Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия за борба с корупцията
26/06/2008


    ПРЕДС. БОЙКО ВЕЛИКОВ: Уважаеми колеги, вече имаме необходимия кворум и можем да започнем работа.
    Имате предложен дневен ред в три точки:
    1. Информация за проведената изнесена приемна на Комисията за борба с корупцията в област Хасково на 23.06.2008 г.
    2. Информация за получени сигнали на граждани и отговори от сезирани институции в периода 20.06.2008 г. - 25.06.2008 г.
    3. Разни.
    Имате ли други предложения по дневния ред, колеги? Не виждам други предложения. Да считаме, че се приема дневният ред единодушно от комисията.
    Преминаваме към т. 1 - Информация за проведената изнесена приемна на Комисията за борба с корупцията в област Хасково на 23.06.2008 г.
    Имате, колеги, размножени две справки.
    Едната е информация за образувани в Комисията за борба с корупцията преписки от област Хасково. Съвсем кратко само преамбюлната част.
    В комисията за периода от 1.09.2005 г. до 15.06.2008 г. са постъпили 11 сигнала от област Хасково. От постъпилите сигнали 4 са приключени, 7 са висящи. От приключените преписки 1 сигнал е потвърден, 2 са непотвърдени и 1 не е разглеждан от комисията предвид това, че не съдържа факти, навеждащи към корупционни практики.
    От образуваните преписки 6 са свързани с дейността на кмета на общината, избран през 1999 г. на тази длъжност и преизбран след това в следващите два избора. Посочена е конкретно всяка една преписка от тези, които са постъпили до приемната, която проведохме в понеделник, на 23 юни.
    В понеделник, на 23 юни, постъпиха общо 18 сигнала така, както ви е предоставена справката. Само по един сигнал авторът е подавал през 2007 г. от тези, които са в комисията.
    В останалите 17 случая гражданите, които се явиха пред членовете на комисията, не са подавали сигнали в нашата комисия.
    В 13 от случаите към сигналите са приложени писмени доказателства, в останалите случаи ще представят допълнително такива и действително непосредствено преди заседанието на комисията днес постъпиха допълнително сигнали, за които ще ви информирам.
    От всички тези сигнали 8 са свързани отново с дейността на кмета на общината.
    Съвсем кратко по сигналите.
    Вх. №1320. Комисията се е самосезирала от публикация във в. “Пари”. Същият сигнал, който подробно е развит в тази публикация, беше представен от жалбоподателката Станка Василева. Става въпрос за сключен договор за извършване на строителство, според мен с измамни действия, и тя е била ощетена и не е получила необходимото й обезщетение. Василева твърди, че прокуратурата е постановила незаконосъобразен акт. Изложих всички аргументи, няма да се спирам на тях. Необходимо е да се изиска информация от Районната прокуратура – Хасково и ДНСК, за да се прецени необходимостта от други действия на комисията.
    Вх. №1321. В сигнала се твърди, че началник на отдел “Опазване на околната среда” – община Хасково, след като започнал да изразява несъгласие със строителство на отделни обекти в града е била уволнена. Обжалвала е заповедта. След 6 години, обръщам ви внимание на това, след 6 години съдът е уважил иска и я възстановява на работа. След това отново е бил прекратен трудовият договор, получила е обезщетение в размер на 6000 лв. за този период. Има и много други уволнения според нея, поставя се въпросът за тези обезщетения кой носи отговорност държавата да изплаща всички тези обезщетения на лица, които са уволнени по един, според нея, тенденциозен начин. Представено е направление по този сигнал, свързано с информация от общината, и възможност за проверка от Агенцията за държавна финансова инспекция относно въпросните суми и начина, по който, според жалбоподателката, е ощетена общината и държавата.
    Вх. №1322. Сигналът е свързан с граждански дела срещу общината. Жалбата до Върховния касационен съд е подадена през м. март 2008 г., но делото е било насрочено, обръщам ви внимание само на тази част, за април 2009 г. Необходимо е да направим необходимата справка, за да видим защо дело се насрочва едва за след 1 година и няма ли по този начин отказ от правосъдие, имайки предвид възможностите за промени през този период.
    Вх. №1323. В него има оплакване от магистрати от Районния съд, Окръжния съд, Върховния касационен съд. Жалбоподателката е водила бракоразводно дело, но съдът се е произнесъл и за семейното й жилище. Твърди се, че съдии от Окръжен съд – Хасково са фалшифицирали мотивите към решението. Според нея съдът е съставил документ с невярно съдържание. Тя представи пред комисията и двете решения, които бяха видени от комисията и затова ние се ангажирахме с този сигнал. Необходимо е да се изискат от Районната прокуратура – Хасково резултатите от проверката по жалбата на г-жа Статева и резултатите от проверката по сигнала на г-жа Статева да бъдат адресирани до комисията към висшия съдебен съвет за изясняване на случая и разбира се, ако има необходимостта от търсене на съответната отговорност.
    Вх. №1324. Авторът на сигнала постави няколко въпроса.
    Единият е свързан с това, че не е получил никакви дивиденти от масовата приватизация, от боновете, които е внесъл.
    На второ място, сигнализира, че е измамен от Майкъл Капустин, известната история с пирамидите, но не е водил никакво гражданско дело по този въпрос.
    Третият сигнал е свързан с високите местни данъци и промила за такса “Битови отпадъци” в община Хасково. Обръщам внимание на този момент, защото този въпрос е поставен в няколко от сигналите. Според него неправомерно е определен този висок промил и начинът, по който е изчислен конкретният данък.
    На четвърто място, той сигнализира за собствеността на кмета на общината, която според него надхвърля възможностите от възнаграждението, което кметът получава.
    Има няколко предложения по този сигнал. По първа и втора точка сме дали съответните правни съвети, които са били необходими. След това се изисква начинът по въпроса за определяне на промила и съответно данъка, начинът, по който е изчислен този промил за такса битови отпадъци и спазена ли е разпоредба №66 на Закона за местните данъци и такси, както и информация относно контрола, който упражнява общината по разходването на тези приходи.
    Вх. №1325. Тук се твърди, че кметът е поел ангажимент за клуб на пенсионера. Този ангажимент не е бил изпълнен, помещението е запечатано. Проблемът не е свързан с корупция според нас, но така или иначе, беше внесен в комисията. Същият сигнализатор ни информира за два имота на “Воинтех” – съответно Хасково и Стара Загора. Информацията е от началника на тези дружества за значително несъответствие в цените по отношение на тези два имота. По тях ли искате да кажете нещо, господин Христов?
    МИНЧО ХРИСТОВ: Само едно изречение.
    Понеже стана дума за имотите в Стара Загора, току-що ми изпратиха от в. “Старозагорски новини” един подробен материал във връзка с имота за Стара Загора, предоставям го на комисията за разглеждане.
    ПРЕДС. БОЙКО ВЕЛИКОВ: Да, за същия става въпрос. Още тогава аз предложих, но тъй като ние нямахме достатъчно народни представители за кворум, тези сигнали, които се отнасят до имотите на “Воинтех” – Хасково и Стара Загора, да бъдат включени в този списък, който ние направихме от 34 конкретни имота, за които според нас са допуснати сериозни несъответствия в цените и според нас тези сделки са неизгодни за държавата. Това е списък, с който народните представителите разполагаха на заседанието миналата седмица.
    Това са сигналите, които бяха от този вх.№1325.
    Вх. №1326. Тук госпожа Жекова, сигнализатор, твърди, че е била собственик на имот в Хасково. Този имот по-късно със съответните процедури е бил отнет. Според нея 4 дка от този имот е бил отнет и продаден без тя дори да е информирана за това. Предприела е, разбира се, съответните действия от нейна страна. Необходимо е комисията да изиска информация от ДНСК, информация от общината във връзка с продажбата на тези декари на жалбоподателката и необходимо е ВКП да извърши един функционален контрол върху дейността на Районната прокуратура – Хасково, имайки предвид конкретните факти и данни, които ни бяха предоставени.
    Вх. №1327. Според преписката, има няколко сигнала в нея. Извършено е незаконно строителство в парка 2006-2007 г. в Хасково от концесионера. Имаше искане и от нашата комисия по този сигнал, който беше постъпил преди това. Нямаме отговор от Министерството на регионалното развитие и благоустройството. Тук е отбелязано, че е образувана при нас преписка №1079, по която продължава нашето проучване.
    Другият сигнал е проверка на водомерите, която не се извършва от ВиК, а от лабораторията, която е била общинска, а сега тези проверки се извършват от частна фирма. Обръщам ви внимание, колеги, този сигнал се повтаря в няколко от другите сигнали относно проверката на водомерите и значителната сума, която е за тази проверка, която се извършва от частна фирма. Поставен е въпросът за начина, по който е определена фирмата, и за това, че според авторите на сигнала има конфликт на интереси с областната управа и по по-точно областния управител.
    Другият сигнал е относно преасфалтиране на улици в община Хасково, което се счита, че се извършва умишлено, и отново се поставя въпросът за високия промил на такса “Битови отпадъци”, сигнал, за който споменах.
    Направлението, което сме предложили тук, е, първо, във връзка с преписка №1079 - да бъде приключена проверката по този сигнал след отговора, който трябва да получим от МРРБ, относно изисканата информация от общината за факти, свързани с дейност по отношение на продажбата, по проверката на водомерите и начина, по който това се извършва, и начина, по който е била спечелена процедурата за извършването на тези проверки.
    Също така необходимост от информация за общината относно начина, по който се извършва това преасфалтиране, и мотивировката за това преасфалтиране.
    Казах, че по т. 4 фактите се повтарят от предходния сигнал.
    Вх. №1328. Тази преписка е от общински съветник Радан Чолаков. В сигнала бяха поставени няколко проблема.
    Първият проблем е за умишлено забавяне на актуализирането на градоустройствения план на общината, за да може да се извършат частични промени на регулационните планове, да се извършват продажби на терени.
    Колеги, този въпрос не е само от частен, хасковски характер. Този въпрос, споделихме при участието на приемната, че има и национални измерения, защото действително тогава, когато градоустройствените планове не са приети, са възможни тези частични изменения, които формират корупционна среда. Според автора на сигнала той е предлагал 4 години да се утвърди този градоустройствен план, но това, въпреки неговите предложения, не е станало.
    Другият въпрос, който се поставя, който е бил поставен и пред Министерството на регионалното развитие и благоустройството и Министерството на околната среда и водите е въпросът каква собственост е коритото на реката, на която е било извършено застрояване, но така и не е получил отговор, а строежите продължават.
    Следващият въпрос, който поставя жалбоподателят общински съветник, е за високите размери на местните данъци и такси “Битови отпадъци”, годишният разход за дейността по събирането на отпадъците е 8 милиона според жалбоподателя. Според него е нарушен чл. 64 от Закона за местните данъци и такси при определяне размера на промила.
    Направлението е да се изиска становище от МРРБ относно причините, поради които не се утвърждава градоустройственият план на Хасково, да се изиска съответно информация от Министерството на регионалното развитие и благоустройството и Министерството на околната среда и водите относно собствеността на коритото на реката и становище във връзка с извършването на строителството там. И сигналът, свързан с размера на местните данъци и такси, е поставен и в други сигнали, той се повтаря трети път.
    Вх. №1329. Жалбоподателката е била ползвател на земя по §4, но не е закупила земята. Изискала е издаване на скица от общината от 2006 г., но до този момент не е получила такава скица. Изобщо там, където няма срокове, колеги, относно процедури, които се извършват в общината, явно можем да говорим за формиране на корупционна среда, без да твърдя, че този сигнал е точно такъв, но данните показват, че в продължение на 2 години жената не е получила такава скица.
    Вх. №1330. Сигналът е срещу постановление на Районната прокуратура – Хасково за отказ да образува наказателно производство по съответната преписка. Подадена е жалбата до Окръжната прокуратура – Хасково, но не е получила отговор до този момент. Обръщам ви внимание, че преписката е от 2005 г.
    Направление за информация от Окръжната прокуратура – Хасково за резултатите от извършената проверка по жалбата, за да е ясно какво всъщност или направено ли е нещо по тази жалба.
    Вх. №1331. Сигналът е подаден от ликвидаторите на “Хасково – Табак” АД в ликвидация. Приложени са писмени доказателства към сигнала. Твърди се, че дружеството е дъщерно на “Булгартабак Холдинг” и в него държавата чрез холдинга притежава 91,7% от акциите. От двамата е било установено, че за част от недвижимите имоти дружеството не притежава документи за собственост. За да могат тези имоти да бъдат продадени, е било необходимо да се издадат данъчни оценки от община Хасково. През февруари 2008 г. са подали искане до кмета на общината, но не са получили нито отговор, нито са имали издадени данъчни оценки. Заведени са административни дела със съответните номера в Административния съд – Хасково срещу отказа на общината. С решение на 92 съдът е осъдил кмета и го задължил да бъдат издадени такива оценки. По този начин е блокирана процедурата по ликвидация и са натрупани наказателни лихви в размер на 200 000 лв. месечно. В същото време е било установено, че през 2002 г. областният управител и кметът са продали два имоти, собственост на дружеството. Явно е необходима информация от общината по какви причини не е издавана данъчна оценка на недвижимите имоти и не е изпълнено съдебното решение.
    Необходимо ще бъде да се обърнем и към Окръжната прокуратура – Хасково относно действията, които би трябвало да бъдат предприети по този сигнал и проверката, която трябва да бъде извършена.
    Вх. №1332. В нея се твърди, че общинската администрация отказва да приложи процедурите по §4 на Закона за възстановяването и ползването на земеделски земи и пречи на ползвателите на тези земи да придобият право на ползване. Причината е била, че тези земи са включени в регулация и явно е имало интерес към тях, за да може да се разпореждат след м. май 2008 г. от общината. В сигнала е посочено, че част от тези земи е бил разрешен проблем, чрез посредници, близки до кмета и неговото обкръжение.
    Предложението е да се изиска информация от общината, от поземлената комисия в Хасково, да се установят причините за отказа, да се даде възможност на ползвателите да придобият собственост на съответните имоти.
    Вх. №1333. Тук също са няколко сигналите.
    Единият важен сигнал, който го има и в други подадени в комисията при приемната, е продажбата на ТЕЦ – Хасково, извършена на 26.09.2007 г. от фирма от Търговище. В решението на Общинския съвет за продажба е посочена първоначална тръжна цена 19 180 000 лв. Договорът за продажбата, колеги, е с цена 13 430 000 лв. Причината е била, че не се е явил кандидат на търга и затова е намалена цената с 30%. Възможност, която е била регламентирана в Наредба №2 на общината. Този текст от Наредбата в одитен доклад на Сметната палата е било посочено, че противоречи на Закона за общинската собственост. Според сигнализатора има ощетяване на общината с 6 млн. лв.
    Вторият сигнал е за “Билла недвижимости” ООД – София, която е осъдила общината за 340 000 лв., но вече 4 години тази сума не е платена на взискателя и са се натрупали лихви в размер на главницата, с което се причиняват щети на бюджета по вина на бездействието на общината.
    Следващият сигнал, пак по тази преписка. През 1999 г. кметът е възложил на собствената си фирма - ЕТ “Стройтекс”, преустройството на сградата на общинската администрация.
    През 2001 г. е възложена обществена поръчка за ремонт на МБАЛ АД – Хасково на стойност над 200 000 лв., но с ограничен конкурс и са били поканени 3 фирми. Отново е бил избран същият Едноличен търговец “Стройтекс”.
    Сигнал №4. От 2001 г. през фирма “Интерлинк” АД – Швеция, закупил стара медицинска техника и превел в аванс 30 000 евро. Общинският съвет е взел решение едва на 25 октомври, като цената на сделката е била 250 000 евро. Сумата е била преведена, въпреки че решението е било спряно от областния управител. Според сигнализатора от тази доставка болницата ползвала само отделни апарати, а останалите не са ползвани от никого.
    Петият сигнал е за продажба на масивна сграда, бивша вила на областната администрация, прехвърлена на общината, в парк “Кенана” на родственик на кмета на общината, посочена е съответната сума. Имотът е продаден на трето лице, препродаден за двойно по-висока цена.
    Шестият сигнал е, че на 21 октомври 2003 г. чрез търг отново е намалена първоначалната цена и е продаден поземлен имот от 2805 кв. м. от “ВиСиАР” ООД – София на 65 000 лв. Имотът е бил продаден на “Еко Елда България” ЕАД за 948 577 лв.
    И в последния, седми, сигнал се твърди, че кметът на общината притежава имоти и извън граница, както и ретро автомобили за сума над 1 млн.
    Това са седемте сигнала от последния вх. №1333 от сигнализатора, който ви обявих.
    Вх. №1334. Сигналът е подаден във връзка с общинска служба “Земеделие”, възстановила земеделска земя в много по-малки размери от действителното притежание от тях. Необходима е информация от поземлената комисия в Хасково за причините, поради които това е допуснато.
    Вх. №1335. Отново въпросът с водомерите и проверката.
    Вх. №1336. Извършване на сделки с военни имоти. Това, което също обявих вече за “Воинтех” – Хасково и Стара Загора.
    Вх. №1337. Отново няколко сигнала, с които завършваме тази справка за постъпилите сигнали.
    Първият е за Битовия комбинат.
    Вторият е за летния лагер в Равда, област Бургас. Последният е бил продаден според сигнализатора на Митьо Очите.
    Трето, продажбата на терени в центъра на града за 300 000.
    Сделката за ТЕЦ – Хасково, за която споменах и която кратко представих пред вас.
    Бизнес-център, който се продава в момента на неизгодна за общината цена.
    Продажба на магазини, собственост на общината, за 3000 лв., цени, много по-ниски от пазарните за съответния район.
    Следващият сигнал е за терен от 8 дка на Математическата гимназия, продаден на общината на много ниска цена. Веднага след това купувачът го препродава с пъти по-висока цена.
    От момента на подаване на сигналите срещу Шалапатов и негови близки е било упражнявано насилие според сигнализатора. Бил е взривен личният му автомобил, магазинът на сестра му. Според него, въпреки жалбите му до МВР, не са били предприети съответните действия за установяване на виновните лица по двете престъпления.
    Тук има съответното направление за информация от МВР относно извършените престъпления и по съответните сигнали така, както ви споделих.
    Съвсем кратко, колеги, това, което постъпи в последния момент в комисията в писмен вид, защото ние се обърнахме към жалбоподателите за сигнали, които устно представиха, да ни ги представят и в писмен вид със съответните материали.
    Бяха получени 6 нови сигнала от гражданите на общината в писмен вид, които са във връзка с изнесената приемна. Три от сигналите са анонимни, а три са с автори от Хасково. Проблемите, които са поставени в сигналите, са свързани с дейността на общината. Посочени са както нови факти, така и повтарящи се такива от вече подадени сигнали, за които бяхте информирани, по които са образувани преписки и са включени в обобщената справка. Съответните автори са посочени, няма да чета имената им.
    Първо, за продажба на 2000 дка гори в с. Лозен, община Любимец. Това е един сигнал, който го нямаше в предварителната справка.
    Второ, за нарушено екологично равновесие в района на действащата кариера в с. Лозен.
    Трето, за решение на общинския съвет за покриване коритото на р. Хасковска, нещо, за което също има сигнали, по които се работи.
    Четвърто, изграждане на Художествената галерия в парка.
    И пето, посочена е схема за изнудване на граждани и фирми, които искат строителни разрешения по Закона за устройство на територията.
    Това са, колеги, всички материали. Разполагате със справката, която ви представих подробно за протокола, заедно с предварителните преписки и с направленията за дейността.
    Имате думата за мнения, позиции, оценки.
    Господин Атанасов, заповядайте.
    АТАНАС АТАНАСОВ: Благодаря Ви, господин Председателю.
    Аз не можах да присъствам на приемната в Хасково, имах лични причини, но и преди още да я насрочите, бях получил определени сигнали. Една част от тях се покриват с това, което прочетохте. Сега искам да кажа няколко неща.
    На първо място, хубаво прочетохте един от тези сигнали, но не прочетохте ролята на вашия висш партиен кадър Румен Петков, каква е цялата тази история. Но може би ще стане дума по-нататък в разискването по този въпрос.
    На второ място, и там ще стигна до третия проблем, тези хора, които са се явили явно и пред комисията в Хасково, многократно са сигнализирали различни институции в страната с конкретни факти, а аз имах срещи с хора от този район, които ми представиха решения и всякакви други документи, които са готови да свидетелстват. Тоест не тук някой да се крие, да подава анонимно, хората са готови да свидетелстват, само и само да се отърват от това, което се случва в този район. Няма обаче кой да им обърне внимание по никакъв повод. Конкретна информация предоставят за това защо се дерибейства по този начин в района. Защото хората казват така – водеща фигура в местната окръжна прокуратура и в местната полиция са на заплата в частните фирми, които се контролират от този човек. Разбирате ли с какво явление си имаме работа?
    Как ще справим с тази ситуация? – отивам на третия въпрос.
    Парламентарната комисия за борба с корупцията – ето ви ги сигналите, информацията, всичко. Какво правим оттук нататък? Има няколко случая, например единият е случаят с ТЕЦ-а, където за 6 милиона, значи това е фрапиращ случай, а няма никакъв проблем този човек да го арестуват на другия ден от прокуратурата. Пълно бездействие. Следствие, образувано, водено, стигнали са дотам да внасят обвинителен акт и в един момент прекратено! Касационна прокуратура – напред, назад. Този хаотизъм в контролните институции, задвижва се някакво производство и в един момент иди да му търсиш края.
    В полицията, хората казват – в полицията в Хасково е недопустимо да се говори, че могат да се правят каквито и да е проверки срещу местния кмет. Изявления на бившия министър на вътрешните работи, директно в подкрепа.
    Аз, господин Председателю, извинявайте, че по този начин поставям въпроса, но по партийна линия проверете председателя на вашата местна партийна организация дали се е срещал с Румен Петков в кабинета му и какво са си говорили преди местните избори, когато е ставало въпрос дали да се подкрепя независимият кандидат, тогава от БСП, и т. н.
    Така че дайте да видим къде е проблемът и какво ще направим ние. Защото може би тук ще ни втръсне и на тези хора, които извън комисията го слушат това, ще им втръсне. Ами да дойде този главен прокурор тук и да каже какво прави. Защото какъв е смисълът от всичко това, което ние вършим тук? Отишла е комисията на място, приела гражданите, чула, убедени са колегите, които са ходили в Хасково, че става въпрос за безобразия. И какво правим? Едно безсилие, защото институциите, които са облечени във власт да привличат към отговорност, бездействат, и то го правят фрапиращо.
    Днес слушам сутринта по БНР членове на Висшия съдебен съвет обясняват как ходят в Брюксел да обясняват, че тук имало успехи в борбата с престъпността. Създадохме един орган на хора, които нямат друга работа, освен да се разхождат до Брюксел. Изобщо… И затова убеждението е, че държавата е абдикирала. И аз отново казвам - дайте, колеги, тук една част от нас имаме опит в правораздаването, други в друга област, кажете, ние като парламентарна комисия какво ще направим в този случай.
    Благодаря.
    ПРЕДС. БОЙКО ВЕЛИКОВ: Колеги, обръщам се и към господин Атанасов.
    Стремили сме се през цялото време да не политизираме въпроси, които са поставени в сигналите. Аз се опитах максимално обективно да отразя онова, което е получено в сигналите. Така че проблемът е в една голяма част от институциите, които и според мен по голяма част от сигналите не са си свършили работата или не са я свършили достатъчно коректно според правомощията, които те имат. И моето конкретно предложение по отношение на тези сигнали е направено, то не е само мое, разбира се, като направления по отделните сигнали, като там, където ние имаме съответните правомощия към изпълнителната власт, нека да изясним всеки един от тези случаи. Има няколко, които споменах, че имат по-широко значение и не са свързани единствено и само с Хасково. Случаят с актуализирането на градоустройствените планове и начинът, по който се извършват частичните изменения, това е практика, която е в цялата страна в момента.
    Случаят с водомерите за мен беше нов, признавам си. Това е проблем, който аз не познавах до приемната в Хасково, и формирането на такава среда, което, оказа се, че не е само в Хасково.
    Трето, с начина, по който се изчисляват промилите и съответните местни данъци и такси също, не е проблем, който е нов, това е една практика, която не е характерна само за Хасково. И тук стигаме до конкретни въпроси, свързани с Хасково, за серия от институции, които според нас са забавили и неизвършили проверки, прекратили ги, не са образували производство, прекратили производство и т. н. Така че в рамките на правомощията аз ви предлагам да изясним всеки един от тези случаи така, както сме предложили, и тези сигнали, които имаме преди, тези сигнали, които са постъпили сега от приемната, няколко пъти повече, да се обобщят по отношение на общината и искайки резултатите от съответните проверки, ние да ги предоставим на Върховната касационна прокуратура като един общ сигнал за проблем, който явно се развива в Хасково, който не е в рамките на нашите правомощия, но имаме достатъчно данни и сме се убедили от тази приемна, че можем да предприемем това действие. Не всичко, което получаваме, ние даваме на прокуратурата. Но тогава, когато има у нас убеденост, че прокуратурата трябва да извърши съответната проверка, според мен няма проблем да го направим като комисия.
    Госпожо Николова, имате думата.
    ЕЛЕОНОРА НИКОЛОВА: Благодаря Ви, господин Председателю.
    Много е трудно да се каже дали действително там има престъпление или не, най-малкото има много сериозни сигнали, които трябва да бъдат проверени. В този смисъл аз искам да ви предложа нещо. Ако ние не решим, макар и един въпрос до края на мандата си, аз не виждам как хората ще имат някаква вяра в парламент, съдебна власт и във всички останали институции, които са призовани да се борят. Затова ви казвам, че тук ние бихме могли да бъде много по-стриктни в изпълнението на нашите законодателни ангажименти, а и като комисия, през която минават най-сериозните сигнали в държавата. Моите предложения са много конкретни.
    Когато водих разговори и с главния прокурор, и с министъра на вътрешните работи, новият министър, уточнявам, господин Миков, по отношение на това как могат да се разследват такива местнически явления, защото става въпрос за това, че хората пишат и нещата се проверяват пак от тези, срещу които те пишат, и това може да продължи добезкрайност, това е най-слабото звено в нашата държава. И главният прокурор имаше виждането, и министър Миков имаше виждането, че в тези случаи трябва да се пратят прокурори и полицаи от други институции в страната. В смисъл може да се прати прокурор от Плевен или от София, който в рамките на командировката да извърши проверки в тези случаи. Казвам прокурор от Плевен съвсем произволно, но примерно прокурори, които са показали добро качество, добър професионализъм. Дори в контекста на тези договорки аз съм внесла едно предложение в НПК да се разшири възможността за командироване като това правомощие на главния прокурор от 6 месеца се повиши на 1 година, за да може действително да бъдат пратени там екипи, които да проверят тези сигнали, да има по-голяма вяра и от хората, които дават сигнали, че ще има някаква обективност в проверките. Иначе нищо няма да се случи. Сега, може и нищо да не излезе от сигналите, нека да си дадем сметка за това, че има хора, които пишат, че се възбуждат от писането, продължават да пишат. Много често нещо, което е житейски несправедливо, не е задължително да бъде и закононарушение. Така че за да си свършим ние работата, може би трябва да излезем с такова становище от нашата комисия, да предложим и на министъра на вътрешните работи, и на главния прокурор в този случай да се възползват от правомощията си, които законът им дава, и да командироват прокурори и полицаи от други региони на страната, за да се извършат проверки обективно. Само тогава ние можем да смятаме, че сигналът е проверен по съответстващия начин. Иначе нищо няма да се случи. Защото действително се получават малки феодални владения и сега, без да подкрепям и без да политизирам нещата, факт е, че много политически сили подкрепиха тези кандидати, за които се знаеше, че ще спечелят, независимо от настроенията на населението. Случаят с подкрепата на БСП, част от БСП по отношение на хасковския кмет е точно затова, защото предварително социологията показваше, че ще спечели. Залепването до спечелилите невинаги е най-доброто.
    ПРЕДС. БОЙКО ВЕЛИКОВ: Аз отново призовавам да ограничим политизацията, защото и други политически сили подкрепят едни или други.
    ЕЛЕОНОРА НИКОЛОВА: То е същото с ГЕРБ и Казанлък, защото Казанлък е същата история и затова там имаме тези неща, защото там кметът сяда с прокурора и с шефа на полицията и решават какво да се прави по една преписка. Примерите не са само в една посока.
    ПРЕДС. БОЙКО ВЕЛИКОВ: Заповядайте, господин Аталай.
    РАМАДАН АТАЛАЙ: Благодаря Ви, уважаеми господин Председателю.
    Уважаеми колеги,
    Аз още отначало искам да заявя, че съм хасковски депутат, избран от този мандат и волю-неволю се срещаме с определени сигнали, които днес вече са явно писани на хартия и са представени пред парламентарната комисия, защото досега само на приказки се чуваше някои действия на хасковския кмет - къде законосъобразни, къде целесъобразни, къде феодални.
    Аз като че ли, господин Председателю, няма да мога да избягам да не политизирам част от темата с хасковския кмет, поради простата причина, че все пак парламентарната комисия е политически орган, само от тази гледна точка, не от нищо друго. Изхождайки от тази гледна точка, която госпожа Николова каза преди малко, че в Хасково някои политически сили трябва да се качат на каруцата на победителите, не означаваше, че всички политически сили застанаха зад него. Включително и аз като местен представител поздравявам, че местната партийна организация на БСП и всички, които познаваха ситуацията в областта, не застанаха зад него, за разлика от радикалите на Бакърджиев и ред други десни партии социалистически, застанали зад него, за да може да получат съответните блага.
    Кметът на Хасково наистина е феноменален случай. Трети мандат кара и е за отбелязване, че ние, Движението за права и свободи, в един областен град с 10% участие и на местните избори, и на парламентарните избори, се явихме на балотаж и тогава зададохме ред въпроси. Учудващо е, че не се чу никъде в политическото пространство. Имаше пълно затъмнение от страна на медиите, включително и в момента виждам, че по-голяма част от медиите днес отсъстват, но има и други, които дано най-после намерят сили и възможности да опишат какво се говори в комисията днес, реалните данни, нищо друго не искаме, разбира се. Онова, което е законосъобразно свършено, значи е законосъобразно. Онова, което е сигнал в комисията, да се отбележи, че е като сигнал, и онова, което вече е факт, че Окръжният съд е осъдил кмета за неустойки от 340 000 лв. от страна на “Билла” и от страна на БТ – Хасково и ред други неустойки, които този кмет плаща от джоба на избирателите оттам, без да се съобразява. Това са факти, които вече са готови. Тука няма политика вече. Има съдебно решение и това съдебно решение е влязло в сила, той е платил 340 000 лв. неустойка заради това, че е взел решение неправилно, съдът го е определил така, както и с БТ – Хасково.
    Наистина в Хасково сегашният кмет спечели с голямо мнозинство. Поставихме въпроса още тогава на Министерството на вътрешните работи да се проследи и да се види по какъв начин този кмет спечели изборите, защото и на първи тук, и на втори тур Движението за права и свободи си изкара 9222 гласа, а за учудване беше, че от 3 часа до 5 часа от 12 000 гласоподаватели средно подадени за Георги Иванов, те станаха накрая на 47 000, ако не се лъжа, 37 000. Два часа – феноменален случай. Два часа – не е за приказване. И в тази част ще политизирам, господин Председателю, само толкова, не и повече. Но все пак, приветствам онези политически сили, които надигнаха глава и се противопоставиха на няколко неща в този град.
    Първото, на което се противопоставиха, че повече по този начин не може да продължава в Хасково, но за съжаление на успяха. Не успяха и всеки, тук за пръв път може би ще ни съвпадне мнението с господин Атанасов, и дано и оттук нататък да бъде така, да, и когато се говори за имотите на Костов, също ни се съвпадат мненията. Наистина, когато има сигнали, нищо друго народното представителство не иска, освен да се проверят и да се излезе със съответното решение от съответните компетентни органи. Забележете, има дела, има преписки от 2003 г., на които все още не са дадени заключения. Тук прави сериозно впечатление, че съмнението, че част от прокуратурата, че част от полицията, че част от – както се казва, в едно село в края на краищата кои се разполагат – даскалът, попът и кметът, събирайки ги в един кюп, се вижда, че обществото остава със съмнението, че прокуратурата, полицията и другите институции, включително имайки предвид и държавните институции там, като че ли не си вършат работата. Далече сме от мисълта, че този човек е престъпник, докато не се докаже, ние не можем да кажем, че той е престъпник. Но съмненията витаят в Хасково, безпокойството на господин Атанасов е силно и донякъде може и да е вярно. Но ние не знаем.
    Така че, господин Председателю, аз днес ще имам едно предложение, за което дълго време се говори в нашия парламент. В тази насока да направим едно предложение, може би юристите най-точно ще кажат, да въведем един път мандатност – това, което госпожа Николова предлага за кметовете, и вторият път, да предложим мълчаливото съгласие за такива феодали, когато се поднесе искане за съответно разрешение, лиценз или документ от общината, той в едномесечен срок да се счита, ако няма отговор, аргументиран, да имаме мълчаливото съгласие. Това, което се опитахме още в началото да въведем. Ако ние не направим това нещо, на следващото заседание, господин Атанасов, пак ще се занимаваме с такива неща и пак ще питаме какво става. И главният прокурор да дойде тук, и той ще ни извади един куп от папки и дела и ще каже, да, ние работим, погледнете колко са, само че няма да можем да премерим колко кила прах са събрали, преди да се донесат тези папки тук, независимо за кой да е от нас.
    Моето предложение, аз даже мога да Ви кажа, господин Председателю, мисля, че в тази насока съм провел разговор и с министър Тачева и смятам нашата комисия да бъде инициатор, да активизираме точно в този закон, в който е необходимо, защото в Закона за стопанската дейност към държавните администрации имаме вече въведено мълчаливото съгласие при издаването на разрешителни лицензи от държавните институции. Това сме го въвели в този закон още 2004 г. И сега, ако е необходимо, в Закона за административното производство или юристите да кажат. Може би тогава ще развържем ръцете на обществеността, когато отива при един кмет, няма да чака 2 месеца, 3 месеца и накрая да се принуди да отиде да го почерпи една газирана вода, за да си вземе разрешителното.
    Затова, господин Председателю, аз съм притеснен, че се развива в тази област, откъдето съм аз народен представител.
    ПРЕДС. БОЙКО ВЕЛИКОВ: Личи, че се притеснявате.
    РАМАДАН АТАЛАЙ: Благодаря Ви, сигурно ми личи, няма как, защото се срещаме и ние с тези безобразия постоянно, но не се оплаквам, защото тарикат мъж не писка, казват.
    Затова в тази насока апелът ми е медиите да не се отнасят едностранно към тези, които пият само газирана вода. Нека да опишат всичко онова, което става, защото по време на изборите феноменът в Хасково никой не искаше да го отбележи, но местните вестници, да не казвам за по-горните, никой не отбелязваше истинското състезание в региона. Благодарим им, че най-после отбелязаха в Казанлък, че Яни Янев беше хванат, че купува гласове.
    От тази гледна точка, господин Председателю, ще имаме и други предложения. В момента работят нашите експерти в тази насока, за да можем да дадем място и възможност да развиват способностите си кметовете, без да се чувстват собственици на съответните региони и области.
    Благодаря ви.
    ПРЕДС. БОЙКО ВЕЛИКОВ: Благодаря на господин Аталай.
    Господин Христов, заповядайте.
    МИНЧО ХРИСТОВ: Благодаря, господин Председател.
    Аз бях на приемната, участвах в разговорите с хората и направих една разходка из центъра на Хасково. От проблемите, които бяха повдигнати, силно впечатление ми направи един казус, който повдигнаха двама общински съветници за ВиК, господин Великов го спомена. За подмяната на водомерите, по-точно казано, принудителната промяна или принудителната проверка на водомерите.
    Става дума за следното и мисля, че това много лесно може да се провери. Семейството на областния управител е регистрирало, пак ви казвам, това трябва да се провери допълнително, фирма за проверка на водомери, като 1 година преди това държавната фирма е била закрита, която е правила тази проверка. Хората се оплакаха от следното. Дори общинските съветници ми пращат и документацията, която аз ще приложа официално към комисията. Например за водомерите, проверката само на един водомер струва някъде към 18,90-19,00 лева. Ако човек има два водомера и ако човек е пенсионер, вие знаете, че това е един значителен разход. Това първо.
    Второ, самата проверка обикновено се бави около 1 месец, като този месец на хората се начислява вода на база. Сега, аз казвам този въпрос, защото той не е характерен само за Хасково, той е характерен за цялата страна и аз утре имам едни въпрос към Ивайло Калфин точно по този въпрос за политиката на държавната комисия относно принудителната проверка или подмяна на водомерите.
    Искам да ви кажа, че един нов водомер струва някъде около 30 лева. В същото време 20 лева се иска само за проверката на стария. Това първо.
    Общинските съветници сигнализираха и за драстични корупционни практики при замяна на гори. Аз ще предоставя документацията допълнително.
    Вторият проблем, който ми направи много силно впечатление в Хасково, това е безразборното застрояване на града, включително и места, които се намират над реката, което, доколкото разбрах, е в противоречие със законовите норми и създава опасност при проливни дъждове за наводнения, тъй като реката не може да бъде изчистена ефективно. Поне така обясниха хората, които дойдоха.
    Искам да ви кажа, че същият този проблем, го имаме във всички големи градове, и особено в София, и аз използвам случая да кажа, че днес изпратих на комисията един официален сигнал за един изключително скандален случай в кв. Хиподрума. Надявам се, колеги, да вземем много бързо отношение към този случая, защото в момента т.нар. инвеститор сваля материалите да прави ограда, да загради този строеж. Аз бях вчера на място и просто наистина е безобразие да се гледа как на 5 метра от стоящ блок да строят нещо друго. Но това между другото ви го казвам. За това строителство знаете, аз от 2 години ви предлагам да наложим пълен мораториум върху това строителство, но това е друга тема.
    РАМАДАН АТАЛАЙ: …..
    МИНЧО ХРИСТОВ: Аз прекъсвах ли Ви, господин Аталай. Значи, моля Ви, не ме прекъсвайте, когато говоря. Ако искате излезте, ако искате, стойте тук, ваша воля.
    ПРЕДС. БОЙКО ВЕЛИКОВ: Господин Христов, продължете.
    МИНЧО ХРИСТОВ: Ваша воля, Вие сте голям човек.
    ПРЕДС. БОЙКО ВЕЛИКОВ: Моля ви да не продължавате с диалога.
    Господин Христов, продължете.
    МИНЧО ХРИСТОВ: Трети случай, който ми направи силно впечатление, това е продажбата на безценица на военни имоти. Тук също беше споменато от страна на господин Великов. Става дума за бившата сграда на ОСО или на “Воинтех”, доколкото знам, в самия град Хасково, както и в гр. Стара Загора. Главният редактор на “Старозагорски новини” току-що ми изпрати една голяма статия, аз го казах преди малко, свързана с продажбата на имота в Стара Загора. На самата приемна беше един полковник, бивш шеф и основател на фирмата, на ОСО тогава, както се е казвало. Човекът е готов да свидетелства, да направи всичко възможно да разкрие това, което е станало през последните години. Не искам да влизам в подробности, но явно човекът го болеше за това, което наблюдава, това разсипване и това разграбване на тези военни имоти.
    Ще спра дотук и само, колеги, за да не взимам още веднъж думата, ще приложа един материал. Знаете, преди време аз сезирах комисията по отношение на процеси, които текат в Националната телевизия. Знаете, че вторият човек по ранг в Националната телевизия беше…
    ПРЕДС. БОЙКО ВЕЛИКОВ: Господин Христов, ще Ви помоля, имаме една точка “Актуални проблеми” за тези неща.
    МИНЧО ХРИСТОВ: Не, то е едно изречение. Господин Геронтиев обяви, че се готви източване на Българската национална телевизия чрез едно неделно предаване на господин Цонев, ако се не лъжа. Той даваше конкретни факти, говореше за източване от порядъка на 5 милиона на година. Имайте предвид, че самият бюджет на телевизията е около 70 милиона или под 70 милиона. Аз ще приложа този сигнал към своя стар сигнал и може би трябва да решим да изслушаме господин Геронтиев по отношение на фактите, които той изнесе миналата или по-миналата седмица.
    Благодаря.
    ПРЕДС. БОЙКО ВЕЛИКОВ: Колеги, има ли други изказвания? Няма.
    Предлагам ви три решения.
    Първо, да продължат проверките, свързани с държавни и общински институции, според предложенията, които са направени към съответните сигнали.
    Второ, да се обединят сигналите за нарушения в община Хасково и да се сезира Върховната касационна прокуратура съответно и Министерството на вътрешните работи с искане да се възползват от законовите си права, за да извършат достатъчно обективно тези проверки, които са необходими. Имам предвид това, което, госпожа Николова, Вие казахте. Ако е необходимо, ще доизясним с необходимостта от други екипи.
    Трето, да се инициира, от членове на комисията имам предвид, след обсъждане и съответните действия от комисията, промени в законодателството, свързани с мълчаливото съгласие в съответния закон.
    Господин Аталай, може би ще е необходимо да изясним точно какво е необходимо. Предлагам да направим една експертна група в това отношение, да поканим и някои от тези, които са работили досега, и ако комисията има тази възможност, да инициира една законодателна инициатива по това мълчаливо съгласие.
    Колеги, имате ли други предложения по предложените решения? Не виждам други предложения. Опитах се да се съобразя с всички, които са направени. Да приемем, че са съгласни всички с направените предложения. Благодаря ви за единодушната подкрепа за предложенията. Ще подготвим съответните материали. С това приключваме по т. 1 от дневния ред.
    Колеги, преминаваме към т. 2 - Информация за получени сигнали на граждани и отговори от сезирани институции в периода 20.06.2008 г. - 25.06.2008 г.
    Разполагате със справката за постъпилите сигнали, материали и предложения, като първите 6 сигнала са сигнали, които са постъпили от други региони на страна, извън тези от Хасково.
    Вх. №1313 сигнализира за необосновано прекратяване на преписки от Районните прокуратури – в София и във Велико Търново с искане до Върховната касационна прокуратура за отношение и обратна информация.
    Вх. №1314. Той също сигнализира за прекратяване на преписки от Районната прокуратура – Кюстендил. Прави впечатление в последно време, колеги, за зачестяване на сигнали, свързани с дейността на съдебните органи и прокуратурата.
    Вх. №1315. Възражения на собственици на 48 апартамента, разположени на ул. “Хаджи Димитър” №31 гр. Сливен срещу формалния и неточен отговор от страна на ДНСК по техния сигнал, подаден в комисията. Ще изискаме необходимата допълнителна информация, тъй като имаме допълнителен сигнал по този отговор, който сме получили от ДНСК.
    Вх.№1316 е от частен характер.
    Вх. №1317 е анонимен, от група учители, с доста подробно изложени нарушения на директор в училище в Стара Загора. Според нас заслужава проверка, която да бъде назначена от министъра в съответното училище, което е посочено в сигнала.
    Вх. №1318 е за действия и решения на РПУ и ОДП – Разград, Районна окръжна прокуратура – Разград и Районен съд – Разград, които неправилно отсъдили случай за сбиване между него и други лица, като приели, че вината е негова, а не на другите, според жалбоподателя, който е посочил съответно и името си. Би могло да бъде направена проверка и да се изиска необходимата информация.
    Седми сигнал. Авторът на сигнала твърди, че той и други наследници на земеделска земя не били ощетени като правоимащи след ликвидацията на ТКЗС. 131 члена на земеделската кооперация “Зорница” твърдят, че управителният съвет на кооперацията извършва действия, чрез които ощетява кооператорите, и говори за корупционна среда.
    И от сигнал №8 следват тези, за които говорих в началото, сигналите от Хасково, на които няма да се спирам, включително до сигнал №24.
    Сигнал №25 е възражение срещу публикация от ежедневник, за първи път имаме такъв сигнал. В публикацията е посочено възнаграждение в МБАЛ в размер на 20 000 лв., което според автора не отговаря на истината. Ние не сме комисия, която може да извърши опровержение на публикации, така че не считам за необходимо комисията да се ангажира с този сигнал.
    И сигнал №26 срещу строителство в центъра на Силистра в района на Археологически резерват. Сигналът, колеги, тук има грешка, не е анонимен. Сигналът беше внесен от народния представител Добромир Гущеров със съответния снимков материал и със съответните данни. Така че не е анонимен, а на господин Гущеров, да бъде нанесена тази корекция.
    И една техническа грешка, която са допуснали колегите. Там, където има сигнали за постъпили отговори, всъщност тук става въпрос за сигнал, а не за отговор. Това е втори сигнал от “Ловци в средни колиби”, община Елена. Сигналът е адресиран до комисията, преписката по предсрочния сигнал е приключена, но този е нов сигнал, което говори за нарушения, допуснати от длъжностни лица за това, че не е сключен договор за ловуване и институциите са бездействали в тази ситуация. Има съмнения, според сигнала, и за извършени фалшификации по отношение на издаден анекс.
    Това са, колеги, сигналите, които сме получили общо за тази седмица, заедно с тези, които имаме от Хасково. Общо сигналите са 27.
    Имате ли предложения?
    Господин Атанасов, заповядайте.
    АТАНАС АТАНАСОВ: Благодаря, господин Председателю.
    Понеже сме по т. 2 - информация за получени сигнали на граждани, отговори и т. н., аз искам да поставя въпроса какво става с двата сигнала, които парламентарната група на ДСБ бяха подадени за Ахмед Доган? Единият сигнал беше за петте имота. Миналия път съобщихте, че за три от имотите са получени отговори, аз не съм ги чел, днес ще направя усилие. Има ли отговори за другите два имота?
    Вторият сигнал, който смятам, че е много важно да вземем решение как ще се действа по него, защото миналия път казахте, че ще проведете разговор с председателя на Сметната палата дали може да се изпратят имотните декларации на Ахмед Доган, но вижте, изключително важен е този сигнал, защото Ахмед Доган публично през една от най-четените медии в страната призна, че се занимава с бизнес. А, от една страна, народните представители имат ограничение по правилник да се занимават с бизнес, т.е. не могат да бъдат членове на контролни и управителни съвети на търговски дружества.
    От друга страна, разбира се, ако имат собственост в определени дружества, би следвало да са ги декларирали. Така че след като Ахмед Доган се занимава с бизнес, ние трябва като комисията да проверим по двете линии. От една страна, дали е член на контролен или управителен орган, или има ли той собственост в търговски дружества. Защото и в единия, и в другия случай отговорът е “не”, е много интересно какъв е бизнесът, с който се занимава. Така че аз настоявам, господин Председателю, да вземем решение.
    Благодаря ви.
    ПРЕДС. БОЙКО ВЕЛИКОВ: Ще отговоря, господин Атанасов.
    Аз бях го поставил към т. 3. Ако не възразявате, да приключим с т. 2 и да дам отговори по актуални проблеми, които имаме. Ако нямате възражения по тези сигнали, които докладвах, виждам, че се възприемат предложенията и направленията.
    Преминаваме към т. 3 – Разни, и към отговорите на господин Атанасов.
    Първо, освен трите материала, които сме получили, дойде и четвърти материал за това, че сме сгрешили общината относно Дръндар, имота в с. Дръндар.
    ЕЛЕОНОРА НИКОЛОВА: Службата по вписванията…
    ПРЕДС. БОЙКО ВЕЛИКОВ: Не в едната, а в другата община. Изпратиха ни отговор от съответната община и сме изпратили веднага до съответната служба да ни предостави за този имот за Дръндар. За петия имот не сме получили информация.
    Така както поех ангажимент пред комисията, проведох разговор с проф. Димитров относно процедурите, свързани със запознаването с имотните декларации на народните представители. Няма значение кои са те. Действително, оказа се, че за да получим…, три промени са правени в този закон, няма да се спирам подробно, който народен представител желае, може да се запознае с тези промени в законите, но за да получим имотните декларации на всеки един народен представител за целия период, е необходимо след 2003 г., до тогава са били достатъчно публични, е необходимо искане на съответна институция, каквато представлява нашата комисия. И затова аз написах едно писмо до господин Димитров с искане относно съответните имотни декларации така, както беше решено от комисията на предходното заседание. Изпратил съм писмото, така че ще очакваме да получим съответните декларации. Тези, които не са били публично достояние от Сметната палата. Така ни информира господин Димитров.
    Тук искам да поставя и втория въпрос, може би председателят на Народното събрание е информирал, не можах да бъда до края на заседанието, относно доклада на KPMG за фонд “Републиканска пътна инфраструктура”. Според решението на комисията, изяснихме оперативно къде всъщност се намира докладът, оказа се, че е във Финансовото министерство, отправил съм писмо до финансовия министър да ни предоставят този доклад по съответния ред по Закона за класифицираната информация. До 13,00 часа днес докладът не беше получен, така информирах и председателя на Народното събрание, тъй като има внесен проект за решение по този въпрос. Лично се срещнах със завеждащия сектор “Класифицирана информация”, за да ме информират своевременно, когато дойде материалът, за да мога да ви информирам и вас като народни представители за внесеното искане.
    Това е по тези два въпроса.
    Искам да ви информирам и по още един въпрос. Тъй като си позволих като председател да проведа една преписка с председателя на Държавната комисия за енергийно и водно регулиране относно определяне на цените на водата, “Софийска вода”. Поискахме отговори съответно от господин Шушулов, на някои от писмата нямаме отговори, така че на следващо заседание ще ви информирам подробно за тази преписка на база на дискусиите, които сме водили тук, за да можем действително да получим информация относно действията, които са предприети от Държавната по енергийно и водно регулиране по тези проблеми, имайки предвид, пак повтарям, информацията, която беше постъпила в комисията.
    Това е.
    По “Паркинги и гаражи”, господин Христов, миналия път взехме решение, което сме придвижили по съответния ред за извършването на съответните проверки и искане за становище от общината.
    Господин Атанасов, заповядайте.
    АТАНАС АТАНАСОВ: Само още две думи, господин Председател.
    Аз благодаря за информацията, която предоставихте за имотните декларации на Ахмед Доган, но това е само една от линиите на проверката. Другата, която смятам, че е не по-маловажна и по-елементарна за извършване, е да се провери в Търговския регистър този човек участва ли в управителни или контролни органи на търговски дружества. Защото, напомням ви, съгласно правилника на Народното събрание народните представители нямат право да участват в такива органи и това трябва да се провери. Така че моля Ви да извършим и тази проверка.
    ПРЕДС. БОЙКО ВЕЛИКОВ: Аз информирах миналата седмица, господин Атанасов, че специално за тези три имота, за които получихме информация за собствеността, ние се обърнахме към Националната агенция по приходите, за да получим данъчните декларации. Аз разбирам този Ваш въпрос и Ви предлагам, нека да получим първо декларациите за имотно състояние и на база на това да прецени комисията по-нататък необходими ли са допълнителни проверки, има ли отразено такова участие или не.
    Колеги, други въпроси, мнения, предложения? Господин Христов.
    МИНЧО ХРИСТОВ: Извинявам се, колеги, само да ви информирам. Вчера имах среща с една група природозащитници, “За да остане природа в България”. Помолиха ме, тъй като разполагат с много конкретни данни, свързани с незаконно застрояване на Рила, на Черноморието и т.н., да проведем една среща, ако е възможно, да решим кога, с тези хора, за да ни предоставят тази информация, да имаме обратна връзка. Защото наистина процесите, които текат, са много смущаващи.
    ПРЕДС. БОЙКО ВЕЛИКОВ: Аз имам едно предложение, господин Христов. Тъй като съм имал няколко срещи с природозащитници досега и знам какъв е резултатът от тези срещи, не възразявам да направим такава среща, но ви предлагам следното. Нека да предоставят информацията и след като предоставят информацията, на база на това, което сме получили, да осъществим такава среща. И аз се ангажирам лично да участвам, но нека да има конкретни факти и данни за тези, за които отиваме. Получихме едни сигнали, за които не само една част от тях не се потвърдиха, но влязохме в едни дълги проверки, които нямаха никакъв резултат. Затова нека да бъдат така добри да ни предоставят информацията. В момента, в който я предоставят, сме готови да участваме в разговор за изясняване, за допълнителни данни и т.н.
    Ако не възразявате, по този начин да действаме.
    Благодаря ви за участието.

    (Закрито в 15,50 часа.)


    ПРЕДСЕДАТЕЛ:
    (Бойко Великов)
    Стенограф:
    (Р. Никова)
    Форма за търсене
    Ключова дума