КОМИСИЯ ПО ИКОНОМИЧЕСКАТА ПОЛИТИКА И ТУРИЗЪМ
17/07/2014 първо гласуване
Д О К Л А Д
по законопроекта за изменение и допълнение на Закона за държавния бюджет на Република България за 2014 г., № 402-01-32, внесен от Министерския съвет на 16 юли 2014 г.
Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ВТОРО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
КОМИСИЯ ПО ИКОНОМИЧЕСКАТА ПОЛИТИКА И ТУРИЗЪМ
Д О К Л А Д
по законопроекта за изменение и допълнение на Закона за държавния бюджет на Република България за 2014 г., № 402-01-32, внесен от Министерския съвет на 16 юли 2014 г.
На извънредни заседания на Комисията по икономическата политика и туризъм, Комисията по бюджет и финанси и Комисията по здравеопазването, проведени на 16 и 17 юли 2014 г., беше разгледан законопроекта за изменение и допълнение на Закона за държавния бюджет на Република България за 2014 г.
На заседанията присъстваха Петър Чобанов – министър на финансите, Зинаида Златанова – вицепремиер, д-р Таня Андреева – министър на здравеопазването, представители на работодателски, синдикални и граждански организации.
Министърът на финансите Петър Чобанов представи мотивите за изменението на Закона за държавния бюджет на Република България за 2014 г. и изтъкна, че предлаганата актуализация осигурява гъвкавост и надежден буфер на следващите правителства за гарантиране на финансовата стабилност на страната, като по този начин се осигурява и приемственост. Набелязаните мерки предвиждат в краткосрочен план засилване на фискалните буфери на разположение на правителството с оглед гарантиране на финансовата стабилност на страната.
В актуализацията е предвидено бюджетния дефицит по консолидираната фискална програма за 2014 г. да бъде увеличен със 725 млн. лв. (0.9 % от прогнозния БВП). С разчетите към законопроекта се предвижда дефицитът по консолидираната фискална програма да не надвиши 2 197.3 млн. лв. (2.7 % от прогнозния БВП) за годината, при първоначално планиран с разчетите за 2014 г. – 1 472.3 млн. лева (1.8 % от прогнозния БВП).
С предложената актуализация се предвижда намаление на предвидените приходи от ДДС с около 500 млн. лв. (0.6 % от прогнозния БВП) спрямо заложените за 2014 г., което намалява напрежението за постигане на актуализираната цел за бюджетния дефицит.
По отношение на разходите към полугодието на 2014 г. се очертава напрежение при финансиране на сектора на здравеопазването.За преодоляване на очерталият се недостиг за здравноосигурителни плащания по бюджета на НЗОК с предложените промени в Закона за държавния бюджет за 2014 г. е предвиден допълнителен трансфер от държавния бюджет по бюджета на НЗОК в общ размер на 225 млн. лв. (0.3% от прогнозния БВП).
Имайки предвид извънредните обстоятелства, породени от поставянето под особен надзор на Корпоративна търговска банка, необходимостта от засилване на фискалните буфери и адаптиране на фискалната рамка към променените параметри по приходите и разходите по консолидираната фискална програма, се предвижда еднократно отклонение от допустимите стойности по отношение на максималния размер на разходите и годишният бюджетен дефицит в частта на фискалните правила в Закона за публичните финанси.
В контекста на предлаганото засилване на фискалните буфери и увеличаване на дефицита се поражда необходимост от поемане на нов държавен дълг в размер до 3.4 млрд. лв. (4.2 % от прогнозния БВП) през 2014 г., с което максималния размер на държавния дълг към края на годината да възлезе на 21.2 млрд. лв. (26.3 % от прогнозния БВП).
В хода на дискусията председателят на комисията Алиосман Имамов попита възможна ли е актуализация на бюджета на НЗОК без съответната актуализация на държавния бюджет. В отговор министър Чобанов заяви, че практически без промяна в КФП това е невъзможно.
Заместник - председателят на комисията Румен Гечев заяви категорично, че актуализация на бюджета в параметрите предложени от Министерски съвет не е необходима и противоречи на приетата за 2014 г. макрорамка, като допълни, че според него до края на годината събираемостта на заложените приходи не е невъзможна.
След представяне и обсъждане на законопроекта се проведе гласуване, което приключи при следните резултати: “За” – 3, “Против” - 5 и „Въздържал се” – един народен представител.
Въз основа на гореизложеното Комисията по икономическата политика и туризъм предлага на Народното събрание да не приеме на първо гласуване законопроекта за изменение и допълнение на Закона за държавния бюджет на Република България за 2014 г., № 402-01-32, внесен от Министерския съвет на 16 юли 2014 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА ПО
ИКОНОМИЧЕСКАТА ПОЛИТИКА
И ТУРИЗЪМ:
АЛИОСМАН ИМАМОВ