Комисия по гражданското общество и медии
23/07/2008
Общ законопроект на
З А К О Н
за изменение и допълнение на Закона за достъп до обществена информация, № 854-01-55, внесен от Мартин Димитров и група народни представители и Законопроект за изменение и допълнение на Закона за дос0тъп до обществена информация, № 854-01-79, внесен от Бойко Великов и група народни представители
ДО
Г-Н ГЕОРГИ ПИРИНСКИ
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ
УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН ПРЕДСЕДАТЕЛ,
На основание чл. 68, ал. 2 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание, във връзка с приетите на първо четене на 3 октомври 2008 г. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за достъп до обществена информация, № 854-01-55, внесен от Мартин Димитров и група народни представители и Законопроект за изменение и допълнение на Закона за дос0тъп до обществена информация, № 854-01-79, внесен от Бойко Великов и група народни представители, внасям общ законопроект на
З А К О Н
за изменение и допълнение на
Закона за достъп до обществена информация
(обн. ДВ, бр. 55 от 07.07.2000 г., изм. бр.1 от 4.01.2002 г., изм. и доп. бр. 24 от 21.03.2006 г., изм. бр. 30 от 11.04.2006 г.- в сила от 12.07.2006 г. , бр. 50 от 21.07.2006 г., в сила от деня на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз от 1.01.2007 г., изм. и доп. бр. 49 от 19.06.2007 г. изм. бр. 57 от 13.07.2007г., в сила от 13.07.2007 г.)
§ 1. Чл. 3 се изменя така:
„Задължени субекти за осигуряване на достъп до обществена информация
Чл. 3. (1) Този закон се прилага за достъп до обществената информация, която се създава или се съхранява от държавните органи, техните териториални звена и органите на местното самоуправление в Република България, наричани по-нататък “органите”.
(2) Този закон се прилага и за достъп до обществена информация, която се създава и съхранява от:
1. публичноправни субекти, различни от тези по ал.1, включително публичноправните организации;
2. физически и юридически лица само относно извършвана от тях дейност, финансирана със средства от консолидирания държавен бюджет и средства от фондове на Европейския съюз или предоставени от Европейския съюз по проекти и програми.
(3) Организациите от обществения сектор са длъжни да предоставят информация от обществения сектор за повторно използване, с изключение на предвидените в този закон случаи.
(4) Организация от обществения сектор е държавен орган, орган на местно самоуправление и публичноправна организация, както и техните обединения.
§ 2. В чл.13 се създава ал.4:
“(4) Достъпът до служебна обществена информация не може да се ограничава при наличие на надделяващ обществен интерес.”
§ 3. Създава се чл. 15а :
“Чл. 15а (1) Информацията по предходния член се публикува на интернет страниците на административните структури в системата на изпълнителната власт.
(2) В секция «достъп до информация» на интернет страниците по ал.1 се обявяват данните по чл. 15, ал. 1, т. 4 и ал. 2, съществуващите вътрешни правила относно достъпа до обществена информация и реда за достъп до публичните регистри, съхранявани от административните структури в системата на изпълнителната власт.”
§ 4. Чл. 17 се изменя така:
“Чл. 17. (1) Достъпът до обществена информация, създавана, получавана или съхранявана, във връзка с дейността на задължените субекти по чл. 3 е свободен.
(2) Информацията по ал. 1, която представлява търговска тайна и чието предоставяне или разпространяване би довело до нелоялна конкуренция между търговци не подлежи на предоставяне, освен в случаите на надделяващ обществен интерес.
(3) Задължените субекти по чл. 3, когато отказват достъп до обществена информация на основание на предходната алинея, са длъжни да посочат обстоятелствата, които водят до нелоялна конкуренция между търговците.”
§ 5. Чл. 31 се изменя така:
“Чл. 31. (1) Срокът по чл. 28, ал. 1 може да бъде удължен, но с не повече от 14 дни и когато исканата обществена информация се отнася до трето лице и е необходимо неговото съгласие за предоставянето й.
(2) В случаите по ал. 1 съответният орган е длъжен да поиска изричното писмено съгласие на третото лице в 7-дневен срок от регистриране на заявлението по чл. 24.
(3) В решението си по чл. 28, ал. 2 съответният орган е длъжен да спази точно условията, при които третото лице е дало съгласие за предоставяне на отнасящата се до него информация.
(4) При неполучаване на съгласие от третото лице в срока по ал. 1 или при изричен отказ да се даде съгласие съответния орган предоставя исканата обществена информация в обем и по начин, който да не разкрива информацията, която се отнася до третото лице.
(5) Не е необходимо съгласие на третото лице в случаите, когато то е задължен субект и отнасящата се до него информация е обществена информация по смисъла на този закон, както и когато е налице надделяващ обществен интерес от разкриването й.”
§ 6. Чл. 37 се изменя така:
“Чл. 37. (1) Основание за отказ от предоставяне на достъп до обществена информация е налице, когато:
1. исканата информация е класифицирана информация или друга защитена тайна в слчаите, предвидени със закон, както и в случаите по чл. 13, ал. 2;
2. достъпът засяга интересите на трето лице и няма негово изрично писмено съгласие за предоставяне на исканата обществена информация, освен в случаите на надделяващ обществен интерес.
3. исканата обществена информация е предоставена на заявителя през предходните 6 месеца.
(2) В случаите по ал.1 се предоставя частичен достъп само до онази част от информацията, достъпът до която не е ограничен.”
§ 7. Допълнителната разпоредба се изменя така:
“§ 1. По смисъла на този закон:
1. “материален носител на обществена информация” е текст, план, карта, фотография, изображение, дискета, аудио- или видеокасета и други подобни;
2. “лични данни” са всяка информация, отнасяща се до физическо лице, което е идентифицирано или може да бъде идентифицирано пряко или непряко чрез идентификационен номер или чрез един или повече специфични признаци, свързани с неговата физическа, физиологична, генетична, психическа, психологическа, икономическа, културна или социална идентичност.
3. “списък на издадените актове в изпълнение на правомощията на административна структура в системата на изпълнителната власт” е структурирана съвкупност от всички издадени от съответния административен орган нормативни, общи и индивидуални административни актове, достъпна по определени критерии.
4. “публичноправна организация” е юридическо лице, което независимо от неговия търговски или производствен характер е създадено с цел задоволяване на обществени интереси и за което е изпълнено някое от следните условия:
а) повече от половината от приходите му за предходната бюджетна година се финансират от държавния бюджет, от бюджетите на държавното обществено осигуряване или на Националната здравноосигурителна каса, от общинските бюджети или от възложители по чл. 7, т. 1 или 3 от Закона за обществените поръчки;
б) повече от половината от членовете на неговия управителен или контролен орган се определят от възложители по чл. 7, т. 1 или 3 от Закона за обществените поръчки;
в) обект е на управленски контрол от страна на възложители по чл. 7, т. 1 или 3 от Закона за обществените поръчки; управленски контрол е налице, когато едно лице може по какъвто и да е начин да упражнява доминиращо влияние върху дейността на друго лице.
Публичноправна организация е и лечебно заведение-търговско дружество, на което повече от 30 на сто от приходите за предходната година са за сметка на държавния и/или общинския бюджет, и/или бюджета на Националната здравноосигурителна каса.
5. не представляват “производствена или търговска тайна” факти, информация, решения и данни, свързани със стопанска дейност, чието запазване в тайна е в интерес на правоимащите, но е налице надделяващ обществен интерес от разкриването й. До доказване на противното, обществен интерес от разкриването е налице когато тя:
а) дава възможност на гражданите да си съставят мнение и да участват в текущи дискусии;
б) улеснява прозрачността и отчетността на субектите по чл. 3, ал. 1 относно вземаните от тях решения;
в) гарантира законосъобразното и целесъобразно изпълнение на законовите задължения от субектите по чл. 3;
г) разкрива злоупотреби с власт и корупция, лошо управление на държавно или общинско имущество или други незаконосъобразни или нецелесъобразни действия или бездействия на административни органи и длъжностни лица в съответните администрации, с които се засягат държавни или обществени интереси, права или законни интереси на други лица.
д) опровергава разпространена недостоверна информация, засягаща значими обществени интереси;
е) е свързана със страните, подизпълнителите, предмета, цената, правата и задълженията, условията, сроковете, санкциите, определени в договори, по които едната страна е задължен субект по чл. 3.
6. “надделяващ обществен интерес” е налице, когато чрез исканата информация се цели разкриване на злоупотреба с власт и корупция и повишаване на прозрачността и отчетността на субектите по чл.3.”
Преходни и заключителни разпоредби
§ 8. Задълженията за публикуване в интернет по чл. 15 а, ал. 1 и 2 се изпълняват от ръководителите на административни структури в системата на изпълнителната власт или определени от тях лица, в срок от една година от влизането в сила на този закон.
§ 9. Задължените по чл. 15 ръководители в системата на изпълнителната власт обезпечават финансово изпълнението на задължението по чл. 15 а и осигуряват обучението на служителите по чл. 3.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
ПО ГРАЖДАНСКО ОБЩЕСТВО И МЕДИИ:
Иво Атанасов