Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по гражданското общество и медии
06/07/2006

    Законопроект за изменение и допълнение на Закона за тютюна и тютюневите изделия, № 602-01-54, внесен от Министерския съвет на 27.06.2006 г.
    На редовно заседание, проведено на 6 юли 2006 г. Комисията по гражданско общество и медии разгледа Законопроект за изменение и допълнение на Закона за тютюна и тютюневите изделия, № 602-01-54, внесен от Министерския съвет на 27.06.2006 г.
    Със законопроекта се уреждат взаимоотношенията на юридическите и физическите лица – тютюнопроизводители и търговци на вътрешния и външния пазар, в един динамично развиващ се и реформиращ се отрасъл от икономиката, в който Република България има дълголетни традиции и интереси. Същевременно се извършват определени законодателни промени, които да синхронизират българските законови текстове в тази област с европейските, особено по отношение на забранителния режим. Така например като се въвеждат по-строги норми за продажба, разпространение и реклама на тютюн и изделия от него, каквито вече съществуват в Европейския съюз.
    За Комисията по гражданско общество и медии от особен интерес са промените в чл. 35 от закона, както и новите точки 12 и 13 от Допълнителната разпоредба, които уреждат с по-голяма пълнота и точност рекламата на тютюн, изделията от него и марките на производителите.
    По принцип въпросът за рекламата на тютюн и тютюневи изделия е залегнал в Закона за радиото и телевизията. В чл. 80, ал. 2 се казва: “Забранява се всякаква реклама на цигарени изделия и на тютюнопушенето”.
    Естествено, в Закона за тютюна и тютюневите изделия проблемът за рекламата се разглеждаше в чл. 35 с много повече подробности. Необходимо е да се подчертае, че заложените изменения и допълнения внасят крайно необходимите уточнения, както и не дават възможност за никакви двусмислици от правна гледна точка. Отчитат се не само промените, извършени в последните години в европейските законодателни практики, но и развитието на електронните медии, комуникациите и Интернет.
    Премахната е ал. 4 от чл. 35, според която се разрешаваха “печатни издания, предназначени изключително за лица, осъществяващи по занятия търговия с тютюн и тютюневи изделия". В новия чл. 35, ал. 2 и ал. 3 нещата са много по-конкретни:
    „(2) Рекламирането на тютюн и тютюневи изделия в пресата и в други печатни издания и чрез услугите на информационно общество се допуска само за публикации, които:
    1. са предназначени изключително за професионалисти в областта на търговията с тютюн и тютюневи изделия или за лица, чийто основен предмет на дейност е производството или търговията с тютюн и тютюневи изделия;
    2. са отпечатани или публикувани в трета държава и не са предназначени за пазара на държава-членка на Европейския съюз и на друга държава – страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство.
    (3) Друга реклама на тютюн и тютюневи изделия в пресата и други печатни издания и чрез услугите на информационното общество е забранена.”
    Същевременно е отпаднала ал. 3, в която се казваше: “Лицата, получили разрешение по реда на този закон, могат да поддържат собствени Интернет-страници, доколкото не рекламират тютюн и тютюневи изделия чрез тях”. Ал. 4 от променения чл. 35 е категорична:
    „(4) Забранява се спонсорирането от лица, чийто основен предмет на дейност е производството или търговията с тютюн и тютюневи изделия, на:
    1. радио- и телевизионни предавания;
    2. събития или дейности, които се провеждат в няколко държави-членки на Европейския съюз и в друга държава – страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство, или имат по друг начин трансграничен ефект.”
    Допълненията подпомагат всички радио- и телевизионни оператори, както и издателите на печатни медии, и подчертават огромното значение на забранителния режим за рекламата на тютюна и изделия от него при възпитанието на подрастващите, при поддържане на по-висока култура на общуването, както и за укрепване на здравето на българската нация. С промените в Законопроекта се дават възможности на Съвета за електронни медии да изпълнява по-ефективно своите задължения по мониторинга на рекламите в електронните медии, да извършва по-взискателен и точен контрол. Същото се отнася и за държавните институции, обвързани по един или друг начин с поддържане на законността при използване на Интернет и електронното общуване от всякакъв вид. Същевременно се осъществява и пълна хармонизация със законите, подзаконовите и административните актове на държавите-членки на ЕС, свързани с производството и реализацията на тютюна и тютюневите изделия и държавната политика на Република България в областта на тютюна и тютюнопушенето.
    В резултат на разискванията и на основание чл. 65 от ПОДНС, Комисията по гражданско общество и медии прие следното

    С Т А Н О В И Щ Е:

    Подкрепя единодушно Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за тютюна и тютюневите изделия, № 602-01-54, внесен от Министерския съвет на 27.06.2006 г.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
    ПО ГРАЖДАНСКО ОБЩЕСТВО И МЕДИИ:
    Иво Атанасов

    Форма за търсене
    Ключова дума