Комисия по политиката при бедствия и аварии
1. Информация за превантивните мерки, предприети през 2008 год. за недопускане и намаляване на последиците от наводнения свързани с пролетното снеготопене и действията за почистване на речните корита в област Ловеч, представена от областния управител.
ЧЕТИРИДЕСЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
КОМИСИЯ ПО ПОЛИТИКАТА ПРИ БЕДСТВИЯ И АВАРИИ
П Р О Т О К О Л
№
На 02.04.2008г.,(сряда) от 16.00 часа се проведе редовно заседание на Комисията по политиката при бедствия и аварии.
Заседанието се проведе при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1.Информация за превантивните мерки, предприети през 2008 г. за недопускане и намаляване на последиците от наводнения свързани с пролетното снеготопене и действията за почистване на речните корита в област Ловеч, представена от областния управител.
Заседанието бе открито в 16.00 часа и ръководено от господин Венелин Узунов – председател на комисията.
Списъкът на присъствалите народни представители се прилага към протокола.
*
ПРЕДС.Г-Н ВЕНЕЛИН УЗУНОВ: Уважаеми колеги, откривам заседанието на Комисията по политиката по бедствия и аварии. В комисията имаме кворум.Всеки момент ще се присъединят Нигяр Сахлим и Олимпи Кътев, които в момента са на заседания на Комисията по държавната администрация. Там се гледа Законът за държавния служител и промените по него.
На вашето внимание е информацията за превантивните мерки, предприети през 2008 г. за недопускане и намаляване на последиците от наводнения свързани с пролетното снеготопене и действията за почистване на речните корита в област Ловеч, представена от областния управител,така както е предвидено по предварителната ни програма. На заседанието присъства областният управител на община Ловеч госпожа Сурай Велиева. Информацията ви е предоставена с необходимите приложения. Без да ангажирам някого искам да ви поздравя за това, че много стегнато и точно,с необходимите документи сте изготвили информацията.Мисля, че това е показателно за стилът на областната администрация.
Имате ли допълнения към информацията, която сте предоставили, г-жо Велиева?
Г-ЖА СУРАЙ ВЕЛИЕВА: Не, аз съм предложила един материал, който е свързан с функциите на областният управител, съгласно чл.64, който е в рамките на 12 страници. Отбелязали сме конкретно по точки и по членове какво сме правили в община Ловеч. Ако представлява интерес, бих могла да ви го предоставя допълнително, тъй като е в един екземпляр. Ако смятате за необходимо господин председател, бих могла да го прочета съгласно чл.64 по алинеи и по точки. По всяка алинея и точка имаме предприети действия.
ПРЕДС.Г-Н ВЕНЕЛИН УЗУНОВ: Аз имам няколко въпроса. В т.8 на информацията казвате: “Реализира се проект за следене нивото на река Осъм в три точки – Троян , Ловеч, Летница”. Това принципно нов проект ли е, който сега ще се реализира?
Г-ЖА СУРАЙ ВЕЛИЕВА: Да, това е пилотен проект, но за него е кандидатствала неправителствена организация “Комисия 21-ви век”, а ние сме просто партньори, като при нас работят координирано с Гражданска защита. Това е нашето участие.
ПРЕДС.Г-Н ВЕНЕЛИН УЗУНОВ: Защото тук става въпрос и за оперативен, комуникационен и информационен център и за други неща, нещо за което говореше министъра че ще се въвежда още миналата година.
Г-ЖА СУРАЙ ВЕЛИЕВА: Проектът стартира в началото на годината.
ПРЕДС.Г-Н ВЕНЕЛИН УЗУНОВ: По отношение на Приложение 2 имам няколко въпроса.Първо защо няма никаква информация за община Априлци? За всички други общини имате пълна и точна информация, а за община Априлци не е подплатено с информация за това какви територии са застрашени, какви мерки се предприемат и какви необходими мероприятия ще се провеждат. За община Летница много е показателно това, че става въпрос за критични точки, които са свързани с жилищни квартали и жилища на граждани, а там не се предприемат още никакви мерки.Това е в Приложение 2, стр.1.В повечето други общини и мероприятия се посочва, че на практика не са предприемани, особено за река Осъм, никакви сериозни мерки за решаване на проблема. Навсякъде се подчертава, че това е поради липсата на средства. Аз специално изказвам становище и ви поздравявам за това, че сте се помъчили да идентифицирате много ясно проблемите, да ги посочите, да ги кажете, но пък не е успокоително това, че след като ги има проблемите, след като сте ги идентифицирали, няма средства за това, особено в последното ви приложение, което е свързано с бюджетната прогноза е тревожно, за това че предвиждате някъде около 20 млн.лева, които са ви необходими.
Г-ЖА СУРАЙ ВЕЛИЕВА: Господин председател, Вие знаете , че залагаме максимума.
ПРЕДС.Г-Н ВЕНЕЛИН УЗУНОВ: Вие само ги посочвате като необходими средства, но това че ги показваме и ги идентифицираме, не означава че сме ги решили проблемите.
Г-ЖА СУРАЙ ВЕЛИЕВА: Господин председател, ако разрешите да направя едно пояснение по отношение на община Летница. Това са обекти, които касаят община Летница и проектите трябва да бъдат възложени на общината, тъй като касаят конкретно Горско Сливово и Кърпачево. Тези проблеми не съществуват от днес и вчера, те съществуват от много отдавна.Въпросът е какво смята да прави общината. Водили сме разговори с тях и доколкото разбирам знаят за проблема, имат проект, но до този момент няма нищо представено в Специалната комисия по бедствия и аварии. Това не е в правомощията на областният управител.
ПРЕДС.Г-Н ВЕНЕЛИН УЗУНОВ: Направи ми впечатление, че от 13 реки, които имате и които са потенциално опасни в региона, само един проект имате за реконструкция и необходимост от още 6 проекта за реконструкция за другите реки. Това е отбелязано в Приложение 4. Протоколът, който сте направили е от 04.03.2008 г. Там сте описали състоянието на 13 речни корита, но навсякъде казвате, че има необходимост от проекти, има необходимост от средства, но практика имате само за една река проект. За река Крушина в района на гр.Летница има изработен проект за почистване. За другите нямате работни проекти, а е необходимо такива проекти да се направят.
Г-ЖА СУРАЙ ВЕЛИЕВА: Аз съм съгласна с Вас, господин председател. Това са обекти, които са държавна собственост и са под юрисдикцията на областен управител. Тук съществува големият проблем, тъй като община Летница за въпросната река и по-скоро това е едно дере, което има крайна нужда от почистване е направила проект и чрез областният управител кандидатства в Министерство на държавната администрация, тъй като те са принципала. Това е държавна собственост. Общината изготвя проектът, кандидатстват в Министерство на държавната администрация. Естествено Министерство на държавната администрация респективно трябва да кандидатства в Министерство на бедствията и авариите. Такъв е редът. От Министерство на държавната администрация ни се връща въпросният проект отново до община Летница с ясният отговор, че до този момент няма практика за отпускане на такива средства, тъй като това е държавна собственост. За първи път се случва областен управител, респективно чрез общината, да кандидатстваме за участък , който е под юрисдикцията на областен управител.
ПРЕДС.Г-Н ВЕНЕЛИН УЗУНОВ: Това според мен не е вярно, защото знам как се отпускат средства за свлачища. Министерство на регионалното развитие кандидатства пред Постоянната комисия при бедствия и аварии и така се отпускат средства. Би следвало по пътя на тази логика да се отпускат и за вашите обекти.
Г-ЖА СУРАЙ ВЕЛИЕВА: Ние също сме кандидатствали по проекти за свалища и в тази насока нямаме проблеми. За първи път ние се сблъскваме с такава неяснота по отношение на почистване на речните корита. Не знам дали е станало ясно от основните изводи, които сме синтезирали, че най-уязвимите участъци са точно тези участъци, които са държавна собственост и за които областният управител отговаря и за които реално финансиране не може да се намери.
ПРЕДС.Г-Н ВЕНЕЛИН УЗУНОВ: Моля колегите да вземат отношение за въпроси и изказвания.
Г-ЖА СИЛВИЯ АЛЕКСИЕВА: Аз бих желала да попитам, че след като възникне въпросът за финансиране на държавата за тези участъци, които са държавна собственост, общините склонни ли са да дават средства и колко са дали на този етап? Как виждате тяхното финансово участие по Вашите наблюдения в последните три години например, защото това е също много интересен въпрос в каква степен те са готови да отделят средства за превантивна дейност и за дейности, които е необходимо да бъдат направени?
Г-ЖА СУРАЙ ВЕЛИЕВА: По отношение на област Ловеч нямаме проблем с кметовете на общини, а те вече са осъзнали в тази насока да се заделят средства за превантивна дейност. Имаме добри контакти и взаимодействие. Дирекция Гражданска защита периодично прави проверки с участие на лица от областната администрация, които периодично проверяват къде са уязвимите участъци и къде общината трябва да акцентира за почистване на такива обекти. В това отношение нямаме проблем в област Ловеч.
ПРЕДС.Г-Н ВЕНЕЛИН УЗУНОВ: Господин Чачев имаше въпрос.
Г-Н ЕВГЕНИ ЧАЧЕВ: Благодаря Ви, господин председател. Госпожо Велиева, аз имам един въпрос към Вас, който го задавах на всички областни управители. С постановлението за разпределение на бюджетният излишък на три места има записани средства: 10 млн.лева в Министерство на земеделието и продоволствието, 15 млн. лева в Министерството по политиката при бедствия и аварии и 10 млн. лева в Министерство на регионалното развитие за почистване на речните корита. Колко средства са отпуснали на Вашата област?
Г-ЖА СУРАЙ ВЕЛИЕВА: Ние не сме получили нито една стотинка.За общините нямам информация. Съгласно една наредба, която е приета през м.май 2007 г. имаше такава практика всяка община, която кандидатства за проекти и за обекти по бедствия и аварии в Министерство по политиката при бедствия и аварии, минаваше през областния управител за становище. С тази наредба, приета през м.май м.г. тази практика дори отпадна и на нас ни се вменяват дейности по контролиране на обектите, без да знаем ние на територията на областта какви обекти има и къде и коя община с какво е кандидатствала. Какво да контролираме тогава в крайна сметка?
Г-Н ЕВГЕНИ ЧАЧЕВ: Това не е така и ще ви кажа защо. Към въпросните министри имах писмено питане и ми е отговорено /съжалявам, че не нося писмото в момента/ с писмо и вътре в него фигурират абсолютно всички области, включително и област Ловеч. Ако не ме лъже паметта касае се за 3 млн.лева.
Г-ЖА СУРАЙ ВЕЛИЕВА: Мисля, те са получени от една единствена община при нас. Не са разпределени на всички общини. Аз знам за този бюджетен излишък. Община Ловеч е получила такива средства. Ние получихме информация от Министерство на финансите, без респективно кметът на общината да сметне за необходимо да ни уведоми.
ПРЕДС.Г-Н ВЕНЕЛИН УЗУНОВ: Господин Симеонов,имате думата.
Г-Н ПЕТЪР СИМЕОНОВ: Благодаря, господин председател. Аз имам един такъв въпрос и може би малко ще се повторя. В т.4 на изводите пише: “Няма ред за финансиране на речните легла държавна собственост”. Ние след като държавната собственост не можем да оправим. Нещо не ми е ясно тук.Може би вие получавате средства по някаква наредба. Не съм наясно.Към кого трябва да се обърнете, за да получите такива средства?
Г-ЖА СУРАЙ ВЕЛИЕВА: Държавна собственост са тези речни корита или този участък от населеното място, което обхваща речното корито от населеното място до съответното друго населено място. Аз току що това се опитах да обясня. За да изготвим ние един проект трябва да го внесем в Министерство на държавната администрация, а Министерство на държавната администрация трябва да го внесе в Министерство по политиката при бедствия и аварии, което е една дълга и сложна процедура. Такъв проблем е с проектът на община Летница и така нареченото Крошунско дере.
Г-Н ИВАН ГЕОРГИЕВ: Господин председател, аз също искам да взема отношение по този въпрос. Мисля, че наистина е необходимо вече някакво изменение на този закон. Миналият път, когато изслушахме другите областни управители също възникна този въпрос той ще възникне, когато изслушаме и другите областни управители. Според мен трябва да бъдат поставени на една основа и общините и областите. Както общините могат да кандидатстват за средства за почистване на коритата вътре в населените места, така също и областните управители да могат да кандидатстват. Аз казах това и миналият път. Какво значение има, ако общината почисти от едното до другото населено място речното корито и в селото или в града не бъде почистено.
Аз искам да задам още един въпрос. От информацията личи, че в област Ловеч са изградени оперативни комуникационни и информационни центрове. Знаете, че в някои от областите все още няма такива центрове. Вие като човек, който ръководите тази система за борбата против бедствия и аварии и не само против наводненията, какъв е нашият материал тук в момента, чувствате ли по-голяма стабилност от създаването на тези центрове и голяма надеждност? Все пак целта на тяхното създаване е такава.
Г-ЖА СУРАЙ ВЕЛИЕВА: Благодаря за въпросът. Ние все още не можахме практически да усетим значението на този ОКИТС, но съм убедена в едно – това е начинът, по който трябва да работим. Казвам го не случайно, защото в област Ловеч миналата година , и то през летния период, бяхме свидетели на една бедствена обстановка, касаеща пожарите, които бяха засегнали две от общините и се разшириха на доста голяма площ. Няма да ви кажа каква координация има между регионалните служби. Като изключим това, че съм областен управител, искам да ви кажа, че там всяка регионална институция се опитва да е началник при вземането на решения и ако не беше областният управител заедно с целият си екип, това значи че нямаше да се справим с бедственото положение много дълго време.
Убедена съм, че трябва да съществува този екип и при такива ситуации да взема нещата в свои ръце, а не началника на пожарната да има едно мнение, а началника на полицията да има друго мнение, а началника на Гражданска защита трето мнение. Става пълна анархия. Това го казвам от опитът, който имам и смятам, че такъв център би могъл да бъде полезен.
ПРЕДС.Г-Н ВЕНЕЛИН УЗУНОВ: Имате ли други въпроси?
Ако нямате, аз искам да благодаря на г-жа Велиева за информацията, която предостави на комисията. Този въпрос, който беше поставен за търсене на законодателна промяна, свързана с работата ние ще го анализираме в комисията и ще се опитаме да инициираме такава промяна, за да можем да дадем право и възможност на областните управители да кандидатстват.
Аз Ви моля по-упорито и по-настоятелно в качеството си на областен управител и като човек, който отговаря за дейността на общините в областта, да отстоявате пред комисията и да защитите такива средства като необходимост, защото Вашата област е една от областите, които имат голям водосбор от речни корита, които предстои да бъдат реконструирани и които трябва да са под наблюдение и по този начин да изпълните функциите, които са ви вменени.
Ако няма други въпроси, благодаря на колегите за участието в заседанието.
СТЕНОГРАФ: ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА ПО
ПОЛИТИКАТА ПРИ БЕДСТВИЯ И
АВАРИИ:
/ Венелин Узунов /
Брой знаци: 14 644
ЧЕТИРИДЕСЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
КОМИСИЯ ПО ПОЛИТИКАТА ПРИ БЕДСТВИЯ И АВАРИИ
П Р О Т О К О Л
№
На 02.04.2008г.,(сряда) от 16.00 часа се проведе редовно заседание на Комисията по политиката при бедствия и аварии.
Заседанието се проведе при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1.Информация за превантивните мерки, предприети през 2008 г. за недопускане и намаляване на последиците от наводнения свързани с пролетното снеготопене и действията за почистване на речните корита в област Ловеч, представена от областния управител.
Заседанието бе открито в 16.00 часа и ръководено от господин Венелин Узунов – председател на комисията.
Списъкът на присъствалите народни представители се прилага към протокола.
*
ПРЕДС.Г-Н ВЕНЕЛИН УЗУНОВ: Уважаеми колеги, откривам заседанието на Комисията по политиката по бедствия и аварии. В комисията имаме кворум.Всеки момент ще се присъединят Нигяр Сахлим и Олимпи Кътев, които в момента са на заседания на Комисията по държавната администрация. Там се гледа Законът за държавния служител и промените по него.
На вашето внимание е информацията за превантивните мерки, предприети през 2008 г. за недопускане и намаляване на последиците от наводнения свързани с пролетното снеготопене и действията за почистване на речните корита в област Ловеч, представена от областния управител,така както е предвидено по предварителната ни програма. На заседанието присъства областният управител на община Ловеч госпожа Сурай Велиева. Информацията ви е предоставена с необходимите приложения. Без да ангажирам някого искам да ви поздравя за това, че много стегнато и точно,с необходимите документи сте изготвили информацията.Мисля, че това е показателно за стилът на областната администрация.
Имате ли допълнения към информацията, която сте предоставили, г-жо Велиева?
Г-ЖА СУРАЙ ВЕЛИЕВА: Не, аз съм предложила един материал, който е свързан с функциите на областният управител, съгласно чл.64, който е в рамките на 12 страници. Отбелязали сме конкретно по точки и по членове какво сме правили в община Ловеч. Ако представлява интерес, бих могла да ви го предоставя допълнително, тъй като е в един екземпляр. Ако смятате за необходимо господин председател, бих могла да го прочета съгласно чл.64 по алинеи и по точки. По всяка алинея и точка имаме предприети действия.
ПРЕДС.Г-Н ВЕНЕЛИН УЗУНОВ: Аз имам няколко въпроса. В т.8 на информацията казвате: “Реализира се проект за следене нивото на река Осъм в три точки – Троян , Ловеч, Летница”. Това принципно нов проект ли е, който сега ще се реализира?
Г-ЖА СУРАЙ ВЕЛИЕВА: Да, това е пилотен проект, но за него е кандидатствала неправителствена организация “Комисия 21-ви век”, а ние сме просто партньори, като при нас работят координирано с Гражданска защита. Това е нашето участие.
ПРЕДС.Г-Н ВЕНЕЛИН УЗУНОВ: Защото тук става въпрос и за оперативен, комуникационен и информационен център и за други неща, нещо за което говореше министъра че ще се въвежда още миналата година.
Г-ЖА СУРАЙ ВЕЛИЕВА: Проектът стартира в началото на годината.
ПРЕДС.Г-Н ВЕНЕЛИН УЗУНОВ: По отношение на Приложение 2 имам няколко въпроса.Първо защо няма никаква информация за община Априлци? За всички други общини имате пълна и точна информация, а за община Априлци не е подплатено с информация за това какви територии са застрашени, какви мерки се предприемат и какви необходими мероприятия ще се провеждат. За община Летница много е показателно това, че става въпрос за критични точки, които са свързани с жилищни квартали и жилища на граждани, а там не се предприемат още никакви мерки.Това е в Приложение 2, стр.1.В повечето други общини и мероприятия се посочва, че на практика не са предприемани, особено за река Осъм, никакви сериозни мерки за решаване на проблема. Навсякъде се подчертава, че това е поради липсата на средства. Аз специално изказвам становище и ви поздравявам за това, че сте се помъчили да идентифицирате много ясно проблемите, да ги посочите, да ги кажете, но пък не е успокоително това, че след като ги има проблемите, след като сте ги идентифицирали, няма средства за това, особено в последното ви приложение, което е свързано с бюджетната прогноза е тревожно, за това че предвиждате някъде около 20 млн.лева, които са ви необходими.
Г-ЖА СУРАЙ ВЕЛИЕВА: Господин председател, Вие знаете , че залагаме максимума.
ПРЕДС.Г-Н ВЕНЕЛИН УЗУНОВ: Вие само ги посочвате като необходими средства, но това че ги показваме и ги идентифицираме, не означава че сме ги решили проблемите.
Г-ЖА СУРАЙ ВЕЛИЕВА: Господин председател, ако разрешите да направя едно пояснение по отношение на община Летница. Това са обекти, които касаят община Летница и проектите трябва да бъдат възложени на общината, тъй като касаят конкретно Горско Сливово и Кърпачево. Тези проблеми не съществуват от днес и вчера, те съществуват от много отдавна.Въпросът е какво смята да прави общината. Водили сме разговори с тях и доколкото разбирам знаят за проблема, имат проект, но до този момент няма нищо представено в Специалната комисия по бедствия и аварии. Това не е в правомощията на областният управител.
ПРЕДС.Г-Н ВЕНЕЛИН УЗУНОВ: Направи ми впечатление, че от 13 реки, които имате и които са потенциално опасни в региона, само един проект имате за реконструкция и необходимост от още 6 проекта за реконструкция за другите реки. Това е отбелязано в Приложение 4. Протоколът, който сте направили е от 04.03.2008 г. Там сте описали състоянието на 13 речни корита, но навсякъде казвате, че има необходимост от проекти, има необходимост от средства, но практика имате само за една река проект. За река Крушина в района на гр.Летница има изработен проект за почистване. За другите нямате работни проекти, а е необходимо такива проекти да се направят.
Г-ЖА СУРАЙ ВЕЛИЕВА: Аз съм съгласна с Вас, господин председател. Това са обекти, които са държавна собственост и са под юрисдикцията на областен управител. Тук съществува големият проблем, тъй като община Летница за въпросната река и по-скоро това е едно дере, което има крайна нужда от почистване е направила проект и чрез областният управител кандидатства в Министерство на държавната администрация, тъй като те са принципала. Това е държавна собственост. Общината изготвя проектът, кандидатстват в Министерство на държавната администрация. Естествено Министерство на държавната администрация респективно трябва да кандидатства в Министерство на бедствията и авариите. Такъв е редът. От Министерство на държавната администрация ни се връща въпросният проект отново до община Летница с ясният отговор, че до този момент няма практика за отпускане на такива средства, тъй като това е държавна собственост. За първи път се случва областен управител, респективно чрез общината, да кандидатстваме за участък , който е под юрисдикцията на областен управител.
ПРЕДС.Г-Н ВЕНЕЛИН УЗУНОВ: Това според мен не е вярно, защото знам как се отпускат средства за свлачища. Министерство на регионалното развитие кандидатства пред Постоянната комисия при бедствия и аварии и така се отпускат средства. Би следвало по пътя на тази логика да се отпускат и за вашите обекти.
Г-ЖА СУРАЙ ВЕЛИЕВА: Ние също сме кандидатствали по проекти за свалища и в тази насока нямаме проблеми. За първи път ние се сблъскваме с такава неяснота по отношение на почистване на речните корита. Не знам дали е станало ясно от основните изводи, които сме синтезирали, че най-уязвимите участъци са точно тези участъци, които са държавна собственост и за които областният управител отговаря и за които реално финансиране не може да се намери.
ПРЕДС.Г-Н ВЕНЕЛИН УЗУНОВ: Моля колегите да вземат отношение за въпроси и изказвания.
Г-ЖА СИЛВИЯ АЛЕКСИЕВА: Аз бих желала да попитам, че след като възникне въпросът за финансиране на държавата за тези участъци, които са държавна собственост, общините склонни ли са да дават средства и колко са дали на този етап? Как виждате тяхното финансово участие по Вашите наблюдения в последните три години например, защото това е също много интересен въпрос в каква степен те са готови да отделят средства за превантивна дейност и за дейности, които е необходимо да бъдат направени?
Г-ЖА СУРАЙ ВЕЛИЕВА: По отношение на област Ловеч нямаме проблем с кметовете на общини, а те вече са осъзнали в тази насока да се заделят средства за превантивна дейност. Имаме добри контакти и взаимодействие. Дирекция Гражданска защита периодично прави проверки с участие на лица от областната администрация, които периодично проверяват къде са уязвимите участъци и къде общината трябва да акцентира за почистване на такива обекти. В това отношение нямаме проблем в област Ловеч.
ПРЕДС.Г-Н ВЕНЕЛИН УЗУНОВ: Господин Чачев имаше въпрос.
Г-Н ЕВГЕНИ ЧАЧЕВ: Благодаря Ви, господин председател. Госпожо Велиева, аз имам един въпрос към Вас, който го задавах на всички областни управители. С постановлението за разпределение на бюджетният излишък на три места има записани средства: 10 млн.лева в Министерство на земеделието и продоволствието, 15 млн. лева в Министерството по политиката при бедствия и аварии и 10 млн. лева в Министерство на регионалното развитие за почистване на речните корита. Колко средства са отпуснали на Вашата област?
Г-ЖА СУРАЙ ВЕЛИЕВА: Ние не сме получили нито една стотинка.За общините нямам информация. Съгласно една наредба, която е приета през м.май 2007 г. имаше такава практика всяка община, която кандидатства за проекти и за обекти по бедствия и аварии в Министерство по политиката при бедствия и аварии, минаваше през областния управител за становище. С тази наредба, приета през м.май м.г. тази практика дори отпадна и на нас ни се вменяват дейности по контролиране на обектите, без да знаем ние на територията на областта какви обекти има и къде и коя община с какво е кандидатствала. Какво да контролираме тогава в крайна сметка?
Г-Н ЕВГЕНИ ЧАЧЕВ: Това не е така и ще ви кажа защо. Към въпросните министри имах писмено питане и ми е отговорено /съжалявам, че не нося писмото в момента/ с писмо и вътре в него фигурират абсолютно всички области, включително и област Ловеч. Ако не ме лъже паметта касае се за 3 млн.лева.
Г-ЖА СУРАЙ ВЕЛИЕВА: Мисля, те са получени от една единствена община при нас. Не са разпределени на всички общини. Аз знам за този бюджетен излишък. Община Ловеч е получила такива средства. Ние получихме информация от Министерство на финансите, без респективно кметът на общината да сметне за необходимо да ни уведоми.
ПРЕДС.Г-Н ВЕНЕЛИН УЗУНОВ: Господин Симеонов,имате думата.
Г-Н ПЕТЪР СИМЕОНОВ: Благодаря, господин председател. Аз имам един такъв въпрос и може би малко ще се повторя. В т.4 на изводите пише: “Няма ред за финансиране на речните легла държавна собственост”. Ние след като държавната собственост не можем да оправим. Нещо не ми е ясно тук.Може би вие получавате средства по някаква наредба. Не съм наясно.Към кого трябва да се обърнете, за да получите такива средства?
Г-ЖА СУРАЙ ВЕЛИЕВА: Държавна собственост са тези речни корита или този участък от населеното място, което обхваща речното корито от населеното място до съответното друго населено място. Аз току що това се опитах да обясня. За да изготвим ние един проект трябва да го внесем в Министерство на държавната администрация, а Министерство на държавната администрация трябва да го внесе в Министерство по политиката при бедствия и аварии, което е една дълга и сложна процедура. Такъв проблем е с проектът на община Летница и така нареченото Крошунско дере.
Г-Н ИВАН ГЕОРГИЕВ: Господин председател, аз също искам да взема отношение по този въпрос. Мисля, че наистина е необходимо вече някакво изменение на този закон. Миналият път, когато изслушахме другите областни управители също възникна този въпрос той ще възникне, когато изслушаме и другите областни управители. Според мен трябва да бъдат поставени на една основа и общините и областите. Както общините могат да кандидатстват за средства за почистване на коритата вътре в населените места, така също и областните управители да могат да кандидатстват. Аз казах това и миналият път. Какво значение има, ако общината почисти от едното до другото населено място речното корито и в селото или в града не бъде почистено.
Аз искам да задам още един въпрос. От информацията личи, че в област Ловеч са изградени оперативни комуникационни и информационни центрове. Знаете, че в някои от областите все още няма такива центрове. Вие като човек, който ръководите тази система за борбата против бедствия и аварии и не само против наводненията, какъв е нашият материал тук в момента, чувствате ли по-голяма стабилност от създаването на тези центрове и голяма надеждност? Все пак целта на тяхното създаване е такава.
Г-ЖА СУРАЙ ВЕЛИЕВА: Благодаря за въпросът. Ние все още не можахме практически да усетим значението на този ОКИТС, но съм убедена в едно – това е начинът, по който трябва да работим. Казвам го не случайно, защото в област Ловеч миналата година , и то през летния период, бяхме свидетели на една бедствена обстановка, касаеща пожарите, които бяха засегнали две от общините и се разшириха на доста голяма площ. Няма да ви кажа каква координация има между регионалните служби. Като изключим това, че съм областен управител, искам да ви кажа, че там всяка регионална институция се опитва да е началник при вземането на решения и ако не беше областният управител заедно с целият си екип, това значи че нямаше да се справим с бедственото положение много дълго време.
Убедена съм, че трябва да съществува този екип и при такива ситуации да взема нещата в свои ръце, а не началника на пожарната да има едно мнение, а началника на полицията да има друго мнение, а началника на Гражданска защита трето мнение. Става пълна анархия. Това го казвам от опитът, който имам и смятам, че такъв център би могъл да бъде полезен.
ПРЕДС.Г-Н ВЕНЕЛИН УЗУНОВ: Имате ли други въпроси?
Ако нямате, аз искам да благодаря на г-жа Велиева за информацията, която предостави на комисията. Този въпрос, който беше поставен за търсене на законодателна промяна, свързана с работата ние ще го анализираме в комисията и ще се опитаме да инициираме такава промяна, за да можем да дадем право и възможност на областните управители да кандидатстват.
Аз Ви моля по-упорито и по-настоятелно в качеството си на областен управител и като човек, който отговаря за дейността на общините в областта, да отстоявате пред комисията и да защитите такива средства като необходимост, защото Вашата област е една от областите, които имат голям водосбор от речни корита, които предстои да бъдат реконструирани и които трябва да са под наблюдение и по този начин да изпълните функциите, които са ви вменени.
Ако няма други въпроси, благодаря на колегите за участието в заседанието.
СТЕНОГРАФ: ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА ПО
ПОЛИТИКАТА ПРИ БЕДСТВИЯ И
АВАРИИ:
/ Венелин Узунов /
Брой знаци: 14 644