Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по гражданското общество и медии
13/12/2007

    Проект за решение за приемане на Национална стратегия за детето 2008 – 2018 г., № 702-03-32, внесен от Министерския съвет на 13.11.2007 г.
    На редовно заседание, проведено на 13 декември 2007 г., Комисията по гражданско общество и медии обсъди проекта за решение за приемане на Национална стратегия за детето 2008 – 2018 г.
    В заседанието на комисията взеха участие представители на:

    • Министерство на труда и социалната политика – Иванка Христова и Миглена Желева;
    • Детски фонд на ООН (УНИЦЕФ) – Диана Вакарелска и Цветелина Бонова;
    • Централна комисия за борба срещу противообществените прояви на малолетните и непълнолетните при Министерски съвет – Константин Томанов;
    • Национален съюз „Безопасност и охрана” – Методи Борисов;
    • Фондация „Лале” – Мария Петкова.

    Националната стратегия бе представена от г-жа Иванка Христова – заместник-министър на труда и социалната политика.

    1. През последните години българските правителства полагат целенасочени усилия за въвеждането на правила и механизми за осигуряване на висок икономически, образователен, здравен и културен стандарт на българското дете. Българските деца обаче са не само основна грижа на държавните органи, но и обект на засилено внимание от страна на цялото българско общество, на организациите на гражданите у нас и в Европейския съюз.
    Ефективността на управлението на благосъстоянието на българските деца се корени в планирането на дейностите по успешното му осъществяване. Основен инструмент за това е предвидената в Закона за закрила на детето Национална стратегия за детето. Според чл. 1, ал. 3 на Закона държавната политика за закрила на детето се осъществява въз основа на приета от Народното събрание по предложение на Министерския съвет Национална стратегия за детето, изградена върху принципите на правната уредба за закрила на детето. В изпълнение на Националната стратегия Министерският съвет следва да приеме Национална програма за закрила на детето, предложена от министъра на труда и социалната политика и председателя на Държавната агенция за закрила на детето.
    Във вторичното законодателство на Европейския съюз са създадени поредица от възможности и в частност конкретни проекти за създаването на реципрочни на европейските органи институции и ресурси за подобряване на положението на българското дете.
    Днес у нас общественото очакване за организацията и дейността на българската администрация в областта на детските въпроси не отговаря на действителното състояние. Необходими са ясна концепция за целите и резултатите от управлението на всички държавните сфери, които се отнасят до детето, както и достатъчен финансов ресурс и познания за прилагане на опита на европейските и световните системи за управление на детските проблеми.
    Стратегията представлява дългосрочна и всеобхватна програма, която определя дейностите по управление на детските интереси за постигане целите на държавната политика.
    Стратегията:
    • е насочена към ефективното управление на основните отрасли, които въздействат на жизнения цикъл на детето;
    • е насочена към българските граждани, организациите на гражданите, частния сектор и средствата за масово осведомяване и цели да създаде ангажираност у всички правни субекти към процесите, заложени в нея;
    • стимулира развитието на основните области на управлението на детските проблеми, както и развитието на медиите и частния сектор в тази насока;
    • обхваща периода 2008 – 2018 г.
    Според стратегията управлението на детските интереси се разглежда като основен, последователен подход на целенасочено въздействие върху всички правни субекти за постигане на поставените пред държавната администрация цели.
    Стратегията е разработена с разбирането за спецификата на управлението на детските въпроси, основана на визия за децата като върховна ценност на българското общество и като:
    • основен социален капитал на нацията;
    • отделни личности със своя индивидуалност, потребности, интереси, мотивация и лични съдби;
    • индивидуални възприятия по отношение на бъдещото развитие.

    2. Националната стратегия е изготвена от екипи на Министерството на труда и социалната политика, органите на УНИЦЕФ и неправителствените организации с предмет на дейност, съответен на целите на националната стратегия. Стратегията е била подложена на обществено обсъждане, чиито препоръки са инкорпорирани в окончателния й текст.
    Отделен е въпросът за участието на родителите в изпълнението на стратегията. Министерството на труда и социалната политика е подело кампания за отговорното родителство с идеята съвместно с катедрата по начална педагогика в Софийския университет да се разработят родителски програми и програми за семейно планиране, които следва да бъдат подкрепени от всички държавни и местни структури.
    Успехът на стратегията зависи от активната политическа подкрепа и от общественото съзнание за важността й. Прозрачността в управлението на детските интереси предполага:
    • яснота в обществото за инициативите по неговото усъвършенстване, очакваните резултати и формите на граждански контрол при осъществяването му;
    • ясно определяне на отговорностите по изпълнението на стратегическите цели;
    • създаване на координационен механизъм за отчетност на постигнатите резултати;
    • добра комуникационна стратегия за запознаване на обществото с целите, обществените ползи и резултатите на стратегията.

    За проследяване изпълнението на заложените в стратегията приоритети следва да бъде разработена система за мониторинг, в която ще бъдат изведени основните показатели, а именно: за оценка на изпълнението, за оценка на въздействието и за оценка на резултата.

    3. Националната стратегия се осигурява финансово от Републиканския бюджет, което представлява ясен финансов ангажимент за реализирана на стратегията. Направляващият комитет на Програмата “Развитие на човешките ресурси” одобри за 2007 година 10 млн. евро само за институциите за деца с увреждания и за институциите за деца, лишени от родителска грижа. В края на януари 2008 г. Министерството на труда и социалната политика следва да представи насоките за кандидатстване на неправителствените организации и общините за реформиране на всички институции за деца. Предстои да се представи конкретната програма за домовете за деца от 0 до 3 години.
    Стратегията въвежда принципа “парите следват детето”. Ресурсът, който ще застане зад тази стратегия, ще върви с всяко дете и ще дава възможност на децата да ползват различните форми на услуги и да осъществяват права, които държавата им гарантира. Стратегията предвижда изготвянето на отчет, преглед и ревизия на дейностите и тяхното финансово осигуряване на три години. Отчетните документи се приемат от Националния съвет за закрила на детето и респективно от Министерския съвет. Логично е отчетът да бъде публикуван и на сайта на Министерството на труда и социалната политика.
    За постигането на финансовото осигуряване на стратегията е необходимо ежегодно със Закона за държавния бюджет на Република България, при спазване на общата бюджетна процедура и правила, да се определят средства по бюджета на Министерството на труда и социалната политика. За реализиране на част от целите на стратегията ще се осигурят средства от фондове на Европейския съюз по няколко оперативни програми.
    Общата координация по планирането и използването на финансовите средства, включително на изпълняваните с помощта на чуждестранни програми, ще се осъществява от министъра на труда и социалната политика.

    В резултат на проведените разисквания и като приема за основателни мотивите на вносителя, Комисията по гражданско общество и медии подкрепя със 7 гласа „за”, 0 „против” и 0 „въздържал се” проекта за решение за приемане на Национална стратегия за детето 2008 – 2018 г., № 702-03-32, внесен от Министерския съвет на 13.11.2007 г. и го предлага за гласуване от Народното събрание.


    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
    ПО ГРАЖДАНСКО ОБЩЕСТВО И МЕДИИ:


    Иво Атанасов






    Форма за търсене
    Ключова дума