в длъжност.
С текстовете си законопроектът разширява съответствието на българското законодателство с Директива 2003/98/ЕО.
Понятието “надделяващ обществен интерес” не е определено в допълнителна разпоредба. Не е известна негова дефиниция и в българските закони. Независимо че съответства на принципа на „по-висш” или „преобладаващ” обществен интерес, отразен в актове на Европейския съюз, в предложения законопроект тълкуването на този израз може да се окаже произволно и да е основание за заобикаляне и обезсилване на забранителни разпоредби на Закона за достъп до обществена информация. Това може да осуети или да компрометира прилагането на закона.
Спорен е създаденият в проекта на Мартин Димитров чл. 15 а, който задължава ръководителите на съответните публични организации да планират и обезпечат финансовите средства за дейностите по приложението на закона. Министерството на финансите счита за некоректен предложения текст в § 20 на законопроекта, защото могат да се осигуряват средства от консолидирания бюджет за 2008 година, когато те не са предвидени със Закона за държавния бюджет на Република България за 2008 година. Не е посочен източникът за финансиране на обучението, предвидено в § 21 на законопроекта, което следва да се осигури със средства от утвърдените бюджети за съответната година. Към мотивите в законопроект № 854-01-55 няма становище от вносителите по чл. 63, ал. 2 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание за очакваните финансови последици от прилагането на законопроекта.
Министерството на държавната администрация и административната реформа основателно изразява опасение за правомерното третиране на публичноправните организации и публичноправните субекти в законопроекта. В списъка на издадените актове в системата на изпълнителната власт по § 6 от законопроекта попадат отменени актове, актове с отпаднало основание и индивидуални административни актове.
Законопроект № 854-01-79 урежда същия предмет и цели намаляване на отказите за предоставяне на обществена информация от задължените субекти.
Законопроектът допълва действащия закон с изискването създаваната и съхранявана обществена информация от публичните органи по чл. 3 да осигурява достъп за дейността на физически и юридически лица, финансирана със средства освен от консолидирания държавен бюджет и от средства от фондове на Европейския съюз или от европейски проекти и програми.
При надделяващ обществен интерес законопроектът премахва забраната за предоставяне на обществена информация, чието разгласяване би разкрило търговска тайна или би дало основание за нелоялна конкуренция между търговци; разрешава достъпа до обществена информация, която засяга интересите на трето лице без изрично негово писмено съгласие, стига да е налице надделяващ обществен интерес.
Въвежда се нова алинея 3 в чл. 17 на Закона за достъп до обществена информация, която дава възможност на задължените публични органи да посочат обстоятелствата, водещи до нелоялна търговска конкуренция. Проектът изменя определението в допълнителната разпоредба за публичноправни организации и разширява условията за достъп до обществена информация за тяхната дейност. В списъка на задължените публичноправни субекти са включени и търговски дружества-лечебни заведения с повече от 30 на сто от реализираните приходи за предходната година за сметка на държавния бюджет или този на Националната здравноосигурителна каса.
Законопроектът дава определение в допълнителна разпоредба на понятието «надделяващ обществен интерес». Определението обаче съдържа възможности за различно тълкуване без ограничителни критерии. То категорично се нуждае от прецизиране.
На основание чл. 65 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание, Комисията по гражданско общество и медии прие следното
С Т А Н О В И Щ Е:
С 9 гласа «за», без «против» и «въздържал се» подкрепя Законопроект № 854-01-55 за изменение и допълнение на Закона за достъп до обществена информация, внесен от Мартин Димитров и група народни представители на 28.05.2008 г., и предлага на Народното събрание да го приеме на първо гласуване.
С 9 гласа «за», без «против» и «въздържал се» подкрепя Законопроект № 854-01-79 за изменение и допълнение на Закона за достъп до обществена информация, внесен от Бойко Великов и група народни представители на 04.07.2008 г., и предлага на Народното събрание да го приеме на първо гласуване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
ПО ГРАЖДАНСКО ОБЩЕСТВО И МЕДИИ:
Иво Атанасов