Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия за борба с корупцията
12/03/2009

    ЧЕТИРИДЕСЕТОТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    КОМИСИЯ ЗА БОРБА С КОРУПЦИЯТА
    -------------------------------------------------------------------




    П Р О Т О К О Л

    № 112


    На 12 март 2009 година се проведе заседание на Комисията за борба с корупцията при следния

    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Парламентарен контрол относно резултатите от проучването на Комисията за борба с корупцията по преписка
    № 857/07.

    2. Актуални проблеми и текущ парламентарен контрол.

    3. Информация за получен сигнали, материали и предложения и отговори от сезирани институции в периода 05.03.2009 г. – 11.03.2009 г.

    На заседанието присъстваха: Любомир Дацов заместник-министър на финансите, Гинка Драганинска – изпълнителен директор на АДФИ, Елена Зарева – държавен финансов инспектор, извършил инспекцията в Свободна зона – Русе, Теменужка Петкова – директор на дирекция „Организация и извършване на инспекционна дейност”, Евдокия Кьосева – директор на дирекция „Правна”..

    Заседанието беше открито и ръководено от Бойко Великов – председател на Комисията за борба с корупцията.


    * * *


    ПРЕДС. БОЙКО ВЕЛИКОВ: Уважаеми колеги, имаме необходимия кворум.
    Откривам заседанието на Комисията за борба с корупцията.
    Предлага се настоящето заседание да премине при следния

    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Парламентарен контрол относно резултатите от проучването на Комисията за борба с корупцията по преписка № 857/07.
    2. Актуални проблеми и текущ парламентарен контрол.

    3. Информация за получен сигнали, материали и предложения и отговори от сезирани институции в периода 05.03.2009 г. – 11.03.2009 г.
    Има ли други предложения по дневния ред? – Да считаме, че няма.
    Дневният ред се приема.
    Има един сигнал, който е свързан с допълнителната информация, която получихме, обобщихме и ще ви бъде предложена, тъй като е за служебно ползване, допълнително по сигнала на Демократи за силна България за няколко имота, по които се извършва проверка.
    Имате един материал, който сме поставили към точка „Актуални” за информация – за глобалната организация на парламентаристи за борба с корупцията. .
    Допълнително ще ви бъде раздаден още един материал във връзка с извършени проверки в окръжна прокуратура – Стара Загора от Върховната касационна прокуратура и предприетите действия. Имайки предвид необходимостта, поне според експертно становище, от позицията на Комисията за борба с корупцията. Това е към „Актуални въпроси”.

    Започваме с първа точка от дневния ред:
    ПАРЛАМЕНТАРЕН КОНТРОЛ ОТНОСНО РЕЗУЛТАТИТЕ ОТ ПРОУЧВАНЕТО НА КОМИСИЯТА ЗА БОРБА С КОРУПЦИЯТА ПО ПРЕПИСКА № 857/07.
    Получен е сигнал от народния представител Атанас Атанасов. Сигналът е от 1 февруари 2007 година. Имате справка, която е предоставена на народните представители, за всички действия, които комисията е предприела по този сигнал, и предложенията, които правим на база на получената информация, основно от Държавна агенция „Финансова инспекция”, ревизията, която е направена, проверки, които е извършвала и прокуратурата, и икономическата полиция на МВР. Няколко структури са си прехвърляли сигнала.
    Но да не навлизам в подробности. Може би така, както сме приели като процедура, с няколко думи господин Атанасов да направи встъпление и мотивите, разбира се, да разгледаме сигнала на заседание. Защото знаете, че в редки случаи ние разглеждаме сигнали на заседание на комисията.
    След това предлагам да чуем накратко госпожа Драганинска. Имайки предвид одита, да чуем и представителите на изпълнителната власт за действията, които са предприети.
    Господин Атанасов, заповядайте.
    АТАНАС АТАНАСОВ: Благодаря, господин председателю. Аз благодаря на председателя и на ръководството на комисията, че се внася тази преписка за парламентарен контрол. Защото според мене, разглеждайки извършената проверка и всички материали, ще видим цялостен разрез на едно управление на държавно предприятие и начина, по който то се управлява. Констатирани са много тежки злоупотреби. И по какъв начин принципалът – Министерството на финансите, управлява собствеността чрез това предприятие. Ако това е модел на управление във всички държавни предприятия, би следвало да се мисли, че трябва да бъдат приватизирани абсолютно всички. Но това е мастно мнение.
    На първо място, аз искам остро да реагирам за това, че за пореден път министърът на финансите отсъства. Един път беше отлагано разглеждането на тази преписка поради негова заетост. Днес отново го няма – имало заседание на друга комисия.
    Господин председателю, доколкото знам, другата комисия е през една врата. Можем ли да помолим, като бъде изслушан там, да дойде тук? Защото той е отговорен за всичко това, което се случва в това предприятие. Аз няма какво да чуя сега от Агенцията „Държавна финансова инспекция”, нито пък от заместник-министъра на финансите. Знам какво ще ми обясни. Принципалът е министърът, а не министерството, министърът е едноличен орган. Отделно от това всички действия са в неговите ръце.
    Аз имам към него въпроси защо не са извършени определени действия в определен период от време, защо са освободени от борда на директорите точно през миналата седмица две лица и точно кои са тези лица.
    Така ме молбата ми е да се свържем с Комисията на господин Овчаров и като приключи там изслушването на министъра на финансите, да дойде в нашата комисия. Това ми е молбата.
    Иначе искам да кажа, че аз имам много въпроси и след като изслушаме тук лицата, които са поканени, ще ги задам и накрая ще направя обобщение. Благодаря ви.
    ПРЕДС. БОЙКО ВЕЛИКОВ: Заместник-министър Любомир Дацов е тук. Аз се обръщам с въпрос към господин Дацов – има ли той готовност да отговори, познавайки преписката, на тези въпроси, тъй като предполагам, че господин Орешарски Ви е запознал със случая? И ако има такава отговорност, да отговори. Ако господин Атанасов не е удовлетворен от отговорите, които получи, аз предлагам да продължим по-нататък и да настояваме от господин Орешарски да получим тези необходими отговори.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЛЮБОМИР ДАЦОВ: Аз действително искам да извиня господин министъра. Тъй като в Комисията по бюджет и финанси ще се гледат и промени, които са свързани с данъчни закони, затова той се намира там, тъй като трябва да представи тези промени.
    Освен това аз мога да ви дам информация, поне с това, с което аз разполагам, имената на лицата, които са освободени. Ако ми позволите да кажа, това са двамата представители на Министерството на финансите в борда на Свободна зона – Русе: става въпрос за госпожа Венета Мацулова и госпожа Диана Иванова. Те са освободени като членове на Съвета на директорите на Свободна зона – Русе, като съответно във връзка с тяхната отговорност са задържани възнагражденията, които служат като гаранция за добро управление по чл. 240 от Търговския закон в полза на дружеството.
    Така с писмо на господин министъра са предприети действия за отстраняване на всички нередности, констатирани от извършената финансова инспекция. Имаме готовност да докладваме към този момент какви действия са предприети от страна на управителния съвет на дружеството. Крайният доклад ще бъде готов към 30 март т.г.
    ПРЕДС. БОЙКО ВЕЛИКОВ: Давам думата на госпожа Драганинска.
    ГИНКА ДРАГАНИНСКА: Уважаеми дами и господа депутати, членове на парламентарната комисия! Аз съм се постарала съвсем накратко, защото материалът, който сме ви представили, е много обширен, в рамките на 3 странички да ви запозная със задачите, които бяха възложени, съвсем синтезирано резултатите, какви действия са предприети и какво е направено досега.
    Финансовата инспекция на Свободна зона – Русе е възложена със заповед от 26 октомври 2007 година на директора на Агенцията за държавна финансова инспекция на основание чл. 5, т. 4 и 5 от закона, във връзка с писмо от 06.07.2007 година на министъра на финансите и в изпълнение на постановление от 12 октомври на Окръжна прокуратура – град Русе.
    Задачите на инспекцията са 13 на брой, от които първите 7 са във връзка с писмото на министъра на финансите и останалите 4 са възложени с постановлението на Окръжна прокуратура – Русе.
    Задачите са, както следва:
    1. Проверка относно спазване изискванията на чл. 234, ал. 2 и 3 и чл. 237, ал. 2 и 4 от Търговския закон от страна на членовете на Съвета на директорите.
    2. Проверка за законосъобразност при използването на транспортните средства и сградния фонд на зоната.
    3. Проверка за законосъобразност относно доставката, съхранението, разходването и отчитането на горива.
    4. Проверка за законосъобразност относно сключените договори с клиенти и доставчици, учредено вещно право на ползване върху недвижими имоти на дружеството и тяхното изпълнение.
    5. Проверка на разчетите с клиенти, доставчици и персонал.
    6. Проверка и анализ на отчетените приходи, извършените разходи и отчетените финансови резултати.
    7. Извършване на материална проверка на наличности от стоки, поставени под режим „Митническо складиране”.
    8. Нарушения при проведените процедури за възлагане и изпълнение на обществени поръчки за периода месец май 2005 – 2006 година при избора на изпълнител на строителство на обект „Административна сграда” в Източна промишлена зона, местността „Калето” и обект „Корабен претоварен комплекс”, както и последващото изпълнение на сключения договор с фирмата изпълнител на съответния обект. Има ли нарушения при закупуването на моторни превозни средства от Свободна зона – Русе.
    9. Използване на нормативните актове, които уреждат бюджетната, финансово-стопанската или отчетната дейност на Свободна зона – Русе.
    10. Нарушения на нормативните актове, които уреждат бюджетната, финансово-стопанската или отчетната дейност на Свободна зона – Русе.
    11. Причинени вреди на имуществото на Свободна зона – Русе.
    При финансовата инспекция са извършени проверки по всички поставени в заповедта за възлагане на инспекцията задачи. Резултатите са отразени в доклад от 19 септември 2008 година, който съдържа направените констатации и подкрепените доказателства и заключение от 5 декември 2008 година, изготвено от финансовия инспектор.
    В резултат на извършените при финансовата инспекция проверки са установени виновно причинени вреди на Свободна зона – Русе, възлизащи на обща стойност 6 млн. 37 хил. 335 лв., в това число:
    - От неизгодно сключени договори с клиенти в нарушение на утвърдените общи условия и действащи тарифи на Свободна зона в размер на 4 млн. 351 хил. лв.;
    - Несъбрани такси от клиенти за оказана услуга регистрация на договор в размер на 2738 лв.;
    - Неоснователно заплатена сума за услуга, без да са налице документи, доказващи извършването й в размер на 4900 лв.;
    - Заплатена сума на доставчик по сключен договор за строителни и монтажни работи над договорената цена в размер на 469 515 лв.;
    - Отписани вземания на клиенти без взето решение на Съвета на директорите на Свободна зона – Русе в размер на 28 878 лв.;
    - Изплатени финансови средства във валута за извършени командировки в чужбина в нарушение на разпоредбите на наредбата за служебните командировки и специализации в чужбина в размер на 9211 лв.;
    - Изплатени парични средства в лева за извършени командировки в страната в нарушение на разпоредбите на наредбата за командировките в страната в размер на 15 798 лв.;
    - Неоснователно заплатени разговори с мобилни апарати на членовете на Съвета на директорите и закупен мобилен апарат със заплатен златен номер в размер на 21 955 лв.;
    - Липсващи монети и позлатени часовници в размер на 8688 лв.;
    - Неоснователно внесени алтернативни данъци в размер на 28 747 лв.;
    - Неоснователно получени суми за поевтиняване на храна, за купуване на лекарствени средства и карти за почивка в размер на 13 707 лв.;
    - Неоснователно получени парични средства за дрехи в размер на 949 лв.;
    - Неоснователно извършени социални разходи за очила в размер на 17 518 лв.;
    - Неоснователно извършени и недоказани разходи за коледна елха в размер на 9600 лв.;
    - Неоснователно извършени разходи за екскурзия в чужбина в размер на 175 лв.;
    - Неоснователно изплатени парични средства за неизвършени строително-монтажни работи в размер на 803 632 лв.;
    - Неоснователно изплатени парични средства за неизвършени строително-монтажни работи и надплатени суми в размер на 263 хил. лв.
    При извършената финансова инспекция е потърсена пълна имуществена отговорност по реда на чл. 21 от Закона за Държавна финансова инспекция, като са съставени 12 актове за начет на обща стойност 53 395 лв. срещу членовете на Съвета на директорите и различни длъжностни лица на Свободна зона – Русе.
    Актовете за начет са съставени във връзка с установените при инспекцията случаи, в които подотчетни лица не са отчели с редовни разходно-оправдателни документи получените от тях средства за командировка в страната и чужбина, от неоснователно получени парични средства за социални разходи и от липса на монети и позлатени часовници.
    До приключване на инспекцията четири длъжностни лица възстановиха дължимите от тях парични средства в размер на 4125 лв., а три лица възстановиха частично неправомерно получените от тях парични средства в размер на 1879 лв., или общо 6004 лв. са възстановени. Остават за възстановяване в полза на дружеството 47 391 лв.
    Какви действия са предприети в съответствие със Закона за Държавната финансова инспекция.
    По отношение на съставените 12 броя актове за начет са предприети следните действия:
    На основание чл. 18, ал. 1, т. 1 от Закона за Държавната финансова инспекция, с 8 броя писма от 16.12.2008 г. са дадени указания на изпълнителния директор на дружеството в срок до 30 декември да осчетоводи сумите по 8 броя актове за начет, невъзстановени до приключване на инспекцията, като вземания по липси и начети.
    С писмо от 6 януари на Свободна зона агенцията е уведомена, че указанията са изпълнени.
    На основание чл. 18, ал. 1, т. 4 от закона, с 8 броя писма от 16.12.2008 г. са дадени предложения на изпълнителния директор на дружеството да предприеме действия за изпращане на 8 броя актове за начет, невъзстановени до приключване на инспекцията, на съответния съд за издаване на заповед за незабавно изпълнение по реда на чл. 418 от ГПК.
    В писмо от 12 февруари 2009 г. на зоната агенцията е уведомена, че указанията са изпълнени.
    По отношение на установените нарушения и вреди, за които не е налице основание за реализиране на пълна имуществена отговорност, по реда на Закона за Държавна финансова инспекция са предприети следните действия:
    На основание чл. 18, ал. 1, т. 4 от ЗДФИ, с писмо от 22.12.2008 г. е направено предложение до изпълнителния директор на Свободна зона да предприеме действия за привличане към дисциплинарна отговорност на Виолетка Димитрова – главен счетоводител на дружеството, за установените при проверката нарушения, свързани със съставянето на некоректни счетоводни статии и отчитане на нереални финансови резултати за съответните отчетни периоди, както и подаване на некоректна информация на ръководството на дружеството за извършени стопански операции.
    До момента Агенцията „Държавна финансова инспекция” не е уведомена за предприети действия.
    На основание чл. 18, ал. 1, т. 1 от закона, с писмо от 22 декември са дадени 9 броя указания на изпълнителния директор, свързани с предприемане на действия с цел:
    1. Разработване и утвърждаване на правила за работа на Съвета на директорите на зоната в съответствие с разпоредбите на чл. 244, ал. 2 от Търговския закон и чл. 20, ал. 1 от Устава на дружеството. С писмо от 10.02.2009 г. на Свободна зона АДФИ е уведомена, че указанията са изпълнени, като към писмото са приложени утвърдените правила.
    2. Разработване и утвърждаване на разходни норми за горива и смазочни материали на автомобилите – собственост на зоната. С писмо от 30 януари 2009 година на зоната агенцията е уведомена, че указанието е изпълнено.
    3. Анализиране и преразглеждане на сключените договори с клиенти и доставчици. С писмо от 17 февруари на зоната АДФИ е уведомена за изпълнение на указанието.
    4. Анализиране и определяне на действителните размери на направените инвестиции от български и чуждестранни клиенти, наели терени и сгради на територията на дружеството. С писмо от 4 февруари 2009 година на зоната агенцията е уведомена за изпълнение на указанието.
    - Да се извършат инвентаризации на дълготрайните материални активи, с цел установяване на фактическата наличност; с писмо от 12 януари 2009 година на зоната агенцията е уведомена за изпълнение на указанието.
    - Да се предприемат действия, включително и по съдебен ред, за събирането на дължимите от клиенти и подотчетни лица задължения към Свободна зона – Русе, в размер на 498 998 лв. С писмо от 19 януари на Свободна зона АДФИ е уведомена за изпълнение на даденото указание. В срок до 31 март 2009 година да се предприемат действия, включително и по съдебен ред, за възстановяване на сумата от 803 023 лв. от строително предприемачески холдинг ЕООД, представляваща актувани и заплатени в повече строителни и монтажни работи от действително извършените.
    - До момента агенцията не е уведомена за предприети действия.
    8. В срок до 31 март да се предприемат действия, включително и по съдебен ред, за възстановяване на сумата от 263 023 лв., представляваща актувани и заплатени в повече строителни и монтажни работи от действително извършените.
    До момента агенцията не е уведомена за предприети действия.
    В срок до 31 март 2009 година да се предприемат действия, включително и по съдебен ред, за възстановяване на сумите от длъжностни лица Чавдар Йорданов Георгиев – специалист оперативно-инвестиционни дейности, в размер на 469 515 лв. и Виолетка Георгиева Димитрова – главен счетоводител, в размер на 531 308 лв., представляващи нанесена вреда на Свободна зона от неоснователно изплатени суми. До момента агенцията не е уведомена за предприети действия.
    В изпълнение на постановлението на Русенска окръжна прокуратура, с писмо от 16 декември, заверено копие от доклада, ведно с приложенията към него, и заключението на финансовия инспектор от 5 декември са изпратени на Русенска окръжна прокуратура по компетентност.
    На основание чл. 20, ал. 3 от Закона за Държавната финансова инспекция, с писмо от 5 януари министърът на финансите е уведомен за резултатите от финансовата инспекция на Свободна зона – Русе, в качеството му на орган, упражняващ правата на собственост на държавата в капитала на търговското дружество. В същото писмо, на основание чл. 18, ал. 1, т. 4 от закона, е направено предложение до министъра да предприеме действия за привличане към имуществена отговорност членовете на Съвета на директорите на Свободна зона – Русе, за установените причинени по тяхна вреда вини на дружеството, извън тези, за които е потърсена пълна имуществена отговорност по реда на закона.
    С писмо от 19 януари 2009 година на министъра на финансите, агенцията е уведомена, че предвид резултатите от извършената финансова инспекция е изпратено писмо до изпълнителния директор на Свободна зона – Русе с искане за свикване на извънредно заседание на Съвета на директорите за вземане на съответните решения за отстраняване на слабостите по управлението. Съгласно информацията в писмото, в срок до 15 февруари 2009 година изпълнителният директор на дружеството следва да представи в Министерството на финансите подробен доклад относно взетите от Съвета на директорите решение за набелязване на мерки и предприемане на конкретни действия за изпълнение на указанията на агенцията, а в срок до 31 март следва да бъде представен доклад относно изпълнените действия по възстановяване на причинените на дружеството имуществени вреди и изпълнението на дадените указания.
    От страна на Министерството на финансите бе предоставена информация на агенцията за предприетите от министъра на финансите действия във връзка с направеното от агенцията предложения, изразяващи се в следното:
    1. В качеството си на едноличен собственик на капитала на Свободна зона, министърът на финансите е приел решение, отразено в протокол от 3 февруари 2009 година. Със същото за виновно причинените вреди на дружеството са освободени в полза на Свободна зона – Русе гаранциите за управление, внесени от членовете на Съвета на директорите, в размер на тримесечното им брутно възнаграждение.
    2. В качеството си на едноличен собственик на капитала на Свободна зона – Русе, министърът на финансите е приел решение, отразено в протокол от 6 март. Със същото е изменен уставът на Свободна зона – Русе в частта, свързана със състава на Съвета на директорите. Същият е намален от пет на три члена и от него са освободени Венета Саздова Мацулова и Диана Иванова Иванова.
    Това е накратко информацията относно въпросите, по които ние сме работили.
    Сега искам да ви информирам, че след изтичане на определения срок – 31 март, от органите на агенцията предстои да бъде извършена отново финансова инспекция в зоната за проверка изпълнението на дадените указания.
    ПРЕДС. БОЙКО ВЕЛИКОВ: Аз ще Ви помоля, господин Дацов, ако имате нещо да добавите към това, което беше казано. Защото от това, което чух, мисля, че то изчерпва действията, които е предприел министърът.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЛЮБОМИР ДАЦОВ: Нямам какво друго да добавя. Всичко това, което госпожа Драганинска каза, е следствие на изпълнението на заповедта на министъра на финансите за предприемане на определени действия.
    Само трябва да ви информирам, че ако има такъв въпрос: защо е променен съставът само на трима души в управителния съвет, това е вследствие на предприети стъпки в момента три от зоните да бъдат прехвърлени към Министерството на икономиката. В момента тези действия предстоят.
    Друго нямам какво да добавя.
    ПРЕДС. БОЙКО ВЕЛИКОВ: Колеги, имате думата за въпроси. Господин Атанасов, заповядайте.
    АТАНАС АТАНАСОВ: Благодаря Ви, господин председателю. Аз имам два въпроса и ще направя изказване.
    Госпожо Драганинска, ако аз направя предложение да наградите госпожа Зарева, не знам дали няма да го изтълкувате с обратен знак.
    Смятам, че ревизията е направена професионално. Обаче имам въпрос към Вас. Когато Вие бяхте през миналото лято в отпуска, информирахте ли се кой на какво основание и с какъв акт беше спрял ревизията? Което наложи аз да пускам през ваканцията писмен въпрос до министъра на финансите защо е спряна ревизията. И бях посочил във въпроса, че моля да не се възлага отговора на главния секретар на Министерството на финансите, защото е заинтересован.
    Моля да ми отговорите на този въпрос, впоследствие, разбира се.
    Сега, тъй като го няма министърът на финансите, аз ще попитам господин Дацов, ако може да каже защо са освободени само двама членове на Съвета на директорите. Аз ще се спра на конкретните имена, да обясня кои са, какво са правили в тази зона, защото Вие нищо не казахте по тази тема. Но защо само те? И защо господин министърът е пратил писмо до изпълнителния директор с искане да се свика заседание на Съвета на директорите, след като в този Съвет на директорите, всичките тези, които остават, имат актове за начет. Единият от тях – Райчо Райков, има 12 акта за начет. Вие оставате тези хора в Съвета на директорите и смятате, че те сега ще предприемат действия срещу себе си!
    А да ви кажа кои са освободените. Диана Иванова Иванова, която е била член на Съвета на директорите години наред и която вие сега освобождавате, е шеф на инспектората на вашето министерство. Ами чудесно, тя докато е шеф на Инспектората, през тези години, при тези безобразия тя какво правеше в този съвет? - Получаваше заплата. Грижеше ли се за държавната собственост и нейното управление?
    Освен всичко друго ,което беше прочетено тук, аз искам да ви посоча определени констатации. В процеса на извършване на финансовата инспекция се установи, че Свободна зона – Русе – ЕАД е сключила 174 броя договори с български и чуждестранни клиенти, които договори са сключени в нарушение на закона, без търг, без конкурс. Впоследствие по тези договори са правени анекси за още по-голямо намаляване на наемни цени. Затова щетите са 6 млн. и кусур лева.
    Разбирате ли за какво става въпрос? И шефът на Инспектората на министерството е в този Съвет на директорите! Какво прави тази жена там?! И сега само с изваждането й от съвета ли се решава въпросът?
    А Венета Мацулова, също висш служител от Министерството на финансите.! Тя е също в Съвета на директорите и всичко това е ставало с нейно съгласие. Сега ги вадите и с това решавате въпроса!
    И пак казвам, тези, които ги оставяте в тричленката, имат по-голяма отговорност от другите. А ги оставяте! Те ще управляват държавното предприятие, при условие, че, както ви казах, единият от тях има 12 акта за начет – бившият изпълнителен директор! Който навсякъде обяснява, че заради политическата му принадлежност няма да му се случи нищо, докато не минат изборите. Но това е политическа тема и не искам да я слагам на масата.
    Аз съм възмутен от поведението на министъра на финансите. И не тук сега да ми обяснявате, че написал писмо на подчинения си. Всички трябва да бъдат уволнени и да се искат от прокуратурата действия, а не тук да си водите кореспонденция! Защото има разпиляване – най-малкото, което е, да не говорим за присвояване, за неизгодни договори. Най-малкото, което е, е разпиляване на държавно имущество. Най-малкото – 219. Затова не иска да дойде министърът днес на заседанието, защото знае за какво става дума!
    А поведението на МВР, на прокуратурата! Вижте какви писма пише прокуратурата! На какво прилича цялата тази история? Имало данни, но те не били достатъчни! А нещата са очевадни, написани в ревизионния акт! Но това е друга тема. Тук няма представител на прокуратурата.
    Прокуратурата възложила на Министерството на вътрешните работи – тук има хора с прокурорски опит, които ще ви се смеят. Но възложила прокуратурата на Министерството на вътрешните работи, а оперативният работник от Икономическа полиция, чиято фамилия е Панайотов, отишъл да се срещне в предприятието и казал: Глупости са това, няма никакви престъпления тук! – Той е предубеден, още преди да му е възложена проверката! И ние ще очакваме някой да защитава държавната собственост!
    Неслучайно аз бях посочил във въпроса, който зададох през лятото на министъра на финансите, да не се възлага евентуалния отговор на моя въпрос на главния секретар на министерството. Защото има протоколи от заседания на Съвета на директорите на Свободна зона – Русе, където присъствал главният секретар, в какво качество – не мога да разбера, защото той не е член на съвета на директорите, и е давал указания какви решения да се вземат. И то точно в интерес на съконтрахенти, които са ощетили държавата. Главният секретар на вашето министерство! И това е протоколирано в протоколите. Не знам дали на вас ви е известно това. На мене ми е известно.
    Главната счетоводителка на това държавно предприятие – фактите са фрапиращи за тази жена! Просто е изумително това, което е посочено.
    Не искам да казвам какво би се случило с такъв тип хора в едно друго време, защото не ми отива на мене да коментирам тези неща.
    Аз затова започнах в началото така. Тази финансова ревизия, която е направена, показва по какъв начин се управлява държавната собственост в България. И то на едно предприятие, чийто принципал е министърът на финансите. Представям си какво се случва в други зони и т.н.
    Не искам да се спирам върху конкретни факти. Те са посочени тук много детайлно. Но ако човек седне да ги чете внимателно, ще му направи впечатление – облагодетелстваните фирми са фирмите от съзвездието на „Мултигруп”, на Първа източна международна банка, все такива едни известни субекти в нашия стопански живот. Много случайно. И много ми е интересно какво прави в Съвета на директорите Божидар Данев. Какво прави Божидар Данев в този Съвет на директорите? Какви са тези неща? На заплата! Изумителни неща!
    Аз, освен всичко друго, господин председателю, смятам, че ще трябва да поискаме и от прокуратурата, и от МВР – и то остро да поискаме от тях – да предприемат съответните действия. Защото имаше един период от време, в който на мене ми стана известно, че прокуратурата имала физически проблем да получи документите от тази ревизия. Били много класьорите, нямало кой да ги занесе! Някакви такива неща. докато такъв тип проблеми очакваме да се разрешават на местно ниво, никога няма да бъдат разрешени. Защото там има едно усукване на свински черва, с извинение за израза.
    ПРЕДС. БОЙКО ВЕЛИКОВ: Имате думата, господин Дацов.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЛЮБОМИР ДАЦОВ: За съжаление аз на много от тези въпроси не мога да дам отговор, най-малкото защото от два дни имам на разположение ревизията и знам за тази зона почти толкова, колкото и останалите. Само искам да кажа, че за повече от тези действия специално изпълнителният директор няма извинение.
    Що се отнася за самия борд на директорите, явно има специално по отношение към това, което е ставало със сключване на договори на цени, по-ниски от определената от самите тях тарифа. Честно казано, като управленец за мене това е просто необяснима. Защото ако са искали да сключват на по-ниски цени, те са могли сами да променят тарифата, която е била одобрена от самите тях.
    Така че тук явно има нещо, което и аз не мога да обясня. Не мога да обясня защо са правили нещо, което е било в техните ръце. И в края на краищата вследствие на това те са предизвикали въпросния доклад и въпросния начет. Явно е, че действително някои от тях не са си гледали достатъчно добре работата. Иначе поне биха променили тази тарифа, което би било нормално. Има съответните управленчески подходи.
    Иначе по отношение на господин главния секретар, все пак трябва да ви информирам, че в рамките на Министерството на финансите той има служебни задължения и отговаря за управление на собствеността в Министерството на финансите.
    АТАНАС АТАНАСОВ: Дава указания в интерес на държавата. Чел съм протокола.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЛЮБОМИР ДАЦОВ: Господин Атанасов, аз не съм бил там, не мога да коментирам това нещо.
    АТАНАС АТАНАСОВ: Защо не го прочетохте?
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЛЮБОМИР ДАЦОВ: Едва ли мога всичките материали да ги прочета за един ден.
    АТАНАС АТАНАСОВ: Вие сте заместник-министър и казвате: аз не съм готов.
    ГИНКА ДРАГАНИНСКА: Уважаеми дами и господа, уважаеми господин Атанасов. На конкретния въпрос за спирането на инспекцията през лятото. Да, аз наистина бях в отпуска и прецених, че е по-добре госпожа Радева да работи техническа работа в София. Защото фактическите проверки до 31 юли бяха приключили. От мене се иска отговор на въпроса. Не знам какво Ви е представил главният секретар на министерството като отговор, но аз Ви казвам това, което е. В рамките на един месец госпожа Зарева трябваше да подреди 3000 и кусур приложения по екземпляри в класьорите, да се направят описи, да се подготвят материалите за съставянето на актове за начети и за връчването, което не беше никак малка процедура. Просто реших, че не трябва да й тече времето.
    Освен това това, което имах предвид тя да не е там през този месец, беше, защото тя беше споделила с мене, след това го написа, беше споделила и с госпожа Кьосева, тя ме заместваше по това време, тя присъства тук, че е заплашвана. И ние изпратихме до прокуратурата писмо. Госпожа Зарева седна, написа го, аз го изпратих до прокуратурата. И считам, че съм постъпила правилно, като я извадих да не е на територията на Русе, да дойде да работи спокойно тук и да й помагат колегите.
    Това е, което мога да ви кажа.
    ПРЕДС. БОЙКО ВЕЛИКОВ: Имате ли отговор от прокуратурата за предприети действия, свързани с този въпрос за заплахите на Зарева.
    ГИНКА ДРАГАНИНСКА: Да, има отговор.
    ПРЕДС. БОЙКО ВЕЛИКОВ: Отказ да се образува производство.
    ГИНКА ДРАГАНИНСКА: Да.
    ПРЕДС. БОЙКО ВЕЛИКОВ: Заповядайте, госпожа Кьосева.
    ЕВДОКИЯ КЬОСЕВА: Беше спряна инспекцията, тъй като госпожа Драганинска отсъстваше. Аз съгласувах с директорката на дирекцията, в която госпожа Зарева работеше. Единственото мое основно основание беше поради заплахи за нейната сигурност на място в Русе. Лично аз й се обадих в Русе да се върне в София. Уведомих я, че заповедта е считана от еди-коя си дата. Тя може да каже, разбира се, вече съвсем точно. След което бяха предприети действия към Русенската прокуратура заради заплахи.
    Аз съм подписала, изпълнявайки длъжността заместваща госпожа Драганинска, когато тя беше в отпуска.
    ПРЕДС. БОЙКО ВЕЛИКОВ: Господин Христов, имате думата.
    МИНЧО ХРИСТОВ: Уважаеми колеги, аз лично съм впечатлен от конкретния случай. Става дума точно за заплахите и реакцията на прокуратурата.
    Предлагам ние да се заинтересуваме от този конкретен случаи –кои прокурори или кой прокурор е имал отношение и по какъв начин е стигнал до заключението, че няма основание за образуване на следствие.
    Казвам ви го във връзка и с друг случай, който няма пряко отношение към случая, но всъщност има пряко отношение към прокуратурата. Вчера в Би Ти Ви аз гледах един репортаж, където един инструктор за шофьорски курсове си беше поискал подкуп от 300 лв. Всичко това беше документирано по закон, с белязани банкноти от МВР и т.н. И се оказа, че някакъв прокурор – аз тук настоявам да видим името на този прокурор и да се заинтересуваме конкретно като комисия – отново е стигнал до заключение, че нямало смисъл да се образува следствие, защото – забележете – сумата била малка! При условие, че има пенсионери, които живеят с тези пари два месеца.
    Просто ви предлагам конкретно да обърнем внимание на действията на прокуратурата в този конкретен случай, за който става дума, както и за вчерашния случай, отразен в Би Ти Ви – да изискаме информацията и да видим какви са тези прокурори, които постановяват подобни абсурди.
    ПРЕДС. БОЙКО ВЕЛИКОВ: Госпожа Николова, имате думата.
    ЕЛЕОНОРА НИКОЛОВА: Аз искам да благодаря на хората, които са свършили работата. Аз съм народен представител от Русе. Трябва да ви кажа, че е достатъчно един път да минете по така наречената главна улица, за да разберете кой кой е в този персонаж.
    Искам да кажа, че докато в държавата ни се назначават хора по политически принцип, удобни наши хора, тази картина ще продължи да шества. Защото това са толкова случайно назначени, толкова случайни провалени хора! Това, че в антуража на действие се включват и заплахите, за мене не е изненада. Аз бих се изненадала, ако те не са взели на въоръжение такъв тип поведение.
    Затова, ако искаме действително нашият парламентарен контрол да е качествен, аз държа да изискаме докрай да се образува досъдебно производство именно за заканата. Защото ние не можем оттук нататък да разчитаме, че качествените хора, които изпълняват службата си, биха я изпълнили както трябва. Това ще стане изключение, не правило, вместо да е обратното.
    Пак казвам, докато по политически причини се назначават случайни хора, докато те са там с протекции, те знаят, че са там, за да крадат.
    Искам да кажа, че Безмитна зона – Русе беше много добре ситуирана и имаше своето значение за града. Тя донесе това икономическо оживление в определен икономически период. Сега много се радвам, че зоната ще бъде елемент от индустриални паркове, защото тя е ситуирана на прекрасно място, притежава много сериозно стратегическо положение, с оглед и на изграждащия се терминал и действително ще допринесе за развитието на икономиката на този регион. Но много се надявам в тези нови назначения в тази нова икономическа зона, или както си ще да се нарича тази агенция, назначенията да не вървят по политически признак, а да вървят по професионален такъв. Крайно време е да разграничим професионалните умения на хората от тяхната политическа принадлежност. Защото докато върви това, така ще бъде. Наши хора по байганьовски – нищо ново под слънцето!
    Не искам да коментирам с имена. Но един от изпълнителните директори е толкова провалена личност, че е срам, че Министерството на финансите може да си позволи начело на такова сериозно предприятие да сложи такъв човек. Той е отишъл там, защото се знае, че ще се изгражда терминал, защото това е страшно сладка хапка и че могат да бъдат глътнати тези пари. И това се знае в целия град.
    Аз наистина ви благодаря, че сте си свършили работата.
    АТАНАС АТАНАСОВ: И вие го оставяте!
    ЕЛЕОНОРА НИКОЛОВА: И вие го оставяте – този човек, който заплашва ваш служител! Това значи, че вие самите не си защитавате служителите. Такъв може да бъде преводът.
    Аз пак казвам – слава богу, че ще имаме Закон за конфликт на интереси. Защото тези назначения са точно в ярък конфликт на интереси, като политическите зависимости триумфират и се виждат в ревизионните актове, които се правят.
    Като човек, принадлежащ към тази система и към този град, аз наистина искам да проследим докрай образуваното на производство срещу длъжностното лице, което е заплашило инспекторката, и то да си получи наказанието. Само така хората ще могат да бъдат стимулирани да си вършат работата.
    ГИНКА ДРАГАНИНСКА: Аз искам да уточня, защото не знам какво е отговорено на господин Атанасов. Но като че ли предчувствах, че ще се дебатира този въпрос и отговора, който са подготвили моите колеги, го имам в себе си.
    Искам да уточня, че министърът на финансите за заплахата не съм го уведомявала. С нея го споделихме между нас. И изискахме, като се върнах аз от отпуска, госпожа Зарева да го напише, за да уведомим. Считам, че органът, който трябва да се произнесе – не да занимавам министъра, - е прокуратурата. Това само спомогна аз да взема това решение много бързо, в рамките на минути, да разпоредя на госпожа Кьосева да дойде тук, да я изтегля, защото основната причина беше, че тя – това го знаех – си е свършила работата. Повече проверки по документи няма. Докладът е написан, всичко се носи в София, защото тук трябва да се завери, да се подпечати, да му се сложи номер и т.н.
    Но истината е, че и другото ми помогна, защото се изплаших. Аз много се изплаших.
    ПРЕДС. БОЙКО ВЕЛИКОВ: Колеги, мога да ви предложа няколко



    РЕШЕНИЯ:
    Първо, до края на месец март министърът на финансите да предприеме съответстващи на нарушенията, констатирани при финансовата ревизия, административни и съответните мерки.
    Второ, тъй като от прокуратурата са разпоредили МВР да извърши проверка, след като са получили одитния доклад, това е малко изненадващо решение на прокуратурата – при всичките тези данни, които има в одита, да изпрати ревизионния акт в Икономическата полиция за проверка. Аз не знам дали има съответните предписания към прокурорското искане. Разбирам, че няма.
    Трето, имайки предвид действията на Районна прокуратура – Русе, преди това с отказ да се образува производство, да се изпрати на вниманието на отдел Инспекторат към Върховната касационна прокуратура за извършване на проверка. Защото твърде повърхностно, бих казал, да не употребявам други квалификации, е подходено, когато е отказано да се образува производство, при положение че след това ревизията е показала съвсем други данни.
    Предлагам още едно решение. Въпросът е за формулировка. Той е свързан с образуване на досъдебно производство за предприетите действия и заплаха към госпожа Зарева като ревизор. Пак казвам, може би ще има конкретна формулировка.
    Заповядайте, госпожа Николова.
    ЕЛЕОНОРА НИКОЛОВА: Аз нямам думи. Какво значи ,след като се е получил такъв задълбочен акт, да се каже, че данните са недостатъчни! То е уникално. Ето – „Налице са данни за извършено престъпление от общ характер, но те не са достатъчни, за да започне наказателно производство”. Това, което аз съм учила в университета и съм правила през целия си живот – като има финансови нарушения, да ги пратиш точно на Комисията за финансов надзор да установи какво се случва. А тук, когато си получил документите, се чудиш какво да правиш.
    Аз искам това постановление да се изпрати на Инспектората...
    ПРЕДС. БОЙКО ВЕЛИКОВ: На Инспектората към Висшия съдебен съвет?
    ЕЛЕОНОРА НИКОЛОВА: Да.
    ПРЕДС. БОЙКО ВЕЛИКОВ: Не към прокуратурата.
    ЕЛЕОНОРА НИКОЛОВА: Този човек може да кандидатства един ден да оглави прокуратурата. Инспекторатът нали пише досието на всеки един магистрат, нали трябва да се констатира това, че е неграмотно, през пръсти свършена работа. Не може така.
    ПРЕДС. БОЙКО ВЕЛИКОВ: Предлагам да го изпратим и до двете институции. Не пречи и до двете да ги изпратим.
    А колкото до последното решение, ще помолим госпожа Драганинска да ни изпрати постановлението на прокуратурата за отказа, свързано със заплахите, за да можем да предприемем ние съответните действия.
    Колеги, имам още едно предложение, което е много дискусионно и не ми се иска да навлизам в подробности. Но аз ви предлагам една по-обтекаема формулировка.
    Знам, че в Комисията по бюджет и финанси преди известно време – не мога да кажа точно колко – е обсъждана целесъобразността от съществуването на безмитните зони въобще. Разбира се, имало е гласове „за” и гласове „против”. В момента се чуха добри думи от госпожа Николова, свързани с икономическите възможности, които се откриват с безмитните зони.
    Разбира се, моето предложение е да се прецени. Явно в рамките на тези няколко месеца едва ли е възможно, но е добре да остане като решение, ако комисията прецени за необходимо, да се прецени целесъобразността от съществуването на безмитните зони след цялостен икономически и финансов анализ, който да бъде направен по отношение на техните перспективи в бъдеще.
    Не казваме в случая нито „да”, нито „не”. Не ми се иска да навлизам в този професионален анализ.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ЛЮБОМИР ДАЦОВ: Това, което е съгласувано с Министерството на икономиката, всичките тези зони, които са изцяло държавна собственост, защото част от тях са смесена, ще бъдат прехвърлени като индустриални зони. Те ще бъдат обособени отделни части. И аз в момента не мога да кажа точно как ще бъде, но там ще има един борд на директорите, който ще е общо държавно предприятие, което ще се занимава с управлението на индустриалните паркове и зони. А вече по места ще има само регионален директор, няма да има бордове и т.н. Така че тази трансформация е в ход.
    ПРЕДС. БОЙКО ВЕЛИКОВ: Пак повтарям, колеги, аз не държа толкова на това предложение, имайки предвид, че нямах информация за това, което е предприето в бъдеще. Но ако искате, да се ограничим в рамките на тези решения дотук.
    Имате ли възражения, колеги, по тези решения? – Не виждам. Ще ги формулираме по съответния ред.
    Искам още веднъж да изразя благодарност към агенция „Държавна финансова инспекция”. Правя го не само по този конкретен случай. Не съм запознал още колегите – вчера също дойде един ревизионен акт, свързан с действия в една общинска администрация – Свищов, където също са констатирани не малко нарушения. Изобщо сме свидетели на много коректна и почтена работа, бих казал, от страна на агенция „Държавна финансова инспекция”.
    Още веднъж ви благодаря. Желая успешна работа и по-малко заплахи.

    Преминаваме към трета точка от дневния ред:
    ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПОЛУЧЕН СИГНАЛИ, МАТЕРИАЛИ И ПРЕДЛОЖЕНИЯ И ОТГОВОРИ ОТ СЕЗИРАНИ ИНСТИТУЦИИ В ПЕРИОДА 05.03.2009 Г. – 11.03.2009 Г.
    Втора точка ще я разгледаме след това.
    Няколко сигнала, на които бих искал да ви обърна внимание от справката, която имате. Няма да се спирам на всички.
    Сигнал с пореден № 2 или входящ № 1590. Сигналът е във връзка със съдия Здравкова. Счита се, че проверките, които са направени, не налагат допълнителна информация, защото няма допълнителни данни от това, което е изнесено в сигнала.
    Сигнал с пореден № 3 или входящ № 1591. Жалбата е адресирана до комисията, но фактически нейното съдържание и правните аргументи в изложението са насочени към председателя на съдиите от Върховния касационен съд. Оплакванията са свързани със съдебно решение. Тук Инспекторатът би могъл да извърши необходимата проверка.
    Сигнал с пореден № 4 или входящ № 1592. Това е сигнал от сдружение „Дива природа „Балкани”. Получена е информация за подготвени заповеди за уволнение на трите най-големи природни паркове – Витоша, Странджа и Врачанския Балкан.
    Предлагам първо да поискаме информация от ДАК за мотивите за това уволнение и след това да преценим като комисия можем ли да предприемем действия. Популярен е този случай, знаете, че имаше и протести в тази връзка.
    Сигнал с пореден № 5 или входящ № 1593. Тук става въпрос за виновно причинена щета от бившия кмет на Брезово – не зная коя е политическата му сила, нито кой е. Но има конкретни данни, които са дадени тук.
    Сигнал с пореден № 7 или входящ № 1595. В сигнала е посочено, че Столичната община е дала виза за проектиране на строеж на жилищен блок в непосредствена близост до техния блок и съществуващите в момента зелени площи. Към сигнала е приложена жалба на Столична община, решение на Софийски градски съд от 2002 година, Решение на ВАС. Твърди се, че строителното разрешение е издадено поради висша степен на корупция.
    Можем да направим една проверка в ДНСК. Но едни такива квалификации понякога ги подлагам на съмнение. Все пак да поискаме от ДНСК да ни извършат необходимата проверка и да ни дадат необходимите данни.
    Зачестяват в последно време, колеги, сигналите, свързани с дейността на арендатори на земеделски земи. Поредният е от с. Крамолин. Тук предложението ни е районната прокуратура да извърши проверка и да ни даде обратна информация. Поемат ангажименти, подписват договори, а не им плащат след това. Тук не можем да говорим директно за корупционни действия, но така или иначе, за да не го препращаме към комисия „Жалби” и т.н., по-добре директно да поискаме да бъде извършена една проверка.
    Това е по сигналите. Колеги, има един анонимен, който ще докладвам по-късно.
    Има ли по сигналите някои мнения, допълнения, предложения?
    МИНЧО ХРИСТОВ: Ако може това, което Ви казах, за този случай от вчера, нека да вземем материалите – става дума за прокурора, който е отказал да образува следствие заради това, че сумата за подкуп била малка. Нека да се поинтересуваме за този случай.
    ПРЕДС. БОЙКО ВЕЛИКОВ: Вижте го откъде е и ми го дайте като конкретна информация. Аз съм готов да го включа в следващата информация ида предприемем съответните действия. Или ако прецените, да бъде следващият сигнал с тази информация, но след като Вие подадете конкретиката.
    По отговорите. Искам да ви обърна внимание на няколко от отговорите.
    Имаме отговор във връзка с проверките на д-р Андрей Кехайов. Имаме един отговор от общинския съвет – Пловдив. Взето е решение да бъде освободен д-р Георги Янков Райчев като управител на диспансера на 13 ноември с решение съответно от същата дата във връзка с тези действия, които са предприели.
    Давам го като пример за това, че общината все пак е откликнала с някакви мерки по отношение на тези нарушения, които са допуснати.
    Втория отговор, на който обръщам внимание, е с пореден № 5 или входящ № 1372 във връзка със сигнала на партия „Ред, законност и справедливост” по отношение на проверките по Пламен Юруков. Установено е, че са възложени ревизии на три акционерни дружества. Срокът на приключване на ревизиите е 9 февруари, което означава, че можем да поискаме резултатите от тях.
    Възложена е била проверка за установяване на факти и обстоятелства, свързани с физическото лице, като е изискана информация от 25 търговски банки и други източници да бъде извършена съпоставка на получените доходи и придобитото към 31 декември 2007 година имущество.
    Срок за извършване на проекта – 25 февруари. Тогава ще приключи.
    Отговор с пореден № 9 или входящ № 1418. Колеги, това беше един сигнал, ако си спомняте, на ст.н.с. Милчо Минчев, д-р на медицинските науки, завеждащ лаборатория за клетъчна и генна терапия в Специализирана болница за активно лечение на хематологични заболявания. Имали са „неблагоразумието” да го направят заместник-директор. Той събрал всички документи, които беше ни предоставил. Наложи се да предприемем действия, свързани и с прокуратурата, и с Агенция „Държавна финансова инспекция”. В писмото на Агенция „Държавна финансова инспекция” се казва, че е започнала тази инспекция. Надявам се да има резултат, за щото фактите и данните в този случай бяха съвсем конкретни.
    Доколкото имам информация, междувременно сигнализаторът го освободиха от работа с влошено здравословно състояние и т.н. Аз имах допълнително личен разговор с него и поисках да бъдат предприети много бързи мерки по отношение на този сигнал, пак казвам, защото имаше не малко нарушения. Надявам се вече да има и конкретни резултати по този случай. Не може само когато се чуе за така наречената клетъчна генна терапия или стволови клетки, веднага да се гледа като на хора, които извършват престъпление. Защото там има една конкурентна дейност, която е обвита с доста сериозни съмнения.
    И последният сигнал, на който обръщам внимание, е с входящ № 1541. Сигналът съдържа твърдения за корупционни практики, използване на служебното положение и конфликт на интереси от директора на РИОКОС – Пловдив. Имаме също така писмо от Агенция „Държавна финансова инспекция” на базата на данните, които сме подали със сигнала, че са преценили и са започнали финансова инспекция в РИОКОС – Пловдив. Датата е 27 февруари.
    Това е, колеги, по отговорите, които сме успели да обработим. Не успяваме да обработим всички отговори, които получаваме, но по-голямата част от тях са на ваше разположение.
    Това са сигналите и отговорите. Анонимния ще го докладвам след малко.
    Има ли още допълнения към сигналите, с това ,което господин Христов направи, което ще включим към сигналите със следващия пореден номер? – Няма.

    Колеги, преминаваме към втора точка от дневния ред:
    АКТУАЛНИ ПРОБЛЕМИ И ТЕКУЩ ПАРЛАМЕНТАРЕН КОНТРОЛ.
    Предоставям на вашето внимание, колеги, преписка с входящ № 1556. Тя е образувана по сигнал на прокурора от окръжна прокуратура – Стара Загора срещу действията на административния ръководител на прокуратурата Николай Божилов. Сигналът беше анонимен. Те са писали и до главния прокурор, писали са и до Инспектората. Преценено е да се изиска информация от главния прокурор. Имате пълна преписка. Предоставили сме ви и доклада от Емил Иванов – ръководител на сектор „Вътрешен контрол” при отдел „Инспекторат” на Върховната касационна прокуратура.
    Трудно е бързо човек да се запознае с подробния доклад, който му е изпратен, но той ни дава достатъчно основание да го поставя на вашето внимание, да се обсъди за решение за изпращане на материалите след проучването на Висшия съдебен съвет за образуване на дисциплинарно производство по Закона за съдебната власт на прокурор Божилов.
    Ако прецените за необходимо, решението можем да го вземем и следващия път на заседанието, ако имате допълнителна нужда от по-подробно запознаване с материала. Но твърде фрапиращи са данните, които има. Част от тях са описани в анотацията, която ви е предоставена. Така че имате думата, колеги, за мнения и предложения.
    Заповядайте, госпожа Гроздилова.
    СНЕЖАНА ГРОЗДИЛОВА: Колеги, аз предлагам да не чакаме следващото заседание. Имаме достатъчно информация от работата на някои длъжностни лица от тази институция. След като имаме становище означи информацията е достатъчно богата. Аз предлагам да предприемем веднага тези действия.
    ПРЕДС. БОЙКО ВЕЛИКОВ: Има ли други мнения, колеги? – Няма.
    Всъщност това е само единият доклад. Текстът беше твърде обемен и затова преценихме да ви предоставим най-съществения от докладите. Те са три доклада. Преценихме, че това е най-съществената част.
    АТАНАС АТАНАСОВ: Аз подкрепям предложението, което направи госпожа Гроздилова.
    ПРЕДС. БОЙКО ВЕЛИКОВ: Колеги, виждам, че няма възражения.


    ЗАКРИТО ЗАСЕДАНИЕ

    Колеги, преминаваме към анонимния сигнал и служебната информация по сигнала на Демократи за силна България.
    Първо ще докладвам анонимния сигнал, за да приключим със сигналите. Той е от тъжители на с. Осеново. Сигнализира се за злоупотреба на кметския наместник в с. Осеново, община Банско, област Благоевградска. Има достатъчно данни. Сигналът е изпратен и до районната прокуратура, окръжната прокуратура, областния управител, главния прокурор, Сметната палата, нашата комисия, министър-председателя, ДАМС. Ето и текста:
    „Искаме да сигнализираме за злоупотреби с държавни средства от кметския наместник Венко Лейков, тъй като се съмняваме, че той е злоупотребил с финансови средства в голям размер, тъй като знаем къде живееше и при какви условия, преди да стане кметски наместник. Сега живее в луксозен апартамент на село и си прави още един такъв.
    Господа, нима със заплатата си на кметски наместник си купува апартаменти! Ние си съмняваме в това, защото тя не му стига само за алкохол, тъй като всяка вечер е пиян в с. Филипово и личният му шофьор – строителният техник Езим Моллов го вози навсякъде с УАЗ-а.
    Господа, имаме сведения, че досега са му преведени около 300 000 лв., а може би и повече, а налице има само една стена на центъра, която не струва и 10 000 лв. Ето защо ви молим да дойдете и да му направите ревизия, защото ние тук сме изолирани от света и забравени от Бога.
    Господа, молим да ни извините, че не си пишем имената. Но ние сме хора на възраст, а няколко по-млади са негови роднини, които ни заплашват с ловните си пушки, за да не говорим много. А те са отмъстителни също като кметския ни наместник.”
    Колеги, смятате ли, че има необходимост да се ангажираме с това. Твърде общ ми се вижда този сигнал, откровено казано. Госпожа Гроздилова, ако имате Вие някакъв поглед?
    СНЕЖАНА ГРОЗДИЛОВА: За съжаление не познавам кметските наместници. Но ако прецените, мога да се поинтересувам.
    ПРЕДС. БОЙКО ВЕЛИКОВ: Аз предлагам все пак да се даде малко информация, за да преценим необходимо ли е да се ангажираме с този сигнал. Защото тези данни, толкова кратки – кой колко пил и дали е увеличил имотите си или не...
    СНЕЖАНА ГРОЗДИЛОВА: На много ниско ниво е изписано, което означава, че може да е само от някаква свада на маса, защото визират кръчмата всяка вечер. И може да е резултат само от някаква пиянска свадичка.
    ПРЕДС. БОЙКО ВЕЛИКОВ: Само малко информация.
    СНЕЖАНА ГРОЗДИЛОВА: Добре, ще го проверя и другата седмица ще ви докладвам, ако прецените.
    ПРЕДС. БОЙКО ВЕЛИКОВ: Колеги, преминаваме към последното. Разполагате с тази справка, която сме раздали, относно сигнала на Демократи за силна България - всички проверки на имоти, които са направени.
    Длъжен съм да кажа, преди да започне обсъждането, че получихме днес едно писмо. Върховната касационна прокуратура изпраща до председателя на комисията:
    „Уважаеми господин Великов, моля за Вашето разпореждане да ни бъдат предоставени всички материали, сигнали, документи, протоколи и решения, с които разполагате в Комисията за борба с корупцията, свързани с имотите на господин Ахмед Доган.”
    АТАНАС АТАНАСОВ: Как да го разбираме?
    ПРЕДС. БОЙКО ВЕЛИКОВ: Аз съм длъжен да докладвам, господин Атанасов, това, което получаваме в комисията, и преди да започне обсъждането, защото смятам, че нямаше да бъде коректно да го докладвам в края на обсъждането. Подписано е от Валери Първанов – заместник на главния прокурор при Върховната касационна прокуратура. Така че прецених, че е добре преди да започнем обсъждането на този въпрос, да го заявя.
    Моето предложение, колеги, е – мисля, че е резонно – да предоставим всичките тези материали. И освен да предоставим материалите, да поискаме мотивите за това и за това дали прокуратурата има намерение да предприеме някакви действия относно материалите, които са й предоставени. Това е първото предложение, което ви правя. Разбира се, заповядайте за допълнително обсъждане.
    Искате протоколите и решенията, които сме взели. Ние сме разглеждали материалите в няколко заседания. Имам предвид, че етапно сме се произнасяли в няколко заседания. Така че ако имате, колеги, допълнителни предложения, свързани с действия, заповядайте. Те ще влязат в материалите, които ще предоставим, така, както са ги поискали от НАП. В материала дори има и срокове за приключване на проверките. Те не са изтекли. Единият е средата или края на март, другият е април месец.
    Колеги, аз ви предлагам да постъпим по следния начин – да предоставим на прокуратурата, така, както са ни искани, тези материали досега. Разбира се, проверката на НАП ще си продължи. Те са поели ангажимент да ни предоставят тази информация. В зависимост от действията на прокуратурата, ако те са преценили да предприемат такива, естествено ние ще предоставим материалите, с които разполагаме, имам предвид допълнителните, защото има материали и в Секретната секция, които по съответния ред те могат да си ги получат. Знаете подхода ни, тогава, когато прокуратурата се ангажира, ако тя реши да направи това.
    Има ли възражения, колеги? – Няма.
    Благодаря ви за участието. Закривам заседанието на комисията.
    Стенограф:
    (Божана Попова)
    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
    КОМИСИЯТА ЗА
    74134 БОРБА С КОРУПЦИЯТА:
    (30) (Бойко Великов)











    Форма за търсене
    Ключова дума