Комисия по гражданското общество и медии
29/11/2007
ОТНОСНО: Изслушване в Комисията по гражданско общество и медии на ръководството на БТА за резултатите от дейността на Агенцията
Изслушването се състоя на редовно заседание на комисията, проведено на 29 ноември 2007 г., в което взеха участие представители на БТА.
Настоящият отчет обхваща периода от 28 юни 2004 г. до ноември 2007 г. Сравнявайки предишния текст на отчета от юли 2004 със сегашния, трябва да отбележим, че днес не става дума за възстановяване, а за увеличаване на доверието в БТА – както от страна на обществото и колегията, така и от страна на клиентите. Ако преди овладявахме напрежението и правехме анализ за състоянието на Агенцията, сега вече можем да говорим за стабилна работа и развитие на БТА, за увеличаване на финансовите приходи и утвърден професионален авторитет.
По силата на своя статут, определен с решение на Народното събрание от 1994 година, Българска телеграфна агенция е общонационален информационен институт на Република България, като нейните основни функции са свързани със събирането, обработването и разпространението на обективна информация за политически, обществени, икономически и културни събития.
За осъществяването на тези си функции БТА се финансира с целево отпуснати средства по Закона за държавния бюджет и от собствени източници.
Настоящото ръководство поема БТА с регистрирана загуба за първото полугодие на 2003 г. от 320 хил. лв. и в условията на очертана перспектива за декапитализация на организацията. Финансовият резултат за 2004 г. е нулев. През следващите години печалбата нараства, като за 2007 г. се очаква да достигне 150 000 лв.
През отчетения период БТА съсредоточи най-много усилия върху качеството на информацията и разширяването на тематиката на своите информационни продукти.
Днес БТА разпространява всекидневно около 1000 информации и 700 снимки от България и света. БТА остава основен източник на информация за всички значими български медии. За периода от юли 2004 до ноември 2007 г. броят на абонатите се е увеличил, както следва: вестници -12.6 %, телевизии - 55.3 %, радиостанции – 20 %, немедийни клиенти – 25 %. Сред абонатите най-голям е делът на електронните сайтове.
В конкурентна среда всекидневно остава открит въпросът за бързината, с която се излъчва информацията. Факт е, че БТА не винаги е първа, но не би и искала, ако това първенство ще е за сметка на точността и обективността на информацията. Тя работи не с информация по слухове, а с ясно назован източник.
Важно е да се отбележи, че приходите от реклама в бюджета на БТА са с тенденция на нарастване. През 2003 г. те са били 162 419 лв. (без ДДС), а до ноември 2007 г. те вече са 622 656 лв. (без ДДС).
В отчета е подчертано, че най-важната стъпка към бъдещото, още по-професионално и стабилно развитие на БТА, е технологичното й обновление, както и запазването и съхраняването чрез най-модерните технологии на нейното безценно богатство – снимковият й документален архив. Комисията подкрепя БТА и в това нейно усилие, защото става дума за паметта на България, съхранена в 110-годишната история на Агенцията.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
ПО ГРАЖДАНСКО ОБЩЕСТВО И МЕДИИ:
Иво Атанасов