Временна комисия за подготовка на предложения за промени в Конституцията на Република България
01/03/2006
Д О К Л А Д
за второ гласуване
Относно: Законопроект за изменение и допълнение на Конституцията на Република България, № 554-01-98, внесен от 109 народни представители на 22 декември 2005 г.
Проект!
З А К О Н
за изменение и допълнение на Конституцията на Република България
(обн., ДВ, бр. 56 от 1991 г., изм., бр. 85 от 2003 г. и бр. 18 от 2005 г.)
Комисията подкрепя текста на вносителя за наименованието на закона.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ ОТ ЕЛЕОНОРА НИКОЛОВА И ГРУПА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ
Чл. 60 се променя както следва:
Чл. 60, ал. 1 “Гражданите са длъжни да плащат държавни и местни данъци, установени със закон, съобразно техните доходи и имущество.
(2) Данъчни облекчения и утежнения могат да се установяват само със закон.
Комисията не разгледа предложението на основание чл. 4, ал. 1, изречение второ от Правилата за процедурата и чл. 71, ал. 2, изречение трето от ПОДНС, тъй като то е извън “обхвата на приетия на първо гласуване законопроект”.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ ОТ АНАСТАСИЯ МОЗЕР, СТЕФАН СОФИЯНСКИ, КРАСИМИР КАРАКАЧАНОВ, БОРИСЛАВ БЪЛГАРИНОВ И ГРУПА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ
Предложение за финансова децентрализация на Общините:
Чл. 60. (1) Гражданите са длъжни да плащат държавни и местни данъци, установени със закон, съобразно техните доходи и имущество.
(2) Данъчни облекчения и утежнения могат да се установяват само със закон.
Комисията не разгледа предложението на основание чл. 4, ал. 1, изречение второ от Правилата за процедурата и чл. 71, ал. 2, изречение трето от ПОДНС, тъй като то е извън “обхвата на приетия на първо гласуване законопроект”.
§ 1. В чл. 70 думата “тежки” отпада, а след думата “престъпления” се добавят думите “от общ характер”.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ ОТ ИВАН КОСТОВ И ГРУПА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ
Чл. 70 отпада;
Комисията не подкрепя предложението.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ ОТ МИНЧО ХРИСТОВ
Параграф 1 от законопроекта да добие следната редакция:
“Член 70 от Конституцията на Република България отпада.”
Комисията не подкрепя предложението.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ ОТ ФИЛИП ДИМИТРОВ И ГРУПА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ
Изменя се чл. 70 от Конституцията като се заличават думите: “ и срещу тях не може да бъде възбуждано наказателно преследване” и “освен за тежки престъпления и то” и след думите “задържани” се добавят думите “нито да им бъдат налагани други мерки за ограничаване на свободата на придвижване”.
Комисията не подкрепя предложението.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ ОТ ГЕОРГИ БЛИЗНАШКИ
В чл. 70, след думите “Народните представители не могат да бъдат задържани”, се добавят думите “…и привличани като обвиняеми, освен за престъпления от общ характер…”, както и да отпадне изразът “…а когато то не заседава – на председателя на Народното събрание.”
Комисията не подкрепя предложението.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ ОТ АНАСТАСИЯ МОЗЕР, СТЕФАН СОФИЯНСКИ, КРАСИМИР КАРАКАЧАНОВ, БОРИСЛАВ БЪЛГАРИНОВ И ГРУПА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ
В чл.70 да се добави нова алинея 2 със следното съдържание:
“(2) Разрешение за възбуждане на наказателно преследване не се изисква, когато народният представител писмено заяви пред председателя на Народното събрание, че е съгласен наказателното преследване срещу него да се води без такова разрешение”.
Комисията подкрепя по принцип предложението.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция за § 1:
§ 1. В чл. 70 се правят следните изменения и допълнения:
1. Досегашният текст става ал. 1 и в нея думите “тежки престъпления” се заменят с “престъпления от общ характер”.
2. Създава се ал. 2:
“(2) Разрешение за възбуждане на наказателно преследване не се изисква при писмено съгласие на народния представител.”.
..............................................................................................................................
Чл. 70. (1) Народните представители не могат да бъдат задържани и срещу тях не може да бъде възбуждано наказателно преследване освен за престъпления от общ характер, и то с разрешение на Народното събрание, а когато то не заседава - на председателя на Народното събрание. Разрешение за задържане не се иска при заварено тежко престъпление, но в такъв случай незабавно се известява Народното събрание, а ако то не заседава - председателя на Народното събрание.
(2) Разрешение за възбуждане на наказателно преследване не се изисква при писмено съгласие на народния представител.
..............................................................................................................................
§ 2. Създава се нов чл. 91а със следното съдържание:
“Чл. 91а. (1)Народното събрание избира омбудсман, който се застъпва за правата на гражданите и техните организации.
(2) Правомощията и дейността на омбудсмана се уреждат със закон.”.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ ОТ ПЕТЪР БЕРОН И ЙОРДАН ВЕЛИЧКОВ
Петър Берон е против думата “омбудсман”.
В § 2 се правят следните изменения:
“Чл. 91а. (1) Народното събрание избира омбудсман, който се застъпва за правата на гражданите и техните организации, когато те са засегнати или застрашени от държавните и общинските органи и техните администрации, както и от лицата, които предоставят обществени услуги.
(2) Омбудсманът има самостоятелен бюджет. Правомощията и организацията на дейността му се уреждат със закон.”
Комисията не подкрепя предложението.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ ОТ ИВАН КОСТОВ И ГРУПА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ
“Чл. 91а (1) Народното събрание избира омбудсман, който се застъпва за правата на гражданите и техните организации, когато те са засегнати или застрашени от държавните и общинските органи и техните администрации, както и от лицата, които предоставят обществени услуги.
(2) Омбудсманът се избира от Народното събрание за срок 5 години и може да бъде преизбран на същата длъжност само за още един мандат.
(3) Избран е кандидатът, получил мнозинство повече от половината от всички народни представители.
(4) Решението за отзоваване на омбудсмана поради несправяне със задълженията му се приема със същото мнозинство.
(5) Омбудсманът има самостоятелен бюджет. Правомощията и организацията на дейността му се уреждат със закон”.
Комисията не подкрепя предложението.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ ОТ АНАСТАСИЯ МОЗЕР, СТЕФАН СОФИЯНСКИ, КРАСИМИР КАРАКАЧАНОВ, БОРИСЛАВ БЪЛГАРИНОВ И ГРУПА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ
Предлагаме думата “омбудсман” да бъде заменена с“обществен защитник на гражданите”.
Комисията не подкрепя предложението.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ ОТ АЛЕКСАНДЪР АРАБАДЖИЕВ
В § 2 се правят следните изменения:
“Чл. 91а. (1) Народното събрание избира омбудсман, който се застъпва за правата на гражданите и техните организации, когато те са засегнати или застрашени от държавните и/или общинските органи и техните администрации, както и от лицата, които предоставят обществени услуги.
(2) Омбудсманът има самостоятелен бюджет. Правомощията и организацията на дейността му се уреждат със закон.”
Комисията не подкрепя предложението.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция за § 2, който става § 3:
§ 3. Създава се чл. 91а:
“Чл. 91а. (1) Народното събрание избира омбудсман, който се застъпва за правата и свободите на гражданите.
(2) Правомощията и дейността на омбудсмана се уреждат със закон.”.
§ 3. В чл. 84 се правят следните изменения и допълнения:
1. Създава се нова точка 16 със следното съдържание:
“16. изслушва и приема годишните доклади на председателя на Върховния касационен съд, председателя на Върховния административен съд и на Главния прокурор за дейността на съдилищата, прокурорите и следствието.”.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ ОТ ЕЛЕОНОРА НИКОЛОВА И ГРУПА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ
Чл. 84 се променя както следва:
Чл. 84 Народното събрание:
3. установява държавните данъци и определя техния размер;
4. (нова) установява видовете местни данъци
Комисията не разгледа предложението на основание чл. 4, ал. 1, изречение второ от Правилата за процедурата и чл. 71, ал. 2, изречение трето от ПОДНС, тъй като то е извън “обхвата на приетия на първо гласуване законопроект”.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ ОТ АНАСТАСИЯ МОЗЕР, СТЕФАН СОФИЯНСКИ, КРАСИМИР КАРАКАЧАНОВ, БОРИСЛАВ БЪЛГАРИНОВ И ГРУПА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ
Чл. 84. Народното събрание:
3. установява държавните данъци и определя техния размер;
4. (нова) установява видовете местни данъци;
Комисията не разгледа предложението на основание чл. 4, ал. 1, изречение второ от Правилата за процедурата и чл. 71, ал. 2, изречение трето от ПОДНС, тъй като то е извън “обхвата на приетия на първо гласуване законопроект”.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ ОТ СТАНИСЛАВ СТАНИЛОВ
В Чл. 84, т. 5 се допълва с: “решението се взема в едномесечен срок след постъпването на искане, подкрепено от не по-малко от 100 000 гласоподаватели;”
Комисията не разгледа предложението на основание чл. 4, ал. 1, изречение второ от Правилата за процедурата и чл. 71, ал. 2, изречение трето от ПОДНС, тъй като то е извън “обхвата на приетия на първо гласуване законопроект”.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ ОТ ИВАН КОСТОВ И ГРУПА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ
В чл. 84 т. 8. се изменя така: “…избира и освобождава ръководителите на Българската народна банка, омбудсмана и на други институции, определени със закон.”
В чл. 84 новата точка 16 придобива следното съдържание:
“16. осъществява текущ парламентарен контрол върху дейността на Главния прокурор, както и изслушва и приема годишният му доклад за дейността на прокуратурата и на другите органи на разследването.”
Комисията не подкрепя предложението.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ ОТ МАРИО ТАГАРИНСКИ
В § 3, чл. 84 – от текста да отпаднат думите “и приемат”.
Комисията не подкрепя предложението.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ ОТ МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ
По § 3, с който се създава нова точка 16 на чл. 84, се правят следните допълнения:
След думата “изслушване” се премахва изразът “и приемане”.
Думата “съдилищата” се заменя с “тези съдилища”, а в края на изречението се добавя “както и за тълкувателната дейност по обобщаване на практиката на съдилищата”.
Комисията не подкрепя предложението изразът “и приемане”да отпадне и го подкрепя по принцип в останалата му част.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ ОТ АНАСТАСИЯ МОЗЕР, СТЕФАН СОФИЯНСКИ, КРАСИМИР КАРАКАЧАНОВ, БОРИСЛАВ БЪЛГАРИНОВ И ГРУПА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ
Предлагаме в чл. 84 нова точка 16 да придобие следната редакция:
“Изслушва и приема годишния доклад на главния прокурор за дейността на прокуратурата и органите на досъдебното производство и председателите на ВКС и ВАС за дейността на съдилищата”.
Комисията подкрепя по принцип предложението.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ ОТ МИХАИЛ МИКОВ, АНЕЛИЯ МИНГОВА И ЛЮТВИ МЕСТАН
В чл. 84, новата т. 16 да добие следната редакция:
“16. изслушва и приема годишните доклади на председателя на Върховния касационен съд, на председателя на Върховния административен съд и на Главния прокурор за прилагането на закона и за дейността на съдилищата, прокуратурата и следствието.”.
Комисията подкрепя по принцип предложението.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция за § 3, който става § 2:
§ 2. В чл. 84 се създава т. 16:
“16. изслушва и приема годишните доклади на председателя на Върховния касационен съд, на председателя на Върховния административен съд и на главния прокурор за прилагането на закона и за дейността на съдилищата, прокуратурата и разследващите органи.”.
..............................................................................................................................
Чл. 84. Народното събрание:
1. приема, изменя, допълва и отменя законите;
2. приема държавния бюджет и отчета за изпълнението му;
3. установява данъците и определя техния размер;
4. насрочва избори за президент на републиката;
5. приема решение за произвеждане на национален референдум;
6. избира и освобождава министър-председателя и по негово предложение - Министерския съвет; извършва промени в правителството по предложение на министър-председателя;
7. създава, преобразува и закрива министерства по предложение на министър-председателя;
8. избира и освобождава ръководителите на Българската народна банка и на други институции, определени със закон;
9. дава съгласие за сключване на договори за държавни заеми;
10. решава въпросите за обявяване на война и за сключване на мир;
11. разрешава изпращането и използването на български въоръжени сили извън страната, както и пребиваването на чужди войски на територията на страната или преминаването им през нея;
12. обявява военно или друго извънредно положение върху цялата територия на страната или върху част от нея по предложение на президента или на Министерския съвет;
13. дава амнистия;
14. учредява ордени и медали;
15. определя официалните празници.
16. изслушва и приема годишните доклади на председателя на Върховния касационен съд, на председателя на Върховния административен съд и на главния прокурор за прилагането на закона и за дейността на съдилищата, прокуратурата и разследващите органи.
..............................................................................................................................
ПРЕДЛОЖЕНИЕ ОТ ИВАН КОСТОВ И ГРУПА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ
Чл. 103, ал. 4 отпада;
Комисията не подкрепя предложението.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ ОТ АНАСТАСИЯ МОЗЕР, СТЕФАН СОФИЯНСКИ, КРАСИМИР КАРАКАЧАНОВ, БОРИСЛАВ БЪЛГАРИНОВ И ГРУПА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ
Предложение по чл. 126, ал. 2:
“Главният прокурор осъществява надзор за законност и методическо ръководство върху дейността на всички прокурори и следователи. Заместник главен прокурор организира и ръководи следствените органи”.
Комисията не подкрепя предложението.
§ 4. В чл. 127 се правят следните изменения и допълнения:
1. Създава се нова точка 1 със следното съдържание:
“1. ръководи разследването и упражнява надзор за законосъобразното му провеждане;”.
2. Останалите точки се преномерират.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ ОТ ИВАН КОСТОВ И ГРУПА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ
В чл. 127 новата т. 1 да придобие следното съдържание:
“1. участва и ръководи разследването и упражнява надзор за законосъобразното му провеждане”.
Комисията подкрепя по принцип предложението.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ ОТ АНАСТАСИЯ МОЗЕР, СТЕФАН СОФИЯНСКИ, КРАСИМИР КАРАКАЧАНОВ, БОРИСЛАВ БЪЛГАРИНОВ И ГРУПА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ
Предложение по § 4 в чл. 127 нова точка 1:
“разследва сам и ръководи разследването и упражнява надзор за законосъобразното му провеждане”.
Комисията подкрепя по принцип предложението.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ ОТ МИХАИЛ МИКОВ, АНЕЛИЯ МИНГОВА И ЛЮТВИ МЕСТАН
В чл. 127 се създава нова т. 2 със следното съдържание:
“2. може да извършва разследване;”.
Комисията подкрепя предложението.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция за § 4:
§ 4. В чл. 127 се правят следните изменения и допълнения:
1. Създават се нови т. 1 и 2:
“1. ръководи разследването и упражнява надзор за законосъобразното му провеждане;
2. може да извършва разследване;”.
2. Досегашните т. 1, 2, 3 и 4 стават съответно т. 3, 4, 5 и 6.
..............................................................................................................................
Чл. 127. Прокуратурата следи за спазване на законността, като:
1. ръководи разследването и упражнява надзор за законосъобразното му провеждане;
2. може да извършва разследване;
3. привлича към отговорност лицата, които са извършили престъпления, и поддържа обвинението по наказателни дела от общ характер;
4. упражнява надзор при изпълнение на наказателните и други принудителни мерки;
5. предприема действия за отмяна на незаконосъобразни актове;
6. в предвидените със закон случаи участва в граждански и административни дела.
..............................................................................................................................
§ 5. В чл. 128 - изречение второ се изменя така:
“Те осъществяват разследване по наказателни дела, в случаите посочени в закон.”.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ ОТ АНАСТАСИЯ МОЗЕР
В чл. 128 след думите “следствени органи” да се добави в скоби съдиите-следователи”, а в чл. 129, ал. 1 думата “следователите” да се замени със “съдиите-следователи”.
Комисията не подкрепя предложението.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ ОТ ИВАН КОСТОВ И ГРУПА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ
В чл. 128 придобива следното съдържание:
“Чл. 128. Предварителното производство по наказателни дела се осъществява от органи определени със закон.”
Комисията подкрепя по принцип предложението.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ ОТ АНАСТАСИЯ МОЗЕР, СТЕФАН СОФИЯНСКИ, КРАСИМИР КАРАКАЧАНОВ, БОРИСЛАВ БЪЛГАРИНОВ И ГРУПА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ
Предложение по § 5 на чл. 128, изречение второ:
“Те осъществяват разследването в досъдебното производство, в предвидените от закона случаи.
Комисията подкрепя по принцип предложението.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция за § 5:
§ 5. В чл. 128 изречение второ се изменя така:
“Те осъществяват разследване по наказателни дела в случаите, предвидени в закон.”.
............................................................................................................................
Чл. 128. Следствените органи са в системата на съдебната власт. Те осъществяват разследване по наказателни дела в случаите, предвидени в закон.
...................................................................................................................................................
§ 6. В чл. 129 се правят следните изменения:
1. В ал. 2, изречение първо - отпадат думите “и освобождават”.
2. Създава се нова ал. 6 със следното съдържание:
“(6) Председателят на Върховния касационен съд, председателят на Върховния административен съд и Главният прокурор в случаите по ал. 3, т. 2 и т. 3 се освобождават от президента по предложение на Висшия съдебен съвет. В случаите по ал. 3, т. 4 и т. 5 те се освобождават по предложение най-малко на една четвърт от народните представители и по решение на Народното събрание, ако повече от две трети от народните представители са гласували за това. Президентът не може да откаже освобождаването при повторно направено предложение.”.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ ОТ ИВАН КОСТОВ И ГРУПА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ
В чл. 129 новата ал. 6 придобива следното съдържание и се създава нова ал.7: “(6) Главният прокурор в случаите по ал. 3, т. 2, т. 3 и т. 4 се освобождава от Президента по предложение на Висшия съдебен съвет. В случаите по т. 5 на ал. 3 се освобождава по предложение най-малко на една четвърт от народните представители и по решение на Народното събрание, ако повече от две трети от народните представители са гласували за това.”
“(7) Председателят на Върховния касационен съд и председателя на Върховния административен съд в случаите по ал. 3, т. 2, т. 3 и т. 4 се освобождава от Президента по предложение на Висшия съдебен съвет. В случаите по т. 5 на ал. 3 се освобождават от Конституционния съд по предложение на най-малко една четвърт от народните представители.”
Комисията не подкрепя предложението.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ ОТ ГЕОРГИ БЛИЗНАШКИ
В чл. 129, ал. 3 се създава нова т.6, със следното съдържание:
“т. 6. при особено тежки случаи по предходната алинея председателят на Върховния касационен съд, председателят на Върховния административен съд и Главният прокурор могат да бъдат предсрочно освобождавани по предложение на най-малко на една четвърт от народните представители, одобрено от Народното събрание с мнозинство от две трети от народните представители, като решението се вземе от Конституционния съд в съответствие с процедурата с чл. 103, ал. 3 от Конституцията”.
Комисията не подкрепя предложението.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ ОТ МЛАДЕН ЧЕРВЕНЯКОВ
По § 6, касаещ създаването на нова ал.6:
В изречение първо след ал. 3, т. 2 се слага запетайка, като отпада съединителният съюз “и”, а след т. 3 се добавя “и т. 4”. Във второто изречение след ал. 3, т. 4 отпада.
Добавя се ново изречение трето: “В този случай задължително се изслушват освобождаваните лица”.
Комисията не подкрепя предложението.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ ОТ МАРИО ТАГАРИНСКИ
В § 6, чл. 129, т. 2 – В предложения текст думите “две трети”, се заменят с думите “три четвърти”.
Комисията не подкрепя предложението.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ ОТ АНАСТАСИЯ МОЗЕР, СТЕФАН СОФИЯНСКИ, КРАСИМИР КАРАКАЧАНОВ, БОРИСЛАВ БЪЛГАРИНОВ И ГРУПА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ
Предлаганата алинея 6 на чл. 129 да придобие следната редакция:
“(6) Председателят на Върховния касационен съд, председателят на Върховния административен съд и главният прокурор в случаите на ал. 3, т. 2 и 3 се освобождават от президента по предложение на Висшия съдебен съвет. В случаите по ал. 3, т. 4 и 5 те се освобождават по предложение на Висшия съдебен съвет или най-малко 1/4 от народните представители и по решение на Народното събрание, ако повече от 2/3 от народните представители са гласували за това. Президентът не може да откаже освобождаване при повторно направено предложение.
Комисията подкрепя по принцип предложението.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ ОТ МИХАИЛ МИКОВ, АНЕЛИЯ МИНГОВА И ЛЮТВИ МЕСТАН
В чл. 129 новата ал. 6 да добие следното съдържание:
“(6) Председателят на Върховния касационен съд, председателят на Върховния административен съд и Главният прокурор, в случаите по ал. 3, т. 2, 3 и 4 се освобождават от президента по предложение на Висшия съдебен съвет. В случаите по ал. 3, т. 5 те се освобождават по предложение на Висшия съдебен съвет или най-малко на една четвърт от народните представители и по решение на Народното събрание, ако повече от две трети от народните представители са гласували за това. Президентът не може да откаже освобождаването при повторно направено предложение.”.
Комисията подкрепя по принцип предложението.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция за § 6:
§ 6. В чл. 129 се правят следните изменения и допълнения:
1. Създава се нова ал. 4:
“(4) В случаите по ал. 3, т. 5 председателят на Върховния касационен съд, председателят на Върховния административен съд и главният прокурор се освобождават от президента на републиката по предложение и на една четвърт от народните представители, прието с мнозинство две трети от народните представители. Президентът не може да откаже освобождаването при повторно направено предложение.”.
2. Досегашните ал. 4 и 5 стават съответно ал. 5 и 6.
...................................................................................................................................................
Чл. 129. (1) Съдиите, прокурорите и следователите се назначават, повишават, понижават, преместват и освобождават от длъжност от Висшия съдебен съвет.
(2) Председателят на Върховния касационен съд, председателят на Върховния административен съд и главният прокурор се назначават и освобождават от президента на републиката по предложение на Висшия съдебен съвет за срок от седем години без право на повторно избиране. Президентът не може да откаже назначаването или освобождаването при повторно направено предложение.
(3) (Изм. - ДВ, бр. 85 от 2003 г.) С навършване на петгодишен стаж като съдия, прокурор или следовател и след атестиране, с решение на Висшия съдебен съвет, съдиите, прокурорите и следователите стават несменяеми. Те, включително лицата по ал. 2, се освобождават от длъжност само при:
1. навършване на 65-годишна възраст;
2. подаване на оставка;
3. влизане в сила на присъда, с която е наложено наказание лишаване от свобода за умишлено престъпление;
4. трайна фактическа невъзможност да изпълняват задълженията си за повече от една година;
5. тежко нарушение или системно неизпълнение на служебните задължения, както и действия, които накърняват престижа на съдебната власт.
(4) В случаите по ал. 3, т. 5 председателят на Върховния касационен съд, председателят на Върховния административен съд и главният прокурор се освобождават от президента на републиката по предложение и на една четвърт от народните представители, прието с мнозинство две трети от народните представители. Президентът не може да откаже освобождаването при повторно направено предложение.
(5) (Нова - ДВ, бр. 85 от 2003 г.) Придобитата несменяемост се възстановява при следващо заемане на длъжността съдия, прокурор или следовател в случаите на освобождаване по ал. 3, т. 2 и 4.
(6) (Нова - ДВ, бр. 85 от 2003 г., в сила от 1.01.2004 г.) Административните ръководители в органите на съдебната власт, с изключение на тези по ал. 2, се назначават на ръководната длъжност за срок от пет години с право на повторно назначаване.
..............................................................................................................................
§ 7. В чл. 130 се създава нова ал. 6 със следното съдържание:
“(6) Министърът на правосъдието:
1. изготвя проект за бюджет на съдебната власт и го внася за обсъждане във Висшия съдебен съвет;
2. управлява имуществото на съдебната власт;
3. прави предложения пред Висшия съдебен съвет за назначаване, повишаване, понижаване и освобождаване на магистрати;
4. организира квалификацията на магистратите;
5. осъществява контрол върху магистратите за реда на образуване, движение и решаване на делата.”.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ ОТ ИВАН КОСТОВ И ГРУПА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ
Да отпадне новата ал. 6 в чл. 130.
Комисията не подкрепя предложението.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ ОТ АНАСТАСИЯ МОЗЕР, СТЕФАН СОФИЯНСКИ, КРАСИМИР КАРАКАЧАНОВ, БОРИСЛАВ БЪЛГАРИНОВ И ГРУПА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ
Предлаганата нова алинея 6 на чл.130 да отпадне.
Предложението е оттеглено.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ ОТ ПЕТЪР СТОЯНОВ И ГРУПА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ
В чл. 130 се създава нова ал. 6 със следното съдържание:
1. Управлява имуществото на съдебната власт в съответствие с целите и функциите й и с решенията на ВСС.
2. Подпомага чрез администрацията на Министерството изработването на проекта на ВСС за бюджет на съдебната власт.
3. Осъществява контрол върху магистратите за реда на образуване, движение и решаване в срок на делата.
4. Ползва се с правата на член на ВСС за да прави предложения за назначаване, повишаване, понижаване, освобождаване на магистрати, както и за налагане на други, предвидени от закона санкции.
Комисията подкрепя по принцип предложението.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ ОТ МИХАИЛ МИКОВ, АНЕЛИЯ МИНГОВА И ЛЮТВИ МЕСТАН
В чл. 130 в новата алинея 6 се правят следните изменения:
В точка 1:
“1. предлага проект за бюджет на съдебната власт и го внася за обсъждане във Висшия съдебен съвет;”
В точка 4:
“4. участва в организирането на квалификацията на магистратите.”.
В точка 5:
“5. контролира дейността по образуването, движението и приключването на делата.”.
Комисията подкрепя по принцип предложението.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ ОТ АЛЕКСАНДЪР АРАБАДЖИЕВ
В § 7 се правят следните изменения:
а) т.2 на чл. 130, ал. 6 се изменя така:
“2. осъщестява стопанисването на имуществото на съдебната власт.”
б) т. 4 се изменя така:
“4. организира съвместно с Висшия съдебен съвет квалификацията на магистратите”.
Комисията подкрепя по принцип предложението.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ ОТ МАРИО ТАГАРИНСКИ
В § 7, чл. 130, ал. 6 – да добие следния вид:
(6) Министъра на правосъдието:
1. управлява имуществото на съдебната власт, в съответствие с чл. 106 от Конституцията;
2. може да прави предложения пред Висшия съдебен съвет за назначаване, повишаване, понижаване и освобождаване на магистрати;
3. организира стажа за придобиване на обща юридическа правоспособност;
4. осъществява контрол върху магистратите за реда на образуване и движение на делата, по ред определен със закон.
Комисията подкрепя по принцип предложението.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция за § 7:
§ 7. Създава се чл. 130а:
“Чл. 130а. Министърът на правосъдието:
1. предлага проект на бюджет на съдебната власт и го внася за обсъждане във Висшия съдебен съвет;
2. управлява имуществото на съдебната власт;
3. може да прави предложения за назначаване, повишаване, понижаване, преместване и освобождаване от длъжност на съдии, прокурори и следователи;
4. участва в организирането на квалификацията на съдиите, прокурорите и следователите;
5. контролира дейността по образуването, движението и приключването на делата.”.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ ОТ ИВАН КОСТОВ И ГРУПА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ
В Чл. 132 навсякъде думите “прокурорите и следователите” отпадат;
В чл.132 (2) отпада;
В чл.132, ал. 3 и ал. 4 се преномерират съответно в ал. 2 и ал. 3;
Комисията не подкрепя предложението.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ ОТ ЕЛЕОНОРА НИКОЛОВА И ГРУПА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ
Чл. 141. (1) Общината има самостоятелен бюджет.
(2) Постоянните финансови източници на общината се определят със закон.
(3) (нова) Общините имат право да определят размера на местните данъци, както и вида и размера на местните такси.
(4) Държавата чрез средства от бюджета и по друг начин подпомага нормалната дейност на общините.
Комисията не разгледа предложението на основание чл. 4, ал. 1, изречение второ от Правилата за процедурата и чл. 71, ал. 2, изречение трето от ПОДНС, тъй като то е извън “обхвата на приетия на първо гласуване законопроект”.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ ОТ АНАСТАСИЯ МОЗЕР, СТЕФАН СОФИЯНСКИ, КРАСИМИР КАРАКАЧАНОВ, БОРИСЛАВ БЪЛГАРИНОВ И ГРУПА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ
Чл.141. (1) Общината има самостоятелен бюджет.
(2) Постоянните финансови източници на общината се определят със закон.
(3) (нова) Общините имат право да определят размера на местните данъци, както и вида и размера на местните такси.
(4) Държавата чрез средства от бюджета и по друг начин подпомага нормалната дейност на общините.
Комисията не разгледа предложението на основание чл. 4, ал. 1, изречение второ от Правилата за процедурата и чл. 71, ал. 2, изречение трето от ПОДНС, тъй като то е извън “обхвата на приетия на първо гласуване законопроект”.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ ОТ ИВАН КОСТОВ И ГРУПА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ
Чл. 147, ал. 6 отпада.
Комисията не подкрепя предложението.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ ОТ ИВАН КОСТОВ И ГРУПА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ
В чл. 148 (2) думите “снема имунитета и” отпадат.
Комисията не подкрепя предложението.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ ОТ АНАСТАСИЯ МОЗЕР
В чл. 149, ал. 1 след т. 8 да се създаде нова т. 9 със следното съдържание: “т. 9 разглежда жалби срещу решенията на Висшия съдебен съвет”.
Комисията не разгледа предложението на основание чл. 4, ал. 1, изречение второ от Правилата за процедурата и чл. 71, ал. 2, изречение трето от ПОДНС, тъй като то е извън “обхвата на приетия на първо гласуване законопроект”.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ ОТ ИВАН КОСТОВ И ГРУПА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ
В чл. 149, ал. 1 се създава нова т. 9
“9. освобождава председателя на Върховния касационен съд и председателя на Върховния административен съд”.
Комисията не подкрепя предложението.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ ОТ ПЕТЪР БЕРОН И ЙОРДАН ВЕЛИЧКОВ
Създава се нов § 8 със следното съдържание:
“§ 8. В чл. 150, ал. 1 след думите “Върховния административен съд”, съюзът “и” отпада и се поставя запетая, а след думите “главния прокурор” се добавя “и омбудсмана”.
Комисията подкрепя по принцип предложението.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ ОТ АНАСТАСИЯ МОЗЕР
В чл. 150, ал. 1 след думите “Върховния административен съд” съюзът “и” отпада и се поставя запетая, а след думите “главния прокурор” се добавя “и омбудсмана”.
Комисията подкрепя по принцип предложението.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ ОТ ИВАН КОСТОВ И ГРУПА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ
В чл. 150, ал. 1 след “Министерския съвет” се добавя “омбудсмана”.
Комисията подкрепя по принцип предложението.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ ОТ АНАСТАСИЯ МОЗЕР, СТЕФАН СОФИЯНСКИ, КРАСИМИР КАРАКАЧАНОВ, БОРИСЛАВ БЪЛГАРИНОВ И ГРУПА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ
В чл. 150, ал. 1 след “прокурора” се добавя “и омбудсмана”. Ново изречение: “Инициативата на омбудсманът може да бъде само по конкретно искане на гражданин, ако прецени, че това е от обществен интерес”.
Комисията подкрепя по принцип предложението.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ ОТ МИХАИЛ МИКОВ, АНЕЛИЯ МИНГОВА И ЛЮТВИ МЕСТАН
Създава се нов § 8 със следното съдържание:
“§ 8. В чл. 150, ал. 1 след думите “Върховния административен съд” съюзът “и” отпада и се поставя запетая, а след думите “главния прокурор” се добавя “и омбудсмана”.
Комисията подкрепя по принцип предложението.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ ОТ АЛЕКСАНДЪР АРАБАДЖИЕВ
Създава се нов § 8 със следното съдържание:
“8. В чл. 150, ал. 1 след думите “Върховния административен съд” съюзът “и” отпада и се поставя запетая, а след думите “главния прокурор” се добавя “и омбудсмана”.
Комисията подкрепя по принцип предложението.
Комисията предлага да се създаде § 8:
§ 8. В чл. 150 се създава ал. 3:
“(3) Омбудсманът може да сезира Конституционния съд в случаи на противоконституционност на закони, с които се нарушават права и свободи на гражданите.”.
..............................................................................................................................
Чл. 150. (1) Конституционният съд действа по инициатива най-малко на една пета от народните представители, президента, Министерския съвет, Върховния касационен съд, Върховния административен съд и главния прокурор. Спорове за компетентност по т. 3 на ал. 1 от предходния член могат да се повдигат и от общинските съвети.
(2) Когато установят несъответствие между закона и Конституцията, Върховният касационен съд или Върховният административен съд спират производството по делото и внасят въпроса в Конституционния съд.
(3) Омбудсманът може да сезира Конституционния съд в случаи на противоконституционност на закони, с които се нарушават права и свободи на гражданите.
...................................................................................................................................................
Любен Корнезов
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
КОМИСИЯТА