Комисия за борба с корупцията
ЧЕТИРИДЕСЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
КОМИСИЯ ЗА БОРБА С КОРУПЦИЯТА
¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬__________________________________________________
ПРОТОКОЛ
№ 102
На 13 ноември 2008 г., четвъртък, се проведе заседание на Комисията за борба с корупцията. Заседанието се проведе при следния
Д н е в е н р е д:
1. Антикорупционни предложения, свързани с доклада на Националната агенция по приходите за възможни законодателни промени в борбата със сивата икономика.
2. Актуални проблеми и текущ парламентарен контрол.
3. Информация за получени сигнали, материали и предложения и отговори от сезирани институции за периода 30 октомври до 12 януари т. г.
Заседанието беше открито в часа и ръководено от Бойко Великов.
* * *
ПРЕДС. БОЙКО ВЕЛИКОВ: Колеги, имаме необходимия кворум и можем да започнем работа.
Имате предложен дневен ред в три точки.
1. Антикорупционни предложения, свързани с доклада на Националната агенция по приходите за възможни законодателни промени в борбата със сивата икономика.
2. Актуални проблеми и текущ парламентарен контрол.
3. Информация за получени сигнали, материали и предложения и отговори от сезирани институции за периода 30 октомври до 12 януари т. г.
Колеги, може би е мой пропускът, че не съм включил и точката за държавния бюджет, вие знаете как се произнасяме, но независимо от това, предлагам и в тази точка да я включим като втора след антикорупционните предложения, свързани с доклада Националната агенция по приходите, така че да имаме и становище по държавния бюджет по начина, по който сме го правили и в предходни заседания на комисията.
Имате ли възражения, предложения по дневния ред? Не виждам. Да считаме, че приемаме с консенсус предложения дневен ред и да преминем към т. 1 - Антикорупционни предложения, свързани с доклада на Националната агенция по приходите за възможни законодателни промени в борбата със сивата икономика.
Имайки предвид доклада, с който имахме възможност да се запознаем предварително, преценихме за необходимо да разгледаме този доклад с конкретно изслушване на госпожа Мургина по предложенията, които са направени. Някои от тези предложения са били на вниманието и на комисията.
Пропуснах да отбележа, колеги, че на заседанието сме поканили госпожа Мургина като изпълнителен директор на Националната агенция по приходите, господин Росен Иванов ще участва – директор на дирекция “Данъчно-осигурителна методология”, господин Росен Бъчваров също от агенцията и господин Николай Петров. Това са нашите гости по т. 1.
Предлагам ви да изслушаме кратко госпожа Мургина, след това някой ако има допълнителни въпроси, мнения, предложения от страна на комисията, ще вземе думата.
Госпожо Мургина, заповядайте.
МАРИЯ МУРГИНА: Благодаря, господин Председател.
Добър ден на всички. Освен Росен Иванов като директор на Данъчно-осигурителна методология, както каза господин Великов, в моя екип е и Николай Петков, който е директор на дирекция “Управление на риска и разследване на особено случаи”.
ПРЕДС. БОЙКО ВЕЛИКОВ: Ще ме извините, госпожо Мургина, молбата ми е към всички вас, да говорите малко по-високо, защото днес сме на самостоятелна подготовка с техниката, имам предвид протокола. Правим запис и затова ще помоля всички малко по-висок ода говоря.
МАРИЯ МУРГИНА: За информация и на вашата комисия на 1 октомври т.г. бяхме поканени в Комисията за бюджет и финанси и Икономическата комисия, на която трябваше Националната агенция по приходите и останалите поканени да направим отчет за мерките, които предприемаме за борба със сивата икономика. За информация на Комисията за борба с корупцията към парламента ще споделя резултатите, които бяхме обобщили в две справки, които представихме на вниманието на двете комисии.
В първата справка анализирахме приходите от Данъка върху добавената стойност, като процент от крайното потребление, като най-голям дял в БВП от 1997 г. до 2008 г. информация показва следното.
Приходите от ДДС и данъчната основа, отнесени към крайното потребление през 1997 г. са представлявали 42%. Същите приходи или същото съотношение през 2008 г. представлява 89%. Това означава за периода, който анализирахме, и особено в последните 4 години, че имаме два пъти по-голям ръст на данъчната основа и на приходите от този данък като процент от крайното потребление. Това е данък, при който няма промяна в ставката от 1997 г. и основно промяната е настъпила през последните 4 години, които ние считаме, че е в пряка връзка с дейността на приходната агенция.
Другият данък, който показва резултати от предприетите действия от Националната агенция по приходите, това е корпоративният данък, който също изследвахме от 1997 г. до 2008 г. Средната ставка през 1997 г. е била 35%, знаем, че сега е 10%, вече втора година като приходи към облагаемата печалба, отнесена към БВП, се променя средно от 10-12% на 33%, като рязката промяна идва през последните 3 години.
Това е накратко резултатът от усилията, които Националната агенция по приходите поляга.
В края на това изслушване и зададените въпроси, като решение на двете комисии, произтече Националната агенция по приходите да направят предложение за законодателни подобрения, които след като имаме най-ниската ставка в Европейския съюз и сравнително подредена приходна администрация, осъзнаваме като необходимост повишаване на фискалната дисциплина на нашите клиенти. Направихме такива предложения, за които трябва да направя уговорката, че в резултата на вашето искане установих, че все още не са стигнали до Бюджетната комисия, но имаме уверението на министъра и зам.-министъра Кирил Желев, че утре, когато се връща зам.-министъра от Брюксел, те ще бъдат изпратени на Бюджетната комисия.
ПРЕДС. БОЙКО ВЕЛИКОВ: Ще Ви помоля кратко предложенията.
МАРИЯ МУРГИНА: В тези предложения, които ние изпратихме и вероятно всички познавате, ние се концентрирахме в сравнително малко на брой предложения, от които обаче очакваме максимален ефект, като ефект в ефективната борба със сивата икономика, борбата с корупцията и, разбира се, като резултат подобрената събираемост, особено важна към днешна дата, когато сме поставени пред предизвикателството на световната финансова криза.
Тук искам да направя още една уговорка, че това не са конкретни текстове, това са текстове, които предлагаме и ако бъдат дебатирани и намерим подкрепа от страна на народните представители, както сме готови да подкрепим и други предложения, направени от тях в тази посока, имаме готовност, работим, ще предоставим и проекти на законодателни текстове.
Първото предложение е свързано с ограничаването на възможността при продажба, прехвърляне на търговски дружества, дялове, еднолични търговци, това да бъде възможно при наличие на задължения към бюджета. Ако ми позволите ще дам един пример. Знаете за случая за нападението над Пламен Георгиев, нашият инспектор от Център, когато тръгнахме да проверяваме неговата дейност за последните фирми, които е регистрирал, за да установим кой би имал интерес да пристъпи към това престъпно деяние, установяваме, че той е работил по един случай с трима собственици на една фирма. Когато проследихме в регистъра, установихме, че тези три физически лица са с ЕГН, определящо възраст между 22 и 27 години, са собственици, поотделно и заедно, на 154 търговски дружества. Очевидно липсата на това законодателно ограничение създава безпрепятствена възможност за безкрайно много злоупотреби ДДС и всички видове други данъци.
Защо проблемът е много голям? Защото ние вече сме равноправен член на Европейския съюз и последният случай, който разглеждахме с Росен Иванов, е случай на международна измама – италианци регистрират фирми в България с цел безпрепятствено да източват ДДС.
Второто предложение, което е част от първото в случай, че не бъде прието това или бъде оценено като крайно, предлагаме опита, който се ползва в Австрия и в Германия. Това е възможността да се увеличи срокът за издаване на удостоверение за получено уведомление от Националната агенция по приходите при прехвърляне на предприятия. Сега този срок е 7-дневен. Тоест лицето, което е решило да продава предприятие, ни уведомява и ние в 7-дневен срок трябва да му издадем удостоверение, което в общи линии означава, че сме уведомени, защото ние друго не можем да направим за 7 дни, и това му дава право да регистрира ново дружество. Ние бихме предложили този срок да бъде, ако е възможно, до 4 месеца, което да ни позволи да направим проверка, а при необходимост и ревизия, за да констатираме коректността на съответното лице.
Другото предложение е възможността служебно или по искане на Националната агенция по приходите или на други заинтересувани институции заличаване на търговци, които не притежават никакви активи и имущество и които не упражняват дейност. В Европейския съюз това са фирми, наречени, наречени фирми, поставени на рафта, които се създават с цел да изчакат удобния момент, когато да предприемат сделка единствено с цел източване на данъчен кредит.
Третото, което отново не за първи път предлагаме, е ограничаването на разплащанията в брой. Огромен проблем. За нас е несериозно фирми, в които има обороти милиони, да осъществяват сделките си в брой. Всички или преобладаващата част от измамите са документирани като плащания в брой. Разплащанията в брой, в т. ч. и с персонала, е сериозна предпоставка за избягване на плащането на данъци, разбира се, и на осигурителни вноски.
Това междупрочем е мярка, която се подкрепя от бизнеса и вчера на кръглата маса, която беше за “Работи на светло” отново беше направена като предложение от представителите на Стопанската камара и на КРИП.
В областта на облагане доходите и начисляване на осигуровките, първото предложение, което бихме искали да бъде обсъдено, е възможността …
ПРЕДС. БОЙКО ВЕЛИКОВ: Госпожо Мургина, ще си позволя да ви прекъсна, но тъй като народните представители разполагаха с този материал, а виждаме, че предложенията са общо 15, които сте направили, някои от тях действително имат своята антикорупционна насоченост.
Моето предложение, колеги, тъй като имаме представители тук от Националната агенция по приходите ще бъде насочено към обсъждане на вече внесени законопроекти с искане до председателя на Народното събрание да бъдат разпределени до нашата комисия, за да можем по тези, които имат антикорупционен характер, свързани с източване на ДДС, свързани с имотни сделки, които се осъществяват, свързани с ограничаване на плащанията в брой – нещо, което ние сме обсъждали поне на две или три заседания, да бъдат на разположение на комисията, за да може и тя да се произнесе. По принцип по тези, пак казвам, които имат определено антикорупционна насоченост. Така че ще ме извините, че ви прекъснах, но да не излагаме подробно аргументи. Ще помоля колегите ако имат някои допълнения, предложения, свързани с тези 15 точки в материала, които са в доклада, който внесен.
Аз имам едни въпрос към Вас, госпожо Мургина. Кога очаквате и кога бихте имали готовност за тези законопроекти, така че те да бъдат факт? Имам предвид като вносител Министерски съвети ли като вносител народни представители. Има ли действия, които са предприети в това отношение?
МАРИЯ МУРГИНА: От решението, което взеха двете комисии, от нас се очаква да направим тези предложения, но не като текстове, а като теми, които се нуждаят от подобряване на законодателството с цел подобряване на фискалната дисциплина. В този вид следва да бъдат обсъдени вероятно от двете комисии, на които аз очаквам да бъдем поканени и при одобряването на необходимостта от всяко от тези решения, ние имаме готови текстове, ще ги предоставим и най-вероятно ще бъдат предложени или от комисията, или от нейния председател, или от народни представители.
ПРЕДС. БОЙКО ВЕЛИКОВ: Благодаря Ви.
Може би като едно допълнение, колеги, независимо от позицията на Бюджетната и на Икономическата комисия ние бихме могли да се произнесем по някои то принципните предложения, които ще направите, имайки предвид, пак повтарям, тези, които считаме, че имат антикорупционна насоченост.
Колеги, имате ли допълнителни въпроси по този материал, който сме получили от госпожа Мургина.
Госпожо Николова, заповядайте.
ЕЛЕОНОРА НИКОЛОВА: Аз искам да се спра на първата мярка, която е предложена и която аз намирам за много уместна. Това е във връзка с прехвърляне на дружествени дялове или въобще прехвърляне на предприятие и как това се отразява върху другите контрагенти на такива фирми, които след това при последващи проверки по ДДС понякога са длъжни да възстановяват ДДС без да са виновни. И това всъщност се корени в обстоятелството, че към момента, към който се прехвърля предприятие, не е извършена данъчна ревизия и не е констатирано всъщност къде е болестта. Сега се получава пак. Вие го знаете много добре, че добросъвестни субекти по данъчната верига са длъжни да възстановяват ДДС, включително и с лихвата за изминалото време, само защото техният партньор междувременно е прехвърлил или ликвидирал дружеството си и когато се прави проверка се искат допълнително документи, но такива не могат да бъдат установени. А тази несправедливост би могла да бъде избегната, тя ще бъде избегната като несправедливост и по отношение на държавния фиск, ако действително Националната агенция по приходите има възможност да прави една ефективна ревизия в едно обозримо време, тъй като не се регистрира веднага едно такова прехвърляне и може би трябва да го обвържем с промяна в Търговския закон, но аз съм за специално за прехвърляне на предприятие и прехвърляне на дружествени дялове да бъде обвързано с такава ревизия, за да не се страдат вече нататък други правомерни субекти, които са влезли във взаимоотношения с недобросъвестни търговци. Знаем, че бързото прехвърляне на предприятие в себе си крие някакви друга причина. Невинаги е продиктувано от неумението и невъзможността да продължиш да стоиш на пазара. Обикновено това се прави с цел да се избегне държавният фиск, да се избегнат плащания, които коректно трябва да бъдат платени и днес изтича срокът за ДПК доколкото си спомням. Аз не знам дали бихме могли като комисия да изискаме едно увеличаване на срока, но бих попитала госпожа Мургина, Вие имате ли готов текст, който коректно да предложите или трябва да го създадем, защото сега е моментът да реагираме. Просто ще предварите много некоректни практики през следващата година.
МАРИЯ МУРГИНА: Благодаря за въпроса. Това наистина е най-голямата тревога, която ако успеем да получим законодателна промяна безкрайно много ще бъде приветствана от коректния бизнес.
Имаме текстове, за които нямаме претенции, че са толкова добре направени. Бихме били благодарни, ако получим съдействие, защото е твърде специфична материята, права сте, тук това е промяна, която трябва да бъде в Търговския закон и би могло да се помисли. Вярно е, че изтича срокът за изменение и допълнение на ДПК, но пък всички други данъчни закони ще бъдат обект тепърва за приемане и ако има добра воля, аз смятам, че няма да пропуснем възможността да направим подходящия текст, той да бъде приет и да заработи, макар и не веднага,у макар и с някакъв отлагателен срок.
ЕЛЕОНОРА НИКОЛОВА: Мисля, че трябва да се обединим около това, защото журналистите срещу корупцията подготвят една кръгла маса тук съвсем в близко време за ликвидирането на фирми, което се наблюдава страшно много напоследък и то е във връзка със свиването на пазара и с избягване на фалити, прехвърлят се активи от едни фирми, а всичките пасиви се прехвърлят на други и се ликвидират фирми. Това е едно явление, което и журналистите са успели да го отразят ида го видят, така че мисля, че ще бъде добър приносът на нашата комисия, ако направим такива текстове и се наемем да убедим всички колеги в пленарна зала да ги приемем.
ПРЕДС. БОЙКО ВЕЛИКОВ: Аз ще помоля госпожа Мургина и Националната агенция по приходите по отношение на текстовете и подготовката на законопроектите, за да можем да изразим след това позиция като комисия.
Един въпрос само имам по отношение ограничение плащания н брой. Обсъждали ли сте пределната сума за тези ограничения или не сте стигнали до някакво общо становище?
МАРИЯ МУРГИНА: Благодаря, господин Великов.
Има предложения, господин Тасев предлага над 5000 лева. Аз бих казала, че едва ли е толкова важно дали ще бъдат 5000 лева, 10 000 лева. Пак казвам, ако има законодателно задължение заплатите да изплащаме по банков път, това ще има много дисциплиниращ ефект. Сумата нека парламентът да я реши. за нас това няма особено значение. Но във всички случаи фактурите, с които се създават за източване на ДДС, са 199 000, 299 000, не знам защо на майсторите в тази сфера им допада да бъде с 1 лев под 200, 500, 300 000 и т.н. Каквато и да бъде сумата, ще има страхотно ограничение и невероятен ефект за бизнеса в държавата като цяло.
ПРЕДС. БОЙКО ВЕЛИКОВ: Попитах Ви, защото различни варианти са постъпвали в комисията от 5000 до 30 000 лева. Имаме едно изненадващо негативно становище на Асоциацията на банките по този въпрос. Странно, разбира се, но е факт. Това становище предполагам, че Вие го познавате, ние сме обсъждали този въпрос на кръгла маса.
Заповядайте.
МАРИЯ МУРГИНА: Ние разговаряхме с господин Искров по този въпрос. Те по принцип не са против, но се притесняват да го подкрепят, защото считат, че тяхната дейност е такава, че в никакъв случай не трябва по никакъв начин да има затруднения за бизнеса. Но иначе от разговора, който водихме, те го подкрепят, но вероятно не писмено, както разбирам.
ПРЕДС. БОЙКО ВЕЛИКОВ: Други въпроси, колеги.
Господин Христо, заповядайте.
МИНЧО ХРИСТОВ: Благодаря.
Аз имам няколко конкретни въпроса.
Първият, е свързан с предложенията за Данъка добавена стойност. Сега аз мисля, че това е един от основните проблеми, които стоят пред, ако щете през нас като парламент и пред държавата въобще и това е източването в огромни количества на този данък. Получава се парадоксалната ситуация, че лекарствата се облагат с пълна ставка, нещо, което има 2-3 държави в Европейския съюз, които го правят, а в същото време от другата страна някой източва огромни, говорим за стотици милиони официално, а може би и да са повече, вие може би имате някакъв по-ясен поглед върху нещата. Въпросът е какви конкретни действия бихте препоръчали, защото аз от това, което прочетох не знам дали това решава проблема. Какви законодателни действия бихте препоръчали да се реши този проблем, защото в държавната хазна влизат огромни средства, които се източват от другата страна. и аз имам вече чувството, че това се прави с явното и неявно съучастие на законодателната власт, изпълнителната власт и т.н. Просто какви конкретни мерки предлагате, за да можем ни, даже аз предлагам на колегите като комисия за борба с корупцията, да внесем един конкретен законопроект, да го подпишем, ако трябва всички членове на комисията, и да решим този огромен проблем. Огромен проблем, който не е от днес или вчера, той е от много години. Това е първият въпрос.
Вторият въпрос е относно, тъй като в медиите се появи информация за това какво е това допълнително материално стимулиране, в какви размери е. говоря за висшия ешелон на Вашата агенция, въобще за хората, които работят там. Каква е общата сума, каква е съизмеримата сума спрямо заплатата?
ПРЕДС. БОЙКО ВЕЛИКОВ: Господин Христов ,аз не възразявам, но госпожа Мургина бихме могли да я питаме сигурно по десетки въпроси. Но по темата, по която сме я поканили днес да я питаме.
МИНЧО ХРИСТОВ: Съгласен съм,господин Председател…
ПРЕДС. БОЙКО ВЕЛИКОВ: Има специален сигнал, който е в комисията и е внесем, има и съответния отговор по този въпрос. Така че дайте да се концентрираме върху тази тематика, която сме задали.
МИНЧО ХРИСТОВ: Съгласен съм, че първият въпрос е далеч по-важен, но все пак, тъй като имаше обществен интерес и по втория пункт, който засягаме, затова задавам този въпрос, не го поставям…
Третият ми въпрос и завършвам разбира се с това, е относно договора с тази фирма “Краун Ейджънтс”. Как оценявате Вие дейността на тези хора, тяхното заплащане, въобще ефекта от тяхната дейност? Съвсем накратко, благодаря.
ПРЕДС. БОЙКО ВЕЛИКОВ: Колеги, тук само една скоба преди да предоставя думата на госпожа Мургина.
Специално по отношение на агенция “Митници” и нейната дейност и днес ще видите има поредния отговор за образуване на досъдебно производство във връзка с две от митниците. Ще проведем специално парламентарен контрол отново, имаме събран достатъчно материал по този въпрос, включително и два доклада, които са от един по-ранен етап, с които вече разполагаме. Аз не мисля, че госпожа Мургина е най-компетентната относно договора с “Краун Ейджънтс”, който би могла да коментира, имайки предвид кой все пак е принципал, кой сключва този договор и кой прави неговата оценка. Така че аз ви предлагам да се съсредоточим върху отговора върху ДДС, ако, господин Христов, не възразявате.
Госпожо Николова искахте да допълните нещо.
ЕЛЕОНОРА НИКОЛОВА: Благодаря Ви, господин Председател.
Преди да отговорите, госпожо Мургина, аз искам да се присъединя към колегите и да разширя въпроса за ДДС. Правили ли сте анализи във Вашата агенция досежно годишния размер на източване на ДДС и вярно ли е цифрата, че е около 1 милиард годишно? Това е размерът, с който се злоупотребява от недобросъвестни субекти.
Благодаря Ви.
ПРЕДС. БОЙКО ВЕЛИКОВ: Заповядайте, госпожо Мургина.
МАРИЯ МУРГИНА: Бих казала, че с много малко изключения може би единствено предложенията в частта за осигурителните вноски, всички останали са свързани с измамите по ДДС. И първата мярка, на която ние най-много държим и госпожа Николова изрази своето мнение, е именно тази законодателна възможност всеки безпрепятствено да си регистрира по 150 фирми, всичките със задължения към бюджета и нито една от тях няма активи или нещо, с което бихме могли да съберем ДДС-то, което фирмите дължат.
Всички останали мерки, в това число увеличаване прага за регистрация по ДДС, няма да влизам в подробности, в т.ч. увеличаване глобата за издаване на касови бележки, в т.ч. разширяване кръга на органите, които могат да контролират издаването на касови бележки. Ние нямаме такива проблеми, че някой ще ни вземе работата. По-скоро искаме да участва цялото общество в този процес, защото проблемът наистина е много голям. Всъщност всички тези предложения, отново повтарям, които правим, е основно заради тревогите, които имаме с ДДС-то.
По отношение на размера на данъка на мен ми е трудно да кажа колко е годишно, защото ние имаме информация само за случаите, които сме разкрили, ние не можем да гадаем колко са случаите, които не можем да разкрием. Както казах, срокът, който имаме, е 7-дневен за да може лицето да регистрира нова фирма, а при положение, че срокът за ревизия на нас ни е 4 месеца, очевидно е, че законодателно ние сме поставени в невъзможност да разкрием това престъпно деяние. И неслучайно алармираме за това трета година, защото изпълнителната власт не е в състояние да се бори ефективно с това деяние. Моята тревога идва и от икономическата криза, която така или иначе няма да остави незасегната България. това са тежки моменти, в които стремежът за източване на ДДС многократно ще се увеличи. Корупционният натиск върху системата също ще се увеличи.
Няма да влизам в подробности за ДМС-то. За информация на господин Христов ще кажа, че средната брутна работна заплата в системата на Националната агенция по приходите е 650 лева, брутна. Тоест нетната е 410. Средното ДМС за страната на 1 служител в системата с увеличението, което постигнахме през миналата година е 900 лева на тримесечие. Тоест средно по 300 лева на месец, пак брутно. Пълна информация за ДМС-то в системата сме предоставили, така че вероятно ще имате възможност да го дискутирате, в т.ч. и на ръководния състав.
Не мога да отговоря на въпроса за стойността на договора с “Краун Ейджънтс”, защото той не е от наша компетентност, но има дял, свързан с Националната агенция по приходите. Трябва д кажа, че работим много добре с “Краун Ейджънтс” и имаме няколко много добри идеи, за една от които сте чули през лятната кампания, която организирахме на морето, което вече въведохме като наша основна практика, това е постоянното присъствие на място с цел установяване реалните обороти на търговските дружества. Простичка идея, която трябва да признаем, че ни дойде като идея от “Краун Ейджънтс”.
ПРЕДС. БОЙКО ВЕЛИКОВ: Преди да предоставя думата на господин Атанасов, по отношение на ДДС едва ли, господин Христов, има такъв универсален законопроект, с който можем да решим този въпрос. това е проблем не само на България, това е проблем и на развити европейски страни, където също има и то немалко източване на ДДС. Така че ние можем да ограничаваме възможностите и ако си спомнят членовете на комисията един от първите въпроси, който бяхме поставили, беше свързан с източването на ДДС и онази анкетна комисия, която специално беше работила. Първият въпрос беше този. Сега с влизането ни в Европейския съюз за съжаление възможностите се увеличават и сега примерно тече едно закупуване на едни големи камиони и други действия, които се предприемат, вие ги знаете много по-добре от нас, разбира се. Така че бихме били готови да помогнем в това отношение, доколкото, разбира се, можем като законодателна подкрепа да окажем на законопроекти, които вие предложите.
Господин Атанасов, заповядайте.
АТАНАС АТАНАСОВ: Благодаря, господин Председателю.
Госпожо Мургина, председателят на комисията много елегантно Ви предпази от неудобни въпроси извън тематиката, защото имаше такива, например за някои Ваши кадрови решения, които предпазват определена група фирми, близки до управляващите, но наистина да се съсредоточим върху това, което написано тук.
Прави впечатление от предложенията, които Вие правите, че една част от тях са свързани с искане на нови правомощия. Искате да имате достъп до кредитни досиета, искате да имате права по НПК за претърсване и изземване. Не смятате ли, че това създава условия за злоупотреба с власт? Отделно от това, добре бе било да речем по НПК да работят органите, които имат такива правомощия. Или когато вие имате нужда от определени такива действия в координация с тези органи да ги осъществявате, а не да получавате. Защото в България всяка една институция, която поиска да има правомощия по НПК, това означава да направим 17 вида полиции.
Аз в тази връзка искам да ви попитам, може би имате затруднения в определени ситуации, когато трябва да получи определена документация, тя не ви се предоставя ли? Но няма никакъв проблем да поискате съдействието на МВР. Всички сте част от изпълнителната власт, затова няма никакъв проблем.
А по отношение на кредитните досиета добре е банките да си пазят информацията и вие да получавате само тази, която ви е необходима за конкретни случаи, защото в противен случай достъпът до всички кредитни досиета, които счетете, че са ви необходими, на практика елиминира банковата тайна, бих казал аз.
Моля ви за коментар по тези ваши искания.
Благодаря.
ПРЕДС. БОЙКО ВЕЛИКОВ: Заповядайте, госпожо Мургина.
МАРИЯ МУРГИНА: Благодаря, господин Председател.
По отношение кадровите ми решения, аз още веднъж искам да заявя, че се надявам те да са правилни и никога не съм си позволявала да наказвам служители, които са искали да си вършат работата.
Междупрочем днес има още четирима уволнени в Пловдив, пак поради недобре свършена работа. Много е вероятно да дойдат при вас, да ме обвинят в нещо друго, но ви уверявам, че става въпрос за източване на много ДДС.
По отношение на разширяване на правомощията.
Ще започна първо с кредитните досиета. Този въпрос претърпя известно развитие, защото Националната агенция по приходите е отворена институция и смятаме, че ние трябва да коментираме проблемите с всички участници и имащи отношение към проблема, за да бъде по-ефективни, по-резултатни нашата работа. Проведох среща с Асоциацията на търговските банки. Тази среща беше провокирана от тях по следната причина. Много фалшиви удостоверения за дължими или не данъчни задължения пристигат в банките, срещу които банките отпускат кредити.
Пак във връзка с икономическата криза и вниманието на банките и страха им да не отпускат лоши кредити, ги накара да обсъдим този въпрос. Получихме принципно съгласие в следната посока. Националната агенция по приходите да даде достъп на банките до данъчно-осигурителната сметка на лицата при изричното съгласие на самите лица, с което спестяваме човешки ресурси, елиминираме възможността за фалшиви и некоректни удостоверения, успешна битка пак в борбата с корупцията, заради сроковете, които винаги трябва да бъдат кратки, срещу което Националната агенция по приходите, когато ревизира некоректни сови клиенти имащи кредити, да получи банковото досие и да се увери в това каква реална дейност има въпросното дружество, което е повод да получи съответния кредит. И ние считаме, че това не е нарушаване на банковата тайна и като че ли се убедихме с търговските банки, че това е добра форма на взаимодействие и ще има много добър дисциплиниращ ефект.
От една страна, всички клиенти на банките ще знаят, че банките сами ще могат да проверят коректността им към бюджета, а от друга страна, когато направим това възможно чрез споразумение, което обсъждаме да подпишем, нашите и техните клиенти ще знаят, че това взаимодействие ще бъде в полза намаляване на некоректността към която и да е от институциите.
По отношение на претърсването и изземването. Още когато обсъждахме ДПК, това бяха тестове, които ги имаше в предишния ДПК, който действа до 2005 г., но прозвучаха много тревожно на народните представители, имаше реакция и ние се съгласихме те да паднат. Да, имаме проблеми, защото доколкото знам от моите колеги, това е повод да не можем да подпишем споразумение с МВР, защото това е функция, която могат да извършват дознателите, които обаче били на подчинение на прокуратурата. И тук ако ми позволите, ще дам думата на Николай Петков, който по-добре ще го обясни от мен.
Благодаря ви.
ПРЕДС. БОЙКО ВЕЛИКОВ: Заповядайте, господин Петков.
НИКОЛАЙ ПЕТКОВ: Благодаря Ви.
Всъщност госпожа Мургина очерта проблема. Той може да се раздели на две.
Първият е чисто организационен, чисто проблем на приоритетите, който съществува по принцип между всяка една институция и друга, с която си сътрудничат. Ние не можем винаги да разчитаме на органите на МВР, тъй като в определен момент те имат други приоритети и ресурсът им е насочен към тези приоритети.
Разбира се, това, което казах, е и другият проблем пък, че нашите юристи твърдят, че дознателите, които се занимават с тази дейност, функционално те се намират физически в Министерството на финансите, но Министерството на вътрешните работи да каже, но чисто функционално са подчинени за тази дейност на прокурора. Така че на практика МВР извън дознателите не разполага с други кадри, които биха могли да извършват тази дейност, а от друга страна и невинаги имат необходимия ресурс, който да насочат така да се каже за наши дейности. Тези случаи, в които ние искаме извършваме на претърсване и изземване, знаете много добре, че се нуждаят бързина и от оперативност. Те не могат да се планират или много често не могат да се планират. Ето защо ние смятаме и да имаме един добър опит като практика от времето на ДПК по времето на действието на тази разпоредба, нашите органи бяха добре обучени как да извършват такива изземвания, така че не виждам никаква причина за притеснение от това тези правомощия отново да бъдат върнати на Националната агенция по приходите.
ПРЕДС. БОЙКО ВЕЛИКОВ: Госпожо Мургина, да допълните може би.
МАРИЯ МУРГИНА: Само бих искала да допълня, че такива са функциите на Националната агенция по приходите, че наистина правомощията са огромни. За всяка наша функция, за всяко наше действие може да бъде отправен такъв упрек. Именно затова сме създали стриктни процедури и инструкции, с които нашите служители работят, за да имаме възможността да ги контролираме дали не надхвърлят правомощията, които имат. Надяваме се да имаме контролен механизъм, с който да контролираме този процес. И само това искам да допълня, че ние разбираме за необходимостта от такава наша дейност тогава, когато срещнем проблема. Тоест не можем да подходим или да тръгнем към нашия клиент като към престъпен контингент, който няма да ни окаже съдействие. Това става ясно в момента, в който се отиде в офиса и се поиска конкретната документация, която трябва да бъде обект на проверка.
Благодаря ви.
ПРЕДС. БОЙКО ВЕЛИКОВ: Заповядайте господин Атанасов, след това госпожа Николова.
АТАНАС АТАНАСОВ: Благодаря Ви.
Вижте, трябва да сме много внимателни с тази материя. Аз прогнозирам, че едно такова ваше предложение няма да получи подкрепа в пленарна зала.
Искам да ви допълня от всичко това,което казахте. Съгласно НПК всяко едно претърсване и изземване по правило изисква предварителна санкция, не на прокуратурата, а на съда. Само в изключителни случаи може да се извърши претърсване и изземване като в срок от 24 часа органът, който го е извършил ,трябва да доклада и да получи одобрението на съда. Нали си представяте? Защото става въпрос за нарушаване на човешки права. Влизате в офиса, за да вземете някакви документи, оттам нататък не се знае вече какво се случва. Между другото не знам дали е толкова уместно, но ще ви дам пример.
Районният съд е отказал да одобри протокола за изземване на вещи от кабинета на починалия Ахмед Емин. Това е строго регламентирана дейност, който изисква спазване на точни процедури. Вие сигурни ли сте, че имате капацитет да ги осъществявате? И да се спазват поемни лица, правила… По начина, по който се извършва това е много сложна дейност и наистина добре би било да се върши само от органи, т.е. от МВР под контрола на прокуратурата и съда, разбира се. Така че аз съм скептичен дали ще получи одобрение и неслучайно, когато е приеман ДПК това ваше предложение е отхвърлено. Тоест от предния закон, разбира се.
А иначе, пак казвам, аз не искам да излизам извън рамките на това, което ни е предложено.
Иначе по въпросите за кадровите Ви решения може да се спори, защото тук ще ви дам за пример случая с Цолчовска и какво се случи в Силистренски окръг изобщо с фирмите на ДПС. Сега те избиват тези скандали през едни други случаи там и т.н. Тоест вижда се, че там не е имало контрол, тази жена си замина по чисто политически причини, защото не беше удобна. Но не е само този случай.
ПРЕДС. БОЙКО ВЕЛИКОВ: Заповядайте, госпожо Мургина.
МАРИЯ МУРГИНА: Аз исках пак да дам пример този, с който одеве започнах за нашия колега, който се опитаха да го убият, че за тези 154 фирми те имаха един счетоводен офис, където произвеждаха документи и източваха ДДС. Вероятно още го правят през други фирми. Обърнахме се към полицията, работихме и лично контролирах целия процес. Резултатът е, че когато отидохме в офиса заедно с полицията, намерихме един празен стол. ДА, изтекла е информацията. Разбира се, че колкото повече страни участват в този процес, по-лесно изтича информация. Пак казвам, това също е мярка ,свързана с източването на ДДС. А право на народните представители е да преценят необходима ли или не.
ПРЕДС. БОЙКО ВЕЛИКОВ: Госпожо Николова, заповядайте.
ЕЛЕОНОРА НИКОЛОВА: Аз на друга отивам от предложенията, които е направила институцията. Това е във връзка със заличаването или прекратяването на дейността на фирми,у които нямат никакво имущество. И в тази връзка се срещам за дивия популизъм, който тресе Народното събрание отляво и отдясно. Мартин Димитров предложи да се намали уставният капитал за регистрация на ООД от 5000 на 500 лева, без да държи сметка за това, че в България този капитал има и гаранционна функция. А пък вие, за да го надскочите предлагате този уставен капитал да е 100 лева. АЗ в този контекст на предложението на Националната агенция по приходите държа отново да преосмислим обстоятелството, че точно тази гаранционна функция на капитала фактически е макар и много нищожно препятствие все пак за създаване на 154 фирми. И в този смисъл мисля, че дебатът трябва да продължи, а че в другите държави, където няма необходимост да имаш някакъв капитал да регистрираш фирма, имат друга гаранция за търговците. А при нас все пак 5000 лева са една възможност дори да секвестираш имущество на заличилия се вече търговец, заради това, че все пак той до рамките на тези пари отговаря. Разбира се, че е много дребно и нищожно на база на големите задължения, които може да натрупа, но все пак е някаква капка в морето. Ние сега казваме - регистрирайте фирми колкото искате без уставен капитал. Пак казвам, популизмът дали вляво, дали е вдясно, все едно.
ПРЕДС. БОЙКО ВЕЛИКОВ: Популизмът е като корупцията, госпожо Николово, той няма цвят обикновено.
Госпожа Мургина, ще коментирате ли или да приключваме по този въпрос?
МАРИЯ МУРГИНА: Аз само мога да благодаря за това изказване, защото то е в духа на това, за което ние апелираме. Наистина бих искал ада ви уверя, че всички, преобладаващата част от мерките, които предлагаме, са насочени към подобряване ефективността в борбата със сивата икономика, която генерира средства както за корупция, така и за престъпления. Това е, което мога да кажа.
Благодаря.
ПРЕДС. БОЙКО ВЕЛИКОВ: Колеги, други въпроси?
Искам да ви върна към първоначалното предложение да изискаме от председателя на Народното събрание да разпредели в комисията предложенията, които се очаква да постъпят като законопроекти, дали внесени през МС или през народни представители, да бъдат на вниманието и на Комисията за борба с корупцията и комисията да се произнесе по тези текстове и изменения и допълнения, които имат антикорупционен характер. Колеги, мисля, че няма проблем в това отношение.
Искам да благодаря на участниците, но имам една молба. Ние ще продължим в закрито заседание, тъй като ще гледаме класифицирана информация, постъпила от Националната агенция по приходите, обръщам се към госпожа Мургина, не знам останалите колеги дали имат право на допуск до класифицирана информация. Така че ако нямат, ще ги помоля да напуснат и да остане само госпожа Мургина.
МАРИЯ МУРГИНА: Аз съжалявам, че не съм предварително подготвена за случая, който ще гледаме, но бих помолила да останат Ники Петков и Росен Иванов. И двамата освен мен имат допуск.
(закрито)
.
.
.
Колеги, други въпроси няма.
Следващата седмица няма да има заседание, тъй като аз ще отсъствам.
Закривам заседанието.
(Закрито в часа)
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
(Бойко Великов)
Стенограф:
(Р. Никова)