Комисия по гражданското общество и медии
15/11/2007
Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2008 г. и становище по проекта на бюджет на съдебната власт за 2008 г., № 702-01-47, внесен от Министерския съвет на 31.10.2007 г.
На редовно заседание, проведено на 15.11.2007 г., Комисията по гражданско общество и медии обсъди Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2008 г. и становище по проекта на бюджет на съдебната власт за 2008 г., внесен от Министерския съвет на 31.10.2007 г. в частта гражданско общество и медии.
В обсъждането участваха представители на Министерството на културата, Министерството на финансите, на Съвета за електронни медии, на Комисията за регулиране на съобщенията, на неправителствени организации, генералните директори на Българската телеграфна агенция, Българската национална телевизия и Българското национално радио.
Държавният бюджет за 2008 г. беше представен от г-н Владислав Горанов – началник отдел в дирекция „Държавни разходи” на Министерство на финансите.
В проекта за държавен бюджет за 2008 година се предвижда държавна субсидия за юридически лица с нестопанска цел в размер на 8 663,3 хил. лева. В сравнение с миналогодишния бюджет държавната субсидия за същия брой 21 неправителствени организации е завишена с 1 562,3 хил. лева. Организациите са вписани в централния регистър по чл. 45 от Закона за юридическите лица с нестопанска цел. Парите са предоставени за конкретни дейности с успешни практики при условията на упражнен контрол върху разходването на бюджетните кредити.
Държавният финансов ресурс е насочен предимно към хора с увреждания, ветерани от войните, в звена за рехабилитация и възстановяване, към граждани в неравностойно положение и техни правозащитни организации. Така е осигурена възможност за по-пълноценното им включване във функционирането на гражданското общество.
В приложението са вписани Съюзът на народните читалища, Българският червен кръст, субсидиран по Закона за Българския червен кръст, Рилската света обител “Рилски манастир” и Българският институт за стандартизация.
Резервните средства за финансиране на проекти на юридически лица с нестопанска цел с предмет на дейност в обществена полза са 1100 хиляди лева. В чл. 9, ал. 3 и ал. 4 на Проектозакона за държавния бюджет за 2008 година са посочени изискванията за кандидатстване и критериите за обществената значимост на проектите за финансиране.
* * *
В проектобюджета за 2008 г. са определени субсидии от централния бюджет:
За Българското национално радио в размер на 47 421,0 хил. лв. в т.ч.: 40 622,3 хил. лв. субсидия за подготовка, създаване и разпространение на програмите и 6 798,7 хил. лв. целева субсидия за дълготрайни материални активи.
Средствата са разпределени на основание на провеждани политики и дейности по програми, както следва: национална програма – Програма “Хоризонт” (24 часова програма), Програма “Христо Ботев” (24 часова програма), Програма “Радио България” (58 часа среднодневна програма, излъчвана за чужбина) и регионална – центрове във Варна (24 часа), Пловдив (18 часа), Стара Загора (18 часа), Шумен (18 часа), Благоевград (18 часа), програма „Радио София” (24 часа нова програма с общ политематичен профил), програма „Управление на кризи и отбранително-мобилизационна подготовка”.
За Българската национална телевизия държавната субсидия за 2008 г. е 66 731,0 хил. лв., от които – 57 766,5 хил.лв. за 21 960 часа обем телевизионна програма:
• национална програма „Канал” 1 – 8 784 часа (24 часова програма);
• регионални програми – 4 бр., излъчвани от Варна, Пловдив, Благоевград и Русе – 8 784 часа (6 часова програма);
• сателитна програма ТВ „България” – 4 392 часа (12 часова програма),
както и 8 964,5 хил.лв. целева субсидия за дълготрайни материални активи.
За Българската телеграфна агенция е предвидена субсидия в държавния бюджет от 4 350,0 хил. лв., от които 400,0 хил. лв. целеви трансфер за придобиване на дълготрайни материални активи. Разходите включват текуща дейност, технико-икономическо обслужване на кореспондентски бюра в чужбина, международни комуникации и техническо осигуряване, такси за членство в Алианса на европейските прес-агенции.
За Съвета за електронни медии държавната субсидия е 1 176,0 хил. лв. и е за осъществяване на основната му дейност съгласно Закона за радиото и телевизията, в това число и средства за придобиване на дълготрайни материални активи и извършване на основен ремонт на стойност 218,6 хил. лв. Предвидени са и приходи от такси за радио- и телевизионна дейност в размер на 640,0 хил. лв.
Представителят на Министерството на финансите подчерта, че макар планът за цифровизация, внесен в Министерския съвет, все още да не е приет, са заделени 16 млн.лв. за цифровизация, както и целево 74 млн.лв. за освобождаване на част от заетите честоти от Министерството на отбраната.
Генералните директори на БТА, БНР и БНТ отбелязаха, че въпреки увеличението на субсидиите, те не могат да покрият увеличаващите се разходи не само за текущата им работа, но и за започване на изключително скъпия процес на медийна цифровизация.
Въпреки недостига на средства, и в БНР и в БНТ се увеличават часовете програма. БНР е започнало нова Програма „София”, увеличени са регионалните програми на БНТ, а от м. март 2008 г. се предвижда ТВ „България” да излъчва 24 часова програма по сателит. Това е постигнато с вътрешни резерви, но с тях не може дори да се започне обновяването на техниката при подготовката за цифрово излъчване, а Република България като член на Европейския съюз не може повече да си позволи изоставане в тази изключително динамично развиваща се сфера. И БНР, и БНТ изпитват големи затруднения в изплащането на увеличаващите се суми за авторски права. Генералният директор на БНТ отбеляза, че само за осигуровки по договорите, които сключват актьорите с телевизията, БНТ трябва да изплати близо 900 хил.лв. в течение на една година. Тези средства не са предвидени в бюджета.
Според генералните директори на БТА, БНР и БНТ не търпи отлагане въпросът със запазването на огромните им архивни масиви, които съхраняват „българската памет”. Според генералния директор на БНР за радиото по предварителни разчети са необходими над 2 мнл. евро. За БНТ тази сума е много по-голяма, макар процесът на архивиране вече да е започнал.
За следващата 2008 година БТК увеличава таксите за разпространение на радио- и телевизионен сигнал с повече от 50%. Така че много голяма част от субсидията и за БНР, и за БНТ отива за плащания към БТК за пренос на сигнала. Същевременно оплакванията за недостатъчно покритие на някои райони на страната зачестяват. Много слаб е сигналът в пограничните райони и Черноморието, тъй като българските национални медии все още не могат да преоборудват слабите си предаватели с по-модерни и мощни.
Комисията по гражданско общество и медии смята, че планът за цифровизация дава отлична възможност за по-дългосрочно планиране на технологичното обновяване на БТА, БНР и БНТ. Очевидно е обаче, че в бюджета за следващата година средствата са твърде малко. За да се изпълни изискването на ЕС да се премине към цифрово ефирно радио- и телевизионно излъчване от м. януари 2012 г., през следващите години субсидиите за технологично обновяване трябва да бъдат значително завишени.
Министерският съвет отново предлага промени в § 2 от Преходните и заключителните разпоредби на Закона за радиото и телевизията, с които финансирането на БНТ и БНР от фонд „Радио и телевизия” се отмества с още една година напред. Комисията смята, че това е сериозна причина БНТ и БНР все още да не са обществени медии от европейски тип. Събирането на радио- и телевизионна такса би позволило финансирането на БНТ и БНР постепенно да се откъсне от опеката на правителството и да придобие обществен характер. И тъй като този процес няма да стартира и през 2008 г., това прави разбираеми претенциите на обществените медии за промени в правилата за времетраенето и часовите пояси на рекламите.
Пред народните представители беше анонсиран и проблем на Националния дарителски фонд „13 века България”. Даренията като основен източник на фонда в последните години значително намаляват и вече са в критичното ниво за пълноценното му функциониране и дейност. Материалните активи на дарителския фонд са големи и средствата за поддържането им са крайно недостатъчни. Приходите от управлението на имуществото на фонда, от благотворителни акции и кампании за набирането на средства са незначителни и не покриват издръжката на имотите и разходите за изпълнението на волята на дарителите. В тази връзка Комисията по гражданско общество и медии счита, че със съответните промени в Закона за националния дарителски фонд „13 века България” и целесъобразна промяна в преходните и заключителните разпоредби на Закона за държавния бюджет за 2008 г., финансовите проблеми на Фонда ще бъдат частично разрешени. От народни представители ще бъде направено мотивирано предложение за второто четене на Законопроекта за държавния бюджет за 2008 година за създаването на разпоредба за промяна в чл. 9, ал. 1, приложение № 4, т. 22 и в чл. 13, 14 и 15 в Закона за националния дарителски фонд „13 века България”, а именно от предвидения резерв за финансиране на проекти да бъдат отделени 100 хил. лв. за нуждите на Националния дарителски фонд „13 века България”.
След проведеното гласуване, на основание чл. 65 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание, Комисията по гражданско общество и медии със 7 гласа “за”, 1 “против и 1 “въздържал се”
Р Е Ш И:
Подкрепя Законопроекта за държавния бюджет на Република България за 2008 г., № 702-01-47, внесен от Министерския съвет на 31.10.2007 г., в частта му за гражданското общество и медиите, и предлага на Народното събрание да го приеме на първо гласуване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
ПО ГРАЖДАНСКО ОБЩЕСТВО И МЕДИИ:
Иво Атанасов