Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по въпросите на държавната администрация
12/04/2006
    П Р О Т О К О Л
    № 17

    На 12.04.2006 г. от 14.40 ч. се проведе редовно заседание на Комисията по въпросите на държавната администрация. То бе открито и ръководено от председателя господин Веселин Методиев.

    ***

    ПРЕДС. ВЕСЕЛИН МЕТОДИЕВ: Уважаеми колеги, откривам днешното заседание със следния дневен ред:
    1. ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ДИПЛОМАТИЧЕСКАТА СЛУЖБА № 554-01-70, ВНЕСЕН ОТ НАРОДНИЯ ПРЕДСТАВИТЕЛ НИКОЛАЙ КАМОВ.
    2. ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ДИПЛОМАТИЧЕСКАТА СЛУЖБА № 654-01-12, ВНЕСЕН ОТ НАРОДНИТЕ ПРЕДСТАВИТЕЛИ ДАРИНКА СТАНЧЕВА И ОЛИМПИ КЪТЕВ.
    3. ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ДЪРЖАВНИЯ СЛУЖИТЕЛ, № 654-01-42, ВНЕСЕН ОТ ФИЛИП ДИМИТРОВ ДИМИТРОВ И ГРУПА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ.
    4. ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА АДМИНИСТРАЦИЯТА, № 654-01-43, ВНЕСЕН ОТ ФИЛИП ДИМИТРОВ ДИМИТРОВ И ГРУПА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ.
    Искам да ви информирам, че Министерство на външните работи в лицето на министър Ивайло Калфин е изпратило до комисията следното писмо:
    “Уважаеми господин Методиев,
    В Министерство на външните работи се подготвя Законопроект за дипломатическата служба, който по график ще бъде готов до края на м. май 2006 г.. В тази връзка моля да бъде отложено гледането на предложените досега законопроекти, докато не бъде внесен и правителственият законопроект.”
    Сега ние имаме възможност да обсъдим предложения дневен ред, да се съобразим с това писмо на министъра, за да оформим дневния ред на днешното заседание.
    Моето предварително предложение е да направим работна група тогава, когато притежаваме всички законопроекти. Искам да призная, че бях интервюиран и казах, че няма да внесем законопроекта, докато не видим какво е мнението на правителството, тъй като в законодателната програма нямаше такъв законопроект. Сега вече на базата на писмото имаме увереност, че можем да ги съчетаем евентуално през м. май.
    Формалното ми предложение е да отложим първите две точки и при получаване на правителствения законопроект да направим една работна група, която да работи по трите законопроекта, за да ги гледаме тук на първо четене и ги предложим съгласно установения ред в пленарната зала.
    ОЛИМПИ КЪТЕВ: Господин председател, като вносител на единия от законопроектите си позволявам да взема първи думата. Подкрепям това Ваше предложение. Считам за разумно и целесъобразно все пак да изчакаме и законопроекта на Министерския съвет. В петък говорих лично с министъра и той обеща да изпрати това писмо, защото комисията трябва да разполага с такива документи.
    Също така подкрепям и Вашето предложение, аз също щях да направя подобно – да се направи работна група, която да гледа и трите законопроекта преди да бъдат внесени в пленарната зала.
    ВАСИЛ АНТОНОВ: Също подкрепяме формално вашето предложение и това на господин Кътев. Смятаме, че то е разумно и трябва да вървим в тази посока.
    ПРЕДС. ВЕСЕЛИН МЕТОДИЕВ: По този начин отпадат първите две точки от дневния ред.
    Приемаме, че ще вървим по останалите две точки от дневния ред.
    В момента, в който получим правителствения законопроект, ще направим такава работна група.
    Преминаваме към същинската си работа.
    Гости на днешното заседание са госпожа Мария Дивизиева – зам.-министър в Министерство на държавната администрация и административната реформа, госпожа Радостина Захариева и господин Мартин Аврамов от същото министерство и госпожица Ангелина Пенкова, която е министър за един ден. Има такава практика.
    Колеги, притеснявам се, че ги няма вносителите на двата законопроекта и трудно бихме могли да започнем работа.
    За да не губим време и да не отлагаме заседанието, ще помоля представителите на министерството да ни запознаят с тяхното становище.
    ОЛИМПИ КЪТЕВ: Има ли становище освен от МДААР и от други органи, сдружения и т.н.?
    ПРЕДС. ВЕСЕЛИН МЕТОДИЕВ: Официално не съм подписвал писмо с искане за становище и такова не е постъпвало.
    ЗАМ.-МИНИСТЪР МАРИЯ ДИВИЗИЕВА: Позволете с няколко думи да представя госпожица Ангелина Пенкова. МДААР прие с много голямо удоволствие да подкрепи инициативата на Джуниър Ачивмънт – България “Мениджър за 1 ден”. Това е инициатива, чрез която се дава възможност на младите хора – студенти или ученици, да се докоснат до едни от най-отговорните позиции в държавата в държавните институции. Инициативата се провежда под патронажа на министъра на финансите господин Пламен Орешарски. Нашият министър одобри идеята. Има и още един министър, който подкрепи идеята, това е министърът на икономиката и енергетиката господин Румен Овчаров. Целта е да запознаем младите хора с нашата програма, с начина на работа на съответните институции, към които те са проявили интерес. Моята информация е, че в днешния ден над 1000 ученици и студенти от цялата страна ще заемат съответната позиция за един ден. Големите партньори от частния сектор са Хюлет Пакард Сити Груп”, а в държавната администрация чрез наше посредничество изпратихме писма до областните администрации, така че в 7 от областните администрации също има такава инициатива – мениджър за 1 ден. Надявам се, че все повече държавните институции ще отварят врати за младите хора, защото това е една добра практика.
    Ангелина Пенкова е завършила публична администрация и в момента прави магистратура по политология в Будапеща. С министър Василев са завършили един и същи университет в Унгария.
    Благодаря на господин председателя и на комисията, че бяха достатъчно отворени, за да поканим Ангелина на заседанието на комисията днес.
    По първия законопроект за държавния служител мнението на министерството е, че подобни текстове, регламентиращи конфликта на интереси, в прецизиран вариант бяха приети от Правната комисия и след това от Народното събрание, в Административно процесуалния кодекс. В § 43 от Преходните и заключителните разпоредби на Административно процесуалния кодекс се направиха промени в Закона за държавния служител. Текстът, който вече фигурира в изменения Закон за държавния служител, е изключително близък до предложенията на народните представители. Затова смятаме, че редакцията, която е приета, е достатъчно разбираема и в този смисъл не подкрепяме предложението на вносителите в новия законопроект.
    ПРЕДС. ВЕСЕЛИН МЕТОДИЕВ: Едно уточнение – тези текстове са приети в Правната комисия и не са приети в пленарната зала?
    ЗАМ.-МИНИСТЪР МАРИЯ ДИВИЗИЕВА: Напротив, вече Административно процесуалният кодекс (АПК) е приет на второ четене и от парламента и чрез Преходните и заключителните разпоредби се правят промени и в Закона за държавния служител. АПК е обнародван и със сигурност вече действа.
    ПРЕДС. ВЕСЕЛИН МЕТОДИЕВ: Аз лично се нуждая от мотивите на вносителя, за да можем да продължим напред. Трябва да си изясним доколко приетите текстове, вече действащи, не са достатъчни, за да се внася този законопроект с тази промяна. Трябва да знаем основния мотив на вносителите. Рискуваме да направим това в отсъствието им.
    Проблемът се казва единствено “конфликт на интереси”. В някаква степен би трябвало да разберем доколко той е регламентиран в АПК и до каква степен – тук с предложения текст.
    Нямам добро знание върху АПК и по тази причина не мога да съпоставя представените на нашето внимание промени с тези, които сега вече действат.
    Ако някой от вас би помогнал, ще бъдем благодарни.
    МАРТИН АВРАМОВ (съветник в МДААР): Искам да обърна внимание, че по отношение на внесения Законопроект за изменение и допълнение на Закона за държавния служител, ал. 4 от предложението е намерила място в измененията на АПК. Текстът е идентичен. Ние не подкрепяме по-нататъшната уредба, която се съдържа в ал. 5, 6, 7 и 8. При разглеждане на предложението от Комисията по правни въпроси колегите народни представители също споделиха виждането, че трябва да се стесни обхватът и го приеха единствено по отношение на ал. 4. Остава въпросът защо се внася отново текстът, след като вече е действащ. Всъщност предметът на разглеждания обхват би следвало да бъде по ал. 5, 6 и 7, които не подкрепяме, тъй като считаме, че уредбата е достатъчна и в момента в закона се съдържат достатъчно текстове.
    ПРЕДС. ВЕСЕЛИН МЕТОДИЕВ: Т.е. от предложения ни текст в чл. 29а от Закона за държавния служител с нови ал. 4, 5, 6, 7 и 8 ал. 4 е включена в законодателството по АПК, а тук предложението на колегите е фактически да се появят ал. 5-8, които автоматично трябва да станат 4-7, тъй като е сменена номерацията. Т.е. мотивацията на колегите е свързана с тези текстове, които според вашето мнение разширяват обхвата и вече са дебатирани в Правната комисия.
    ОЛИМПИ КЪТЕВ: И аз като Вас, господин председател, сега си съставям мнение, защото не успях да прочета законопроекта. Разбирам, че този законопроект е гледан в Комисията по правните въпроси по повод на АПК. Аз съм човек със самочувствие, но нямам претенции да познавам по-добре правото от колегите от Правната комисия. Мисля, че колегите-вносители поради това, че не са успели да направят там предложението и то да мине при юристите от тази комисия, затова го внасят при нас. Това е моето човешко разбиране, използвам това, че тях ги няма, ако бяха тук, биха си защитили мотивите.
    От друга страна се радвам, че вносителите са приели бележката ни от предишни заседания и от пленарната зала, когато ние ги помолихме, ако имат предложения по двата закона, да ги направят като нови законопроекти. Те явно са го направили, но може би пак недостатъчно пълно и коректно. Би следвало да се въздържим на този етап от разглеждане на законопроекта в този вид. Тъй като ние сме водеща комисия, ако трябва да разглеждаме законопроекта, би могло да поискаме мнението на колеги от Комисията по правни въпроси.

    ЗАМ.-МИНИСТЪР МАРИЯ ДИВИЗИЕВА: Едно уточнение, за което ми подсказват колегите , тъй като лично аз не присъствах на заседанието на Комисията по правни въпроси. Вносителите тогава са се съгласили с тази корекция на текста и не са имали следващи предложения. Може би впоследствие са решили да ги внесат.
    ПРЕДС. ВЕСЕЛИН МЕТОДИЕВ: Това е ясно, поради простата причина, че в § 43 на АПК е записано: “В Закона за държавния служител се правят следните изменения и допълнения” и следва текстът, записан в ал. 4.
    Остава нашата комисия да се произнесе по въпроса доколко тези текстове биха подобрили уреждането на въпроса за конфликта на интереси конкретно в Закона за държавния служител. Т.е. ние нямаме текст от АПК, където е уреден въпросът, а имаме прехвърляне към закона, който е в наша компетенция. Остава да уточним до каква степен ал. 5-8 усъвършенстват законодателството.
    Дава се процедура, разширява се начинът за действие, когато се констатира конфликт на интереси. И може по тази процедура да се проведе някакъв дебат: дали тя е добре описана, дали трябва да съществува, дали трябва да бъде друга. Ние гледаме нещата на първо четене – по принцип, дали да го приемем, и евентуално на второ четене да проведем същински дебат дали да е този текстът или да е друг.
    Разбира се, съществува възможността, която каза господин Кътев – да спрем дотук, да поискаме допълнително становище, ако желаете, от други конкретни институции, и на следващото заседание да продължим. Това също е отворена възможност.
    РУМЕН ТАКОРОВ: Можем да поискаме стенограмата от дебата в Комисията по правни въпроси.
    ПРЕДС. ВЕСЕЛИН МЕТОДИЕВ: Можем.
    ЗАМ.-МИНИСТЪР МАРИЯ ДИВИЗИЕВА: В момента също съществува описване на процедурата и в Закона за държавния служител, и в Етичния кодекс за поведението на държавните служители.
    ПРЕДС. ВЕСЕЛИН МЕТОДИЕВ: Което по мнението на министерството е достатъчно.
    ЗАМ.-МИНИСТЪР МАРИЯ ДИВИЗИЕВА: Да, и по-голямата степен според нас би причинила недостатъци в правоприлагането.
    РУМЕН ТАКОРОВ: С две дум искате да кажете, че не приемате тези текстове.
    ЗАМ.-МИНИСТЪР МАРИЯ ДИВИЗИЕВА: Ние казахме в началото на заседанието, че не подкрепяме предложенията.
    ПРЕДС. ВЕСЕЛИН МЕТОДИЕВ: Добре, моля да гласуваме ЗИД на Закона за държавния служител.
    За 1, против 7, въздържал се 1.
    Комисията не подкрепя законопроекта.

    Минаваме към следващата точка по дневния ред – ЗИД на Закона за администрацията. Той се занимава със същата проблематика. Текстовете са идентични. Мнението на министерството е “против”.
    Моля да гласуваме този ЗИД.
    За 1, против 7, въздържал се 1.
    Комисията не подкрепя законопроекта.
    Остава да изразим още веднъж съжаление, че вносителите не дойдоха да защитят законопроектите си.
    Закривам заседанието.

    (Закрито в 15.00 ч.)


    ПРЕДСЕДАТЕЛ:
    Форма за търсене
    Ключова дума