КОМИСИЯ ПО ИКОНОМИЧЕСКАТА ПОЛИТИКА И ТУРИЗЪМ
16/07/2013 първо гласуване
С Т А Н О В И Щ Е
по отчета за осъществяване на процеса на приватизация и следприватизационен контрол за периода 1 януари – 31 декември 2012 г., № 304-00-19, внесен на 25 април 2013 г. от председателя на Надзорния съвет на Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол
Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
ЧЕТИРИДЕСЕТ ВТОРО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
КОМИСИЯ ПО ИКОНОМИЧЕСКАТА ПОЛИТИКА И ТУРИЗЪМ
С Т А Н О В И Щ Е
по отчета за осъществяване на процеса на приватизация и следприватизационен контрол за периода 1 януари – 31 декември 2012 г., № 304-00-19, внесен на 25 април 2013 г. от председателя на Надзорния съвет на Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол
На свое редовно заседание, проведено на 10 юли 2013 г., Комисията по икономическата политика и туризъм разгледа отчета на Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол за осъществяване на процеса на приватизация и следприватизационен контрол за периода 1 януари – 31 декември 2012 г.
На заседанието присъстваха Емил Караниколов – изпълнителен директор и Руси Статков – член на Надзорния съвет на Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол, Неделин Желязков от Асоциацията на индустриалния капитал в България, Васил Тодоров от БТПП, Петър Кръстев от Института за пазарна икономика, Николай Ненков – вицепрезидент на КНСБ. Участие в заседанието взеха представители на Национален форум „Обединение“ и на други граждански организации.
Отчетът беше представен от Емил Караниколов, който отбеляза че през 2012 г. са осъществени 24 приватизационни продажби или 48 % от планираните, а договорените плащания са в размер на 264 220 000 лв., т. е. постигнатото изпълнение спрямо планираните приходи е 222%. В представения отчет се посочва, че приходите от дейностите по приватизация и следприватизационен контрол през 2012 г. възлизат на 272 253 126, 48 лв., а разходите за същия период са 3 643 237 лв. В тази връзка Емил Караниколов подчерта, че съотношението приход-разход е 74,58 към 1.
Чрез публично предлагане на „Българската фондова борса – София“ АД са осъществени продажби на 4 миноритарни пакета в размер на 33% от капитала на „Енерго - про продажби“ АД, Варна и „Енерго - про мрежи“ АД, Варна, както и на „ЧЕЗ Разпределение България“ АД, София и „ЧЕЗ Електро България“ АД, София. Получени са съответно 67 774 000 лв. и 114 995 000 лв.
За 2012 г. е била планирана продажбата на държавното участие в капитала на 100 % от дяловото участие на „Холдинг български държавни железници „ЕАД, София в капитала на „БДЖ - Товарни превози“ ЕООД, София, както и продажбата на 100 % от капитала на „Вазовски машиностроителни заводи“ ЕАД, гр. Сопот, но и за двете дружества не е реализирана продажба.
При продажбата на имот - частна държавна собственост, новострояща се сграда „Редакционен корпус“, е реализирана сделка на стойност 20 млн. лв.
По отношение на осъществения контрол на изпълнението на задълженията, поети с приватизационните договори, е отчетено изпълнение по 90,8% от договорите. Във връзка с неизпълнението на поетите задължения с приватизационните договори са предявени 13 искови молби. Подадени са 8 заявления за издаване на заповед за незабавно изпълнение и изпълнителен лист за изискуеми разсрочени вноски от цената на приватизационните договори и са подадени 12 молби за вписване на законни ипотеки. Приходите от следприватизационния контрол, в т. ч. цена, неустойки по приватизационни договори, съдебни разноски и други възлизат на 17 861 265, 74 лв.
Руси Статков - член на НС на агенцията - подчерта, че е гласувал против отчета поради несъгласие с провежданата през 2012 г. политика по приватизация и поради съображения за незаконосъобразност на процедурата по продажбата на „БДЖ - Товарни превози“ ЕООД, София.
Николай Ненков от КНСБ изказа мнение, че е трудно да се направи оценка за дейността на агенцията, защото тя реализира провеждана политика на правителството. Той отбеляза, че липсва отчетена продажба на едри обекти, а приносът към високите приходи от приватизация за 2012 г. е най-вече на продажбата на миноритарните пакети на дружествата на Е. ОН и ЧЕЗ.
Васил Тодоров от БТПП попита каква е причината 27 дружества с държавно участие да не са пререгистрирани по Закона за търговския регистър и поради тази причина да се забавя обявяването им за приватизация. В отговор Емил Караниколов посочи, че агенцията се разпорежда с дружествата в процеса на приватизацията им, но всяко от тях си има принципал, който ги управлява.
Заместник-председателят на комисията Румен Гечев подчерта, че при направено сравнение с отчети от предишни години е установил, че много от текстовете са идентични и в тях се актуализират само числата, данните в отчета са представени година за година, липсва съпоставяне с предходни отчетни периоди, както и анализ на причините довели до съответните резултати – законодателни, организационни, финансови или други. Според него няма оценка на това, защо са постигнати само 50 % от поставените цели и даде пример с продажбата „БДЖ - Товарни превози“ ЕООД, София - не са посочени и анализирани причините довели до неуспех на сделката. По отношение на продажбата на миноритарните пакети на дружествата на Е. ОН и ЧЕЗ посочи, че ще настоява за писмен отговор на поставени от него въпроси, породени от редица неясноти по сделките – критерии за избор на инвестиционните посредници, избор на метод за приватизация, извършени маркетингови мероприятия по сделките и други. По отношение на ангажиментите, поети с приватизационните договори, той заяви, че липсва детайлен анализ по отделните договори, а именно кой купувач в какъв процент изпълнява всяко от задълженията си. Посочените данни са твърде обобщени и не дават ясна представа за състоянието на следприватизационния процес в страната. Беше зададен въпрос и относно критериите, по които се избира къде и защо да бъдат извършени проверките на място. Той отбеляза също така, че събирането на вземанията е с ниска ефективност и акцентира върху това, че ако ефективността се измерва със съотношението приход - разход, то през 2008 г. резултатът е с 530% по – добър. В заключение, той посочи, че числеността на персонала се запазва през годините, а същевременно нарастват размерът и делът на външните услуги, като подчерта, че отново липсва аргументиран анализ на причините за това.
След представяне и обсъждане на отчета се проведе гласуване, което приключи при следните резултати: “За” - един, “Против” – трима и “Въздържали се” – трима народни представители.
Въз основа на гореизложеното Комисията по икономическата политика и туризъм предлага на Народното събрание да приеме:
Проект!
РЕШЕНИЕ:
по отчета за осъществяване на процеса на приватизация и следприватизационен контрол за периода 1 януари – 31 декември 2012 г.
Народното събрание на основание чл. 84, т. 17 от Конституцията на Република България и чл. 22д, ал. 1, т. 2 от Закона за приватизация и следприватизационен контрол
РЕШИ:
Не приема отчета за осъществяване на процеса на приватизация и следприватизационен контрол за периода 1 януари – 31 декември 2012 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА ПО
ИКОНОМИЧЕСКАТА ПОЛИТИКА
И ТУРИЗЪМ:
АЛИОСМАН ИМАМОВ