КОМИСИЯ ПО ИКОНОМИЧЕСКАТА ПОЛИТИКА И ТУРИЗЪМ
26/06/2014 първо гласуване
Д О К Л А Д
по законопроект за Комисията за защита на конкуренцията и потребителите, № 454-01-48, внесен от Йордан Цонев на 29 април 2014 г.
Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ВТОРО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
КОМИСИЯ ПО ИКОНОМИЧЕСКАТА ПОЛИТИКА И ТУРИЗЪМ
Д О К Л А Д
по законопроект за Комисията за защита на конкуренцията и потребителите, № 454-01-48, внесен от Йордан Цонев на 29 април 2014 г.
На свое редовно заседание, проведено на 26 юни 2014 г., Комисията по икономическата политика и туризъм разгледа законопроекта за Комисията за защита на конкуренцията и потребителите.
На заседанието присъстваха: от Министерство на икономиката и енергетиката - Емил Алексиев – началник на отдел „Политика за потребителите“ в дирекция „Техническа хармонизация и политика за потребителите“ и Цвета Караилиева – главен експерт, от Министерство на финансите - Людмила Петкова – заместник-министър, представители на Асоциацията на индустриалния капитал в България, Българската търговско-промишлена палата и граждански организации.
Законопроектът беше представен от н. п. Йордан Цонев. Той посочи, че една от основните цели на политиката на всяко правителство е защитата на интересите на потребителите. Извеждането на статута на Комисията за защита на потребителите на едно по-високо ниво, от административен орган в независим регулатор, ще гарантира качеството на оказвания контрол и ще разшири обхвата на дейността й. Обединяването на двете комисии ще „затвори” кръга защита, който държавата следва да осигури на гражданите си съгласно чл. 19 от Конституцията на Република България, чрез обединяване на ресурси, познания, информация и възможности за успешното реализиране на тази защита.
Новосъздаденият орган ще има информация и възможност за въздействие върху пазара в цялост – на макроикономическо ниво (чрез правомощията и компетентността си в областта на защита на конкуренцията) и на микроикономическо ниво (чрез правомощията и компетентността си в областта на защитата на потребителите). Взаимообвързаността на двете сфери на въздействие ще доведе до повишаване на ефективността и резултата от дейността на общия орган и по отношение на двете сфери – и в областта на конкуренцията и в областта на защита на крайните потребители. По този начин ще се спомогне за ефективното функциониране на икономиката на страната, качественото и последователното прилагане на законодателството за защита на конкуренцията и потребителите и наблюдение на защитата на икономическите интереси на потребителите.
Същевременно, в качеството си на независим регулатор, новосъздаденият орган ще е естествен балансьор в отношенията между държавата, бизнеса и потребителите.
През последните години европейска и световна тенденция също е към окрупняване на правомощията на независимите регулатори, чрез обединяването им в единни регулатори с правомощия в множество области. Този подход спомага за уеднаквяване на регулацията и прилагане на общи принципи и правила в различни области от обществено-икономическия живот, при отчитане на особеностите на всяка една от тях. Подходът за обединяване е възприет и в други държави-членки на Европейския съюз като Испания, Полша, Италия, Малта, Дания, Холандия и други.
Законопроектът регламентира създаването, обхвата, устройството, функциите и дейността на Комисията за защита на конкуренцията и потребителите. Комисията се създава като независим специализиран държавен орган на бюджетна издръжка с компетентност както в областта на конкуренцията, така и в областта на потребителите, включително по изпълнение на задължения и функции предвидени и в европейското законодателство в областта на конкуренцията и защитата на правата на потребителите.
Създаването на новия независим орган и регламентирането на неговите правомощия се основава на съществуващите към момента правомощия на Комисията за защита на конкуренцията и Комисията за защита на потребителите. Поставя се акцент върху правомощията на органа по двата основни закона – Закона за защита на конкуренцията и Закона за защита на потребителите, без да се ограничават или изземват правомощията в областта на конкуренцията и защитата на потребителите предвидени в други нормативни актове.
Не на последно място обединяването на администрациите на Комисията за защита на потребителите и Комисията за защита на конкуренцията ще доведе и до оптимизиране на разходите на двете администрации чрез преминаването им в една структура.
В свое писмено становище от Министерство на икономиката и енергетиката и Министерство на финансите посочват, че политиката за защита на потребителите и политиката за защита на конкуренцията имат отношение към различни секторни политики и в този смисъл е добре да има единен орган, който да прилага законодателството за защита на потребителите и защита на конкуренцията. Предложено е и прецизирането на някои разпоредби в законопроекта с цел синхронизиране на уредбата, касаеща бюджетните аспекти на устройството и дейността на комисията, със Закона за публичните финанси.
Принципната си подкрепа за законопроекта с писмени становища изразяват и от Асоциацията на индустриалния капитал в България, и Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България, като предлагат прецизиране на някои от текстовете на законопроекта.
В дискусията взеха участие н.п. Йордан Цонев, Румен Гечев, Павел Гуджеров, Димитър Бойчев, Евгени Стоев, както и представители на граждански организации и движения.
След представяне и обсъждане на законопроекта се проведе гласуване, което приключи при следните резултати: гласували 12 народни представители, от които: “За” – 7, без “Против” и 5 - „Въздържали се”.
Въз основа на гореизложеното Комисията по икономическата политика и туризъм предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване законопроекта за Комисията за защита на конкуренцията и потребителите, № 454-01-48, внесен от Йордан Цонев на 29 април 2014 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА ПО
ИКОНОМИЧЕСКАТА ПОЛИТИКА
И ТУРИЗЪМ:
АЛИОСМАН ИМАМОВ