Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по гражданското общество и медии
09/11/2006

    Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2007 г. и становище по проекта на бюджет на съдебната власт за 2007 г., № 602-01-93, внесен от Министерски съвет на 31.10.2006 г.


    На редовно заседание, проведено на 9.11.2006 г., Комисията по гражданско общество и медии обсъди Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2007 г. и становище по проекта на бюджет на съдебната власт за 2007 г., № 602-01-93, внесен от Министерския съвет на 31.10.2006 г.

    В обсъждането участваха представители на Министерството на финансите, на БТА и на неправителствени организации, генералните директори на Българската национална телевизия и Българското национално радио и председателят на Съвета за електронни медии.
    В проекта за държавен бюджет за 2007 г. се предвижда държавна субсидия за юридически лица с нестопанска цел в размер на 7,101 млн. лева. В сравнение с миналогодишния бюджет държавната субсидия е завишена с 1 101,3 млн. лева.
    Субсидираните организации са вписани в централния регистър по чл. 45 от Закона за юридическите лица с нестопанска цел и са посочени в Приложение № 4 към чл. 8 от Законопроекта. Това са главно юридически лица с нестопанска цел, регистрирани в обществена полза на и за хора с увреждания. Те получават субсидия според Закона за интеграция на хората с увреждания и правилника за неговото прилагане. В същото приложение са включени и Съюзът на народните читалища, Българският червен кръст, който е субсидиран на основание на Закона за българския червен кръст, Рилската света обител и други юридически лица. Новата организация в списъка е Българският институт по стандартизация с 900 хил. лв, който съгласно Закона за националната стандартизация е определен да функционира като юридическо лице с нестопанска цел.
    За трета поредна година е предвиден резерв от средства за юридически лица с нестопанска цел, регистрирани в обществена полза, които имат право на проектно-конкурсен принцип да кандидатстват пред Министерството на правосъдието. Организация, която спечели проект, ще получава периодично през годината финансиране от централния бюджет и ще се отчита пред Министерството на финансите. Предвидените средства за тази цел са 930,6 хил. лева, които са посочени като резерв за юридически лица с нестопанска цел.
    В чл. 8, ал. 4 на проектозакона за държавния бюджет за 2007 г. е отбелязано, че при обществена значимост на разработваните проекти от неправителствени организации те ще имат допълнителна възможност за финансиране от Структурните фондове и Кохезионния фонд на Европейския съюз.
    В проектобюджета за 2007 г. са определени субсидии от централния бюджет за Българското национално радио в размер на 37 793,3 хиляди лева и 2 798,7 хиляди лева целева субсидия за дълготрайни материални активи, по списък, ежегодно утвърждаван от Министерството на финансите.
    Средствата са разпределени на основание на провеждани политики и дейности по програми, както следва: национална програма - Програма “Хоризонт” (24 часова програма), Програма “Христо Ботев” (24 часова програма), Програма “Радио България” (58 часа среднодневна програма, излъчвана на български и десет чужди езика) и регионална - центрове във Варна (24 часа), Пловдив (18 часа), Стара Загора (18 часа), Шумен (18 часа), Благоевград (18 часа ).
    Разходите за Българското национално радио и включването им във фискалната консолидирана програма са в изпълнение на Закона за радиото и телевизията за подготовката, създаването и разпространението на посочените програми. Разчетите са за 73 730 часа радиопрограма.
    За Българската национална телевизия държавната субсидия за 2007 г. е 60 665 хиляди лева, от които 4 664,5 хиляди лева за дълготрайни материални активи. В сравнение с бюджета за 2006 г. субсидията е завишена с 2,31 на сто, а средствата за придобиването на дълготрайни материални активи са занижени с 6,71 на сто.
    За Българската национална телевизия средствата са основно за създаване и разпространение на телевизионна програма по лиценз за обществен оператор. В консолидираната фискална програма са включени „Канал 1” с 8760 часа или 24 часа среднодневно излъчване, „ТВ България” с 4380 часа или 12 часа среднодневно излъчване и регионалните програми на телевизионните центрове в Пловдив, Варна, Благоевград и Русе с 5840 часа или 4 часа среднодневно излъчване. Субсидията от държавния бюджет е за 18 980 часа общ обем телевизионна програма.
    Предвидена е субсидия в държавния бюджет от 4 млн. и 100 хиляди лева за Българската телеграфна агенция, от които 400 хиляди лева целеви трансфер за придобиване на дълготрайни материални активи. Разходите включват текуща дейност, технико-икономическо обслужване на кореспондентски бюра в чужбина, международни комуникации и техническо осигуряване, такси за членство в Алианса на европейските прес-агенции.
    Държавната субсидия на Съвета за електронни медии е 1 564,8 хиляди лева и е за осъществяване на основната му дейност съгласно Закона за радиото и телевизията, в това число и средства за придобиване на дълготрайни материални активи и извършване на основен ремонт на стойност 198,6 хиляди лева. Предвидени са и приходи от такси за радио- и телевизионна дейност в размер на 640 хиляди лева. За 2007 г. общата численост на персонала е 86 щатни бройки, от които 9 бр. членове на съвета и 77 бр. административно-технически персонал.
    Генералните директори и на БНТ, и на БНР отбелязаха, че поради недостиг на средства двете медии не могат да достигнат предвидените в лицензиите им часове програма. Така например програмите на регионалните радиостанции трябва да са 24-часови, но вече години наред субсидията позволява те да бъдат едва 18-часови. Националната телевизия пък създава не заложените в бюджета 18 980 часа програма, а 23 578. Сателитната програма е по 18 часа на ден, а не 12 часа, както е заложено в проектобюджета, а регионалните програми в Благоевград, Пловдив, Варна и Русе са по 6, вместо по 4 часа. Разликата между реалните и предвидените в бюджета часове програма поставя БНТ в затруднено положение, особено по отношение плащането на авторските права и на разпространението на сигнала. Проблеми с плащането на авторските права възникват и пред Националното радио. Както при БНТ, така и при БНР значителна част от субсидията отива в БТК за пренос на сигнала. При това услугата, която предоставя БТК, е с невисоко качество. Години наред не се заделят средства за подмяна на шуменския предавател, слаб е сигналът в пограничните райони и по Черноморието, където чуждестранни радиостанции заглушават нашите.
    Комисията по гражданско общество и медии смята, че е необходимо да се намери механизъм за поне тригодишно планиране на капиталовите разходи. Това е много важно за модернизацията на БНТ и БНР, особено на прага на цифровизацията.
    Министерският съвет отново предлага промени в § 2 от Преходните и заключителните разпоредби на Закона за радиото и телевизията, с които финансирането на БНТ и БНР от фонд „Радио и телевизия” се отмества с още една година напред. Комисията смята, че това е сериозна причина БНТ и БНР все още да не са обществени медии от европейски тип. Събирането на радио- и телевизионна такса би позволило финансирането на БНТ и БНР постепенно да се откъсне от опеката на правителството и да придобие обществен характер. И тъй като този процес няма да стартира и през 2007 г., това прави разбираеми претенциите на обществените медии за промени в правилата за времетраенето и часовите пояси на рекламите.
    В проектобюджета не са предвидени средства за основното предизвикателство в медийната сфера – преминаването към цифрово излъчване. Преходът от аналогови към дигитални радиа и телевизии трябва да приключи до 2012 г., но още в този или най-късно в следващия бюджет трябва да се заложат ресурси за сериозна рекламна кампания, каквато е имало или има във всяка европейска страна, осъществяваща прехода към цифрова платформа. Комисията смята, че на България й е нужен поне един държавен мултиплекс, каквато е практиката в почти всяка членка на Европейския съюз.

    След проведеното гласуване, на основание чл. 65 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание, Комисията по гражданско общество и медии с 6 гласа “за”, 2 “против и 0 “въздържал се”

    Р Е Ш И:

    Подкрепя Законопроекта за държавния бюджет на Република България за 2007 г. и становището по проекта на бюджет на съдебната власт за 2007 г., № 602-01-93, внесен от Министерския съвет на 31.10.2006 г., в частта му за гражданското общество и медиите, и предлага на Народното събрание да го приеме на първо гласуване.


    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
    ПО ГРАЖДАНСКО ОБЩЕСТВО И МЕДИИ:

    Иво Атанасов


    Форма за търсене
    Ключова дума