Комисия по въпросите на държавната администрация
П Р О Т О К О Л
№ 1
На 31 август 2005 г., сряда, се проведе редовно заседание на комисията по въпросите на държавната администрация.
Заседанието се проведе при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Приемане на Вътрешни правила за работа на Комисията по въпросите на държавната администрация.
Списъкът на присъствалите народни представители се прилага към протокола.
Заседанието беше открито в 15,02 часа и ръководено от г-н Веселин Методиев – председател на комисията.
* * *
ПРЕДС. ВЕСЕЛИН МЕТОДИЕВ: Имаме кворум и можем да започнем.
Моето име е Веселин Методиев. Преди няколко дни ме избрахте за председател на Комисията по въпросите на държавната администрация.
Това е нова комисия за българския парламент. За първи път има такава комисия в Четиридесетото Народно събрание.
Предлагам ви днешното заседание да бъде кратко. Направил съм скромен проект за вътрешни правила за работа на нашата комисия.
Сътрудникът на комисията г-жа Мая Николова ще бъде в кабинет 426. Вероятно другата седмица ще бъде готов. Там ще бъде и моят кабинет като председател на комисията. Тоест, там можем да се събираме в по-малък състав, когато обсъждаме нещо.
За съветник съм предложил госпожа Кина Андреева. Това е човек, който има и политически опит, била е народен представител в предишния парламента. Дадена ни е стая 46 на мецанина, която представлява един кабинет с 16 стола, където можем да правим своите заседание. Предстои да уточним в с ръководството на парламента дали да не ползваме тази зала, а за госпожа Кина Андреева да намерим друго работно място.
Мога да ви информирам, че вчера присъствах на заседание на Председателския съвет в качеството си на заместник-председател на Парламентарната група на Демократи за силна България. Проблемите около настаняването, устройството, организацията на работата от административен характер са много. Администрацията на Народно събрание не може да се справи. Това беше констатирано. Затова има работна група, в която има по един човек от всяка парламентарна група, която заседава днес от 13 часа, за да помогнат по административните въпроси.
Няма зали за заседания, за да имаме постоянна зала като комисия, тоест не всеки път ще бъдем в зала 142. Тепърва ни предстои да научим къде ще провеждаме своите заседания.
Ще ви кажа, че имам отношение към административната реформа, доколкото в периода юни 1997 г. – декември 1999 г. бях заместник министър-председател и в моя ресор по заповед на министър председателя, бяха и проблемите на административната реформа. Тоест, аз във висока степен съм съавтор на проектите за Закона за администрацията и Закона за държавния служител. От тази гледна точка ще мога да ви бъда полезен с пътя на движение и първите сблъсъци и трудности, които сме преживявали.
Зная, че в сегашното управление на ДПС и НДСВ, което изтече, господин Калчев е напреднал по определени сектори, има доклади, които е хубаво да познаваме. Аз прочетох последния доклад за 2004 г. Мисля, че е разумно всеки един от нас да го види и да се запознае с него.
Говорих по телефона с министър Николай Василев и той ми каза, че все още няма решение на министър-председателя във връзка със структурирането на новото министерство, така че ще трябва да изчакаме известно време преди да покани министъра и неговия екип от заместник-министри, който трябва да се структурира, за да проведем и с тях някаква среща.
С други думи моето предложение е тези вътрешни правила за нашата работа, които са много скромни, да бъдат при секретарката и всеки един от вас в близките две седмици до следващата сряда, да прескочи до кабинет 426, да вземе едно копие и след двуседмичен срок, което ще бъде 14 септември, сряда, отново в 15 часа да направим заседание, за да си приемем правилата с надеждата, че тогава ще имаме и малко повече време, за да проведем една обща дискусия за нашата дейност в рамките на Четиридесетото Народно събрание.
Това е от мен като информация за днешната ни среща.
Имате думата.
Заповядайте, господин Спасов.
МИНЧО СПАСОВ: Аз искам да предложа за обсъждане на следващото или на някое от следващите заседания да поканим министър Николай Василев, защото и той е в едно ново министерство, което ще има по-различни функции от групата, която оглавяваше господин Калчев. Досега в Министерския съвет министърът на държавната администрация имаше 5 или 6 сътрудника, шофьор, секретарка.
ПРЕДС. ВЕСЕЛИН МЕТОДИЕВ: Една дирекция “Държавна администрация”.
МИНЧО СПАСОВ: Хубаво е да има синхрон между нашите виждания и тези на новия министър, от една страна, за структурирането на неговото министерство, от друга страна, за предмета на дейност на неговото министерство. И това стиковане да допринесе за успешната ни бъдеща работа.
Моето предложение, на второ място, е всеки от нас за следващата или за по-следващата среща да си подготви нещо като виждания за административната реформа – какво трябва да работим, какви законопроекти трябва да представим. Не само да очакваме това, което ще дойде от Министерския съвет, защото децентрализацията, деконцентрацията като задачи, които ни предстоят, дали да въвеждаме второ ниво на местно самоуправление – тези неща е уместно да ги дискутираме и да започнем дискусията по тях точно в нашата комисия.
ПРЕДС. ВЕСЕЛИН МЕТОДИЕВ: Това е волята на всеки един от нас.
Заповядайте, господин Кътев.
ОЛИМПИ КЪТЕВ: В продължение на колегата Спасов, действително това, че ще има отделно Министерство на държавната администрация и такава комисия в Народното събрание, е може би нов, повратен момент в развитието на българската държава като администрация. Колегата засегна неща, които бяха започнати още от предишното и от по-предишното правителство, стигнали са до някъде. Но може би сега е моментът, в който трябва да се направят и бъдещи решаващи крачки. Имам предвид момента в рамките на това Народно събрание. Аз виждам нещата така: да се завърши финансовата децентрализация, която беше започната, не можа да се завърши докрай, но е във финалната си права, деконцентрацията, а защо не и второто ниво на самоуправление. Това е един дълъг и сложен въпрос, нееднозначен. Но поне да бъде поставен на дискусия, да се види какви са възможностите, от една страна на правителството, от друга страна – на парламента. И да направим тези решаващи крачки в това Народно събрание.
За мен задачите на нашата комисия са изключително важни и в никакъв случай не бива да се подценяват, че това е нова комисия. Струва ми се, че бихме могли да помолим господин председателя, ако трябва да направи още една крачка с ръководството на парламента и да поискаме поне още една бройка за съветник, защото мисля, че само един технически секретар и един съветник няма да са достатъчни, като се има предвид какви задачи ще си поставим. Ако си поставим такива задачи, разбира се. Ако останем само на нивото да сме помощен орган към министерството, тогава може би и в този състав сме добри.
Важното е какво търсим в началото. Ако си поставим сериозни задачи и тръгнем да ги правим, трябва да си извоюваме съответните ресурси. Това е моята идея.
Благодаря ви.
ПРЕДС. ВЕСЕЛИН МЕТОДИЕВ: Благодаря.
Тъй като при разпределението на комисиите, четири комисии останаха за опозиционните партии. И тъй като аз съм човек, който обича яснотата в политиката, искам да съм наясно кои сана власт и кои са в опозиция. От тази гледна точка молбата ми към колегите е следната. Мисля, че е разумно да се направи едно съгласуване в самото управляващо мнозинство по политиката на комисията. Ние можем да срещаме различия, в което няма нищо лошо, то е естествено, но мисля, че има много неща, по които можем да дискутираме и да преценим доколкото законодателството е една от основните дейности на комисията. И това е въпрос, по който моля колегите от мнозинството да имат общ възглед. Не че не можем да дискутираме по всички теми, но е добре това да бъдат дискусии, които да водят до някакъв резултат.
ОЛИМПИ КЪТЕВ: Ако позволите, господин председател, действително Четиридесетото Народно събрание е ново и като конфигурация на политическите сили, ново и като мнозинство, но аз мисля, че никой в тази зала не бива да се съмнява в единните позиции на управляващото мнозинство в едни бъдещи политики. Тоест, смятам, че в момента, в който са назрели нещата, управляващото мнозинство ще излезе със своите предложения като цяло. В това не бива да има съмнение.
Естествено ще се водят дискусии, което е разумно и нормално. Но това, което е необходимо за държавата и за правителството, поне от името на НДСВ мога категорично да ви кажа, че ще има такава поддръжка.
ПРЕДС. ВЕСЕЛИН МЕТОДИЕВ: Заповядайте, господин Такоров.
РУМЕН ТАКОРОВ: Тъй като днес е първото заседание на тази комисия и на нова комисия в досегашната парламентарна практика, мисля, че в работата ни в комисията популизмът и политическите пререкания трябва да бъдат оставени за пленарната зала, а в тази комисия да работим на експертно ниво, да достигаме до един по-голям консенсус и оттук решенията, които вземаме, да бъдат, ако не 100%, то поне в 90% с консенсус за предложенията, които се подготвят за пленарната зала.
Мисля, че е пълна заблуда да си говорим, че ние в комисията ще тръгнем към законотворчество. Мисля, че не е реално да говорим това, защото всеки един народни представители има право на законодателна инициатива, както и Министерския съвет и отделните министерства. Затова мисля, че трябва да се обединим около принципите, по които ще работи нашата комисия в областта на държавната администрация. Тогава ще ни бъде по-лесно за работа.
Като начало, тъй като едва ли има подготвени законопроекти в нашата област, мисля, че трябва да извикаме на едно изслушване министър Василев, който да ни каже лично неговите виждания, вижданията на новия кабинет, вижданията в реформата на администрацията в Република България. Но аз мисля, господин председател, че това може да стане след 15 октомври, когато правителството излезе с програмата за изпълнение за четиригодишния период. Тогава ще си извадим това, което касае държавната администрация, ще го изслушаме, ще си начертаем параметрите и да вървим напред.
Илюзия е, че в тази комисия ще законотворчестваме. Няма как да стане.
Наистина призовавам всички да работим в тази комисия на експертно ниво, за да може всичко, което отива в залата, да се приема по-бързо и по-лесно и да не създаваме проблеми в пленарна зала.
Благодаря ви.
ПРЕДС. ВЕСЕЛИН МЕТОДИЕВ: Съгласен съм.
Вие предлагате изслушването да стане след 15 октомври?
РУМЕН ТАКОРОВ: Да, когато бъде готова програмата на правителството.
ПРЕДС. ВЕСЕЛИН МЕТОДИЕВ: Тоест, да бъдем наясно, че няма смисъл от покана по-рано от 15 октомври?
РУМЕН ТАКОРОВ: Няма да е логично, разбира се.
ПРЕДС. ВЕСЕЛИН МЕТОДИЕВ: Ще направим среща с него и ще му кажем това мнение. Разбира се, ще му кажем, че ние сме готови да го изслушаме и преди това.
МИНЧО СПАСОВ: Аз смятам, че дори и по-ранна среща няма да е вредна, защото министър Василев ще повлияе при формирането на тази програма. И един разговор с нас също може да бъде полезен и за него самия, за да види и той нашите виждания. Би трябвало той самият да участва в подготовката на тази програма.
ПРЕДС. ВЕСЕЛИН МЕТОДИЕВ: Ще си позволя да дам един колегиален опит пред вас.
В тази зала съм изпитван в продължение на две години и половина като министър на образованието. Колегите от комисията, които формираха тогава мнозинството, често са идвали при мен в министерството и са търсили консултация по политиката, която би трябвало да се следва. Така че всеки един от вас, особено колегите от мнозинството, би трябвало сами да проведат инициатива и да потърсят такава среща. Казвам го от опит. Това не е затворена система.
ОЛИМПИ КЪТЕВ: Не се съмнявайте, че ще го направим.
ПРЕДС. ВЕСЕЛИН МЕТОДИЕВ: Така че извън това, което аз ще говоря с министъра, всеки може да си направи срещи по групи или индивидуално. Както решите.
Уточняваме се следващото заседание на комисията да бъде проведено на 14 септември, когато ще разгледаме правилата и ще ги приемем. В тези правила са описани някои от основните функции, а вие можете да ги допълните.
Закривам заседанието.
(Закрито в 15,25 часа)
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Веселин МЕТОДИЕВ
Стенограф:
Н. Иванова