Комисия по политиката при бедствия и аварии
1. Изслушване на информация за дейността на Държавна агенция “Държавен резерв и военновременни запаси” .
Протокол
от заседание на Комисията по политика при бедствия и аварии
в Четиридесето Народно събрание
проведено на 08.02.2007
В заседанието участваха:
Народните представители, членове на Комисията по политика при бедствия и аварии, съгласно присъствен списък.
На заседанието присъства още
1. Николай Боршуков, председател на Държавна агенция”Държавен резерв и военновременни запаси”
2. Деян Пеевски, заместник министър на държавната политика при бедствия и аварии
3. Борис Михайлов, парламентарен секретар МДПБА
Заседанието се проведе при следния дневен ред:
1. Изслушване на информация за дейността на Държавна агенция “Държавен резерв и военновременни запаси” .
Венелин Узунов:
Г-н Николай Боршуков е председател на Държавна агенция ”Държавен резерв и военновременни запаси”от 18 септември 2006 год. Опитът му в администрацията е:
• От 2000 г. до 2001 г. работи като главен секретар на Агенция „Пътища”.
• През 2001 г. е директор „Обща администрация” в Държавна агенция „Държавен резерв и военновременни запаси”.
• За периода 2001 г. - 2002 г. изпълнява длъжността главен секретар на Държавна агенция за младежта и спорта.
• За периода 2002 г. – 2005 г. работи като главен секретар в Министерство на младежта и спорта.
Николай Боршуков:
Изслушването пред парламентарната комисия за политика при бедствия и аварии е добро начало за работата на ДА “Държавен резерв и военновременните запаси” и даване на повече обществена гласност и контрол за работата на агенцията.
Основните моменти в изложението за дейността на Държавната агенция “Държавен резерв и военновременните запаси” са следните: приоритети и концепция за развитието на агенцията, състояние на агенцията и мерки за контрол.
І. Приоритетите за развитие на агенцията.
Приоритетите са приети от ресорния вицепремиер и целия състав на агенцията е запознат с тях.
1. Изграждане на съвременен облик и привеждане на всички бази на агенцията и тези на външните съхранители според европейските изисквания.
2. Актуализация на номенклатурния списък и номенклатурните потребности.
3. Освобождаване на всички морално и физически остарели активи, включително и извънвоенновременните запаси.
4. Намаляване на разходите на държавата за държавни резерви и увеличаване на приходите на агенцията.
5. Дългосрочна програма за Държавния резерв и военновременните запаси по чл.15 от закона. Преодоляване на проблемите породени от липсата на стриктен и постоянен контрол за количеството и качеството на резерва.
6. Изграждане на единна информационна система между отделните нива и единици в агенцията.
7. Застраховане на държавния резерв и военновременните запаси и надеждни банкови гаранции на контрагентите на агенцията.
8. Оптимизиране на външните съхранители и подобряване на запълняемостта на базите на ДА “Държавен резерв и военновременни запаси” с намаляване на броя им и запълване на базите на резерва.
9. Пълна и реална инвентаризация на активите и оценка на тяхното състояние. ( В момента се обобщават резултатите от направената до края на 2006 инвентаризация. От 3 януари НАП също прави ревизия в агенцията. В срок от един месец след нея ще се пристъпи към преоценка на активите за отчитане на тяхната реална стойност.)
10. За осъществяване на по-ефективен контрол ще се отдели в отделни складове държавния резерв от военновременните запаси . Прозрачност и обществен контрол за прекратяване на кражби, липси , спекулации и други под маската на секретност.
11. Законосъобразност и прозрачност при провеждане на обществени поръчки.
12. Обучение и квалификация на работещите в системата по разработен план-програма. Предвиждат се тестове за всички служители на всеки шест месеца за познаване на нормативната база.
13. Планиране на всички дейности в агенцията (покупко-продажби, строително ремонтни дейности и др.) в рамките на цялата година. Предвижда се използването на гъвкав пазарен механизъм да се купува евтино и продава скъпо.
14. Подобряване на координацията с партньорите от частните структури. Дейността на агенцията е свързана с много органи на държавната и местна власт и множество контрагенти.
15. Оптимизиране на структурата и състава на ДА “Държавен резерв и военновременни запаси”.
ІІ. Концепция за развитие на ДА “Държавен резерв и военновременни запаси”.
Концепцията е основана на анализа на досегашната практика и има следните основни направления:
1. Попълването на резерва при максимална икономичност и гъвкавост при пазарни условия.
2. Премахване на корупционните практики.
3. Съвет за държавните резерви и военновременни запаси към Междуведомствения съвет ще се занимава приоритетно с работата на агенцията. За подобряване на контрола е предвидено ДА “Държавен резерв и военновременни запаси” да информира съвета и правителството за всички сделки, сключени за над определени суми.
4. Промяна на финансовия статут на агенцията. Всички средства от прираста ще остават в ДА “Държавен резерв и военновременни запаси”.
5. ДА “Държавен резерв и военновременни запаси” е член на стоковите борси, на чиито сесии ще има собствени брокери. В новата структура на агенцията се предвижда дилърски офис, за работа в тясна връзка с брокерите на борсата. Подготвя се излизане на европейските борси. До този момент анализ е правен само за отделни сделки, а не за по-дълъг период от време и пазарните цени. Целта е, със собствени сили агенцията да осигури попълването на резерва и по този начин да облекчи държавния бюджет.
6. След пълната реорганизация в ДА “Държавен резерв и военновременни запаси” се предвижда стимулиране на работещите в системата.
Народните представители зададоха въпроси:
Петя Гегава:
Анализа, който е направен показва ли необходимост от промяна в нормативната база?
Николай Боршуков:
Нормативната уредба е добра.Проблемът е в човешкия фактор и точното спазване на закона.
Предвижда се промяна за “отпадналата необходимост”. В момента е в съгласувателна процедура.
Във връзка с Директива №14 на ЕС се предвижда промяна на Закона за задължителните запаси от нефт и нефтопродукти. Това са технически въпроси и в момента се съгласуват.
Ще има промени в подзаконовата нормативна уредба. Поради структурните промени се налага промени в Устройствения правилник на ДА “Държавен резерв и военновременни запаси” .
Венелин Узунов:
1. Ползвана ли е стоковата борса досега?
2. Съгласно чл. 11 от Закона за държавния резерв и военновременни запаси , председателят на агенцията изготвя и предоставя на Министерския съвет ежегоден отчет за състоянието на държавните резерви и военновременните запаси. Когато отчета е готов нека да бъде предоставен на народните представители в Комисията.
3. Член 28 от същия закон регламентира дейността на агенцията по контрола. Как се изпълнява закона в тази му част? Ако разпоредбите на този член се спазваха, нямаше да има тези скандали.
Николай Боршуков:
Законът е добър, въпросът е как се изпълнява. Затова компетентни органи ще дават оценка.
Повечето сделки са правени на борсата. Борсата дава бърза реализация и прозрачност на сделките.
Заварих блокирана борсова търговия в системата на държавния резерв. Не можехме да купуваме и продаваме поради съдебни решения за борсовите представители, което беше причина да не можем да вземем средства за обезпаразитяване на складовете. Тази ситуация наложи решението ДА“Държавен резерв и военновременни запаси” да стане член на трите стокови борси и да работи без посредници. В момента сме членове на две от трите борси.
Поемам ангажимент да бъдете информирани когато отчета за състоянието на държавните резерви и военновременните запаси бъде готов.
Петър Симеонов:
Ще има ли промяна в законите?
Николай Боршуков:
В Закона за задължителните запаси от нефт и нефтопродукти съгласно изискванията на Европейския съюз.В Закона за държавния резерв и военновременни запаси, само в частта за “отпадналата необходимост”.
Венелин Узунов , председател на Комисията по политика при бедствия и аварии в Народното събрание, поради изчерпване на дневния ред закри заседанието.
Водил протокола:
Милена Харизанова
Председател
на Комисията по политика
при бедствия и аварии:
Венелин Узунов