Комисия по политиката при бедствия и аварии
1. Информация за действията предприети от ръководството на Национална агенция “Пътна инфраструктура” за преодоляване на изоставането в подготовката на републиканската пътна инфраструктура за работа при зимни условия.
Протокол
от заседание на Комисията по политика при бедствия и аварии
проведено на 30 октомври 2008
В заседанието участваха:
Народните представители, членове на Комисията по политика при бедствия и аварии, съгласно присъствен списък.
На заседанието присъстваха още:
1. Гл. комисар Живко Живков, директор на Главна дирекция “Охранителна полиция”, МВР
2. Иван Атанасов, изпълнителен директор на Национална агенция “Пътна инфраструктура”
3. Дончо Атанасов, директор на оперативен контрол на НАПИ
Заседанието се проведе при следния дневен ред:
1. Информация за действията предприети от ръководството на Национална агенция “Пътна инфраструктура” за преодоляване на изоставането в подготовката на републиканската пътна инфраструктура за работа при зимни условия.
Гл. комисар Живко Живков, директор на Главна дирекция “Охранителна полиция” на МВР представи някои от основните мерки предприети от ведомството относно подготовката за работа при зимни условия, както следва:
• Уточняване и планиране на действията на всички организирани структури и конкретни изпълнители във връзка със зимното поддържане за осигуряване на пропускателната способност на републиканската пътна мрежа.
• Координация за действие му съседни области, предаване на информация на дежурните части и оперативните комуникационни информационни центрове на МИС и средствата за масово осведомяване.
• Проверка на сигнализирането с табели, предупредителни знаци и др.
• Определяне па подходящи площадки на тежки МПС за изчакване срока на забрана за преминаване в случай на усилени снеговалежи.
• Разработване, актуализиране и утвърждаване на оперативни планове и варианти за действие при сложни метеорологични условия с разстановка на силите и средствата и начините за връзка и взаимодействие в регионите.
• Разпореждане издадено на 8.10.2008 год. до директорите на областните дирекции на МВР за обобщен анализ на дейността по зимното поддържане, в който да се визират проблеми от миналогодишния зимен период, прогнози и предложения за подобряване на дейността.
• Ефективен контрол на работата на фирмите за пътно поддържане.
• Проведени от 13.10 2008 год. до 23.10.2008 зонални срещи на “Пътна полиция”, Областните пътни управления и НСГЗ и пътно поддържащи фирми от всички области.
• Служителите в “Пътна полиция” са изготвили планове за действие при зимни условия.
Гл. комисар Живко Живков сподели за някои проблеми, забавяне и тревожни моменти в подготовката за работа през зимата, а именно:
• Поради забавяне на финансовите средства за дейността, не е извършена предварителна подготовка на пътищата за зимата.
• Не са подготвени обходни трасета в случай на затваряне на участъци на първокласните пътища и автомагистралите.
• Пътната маркировка не е готова.
• До 23.10 не са сключени договори за поддържане на автомагистрала “Тракия” от София до Пазарджик.
• Не е завършен или изобщо не е започвал ремонта на основни пътни участъци в различни области на страната.
• В Смолянска област съществуват повече от 30 свлачищни участъка, които не са ремонтирани.
• Очакват се сериозни затруднения, задръствания и множество пътно транспортни произшествия на прохода Шипка, ако реконструкцията на Хаинбоаз не приключи преди зимата. Срокът за реконструкцията на Хаинбоаз е изтекъл, а уверенията на фирмата и обявените нови срокове не са реалистични.
• Непосредствено преди първите снеговалежи готовността на пътните органи, респективно на пътно поддържащите фирми е средно около 25% от необходимото. Липсва мотивация сред служителите от пътните служби и поддържащите фирми. По- голяма част от тях са заявили, че са изправени пред невъзможност да обезпечат почистването на пътищата поради липса на средства. С изключение на областите Разград, Добрич, Смолян, Сливен и частично Кърджали, всички останали са с изключително ниска степен на готовност. Тревожен е фактът, че дори и да се осигурят авансово финансови средства, време за извършване на ремонтни работи няма.
• Зимното почистване се извършва с техника, която не е пригодена за този род дейност, фактически е остаряла, не е минала технически преглед или е технически неизправна.
• От години не е изяснен проблема с изтеглянето на аварирали автомобили. Не е изяснено задължението, отговорността и финансовото обезпечаване на тази дейност. На тежките проходи няма влекачи и четиридесеттонни кранове.
• Не е ефективен контролът за оборудването на автомобилите с вериги за сняг и използването им. Необходим е реален контрол още на границата. Би следвало да се завишат санкциите за неизползване на вериги.
• Наблюдават се ситуации на несъгласуваност между областните пътни управления и недостатъчно проучване на състоянието на пътната обстановка на собствената и съседната област. Не могат да се вземат за кратък срок решения за затваряне и отклоняване по обходен маршрут или въвеждане на ограничения за някои видове превозни средства.
• Секторите “Пътна полиция” имат необходимост от автомобили с висока проходимост.
Живко Живков отбеляза, че ще бъдат оборудвани още 16 автомобила контролиращи и следящи за ограничение на скоростта, като в участъците с повишена концентрация ще има поставени допълнително знаци и присъствие служители на КАТ. Вземали се мерки за строги санкции за неизправните и необорудвани автомобили.
Като цяло, може да се направи извода, че пътноподдържащите фирми и областните пътни управления нямат готовност за зимата, каза в заключение гл.комисар Живко Живков.
Дончо Атанасов, директор на оперативен контрол на НАПИ заяви, че зимната подготовка е на дневен ред за НАПИ. Той подчерта, че автомагистралите “Хемус” и “Тракия” са с приоритет за агенцията, но отбеляза, че осветлението на тунелите било твърде старо, като за ремонта му търгове не са били провеждани. Мостовете на язовир Бебереш и Йорданкино се очаквало да бъдат пуснати до 15 ноември 2008.
Той подчерта особената важност на обходните трасета и тези към планинските курорти. Хаинбоаз е под непрекъснато наблюдение, предвид значението му при преминаване на Стара планина през зимата, поясни Д.Атанасов. Правело се всичко възможно до 20-25.11.2008 трасето да бъде пуснато.
Директорът на оперативен контрол на НАПИ съобщи, че финансови средства от 12 млн.лв. са преведени на фирмите за почистване. Заплащането е по 600 лв./ км, а коефициентът от 1 до 1,3 бил определен в зависимост от сложността на участъка. Той съобщи, че ще се налагат финансови наказания на фирмите за почистване при неизпълнение на договореностите.
Дончо Атанасов подчерта, че ръководството на НАПИ има волята да стабилизира системата на НАПИ и да координира усилията с КАТ и ГД ГЗ в МИС за осигуряване на добро състояние по пътищата. Следващата седмица се предвиждало заседание на Областните пътни управления и представители на КАТ по организацията на движението, където ще се набележат конкретни мерки.
Иван Атанасов, изпълнителен директор на Национална агенция “Пътна инфраструктура” обяви, че новото ръководство е въвело нов ред за поръчки по текущите ремонти и за поддържането на пътищата. Тази дейност бе определена като приоритетна до края на годината. Изработен е списък от аварийни обекти, за които са осигурени целеви средства, поясни той.
Възлагането на работата на фирмите и контрол на процеса в рамките на осигурените средства и утвърдения бюджет, е основен принцип при работата на агенцията, обяви нейният директор. Той отчете огромната финансова диспропорция в НАПИ - от една страна неусвояване на средствата по програми финансирани от кредитни споразумения, финансирани от бюджета за капитално строителство и основни ремонти и от друга страна три пъти превишаване на отпуснати кредитни лимити за текущи ремонти и поддържане. Като причина за това бе изтъканата съществуващата система на тригодишни договори, възлагащи от леки до основни ремонти.
Иван Атанасов информира комисията, че за спазване на стандартите за поддържане на републиканската пътна мрежа от 19 500 км, годишно трябва да се ремонтират около 2500 км пътища. За тази цел били необходими между 700 млн. и 1 млрд. лева. Изпълнителният директор на НАПИ съобщи, че по статистика от 1 януари 2008 год. е констатирано, че в добро състояние са 7544 км, което е около 35%, в средно състояние са 5000 км- 25%, в лошо състояние са 6300 км и пътища без настилка са 290 км, т.е. около 30% са в лошо състояние. Сумата 800-900 млн. лева трябва да се влага в ремонт ежегодно, заяви той.
Според Иван Атанасов първата диспропорция идва от бюджета. Изпълнителният директор подчерта, че предстои да се разглежда държавния бюджет, а финансовите разчети силно се разминават с финансовата рамка определена от МФ. По този начин се залагал същия проблем за следващата година. Правело се всичко възможно присъединителните, структурните фондове и оперативните програми да стартират следващата година. Целта на НАПИ, обединявайки всички ресурси, е да се доближи до горепосочените стандарти, заяви Иван Атанасов. Той посочи, че при настоящия баланс НАПИ ще приключи и тази година с дефицит, ако в края на годината не се извърши преразпределение на неусвоените средства по други програми. Усилията да се балансира финансово системата трябвало да бъдат подкрепени с бюджетни средства, заключи той.
В момента се разплащат всички обекти, които са сертифицирани и фактурирани 45% от фактурите са разплатени и 12 млн.лв.целеви средства за зимното поддържане, всичко около 50% от задълженията са изплатени. Има и много извършена, но нефактурирана работа.
Изпълнителният директор на НАПИ съобщи, че при 320 човека централна и 2270 обща администрация на агенцията, контролния блок е 81 човека и 18 инспектори по областите, за да се осигури предварителен, текущ и финансов контрол. Стремежът е да бъдат включени и служителите на Централната лаборатория по пътища и мостове, където се полагат усилия за подобряване на технологичното оборудване и за възстановяване на районите лаборатории, допълни той.
Във хода на дискусията, народните представители, поставиха уточняващи въпроси, изказаха мнения, направиха предложения:
Олимпи Кътев заяви, че положението е критично и преди бедствие. Липсата на координация между службите, бе установена миналата година на 4 декември, отбеляза той и изрази убеденост, че това пак ще си случи тази зима. О.Кътев подчерта, че задачите трябва да се гледат приоритетно, като се наблегне на автомагистралите и първокласните пътища. Народният представител обърна внимание, че “Пътна полиция” е органа, който може да предпише и да задължи поддържащите фирми да изпълнят предписанието за поставянето на знаци и непреминаването на тежкотоварни автомобили. Органите би трябва да следят за непреминаване на тежкотоварни автомобили през курортите, наблегна той. Олимпи Кътев обърна внимание на кадровата обезпеченост на НАПИ. Призова за спешни мерки на ръководството на НАПИ и набелязване на приоритетите на организацията.
Той посочи затваряне на участъци по магистралите, дългите ремонти и изключително бавната работа на фирмите, като важна пречка за нормалната проходимост на пътната инфраструктура. Като основна задача той посочи спешното изкърпване на обходния път “Витиня” и стария път Елин Пелин- Вакарел- Ихтиман, които биха поели автомобилите в случай на задръствания. Олимпи Кътев подчерта нуждата от ремонт на пътя Самоков – София защото е недопустимо тежкотоварни автомобили да минават през Боровец. Належащо е полагането на хоризонталната маркировка, добави той.
Петър Мръцков подчерта, че особено внимание трябва да се отделят на организационни мерки за отбиване на тежкотоварните автомобили при тежки участъци и за ползване на зимни гуми.
Анелия Атанасова препоръча подготовката за зимата да започва много по- рано, още през лятото. Наблюдение на пътищата чрез камери би било по-ефективно, подчерта тя.
Стоян Проданов напомни, че зимното поддържане се подготвя от юни до 30 септември. Всички други мерки са катастрофално закъснели и не решават проблемите по пътищата, заяви той. Народният представител подчерта, че Комисията по политика при бедствия и аварии реагира преди месец и половина относно подготовката за зимата и че състоянието е много по- тежко от това, което е представено. Той предложи свикване на спешни съвещания в областните администрации, на които да присъстват представители на всички институции и да набележат най-належащите мерки.
Иван Георгиев наблегна на факта, че не бива “Петолъчката” да бъде и тази зима да бъде нарицателно за задръстване по пътищата. В резултат на бездействиет, от Сливен до Карнобат няма нито един обходен път, който да е годен да бъде използван през зимата, поясни той. Той напомни, че няма стоянка за почистващите машини в района на “Петолъчката”, а придвижването им от Сливен до “Петолъчката” отнема твърде много време и в случай на снеговалеж те фатално закъсняват.
Венелин Узунов постави въпроса ще успее ле НАПИ да преодолее изоставането за зимата. Той изрази задоволство, че проблемите в агенцията са ясно идентифицирани и се действа в правилната посока. Остава да видим резултатите, заяви той.
Народните представители, членове на Комисията по политика при бедствия и аварии, приеха единодушно следното решение:
Всеки понеделник НАПИ да предоставя в Комисията по политика при бедствия и аварии оперативна информация за това, какво е направено в агенцията за излизане от кризисната ситуация при подготовката на националната пътна инфраструктура в подготовката за зимата.
Водил протокола:
Милена Харизанова
Председател
на Комисията по политика
при бедствия и аварии
Венелин Узунов