Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по политиката при бедствия и аварии
14/06/2007
    1. Изслушване на Г-жа Емел Етем, заместник министър председател и министър на държавната политика при бедствия и аварии, в качеството й на председател на МКВП към МС относно контрола осъществяван от МКВП за целевото разходване на средствата от републиканския бюджет за предотвратяване, овладяване и преодоляване на последиците от бедствия съгласно Закона за защита при бедствия
    Протокол


    от заседание на Комисията по политика при бедствия и аварии
    в Четиридесето Народно събрание
    проведено на 14.06.2007

    В заседанието участваха:

    Народните представители, членове на Комисията по политика при бедствия и аварии, съгласно присъствен списък.

    На заседанието присъстваха още:
    1. Емел Етем, заместник- министър председател и министър на държавната политика при бедствия и аварии
    2. Мая Георгиева, съветник
    3. Борис Михайлов, парламентарен секретар МДПБА

    Заседанието се проведе при следния дневен ред:

    1. Изслушване на Г-жа Емел Етем, заместник министър председател и министър на държавната политика при бедствия и аварии, в качеството й на председател на МКВП към МС относно контрола осъществяван от МКВП за целевото разходване на средствата от републиканския бюджет за предотвратяване, овладяване и преодоляване на последиците от бедствия съгласно Закона за защита при бедствия

    Венелин Узунов:
    Представя Г-н Митко Димитров, член на ПГ на Коалиция “Атака”, зам.председател на Комисията, който е избран на мястото на избрания за евродепутат, Г-н Десислав Чукалов.
    Освен с предварително обявената тема за дневния ред, ще Ви запозная с декларации на различни регионални организации на зърнопроизводителите за обвяване на бедствено положение във връзка с продължителното засушаване.
    Повод за днешното заседание е решение на Комисията от последното заседание на 31.05.2007 год.

    Емел Етем:
    Благодаря за поканата. Благодаря за закона, който приехте в края на миналата година. Надявам се да го превърнем в един действащ закон, който да доведе до положителни ефекти и прозрачност в работата на министерството и останалите единиците от Единната спасителна система. МКВП, която председателствам като министър на държавната политика при бедствия и аварии е колективен орган. Тя няма своя администрация, подпомагана е от служители на МДПБА, но не е на подчинение на министерството. Днес премиера подписа заповед за състава на комисията. Членовете са с ранг на зам.министри.
    Съгласно чл.54, ал.6, МС прие Правилник за организацията и дейността на МКВП. Беше съгласуван с НСОРБ преди съгласувателната процедура в МС. Приложенията към правилника ще унифицират част от документацията за кандидатстване за средства от комисията. Целите, които сме се стремили да постигнем са следните:
    • Максимална прозрачност и публичност на дейността на МКВП, чрез определяне изискванията критериите за оценяване и определяне размера на предоставените средства. Решенията на МКВП се публикуват по реда на чл.8 на електронната страницата на МС, както и съгласно чл.33 от кметствата на общините.
    • Дисциплинираност, чрез определяне на срокове и форма за подаване на документите, процедура за връщане на документите за нередовни и непълни документи. Проверка дали отговарят на изискванията.
    • Постоянна контрол и отчетност за изразходване на предоставените средства. Предвижда се ежемесечен отчет, до 10-то число всеки месец. Всеки обект има свое досие, което се пази 10 години.
    • Контролни проверки по заповед на председателя на МКВП чрез привлечени експерти, тъй като не разполага със собствени служители.

    Олимпи Кътев:
    Прави впечатление Раздел ІV Предоставяне на възстановителна помощ от Правилника. При последните наводнения с. Трудовец, Софийско и с. Гелеменово Пазаржишко пострадаха много. Правилникът излезе наскоро и кметовете може би все още не са запознати с него, а срокът е много малък, само 14 дни. Кметът трябва да издаде заповед за назначаване на комисия, в състава на която да влезе представителя на ГЗ в областта и експерт. Как да направим така, че кметовете и на общини и населени места да бъдат добре запознати с новите документи? Какво би предприела МКВП и МДПБА в случай на закъснения, как да бъдат удължени тези срокове.

    Емел Етем:

    Кметовете са информирани и добре запознати с Наредбата. Справиха се много добре при координацията с различните институции при бедствието. Жертви няма. Постъпили са искания от всички тези общини. Проявявали сме разбиране към проблемите на общините и обикновените хора. Няма да формализираме при мащабни бедствия. Селските кметове и общинските съветници трябва да се запознаят с този Правилник и по принцип да следят нормативните документи.

    Мая Георгиева:
    Всъщност, 14 дневен е срока само за издаване на заповед от кмета за сформиране на общинската комисия, след което комисията има едномесечен срок за съставяне на протокола за оценка на щетите и направи предложение за начина на подпомагане. До три месеца след изпращането на информационната форма кметовете внасят искането.

    Венелин Узунов:
    Прави впечатление, че за обектите публична общинска и публична държавна собственост се говори за застрахователно обезщетение и приспадането му от предоставената сума за възстановяване. При частните имоти такова нещо не се споменава. Това пропуск ли е?
    Сутринта бях на конференция по застраховане организирана от презастрахователна компания от Великобритания. Там бе оповестено, че в Чехия 80% от имотите на гражданите са застраховани. Имаме ли информация каква част от жилищата в с. Гелеменово са застраховани? До безкрайност ли държавата ще подпомага гражданите , а те няма да имат отговорност към собствените си имоти?
    Чудесно е това, което сте заложили в чл.47 за отваряне на досиета на обектите. Трябва да се знае какви искания са правени и колко често.

    Емел Етем:
    Темата за застраховането е много сериозна, трябва да има широко обсъждане. Вие законодателите, сте тези, които трябва да определите ще има ли задължително застраховане или не. Всички знаем,че българският гражданин няма застрахователна култура. Имаме сведения от застрахователните компании, че има проявен интерес от гражданите на наводнените населени места за закупуване на застрахователни полици. В сравнение с миналата година два пъти е нараснал броя на застрахованите жилища.
    От гледна точка на статистиката, информация за застрахованите жилища може да бъде получена чрез кметовете на общините.
    В правилника не е предвидено да се изисква приспадане на застраховката за частни имоти защото по този начин ще ощетим добросъвестните граждани, които са застраховали жилищата си.

    Венелин Узунов:
    Става дума за насърчаване на гражданите да застраховат на жилищата си, а не да се поощрява точно обратното.

    Олимпи Кътев:
    Подкрепям г-н Узунов. Катастрофичният застрахователен пул, за който неведнъж сме разговаряли, рано или късно ще бъде създаден. Голяма част от населението, къде под натиска на нещастията, които го сполетяват след природните бедствия или реклами или настойчивост на застрахователните компании, ще се ориентира към застраховане на имотите си. В началото държавата може да бъде стимулатор и регулатор на тези процеси. Може да привлече мощни застрахователни компании, които да имат интерес да правят такова застраховане сред населението. Не можем да стоим безучастно. Хората не са свикнали с имущественото застраховане, но ако се тръгне разумно, с ниски ставки в началото, особено за бедните хора и пенсионерите, то застраховането може да разшири своя обхват. Иска ми се и МДПБА, и нашата комисия и НСОРБ да поемем такава кампания в един обществен дебат.
    При един по-голям процент на застраховане на жилищата, например 20-30-40 %, трябва да се има предвид когато изплаща възстановителната помощ. В противен случаи някои ще получат два пъти суми за едно и също събитие.

    Йовко Йовков:
    Доколкото успях да се запозная с правилника- заслужавате поздравления за това, което сте направили. Наблегнато е на различните елементи: исканията, на отговорността на МКВП, на начина на вземане на решения, обратната връзка, контрола. Наличието на досие за всеки обект е добро решение.
    Имам някои бележки, а именно при оценката на щетата и при отчета на извършената строителна дейност. Нужно е малко повече да се помисли за начина, по който се привличат външни експерти. Доклада за възстановяване се прави на базата на някаква оценка от щетата , но при строителните дейности могат да се извършват нарушения и отклонения на финансови средства. Не се вежда каква е ролята на кмета в процеса на усвояване на средствата. Той е по-скоро страничен наблюдател. Не се вижда отговорността му за целесъобразното усвояване на средствата.
    На практика общините и държавата са задължени да си застраховат имотите. Нормално е застрахователната премия да се приспада от щетата. Но според това, което е разписано в Правилника, няма стимул гражданите да си застраховат имуществото. Решението обаче е не е в Правилника, необходими са законодателни решения по този въпрос.
    Нужна е отчетност, контрол, прозрачност и публичност във всичко, което се прави при отпускането на средства за възстановяване и подпомагане. Това са пари на данъкоплатеца и не може да има злоупотреби.
    Смятам, че МКВП ще има проблеми с изпълнението на чл.30. Това означава, че незаконно построените жилищата в заливните зони, не подлежат на подпомагане. Кметовете трябва да предприемат мерки да изведат хората от тези райони, евентуално да се построят нови жилища. Това нещо трябва ясно да се обяви пред кметовете и гражданите.

    Митко Димитров:
    МКВП няма ли чисто организационно да измести дейността на цялото министерство? Вашето министерство разполага с 11 дирекции, които съвпадат с тази комисия.
    В министерството има 2212 щатни бройки, 11 дирекции и 28 структурни организации.

    Емел Етем:
    Има различни идеи за начина, по-който да дисциплинираме хората към застраховане. Това е по-скоро работа на законодателя. Аз приветствам подобна идея.
    В процеса на работа ще бъде оценена ефективността на действие на Правилника и каквото трябва ще бъде променено и доразвито.
    Г-н Димитров, приемам изказването Ви като политическо. Дирекциите в МДПБА имат съвсем различни функции от тази на МКВП. Дирекциите изпълняват държавни политики свързани с борбата с бедствията, авариите и катастрофите. Дирекцията “Възстановяване и подпомагане” подпомага МКВП към МС в нейната дейност.
    Общата численост на МДПБА е 1400 души , по-голямата част, от които са спасители.

    Силвия Алексиева:
    ПДОМКВП е добре структуриран. Предоставя синтезирано и конкретно правомощията на МКВП. Смущава ме, обаче, че Раздел ІV, гл.5 дава право за промяна предназначението на предоставени средства. Мисля, промяната на предназначението означава различни обекти. Това става с ново решения, с ново искане. Може би е направено от гледна точка на финансовите средства, но подобна промяна остава една вратичка за дейности, които не водят до добрата отчетност по места.
    Застраховането е проблем, които ще продължим да дискутираме. Нашата комисия трябва да направи организацията по обществения дебат. Задължителното застраховане ще бъде полезно и за гражданите и за държавата и трябва да намерим начин да убедим обществото. То трябва да има сигурност с подсигуряването на средства при природни бедствия.
    По въпроса за превантивната дейност. Направихте ли анализ за несвършената работа в общините, в които станаха наводненията? Миналата година призовахме общините да заделят средства за тази цел. Пример е Владайската река и съборения мост. Не може преди половин година да има експертна констатация за липсата на пропуквания и шест месеца по-късно моста да се срути. Трябва да се отчита доколко съвестно се извършва превантивната работа.

    Емел Етем:
    Важно е всички да сме отговорни за превенцията. Това не може да се случи само от моите усилия и тези на МКВП. Комисията е само за възстановителна помощ. Тя отпуска средства за възстановяване и подпомагане. Има проблеми затлачени с години. МДПБА няма собственост и няма отговорности, нито за водни басейни, нито за речни корита, нито за хдросъоръжения, нито за свлачища. Ние можем само чрез политики, предложения и указания да подсещаме другите институции какво трябва да правят. Ако за речните корита кметовете, областните управители и министри бяха отделили повече внимание, събитията нямаше да се случат и ли поне част от тях щяхме да предотвратим. Повече от 30 години държавата не е отделяла средства за почистването на речните корита. Ако някъде е направено нещо, то е само епизодично.
    Положението със свлачищата е подобно. Сега 100 млн. лв. няма да стигнат за овладяване на свлачищните процеси защото с години нищо не е правено, а бюджета на МКВП е 70 млн.лв.
    Две години МДПБА изпраща указания, предписания, препоръки и предупреждения до областните управители и кметовете за превантивна дейност. Може да се направи сметка колко пари са дадени за тази дейност. В същото време се казва, че пари за почистване на речните корита няма. Такъв е и случаят с Владая. Кметът на София не е взел мерки за почистване на речното корито.Той е имал и предварителна информация за очакваните валежи и е могъл да направи проверка на въпросните райони.
    Миналата седмица, по предложение на премиера, във връзка с доклад на МОСВ за състоянието на речните корита, направихме работна група. Присъстваха представители на МОСВ, МДААР, МЗГ, МФ, МИЕ, МРРБ, МО и МДПБА. Събрахме информация за критичните зони по реките и какво да се направи за почистването. Там, където са почистени реките и укрепени дигите, ефект има. Издадохме указания за оглеждане на отводнителните канали, проверки на заливните зони за незаконно строителство. Прави се категоризация на обектите изискващи предприемане на спешни , средносрочни или дългосрочни мерки. МО поеха ангажимент да се включат в почистването на речните корита. Те работят много съвестно.

    Евгени Чачев:
    Днес подменихме дневния ред на заседанието. Обсъждахме ПОДМКВП. Правилника хубав или лош е приет от МС и той би трябвало да действа. Имаше смисъл да гледаме този правилник в комисията преди неговото приемане в МС. Аз очаквах да проведем разговор за изразходваните бюджетни средства: колко, как и защо, колко са усвоени и колко остават и за това, което се случи вече са шести път през последните две години. Причините са едни и същи. Няма координация. Министерството не е тръгнало. Нужна е малко повече жар, активност и съпричастност с хората. В с.Гелеменово от 283 къщи 230 са наводнени. Причините Вие сама ги казахте. Това, че премиерът Станишев е станал инициатор за инвентаризация на речните корита не говори добре за министерството. Вие сте човека, който трябва да създаде координация между министерствата. Вие сте и вицепремиер. Не случайно Вие сте председател на тази комисия. Тя е едно правителство в правителството.

    Емел Етем:
    Не приемам Вашата оценка за липса на координация. За тези две години съм показала нееднократно моите действия за координацията. По време на Вашето управление защо не решихте проблемите със свлачищата. Въпроса не е да се политизира, по- важно е Вие като народни представители какво ще направите. Проблемите са общи, бедствията засягат всички. По време на наводненията имаше перфектна координация между кметовете, кметовете на общините, ГЗ и всички институции. Не приемам да се политизира положението.



    Евгени Чачев:
    В никакъв случай не искам да политизирам. Имаше смисъл за се занимаваме с правилника, ако го правехме преди приемането му. Тогава и аз бих помогнал с конкретни текстове. Тогава би се получил един действащ правилник, който ще даде резултати веднага. Целта на парламентарните комисии е точно такава. Нашата работа е законодателна и е тук в НС. А Вие като министър ще се отчитате пред нас за извършеното.
    Колкото до свлачищата, аз отчитам като един от най- големите успехи на нашето правителство именно борбата със свлачищата. Спомнете си Програмата “България 2000”. Първите пари, които се взеха безвъзмездно от социалния фонд на Европа бяха именно по тази програма. Но незнайно защо тя беше спряна дълги години и сега не 100 млн. лв., а 500 млн.лв. няма да Ви стигнат за реализирането й.

    Венелин Узунов:
    Чувствам се задължен като председател на комисията да уточня, че поводът за изслушването на министър Етем е Доклада на кмета на Нови пазар за усвояването на средствата предоставени от ПКЗНБАК, с който се занимавахме в предишното заседание. Тези средства не са усвоени ефективно и по предназначение. Стана дебат за това, че никои не е задължен да контролира качеството на извършената работа. Проблемът е дали на място, на обекта са вложени всички материали и качествени ли са строителните работи. Единствено строителният надзор контролира това. И тук се установи парадоксалния факт, че този, който е извършил проектирането, той е извършвал и строителният надзор. Нашето желание, МДПБА да координира ефективността от средствата, които се предоставят. Отговорът е, че няма достатъчно специалисти и средства за контрол. Дават се парите, попълват се отчети до МФ, но стената я няма, мостът не е направен, арматурата не е сложена, и след първите наводненията всичко е отново разрушено. Мястото на координация между държавните институции, Държавен строителен надзор, контролните органи да проверяват подборно във всяка община по няколко обекта.

    Олимпи Кътев:
    В предишното заседание Вие казахте, че сте изпратили писмо до МДПБАК с искане за предоставяне на определена информация. Получихте ли такова писмо и ако е получено защо не е раздадено на комисията? Обявената тема е друга, а ние обсъждахме правилника.

    Венелин Узунов:
    Получихме кратък отговор подписан от зам. министъра на държавната политика при бедствия и аварии Ангел Чакъров.

    Емел Етем:
    ПКЗНБАК работи по постановление и няма задължение да събира отчетни данни за изпълнение на обектите, срокове за изпълнение и т.н. И сегашната Междуведомствена комисия не може да се бърка на кметовете или министрите, на които отпуска средства, нито да изисква информация за сключените договори, сроковете на изпълнение и т.н. Това влиза в досието. Този междуведомствен съвет не може да събира постоянно информация за това, как върви всеки обект. Информацията е за отпуснатите средства и когато строителните работи на обекта приключат, се отчита всичко, но се дава документален отчет, който постъпва и МФ. В МФ могат да прегледат дали има някакви нарушения. Що се касае да качеството, контрола се осъществява от надзора.

    Венелин Узунов:
    Чл.56 от ЗЗБ е категоричен. МКВП “контролира целевото и ефективното изразходване” на отпуснатите средства. Ясно, точно и безусловно.

    Емел Етем:
    ПОДМКВП действа от 18 май 2007 год. Затова Ви информирах за това, което предвижда той. Вие искате информация във връзка с обектите които се изпълняват, кои са приключили за 2006 год. и кои продължават да се изпълняват през 2007 год.

    Венелин Узунов:
    В писмото ясно и точно е записано: “В информацията да са отразени степента и сроковете на изпълнение на обектите финансирани от Постоянната комисия за защита на населението при бедствия, аварии и катастрофи към Министерския съвет за 2006 г.” Заместник министър Чакъров ми отговоря, че такава информация нямате.

    Емел Етем:
    Как ще искате информацията област по област, община по община, обект по обект, това са хиляди обекти?

    Венелин Узунов:
    Вие преценете. По области, по финансирани обекти, степента и сроковете на изпълнение.

    Емел Етем:
    Ако искате ще ви дам една обща справка. До този момент за всички 28 области са отпуснати 87 120 962 лева, от които са отчетени 42 977 885 лева, от тях за 1 306 270 лева са с непълна документация, а за 298 191 лева са отчетени авансово. На министерства и ведомства са отпуснати 23 130 003 лева, от които са отчетени 10 904 181 лева, авансово са отчетени 2 704 013 лева. Справката по области ще бъде направена за обектите, за които има отчет, т.е. това означава, че обекта е завършен. За останалите, незавършените в рамките на календарната година са преходни.

    Венелин Узунов:
    В общините са направили отчет в края на годината за отпуснатите суми, колко са усвоени и колко да бъдат прехвърлени за усвояване през 2007 год. Вие тази информация я имате. Вие сте дали разрешение за ползване през следващата календарна година.

    Емел Етем:
    Това нещо го следи МФ. При нас се получава информация само, ако има искане за промяна на предназначението на сумата.


    Във връзка т.1 от дневния ред Комисията по политика при бедствия и аварии взе следното решение:

    Решение от заседанието на Комисията по политика при бедствия и аварии, проведено на 14.06.2007 год.:

    Г-жа Емел Етем, заместник министър председател и министър на държавната политика при бедствия и аварии, в качеството й на председател на МКВП, да предостави на Комисията по политика при бедствия и аварии информация за степента и сроковете на изпълнение на обектите финансирани от Постоянната комисия за защита на населението при бедствия, аварии и катастрофи към Министерския съвет за 2006 г.

    Венелин Узунов, председател на Комисията по политика при бедствия и аварии, запозна народните представители с декларации на различни регионални организации на зърнопроизводителите за обвяване на бедствено положение във връзка с продължителното засушаване. Декларациите са предоставени на министъра на земеделието и горите.

    Венелин Узунов, председател на Комисията по политика при бедствия и аварии в Народното събрание, поради изчерпване на дневния ред закри заседанието.

    Водил протокола:
    Милена Харизанова


    Председател
    на Комисията по политика
    при бедствия и аварии:
    Венелин Узунов




    Форма за търсене
    Ключова дума