Комисия по политиката при бедствия и аварии
1. Годишна програма за участие на Република България в процеса на вземане на решения на Европейския съюз за 2007 год., приета с Решение на Министерски съвет №90 от 14.02.2007 год.
2. Изслушване на информация от ИА”Главна инспекция по труда” относно мерките за контрол при спазването на трудовото законодателство по осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд в предприятията със специфичен характер и организация на труда
Протокол
от заседание на Комисията по политика при бедствия и аварии
в Четиридесето Народно събрание
проведено на 14.03.2007
В заседанието участваха:
Народните представители, членове на Комисията по политика при бедствия и аварии, съгласно присъствен списък.
На заседанието присъства още:
1. Васил Войнов, заместник министър на труда и социалната политика
2. Тотю Младенов, изпълнителен директор на Изпълнителна агенция ”Главна инспекция по труда”
3. Живко Аспарухов, директор Дирекция ”Здравословни и безопасни условия на труд”в Изпълнителна агенция ”Главна инспекция по труда”
4. Петър Петров, началник отдел “Минна инспекция” в Изпълнителна агенция ”Главна инспекция по труда”
5. Лили Маринова, началник отдел ”Връзки с обществеността” в Изпълнителна агенция ”Главна инспекция по труда”
6. Христо Симеонов, началник отдел ”Химия, металургия и рискови дейности” в Изпълнителна агенция ”Главна инспекция по труда”
7. Антоанета Бойчева, и.д.директор ”Международна дирекция” Министерство на държавната политика при бедствия и аварии
Заседанието се проведе при следния дневен ред:
1. Годишна програма за участие на Република България в процеса на вземане на решения на Европейския съюз за 2007 год., приета с Решение на Министерски съвет №90 от 14.02.2007 год.
2. Изслушване на информация от ИА”Главна инспекция по труда” относно мерките за контрол при спазването на трудовото законодателство по осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд в предприятията със специфичен характер и организация на труда
Венелин Узунов:
Предлагам да започнем с Годишната програма за участие на Република България в процеса на вземане на решения на Европейския съюз за 2007 год., приета с Решение на Министерски съвет №90 от 14.02.2007 год. и обсъждане на предложения за проекти на актове на ЕС за включване в Годишната програма на Народното събрание по въпросите на Европейския съюз. Членовете на комисията разполагат с превод на резюме на Предложението за директива на Европейския парламент и на Съвета на Европа от 18 януари 2006, отнасящо се за оценката и управление на риска от навадения.
Моля за Вашето мнение и предложения по програмата.
Олимпи Кътев:
Предложението за Годишната програма за участие на Република България в процеса на вземане на решения на Европейския съюз за 2007 год., и предлагам да го покрепим в частта касаеща нашата комисия.
Петя Гегова:
Подкрепям предложението за програмата. Това не е само програма, която ще остане на хартия. МОСВ и МДПБА са направили и конкретни постъпки за бъдещата практическа дейност.
Становището на Комисията по политика при бедствия и аварии е приложено към съкратения протокол. То бе подкрепено с пълно мнозинство от народните представители, членове на комисията.
Венелин Узунов:
По втора точка от дневния ред, давам думата на г-н Васил Войнов, който ще представи становището на Министерството на труда и социалната политика относно трудовата злополука в мина «Ораново», която причини смъртта на двама миньори, двама все още са в критично състояние, други 8 души пострадаха по-леко.
Васил Войнов:
Експлозията в рудник "Ораново" избухва на 5 март, понеделник, в 12.15 часа на 200 метра под земята в 51-ва подетажна галерия. При инцидента са пострадали 9 работници. Шест от пострадалите миньори са настанени в Института “Пирогов”, а 3 – ма в Многопрофилна болница за активно лечение в Благоевград.
Хронология на събитията е следната: На работниците от първа смяна поставена задачата да се добиват въглища на 52-ра подетажна галерия.
На 51-ва подетажна галерия не е работено в събота и неделя (3 и 4.03.2007 г.) поради необходимост от ремонт на вентилатора, който осигурява проветряването на тази минна изработка.
На 5 март, понеделник, паралелно със започването на добив на въглища от 52-ра подетажна галерия, е извършен и ремонт на вентилатора.
Към 12 часа трима работници се качват по уклона (наклонена изработка, която свързва 52-ра и 51-ва подетажни галерии) на 51-ва подетажна галерия. Тогава става експлозията.
` Най-вероятната причина за експлозията е наличието на взривоопасна концентрация от газ метан в 51-ва подетажна галерия, която в продължение на два дни–събота и неделя, не е била проветрявана.
Все още не е установено кой е разпоредил да се започне работа на 51-ва подетажна галерия, след като такава задача не е записана в наряда от завеждащ смяната.
В момента тече проверка за състоянието на условията на труд в рудник “Ораново” – гр. Симитли. Резултатите ще бъдат официално оповестени утре.
В резултат на проверките могат да се направят следните по-важни изводи:
Нормативните актове свързани със здравословните и безопасни условия на труд са загубили своята актуалност. Необходимо е да бъдат предприети мерки съобразени със съвременните методи на управление.
Няма информация за европейски модели в тази област.
Технологиите в минното производство са се развили значително. Би трябвало да се изработят нови правилници. Преработването на правилниците без конкретни аргументи и виждания не би било ефективно. Налага се да се разделят правилниците за различните видове производства, отделно за въглищата, рудните и нерудни изкопаеми.
Организацията на минно спасителните служби не е адекватна за съвременното развитие на този бранш. Министерството на икономиката и енергетиката трябва да разработи концепция за развитието на тези служби в страната. Поради средствата, които изисква тази дейност, не е възможно всяка мина да поддържа собствена минноспасителна служба. Би трябвало да се възприеме разбирането за единна минно спасителнителна служба на централно ниво, която да бъде мобилна и добре екипирана.
Трябва да има и обосновани предложения за статута на доброволните звена на спасители към мините.
Тотю Младенов:
Основните акценти от информацията на ИА”Главна инспекция по труда” са акцентирани върху мерките за контрол при спазването на трудовото законодателство по осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд в предприятията със специфичен характер и организация на труда.
През 2002 год. съгласно Правилника за организацията и дейността по предотвратяване и ликвидиране на последствията при бедствия, аварии и катастрофи, Главна инспекция по труда на основата на специализиран одит прецени рисковите производства и потенциално опасните обекти за служителите и работниците, а и за населението живеещо в тези райони.
На базата на проверките правени през годините може да се обобщи, че расте броят на предприятията изпълняващи организацията на здравословни и безопасни условия на труд и инвестиращи за подобряване на условията на труд.
Създадените организация и структури на минно спасителната дейност в минните предприятия не биха могли в пълна степен да осъществят своето предназначение при възникване на производствени аварии.
Минноспасителните служби в България са само две - тези в мини “Бобовдол” и “Горубсо”-Мадан. Във всички други обекти на минното производство има сключени договори за обслужване в случай аварии със минноспасителни служби, като най-близката е на 200 км. Такъв е и случаят с мина “Ораново”. Разчита се на вътрешни минноспасителни команди (групи). В тях има голямо текучество, служителите в тях лошо обучени, не са провеждат редовно тренировки по аварийните ситуации, липсва техника , апаратура и резервни части. Там, където има техника, тя е много остаряла. Всичките тези проблеми са поставени още през 2002 год.
Правилника за минноспасителните служби е остарял. Той е от 1994 год., излязъл е преди приемането на Закона за здравословни и безопасни условия на труд през1997год. Правилниците за техническа безопасност не са актуализирани и не отговарят на съвременните изисквания за работа при тези условия. Наложително е Браншовият съвет, Министерството на икономиката и енергетиката и Министерството на труда и социалните грижи да поемат инициативата за промяна на правилниците. Подобна е и ситуацията и при правилника за газоспасителните служби.
Йовко Йовков:
Проверки правени ли са, какви са предписанията и има ли ефект от правените проверки?
Тотю Младенов:
На сайта на агенцията са публикувани подробно данните за проверките по години и отрасли.
Трудовите злополуки в минната промишленост общо за страната по години са: 2001г.-652 , 2002г. - 616, 2003г.-524, 2005г.-346, 2006г. -286. Забелязва се тенденция на спадане на трудовите злополуки.
Един от главните критерии за оценка ефективността на организацията и управлението на дейността на здравословните и безопасни условия на труд е работата по оценката на професионалния риск. Изготвянето на оценката на риска и предприемането на мерки за неговото отстраняване или минимизиране е основата върху която се осигуряват безопасни условия на труд.
Извършените периодични проверки от ИА “ГИТ” показват една постоянна тенденция на нарастване на относителния дял на предприятията изпълнили това важно законово изискване – от 15% през 2001 г. на 80% -през 2006 г.
Сериозни проблеми има и със смяната на собствеността на определени ключови отрасли и недостатъчно отделяне на средства за мероприятия за намаляване, предотвратяване или ограничаване на риска. Поради необходимостта от големи капиталовложения, които работодателите понастоящем трудно могат да осигурят за въвеждане в работа на съвременни технологии, машини и съоръжения, дела на ръчния труд в производствения процес е голям и води да по-голяма вероятност за възникване на трудови злополуки.
Петя Гегова:
Има положителни резултати, но има и немалко проблеми свързани с работата на изпълнителната власт. Има правилници действащи едновременно. Какво конкретно се прави?
Васил Войнов:
Усъвършенстването на нормативната уредба e наложително. МТСП е подело инициативата и от 1,5 година водим кореспонденция с МИЕ по този въпрос. МИЕ трябва да е водещото ведомство и да определи общата рамка, защото се касае за един цял отрасъл от икономиката.
Венелин Узунов:
Каква е причината за това забавяне от страна на Министерство на икономиката и енергетиката? Нежелание, невъзможност или липса на потенциал?
Васил Войнов:
Въпросът е поставян многократно. Правилниците, свързани с безопасността да бъдат предложени от МИЕ и да бъдат обсъдени от представители на КНСБ, независимите синдикати, браншови организации, минния бизнес, социалното и здравното министерства.
Бойко Боев:
Би трябвало в Закона за здравословни и безопасни условия на труд да се заложи изработването на правилниците да стане в рамките на шест месеца.
Във връзка с работата ми по законопроект и зачестилите случаи на злополуки със селскостопански машини (техниката е стара и зле оборудвана, има голям брои нерегистрирани служители) искам повече информация за това какви мерки се вземат по организацията на безопасни условия на труд в този отрасъл?
Венелин Узунов:
В средата на декември е имало проверка в тази мина. Имало е предписания за отстраняване на направени пропуски. С какво са били свързани тези пропуски?
Тотю Младенов:
През последната година са правени 11 проверки. Последната проверка е направена на 16 февруари т.г. Дадени са осем предписания за подобряване условията на труд със срок но изпълнение до 30.03.2007 год. Седем от направените предписания, основно по поддържане на изправността на минната техника са изпълнени.
Разпоредил съм проверка, резултатите, от която ще бъдат обявени утре.
В областта на безопасността на труда са констатирани нарушения на изискванията на Правилника по безопасността на труда в подземния добив на въглища. Нарушена е системата за вентилация, липсват схеми за проветряване. От рапортите на началник смените и на работници е установено, че има нарушаване на работата на системите за местно проветряване (авариралия вентилатор). Не е ограничен достъпа на миньорите до непроветряваните галерии.
Неефективна е дейността на Минно-спасителната служба по отношение на рудник “Ораново”- град Симитли.
Констатирани са и редица нарушения на трудовото законодателство.
Венелин Узунов:
С тревога констатираме, че редица подзаконови нормативни актове не отговарят на съвременните изисквания. Моля, списък на тези нормативни актове да бъде предоставен на членовете на Комисията. Наложително е те да се осъвременят и да бъдат предприети последователни мерки за това. Настоявам ръководството на МТСП да гони изпълнението на тази задача. 90% от направените констатации и бележки касаят изпълнителната власт.
Венелин Узунов , председател на Комисията по политика при бедствия и аварии в Народното събрание, поради изчерпване на дневния ред закри заседанието.
Водил протокола:
Милена Харизанова
Председател
на Комисията по политика
при бедствия и аварии:
Венелин Узунов
Наредба № 11 от 27.12.2004 г. за минималните изисквания за осигуряване на безопасността и здравето на работещите при потенциален риск от експлозивна атмосфера
Наредба № 9 от 16 декември 1997 г. за общи правила за управление на дейността по осигуряване на безопасността и опазване здравето на работещите в мините