Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по политиката при бедствия и аварии
18/09/2008
    1. Представяне и обсъждане на законопроект № 802-01-65/12.08.2008 г. за Националната система за спешни повиквания с единен европейски номер 112 - внесен от Министерския съвет.
    Протокол


    от заседание на Комисията по политика при бедствия и аварии
    в Четиридесето Народно събрание
    проведено на 18 септември 2008

    В заседанието участваха:
    Народните представители, членове на Комисията по политика при бедствия и аварии, съгласно присъствен списък.

    На заседанието присъстваха още:
    1. Делян Пеевски, заместник министър на извънредните ситуации
    2. Стоян Граматиков, главен директор на ГД “Национална система 112” в МИС
    3. Пенка Менкаджиева, съветник, МИС
    4. Борис Михайлов, парламентарен секретар, МИС

    Заседанието се проведе при следния дневен ред:
    1. Представяне и обсъждане на законопроект № 802-01-65/12.08.2008 г. за Националната система за спешни повиквания с единен европейски номер 112 - внесен от Министерския съвет.

    От името на вносителя закона бе представен от Делян Пеевски, заместник министър на извънредните ситуации.

    Основният мотив на внесения проект за Закон за Национална система за спешни повиквания с единен европейски номер 112 е създаване на подходяща нормативна рамка за регламентиране на дейностите по въвеждането в рамките на Европейския съюз на единен телефонен номер за спешни повиквания. Бе напомнено, че предоставянето на тази услуга е в съответствие с Директива 2002/22/ЕО на Европейския парламент и Съвета относно универсалната услуга и правата на потребителите във връзка с електронните съобщителни мрежи и услуги (Директива за универсалната услуга). Изграждането на Националната система за спешни повиквания с единен европейски номер 112 е ангажимент поет от Република България по глава 19 “Телекомуникации и информационни технологии” от Договора за присъединяването на страната ни към Европейския съюз.

    Заместник-министърът на извънредните ситуации Делян Пеевски посочи, че предназначението на системата 112 е да осигури на гражданите непрекъснат, бърз, лесен и безплатен достъп до службите за реагиране и помощ при спешни случаи за защита на живота, здравето и сигурността на имуществото им. Той разгледа основните разпоредби на предлагания закон, а именно: задълженията на националните служби за спешно реагиране и взаимодействието между тях; организацията, структурата и функциите териториален обхват на действие на Националната система за спешни повиквания центровете за спешни повиквания 112; правата, задълженията и отговорностите на гражданите при ползването на единния европейски номер за спешни повиквания 112 и предвидените административно наказателни разпоредби при неспазване на закона. Бе подчертано, че се предвижда спешните телефони, които действат в момента да действат паралелно с тел.112 една година.


    Във хода на дискусията, народните представители, поставиха уточняващи въпроси, изказаха мнения, направиха предложения:
    Венелин Узунов постави въпроса дали е необходим отделен закон, които да регламентира дейността на телефона за спешни повиквания, или това да стане в отделна глава в друг закон, както и има ли специално изискване от страна на ЕС за регламентиране на дейността с отделен закон.
    Петя Гегова запита, дали е направено проучване в колко от европейските държави има приет подобен закон. Тя констатира се, че съдържанието на предложения законопроект прилича на наредба или устройствен правилник, а не на закон уреждащ обществени отношения. П.Гегова предложи след приемането на закона да се направи заседание на Комисията за текущ контрол, на което да се констатира как законът ще подобри работата на системата.
    Петър Мръцков отбеляза, че в законопроекта са посочени конкретни длъжности, което би довело до изменение на закона в случай на длъжностни промени.
    Силвия Алексиева подкрепи необходимостта от законно регламентиране на дейността и взаимодействието на службите за спешно реагиране. Тя изрази мнение, че в законопроекта са застъпени прекалено много технически параметри, регламентация за допълнителни възнаграждения, които биха могли да бъдат решени с поднормативни законови актове. Народният представител Силвия Алексиева констатира, че съществуват твърде много условни, двусмислени и неясно определени понятия. Тя отбеляза, че закона би могъл да бъде по-синтезиран и рамков, като организацията, заплащането и отговорностите на служителите бъдат застъпени в поднормативен акт.
    Нигяр Сахлим обърна внимание, че закона се разглежда за първо четене и е редно принципното му разглеждане. Тя посочи, че има нужда от прецизиране на някои текстове в закона, даване на по-точни формулировки и избягване на разтегливи понятия.
    Олимпи Кътев подчерта, че не е убеден в необходимостта от този закон и че този е закона, който е нужен. Той посочи, че разглежданата материя не би трябвало да се регламентира със закон, а по-скоро от устройствен правилник в който да се разглежда заплащането и длъжностните характеристики на персонала. Това омаловажава думата закон, отбеляза народният представител. Олимпи Кътев предложи председателят на Комисията по политика при бедствия и аварии да изясни с ръководството на НС защо комисията не е водеща, по закон, който е внесен от министерство, което се контролира и следи от нея. Той наблегна, че въпреки това, че Комисията по политика при бедствия и аварии не е водеща, закона би трябвало да се разгледа от много подробно и внимателно.
    Евгени Чачев изрази мнение, че предлаганият закон е паразитен и би трябвало да се върне на правителството. Той направи анализ на някой текстове, които квалифицира като непрецизирани. Той отбеляза, че проектозакона изменя повече от петнадесет закона, а това би могло да стане само със закон, но той би трябвало да бъде много по-синтезиран, а не да решава устройствени и длъжностни подробности.
    Анелия Атанасова прояви интерес относно защитата на системата на спешния телефон 112 от посегателства и несвестни граждани и как този въпрос е уреден в другите европейски държави.

    В отговор на поставените въпроси бе отбелязано, че в различните страни дейността на телефон 112 е регламентирана по различен начин, но навсякъде тази структура се изгражда на принципа на самостоятелност, като осъществява връзката между гражданите и службите за спешно реагиране. Самата Директива изисква телефон 112 да бъде уреден в зависимост от особеностите на националната организация на службите за сигурност и спешна помощ.

    Бе изяснено, че с регламентирането на материята с поднормативни актове не е постигнат необходимия ефект, тъй като спешната помощ не е предмет на дейност само на едно ведомство. Националните служби са подчинени на различни министерства и това налагало уреждането на дейността им по отношение на Националната система за спешни повиквания с единен европейски номер 112 и тяхното взаимодействие в отделен закон. Бе подчертано, че поради факта, че службите за спешно реагиране са в структури на различни ведомства и тяхната дейност е уредена в отделни закони, взаимоотношенията им също би трябвало да бъдат уредени със закон, с който да им се възложат новите функции в системата за спешни повиквания 112. Вносителите напомниха, че с подзаконова нормативна уредба, а именно Постановление №192 на МС за местоположението на шестте центъра и правилника, издаден от МС е дадена основата за започване на изграждането на системата. Очаква се със закона да се регламентират ясно и категорично и в перспектива взаимоотношенията между службите.

    Заместник-министърът на извънредните ситуации заяви, че в края на месец септември Националната система за спешни повиквания с единен европейски номер 112 ще работи на територията на цялата страна. Констатацията на напредъка на България е причината за получената отсрочка от три месеца за спиране на процедурата от страна на Европейската комисия срещу България.

    Във връзка с подготовката за наближаващия зимен сезон, народният представител Стоян Проданов предложи да бъде изслушан Димитър Иванов, изпълнителен директор на Национална агенция „Пътна инфраструктура" за предприетите превантивни мерки от агенцията за подготовката на републиканската инфраструктура за усложнена зимна обстановка през сезон 2008-2009.

    Народните представители, членове на Комисията по политика при бедствия и аварии, приеха единодушно следното становище:

    1. Комисията по политика при бедствие и аварии приема за първо четене с 8 гласа “за”, 2 “въздържал се” и 1 “против” законопроект № 802-01-65/12.08.2008 г. за Националната система за спешни повиквания с единен европейски номер 112, внесен от Министерския съвет.

    2. На съвместно заседание с Комисията по транспорт и съобщения да бъде изслушан Димитър Иванов, изпълнителен директор на Национална агенция „Пътна инфраструктура" за превантивните мерки предприети от агенцията за подготовката на републиканската инфраструктура за усложнена зимна обстановка през сезон 2008-2009.


    Водил протокола:
    Милена Харизанова

    Председател
    на Комисията по политика
    при бедствия и аварии:
    Венелин Узунов
    Форма за търсене
    Ключова дума