Комисия по въпросите на държавната администрация
04/02/2009
Законопроект за изменение и допълнение на Закона за администрацията, № 902-01-9, внесен от Министерския съвет на 28.01.2009 год.
Комисията по въпросите на държавната администрация разгледа внесения законопроект на две свои редовни заседания, проведени на 4 и на 11 февруари 2009г.
В заседанията взе участие министърът на държавната администрация и административната реформа г-н Николай Василев. На проведеното на 4 февруари заседание той представи законопроекта, като изтъкна, че целта му е изпълнение на препоръките на Европейската комисия от есента на 2008 г. относно повишаване на броя на държавните служители, работещи в администрацията. Анализът на причините за това състояние е показал, че причините за това са две: първата е, че цялата Национална агенция по приходите, наброяваща над 8000 души, не са били държавни служители, но сега вече са направени такива. Вторият подобен пропуск е в системата на общините, където само 21 % от служителите са държавни служители. С този законопроект се предлагат две малки промени в Закона. Първата промяна дефинира легално понятието администрация. Втората промяна е изменение в Закона за местното самоуправление и местната администрация, с което се задължават кметовете и общинските съвети в тримесечен срок от влизането на Закона в сила да приведат структурите на своите общински администрации в съответствие със структурите на останалите администрации, т.е. да има дирекции, отдели, които да са йерархично подредени.
В хода на разискванията народните представители поставиха въпроса, дали тези предложения са съгласувани с Националното сдружение на общините в Република България и с осем гласа „за”, четири „против” и „въздържали се” – няма, решиха той да бъде окончателно гласуван след като се получи становище на Националното сдружение.
Обсъждането на законопроекта продължи на заседание, проведено на 11 февруари, на което присъстваха и представители на Националното сдружение на общините – г-жа Детелина Николова, кмет на Добрич, и г-н Благой Станчев-парламентарен секретар.
Министърът информира народните представители за проведената среща с Националното сдружение на общините и за постигнатите договорености. Първата е в определението за администрация да отпадната думите “или орган на държавна власт и орган на местно самоуправление” Втората се отнася за предвиденото в законопроекта изменение на ЗМСМА за привеждане на структуритге на общинската администрация в съответствие със структурите на другата администрация. За да не се създават затруднения за малките общини министърът е поел ангажимент за бъде променена Наредбата за прилагане на Единния класификатор на длъжностите в администрацията като минималният състав на една дирекция се намали на трима дущи.
От името на Националното сдружението на общините думата взе г-жа Детелина Николова, която изрази подкрепата на Сдружението за законопроекта във вида, в който са се споразумели с Министерството на държавната администрация и административната рефора.
След проведеното обсъждане в Комисията по въпросите на държавната администрация беше проведено гласуване, което приключи със следния резултат: “за” - 11, “против” - 1, “въздържали се” – няма.
Въз основа на това Комисията по въпросите на държавната администрация предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване законопроекта за изменение и допълнение на Закона за администрацията, № 902-01-9, внесен от Министерския съвет на 28.01.2009 год.
Становището на Комисията е прието на 11.02.2009 год.
Председател на Комисията по
въпросите на държавната
администрация:
Веселин Методиев