Комисия по въпросите на държавната администрация
05/06/2008
Законопроект за конфликт на интереси, № 802-01-47, внесен от Министерския съвет на 02.06.2008 година.
Д О К Л А Д
Относно: Законопроект за конфликт на интереси, № 802-01-47, внесен от Министерския съвет на 02.06.2008 година.
Комисията по въпросите на държавната администрация разгледа внесения законопроект на свое редовно заседание, проведено на 5 юни 2008 г.
На заседанието присъстваха експерти от Министерството на правосъдието и Министерството на държавната администрация и административната реформа.
От името на вносителите законопроектът беше представен от г-жа Виктория Нешева, Директор на Дирекция “Съвет по законодателството” към Министерството на правосъдието, която подчерта, че борбата с корупцията в българското общество изисква адекватна система за управление на конфликта на интереси. Целта на законопроекта е да покаже политическа воля за непримиримост към използването на властови ресурс и публични средства в частен интерес; да създаде достатъчно гъвкава правна уредба, адекватно приложима към разнообразните прояви на конфликт на интереси; да уреди общата правна рамка за прилагането на широк спектър от взаимосвързани способи за разкриване и противодействие на конфликта на интереси; да посочи институциите и органите, ангажирани в процедурите за предотвратяване и разследване на конфликт на интереси, както и да уреди последиците от конфликт на интереси по отношение на лицата, действията и актовете, които са резултат от конфликт на интереси.
В хода на разискванията народните представители изразиха мнение, че законопроектът е наложителен, може би силно закъснял, и доразвива съществуващото в тази област законодателство. Бяха поставени въпроси относно чл. 5, дефиниращ обхвата на законопроекта, като беше подчертано, че при тази формулировка в приложното поле на законопроекта не попадат народните представители и общинските съветници, макар че по-нататък се говори за тях, както и органи, създадени с решение на Народното събрание.
Беше предложено да се помисли за усъвършенстване на декларациите за имущество и интереси, подавани от висшите държавни служители, както и да се обсъди дали е разумно определението за “свързани лица” да се простира до четвърта степен по съребрена линия.
Народните представители посочиха, че с Преходните и заключителните разпоредби се променя Правилника за дейността и организацията на Народното събрание, с което се забранява на народните представители да участват в надзорни, управителни или контролни органи на юридическо лице с нестопанска цел. Беше изразено становище, че ако наистина има желание за предотвратяване на конфликт на интереси и злоупотреба с публични средства в лична полза, то приложното поле на този законопроект трябва да се насочи там, където са големите финансови потоци.
Бяха направени следните предложения: използваните в законопроекта термини “лице, заемащо висша държавна длъжност, “лице, заемащо държавна длъжност” да бъдат заменени с “лице, заемащо публична длъжност”, което ще позволи да се разшири обхвата на закона и към по-ниските управленски нива, особено в общините; в изброяването на лицата, които подават декларации за имущество и интерес да се включат и секретари на общините, които съгласно последното изменение и допълнение на Закона за държавния служител са висши държавни служители.
След направените разисквания народните представители се обединиха около становището, че законопроектът трябва задължително да бъде прецизиран между първо и второ четене, като за целта се поиска максималния допустим срок за подаване на предложения между двете четения и се сформира работна група, съставена от представители на Министерството на правосъдието, Министерството на държавната администрация и административната реформа, Сметната палата, Комисията по въпросите на държавната администрация, Дирекция “Законодателна дейност и парламентарен контрол” на НС.
Комисията по въпросите на държавната администрация предлага на Народното събрание да подкрепи на първо гласуване Законопроекта за конфликт на интереси, № 802-01-47, внесен от Министерския съвет на 02.06.2008 година.
Становището на Комисията е прието на 05.06.2008 година с 9 гласа "за", 0 гласа "против", 0 гласа - “въздържали се”.