Комисия по въпросите на държавната администрация
16/02/2006
: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за държавния
служител, № 602-01-2, внесен от Министерския съвет
ПРОЕКТ!
ВТОРО ГЛАСУВАНЕ
З А К О Н
за изменение и допълнение на Закона за държавния служител
(Обн., ДВ, бр. 67 от 1999 г.; изм. и доп., бр. 1 от 2000 г., бр. 25, 99 и 110 от 2001 г., бр. 45 от 2002 г., бр. 95 от 2003 г., бр. 70 от 2004 г. и бр. 19 от 2005 г.)
Комисията подкрепя текста на вносителя за наименованието на закона.
§ 1. В чл. 2, ал. 4 се правят следните изменения и допълнения:
1. В изречение първо думата "административния" се заменя с "главния".
2. Създава се ново изречение второ:
“Длъжностната характеристика на главния секретар се утвърждава от органа по назначаването.”
3. Досегашното изречение второ става изречение трето.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 1.
§ 2. Член 3 се изменя така:
“Чл. 3. Не са държавни служители по смисъла на този закон лицата, които:
1. са органи на държавна власт или са членове на такива органи;
2. са заместници на органи на държавна власт;
3. са членове на политически кабинети или експертни сътрудници към тях с изключение на ръководителя на звеното за връзки с обществеността;
4. изпълняват технически функции в администрацията.”
Предложение на народния представител Веселин Методиев (№ 654-04-27/8.2.2006 г.)
В § 2, чл. 3, т. 3 думите “с изключение на ръководителя на звеното за връзки с обществеността” се заличават.
Комисията не подкрепя предложението.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция за § 2:
§ 2. Член 3 се изменя така:
Изключения
“Чл. 3. Не са държавни служители по смисъла на този закон лицата, които:
1. са еднолични органи и техни заместници;
2. са членове на колегиални органи;
3. са членове на политически кабинети или съветници и експерти към тях с изключение на ръководителя на звеното за връзки с обществеността;
4. изпълняват технически функции в администрацията.”
§ 3. В чл. 5, ал. 2 се създава изречение второ:
“Ръководните служители, които заемат длъжностите главен секретар, главен директор на главна дирекция и директор на дирекция, са висши държавни служители.”
Предложение на народния представител Веселин Методиев (№ 654-04-27/8.2.2006 г.)
§ 3 отпада.
Комисията не подкрепя предложението.
Комисията покрепя текста на вносителя за § 3.
§ 4. В чл. 6 се правят следните изменения и допълнения:
1. Алинея 2 се изменя така:
“(2) Органът по назначаването може да възложи отделни свои правомощия по служебното правоотношение на главния секретар с изключение на назначаването, преместването по чл. 81б, прекратяването на правоотношението, както и налагането на дисциплинарни наказания по чл. 90, ал. 1, т. 3, 4 и 5."
2. Създава се ал. 3:
“(3) Правомощия по ал. 2 могат да се възложат и на ръководителите на териториални или на териториални поделения, създадени по силата на закон.”
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 4.
§ 5. В чл. 10 се създават ал. 3 и 4:
“(3) Конкурс не се провежда в случаите по чл. 16а, 81а и 81б, както и за длъжността ръководител на звеното за връзки с обществеността.
(4) В новосъздадена администрация на длъжност за държавен служител може да бъде назначавано лице без конкурс до заемането на длъжността по реда на чл. 10, но за срок не по-дълъг от 6 месеца. В този случай не се допуска преназначаване без конкурс на друга длъжност в същата или в друга администрация.”
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция за § 5:
§ 5. В чл. 10 се създават ал. 3 и 4:
“(3) Конкурс не се провежда в случаите по чл. 16а, 81а и 81б, както и за длъжността ръководител на звеното за връзки с обществеността.
(4) В новосъздадена администрация на длъжност за държавен служител може да бъде назначавано лице без конкурс до заемането на длъжността по реда на ал. 1 и 2, но за срок не по-дълъг от 6 месеца. В този случай не се допуска преназначаване без конкурс на друга длъжност в същата или в друга администрация.”
§ 6. В чл. 10б се създава ал. 5:
“(5) Институтът по публична администрация и европейска интеграция организира провеждането на централизиран конкурс за младши експерти два пъти годишно. Успешно издържалите конкурса могат да бъдат назначавани на длъжност “младши експерт” в съответната администрация без провеждане на отделен конкурс.”
Предложение на народния представител Веселин Методиев (№ 654-04-27/8.2.2006 г.)
§ 6 отпада.
Комисията не подкрепя предложението.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя, който е отразен на неговото систематично място, като нов чл. 10е.
§ 7. В чл. 10д се правят следните изменения и допълнения:
1. Алинея 4 се изменя така:
“(4) В 14-дневен срок от представянето на протокола по чл. 10д,
ал. 1 на органа по назначаването той издава акт за назначаване на един от класираните кандидати.”
2. Създават се ал. 5 и 6:
“(5) Ако назначеният служител не встъпи в длъжност или не положи клетва съгласно чл. 14, назначава се друг от класираните кандидати.
(6) Алинея 5 може да се прилага и в случаите, когато в едногодишен срок заетата въз основа на конкурс или друга длъжност със същите функции се освободи.”
Предложение на народния представител Йордан Бакалов (№ 654-04-25/7.2.2006 г.):
В чл. 10д се изменят ал. 1 и 4:
“(1) Конкурсната комисия провежда конкурса по обявения начин, като преценява професионалните и деловите качества на кандидатите и класира успешно издържалите конкурса. За проведения конкурс се съставя протокол. Протоколът и всички документи на класираните кандидати се представят на органа на назначаването.
(4) След приключване на конкурсната процедура органът по назначаването издава акт за назначаване на класирания на първо място кандидат.”
Комисията подкрепя по принцип предложението.
Предложение на народния представител Веселин Методиев (№ 654-04-27/8.2.2006 г.)
§ 7 се изменя и придобива следното съдържание:
Чл.10д (1) Конкурсната комисия провежда конкурса по обявения начин, като преценява професионалните и делови качества на кандидатите и подрежда от първо до трето място най-успешно издържалите конкурса. За проведения конкурс се съставя протокол. Протоколът и всички документи на класираните кандидати се представят на органа по назначаването в 10-дневен срок от провеждането на конкурса.
(4) В 14-дневен срок от представянето на протокола по чл. 10д, ал. 1 на органа по назначаването той издава акт за назначаването на класиралия се на първо място кандидат.
(6) Алинея 5 може да се прилага и в случаите, когато в шестмесечен срок заетата въз основа на конкурс или друга длъжност със същите функции се освободи.
Комисията подкрепя по принцип предложението по ал. 1 и 4. Комисията не подкрепя предложението по ал. 6.
Предложения от н. п. Филип Димитров, Елеонора Николова, Ася Михайлова, Ясен Попвасилев и Мартин Димитров (№ 654-04-33/9.2.2006 г.)
§7, ал. 4 се изменя така:
“В 14-дневен срок от представянето на протокола по чл. 10д, ал. 1 на органа по назначаването, той издава акт за назначаване на един от кандидатите класирани на първите две места”
Комисията подкрепя по принцип предложението.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция за § 7, който става § 6:
§ 6. В чл. 10д се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 1:
а) изречение първо думите “до трима от успешно” се заменят с “от първо до трето място най-успешно”;
б) изречение трето накрая се добавя “в 10-дневен срок от провеждането на конкурса”.
2. Алинея 4 се изменя така:
“(4) В 14-дневен срок от представянето на протокола по
ал. 1 органът по назначаването издава акт за назначаване на кандидата, който е класиран на първо място.”
3. Създават се ал. 5 и 6:
“(5) Ако назначеният служител не встъпи в длъжност или не положи клетва съгласно чл. 14, органът по назначаването издава акт за назначаване на следващия класиран кандидат.
(6) Алинея 5 може да се прилага и в случаите, когато в едногодишен срок заетата въз основа на конкурс или друга длъжност със същите функции се освободи.”
Комисията предлага да се създаде нов § 7:
§ 7. Създава се нов чл. 10е:
“Централизиран конкурс за младши експерти
Чл. 10е (1) Институтът по публична администрация и европейска интеграция организира провеждането на централизиран конкурс за младши експерти два пъти годишно.
(2)Успешно издържалите конкурса могат да бъдат назначавани на длъжност “младши експерт” в съответната администрация без провеждане на отделен конкурс.”
Комисията предлага да се създаде нов § 8:
§ 8. Досегашният чл. 10е става съответно чл. 10ж.
§ 8. В чл. 14 ал. 6 се отменя.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 8, който става § 9.
§ 9. Създава се чл. 16а:
“Служебно правоотношение при непълно работно време
Чл. 16а. Държавният служител може да бъде назначаван на длъжност в администрацията по служебно правоотношение при непълно работно време при спазване на междудневната и седмичната почивка по
чл. 52 и 53.”
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция за § 9, който става § 10:
§ 10. Създава се чл. 16а:
“Служебно правоотношение при непълно работно време
Чл. 16а. Държавният служител може да бъде назначаван на длъжност в администрацията по служебно правоотношение при непълно работно време.”
Предложения от н. п. Филип Димитров, Елеонора Николова, Ася Михайлова, Ясен Попвасилев и Мартин Димитров (№ 654-04-33/9.2.2006 г.)
В чл. 29а от Закона за държавния служител се добавят нови ал. 4, 5, 6 и 7.
ал. 4 “Конфликт на интереси има винаги, когато държавен служител е запазил или придобил след назначението си, качеството на едноличен търговец, съдружник, прокурист, член на Управителен или Надзорен съвет на Търговско дружество , или свързани с него лица са запазили или придобили след назначението, качеството на едноличен търговец, съдружник, прокурист, член на Управителен или Надзорен съвет на Търговско дружество, което извършва сделки с държавната институция (респ. общината) или нейни търговски дружества, както и когато кандидатства пред тях за обществени поръчки. Когато декларираният конфликт на интереси не е отстранен в двумесечен срок, лицето се освобождава от заеманата длъжност.”
ал. 5 “Когато конфликтът на интереси по предходната алинея е бил укрит, лицето се освобождава от работа незабавно, възнаграждението получено в резултат на това, за периода на съществуване на конфликта на интереси се отнема в полза на Държавата.
ал. 6 “Ако пред надлежен съд бъде установено, че в резултат от възползване от конфликт на интереси лицето или свързани с него лица са получили значителна облага в размер на повече от двадесет минимални работни заплати, равностойността им се присъжда в полза на Държавата”
ал. 7 Държавният служител не може да съвместява участие в управителни или надзорни съвети на дружества с държавно участие.
Комисията не разгледа предложението на основание чл. 71, ал. 2 от ПОДНС, тъй като то излиза извън обхвата на разглеждания законопроект.
§ 10. В чл. 35, ал. 6 думите “до 0,8” се заменят с “до 2”.
Предложение на народния представител Веселин Методиев (№ 654-04-27/8.2.2006 г.)
В § 10, чл. 35 ал. 6 думите «до 2» се заменят с «на 2».
Комисията не подкрепя предложението.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 10, който става § 11.
§ 11. Член 35а се изменя така:
“Институт по публична администрация и европейска интеграция
Чл. 35а. (1) Обучението за повишаване на професионалната квалификация и преквалификация на служителите в държавната администрация се осъществява от Института по публична администрация и европейска интеграция със статут на изпълнителна агенция към министъра на държавната администрация и административната реформа.
(2) Органи за управление на Института по публична администрация и европейска интеграция са изпълнителният директор и управителният съвет.
(3) Управителният съвет е с мандат две години и се състои от
7 членове – по един представител на Министерството на финансите, на Министерството на труда и социалната политика, на Министерството на образованието и науката, на администрацията на Министерския съвет и двама представители на Министерството на държавната администрация и административната реформа. Изпълнителният директор е член на управителния съвет по право. Поименният състав на управителния съвет се определя от министъра на държавната администрация и административната реформа по предложение на съответния министър.
(4) В управителния съвет могат да участват с право на съвещателен глас и представители на академичните среди и неправителствени организации.
(5) Функциите на управителния съвет и правилата за неговата работа се утвърждават от министъра на държавната администрация и административната реформа.”
Предложение на народния представител Веселин Методиев (№ 654-04-27/8.2.2006 г.)
§ 11 се изменя и придобива следното съдържание:
Алинеи 2, 3, 4 и 5 отпадат.
Комисията не подкрепя предложението.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция за § 11, който става § 12:
§ 12. Член 35а се изменя така:
“Институт по публична администрация и европейска интеграция
Чл. 35а. (1) Обучението за повишаване на професионалната квалификация и преквалификация на служителите в държавната администрация се осъществява от Института по публична администрация и европейска интеграция със статут на изпълнителна агенция към министъра на държавната администрация и административната реформа.
(2) Органи за управление на Института по публична администрация и европейска интеграция са изпълнителният директор и управителният съвет.
(3) Управителният съвет е с мандат две години и се състои от
7 членове – двама представители на Министерството на държавната администрация и административната реформа и по един представител на администрацията на Министерския съвет, на Министерството на финансите, на Министерството на труда и социалната политика и на Министерството на образованието и науката. Изпълнителният директор е член на управителния съвет по право. Поименният състав на управителния съвет се определя от министъра на държавната администрация и административната реформа по предложение на съответния ръководител на административна структура.
(4) В управителния съвет могат да участват с право на съвещателен глас и представители на академичните среди и неправителствени организации.
(5) Функциите на управителния съвет и правилата за неговата работа се определят с устройствен правилник, приет от Министерския съвет.”
§ 12. Създава се чл. 35б:
“Провеждане на обучение
Чл. 35б. (1) На задължително обучение подлежат постъпилите за първи път на държавна служба, както и назначените за първи път на ръководна длъжност държавни служители.
(2) Органът по назначаването е длъжен да осигури обучението на лицата по ал. 1 в 3-месечен срок от встъпването им в длъжност. Висшите държавни служители преминават обучение, организирано от Института по публична администрация и европейска интеграция, поне веднъж годишно.
(3) Органът по назначаване е длъжен да представи в Института по публична администрация и европейска интеграция списък на лицата по ал. 1 в едномесечен срок от встъпването им в длъжност.
(4) Финансирането на обучението по ал. 2 се осъществява от средствата по чл. 35, ал. 6.”
Предложение на народния представител Веселин Методиев (№ 654-04-27/8.2.2006 г.)
§ 12 отпада.
Комисията не подкрепя предложението.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция за § 12, който става § 13:
§ 13. Създава се чл. 35б:
“Провеждане на обучение
Чл. 35б. (1) На задължително обучение подлежат постъпилите за първи път на държавна служба, както и назначените за първи път на ръководна длъжност държавни служители. Органът по назначаване е длъжен да представи в Института по публична администрация и европейска интеграция списък на лицата в едномесечен срок от встъпването им в длъжност.
(2) Органът по назначаването е длъжен да осигури обучението на лицата по ал. 1 в 3-месечен срок от встъпването им в длъжност. Висшите държавни служители преминават обучение, организирано от Института по публична администрация и европейска интеграция, поне веднъж годишно.
(3) Финансирането на обучението се осъществява от средствата по чл. 35, ал. 6.”
§ 13. Създава се чл. 38а:
“Безопасни и здравословни условия на труд
Чл. 38а. Държавният служител има право на безопасни и здравословни условия на труд съгласно действащото законодателство.”
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция за § 13, който става § 14:
§ 14. Създава се чл. 38а:
“Безопасни и здравословни условия на труд
Чл. 38а. (1) Държавният служител има право на безопасни и здравословни условия на труд съгласно Закона за здравословни и безопасни условия на труд и нормативните актове за неговото прилагане.
(2) Здравословните и безопасни условия на труд по ал. 1 се осигуряват от органа по назначаването.”
§ 14. В чл. 66 числото “171” се заменя със “171а”.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 14, който става § 15.
§ 15. Създават се чл. 81а и 81б:
“Преминаване на държавна служба в друга администрация
Чл. 81а. Държавен служител, който работи в една администрация и е преминал едногодишния срок за изпитване, може да бъде назначен на длъжност в друга администрация, ако отговаря на условията за нейното заемане и след постигане на писмено съгласие между него и органите по назначаване на двете администрации.
Временно преместване в друга администрация
Чл. 81б. (1) Държавен служител може да изпълнява длъжност в друга администрация за срок до 4 години, ако отговаря на условията за нейното заемане, преминал е едногодишния срок за изпитване и служебното му правоотношение е безсрочно.
(2) Временното преместване в друга администрация се извършва със заповед на органа по назначаването на изпращащата администрация след постигане на писмено съгласие между органите по назначаване на изпращащата и на приемащата администрация и на държавния служител. В заповедта задължително се определят наименованието на длъжността, срокът за изпълнението й, както и основната заплата, която не може да бъде по-ниска от заплатата, получавана от държавния служител преди преместването му.
(3) Всички заповеди, свързани със служебното правоотношение в рамките на срока на изпълнението на новата длъжност, с изключение на тези за прекратяване на правоотношението, се издават от органа по назначаването на приемащата администрация и се отразяват в служебното досие на държавния служител, което се съхранява в тази администрация.
(4) Когато временното преместване в друга администрация е свързано със смяна на населено място, органът по назначаването в тази администрация е длъжен да изплати на държавния служител:
1. пътните разноски за него и за членовете на семейството му;
2. разноските по пренасяне на покъщнината му;
3. заплатата за дните на пътуване и за още два дни.
(5) Изпълняването на длъжност в друга администрация може да бъде предсрочно прекратено със заповед на органа по назначаването на изпращащата администрация въз основа на искане на държавния служител или по искане на приемащата администрация.
(6) След изтичането на срока за временно изпълнение на длъжност в друга администрация, както и в случаите по ал. 5 държавният служител заема незабавно предишната си длъжност в изпращащата администрация.”
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция за § 15, който стана § 16:
§ 16. Създават се чл. 81а и 81б:
“Преминаване на държавна служба в друга администрация
Чл. 81а. Държавен служител, който работи в една администрация и едногодишният срок за изпитване е изтекъл, може да бъде назначен на длъжност в друга администрация, ако отговаря на условията за нейното заемане и след сключване на писмено споразумение между него и органите по назначаване на двете администрации.
Временно преместване в друга администрация
Чл. 81б. (1) Държавен служител може да изпълнява длъжност в друга администрация за срок до 4 години, ако отговаря на условията за нейното заемане, едногодишният срок за изпитване е изтекъл и служебното му правоотношение е безсрочно.
(2) Временното преместване в друга администрация се извършва след сключване на писмено споразумение между органите по назначаване на изпращащата и приемащата администрация и на държавния служител. В споразумението се определят наименованието на длъжността, срокът за изпълнението й, както и основната заплата, която не може да бъде по-ниска от заплатата, получавана от държавния служител преди преместването му. Органът по назначаване на изпращащата администрация издава заповед за преместването.
(3) Всички заповеди, свързани със служебното правоотношение в рамките на срока на изпълнението на новата длъжност, с изключение на тези за прекратяване на правоотношението, се издават от органа по назначаването на приемащата администрация и се отразяват в служебното досие на държавния служител, което се съхранява в тази администрация.
(4) Когато временното преместване в друга администрация е свързано със смяна на населено място, органът по назначаването в тази администрация е длъжен да изплати на държавния служител:
1. пътните разноски за него и за членовете на семейството му;
2. разноските по пренасяне на покъщнината му;
3. заплатата за дните на пътуване и за още два дни.
(5) Изпълняването на длъжност в друга администрация може да бъде предсрочно прекратено по искане на органа по назначаването на приемащата администрация или на държавния служител. Органът по назначаването на изпращащата администрация издава заповед за прекратяване на прместването.
(6) След изтичането на срока за временно изпълнение на длъжност в друга администрация, както и в случаите по ал. 5 държавният служител заема незабавно предишната си длъжност в изпращащата администрация.”
§ 16. Член 82 се изменя така:
“Преназначаване в същата администрация
Чл. 82. (1) Държавен служител може да бъде преназначен на друга длъжност в същата администрация, ако отговаря на условията за назначаване и е изразил предварително писмено съгласие за заемането й.
(2) Заемането на по-висока длъжност се извършва чрез конкурентен подбор, условията и редът за провеждането на който се определят с наредба на Министерския съвет.
(3) Когато държавният служител се преназначава на длъжност в друго населено място се прилага чл. 81б, ал. 4.”
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция за § 16, който става § 17:
§ 17. Член 82 се изменя така:
“Преназначаване в същата администрация
Чл. 82. (1) Държавен служител може да бъде преназначен на друга длъжност в същата администрация, ако отговаря на условията за назначаване и е изразил предварително писмено съгласие за заемането й.
(2) Заемането на по-висока длъжност се извършва чрез подбор. Условията и редът за провеждането на подбора се определят с наредба на Министерския съвет.
(3) Когато държавният служител се преназначава на длъжност в друго населено място се прилага чл. 81б, ал. 4.”
§ 17. Наименованието на чл. 83 се изменя така:
“Преместване в същата администрация поради служебна необходимост”
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 17, който става § 18.
Предложения от н. п. Филип Димитров, Елеонора Николова, Ася Михайлова, Ясен Попвасилев и Мартин Димитров (№ 654-04-33/9.2.2006 г.)
Чл. 84, ал. 1 се изменя както следва:
“При отсъствие на държавен служител изпълнението на служебните задължения се осъществява от непосредствения ръководител или от друг държавен служител от състава на съответната администрация.”
Комисията подкрепя предложението, като предлага да се създаде нов § 19:
§ 19. В чл. 84, ал. 1 думите “друго определено със заповед лице” се заменят с “друг държавен служител”.
§ 18. В чл. 92, ал. 1 накрая се добавя “с изключение на случаите по чл. 6, ал. 2 и 3.”
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 18, който става § 20.
§ 19. В чл. 93, ал. 1 и 3 съюзът “или” се заменя с “и”.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 19, който става § 21.
Предложение на народния представител Соломон Паси (№ 654-04-30/9.2.2006 г.):
Да се създаде нов § 19а със следното съдържание:
“§19а. В чл. 100, ал. 1, т. 1 се отменя.”
Комисията подкрепя предложението, като предлага да се създаде нов § 22:
§ 22. В чл. 100, ал. 1 т. 1 се отменя.”
§ 20. В чл. 103, ал. 1 се създава т. 9:
“9. поради преминаване на държавна служба в друга администрация с писмено съгласие между държавния служител и органите по назначаване на двете администрации; в този случай служебното правоотношение се прекратява, след като на държавния служител бъде връчена заповедта за назначаване в администрацията, в която той преминава.”
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция за § 20, който става § 23:
§ 23. В чл. 103, ал. 1 се създава т. 9:
“9. поради преминаване на държавна служба в друга администрация с писмено съгласие между държавния служител и органите по назначаване на двете администрации; в този случай служебното правоотношение се прекратява, след като на държавния служител бъде връчена заповедта за назначаване в администрацията, в която преминава.”
§ 21. В чл. 107, ал. 2 след думата “атестиране” се добавя “в едномесечен срок от получаване на окончателната оценка”.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 21, който става § 24.
§ 22. Член 107б се изменя така:
“Закрила при прекратяване на служебното правоотношение
Чл. 107б. (1) Органът по назначаването може да прекрати служебното правоотношение с държавна служителка, която ползва отпуск за бременност и раждане, само в случаите по чл. 106, ал. 1, т. 1.
(2) Органът по назначаването не може да прекрати служебното правоотношение на основание чл. 106, ал. 1, т. 2 с държавна служителка, която е бременна. Прекратяването в този случай се допуска, ако има друга подходяща длъжност в същата администрация и служителката не е съгласна да я заеме.”
Предложение на народния представител Веселин Методиев (№ 654-04-27/8.2.2006 г.)
§22 отпада.
Комисията не подкрепя предложението.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция за § 22, който става § 25:
§ 25. Член 107б се изменя така:
“Закрила при прекратяване на служебното правоотношение
Чл. 107б. (1) Органът по назначаването може да прекрати служебното правоотношение с държавна служителка, която ползва отпуск за бременност и раждане, само на основание чл. 106, ал. 1, т. 1.
(2) Органът по назначаването не може да прекрати служебното правоотношение на основание чл. 106, ал. 1, т. 2 с държавна служителка, която е бременна. Прекратяването в този случай се допуска, ако има друга подходяща длъжност в същата администрация и служителката откаже да я заеме.”
Комисията предлага да се създаде нов § 26:
§ 26. В чл. 118 т. 6 се изменя така:
“6. лицето е работило като член на политически кабинет, съветник или експерт към него;”.
§ 23. Наименованието на глава десета се изменя така:
“Контрол”
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 23, който става § 27.
§ 24. В чл. 127 се правят следните изменения:
1. Алинеи 1 и 2 се изменят така:
“(1) Цялостният контрол за спазване на законодателството за държавните служители се осъществява от министъра на държавната администрация и административната реформа.
(2) При изпълнение на контролните си правомощия министърът се подпомага от държавни и главни инспектори.”
2. Алинея 3 се отменя.
Предложение на народния представител Веселин Методиев (№ 654-04-27/8.2.2006 г.)
В § 24 се правят следните изменения:
1. Алинея 1 се изменя така:
Чл. 127 (1) Цялостният контрол по изпълнение на този закон се осъществява от министъра на държавната администрация и административната реформа.
2. Точка 2 отпада.
Комисията подкрепя предложението по т. 1 и не го подкрепя по т. 2.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция за § 24, който става § 28:
§ 28. В чл. 127 се правят следните изменения:
1. Алинеи 1 и 2 се изменят така:
“(1) Цялостният контрол по изпълнение на този закон се осъществява от министъра на държавната администрация и административната реформа.
(2) При изпълнение на контролните си правомощия министърът се подпомага от държавни и главни инспектори.”
2. Алинея 3 се отменя.
§ 25. В чл. 128 думите “изпълнителния директор на агенцията и съгласуван с министъра на държавната администрация” се заменят с “министъра на държавната администрация и административната реформа”.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 25, който става § 29.
§ 26. Член 131 се изменя така:
“Чл. 131. За предотвратяване и преустановяване на нарушенията, свързани със законодателството за държавния служител, които са установени при проверките, инспекторите предлагат на министъра на държавната администрация и административната реформа или на оправомощено от него лице да издаде задължителни предписания на органите по назначаването за отстраняване на нарушенията.”
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 26, който става § 30.
§ 27. В чл. 133, ал. 1 думите “на държавен инспектор” се заличават.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 27, който става § 31.
§ 28. В чл. 134 ал. 2 се изменя така:
“(2) Наказателните постановления се издават от министъра на държавната администрация и административната реформа или от оправомощено от него лице.”
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 28, който става § 32.
Предложения от н. п. Филип Димитров, Елеонора Николова, Ася Михайлова, Ясен Попвасилев и Мартин Димитров (№ 654-04-33/9.2.2006 г.)
§ 1. В допълнителната разпоредба към Закона за държавния служите след думата съпруг се добавят думите: (респ. лице, с което живее във фактически съпружеско съжителство)”.
Комисията не разгледа предложението на основание чл. 71, ал. 2 от ПОДНС, тъй като то излиза извън обхвата на разглеждания законопроект.
§ 29. В § 7 от Преходните и заключителните разпоредби се правят следните изменения:
1. Алинея 1 се изменя така:
“(1) Държавен служител, който бъде избран за народен представител, министър, кмет или бъде назначен за областен управител или за орган по чл. 19, ал. 4 от Закона за администрацията, има право след прекратяване на пълномощията му да заеме предишната си длъжност. В случаите, когато тази длъжност е закрита, на лицето се предлага друга равностойна длъжност по служебно правоотношение в същата администрация. За времето на отсъствието му на същата длъжност може да бъде назначено друго лице.”
2. В ал. 2 след думата “кабинети” се поставя запетая и се добавя “съветниците”.
Комисията подкрепя текста по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция за § 29, който става § 33:
§ 33. В § 7 от преходните и заключителните разпоредби се правят следните изменения:
1. Алинея 1 се изменя така:
“(1) Държавен служител, който бъде избран за народен представител, министър, кмет или бъде назначен за областен управител или за орган по чл. 19, ал. 4 от Закона за администрацията, има право след прекратяване на пълномощията му да заеме предишната си длъжност. За времето на отсъствието му на същата длъжност може да бъде назначено друго лице като заместник. В случаите, когато тази длъжност е закрита, на лицето се предлага друга равностойна длъжност по служебно правоотношение в същата администрация.”
2. В ал. 2 след думата “кабинети” се поставя запетая и се добавя “съветниците”.
Комисията предлага да се създаде нов § 34:
§ 34. В § 74 от преходните и заключителните разпоредби на Закона за изменение и допълнение на Закона за държавния служител (ДВ, бр. 95 от 2003 г.) думата “административните” се заменя с “главните” .
Комисията предлага текстът на вносителя за § 31 да стане § 35 и се обособи като Допълнителна разпоредба:
ДОПЪЛНИТЕЛНА РАЗПОРЕДБА
§ 35. Навсякъде в закона думите “министърът на държавната администрация” и “министъра на държавната администрация” се заменят съответно с “министърът на държавната администрация и административната реформа” и “министъра на държавната администрация и административната реформа”.
ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
§ 30. (1) Когато една длъжност, която се изпълнява по трудово правоотношение, бъде определена с нормативен акт за заемане от държавен служител, в едномесечен срок от влизането в сила на акта лицето се назначава за държавен служител. Назначаването се извършва, ако служителят отговаря на изискванията на чл. 7 и подаде заявление по чл. 8 в 14-дневен срок от влизането в сила на нормативния акт.
(2) Изтеклият до момента на преобразуването на правоотношението срок на изпитване, уговорен с трудовия договор, се включва в срока по чл. 12. За лицата, които са изпълнявали длъжността по безсрочно трудово правоотношение или изпитателният срок по него е изтекъл, чл. 12 не се прилага.
Комисията подкрепя текста по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция за § 30, който става § 36:
§ 36. (1) Когато една длъжност, която се изпълнява по трудово правоотношение, бъде определена с нормативен акт за заемане от държавен служител, в едномесечен срок от влизането в сила на акта лицето се назначава за държавен служител. Назначаването се извършва, ако служителят отговаря на изискванията на чл. 7 и подаде заявление по чл. 8 в 14-дневен срок от влизането в сила на нормативния акт.
(2) Изтеклият до момента на преобразуване на правоотношението срок за изпитване, определен с трудовия договор, се включва в срока по чл. 12. За лица, заемали длъжността по безсрочно трудово правоотношение чл. 12 не се прилага.
§ 31. Навсякъде в закона думите “министърът на държавната администрация” и “министъра на държавната администрация” се заменят съответно с “министърът на държавната администрация и административната реформа” и “министъра на държавната администрация и административната реформа”.
Текстът е отразен на систематичното му място като § 35.
§ 32. В чл. 107а от Кодекса на труда (обн., ДВ, бр. 26 и 27 от 1986 г.; изм. и доп., бр. 6 от 1988 г., бр. 21, 30 и 94 от 1990 г., бр. 27, 32 и 104 от 1991 г., бр. 23, 26, 88 и 100 от 1992 г.; Решение № 12 на Конституционния съд от 1995 г. - бр. 69 от 1995 г.; изм. и доп., бр. 87 от 1995 г., бр. 2, 12 и 28 от 1996 г., бр. 124 от 1997 г., бр. 22 от 1998 г.; Решение № 11 на Конституционния съд от 1998 г. -
бр. 52 от 1998 г.; изм. и доп., бр. 56, 83, 108 и 133 от 1998 г., бр. 51, 67 и 110 от 1999 г., бр. 25 от 2001 г., бр. 1, 105 и 120 от 2002 г., бр. 18, 86 и 95 от 2003 г., бр. 52 от 2004 г. и бр. 19, 27, 46, 76, 83 и 105 от 2005 г.) се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 1, т. 5, изречение второ думите “експертните сътрудници и членовете на политическите кабинети” се заменят с “членовете на политически кабинети, съветниците и експертите към тях”.
2. В ал. 2 думите “административния секретар” се заменят с “главния секретар”.
3. Създава се нова ал. 3:
“(3) На ръководителите на териториални звена или на териториални поделения, създадени по силата на специални закони, могат да се възлагат правомощия във връзка със сключването, изменянето и прекратяването на трудовите правоотношения със служителите в звената или поделенията.”
3. Досегашните ал. 3 - 6 стават съответно ал. 4 - 7.
Комисията подкрепя текста по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция за § 32, който става § 37:
§ 37. В Кодекса на труда (обн., ДВ, бр. 26 и 27 от 1986 г.; изм. и доп., бр. 6 от 1988 г., бр. 21, 30 и 94 от 1990 г., бр. 27, 32 и 104 от 1991 г., бр. 23, 26, 88 и 100 от 1992 г.; Решение № 12 на Конституционния съд от 1995 г. - бр. 69 от 1995 г.; изм. и доп., бр. 87 от 1995 г., бр. 2, 12 и 28 от 1996 г., бр. 124 от 1997 г., бр. 22 от 1998 г.; Решение № 11 на Конституционния съд от 1998 г. -
бр. 52 от 1998 г.; изм. и доп., бр. 56, 83, 108 и 133 от 1998 г., бр. 51, 67 и 110 от 1999 г., бр. 25 от 2001 г., бр. 1, 105 и 120 от 2002 г., бр. 18, 86 и 95 от 2003 г., бр. 52 от 2004 г. и бр. 19, 27, 46, 76, 83 и 105 от 2005 г.) в чл. 107а от се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 1, т. 5, изречение второ думите “експертните сътрудници и членовете на политическите кабинети” се заменят с “членовете на политически кабинети, съветниците и експертите към тях”.
2. В ал. 2 думата “административния” се заменя с “главния”.
3. Създава се нова ал. 3:
“(3) На ръководителите на териториални звена или на териториални поделения, създадени по силата на закон, могат да се възлагат правомощия във връзка със сключването, изменянето и прекратяването на трудовите правоотношения със служителите в звената или поделенията.”
4. Досегашните ал. 3, 4, 5 и 6 стават съответно ал. 4, 5, 6 и 7.
Предложения от н. п. Филип Димитров, Елеонора Николова, Ася Михайлова, Ясен Попвасилев и Мартин Димитров (№ 654-04-33/9.2.2006 г.)
§ 2. В Закона за администрацията се създава нов чл. 62:
“За лицата заемащи административни длъжности по този Закон се прилагат правилата на чл. 29а от Закона за държавния служител.”
Комисията не разгледа предложението на основание чл. 71, ал. 2 от ПОДНС, тъй като то излиза извън обхвата на разглеждания законопроект.
Предложения от н. п. Филип Димитров, Елеонора Николова, Ася Михайлова, Ясен Попвасилев и Мартин Димитров (№ 654-04-33/9.2.2006 г.)
§ 3. Създава се допълнителна разпоредба в Закона за администрацията със следното съдържание:
“Конфликт на интереси има винаги, когато на народен представител, общински съветник, министър и заместникът му и член на политическия му кабинет, началник на управление в министерство, директор на агенция, негов заместник, кмет, негов заместник, съдия или прокурор, управляващ дружество с повече от 50 % държавно или общинско участие или негов съпруг е запазил или придобил след назначението, качеството на едноличен търговец, съдружник или прокурист, член на Управителен или Надзорен съвет на Търговско дружество, което сключва сделки с държавни институции или общини, с дружества с над 50 % държавно или общинско участие и/или кандидатства пред такива за обществени поръчки.”
Комисията не разгледа предложението на основание чл. 71, ал. 2 от ПОДНС, тъй като то излиза извън обхвата на разглеждания законопроект.
§ 33. Разпоредбата на § 10 влиза в сила от 1 януари 2007 г.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция за § 33, който става § 38:
§ 38. Разпоредбата на § 11 влиза в сила от 1 януари 2007 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ВЕСЕЛИН МЕТОДИЕВ