Комисия по политиката при бедствия и аварии
Изслушване на главен комисар Николай Николов, началник на НС "Пожарна безопасност и защита на населението" в МВР относно състоянието на пожарната техника, като елемент от системата за пожарна безопасност в България.
Протокол
от заседание на Комисията по политика при бедствия и аварии в Четиридесето Народно събрание
проведено на 03.10.2007
в заседанието участваха:
Народните представители, членове на Комисията по политика при бедствия и аварии, съгласно присъствен списък.
На заседанието присъстваха още:
1. Цонко Киров, заместник -министър на вътрешните работи
2. Главен комисар Николай Николов, началник на НС "Пожарна безопасност и защита на населението" в МВР
3. Лоренцо Соянов, главен инспектор, началник сектор "Технически" НС "Пожарна безопасност и защита на населението" в МВР
Заседанието се проведе при следния дневен ред:
1. Изслушване на главен комисар Николай Николов, началник на НС "Пожарна безопасност и защита на населението" в МВР относно състоянието на пожарната техника, като елемент от системата за пожарна безопасност в България. Председателят на Комисията по политика при бедствия и аварии Венелин
Узунов откри заседанието.
Николай Николов:
През месеците юни, юли и август на 2007 г. на територията на България са станали 11 198 пожара в горския и поземлен фонд. Изгоряла е над 43 х. дка иглолистна гора, над 175 х. дка широколистна гора, над 62 х. дка смесена гора, над 181 х. дка лесонепригодни площи, над 220 х. дка суха растителност, над 11,5 х. дка посеви. Около 33% от пожарите са причинени от небрежно палене на огън, 9,5 от техническа неизправност, 5,4% от палежи, 2% от детска игра с огън и др.
От страна на НСПБЗН и Държавната агенция по горите (Национално управление
по горите) са предприети конкретни мерки:
Издаване на съвместна Заповед за изпълнение изискванията на Наредбата за условията и реда извършване на противопожарни мероприятия в горския фонд и опазване на горите от пожари;
• Разработване и утвърждаване на оперативни планове на Държавните и Държавните дивечовъдни станции за действия при пожари и изпълнение на противопожарни мероприятия в горите (лесоустройсвени противопожарни мероприятия, изграждане на гасачески групи и депа с подръчна техника, осигурени машини и графици за дежурства);
• Проверки на кооперации в поземления фонд, граничещ с горския, вилни зони, хижи, дървообработващи цехове, складове за дървесина и други;
• Изпращане на разпоредителни писма за изпълнение на превантивни противопожарни мерки в земеделските земи и горите на организациите, ведомствата и фирмите ("НЕК" ЕАд, БДЖ-ЖИ, Фонд "Републиканска инфраструктура", "Булгаргаз", "Лукойл-Нефтохим Бургас"), извършващи дейности в тях;
• Завишаване на контрола за недопускане на пожари в площи засети с жито, граничещи с горския фонд;
• Периодично подаване на информация в средствата за масово осведомяване за състоянието на противопожарната обстановка и мерките, които трябва да се предприемат от обществеността за недопускане на пожари в горите.
• Актуализиране на плановете за действие при кризисни ситуации и организиране на взаимодействието с органите на изпълнителната власт.
Съветът по сигурност и управление при кризи към министъра на вътрешните работи анализира създалата се в страната обстановка и набелязва мерки за:
• Подобряване на координацията и взаимодействието между всички министерства, ведомства, органите на местната власт и др. юридически лица, имащи задължения или възможности за участие в ликвидирането на пожарите;
• Повишаване готовността на териториалните структурни звена на мвр за участие в ликвидирането на пожарите, позволяваща при необходимост пренасочването на техника и личен състав между областните дирекции "ПБЗН", както и осигуряването на помощ на НСПБЗН с личен състав и техника от НСП;
• Периодично получаване на прогнози за метеорологичните условия в страната от НИМХ при БАН, които да подпомагат компетентните органи при взимането на решения;
• Въвеждане на усилен режим на работа в органите на НСПБЗН с ангажирането на свободен от дежурство състав при ликвидиране на пожарите и поддържане на оперативната готовност в Районните служби ПБЗН;
• Отправяне на искане за помощ от други държави с летателна техника, специализирана за гасене на горски пожари.
• Осигуряване на хеликоптер за разузнаване на обстановката в страната по въздух и координиране действията на силите и средствата, участващи в пожарогасенето, какъвто бе предоставен от мо.
• Осигуряване на друга летателна техника за гасене.
В гасенето на пожарите са взели участие: НСПБЗН с 576 пожарни автомобила и 6 232 служители и НС Полиция с 4 306 служители и 1 428 единици техника.
Констатирани са редица проблеми, като недостатъчна, остаряла и амортизирана пожарна техника; липса на специализирана пожарна техника за гасене на горски пожари; липса на надеждни информационни и комуникационни системи за работа на единна честота на силите за реагиране от Единната спасителна система; липса на специализирана летателна техника за разузнаване и гасене на горски пожари; липса на специализирани подръчни средства за гасене на горски пожари за оборудване на силите за реагиране и гасаческите групи; несвоевременно съобщаване в РС ПБЗН за възникналите пожари; недостатъчен брой реално изградени гасачески групи, липса на средства за гасене, оповестяване и транспортиране на членовете на същите; неизпълнение в пълен обем на лесоустройствените планове; неподдържана и разрушена горска инфраструктура.
С цел намаляване щетите от възникналите пожари в поземления и горски фонд е необходимо в оперативен порядък да бъдат предприети мерки за:
1. Създаване на условия за използване на специализирано авиационно звено за разузнаване и гасене на пожари и провеждане на операции по защита на населението в трудно достъпни места посредством развитие на Авиозвеното на мвр чрез реализиране
на утвърдената концепция за използване на летателните средства в структурните звена на МВР, доставка на летателни средства, техническо оборудване и обучение на състава; 2. Създаване условия за провеждане на превантивна дейност и успешно провеждане на операции по ограничаване и ликвидиране на пожари, чрез:
• осигуряване по целева правителствена програма на необходимата пожарна техника за службите на НСПБЗН, в това число високопроходима техника за гасене на пожари в поземления и горския фонд;
• осигуряване на база данни и водене на регистър на силите за реагиране и наличната тежка верижна техника, собственост на органите на изпълнителната власт и търговците, които могат да бъдат привличани на база общинските и областни планове за действие при кризи и защита при бедствия за ограничаване и ликвидиране на пожари в поземления и горския фонд;
• цялостно реализиране на лесоустройствените планове, включващо
възстановяване и поддържането на минерализованите ивици, изграждане на допълнителни воДоизточници и подстъпи към тях, изграждане и поддържане на пътища за пожарната техника и други;
• инвестиции за подобряване управлението на горите, отгледни сечи и засаждане на подходящи, не способстващи за разпространението на пожарите дървесни видове.
3. Изграждане и развитие на цифровата комуникационна система "Тетра", включваща се в единната система за обслужване и реакции при спешни повиквания "112", за управление на силите и средствата на мвр, с цел подобряване на координацията при ликвидиране на произшествията.
4. Изпълнение на отговорностите заложени в законите и подзаконовите нормативни актове на органите за местно самоуправление и гражданите по опазването на горите и земеделските земи от пожари.
5. Включване на целеви средства по бюджетите на общините по раздел "Делегирани от държавата дейности за изграждане на доброволни формирования, противопожарни депа, оборудване с екипировка и технически средства за гасене".
6. Включване на целеви средства по бюджетите на общините за стимулиране на членовете на гасаческите групи и населението, участващо в гасенето на пожарите.
7. Организиране на мониторинг в районите, където метеорологичните условия способстват за възникване на пожари.
8. Включване в механизмите на ЕС за координация при извънредни случаи и кризисни ситуации EU-CCA, чрез разширяване на сътрудничеството и взаимодействието при ограничаване и ликвидиране на големи пожари в горите със страните членки на съюза.
9. Ангажиране на населението в превенцията и реагирането при възникване на пожари в горския и поземлен фонд, провеждане на обучение на населението и органите за управление, подобряване на взаимодействието със средствата за масово осведомяване и привличане на научния потенциал на страната.
От общо 741 пожарни автомобила, 691 са за подмяна. Липсва достатъчно пожарогасителен прах и пенообразувател. Липсват специализирани автомобили за гасене на горски пожари. За всички 28 области, НС ПБЗН разполага с 19 автостълби, 5 автоподемници и 2 автокрана, като всички подемни средства са за подмяна.
От всички налични 51 автомобила за аварийно-спасителна дейност, 14 са в експлоатационен срок. Недостига и пожар о-техническо въоръжение (шлангове за пожарогасене - 6 ООО бр.; струйници - 1 235 бр.; трипътни разклонители - 516 бр.; ръчни стълби - 531 бр.; пеноструйници - 434 бр.; пеногенератори - 268 бр.). Има недостиг на лични предпазни средства за пожарникари.
От 481 налични моторни помпи, 312 покрили условията за подмяна. Необходими са 341 бр. нови моторни помпи за подмяна и попълнение.
Могат да се направят следните изводи за състоянието на пожарната техника:
Наличната пожарна техника е в критично техническо състояние. Липсват специални гасителни вещества. Не достигат основни видове пожаро-техническо въоръжение. Личният състав е недокомплектован с лични предпазни средства.
Предприети са редица дейности, насочени към излизане от критичното състояние.
Реализиран е проект по програма PHARE - ТГС BG 2003/005-630-04 "Подобряване на пожарната и аварийна безопасност по българо-гръцката граница" на стойност 8425369 евро. Доставени са общо 40 бр.пожарни автомобили за ОДПБЗН Благоевград, Смолян, Кърджали и Хасково.
Разработена "Програма за развитие на НСПБЗН-МВР за периода 2007-2009 г. и в дългосрочен план до 2013 г.", рег .. NQ 1-21213/08.12.2006 Г., утвърдена от Министъра на вътрешните работи. Необходимо е нейното финансиране;
Финансиран е проект по програма PHARE BG 2006/018-343.07.08 "Изграждане на цифрова радио-комуникационна система "ТЕТРА" или еквивалентна на нея, включваща се в единната система (112) за обслужване и реакция на спешните повиквания за службите на НСПБЗН по трасетата на европейските инфраструктурни коридори" на стойност 7 ООО ООО евро;
Работи се по българо-френски проект "Интеграция на спътникови изображения в оперативните процедури по отношение управлението на риска в България". Достъпът на НСПБЗН дО информацията, получена от спътниковите изображения, ще позволи вземането на адекватни и навременни управленски решения при кризисни ситуации и големи горски пожари.
Разработена е средносрочна рамкова инвестиционна програма на стойност 23 648 784 лв. за финансиране по линия на Оперативна програма "Регионално развитие" през 2007 -2013 Г., която предвижда поетапна подмяна на част от пожарната техника в най-големите градове на страната: София, Пловдив, Варна, Бургас, Ст.Загора и Плевен.
Оптимален вариант за изход от критичното състояние, в което се намира пожарната техника е правителствена пет годишна програма за изграждане на оперативни възможности на НС ПБЗН - МВР през периода 2008 - 2012 г. на стойност 350 МЛН.лв. Вариантите за финансиране са или със средства от Републиканския бюджет планирани за 5 годишния период от или от реализиране на лизингова схема със стратегически партньор с 5 годишен период на доставка на нова техника и 20 годишен период на изплащане.
Предвиждат се четири етапа на програмата.
Първи етап - 2008 Г.: Приоритетна подмяна на пожарната техника на 23 Районни служби от Столичната и Областните дирекции ПБЗН в гр.пловдив, гр.Варна, гр.Бургас, гр.Стара Загора, гр.Русе, гр.плевен, гр.пазарджик, гр.В.Търново и участъците към тях на обща стойност 90 МЛН.лв.
Втори етап - 2009 Г.: Подмяна на пожарната техника в останалите 19 Областни дирекции ПБЗН и във всички останали Районни служби от 1-Ba степен и участъците към тях на обща стойност 1 ОО млн.ЛВ.
Трети етап - 2010/2011 Г.: Подмяна на пожарната техника на всички Районни служби от П-ра степен и участъците към тях Общата стойност на трети етап е 120 МЛН.лв. (по 60 МЛН.ЛВ.за всяка от годините)
Четвърти етап - 2012 Г.: Подмяна на пожарната техника на всички Районни служби от П1 -та степен и участъците към тях на обща стойност 40 млн.ЛВ.
Цонко Киров:
МВР и в частност НС ПБЗН се включи в множество мероприятия за предотвратяване на последствия от бедствия и аварии и постигна максимума, който зависеше от професионализма и наличната техника. Анализа показва, че организационно- методическите методи са изчерпани. Нямаме необходимата техника н е наложително подобряване на материално- техническото състояние на службата.
Венелин Узунов:
Вие представихте една програма до 2012 год. Как се изпълняват тези програми и има ли реализирани? Кога ще бъде готова програмата за спътниковото наблюдение?
Как НС ПБЗН взаимодейства в регионите с фирмите, които поддържат пожарогасителна техника и привличате ли такава техника в случай на нужда?
Силвия Алексиева:
Вашата пряка работа подсказва ли необходимостта от законодателно подобрение и по-добре работеща нормативна уредба? Ще е полезно да знаем това като парламентарна комисия.
Иван Георгиев:
Как се взаимодейства с току що създадените аварийно спасителни отряди по линия на ГЗ в областите?
Петър Симеонов:
Имам конкретен въпрос. Създадохме връзка с чешка фирма, която рециклира противопожарни автомобили. Предвидено ли е да се работи по този въпрос?
Николай Николов:
Всички разработени програми не са реализирани поради не осигурено финансиране.
Доставката на нова техника става епизодично. През 2003 год. има доставка на 1 О противопожарни автомобила и 40 бр. по програма ФАР.
Взаимодействието с фирмите, притежаващи пожаротехнически съоръжения е без проблем, особено след приемане на Закона за защита при бедствия, който урежда въпроса с разплащанията. Тези фирми винаги се отзовават. Това са ВМЗ"Сопот" ЕАД Марица Изток, "Арсенал" Казанлък. При Лукойл-Нефтохим Бургас и АЕЦ, въпреки, че имат добра техника, нещата са по-сложни. Това са особено рискови обекти и не е възможно извеждане на техниката.
Проектът за сателитно наблюдение е още в самото си начало. Водещи са ДАИЦ и френски партньори и няма да се реализира по-рано от края на следващата година.
Взаимодействието с екипите на Гражданска защита са регламентирани в ЗЗБ, с който се създаде единната спасителна система. В ход сме да подпишем инструкция или споразумение между МВР и МДПБА за оптимизиране на дейностите по координация и взаимодействие. Може да бъде заявено, че при бедствия сме работили заедно.
Цонко Киров:
Нужно е ясно да бъдат регламентирани функциите, задълженията и организацията на доброволните отряди и гасаческите групи. Нужен е точен регламент на задълженията на общините и съответното министерство към тези групи чрез осигурения ресурс за тяхното поддържане. Практиката показва, че доброволните отряди
са на повече от доброволен принцип. Това не са организирани групи. Тези хора освен, че трябва да имат уменията, за да се включат ефективно, те трябва да бъдат осигурени с необходимите защитни и помощни средства. Европейската практика показва съотношение на доброволните отряди и гасачески групи към служителите е 3-4 към 1.
Намесата на местната власт е нужна. На нея трябва да бъде вменено в закона организирането, поддържането и финансирането на доброволните отряди и гасаческите групи. Ако законодателят реши, че това е дейност на министерството, то това трябва да стане с целево финансиране. Ясно е, че обучението ще се поеме от професионалистите, но то трябва да е финансово осигурено. Изцяло доброволният принцип не е толкова ефективен.
Николай Николов:
В НС ПБЗН е получено предложение от чешка фирма за рециклиране на противопожарните автомобили доставени от Република Чехия. Експертната група реши, че би могла да се произнесе за оферираната цена и кечеството едва след като бъдат рециклирани един-два автомобила. На въпроса този разход трябва ли да се поеме от държавата не може да се отговори еднозначно, защото цената за рециклиране на един автомобил Татра 815 е 120 хил. евро. Има много неуточнени неща.
Йовко Йовков:
Благодаря ви за вашата решителна намеса през изминалите месеци. Искам да подчертая, че каквито и усилия да положи НС ПБЗН, ако не се промени отношението на собственика на имота, на гората, на пасището, то нищо не може да се направи. В тази връзка, какви глоби и актове са съставени и колко хора сме изправили на съд? Предлагам да проявим законодателна инициатива и тази безотговорност с безразборното палене, която цари в момента, да бъде прекратена. Преди време подобни пожари бяха рядкост, а сега навсякъде гори. Нужни са драстични мерки. Тревогата в населението се предава само дотолкова, доколкото се отразява ролята и мястото на НС ПБЗН. Вече всичко отмина и само изгорелите гори напомнят за пожарите. Предлагам на МВР да прояви законодателна инициатива и да се потърси отговорност за това, което се случва. Предлагам увеличаване на санкциите за палежи. Не може една 40-50 годишна гора да се остави необезопасена. Това е чиста немърливост. Къде беше ролята на горските стопанства, лесничействата и кметствата?
Предлагам да се търси съдействието на средствата за масова информация и да се покажат реалните щети нанесени от пожарите през тази година.
Предлагам законодателни промени регламентиращи функциите, задълженията и организацията на доброволните отряди и гасаческите групи. Не може да се разчита на възрастни хора по селата да гасят пожари. Няма млади хора от предприятия, училища и ВУЗ. Нужни са здрави законодателни мерки, за да може да се контролира положението.
Цонко Киров:
От страна на МВР и НСПБЗН има над 500 съставени акта. В момента към над 100 човека се водят съдебни действия. Това не може да бъде дейност само на една организация. Работата е съвместна. Свързана е с други институции. Затова и местната власт трябва да поеме своята тежест. МВР няма образователни функции, за да вменяваме на един или друг какво да прави.
Винаги са привличани средствата за масова информация, но може би не винаги сме успявали да покажем точно проблемите.
Ние винаги сме се опирали на организационно- методическите мероприятия. Ние може да организираме и закараме хората на точното място и в точния момент, но ако
няма необходимата техника, те ще бъдат регистратори на събитието. Затова трябва да бъдат допълнени с активност от местната власт и осигуряване на техника от централната власт. Затова, надявам се, ще бъдем подкрепени за активиране на местната власт и получаване на необходимата техника.
Олимпи Кътев:
Исканията са много сериозни и всички си дават сметка, че държавата и бюджета не могат да удовлетворят всички от тях. Като гледам целия списък от лиси, си задавам въпроса заделя ли изобщо мвр от капиталовите си разходи за НС ПБЗН?
Цонко Киров:
От бюджета на мвр 80% са за заплати и осигуровки. Останалите 20% са за цялостната дейност на министерството и капиталови разходи. Отделят се средства за лични предпазни средства. Тази година са отделени 200 хил. лева, които са крайно недостатъчни. Това са възможностите. мвр защитава своя бюджет, но това са възможностите на държавата в момента.
Петър Симеонов:
Погледнахме твърде несериозно към рециклирането на противопожарните автомобили. Имам сведения, че в Република Чехия 50% от противопожарните автомобили са рециклирани. Нека да се осигурят пари, да се рециклират два автомобила и да се прецени. Това би спестило средства. Не бива да изхвърляме старата техника, след като може да я направим годна и да ни служи още дълги години.
Цонко Киров:
Проблемът, който обсъждаме е изключително сериозен, но не е търговски, а професионален. Професионална експертиза показава, че един автомобил е излизал от експлоатационния си срок. Ако фирмата предостави два автомобила за оценка и тестване, ще бъде дадена професионалната експертиза.
Венелин Узунов:
Имам едно предложение като бивш общинар. Уличните противопожарни кранове са занемарени тотално в населените места. Сега е момента, когато влязат много пари за реконструкция на улиците. Момента е много важен за пожарната безопасност. Направете срещи по общини. В следващите три- четири години ще стане коренна реконструкция на уличната мрежа в населените места. Сега е момента да се вземат мерки за възстановяване на тези кранове ..
Венелин Узунов, председател на Комисията по политика при бедствия и аварии в Народното събрание, поради изчерпване на дневния ред закри заседанието.
Водил протокола:
Милена Харизанoва
Председател
на Комисията по политика при бедствия и аварии:
Венелин Узунов