Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по гражданското общество и медии
30/05/2007

    Законопроект за изменение и допълнение на Закона за достъп до обществена информация, № 754-01-41, внесен от народните представители Йордан Мирчев, Радослав Илиевски и Румен Ангелов, приет на първо гласуване на 10 май 2007 г.
    Д О К Л А Д

    за второ гласуване


    ОТНОСНО: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за достъп до обществена информация, № 754-01-41, внесен от народните представители Йордан Мирчев, Радослав Илиевски и Румен Ангелов, приет на първо гласуване на 10 май 2007 г.


    З А К О Н

    за изменение и допълнение на Закона за достъп до
    обществена информация

    /обн., ДВ, бр. 55 от 2000 г., изм., бр. 1 и 45 от 2002 г, бр. 103 от 2005 г.,
    изм. и доп., бр. 24, 30 и 59 от 2006 г./

    Комисията подкрепя текста на вносителите за наименованието на закона.

    §1. Наименованието на закона се изменя така: „Закон за достъп до обществена информация и за повторното използване на информация от обществения сектор”.

    Предложение от народните представители Мартин Димитров и Иван Сотиров:
    § 1 от проекта да отпадне.
    Комисията подкрепя предложението.

    Комисията предлага § 1 да отпадне. Следващите параграфи се преномерират съответно.


    § 2. В чл. 1 накрая се добавя: „както и с повторното използване на информация от обществения сектор”.

    Предложение от народните представители Мартин Димитров и Иван Сотиров:
    § 2 от проекта да отпадне.
    Комисията не подкрепя предложението.

    Комисията подкрепя текста на вносителите за § 2, който става § 1.

    § 3. В чл. 2 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В заглавието накрая се добавя “и информация от обществения сектор”.
    2. Създава се нова ал. 3:
    „(3) Информация от обществения сектор е всяка информация, обективирана върху хартиен, електронен или друг носител, включително съхранена като звукозапис или видеозапис, и събрана или създадена от организация от обществения сектор.”
    3. Досегашната ал. 3 става ал. 4

    Предложение от народните представители Мартин Димитров и Иван Сотиров:
    § 3 от проекта да отпадне.
    Комисията не подкрепя предложението.

    Комисията подкрепя текста на вносителите за § 3, който става § 2.


    § 4. Създава се чл. 2а:
    „Повторно използване на информация от обществения сектор
    Чл. 2а. (1) Повторно използване на информация от обществения сектор е използването й за търговски или нетърговски цели, различни от първоначалната цел, за която е била създадена в рамките на правомощията или функциите на организация от обществения сектор.
    (2) Предоставянето на информация от обществения сектор на организация от обществения сектор във връзка с осъществяване на нейните правомощия или функции не е повторно използване по смисъла на този закон.”



    Предложение от народните представители Мартин Димитров и Иван Сотиров:
    § 4 от проекта да отпадне.
    Комисията не подкрепя предложението.

    Комисията подкрепя текста на вносителите за § 4, който става § 3:

    § 5. В чл. 3 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В заглавието думите „за осигуряване на достъпа до обществена информация” се заличават.
    2. Създават се ал. 3 и 4:
    „(3) Организациите от обществения сектор са длъжни да предоставят информация от обществения сектор за повторно използване с изключение на предвидените в закон случаи.
    (4) Организация от обществения сектор е държавен орган, орган на местно самоуправление и публичноправна организация, както и техните обединения.”

    Предложение от народните представители Мартин Димитров и Иван Сотиров:
    § 5 от проекта да отпадне.
    Комисията не подкрепя предложението.

    Предложение от народните представители Мартин Димитров и Иван Сотиров:
    Създава се нов § 5.
    Чл. 3 се изменя така:
    „Задължeни субекти за осигуряване на достъпа до обществена информация”
    Чл. 3. (1) Този закон се прилага за достъп до обществена информация, която се създава или се съхранява от държавните органи, техните териториални звена и органите на местното самоуправление в Република България, наричани по-нататък „органите”.
    (2) Този закон се прилага и за достъп до обществена информация, която се създава и съхранява от:
    1. публичноправни субекти, различни от тези по ал. 1, включително публичноправните организации;
    2. физически и юридически лица само относно извършвана от тях дейност, финансирана със средства от консолидирания държавен бюджет;
    3. средствата за масова информация и е свързана с прозрачността на тяхната дейност.”
    Комисията не подкрепя предложението.

    Комисията предлага следната редакция на § 5, който става § 4:

    § 4. В чл. 3 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В заглавието думите „за осигуряване на достъпа до обществена информация” се заличават.
    2. Създават се ал. 3 и 4:
    „(3) Организациите от обществения сектор са длъжни да предоставят информация от обществения сектор за повторно използване с изключение на предвидените в закон случаи.
    (4) Организация от обществения сектор е държавен орган, орган на местно самоуправление и публичноправна организация, както и техните обединения.”


    § 6. В чл. 4 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В заглавието накрая се добавя „и на правото на повторно използване на информация от обществения сектор”.
    2. Създава се ал. 4:
    „(4) Лицата по предходните алинеи имат право на повторно използване на информация от обществения сектор.”

    Предложение от народните представители Мартин Димитров и Иван Сотиров:
    § 6 от проекта да отпадне.
    Комисията не подкрепя предложението.

    Комисията предлага следната редакция на § 6, който става § 5:

    § 5. В чл. 4 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В заглавието накрая се добавя „и на правото на повторно използване на информация от обществения сектор”.
    2. Създава се ал. 4:
    „(4) Лицата по ал. 1, 2 и 3 имат право на повторно използване на информация от обществения сектор.”


    § 7. Член 5 се изменя така:
    „Осъществяване на правото на достъп до обществена информация и повторно използване на информация от обществения сектор

    Чл. 5. Осъществяването на правото на достъп до обществена информация и на повторно използване на информация от обществения сектор не може да бъде насочено срещу правата и доброто име на други лица, както и срещу националната сигурност, обществения ред, здравето на гражданите и морала.”

    Предложение от народните представители Мартин Димитров и Иван Сотиров:
    § 7 от проекта да отпадне.
    Комисията не подкрепя предложението.

    Комисията подкрепя текста на вносителите за § 7, който става § 6.


    § 8. В чл. 6 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Досегашният текст става ал. 1.
    2. Създава се ал. 2:
    „(2) Основни принципи при предоставяне на информация от обществения сектор за повторно използване са:
    1. осигуряване на възможност за многократно повторно използване на информация от обществения сектор;
    2. прозрачност при предоставяне на информация от обществения сектор;
    3. забрана за дискриминация при предоставяне на информация от обществения сектор;
    4. забрана за ограничаване на свободната конкуренция.”


    Предложение от народните представители Мартин Димитров и Иван Сотиров:
    § 8 от проекта да отпадне.
    Комисията не подкрепя предложението.

    Комисията подкрепя текста на вносителите за § 8, който става § 7.


    § 9. В чл. 7 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В заглавието накрая се добавя „и на повторно използване на информация от обществения сектор”.
    2. Алинея 1 се изменя така:
    „(1) Не се допускат ограничения на правото на достъп до обществена информация и на повторно използване на информация от обществения сектор, освен когато тя е класифицирана информация или друга защитена тайна в случаите, предвидени със закон.”

    Предложение от народните представители Мартин Димитров и Иван Сотиров:
    § 9 от проекта да отпадне.
    Комисията не подкрепя предложението.

    Комисията подкрепя текста на вносителите за § 9, който става § 8:


    § 10. В чл. 8 текстът преди т. 1 се изменя така: „Разпоредбите на закона относно достъпа до обществена информация не се прилагат за информация, която:”.

    Комисията подкрепя текста на вносителите за § 10, който става § 9.

    Предложение от народните представители Мартин Димитров и Иван Сотиров:
    Създава се § 10 а:
    Създава се нов чл. 15а със следното съдържание:
    „Чл. 15а. (1) Информацията по предходния член се публикува на интернет страниците на административните структури в системата на изпълнителната власт.
    (2) В секция „достъп до информация” на интернет страниците по предходната алинея се обявяват данните по чл. 15, ал. 1, т. 4 и ал. 2, съществуващите вътрешни правила относно достъпа до обществена информация и реда за достъп до публичните регистри, съхранявани от административните структури в системата на изпълнителната власт.”
    Комисията не подкрепя предложението.


    § 11. В чл. 40, ал. 1 думите “окръжните съдилища” се заменят с “административните съдилища”.

    Комисията подкрепя текста на вносителите за § 11, който става § 10.



    § 12. След чл. 41 се създава Глава четвърта:


    “Глава четвърта

    Процедура за повторно използване на информация от
    обществения сектор

    Раздел І

    Предоставяне на информация от обществения сектор за повторно използване

    Условия за предоставяне на информация от обществения сектор за повторно използване

    Чл. 42. (1) Информация от обществения сектор се предоставя във формат и на език, на които тя е събрана, съответно създадена или в друг формат по преценка на организацията от обществения сектор.
    (2) Организациите от обществения сектор не са длъжни да предоставят информация за повторно използване, когато това изисква нейното създаване, събиране, преработване или е свързано с предоставяне на части от документи или други материали.
    (3) Организациите от обществения сектор не са длъжни да продължават създаването или събирането на определен вид информация за нуждите на повторното й използване.
    (4) По искане на заинтересованите лица и при възможност за това исканата информация се предоставя по електронен път на посочен електронен пощенски адрес или по други подходящи начини за предоставяне на информацията в електронна форма.


    Предложение от народния представител Иво Атанасов:
    Ал. 2 на чл. 42 да се измени така:
    „Чл. 42. (2) Организациите от обществения сектор не са длъжни да предоставят информация за повторно използване, когато това изисква нейното създаване, събиране или преработване или когато е свързано с предоставяне на части от документи или други материали, което изисква непропорционално големи усилия, излизащи извън рамките на обичайната операция.”
    Комисията подкрепя по принцип предложението.


    Предложение от народните представители Мартин Димитров и Иван Сотиров:
    § 12. Да отпадне цялата глава.
    Комисията не подкрепя предложението.

    Предложение от народните представители Мартин Димитров и Иван Сотиров:
    § 12 придобива следната редакция:
    Чл. 42 се изменя така:
    „Административни нарушения и наказания”
    Чл. 42. (1) Длъжностно лице, което без уважителна причина не се произнесе в срок по заявление за достъп до обществена информация, ако не подлежи на по-тежко наказание, се наказва с глоба от 50 до 100 лв.
    (2) Длъжностно лице, което не изпълни предписание на съда да предостави достъп до искана обществена информация, ако не подлежи на по-тежко наказание, се наказва с глоба в размерите и при условията и реда, определени с Административнопроцесуалния кодекс.
    (3) За неизпълнение на задълженията по чл. 31, ал. 3 се налага глоба от 50 до 100 лв. за физическите лица или имуществена санкция от 100 до 200 лв. за юридическите лица.
    (4) За непредоставяне на достъп до обществена информация от субектите по чл. 3, ал. 2 им се налага имуществена санкция от 100 до 200 лв.”
    Комисията подкрепя по принцип предложението, но систематически то ще бъде отразено в § 13.


    Информация от обществения сектор, която не се предоставя
    за повторно използване

    Чл. 43. Не се предоставя за повторно използване информация от обществения сектор:
    1. чието съдържание е свързано с дейност, попадаща извън правомощията и функциите на организациите от обществения сектор;
    2. която е обект на право на интелектуална собственост на трето лице;
    3. която е събрана или създадена от обществени радио-
    и телевизионни оператори или техни регионални центрове;
    4. която е събрана или създадена от училища, висши училища, научни и изследователски организации, Държавния архивен фонд, библиотеки, музеи, оркестри, опери, балети, театри и други научни или културни организации.

    Предложение от народните представители Мартин Димитров и Иван Сотиров за създаване на § 12а:
    “§ 12а.Чл. 43 се изменя така:
    „Административнонаказващ орган”
    Чл. 43. (1) Нарушенията по този закон се установяват от длъжностните лица, определени от министъра на правосъдието в случаите по чл. 3, ал. 2 или от съответния орган на власт в останалите случаи.
    (2) Наказателните постановления се издават, както следва:
    1. по чл. 42, ал. 1 – от съответния орган на власт по чл. 3, ал. 1 или от овластен от него служител;
    2. по чл. 42, ал. 2 – от лицата и по реда, определени в Административнопроцесуалния кодекс.
    3. по чл. 42, ал. 3 – от съответния орган, а в случаите, когато задълженият субект е от посочените в чл. 3, ал. 2 – от министъра на правосъдието или от овластен от него служител;
    4. по чл. 42, ал. 4 – от министъра на правосъдието или от овластен от него служител.”
    Комисията подкрепя по принцип предложението, но систематически то ще бъде отразено в § 14.

    Предоставяне на информация от обществения сектор
    на организации от обществения сектор

    Чл. 44. (1) Информация от обществения сектор се предоставя за повторно използване и на организации от обществения сектор при условията и по реда на този закон.
    (2) Ако информация от обществения сектор е поискана за повторно използване от организация по ал. 1 във връзка с осъществяване на дейности, които са извън нейните правомощия или функции, се прилагат същите условия и такси, които са приложими за всички.

    Улеснения за търсене на информация

    Чл. 45. Организациите от обществения сектор осигуряват условия за улеснено търсене на информация от обществения сектор чрез различни механизми за онлайн достъп или по друг подходящ начин.

    Забрана за предоставяне на изключително право
    на повторно използване

    Чл. 46. (1) Забранява се сключването на договори за изключително предоставяне на информация от обществения сектор на определени лица.
    (2) Сключване на договор по ал. 1 е допустимо единствено в случаите, когато предоставянето на услуга от обществен интерес не може да се осигури по друг начин. Наличието на основание за сключване на такъв договор се преразглежда на всеки три години от организацията от обществения сектор, която е страна по него.

    Раздел ІІ

    Процедура за предоставяне на информация
    от обществения сектор за повторно използване

    Искане за повторно използване на информация
    от обществения сектор

    Чл. 47. (1) Информация от обществения сектор се предоставя за повторно използване след отправяне на писмено искане от заинтересованите лица.
    (2) Когато искането е подадено по електронен път, организациите от обществения сектор са длъжни да отговорят също по електронен път. В този случай потвърждаване на получаването на отговора не се изисква.

    Предложение от народния представител Иво Атанасов:
    Текстът на чл. 47, ал. 1 да се измени както следва:
    „Чл. 47. (1) Информация от обществения сектор се предоставя за повторно използване след отправяне на писмено искане.”
    Комисията подкрепя предложението.


    Такси

    Чл. 48. (1) Информация от обществения сектор се предоставя за повторно използване след заплащане на такси, определени с тарифа, одобрена от Министерския съвет.
    (2) Таксите по ал. 1 не трябва да превишават значително разходите по предоставянето на информацията от обществения сектор.
    (3) По искане на заинтересовано лице организациите от обществения сектор предоставят данни за начина на определяне таксите по ал. 1.
    (4) Таксите по ал. 1 постъпват по бюджета на съответната организация от обществения сектор.

    Предложение от народния представител Иво Атанасов:
    Ал. 3 на чл. 48 да се измени както следва:
    „Чл. 48. (3) При отправено искане, организациите от обществения сектор предоставят данни за начина на определяне разходите по ал. 1.”
    Комисията подкрепя предложението.

    Срок за предоставяне на информация
    от обществения сектор

    Чл. 49. (1) Организациите от обществения сектор обработват постъпилото искане за повторно използване и отговарят на заявителя в срок до 20 (двадесет) работни дни.
    (2) В случаите, когато поисканата информация има значение за определен период от време, организациите от обществения сектор следва да я предоставят в разумен срок, в който информацията не е загубила своето актуално значение.
    (3) В случаите, когато искането за повторно използване на информация от обществения сектор се характеризира със сложност и изисква повече време за предоставянето й, срокът по ал. 1 може да бъде удължен с още 20 (двадесет) работни дни. В този случай на заявителя се изпраща съобщение за необходимото време за предоставяне на информацията в срок от 15 (петнадесет) работни дни от постъпване на искането.

    Предложение от народния представител Иво Атанасов:
    В предложения текст на чл. 49, ал. 1 и 3 срокът се променя на 14 дни.
    Комисията подкрепя предложението.


    Отказ за предоставяне на информация
    от обществения сектор за повторно използване

    Чл. 50. (1) Отказът за предоставяне на информация от обществения сектор за повторно използване се мотивира.
    (2) Отказ може да се направи в случаите, когато:
    1. закон забранява предоставянето на поисканата информация;
    2. искането не отговаря на условията по чл. 47.
    (3) Решението по ал. 1 съдържа основанието за отказ, датата на вземане на решението и редът за неговото обжалване. В случай на отказ поради наличие на права на интелектуална собственост, принадлежащи на трето лице, в решението за отказ се посочва името на носителя на правата или на лицето, от което организацията от обществения сектор е придобила тези права.
    (4) Основание за отказ не може да бъде наличието на лични данни в информацията от обществения сектор, която е поискана за повторно използване, в случаите, когато тази информация съставлява или е част от публично достъпен регистър.

    Подсъдност и обжалване

    Чл. 51. Отказите за предоставяне на информация от обществения сектор за повторно използване подлежат на обжалване пред административните съдилища или пред Върховния административен съд в зависимост от органа, който е издал акта, по реда на Административнопроцесуалния кодекс.”

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителите за § 12, който става § 11 и предлага следната редакция:

    § 11. След чл. 41 се създава Глава четвърта с чл. 41а – 41к:


    “Глава четвърта

    Процедура за повторно използване на информация от обществения сектор

    Раздел І

    Предоставяне на информация от обществения сектор за повторно използване

    Условия за предоставяне на информация от обществения сектор за повторно използване

    Чл. 41а. (1) Информация от обществения сектор се предоставя във формат и на език, на които тя е събрана, съответно създадена или в друг формат по преценка на организацията от обществения сектор.
    (2) Организациите от обществения сектор не са длъжни да предоставят информация за повторно използване, когато това изисква нейното създаване, събиране или преработване или когато е свързано с предоставяне на части от документи или други материали, което изисква усилия, излизащи извън рамките на обичайната операция.
    (3) Организациите от обществения сектор не са длъжни да продължават създаването или събирането на определен вид информация за нуждите на повторното й използване.
    (4) По искане на заявителя и при възможност за това исканата информация се предоставя по електронен път на посочен електронен пощенски адрес или по други подходящи начини за предоставяне на информацията в електронна форма.

    Информация от обществения сектор, която не се предоставя
    за повторно използване

    Чл. 41б. Не се предоставя за повторно използване информация от обществения сектор:
    1. чието съдържание е свързано с дейност, попадаща извън правомощията и функциите на организациите от обществения сектор;
    2. която е обект на право на интелектуална собственост на трето лице;
    3. която е събрана или създадена от обществени радио-и телевизионни оператори или техни регионални центрове;
    4. която е събрана или създадена от училища, висши училища, научни и изследователски организации, Държавния архивен фонд, библиотеки, музеи, оркестри, опери, балети, театри и други научни и културни организации.

    Предоставяне на информация от обществения сектор
    на организации от обществения сектор

    Чл. 41в. (1) Информация от обществения сектор се предоставя за повторно използване и на организации от обществения сектор при условията и по реда на този закон.
    (2) Ако информация от обществения сектор е поискана за повторно използване от организация по ал. 1 във връзка с осъществяване на дейности, които са извън нейните правомощия или функции, се прилагат същите условия и такси.

    Улеснения за търсене на информация

    Чл. 41г. Организациите от обществения сектор осигуряват условия за улеснено търсене на информация от обществения сектор чрез различни механизми за онлайн достъп или по друг подходящ начин.

    Забрана за предоставяне на изключително право
    на повторно използване

    Чл. 41д. (1) Забранява се сключването на договори за изключително предоставяне на информация от обществения сектор.
    (2) Сключване на договор по ал. 1 е допустимо единствено в случаите, когато предоставянето на услуга от обществен интерес не може да се осигури по друг начин. Наличието на основание за сключване на такъв договор се преразглежда на всеки три години от организацията от обществения сектор, която е страна по него.


    Раздел ІІ

    Процедура за предоставяне на информация
    от обществения сектор за повторно използване

    Искане за повторно използване на информация
    от обществения сектор

    Чл. 41е. (1) Информация от обществения сектор се предоставя за повторно използване след отправяне на писмено искане.
    (2) Когато искането е подадено по електронен път, организациите от обществения сектор са длъжни да отговорят също по електронен път. В този случай потвърждаване на получаването на отговора не се изисква.

    Заплащане

    Чл. 41ж. (1) Информация от обществения сектор се предоставя за повторно използване след заплащане на материалните разходи по предоставянето й, определени с Тарифа, приета от Министерския съвет.
    (2) Заплащането по ал. 1 не трябва да превишава разходите по предоставянето на информацията от обществения сектор.
    (3) При отправено искане, организациите от обществения сектор предоставят данни за начина на определяне на разходите по ал. 1.
    (4) Сумите по ал. 1 постъпват по бюджета на съответната организация от обществения сектор.

    Срок за предоставяне на информация
    от обществения сектор

    Чл. 41з. (1) Организациите от обществения сектор обработват постъпилото искане за повторно използване и отговарят на заявителя в срок до 14 дни от постъпването му.
    (2) В случаите, когато поисканата информация има значение за определен период от време, организациите от обществения сектор следва да я предоставят в разумен срок, в който информацията не е загубила своето актуално значение.
    (3) В случаите, когато искането за повторно използване на информация от обществения сектор се характеризира със сложност и изисква повече време за предоставянето й, срокът по ал. 1 може да бъде удължен до 14 дни. В този случай на заявителя се изпраща съобщение за необходимото време за предоставяне на информацията в срок до 14 дни от постъпване на искането.


    Отказ за предоставяне на информация
    от обществения сектор за повторно използване

    Чл. 41и. (1) Отказът за предоставяне на информация от обществения сектор за повторно използване се мотивира.
    (2) Отказ може да се направи в случаите, когато:
    1. закон забранява предоставянето на поисканата информация;
    2. искането не отговаря на условията по чл. 41е.
    (3) Отказът по ал. 1 съдържа фактическото и правното основание за отказ, датата на вземане на решението и реда за неговото обжалване. В случай на отказ поради наличие на права на интелектуална собственост, принадлежащи на трето лице, в решението за отказ се посочва името на носителя на правата или на лицето, от което организацията от обществения сектор е придобила тези права.
    (4) Основание за отказ не може да бъде наличието на лични данни в информацията от обществения сектор, която е поискана за повторно използване, в случаите, когато тази информация съставлява или е част от публично достъпен регистър.

    Подсъдност и обжалване

    Чл. 41к. Отказите за предоставяне на информация от обществения сектор за повторно използване подлежат на обжалване пред административните съдилища или пред Върховния административен съд в зависимост от органа, който е издал акта, по реда на Административнопроцесуалния кодекс.”


    §13. Досегашните чл. 42, 43 и 44 стават съответно чл. 52, 53 и 54.

    Предложение от народните представители Мартин Димитров и Иван Сотиров:
    § 13 да отпадне.
    Комисията подкрепя предложението.

    Комисията предлага §13 да отпадне.

    § 14. Преди чл. 52 се създава Глава пета: „Административнонаказателни разпоредби”.

    Предложение от народните представители Мартин Димитров и Иван Сотиров:
    § 14 да отпадне.
    Комисията не подкрепя предложението.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителите за § 14, който става §12 и предлага следната редакция:
    § 12. След чл. 41к се създава Глава пета с наименование: „Административнонаказателни разпоредби”.

    Предложение от народните представители Мартин Димитров и Иван Сотиров за създаване на §12:
    § 12.Член 42 се изменя така:
    „Административни нарушения и наказания”
    Чл. 42. (1) Длъжностно лице, което без уважителна причина не се произнесе в срок по заявление за достъп до обществена информация, ако не подлежи на по-тежко наказание, се наказва с глоба от 50 до 100 лв.
    (2) Длъжностно лице, което не изпълни предписание на съда да предостави достъп до искана обществена информация, ако не подлежи на по-тежко наказание, се наказва с глоба в размерите и при условията и реда, определени с Административнопроцесуалния кодекс.
    (3) За неизпълнение на задълженията по чл. 31, ал. 3 се налага глоба от 50 до 100 лв. за физическите лица или имуществена санкция от 100 до 200 лв. за юридическите лица.
    (4) За непредоставяне на достъп до обществена информация от субектите по чл. 3, ал. 2 им се налага имуществена санкция от 100 до 200 лв.”
    Комисията подкрепя по принцип предложението за създаване § 12, който става § 13 със следната редакция:

    § 13.Член 42 се изменя така:

    „Административни нарушения и наказания”

    Чл. 42. (1) Длъжностно лице, което без уважителна причина не се произнесе в срок по заявление за достъп до обществена информация, ако не подлежи на по-тежко наказание, се наказва с глоба от 50 до 100 лв.
    (2) Длъжностно лице, което не изпълни предписание на съда да предостави достъп до искана обществена информация, ако не подлежи на по-тежко наказание, се наказва с глоба от 200 до 2000 лв.
    (3) За неизпълнение на задълженията по чл. 31, ал. 3 се налага глоба от 50 до 100 лв. за физическите лица или имуществена санкция от 100 до 200 лв. за юридическите лица.
    (4) За непредоставяне на достъп до обществена информация от субектите по чл. 3, ал. 2 им се налага имуществена санкция от 100 до 200 лв.”

    Предложение от народните представители Мартин Димитров и Иван Сотиров за създаване на § 12а:
    § 12а. Член 43 се изменя така:
    „Административнонаказващ орган”
    Чл. 43. (1) Нарушенията по този закон се установяват от длъжностните лица, определени от министъра на правосъдието в случаите по чл. 3, ал. 2 или от съответния орган на власт в останалите случаи.
    (2) Наказателните постановления се издават, както следва:
    1. по чл. 42, ал. 1 – от съответния орган на власт по чл. 3, ал. 1 или от овластен от него служител;
    2. по чл. 42, ал. 2 – от лицата и по реда, определени в Административнопроцесуалния кодекс.
    3. по чл. 42, ал. 3 – от съответния орган, а в случаите, когато задълженият субект е от посочените в чл. 3, ал. 2 – от министъра на правосъдието или от овластен от него служител;
    4. по чл. 42, ал. 4 – от министъра на правосъдието или от овластен от него служител.”
    Комисията подкрепя по принцип предложението за създаване на § 12а, който става § 14 със следната редакция:

    § 14. Член 43 се изменя така:
    „Административнонаказващ орган”
    Чл. 43. (1) Нарушенията по този закон се установяват от длъжностните лица, определени от министъра на правосъдието в случаите по чл. 3, ал. 2 или от съответния орган на власт в останалите случаи.
    (2) Наказателните постановления се издават, както следва:
    1. по чл. 42, ал. 1 – от съответния орган на власт по чл. 3, ал. 1 или от овластен от него служител;
    2. по чл. 42, ал. 2 – от лицата и по реда на чл. 306 от Административнопроцесуалния кодекс.
    3. по чл. 42, ал. 3 – от съответния орган, а в случаите, когато задълженият субект е от посочените в чл. 3, ал. 2 – от министъра на правосъдието или от овластен от него служител;
    4. по чл. 42, ал. 4 – от министъра на правосъдието или от овластен от него служител.”


    § 15. В чл. 53 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В т. 1 думите „чл. 42, ал. 3” се заменят с „чл. 52, ал. 3”;
    2. В т. 2 думите „чл. 42, ал. 4” се заменят с „чл. 52, ал. 4”.

    Предложение от народните представители Мартин Димитров и Иван Сотиров:
    § 15 да отпадне.
    Комисията подкрепя предложението.

    Комисията предлага § 15 да отпадне.

    § 16. В допълнителната разпоредба се правят следните изменения и допълнения:
    1. Създава се нова т. 2:
    „2. “публичноправна организация” е юридическо лице, създадено за задоволяване на обществени интереси, което не осъществява търговска или производствена дейност и за което е изпълнено едно от следните условия:
    а) повече от половината от приходите му се финансират от държавния бюджет, от бюджетите на Националния осигурителен институт или на Националната здравноосигурителна каса, от общинските бюджети или от други публичноправни организации;
    б) обект е на управленски контрол от страна на лице по буква “а”;
    в) повече от половината от членовете в негов административен, управителен или контролен орган, са определени от лице по буква “а”.
    2. Досегашната т. 2 се отменя.
    3. Създава се т. 3:
    „3. този закон въвежда разпоредбите на Директива 2003/98/ ЕС на Европейския парламент и Съвета от 17 ноември 2003 г. относно повторното използване на информация в обществения сектор.”

    Предложение от народните представители Мартин Димитров и Иван Сотиров:
    Създава се нов § 16а.
    В „Допълнителни разпоредби” се правят следните изменения и допълнения:
    Създава се нова т. 3 по смисъла на този закон:
    „а. „материален носител на обществена информация” е текст, план, карта, фотография, изображение, дискета, аудио или видеокасета и други подобни;
    б. „лични данни” са всяка информация, отнасяща се до физическо лице, което е идентифицирано или може да бъде идентифицирано пряко или непряко чрез идентификационен номер или чрез един или повече специфични признаци, свързани с неговата физическа, физиологична, генетична, психическа, психологическа, икономическа, културна или социална идентичност.
    в. „списък на издадените актове в изпълнение на правомощията на административна структура в системата на изпълнителната власт” е структурирана съвкупност от всички издадени от съответния административен орган нормативни, общи и индивидуални административни актове, достъпна по определени критерии.
    г. „публичноправна организация” е юридическо лице, което независимо от неговия търговски или производствен характер е създадено с цел задоволяване на обществени интереси и за което е изпълнено някое от следните условия:
    - повече от половината от приходите му за предходната бюджетна година се финансират от държавния бюджет, от бюджетите на държавното обществено осигуряване или на Националната здравноосигурителна каса, от общинските бюджети или от възложители по чл. 7, т. 1 или 3 от Закона за обществените поръчки;
    - повече от половината от членовете на неговия управителен или контролен орган се определят от възложители по чл. 7, т. 1 или 3 от Закона за обществените поръчки;
    - обект на управленски контрол от страна на възложители по чл. 7, т. 1 или 3 от Закона за обществените поръчки; управленски контрол е налице, когато едно лице може по какъвто и да е начин да упражнява доминиращо влияние върху дейността на друго лице.
    д. „Публичноправна организация” е и лечебно заведение – търговско дружество, на което повече от 30 на сто от приходите за предходната година са за сметка на държавния и/или общинския бюджет, и/или бюджета на Националната здравноосигурителна каса.”
    Комисията не подкрепя предложението.

    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 16, който става §15.

    § 17. “Заключителни разпоредби” се заменя с “Преходни и заключителни разпоредби” и в тях се създава § 3:
    „§ 3. Сключените до влизането в сила на този закон договори за изключително предоставяне на информация от обществения сектор, които не отговарят на изискванията по чл. 46, ал. 2, се прекратяват с изтичането на срока им, но не по-късно от 31. 12. 2008 г.”

    Предложение от народните представители Мартин Димитров и Иван Сотиров:
    Създава се нов § 17а.
    В „Преходни и заключителни разпоредби” се създават нови параграфи със следното съдържание:
    „§ 4. Задълженията за публикуване в интернет по чл. 15а, ал. 1 и 2 се изпълняват от ръководителите на административни структури в системата на изпълнителната власт или определени от тях лица, в срок от една година от влизането в сила на Закона за изменение и допълнение на Закона за достъп до обществена информация.
    Комисията не подкрепя предложението.

    § 5. Министърът на финансите предприема необходимите мерки за финансовото обезпечение на изпълнението на задължението по чл. 15а чрез предвиждане на средства от консолидирания бюджет за 2008 г.
    Комисията не подкрепя предложението.

    § 6. Органът по назначаването е длъжен да осигури обучение на служителите по § 1, организирано от Института по публична администрация и европейска интеграция в тримесечен срок от встъпването им в длъжност.
    Комисията не подкрепя предложението.


    § 7. В срок до 6 месеца от влизането в сила на този закон субектите по чл. 3, ал. 1 са длъжни да определят длъжностни лица от съответната администрация, които отговарят пряко за предоставянето на обществена информация, както и да обособят подходящо място за четене на предоставената информация.
    Комисията подкрепя предложението.

    § 8. Разпоредбата на чл. 15а въвежда Директива 2003/98/ЕС на Европейския парламент и на Съвета за повторно използване на информация в публичния сектор.”
    Комисията подкрепя по принцип предложението.

    Комисията предлага следната редакция на § 17, който става § 16:

    § 16. В подразделение “Заключителна разпоредба” се правят следните изменения и допълнения:
    1. Наименованието на подразделението се изменя така: “Преходни и заключителни разпоредби”.
    2. Създават се § 3 и § 4:
    „§ 3. Сключените до влизането в сила на този закон договори за изключително предоставяне на информация от обществения сектор, които не отговарят на изискванията по чл. 41д, ал. 2, се прекратяват с изтичането на срока им, но не по-късно от 31. 12. 2008 г.
    § 4. В срок до 6 месеца от влизането в сила на този закон субектите по чл. 3, ал. 1 са длъжни да определят длъжностни лица от съответната администрация, които отговарят пряко за предоставянето на обществена информация, както и да обособят подходящо място за четене на предоставената информация.”



    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
    ПО ГРАЖДАНСКО ОБЩЕСТВО И МЕДИИ:

    Иво Атанасов
    Форма за търсене
    Ключова дума