Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по политиката при бедствия и аварии
20/09/2007
    1. Излушване на Емел Етем, заместник-министър председател и министър на държавната политика при бедствия и аварии относно работата и взаимодействието на институциите участвали в аварийно спасителните и възстановителни работи след стихийното бедствие в община Цар Калоян, област Разград.
    Информация за работата на кризисния щаб по време на бедствието от Наско Анастасов, областен управител на Разградска област и Ахмед Ахмедов, кмет на община Цар Калоян

    ЧЕТИРИДЕСЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    КОМИСИЯ ПО ПОЛИТИКА ПРИ БЕДСТВИЯ И АВАРИИ




    П Р О Т О К О Л

    На 20 септември 2007 г., (четвъртък) от 15.00 часа в зала 242 на пл.”Княз Ал.Батенберг” 1 се проведе редовно заседание на Комисията по политика при бедствия и аварии.
    Заседанието се проведе при следния
    ДНЕВЕН РЕД:
    1.Изслушване на г-жа Емел Етем, заместник-министър председател и министър на държавната политика при бедствия и аварии относно работата и взаимодействието на институциите , участвали в аварийно спасителните работи след стихийното бедствие в община Цар Калоян, област Разград.
    Информация за работата на кризисния щаб по време на бедствието от г-н Наско Анастасов, областен управител на Разградска област и г-н Ахмед Ахмедов, кмет на община Цар Калоян.
    Списъкът на присъствалите народни представители се прилага към протокола.
    * * *

    ПРЕДС.Г-Н ВЕНЕЛИН УЗУНОВ: Уважаеми колеги, откривам заседанието на нашата комисия. Дневният ред ви е раздаден предварително. Имаме необходимият кворум и можем да започнем работа. Очакваме още двама колеги, които потвърдиха, че ще дойдат на заседанието.
    На днешното заседание присъстват г-жа Емел Етем министър на държавната политика при бедствия и аварии, областният управител на област Разград г-н Анастасов и г-н Ахмедов – кмет на община Цар Калоян. Ще изслушаме информация за действията на държавните органи по време на наводнението , което стана през месец август в Цар Калоян, взаимодействието между институциите, организацията на работа по аварийно спасителните и аварийно възстановителните работи.
    Господин Ахмедов, имате думата.
    Г-Н АХМЕД АХМЕДОВ: Уважаема госпожо вицепремиер, уважаеми дами и господа народни представители, уважаеми журналисти, благодаря за възможността да представя пред народните представители ситуацията в община Цар Калоян след мащабните наводнения в началото на месец август.
    Експертите определят бедствието като една от най-големите хуманитарни кризи в България след земетресението в гр.Стражица. За жалост гр.Цар Калоян даде и 8 жертви, за които всички ние продължаваме да скърбим, но нашата основна задача сега е да нормализираме живота на хората в общината, където е засегната 70 % от инфраструктурата - 649 къщи бяха наводнени, 44 бяха съборени, 39 къщи са за укрепване.Бяха положени известни усилия, както от страна на местната власт, така и от държавата. Получихме подкрепа от много неправителствени организации, граждани и фирми.
    Позволете ми да ви представя накратко какви мерки бяха взети в първите минути и часове на бедствието. На 6 август двамата заместник кметове г-н Аялов и г-н Язаджиев веднага сигнализират полицията и гражданска защита и искат незабавна помощ. Достъпът до гр.Цар Калоян е отрязан от всички страни, прекъснати са телефонните линии, няма обхват на мобилните оператори, улиците са залети на места от 1,5 метра с вода. Другият заместник кмет г-н Дечко Петков е в с.Езерче и също сигнализира за бедствието. Веднага в училището е създаден кризисен щаб, който предприема и първите мерки.Силите на полицията ,пожарната и екипи на гражданска защита започват обиколка на града, за да окажат първа помощ и да помогнат на пострадалите да се изтеглят на безопасно място. Установени са първите жертви, обявени са хора за издирване. За тези без дом е осигурен подслон в училището, повечето от пострадалите семейства са настанени при роднини. Така е и до ден днешен. Осигурен е лекарски екип. Поискана е помощ за още специалисти от Разградската болница. На 07 август работата на щаба продължава, вече под ръководството на областният управител г-н Наско Анастасов и се вземат следните решения:
    1.Продължава издирването на изчезналите.
    2. Осигурени са три медицински екипа, медикаменти и храна за бебетата.
    3. Започва осигуряването на хляб и вода за пострадалото население.
    4. Аварийните групи започват работа по отстраняването на авариите, електрозахранването и преносната мрежа.
    5. Прави се всичко възможно да се възстанови достъпа до града по пътя Е-79, който също е залят.
    6. Осигурени са помпи за източване на водата от наводнените къщи.
    7. Осигурена е техника от над 30 частни фирми за неотложни дейности по възстановяването.
    8. Поръчани са химически тоалетни.
    В 13.00 часа обстановката отново се усложнява. Пада отново голям валеж. Реката отново излиза от коритото си и така блокира възстановителните дейности. Пристигат екипи на БЧК. Раздадени са дрехи и завивки.
    На 08 август екипи на пожарната , армията и гражданската защита започват разчистването на улиците, дворовете и речното корито. Ветеринарно-медицинските служби от 4 региона са мобилизирани по извозване на умрелите животни до екарисажа в гр.Шумен и с обезпаразитяването. За 4 дни бяха извозени около 40 тона трупове на животни. Също така продължава работата на аварийните екипи по възстановяване електричеството и водата.Осигурени са 4 екипа за спешна помощ, заради нарасналата опасност от зарази.
    Искам да отбележа, че взетите мерки предотвратиха опасност от епидемия. Имаме само единични случаи на заболявания. Вземат се проби на водата за биологичен и химически анализ, раздават се хлорна вар, дезифектанти и миещи препарати на населението за дезинфекция на сградите. Започва пръскането на улиците. Започват първите огледи от комисиите на пострадалите къщи. Привлечени са тесни специалисти от съседните общини, за да бъде по-бърза и ефективна работата.
    Градът е разделен на 4 района и е определен ръководител, с цел по-добра координация на екипите. В работата на щаба се включват депутатите Венелин Узунов, Нигяр Сахним , Хасан Адемов, които пряко подпомагат организацията. Започват да пристигат първите хранителни помощи и дарения от частни фирми, общини и неправителствени организации.
    На 11 август електрозахранването беше възстановено, водата за миене беше възстановена на 60 %. Годна за пиене стана на 20 август. До тогава се осигуряваше вода с водоноски, а също така и минерална вода.
    Във възстановителните работи се включиха освен екипите на Министерството на държавната политика при бедствия и аварии и 100 войници от Шуменското поделение и 150 души от Програмата за социално подпомагане за временната заетост. На 13 август се възстанови работата на 12 магазина. Изнесено бюро на паспортна служба започва издаването на лични документи в общината. Обстановката в града започва постепенно да се нормализира.
    Искам да споделя с вас, че трудностите бяха сериозни. Хората бяха уплашени, разстроени. Бяха загубили цялото си имущество. Това затрудняваше комуникацията с тях и възстановителният процес. За това привлякохме екипи от психолози от Шуменският университет и БЧК за преодоляване на първоначалния стрес. Благодарение на денонощните усилия на държавата, областта и общината частните фирми и неправителствените организации, аварийните дейности приключиха само за 14 дни.
    С това трудностите не свършиха. От местната и централната власт те очакват много. Само три са жилищата, които са застраховани. Останалите хора искат държавата да реши жилищният проблем, защото е унищожен и поминъкът на повечето от тях. Издавени са животните, селскостопанската продукция е унищожена, а това са и единствените им приходи. За да стане това е необходимо осигуряването на средства и реална оценка на щетите.
    Вие като депутати от тази комисия сте наясно, че оценката на конструктивните нарушения не може да бъде направена без падането на подпочвените води. А този процес е продължителен , продължава и сега.
    Същият проблем стои пред социалните работници, които трябва да направят анкета за унищожената битова техника. Между хората възникват и спорове как точно да бъде решен жилищният проблем. По същият начин стоят и въпросите с даренията. За това беше създаден обществен комитет към общината за разпределение на средствата, дарени по сметка на общината. В него бяха избрани представители от засегнатите райони
    Вие знаете, че в такива моменти най-тежка е работата с човешкият фактор. Събуждат се неподозирани проблеми. Някои хора се презапасяват. На опашките за помощи се редят хора, които не са от засегнатите райони. Опитваме се да намалим до минимум неправомерното получаване на помощи. Злонамерени среди се възползват от обстановката и на гърба на трагедията на хората се опитват да правят политика. Пускат се злонамерени слухове, които още повече затормозяват и без това изстрадалите хора.
    Казвам ги тези неща в Парламента, защото той е висш орган на държавата и искам вие, депутатите да сте наясно с истинската обстановка и с проблемите.Очаквам от вас разбиране и реална подкрепа за тежките управленски решения, които предстои да вземе държавата и местната власт в гр.Цар Калоян.
    Благодаря ви за вниманието!
    ПРЕДС.Г-Н ВЕНЕЛИН УЗУНОВ: Благодаря на господин Ахмедов.Предлагам да дадем думата и на г-н Наско Анастасов – областен управител на община Разград.
    Г-Н НАСКО АНАСТАСОВ: Уважаема госпожо вицепремиер, уважаеми дами и господа народни представители, не искам да повтарям онова, което каза г-н кмета . Ще насоча вашето внимание към дейността на кризисният щаб.
    След обявяване на кризисното положение определихме съставът на този щаб, където включихме най-различни институции, които бяха съпричастни към възстановяването на гр.Цар Калоян и започнахме да решаваме някои много неотложни задачи. Няма да ги изброявам една по една, ако ви интересува допълнително мога да ги кажа, но това бяха социални задачи, технически задачи, административни задачи, санитарно-епидемиологични задачи и най-важното беше връзката с институциите и координирането на тяхната дейност. С това основно се занимаваше щабът.
    Искам да кажа, че понеже докладването е за взаимодействието и ефективността на работа на институциите, жителите на гр.Цар Калоян и на Разградска област са благодарни на господин президента Първанов, на премиера Сергей Станишев, на вицепремиера г-жа Емел Етем, на всички министри, които участваха със свои поделения във възстановителните работи, на депутатите, които спомена г-н Ахмедов от нашият избирателен район и които се включиха много сериозно в работата на щаба. Без доброто взаимодействие на МВР, Гражданска защита, военните, социалните работници, БЧК и редица други организации, като фирмите Водоснабдяване Дунав, ЕОН Варна – подразделение Разград,Пътно управление Разград, Пътно строителство и др. просто положението беше толкова лошо, че ние няма да можеше да се справим.
    Благодарение на добрата координация, която щабът установи,благодарение на помощта на горепосочените институции и личности, аз мисля, че положението беше овладяно в рамките на около две седмици и ние имахме основания на 14-тия ден да отменим бедственото положение. Разбира се много бихме искали например в Разград да има отряд на Гражданска защита, понеже видяхме как работят момчетата от Гражданска защита гр.Велико Търново, гр.Русе, гр.Варна, гр.Търговище. Това са едни големи професионалисти, ако мога така да кажа, които толкова добре си разбират от работата, че понякога даже бяхме излишни. Съветвахме се с тях какво да направим и т.н. Просто нямам думи да благодаря на МВР. В тази жестока обстановка те откриха всички загинали, което уверявам ви беше много трудно. Момчетата проявиха героизъм. Да не говорим за военните, които денонощно разнасяха вода с камионите , храна на бедстващите , отводняваха къщи.Самите те почистваха тинята от домовете, от дворовете на хората.Нямаме думи да им се отблагодарим. Но пак искам да кажа, че най-важното освен сериозността с която се подходи, това беше и добрата координация между различните институции и си мисля, че в гр.Цар Калоян ние доказахме, че може да се справяме, ако има нужда , с такива ситуации.
    С това аз мисля да приключа. Тук нося всички материали – протоколи, заповеди и др. и ако нещо ви интересува , допълнително мога да ви запозная с тях.
    Благодаря ви за вниманието!
    ПРЕДС. Г-Н ВЕНЕЛИН УЗУНОВ: Благодаря Ви, господин Анастасов. Предлагам да изслушаме и госпожа Етем и след това , ако има въпроси ще отговорим. Госпожо Етем, заповядайте.
    Г-ЖА ЕМЕЛ ЕТЕМ: Уважаеми господин председател, уважаеми народни представители, може би в някои от данните ние тримата, които днес даваме информация за извършената работа ще се преповторим, но няма как. Такава ни е работата.Съгласно Законът за защита при бедствия и аварии, който вие приехте миналата година ние сме част от Единната спасителна система и координацията лежи на плещите на всички нас. За това ще отбележа, че по време на спасителните операции и аварийно възстановителните дейности беше изградена много добра координация между екипите на Министерството на държавната политика при бедствия и аварии, МВР, Министерство на здравеопазването, Министерство на отбраната, Министерство на труда и социалната политика с техните служби, които се намират на територията на общината, местната и областната администрация. Това както ви казах е резултат от механизмът, който вие самите разписахте миналата година в новоприетия закон.
    Какви бяха конкретните мерки от страна на министерството? Веднага след като получихме сигнал и директорът на нашата дирекция Гражданска защита отиде на място, идентифицирахме проблемите и направихме много бърза координация. За съжаление Разград е една от областите, в която ние имаме само изградена дирекция, но нямаме отряд. Тези отряди са само 15 на брой. До края на година се очаква в още 8 области да има изградени отряди и следващата година ще изградим и в оставащите 5 области. За това към Разград, веднага по мое нареждане се притекоха на помощ отрядите от гр.Русе и гр.Търговище, които се намират на еднакво разстояние – 30 – 35 км от област Разград и там има освен дирекции и отряди. Те първи се притекоха на помощ на кметът и на областният управител. След това до края на седмицата дежурства поемаха, както преди малко ви каза и областният управител, отрядите ни от гр.Велико Търново, гр.Силистра, гр.Монтана и гр.Варна.Отрядите от гр.Русе и от гр.Търговище бяха нон стоп там. Паралелно с това и в гр.Русе се развиха събитията. Потърпевша от тях е и самата г-жа Алексиева. Тя попадна във вихъра на водите в община Иваново, село Нисово и успя да види как на място се координират действията на представителите на различните институции. Докато в гр.Цар Калоян отрядът от гр.Русе вършеше своите задължения, в гр.Русе при възникване на събитието се включиха нашите колеги от пожарната и жандармерията от Русенското поделение много експедитивно и бързо, докато при тях пристигна Русенският отряд, който беше заменен от своите колеги от гр.Велико Търново, които поеха спасителните дейности. Бих искала да ви кажа, че имахме възможност на живо да видим как действа Законът за защита при бедствия и аварии и каква е координацията и още веднъж искам да изразя благодарността на всички ни към вас, народните представители, които имате огромен принос при приемането и най-вече при обсъждането преди това на Закона за защита при бедствия и аварии. Считам, че е изключително важно да поощряваме силите, които участват при такива събития, защото това мотивира още повече самите тях, мотивира и българските граждани да гледат с позитивно око на дейността им и най-вече, когато ние търсим кадри, които да работят в тези сили и системи, те сигурно ще си спомнят тези моменти, в които участниците в тези събития са били награждавани. За това аз си позволих да връча на всички участници от тези сили, заедно с областният управител и кметът на общината благодарствени грамоти за тяхната всеотдайност и много добра координация. Наистина е добра и за това и вас ви моля, когато провеждате срещи с представители на тези сили по достоен начин да успявате да им се отблагодарите и когато имаме нужда от критика, разбира се ,че ще приемем тази критика, но при добре свършена работа изключително важно е да бъдат мотивирани да я вършат още по-всеотдайно и още по-добре, защото те рискуват своя собствен живот в името на живота на своите съграждани и съселяни, които спасяват.
    И така конкретните мерки, които министерството взе след трансформирането на двата отряда от гр.Търговище и от гр.Русе бяха следните:
    С оглед на информацията, която постъпваше от кризисният щаб, ние бяхме в постоянна връзка с така сформирания кризисен щаб и бяхме изпълнители на решенията на този кризисен щаб. Бяха взети мерки своевременно да бъдат доставени фургони за тези първи граждани, за които имахме сигнал, че къщите им са разрушени. След бързата справка, която направихме на територията на страната се оказа, че има 13 фургона, които в момента бяха свободни. Веднага се разпоредихме и още същата вечер пристигна единият от тях и на другия ден останалите 10. Допълнително след това намерихме още 6 фургона, които са неизползваеми в страната и също предоставихме на населението. В момента има 17 фургона на територията на общината. Веднага беше предоставено постелъчно бельо и материали, от които те имаха нужда – 400 дюшеци, 400 одеала, 400 възглавници и 8 химически тоалетни. Впоследствие се доставиха и още такива за останалото население.
    След като екипите приключиха с отводняването на къщите и започна почистването на улиците от тиня, наноси и отпадъци, бяха изнесени всички ненужни отпадъци от дворовете и от къщите с наета техника по решение на кризисния щаб. Доставена беше допълнителна техника, тъй като община Цар Калоян няма такава икономика и такъв бизнес, нямаха на разположение необходимата техника.За това се направи проучване в съседните две области и в самата област Разград , и в област Русе. Много спешно се намериха нужните моторни превозни средства, за да могат да изнесат всички тези отпадъци и също така участваха много активно и при транспортирането на умрелите животни, за които много добра организация беше направил кризисният щаб, съвместно с регионалната служба по ветеринарен контрол. В почистването на дворовете на хората и на улиците, както преди малко областният управител каза, допълнително изискахме жива сила от армията и бяха предоставени на разположение на общината 100 войници от армията и 95 човека по линия на социални помощи към осигуряване на заетост по линия на Министерството на труда и социалната политика.
    Във връзка с проблемите, които имахме с електрозахранването и водата и предстоящите нужди на населението при почистването, след поискване от местната власт ние проведохме веднага разговори с двете фирми, които се занимават с това / ЕОН е частна фирма, както знаете, електропреносна фирма/ и ВиК, за съответно някакъв вид подпомагане на населението. Фирма ЕОН веднага откликна. В рамките на 1 месец те предоставиха безплатно електроенергия на населението на с.Езерче и гр.Цар Калоян. Проблемите, които възникнаха с огромните количества вода, които са необходими при почистването, ги разрешихме с едно предложение, което внесохме съвместно с министър Масларова и беше решено от Министерски съвет да се отпуснат 1 млн.лева за подпомагане на населението на община Цар Калоян и на населението на община Тополовград, което пък пострада от много сериозните пожари, които се развихриха на територията на общината и засегнаха 3 села и 33 човека.За това с част от тази сума ще бъде заплатен на ВиК разхода за вода, за да облекчим населението на община Цар Калоян при почистването.
    Също така още от първият ден на обявяване на бедствено положение направихме необходимото да влезем във връзка с Българският червен кръст, който е неправителствената организация, която в такива моменти и по закон подпомага представителите на изпълнителната власт - местна и централна. Ние осигурихме веднага бутилирана минерална вода на жителите на общината, както и пакети с храна и дрехи, които бяха изключително нужни след това тежко събитие.
    Осигуриха се лекарски екипи в града. Имаше и един екип с високопроходима техника, защото няколко дни водата се оттичаше и имаше райони, които бяха откъснати и с обикновените линейки не можеше да се стигне до тези квартали. Имаше и едно високопроходима линейка. Четири лекарски екипа дежуриха доста дълго време. Мисля, че 10 дни след възникване на събитието остана един дежурен лекарски екип. В продължение на 3-4 дни имаше 4 лекарски екипа, за което изключително сме благодарни на Министерството на здравеопазването,защото така не позволихме да се развихри епидемия и да се стигне до по-тежка хуманитарна криза в община Цар Калоян.
    Това което предприех още на другия ден, след като пристигнах на място е, че препоръчах да бъде извикан екип от психолози, защото драмата беше много голяма. За пръв път имаме толкова много загинали от едно населено място и шокът, който изживяваха хората от огромната вода, която ги заля също не беше за подценяване. Екипът от квалифицирани психолози от Шуменския университет беше с хората доста дълго време. Аз се надявам те да ни направят едни добри анализи, в които да отправят и препоръки както към местната власт, така и към централната власт за реакция в такива моменти, защото един от изводите, които ние направихме е, че българският народ няма култура в това отношение. През последните две години, в резултат на проучванията, които направихме и анализите след такива събития показват, че българският народ няма култура на поведение при възникване на някакво природно бедствие – дали е наводнение, дали е пожар, няма значение. Същото сме наблюдавали и при земетресенията, които ги имаше в гр.Стражица през 1986 г. и във Вранча през 1977 година, което се отрази на областите Русе и Свищов. За това трябва по тези въпроси много сериозно да обърнем внимание и да направим необходимото за провеждане на политика в това отношение. Изключително важно е хората да са полезни първо на себе си и на близките си и след това да подпомогнат силите на държавата за по-добрата координация, за да можем да спасим всеки човешки живот и ако може да съхраним и инфраструктурата цяла.
    Това, което предстоеше след почистване на тинята и на улиците беше дезинфекцията на града. Тук също по предложение на кризисният щаб се намериха частни фирми, защото мащабите, както казах бяха много големи и трябваше да се започне едновременно дезинфекция. От страна на министерството, което оглавявам отпуснахме първо 3 тона дезифектанти, с което се извърши и наземна дезинфекция и по поречието на река Хлебаровска. Раздадени бяха допълнително 5 тона хлорна вар по домовете на хората, за да могат да дезинфекцират домовете си. Бяха направени и съответни изводи. По тези въпроси и д-р Сахлим може да изкаже своето мнение.
    Мисля, че тези мерки, които предприехме бяха изключително важни, за да не се допусне зараза и различни болести, които можеха да възникнат след тези масови замърсявания. Знаете, че водата беше на 1.5 метра над земята. Селото не е канализирано. Всички септични ями плувнаха и всичко това се разля по улиците и по дворовете на хората. Към това се прибавиха и разложените трупове на умрелите животни, което също създаваше допълнителна опасност за възникване на всякакви такива болести. Слава богу резултатът е много положителен и нямаше никаква такава опасност. Всичко беше предотвратено.
    Това, което направихме впоследствие беше пълна координация с местните власти, както с областния управител, така и с кмета. По мое нареждане те изискаха от компетентните органи да създадат комисии, които да предприемат необходимите мерки във връзка с ангажиментите на държавата. Първо кметът по мое настояване отправи писмо до Министерството на околната среда и водите и изиска да се направи един анализ на района на общината, защото данните, които ги имахме от самите басеинови дирекции не бяха много успокояващи. Община Цар Калоян се оказа един от най-тежките водосборни райони. Това е един огромен водосборен район и с оглед на географията на самата община и на двете населени места – с.Езерче и гр.Цар Калоян, които се намират в по-ниското /третото село Костаналица е по-нависоко и за това не е пострадало/, би трябвало да има ясна хидроложка картина, за да се знае дали съществуващите досега хидросъоръжения са достатъчни, дали не трябва да се изградят някакви други и как да продължи възстановяването на засегнатата инфраструктура, която по данни на кмета е засегната повече от 70 процента.
    Втората група мерки, които трябва да се предприемат, бяха свързани с Министерство на регионалното развитие.Отново кметът се обърна и към Министерство на регионалното развитие за помощ в две посоки. Първо за чисто физическа помощ от експерти, които да дойдат на място, да оценят щетите по сградите. Над 1000 сгради общо са пострадали в общината, от които 695 са частни къщи. Не говорим за стопански постройки. Моите опасения бяха ,с оглед на изводите, които съм си правила от 2005 г. до сега са, че се компрометират основите на сградите. След това имаме неприятни инциденти. Да се направи оглед на всички засегнати сгради и след като компетентните органи се произнесат за стабилността и устойчивостта на конструкциите, да се пристъпи към ремонт. Това приключи и предполагам, че кмета след малко също ще ви информира какви са точно резултатите на тази комисия. Бавно ставаше всичко това, защото както и той и областният управител споменаха, не може да се започне анализ и изследване на щетите, преди да са се оттеглили водите. Подпочвените води дълго време бяха доста високи и до ден днешен все още дори има нива, които са доста високи и някои мази и ниски помещения не могат да се огледат. Доколкото знам такъв е и случаят с мазата на училището, където се намира котелното на училището, както и на детските градини и на социалния дом. Работата по оглеждането на конструкциите продължава, но това което са успели до последния момент експертите да дадат като мнение е важно. Приветствам общината за това , че реагира бързо и успя своевременно да започне раздаването на строителни материали на тези семейства, които имат само да правят така нареченият козметичен ремонт, без да се засегнат конструкциите на къщите и на вътрешните части.
    Втората серия ремонти, която ще предстои е укрепване на конструкциите на домовете и това ще се прави също с раздаване на строителни материали. Имам информация от общината, че са готови със списъците на тези семейства и те се правят с оглед на протоколите, които са получили от компетентните строителни техници и на базата на техните препоръки съответно ще бъдат дадени строителни материали, за да могат да се извършат компетентни строителни дейности. Компетентните органи имат изискване възстановяването на този тип поражения да става след проектиране. Съответното семейство не трябва на своя глава да започва да укрепва основите на къщата, а трябва да имат проекти, за да бъде всичко това технически издържано и гарантиращо живота и здравето на хората.
    Третата група потърпевши са тези, които още при първата вълна им бяха съборени къщите и за които както ви казахме бяха осигурени фургони, а една част от тях бяха отседнали в близки, приятели или настанени в училището. Впоследствие комисията установи, че и други къщи трябва да бъдат съборени. Господин кмете, каква е последната цифра? Да, 44 къщи в момента са за събаряне. Събарянето започна и доколкото знам, може би вече са приключили .
    Във връзка с мерките, които предприема общината в тази посока ще ви докладва след малко и самият кмет, защото тук се касае за участието и на самите семейства, които са пострадали. Както и той ви каза, те имат така да се каже визии за бъдещето на семействата си. В общината много правилно са направили групиране на тези проблеми. Те са им предложили няколко варианта, които заедно с държавата биха ги изпълнили успешно и ще осигурят на хората покрив над главите им.
    Това е във връзка с много спешните, бързи мерки, които предприехме.
    С оглед на изследването на микроязовирите и до каква степен те са оказали влияние при тези критични събития в община Цар Калоян, ще чакаме компетентните органи да се произнесат. Първо ще се произнесе Министерството на околната среда и водите. Доколкото знам те имат изградена работна група, в която участват техни и външни експерти и когато приключи тяхната дейност, съответно всички ще имаме тяхната оценка и препоръки. Също така и Прокуратурата прави разследване, така че очакваме и прокуратурата като приключи своето разследване да разберем има ли виновници, като се вземат предвид и огромните количества валежи, които се изсипаха, по данни на Националният институт по метрология и хидрология към БАН /от тях получаваме тези данни/ и които паднаха на територията на община Цар Калоян.
    И така сега ми позволете да направя своите общи изводи, с оглед на наблюдаваните проблеми след възникване на наводнения, защото нека да не изключваме и наводненията, които ги имаше в началото на лятото, през м.юни в още няколко области. Помните тогава, че в около 9 области имаше отново предизвикателство. В три от тях имаше и по-сериозни нарушения – Пазарджик, Пловдив, София. Останалите шест се справиха с подръчни средства и още веднъж повтарям изводите от наблюденията при всичките тези наводнения, включително и в община Цар Калоян.
    Първо.Изключително важна е нова система за звуково оповестяване или това е част от системата за ранно оповестяване, модернизирана сиренна система, която да замени морално остарялата.
    Второ. Вследствие на промяната в климата спешно се налага да се направи хидроложки анализ на ситуацията в страната и да се актуализират методиките и документите, по които работят тези институции. Информацията, която имаме в момента е, че методиката, по която се работи в Република България е от 50-те – 60-те години на миналия век. Климатът е променен и условно много са се променили обемите и полезните вместимости на хидроложките съоръжения за тези години и за това трябва да има една нова хидроложка карта, за да се знае какви мерки трябва да бъдат предприети в национален мащаб,както за стопанисването, така и за изграждането на нови такива съоръжения.
    Крайно време е да се актуализират новият тип съоръжения, които в световен мащаб вече са доказали своята надеждност. Говоря специално за дигите, които ги имаме в България. Сред нас в момента има доста специалисти в тази сфера и аз не смея да говоря за това, но знаете, че нашите диги, които са строени тук са точно от края на 60-те години и нищо ново и съвременно не е направено до този момент за повече от 30-40 години.
    На фонът на това още веднъж обръщам внимание на един много сериозен проблем,по който за съжаление досега поне не виждам нито от законодателно естество, нито от друго естество да има някакво раздвижване. Става дума за проблемът със собствеността и отговорностите по отношение на водите в Република България.
    Тази тема, уважаеми колеги, е заобикаляна от всички правителства и кабинети от началото на демокрацията до сега, така че ако има виновни, то всички седящи на тази маса тук сме виновни. Но крайно време е да отключим този проблем, защото според мен се иска не само политическа воля, но се иска и много ясно очертаване на отговорностите, без да се политизира тази тема, защото в момента равносметката е следната: по всички закони на Република България, последният е от миналата година, който само освежихте, с оглед на европейските изисквания или само го хармонизирахте, а не засегнахте най-тежкият проблем,това е Законът за водите. В момента картината е следната: водите се управляват от 5 министерства: Министерството на околната среда и водите, Министерството на икономиката и енергетиката, Министерството на регионалното развитие и благоустройството, Министерството на земеделието и продоволствието и Министерството на държавната администрация и административната реформа. Тук визирам областните управители, на които сме вменили страшно много функции, а не сме им дали нито един лев да изпълняват тези функции. Така че тук 5 министерства отговарят за водите, плюс 265 общини в Република България. За мен това е много сериозен проблем, който изисква много сериозен анализ и съответно политическа воля абсолютно от всички политически субекти – не само управляващи, но и опозиция, за да се реши много сериозно проблема с отговорността върху водите. Виждам, че господин Чачев си записва и утре сигурно ще ми зададе този въпрос от трибуната, но ще очаквам от него, ако може и някаква идея да ми даде за разрешаването му.
    Следващият въпрос, който констатирам през последните години, както и сега е липсата на охранителни канали около населените места, които навремето бяха едно от хидросъоръженията, които страшно много подпомагаха при такива големи води да не се заливат населените места, голяма част от тях се ликвидираха. Една част от тях, които съществуват определено не са поддържани, не са почиствани и са запълнени. Мисля, че това е една превантивна мярка, която Министерството на регионалното развитие, съвместно с общините трябва много адекватно да разгледа и да задължи да бъдат изградени такива канали. Това поне е първа мярка и не изискваща много ресурси.
    Също така стои и проблемът с почистването на канализационните шахти, с огледа на речните корита, опасните водоеми. Този проблем продължава да седи на дневен ред. Има някакви стъпки в тази насока, периодично се прави почистване и оглед.Проблемът в гр.Пазарджик, който се появи при тежките наводнения е точно вследствие на недоброто оразмеряване на ВиК системите.Град Пазарджик се залива и ще продължава да се залива с вода.
    В гр.Монтана проблемът беше абсолютно същият, защото канализационната система е технически и морално остаряла , с оглед на големият брой жители на населените места и също така като се имат предвид и нивата на подпочвените води. Примерите няма да продължавам да ги давам, но този въпрос също мисля, че е един сериозен национален въпрос, който също трябва да се разгледа. При новото проектиране да се има предвид как съответно ще бъдат модернизирани и осъвременени досега съществуващите канализационни системи. Това е тема, която е много актуална на фона на предстоящото усвояване на еврофондовете, а така също е изключително актуална на фона на предстоящите избори, за да се оценят съответно досегашните управници какво са направили , защото в противен случай всеки път мен ще ме гледате с огромна надежда в очите да отпусна някой и друг лев, но въпросът тук не е до отпускане на пари, а до вземане на по-кардинални решения. Не трябва да се бяга от решаването на тези въпроси и аз наистина очаквам и народните представители да са много активни и да изискват от съответните институции, от изпълнителната власт- централна и местна, данни за това, за да се анализират, защото другият път пак отново ще ви изложа това като една от причините за наводненията.
    Необходимо е провеждането на нова разяснителна кампания сред населението в цялата страна за реакция при различните видове бедствия и аварии, както и за повишаване на застрахователната култура на населението. Бяха застраховани само 3 къщи в цялата община Цар Калоян, която се състои от 3 села. Представете си каква ще бъде картината в област София, която се състои от 22 общини с минимум по 7-8 села вътре . Интересно би било това проучване, господин Кътев и Вие можете да го направите във Вашата област - тези които са по-близо до центъра, до София дали имат по-висока култура от тези, които са в периферията.
    Искам да ви посоча още един проблем, за който моля и за вашето съдействие, защото е изключително актуален. Миналата година апелът, който отправихме с господин Узунов не хвана декиш така да се каже. Тази година се моля комисията да бъде много активна, когато гледа бюджета за 2008 година. За това молбата ми е всички ведомства, министерства и общини да си предвидят в бюджета за 2008 г. финансово и материално-техническо осигуряване за защитата при бедствия, съгласно чл.61 от закона, който преди малко похвалих.
    Завършвайки, искам да ви дам последна актуална информация. До този момент събираме информация във връзка с работата на Междуведомствената комисия за възстановяване и подпомагане, на която съм председател, защото това възстановяване ще следва сега. След спасителните дейности следват възстановителни. Вие сигурно ще зададете въпроси и за това искам да ви дам кратка информация.До този момент това, което сме направили в гр.Пазарджик , в гр.Пловдив и в гр.Цар Калоян е, че изпратихме специалисти от Секретариата на тази комисия, които на място да подпомогнат общинските институции при подготвянето на документите. Искам да ви кажа, че гр.Пазарджик, въпреки всичкото ни обгрижване - на два пъти по настояване на Председателя на Народното събрание, ние бяхме там заедно с директора на комисията и експерти и от комисията, до този момент те не са изпратили целият комплект документи. Знаете, че правилникът който приехме за дейността на тази междуведомствена комисия е подготвен заедно с кметовете на общини, защото те са основният потребител на този ресурс. Съгласно приетият правилник има един 14-дневен срок, в който общините трябва да изпратят апликационна форма или това е информация за случило се събитие. Един вид те информират комисията, че ще искат средства, защото комисията както знаете не разполага с неограничен брой средства и това на мен ми дава основание като председател да казвам, че има такива средства. Така например сега имаше 6 млн.лева разходи, които служители на МВР направиха във връзка с пожарите и Министерският съвет ме задължи именно от ресурса на тази комисия да отпусна парите. Аз изрично подчертах пред членовете на Министерски съвет, че имам заявки от тези и тези общини във връзка с тези апликационни форми, че там се е случило бедствие и че ще трябват ресурси за възстановяване. След като попълнят тази апликационна форма те имат право 3 месеца да си подготвят документите и да ги внесат в комисията. Това не е пришпорване. Мисля, че срокът е съвсем достатъчен, за да съберат целия набор от документи, който сме го намалили по тяхно искане. Трите месеца изтекоха и от гр.Пазарджик още не са си оформили всички документи. Това изрично го подчертавам, за да знаете, че като народни представители , когато ходите на среща с общинските кметове да ги помолите да не чакат да подготвят наведнъж всички документи и каквото подготвят регулярно да го подават, за да може комисията да финансира. В момента имаме постъпили документи от гр.Пловдив, от гр.София. Тези документи не са пълни, но има достатъчно данни. От община Цар Калоян са направили заявка за неотложни аварийно-възстановителни работи на двете детски градини, за възстановителни помощи за жилищните сгради .За необходимостта от тези строителни материали аз ви казах. До тук техните искания са за 883 000 лева приблизително, като не е включено разбира се възстановяването на къщите, за които след малко кмета ще ви каже какви мерки предлага. Във вторник ще проведа извънредно заседание на комисията, защото мисля, че е време да отпуснем средства на тези, които през м.юни имаха проблеми, за да могат да си получат парите, тъй като част от строителните материали са им дадени със средства на общините и сега на общините тези пари ще са им нужни. А що се отнася до община Цар Калоян , съответно след като направят постъпки за останалите средства, ще ги разгледаме в комисията и ще вземем необходимите мерки.
    Благодаря ви за вниманието!
    ПРЕДС.Г-Н ВЕНЕЛИН УЗУНОВ: Аз Ви благодаря също за информацията. Колеги, имате възможност да зададете въпроси или пък да направите изказване.
    Г-Н ОЛИМПИ КЪТЕВ:Уважаеми колеги, бързам да взема думата, защото ще участвам и в друго заседание. АЗ съм доволен от информацията, която получихме. Ние не сме “на тъмно” по отношение на информацията, следим и медиите.Видяхме трагедиите, които се случиха и сме съпричастни към тях. Освен това изводите, които ще се направят са най-важни за нас. По отношение на кметът нещата са ясни. Идват избори и ако го преизберат, означава че хората са доволни от свършената работа, а ако не го преизберат са недоволни. До някаква степен това се отнася и за областният управител, въпреки че това са две различни общини.
    Госпожо министър, аз съм съгласен с изводите, които направихте, но бих искал да допълня още едно-две неща, които може би са изпуснати и те не са окончателни като изводи. Бих ви анонсирал въпросът за застрахователната култура и то не толкова до култура, колкото вече до реални действия.Знам, че председателят на комисията предприема някакви стъпки, но ми се струва, че те трябва да се задълбочат, да се ускорят и да бъдат в по-широк мащаб. Необходимо е да получим някои алтернативни предложения, които да обсъждаме и да се помъчим много бързо да ги вкараме в действие.
    Основният извод е, че бедствията няма да ни подминават – дали ще са наводнения, пожари или зимни виелици, или не дай боже земетресения. Тези неща си вървят, заедно с живота и някой път ни изненадват повече, друг път по-малко, но те ще бъдат, така че ние трябва да сме готови с това и то вече със съвременните методи, а именно застраховането. Застраховането освен че е доброволно, то в някои случаи е задължително.Когато човек иска да вземе кредит за нещо или да развие бизнес, задължително условие на банката да му отпусне кредита или по някаква програма да участва е съответните обекти да са застраховани, независимо от това дали ще бъде къща, земеделска продукция или язовир. Така че това е една от стъпките, които така или иначе ние ги правим. Другото вече е доброволното застраховане и там трябва да се насочат усилията. Аз не искам да се повтарям повече и да говоря по тази тема.
    Второто предложение е свързано с готовността на правителството и на Вашето министерство за реакциите в такива тежки ситуации. За мен изводът е, че ние не успяхме тази година да попълним запасите, които са необходими в такива случаи.Най-главното от едно такова бедствие, след като то премине е покрива на хората. Всичко друго ще се намери – възглавници, легла, храна, но покрив не може да се намери толкова бързо. Аз продължавам да настоявам в държавният резерв да се попълнят запасите, независимо дали ще бъдат фургони или други неща. Според мен осигуряването на фургон е една бърза реакция, вследствие на която най-бързо могат да се подслонят хората, но това не е трайното решение на въпроса. За трайното решение на въпросът има два варианта – в държавния резерв да има сглобяеми къщи, които да стоят на разположение и бързо да се монтират и вторият вариант (без да съм се запознал с него и тук господин председателя трябва да помогне малко)е да се запознаем с гръцкия опит. Как така гърците за 3-4 дни или една седмица обезщетиха хората парично, толкова бързо без да чакат комисии? Явно е, ме имат някакъв опит, а пък ако щете спечелиха и изборите на управляващите. Те очакваха, че ПАСОК ще спечели, но Нова демокрация спечели изборите с тези бързи действия. Това е вторият извод, който е свързан повече с дейността на народните представители. Разбира се аз съм съгласен и с това предложение, което госпожа Етем направи накрая за инициативите по отношение на собствеността на водите. Действително там хаосът е пълен и не се знае кой къде и какво прави, до къде управлява, на кой метър и на кой километър. Естествено, като се намери политическа воля, винаги може да се реши проблемът. Благодаря за вниманието!
    ПРЕДС.Г-Н ВЕНЕЛИН УЗУНОВ: Благодаря Ви, господин Кътев. Има думата госпожа Алексиева.
    Г-ЖА СИЛВИЯ АЛЕКСИЕВА: Уважаеми господин председател, уважаема госпожо Етем, аз съм свидетел на бедствието и бих искала да потвърдя, че се създаде една изключително сложна обстановка, което ми дава основание да направя пред вас някои основни изводи.Първо искам да ви кажа, че имаше много бърза реакция от страна на всички органи.
    Аз съм съгласна с изводите, които направи госпожа Етем по отношение на собствеността на водите, по отношение на хидроложката карта, а така също и за звуковата система за оповестяване. Това са наистина проблеми, които са явно предмет на вашето внимание от практическа гледна точка. От практическа точка ще бъде полезно (аз едновременно ще задам и някои въпроси) да споделите Вие лично и вие господа дали смятате, че е необходимо нещо да се доработи, да се допълни или да се коригира ако трябва по отношение на законите, които ние приехме сравнително скоро. Защото практиката дава вече основание да правим тези изводи. В тази посока това ще бъде много важно и даже по отношение на процедурата за гражданска мобилизация вие имате вече този опит, даже по процедурата за мобилизирането на самите медицински екипи, това също е добър опит или по сроковете за дезинфекция. Това са все неща, които трябва да бъдат много бързо направени и то направени своевременно.
    В този аспект аз искам да кажа, че наистина първите реакции бяха много адекватни и заедно с това ми се струва, че вторичните последици продължават все още да създават проблеми и може би тук са по-слабите ни процеси, които искат това усъвършенстване.
    На първо място ми се струва , че трябва да помислим (не зная кое е най-доброто като форма) за този резервен фонд към общините. Ние направихме предложение, но то не се прие. Аз си мисля дали не трябва да има един резерв от финансови средства към общините, за да могат да реагират бързо и дали не трябва да направим един резервен фонд, който да може финансово да предоставя в рамките на първите 48 часа средства.Те разбира се трябва да се отпускат по предварителна заявка,както и вие казвате. Необходими са някакви средства, за да се реагира бързо и да бъдат използвани било то по отношение на инфраструктурата, защото има откъснати квартали. Аз съм свидетел на това бедствие, въпреки че нямам лични последствия в моята къща, но кварталчето беше откъснато в продължение на 4 дни. Нямаше никаква пътна връзка със селото и от там нямаше никаква друга връзка, където и да иска човек да отиде. След един пороен дъжд аз успях да се измъкна през скалите едва на третия ден. Ето това са проблеми на населението, които могат да възникнат , още повече че има и много възрастни хора.
    Мостът е здрав, там почти нямаше асфалт, но трябва да ви кажа, че отказа да влезе колата за сметосъбиране, отказа да влезе строителна техника, защото там се извършваше строителство в една къща, т.е. ето неща , които изискват бърза реакция. Поради липсата на пари в общината, която няма и собствени средства, трябваше по инициатива на гражданите да се реагира на най-възловите места. За това ми се струва, че трябва да помислим за един такъв фонд и да подпомагаме там, където това е необходимо.
    Аз ще продължа да говоря и за вторичните последствия. Реката например стои затлачена. Реката Лом , която е част от веригите, които стигат до река Русенски Лом все още стои затлачена. В нея има пчелни кошери, дървета и всичко друго, каквото искате. Това е един процес, който много бавно ще бъде извършен, но той пък ако не бъде извършен това дава основание ние да се тревожим във времето, защото преди две години – през 2005 г. отново имаше подобни наводнения, които минаха по това трасе. Те бяха , слава богу по-слаби и станаха вследствие на проблеми с Търговищкия язовир. Ние сме свидетели, че те се повториха и това ми дава основание да кажа, че контролът по качеството на изпълнението трябва изключително да се завиши. Според моите наблюдения, госпожо Етем този контрол трябва да се завиши, защото в Русенска община след 2005 г. бяха направени две диги и те се скъсаха на същите места сега, което означава , че не са били достатъчно добре изчислени. Тази вълна беше много по-голяма, то-тежка и по-страшна и за това може би не са били достатъчно изчислени, но селата, които се заляха в Русенска община е благодарение на това, че на същите места се скъсаха дигите и ако преди имахме основание да казваме, че това са диги от преди 30 или 40 години, то сега можем да кажем, че са ремонтирани само преди 1,5 година. Това означава, че тук контролът и качеството трябва много внимателно да се опитаме да го завишим.От гледна точка на средствата, които са необходими на хората, останали без покрив, а така също и за строителните материали също трябва да помислим. Аз мисля, че в нашият резерв трябва да имаме и строителни материали, които да са само в случай на бедствие и които веднага да бъдат предоставени на хората. Това е моето дълбоко убеждение, защото там където е възможно ремонтът трябва веднага да започне, ако щете даже с една ограда, с малък откос, който трябва да бъде направен. Много неща се случиха и аз няма да посочвам десетките примери, на които съм свидетел. Аз по-късно успях да мина през община Цар Калоян. Там безспорно нещата са с други измерения по отношение на трагедията, но ето например имаше добра осведоменост. В село Нисово веднага вечерта се знаеше за идващата вълна, поне в измеренията, за които беше съобщено от Гражданска защита, защото се каза, че приливната вълна ще бъде между 1 м и 1,5 метра, а при река Лом от 5 метра примерно. Някъде между 150 и 180 метра беше разливната вълна, която мина през селото. Това е при село Нисово и тази вълна не е по-малко от 2,5 – 3 метра. Така стана и смъртният случай в селото, защото възрастният свещеник въобще не е допускал, че ще стигне до него тази вълна. Той си е казал: “Това е невъзможно”. Възрастните хора помнят, че през 1947 година е имало едно наводнение и са мислили, че подобно наводнение няма да стане и няма да стигне до техните къщи. Но ето, това се случи. Наводнението е по-голямо от това през 1947 година. Този смъртен случай е абсолютно нелеп, въпреки че всички бяха предупредени. Това беше много коректно направено.
    Аз ще завърша в този аспект, за да не утежнявам и злоупотребявам с времето. Ще кажа, че аз продължавам да смятам, че ние трябва много сериозно да се заемем, господин председател, с катастрофичният пулт.Застраховането за нас вече се оказа, че е много важна тема и да предприемем съответни мерки. Явно е, че доброволно това няма да стане.Няма да се повиши толкова бързо за съжаление застрахователната култура на българина. Ние трябва да намерим онези мерки, с които от малко средства отнякъде да тръгнем поне като стартова позиция, защото много са последствията, които много бавно за съжаление могат да бъдат реализирани. За това ние с удоволствие ще продължим да работим и трябва да започнем от вашите практически наблюдения. Това е нашата задача – да инициираме ако трябва нещо, което да допълним или да добавим, с оглед на всички тези следствия, за да може по-добре, по-качествено, по-бързо и по-навременно да се решават проблемите, които за съжаление се случиха през последните години доста често в нашата страна и в случая с трагичните обстоятелства в община Цар Калоян и другите общини.
    Благодаря ви!
    ПРЕДС .ВЕНЕЛИН УЗУНОВ: Има думата г-жа Нигяр Сахлим.
    Г-ЖА НИГЯР САХЛИМ: Уважаема госпожо вицепремиер, уважаеми господин председател, по ирония на съдбата съм член на тази комисия от два месеца. Така се стекоха събитията, че се наложи 15 дни след като влязох в тази комисия да посрещна трагедията в община Цар Калоян очи в очи.Не искам да преповтарям това, което вече казаха и вицепремиерът, господин Кътев и госпожа Алексиева. Мисля, че от тук нататък трябва да се анализират нещата и да се променят в посока към по-добро. Но ако има нещо добро в тези трагедии, то е едно единствено, че ние извличаме опит от тях, а това е един негативен опит, който знаем,че не е силен по принцип в човешкия живот. Така както примерно при заседанията на кризисния щаб в община Цар Калоян ние използвахме опита от бедствията в гр.Попово, гр.Търговище и гр.Стражица, мисля че изводите, които могат да се направят от сегашните трагедии, трябва да бъдат ползвани в тази посока.
    Това, което искам отново да подчертая е,че средствата и мерките,които се вземат съгласно новоприетият Закон за защита при бедствия и аварии, а той се тества при тези реални условия, трябва да се разделят на спешни, краткосрочни и дългосрочни. Не знам дали не е редно въобще да се запише като алгоритъм на поведение в една такава обстановка , дори без да се подлага на съмнение точно един ред, един алгоритъм от мерки, които трябва да се вземат. Вие разбирате, че всяка обстановка е специфична и няма общи правила за всички подобни ситуации. За какво става въпрос? Това което се случи в община Цар Калоян е различно от това, което беше наблюдавано до този момент в другите части на страната. То се различава по това, че мащабите бяха големи. Тук става въпрос не за едно населено място с 200 – 300 жители или до 500 къщи, както е с.Нисово или някое друго село. Жителите в град Цар Калоян са около 4 400. Съседното село Езерче, което също беше наводнено има 2 300 жители. Ето защо става въпрос за тези мащаби и естествено, когато става въпрос за толкова къщи, за толкова хора, за такова имущество, мерките също трябва по някакъв начин да се различават.
    Какво ми направи впечатление през тези дни, особено през първите дни? Липсата на информационна система. Ние трудно достигахме до жителите и до хората, за да им поднесем дадена информация, примерно че водата не е годна за пиене или че те могат да получат някакъв вид помощ. Разберете, че при непроходими пътища, че при липса на телефони, на ток и естествено на кабелни телевизии, които по-късно ползвахме, няма начин, по който те да бъдат уведомени. Така че остава отново въпросът за информацията - по какъв начин да достигаме до хората в къщите, които са откъснати от света или в кварталите.
    Сроковете по процедурите. Това е другото нещо, по което мисля, че държавата трябва да осмисли. Разберете в каква ситуация са поставени и представителите на местната власт и кризисния щаб. За да се спази законът и да няма атаки, каквито винаги има между впрочем за злоупотреби и за прозрачни процедури, трябва да се спазват едни законови срокове. Те обаче са прекалено дълги и хората чак 1 месец - 1.5 месеци, за да може да получат нещо, което по принцип им се полага. Така стои и въпросът с отпускане на паричните средства. Може би трябва да се помисли по какъв начин още могат да се съкратят във времето тези процедури при подобни обстоятелства. Тук вече стана въпрос за това , че са нужни специфични градоустройствени решения. Опитът също показа,че през 1969 година при едно подобно наводнение в гр.Цар Калоян част от тези къщи, които сега бяха разрушени, също са били разрушени и пострадали, т.е. трябва да се произнесе компетентна комисия, че не е редно въобще там да се строи може би или да се строи при определени правила.
    Аз мога да взема отношение във връзка с версиите, които се развиват точно за причините и за това, че примерно имаше смъртни случаи, особено на детето и на неговата вуйна и тези смъртни случаи нямаха нищо общо нито с коритото на реката, нито бяха в един такъв регион, през който минават водите, примерно от язовирите, но те загинаха. Така че нещата и причините са комплексни. Важното е да направим изводите и да си извлечем поуките, иначе единственото положително нещо като опит от тези трагедии ще бъде пропиляно.
    Другото, на което и аз исках да наблегна е липсата на застрахователна култура. Преповтаряме го отново, но явно че няма резултат от всичко това. Ние например се сблъскахме с конкретни казуси как трябва да се реагира, за да се евакуират чужденци, защото имаше над 20 румънски граждани на територията. Какви са точно дипломатическите процедури, които трябва да спазим? Сблъскахме се с това как трябва да се реагира по отношение на реда на дезинфекция, дезинсекция и деаритизация, какви точно препарати да се използват, защото се оказа, че примерно хлорната вар не е съвсем подходяща в тези случаи. Използвахме и един препарат “Таби-дес”. Вие разбирате, че те не са налични в момента и ние чакаме производителят да ги опакова, да ги произведе, а това отнема време.
    Така че това са конкретните изводи, които трябва да си направим и аз мисля, че комисията има капацитет да го стори,а иначе си беше тест за това дали работи и как работи Законът за защита при бедствия и аварии.
    Това е което исках да кажа. Мисля, че наистина на фона на тези огромни трагедии, трябва да извличаме този опит, който сме длъжни всъщност да извлечем.
    ПРЕДС.Г-Н ВЕНЕЛИН УЗУНОВ: Заповядайте, колега Георгиев.
    Г-Н ИВАН ГЕОРГИЕВ: Уважаеми господин председател, уважаема госпожо Етем, уважаеми господин Анастасов, само две думи искам да кажа по отношение на причините за наводненията. Искам веднага да го свържа с неуправлението на водите в България. Какво имам предвид?
    Мисля, че крайно време е да се премахне различната собственост върху реките в България.Аз съм от Ямболският регион и давам пример за река Тунджа. Какво значи за една река да отговарят веднъж общинските кметове, селските кметове и областните управители? В рамките на селото и общината отговарят общинският кмет и кмета на селото или наместник и от друга страна областния управител. Ако единият не си свърши работата какво ще стане?
    Другото нещо, на което искам да обърна внимание това е неинформираността от страна на Напоителни системи в дъждовен период. Пак ще ви дам един пример. Напоителни системи отварят каналите, без да информират навреме ръководството на съответния район. Те уведомяват дирекцията в Пловдив,в Сливен и докато стигнат до Елхово минават няколко дни и знаете, че няма как да се реагира. Мисля, че това са едни от мерките, които трябва да се вземат по отношение на управлението на водите.
    Другото нещо, на което искам да ви обърна внимание и както каза и колежката тук, се отнася до този общински резервен фонд. Той може да бъде и областен. В това отношение може малко да се поспори. Тук не става въпрос само за финансов фонд. Да, финансови средства са необходими веднага, защото в крайна сметка докато се уредят документите на тези хора са необходими някакви пари. Може би кметовете тук ще реагират и за това трябва да обмислим дали към областният управител да има такъв фонд, но тогава пък сигурно министъра на държавната администрация няма да се съгласи.
    Мисълта ми е, че трябва да има освен финансов и материален фонд.Знаете, че в такива случаи почти винаги се използват училищата. За тази цел трябва да бъдат осигурени одеала, легла и други неща от първа необходимост. Тук вече трябва да се направи връзка с Гражданска защита, която все още не е най-добрата и не се взаимодейства най-добре в такива случаи.
    Моето изказване главно е насочено главно по отношение собствеността на реките.
    ПРЕДС.Г-Н ВЕНЕЛИН УЗУНОВ: Заповядайте, господин Чачев.
    Г-Н ЧАЧЕВ: Благодаря Ви, господин председател.
    Г-Н ЕВГЕНИ ЧАЧЕВ: Уважаема госпожо вицепремиер, уважаеми гости и колеги, това което се случи в община Цар Калоян е леко умалено бедствие, спрямо това което се случи там през 1969 година. За съжаление обаче сега имаше и човешки жертви.Ние много говорим за поуките, които си вземаме от това, което се случва през последните години, но на практика те остават само на книга. Това което вие сега направихте като анализ, същото нещо го казахме преди повече от една година. Говорихме за нова система за ранно оповестяване, хидроложки анализ и актуализация на методиките и т.н. Аз искам да ви кажа, че бях млад инженер през 1969 година, след като се случи голямото наводнение. То по мащаби беше огромно и тогава държавата се справи. Наса ни мобилизираха и аз съм работил 9 месеца, въпреки че това не е точно моята специалност. Проектирал съм на място диги и ретензионни обеми. Именно тогава се изградиха 4 или 5 ретензионни обема около гр.Цар Калоян.Вие много добре знаете, че от тях сега съществуват само три. Другите са унищожени и те са унищожени с реституцията. Така ли е, господин кмете?
    Въпреки това действащите три са превърнати в рибарници. Знаете, че един ретензионен обем се създава само да поеме високата вълна по време на това, което се случи, а не да бъде рибарник. Вие сте ги дали под аренда и много ясно, че арендаторът ги държи пълни. Истината е, че ако тези ретензионни обеми във вида, в който през 1969 – 1970 година бяха изградени, това нямаше да се случи. За мен лично беше цинизъм това, което се каза на хората. Едва ли не 291 – 292 литра са паднали на квадратен метър. Давате ли си сметка какво означава 292 литра на квадратен метър? Това означава, че световният потоп се е случил в България. По време на ураганите в Съединените щати такава водна маса не пада. Защо трябва да заблуждаваме хората? Всичко това, което се каза действително е хубаво. Вече се изгражда една добра система, но аз си давам сметка, че за една или две години трудно може да проработи. Обаче ние не си изпълняваме собствените решения. Вие говорите за Закона за водите. Знаете ли, че Законът за водите (в момента на Националната асоциация на водите председател е Вашият заместник г-н Валери Николов), стои на бюрото на г-н Станишев от момента, в който е министър-председател. Той седеше на бюрото на г-н Симеон Сакскобурготски от момента, в който той беше министър-председател. Няма политическа воля и сега, за да се приеме този закон, пречи формулата 8:5:3, защото най-голямата баница през следващите 5 години е във водите и в екологията. Те са неразривно свързани помежду си. Такъв закон скоро няма и да има в този Парламент, защото действително няма политическа воля, госпожо Етем. Вие го знаете много добре.
    Като говорим за ранното предизвестяване искам да кажа, че Вие открихте с фанфари Сателитният център малко преди това да се случи.Сателитният център във връзка ли е с Торехон Дерардос, близо до Мадрид, където е Сателитния център на Европейския съюз? Ако беше във връзка нещата щяха да бъдат по-различни. Откритият Сателитен център в България беше обявен като “мана небесна” и щеше да бъде хубаво, когато действа ефективно, но малко или повече този контакт с Европейският сателитен център не пречи да го имате. Аз не говоря, че нашият не действа, но просто това ранно оповестяване поне за министерството не е на ниво и първоначалните действия закъсняха с часове.
    Г-ЖА НИГЯР САХЛИМ: Не, не бих казала че това е така. Аз съм свидетел на всичко това, което се случи. Реакциите бяха просто светкавични – пристигна противопожарна защита, жандармерия. Лекарските екипи тръгнаха в момента, в който събитието беше вече се случило.
    Г-Н ИВАН ГЕОРГИЕВ: Аз имам един въпрос. Ако това се случи след два дни да паднат пак проливни дъждове, не дай си боже,68-70 литра на квадратен метър какви мерки са взети това наводнение да не се случи?
    Г-Н АХМЕД АХМЕДОВ: Ние използваме кабелната телевизия и правим съобщения. Имаме два кабелни оператори. Наблегнали сме също и на почистване на коритото на реката. Както и колежката спомена в коритото имаше нахвърляни пчелни кошери, дървени отпадъци, коли и т.н. Всичко това се прочисти, за да може една евентуална вода да бъде поета.
    Г-Н НАСКО АНАСТАСОВ: Аз искам само да кажа, че не съм специалист по другите неща, но два пъти по нареждане на госпожа Емел Етем се създаде комисия и нейни представители направиха преглед на язовирите и дадоха предписания. Предписанията бяха за по-нисък обем, въпреки че язовирите тогава не бяха пълни. В комисията имаше представители от най-различни дейности и беше докладвано, че предписанията се спазват. Искам да кажа, че язовирите в никакъв случай не са били пълни и може би проверката, която прави прокуратурата и Министерството на околната среда и водите ще отчете как стоят точно нещата. Тези проверки показаха, че предписанията специално за язовирите, които бяха около община Цар Калоян бяха спазени. Това исках да кажа само.
    Г-Н ПЕТЪР СИМЕОНОВ: Уважаеми господин председател, уважаема госпожо Етем, колеги, аз имам само един въпрос.Става дума за бъдещото строителство, за което трябва много да се внимава. Господин Чачев също каза за това. Там където е минала водата според мен и не само според мен, а предполагам, че специалистите ще ви го подскажат, не трябва да се строи. Това е изключително важно да се знае. Хората има една такава нагласа и те казват:”Тук е била моята къща, тук ще си я направя отново”. Това трябва да се избегне. Има такива примери в България. Има едно село Опънец точно до гр.Плевен. Измести се цялото село на нова територия, която не е подвижна. Там нали имаше свлачища. Тези неща също трябва да се имат предвид при вас.
    Г-ЖА ЕМЕЛ ЕТЕМ: Ще запозна да отговарям на въпросите от зад напред. Благодаря Ви за въпроса, господин Симеонов. Точно това коментираме от две години, но не трябва да политизираме нещата. Темата е достатъчно сериозна, за да си вадим тук “кирливи ризи”. Всеки в тази зала е участвал в управлението на страната в определен период от време и сигурно много неща не е свършил. Господин Чачев, всеки път се изненадвам, когато се опитвате да преиначите нещата. Аз безкрайно много Ви уважавам и очаквам от Вас наистина да ми дадете някакви компетентни съвети, а вие обръщате въпросът като на предизборна среща, извинявайте че го казвам това, което още повече ме обижда. Но що се касае до фактите, за които говорихме преди малко и има една повтаряемост и редно наистина всички институции в страната да си изпълняват задълженията така както трябва, като започнем от строителният контрол, от разрешенията, които се дават (самите общини, когато вземат решение на някои терени да се извършва строителство и т.н. ) и от изискванията, които ги има към тези терени, този контрол явно в страната е определено много занижен. За това аз не мога да нося отговорност и предполагам, господин Чачев, че сте съгласни с мен, защото не ми влиза в задълженията , но всеки път съм апелирала към това нещо и съм отправяла и писмени указания, дори включително за това. Така , че ако не сме дисциплинирани самите ние ще страдаме много. Да, повтаряемост ще има. Да ,както и вие казахте, никой от нас не е застрахован, че няма да има земетресения, урагани, наводнения. Ще има и това трябва да го чуем всички ясно, точно и категорично. Ще има и да се обвиняваме един министър, друг депутат, трети политик ,кмет или областен управител,ние сме управниците на България за добро или за зло. В различни периоди се сменяме, но няма ясно политика в тази държава през последните 20-30 години. Така е, господин Чачев , и по време на Вашето управление нямаше, но аз като го казвам това, не го казвам, за да ви коря, казвам го наистина с много горчива констатация, че ако тогава бяха почистени речните корита и ако бяха направени тези анализи, които вие ме корите, че за втора година аз ги повтарям, днес нямаше да има такива проблеми, защото промяната в климата не е от 20 август 2005 г., когато това правителство пое ангажиментите. Помните, че преди това имахме доста сериозни проблеми и пожарите по Ваше време, така че нека да говорим като държавници, да не говорим като политици. Започват след два месеца избори. За съжаление кампанията в община Цар Калоян започна по-рано. Аз се чудя на търпението на кмета и на твърдостта на областния управител, че ни поставиха тук един въпрос и тъй като ви казвате: “Ние получаваме информация от медиите” и това което в медиите много често четете, уважаеми депутати, не е вярно. Защото това, което изтъкват тези видни граждани на община Цар Калоян, тук може и госпожа Сахлим да ви каже, те не живеят там. Да, те не живеят там и на тях им е уютно. Единият, който се пише за голям говорител (и не знам защо скромничите, господин кмете и на мен ми го казахте с притеснение , да го кажете и пред депутатите), въпросният човек е доста богат, има си бизнес във гр.Варна и ходи там само събота и неделя и то сега, при наводненията. Иначе има адресна регистрация и меракът му е да стане кмет, може би защото счита че там е голямото “лапане”, а там е голямата работа. В тези села, в тези общини от селски тип има много работа, защото те не са като гр.София богати да разчитат на някакви приходи, за да могат да правят политика. Господин Узунова може да познава и някои други граждани, тъй като дълги години е работил на територията на този район и познава хората. Една част и то голяма част от тези, които медиите намират като говорители на обществото, не живеят в Цар Калоян.Те живеят в гр.Разград или гр.Русе, а там имат бащин имот, който се е съборил и те разчитат , че сега ще “прецакат” държавата. Не се извинявам за грубият израз, защото те действат по този начин. Те смятат, че ще получат някой и друг лев и за това държавата от 2005 г., откакто аз имам правомощия да оглавявам тези функции, не се занимава с парично обезвъзмездяване на гражданите, защото считаме, че това не е най-правилната форма, тъй като имахме и такива случаи. Направени са такива опити преди аз да поема комисията – дава ли са пари, след това са предлагали бира и кебапчета, ставали са веселби и след това някой отново плаче пред кмета или пред министъра,че не е получил пари. За това изводът от това беше ,че единствено трябва да се дава материална помощ във вид на строителни материали, отпускани са пари на общината, за да се построи съответно къща или кооперация, както те са кандидатствали, във вид на материална помощ за децата под формата на учебници (лично аз съм ги осигурила чрез няколко издателства и Асоциацията на българската книга). Тези учебници бяха раздадени на учениците от първи до 12 клас за първия учебен ден, а така също и 300 книги. Предоставени са също така дрехи за деца и за големи хора. Предоставена е също така и електротехника от тези 1 млн.лева, които държавата отпусна чрез Министерство на труда и социалната политика, а така също и пари за плащане на вода. Такива са помощите и аз ще продължавам да подкрепям този вид подпомагане, защото другият за мен не е контролируем и не знаем какъв ще бъде ефектът. Що се касае до фондовете, за които всички вие коментирате и говорите, аз винаги задавам един въпрос. От две години откакто работя с кметовете какво им пречи те в момента да извадят пари от общинският бюджет и да заплатят и след това да си кандидатстват по реда, който те са си разписали в този правилник и да си получат парите. Нищо. Все пак не сме 25 декември, за да е приключил целият бюджет на общината. Говорим за месец август, за месец септември или за м.юни, когато бяха събитията в гр.Пазарджик и гр.Пловдив и когато сме на половината на годината и общината все още има бюджет. Такава ни е била уговорката с тях. Изхарчете ги тези пари в момента за хляб, за 5 метра кабел или за 2 тона цимент. Раздайте ги на хората по списък, който след това ще може да приложите в тази комисия и комисията ще ви ги възстанови. Това не представлява никакъв проблем. Това не се отнася за кметът на община Цар Калоян, тъй като при него трябваше да се направи оценка, тъй като щетите бяха огромни и за да няма злоупотреби изискването беше комисиите да кажат точно какво да се купи и тогава да пристъпи към раздаване на необходимите помощи, но те обикновено с това се оправдават. Те бюджет имат . Похарчете в момента парите. Ние за всяко нещо искаме да има фактура, независимо дали са закупени 2 камиона тухли, 2 тона цимент, за да може да ги приложите към документите, които комисията ще ви ги изплати. Моля ви по време на вашите обиколки да обръщате внимание на това. Аз смятам, че това не е причина те да не купуват и да не възстановяват на хората строителните материали, само че преди това има един момент на отговорност, уважаеми депутати.Те трябва да направят много спешно комисии, в които да участват компетентни служители както от социалните служби, така и от техническите служби. Едните да видят какъв е социалният статус, защото едно семейство примерно има доходи, има млади хора, които работят и са богати и могат да възстановят, а другият примерно е сам или е социално слаб и не може да се справи, защото държавата както всички знаете не е задължена 100 процента да покрие щетите на хората. Това може да се случи, ако държавата има пари. Вие повдигнахте въпросът за Гърция. България няма такава подкрепа от Европа, каквато има Гърция.Сигурно гърците са се договорили, че тези пари по някакъв начин ще ги получат. По време на предишното бедствие щетите бяха за 1 млрд.лева и вие знаете колко пари ни отпуснаха.Тези средства не надвишаваха и 20 млн.лева. Не искам да споменавам точната сума. Хубаво е да се сравняваме с други държави, но нека да си виждаме собствената къща и двор. На мен ми се иска по някакъв светкавичен начин да ги решаваме тези неща. И двамата ръководители на община Цар Калоян и може да ги попитате има ли социално напрежение и назряват ли бунтове в община Цар Калоян, господин областен управител?
    Г-Н АНАСТАСОВ: Не, няма такова напрежение.
    Г-ЖА ЕМЕЛ ЕТЕМ: Господин кмете, медиите са си медии, но моля ви и ние да не истеризираме нещата. Хората разбраха, че има държава, че има община, която взема съответните мерки, но наистина всеки е притеснен, защото иска да е наясно и аз ще помоля кмета сега да ни каже точно как ще решите въпроса с тези, които са пострадали, защото няколко от депутатите поставиха изрично този въпрос. По отношение на държавният резерв. Напълно подкрепям, че трябва да имаме такъв ресурс, но тук и аз самата не съм много убедена, може би по този въпрос трябва и вие да проведете една дискусия. Ако направим сглобяеми къщи какво ще се получи. Знаете, че те не подлежат на разглобяване и стават за употреба. Ние ще направим дарения на едни хора и общини. Това сме го анализирали и предишният път и вие знаете, че това не е начина за решаване – с временни средства. Фургоните за моя огромна радост и може би за съжаление на някои медии свършиха. Аз съм изключително щастлива, извинявайте че така го казвам, но медиите и някои политически сили истеризираха около тези фургони, които както и вие самите казвате, са нужни временно за месец, максимум до два, докато се вземат по-трайни решения. А съжаление днес в България 291 фургона са раздадени в цялата страна. В наличност имахме 4 фургона резерва (това е последната ни информация от миналата седмица). Тече в момента проверка по мое нареждане абсолютно във всички общини за какво се ползват, по предназначение ли се ползват. Пуснала съм едно писмо на всички кметове, че те са дадени временно, а някои от тях повече от две години ги ползват, което означава, че те не са решили трайно въпросът, а не ние, защото министерството няма такива задължения и за това в момента ви заявявам, че ние нямаме фургони в наличност. Ако утре възникне не дай си боже някакво събитие, ще раздавам палатки. Това в момента има в държавният резерв. Заявявам ви това най-отговорно. Ние нямаме ресурс. Аз мисля, че на държава като България повече от 300 временни сгради като фургони не са необходими. Ние ги имаме в наличност, но са раздадени. За това апелът ми е към всички вас като депутати да ускорите решаването на проблемите в областите, за които отговаряте.
    По отношение на системата за ранно оповестяване искам да кажа, че тя е изключително важна. Тук ще помоля още веднъж за подкрепа от ваша страна. Да, господин Чачев, това е залегнало в нашата управленска програма. Аз се нуждая и от вашата подкрепа включително, да ускорим като гласувате по-голям бюджет на министерството, което аз оглавявам,за да може да започне подмяната на тази система. Тя е строена по времето на Първата световна война за защита от самолетни бомби и т.н. Тя не отговаря на никакви съвременни изисквания. Има такива, ние сме проучили. Освен различни звукове при различните бедствия и ситуации, включително и военни, имат възможност и за издаване на гласови сигнали, това което тук някой спомена от депутатите, че е хубаво да се дават указания, защото не може да стигне нито от високоговорителят на джамията, нито от камбаната на църквата информацията по мегафон до всички краища. Все пак това е едно голямо населено място, но с този тип уредби, с който биха могли да се дават устни указания какво да правят хората при земетресения, наводнения или аварии, и това ще бъде изключително удобно за хората и аз ще моля за вашата подкрепа.
    За катастрофичният пулт разбира се вие знаете от самото начало моето мнение. А ще подкрепя и ще приветствам ускоряване на тази дейност, въпреки че тя не е в правомощията на моето министерство. Съвместно с Министерство на финансите и постоянната комисия към Народното събрание ще излезете с някои по-категорични решения. Благодаря ви!
    ПРЕДС.ВЕНЕЛИН УЗУНОВ: Колеги, предлагам да се ориентираме към приключване на заседанието на комисията. Изслушахме достатъчно задълбочена информация от всички институции, които имаха отношение по наводнението в община Цар Калоян. Чухме и вашето мнение и аз съжалявам, че не можах да реализирам една моя идея. Помолих един от журналистите, които присъстваха непрекъснато там да направят филм още след първия час на наводнението. Той направи 40-минутен филм. Ние приготвихме видеотехниката, но не можахме да получим диска. На следващото заседание ще ви го покажем и ще имате възможност да видите ужаса на това, което стана, за да може тогава да се даде и по-трезва оценка за ситуацията. Аз имах възможността да присъствам на много от заседанията на щаба, да наблюдавам работата на комисията, на кризисния щаб.Казвам ви го с цялата отговорност на човек, който съм преживял доста такива кризисни ситуации. Управлявал съм град, който цяла седмица няма вода и ток и зимата навън е –20 градуса студ и знам пред какви непредвидими ситуации се изправя човек. Ние действахме заедно с г-н Евгени Бакърджиев, предшественика на г-н Чачев през 1998 г., така че оценявам усилията, които положиха сега всички институции и лично областният управител като ръководител на щаба, кмета, цялото население и всички институции.
    По отношение взаимодействието на институциите мога да ви кажа, че наистина имаше много добра ( да не кажа перфектна) организация на работата и взаимодействие между институциите, като започнем от Президента, който още на втория ден дойде, като започнем от министър-председателя, след който веднага дойдоха войниците. Пристигна министър Емилия Масларова и на другия ден дойдоха 200 човека по социалната програма и те веднага бяха дислоцирани в селото. Имаше много добра организация по снабдяването на хората с хранителни продукти, с медикаменти. Ветеринарните служби свършиха добра работа.Пристигнаха представители на Министерство на държавната политика, лично г-жа Емел Етем. Колегите също бяха в региона. За мен е некоректно да се каже, че не е имало адекватни действия от страна на изпълнителната власт. Само човек, който е преживял тези ситуации и който е участвал в тях може да оцени всичко онова, което беше направено. За съжаление тук например никой не спомена, въпреки много информация която излезе, че в момента когато вълната вървеше, вървяха служителите на полицията и те спасиха не само много български граждани, но и една румънска група с над повече от 20 граждани. Полицията не позволи с нито един румънски гражданин да има трагичен случай. Те отделиха колите и хората. Пристигна и представител на посолството на Румъния, който изказа специална благодарност за оказаното съдействие. На вторият час буквално пристигнаха екипите и формированията на гражданска защита от гр.Велико Търново и съседните общини. Така че действия имаше и то много бързи и адекватни. Всички знаем, че природата е по-силна от нас и много трудно може в една такава ситуация, докато не се оттегли водата, докато не се създадат предпоставки за реални възстановителни работи те не могат да започнат.
    Аз изказвам моята лична благодарност като човек, който имаше впечатление от това, което стана за това, което направиха институциите. Тук се поставиха много въпроси. Госпожа Етем отговори на много от тях.Един от тях беше и за възможността на общините да имат средства да реагират. Аз смятам, че има законови средства за това, въпросът е до находчивостта, познаването на нормативната уредба от страна на местната власт и на тези, които имат отношение към въпроса. Един от проблемите, който решава освен всичко друго този катастрофичен пулт, каквато е световната практика в това отношение. Там се акумулират много средства за превенция, за ранно предупреждение, за всичко онова, което казвате, че трябваше да го имаме и да се направи.
    Аз благодаря на всички вас, уважаеми колеги, които подкрепят усилията ни за една по-ефективна работа на изпълнителната власт и на препоръките, които се дават.
    Предлагам да вземем две решения, които се очертават като много важни:
    1. Препоръчваме на правителството да се ускорят действията на изпълнителната власт по подготовката на Програмата за катастрофичния пулт, защото нещата наистина зависят от Министерство на финансите. То трябва да бъде водещото. Работим в тази посока. Възникват много трудности и много проблеми възникват в процеса на изясняване на формата и мащаба на тази катастрофична програма. Тази програма не трябва да се приеме, защото ние сме свидетели на всичко онова, което става не само в България, но и в света.
    2. Да се обединим около това да дадем една добра оценка на работата на институциите по време на събитието, наводнението, защото това е едно признание за усилията на тези хора, които не спаха в продължение на много дни. Аз бях свидетел и видях как полицаите осъществяват денонощна охрана на имуществото на гражданите от мародерство, от всичко онова, което трябваше да се направи. Също така трябваше да види и служителите от Гражданска защита как всеотдайно работиха и колко безрезервно се мъчеха да помогнат на пострадалите да преодолеят час по-скоро последствията от това наводнение.
    Отново повтарям, че ние трябва да направим една наша оценка за тези хора, които заслужават това.
    Колеги, имате ли добавите нещо към предложените решения? Няма.
    Благодаря на всички колеги, които взеха участие в заседанието на комисията, а така също и на областният управител и на кметът на общината. На следващото заседание ще имаме възможност да ви покажем и филма за Цар Калоян.
    Накрая искам да съобщя една информация за членовете на комисията: колеги, на 28 септември , следващият петък в 10.00 часа, в зала 130 ще бъде господин Горенко. Това е един от корифеите на катастрофичните пултове, който работи в Световната банка. Той работи в катастрофичния пулт в Турция и Румъния.Той ще бъде в България само за един ден и ние сме го поканили да се срещне с групата, която работи по катастрофичния пулт и с всички онези, които проявяват интерес какви трябва да бъдат параметрите на този пулт. Ние ще ви пуснем допълнително съобщение.
    Заповядайте на 28 септември 2007 г., петък, от 10.00 часа в зала 130, за да изслушате г-н Горенко.
    Благодаря ви още веднъж. Закривам заседанието.


    СТЕНОГРАФ: ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
    ПО ПОЛИТИКА ПРИ БЕДСТВИЯ И
    / Тр.Стоянова/ АВАРИИ:
    / Венелин Узунов /

    Брой знаци: 81 333





    Форма за търсене
    Ключова дума