КОМИСИЯ ПО ЕНЕРГЕТИКА
26/03/2014
1. Изслушване и обсъждане на отчет за изпълнението на Програмата по извеждане от експлоатация на 1-4-ти блокове на АЕЦ „Козлодуй“
2. Изслушване и обсъждане на информация относно състоянието и перспективи на дейностите по преработка и съхранение на РАО в страната
3. Изслушване и обсъждане на информация за състоянието на електроснабдителнителните дружества –„ ЧЕЗ България“, „ЕВН България Електроснабдяване“ , „Енерго-Про“
4. Разни
На 26 март 2014 г., Комисията по енергетика проведе редовно заседание при следния Дневен ред:
1. Изслушване и обсъждане на отчет за изпълнението на Програмата по извеждане от експлоатация на 1-4-ти блокове на АЕЦ „Козлодуй“
2. Изслушване и обсъждане на информация относно състоянието и перспективи на дейностите по преработка и съхранение на РАО в страната
3. Изслушване и обсъждане на информация за състоянието на електроснабдителнителните дружества –„ ЧЕЗ България“, „ЕВН България Електроснабдяване“ , „Енерго-Про“
4. Разни
На заседанието присъстваха представители на:
Министерство на икономиката и енергетиката(МИЕ) Драгомир Стойнев-министър, Красин Димитров–зам. министър и Сава Савов – съветник.
Държавното предприятие за радиоактивни отпадъци(ДП РАО), Дилян Петров – изпълнителен директор на ДП РАО и Маргарита Коркинова – зам.изпълнителен директор.
ЧЕЗ България: Петър Баран – оперативен директор на ЧЕЗ за България, Кремена Стоянова – изп.директор на ЧЕЗ Електро и Зорница Генова – директор дирекция „Техническо управление и регулация“.
ЕВН България Електроснабдяване: Йорг Золфелнер – оперативен дирекор на ЕВН за България, Калина Трифонова – член на Управителния Съвет на ЕВН и Александър Чаталбашев – гл.експерт в отдел „Правен“.
Енерго-Про: Стефан Абаджиев-управител на Енерго-Про Варна, Пламен Стефанов-чл. на управителния съвет и Стефан Симеонов – главен експерт.
Заседанието беше открито от председателя на Комисията по енергетика г-н Рамадан Аталай, който представи гостите и обяви дневния ред, като направи предложение т.3-та да стане т. 1-ва, аргументирайки се с големия медиен и граждански интерес. Предложението беше прието от членовете на Комисията.
По т. 1 от Д.Р. председателстващият покани за Представителите на ЕВН България Електроснабдяване, да представят своята гледна точка по откриването на процедури за отнемане на лицензията за извършване на дейността „обществено снабдяване с електрическа енергия“ и конфликта им с НЕК ЕАД.
Г-н Золфелнер направи встъпително изказване, в което обясни, че дефицита в системата се е получил в резултат на дългосрочната държавна политика за насърчаване на зелената енергия, като всички разходи се консолидират в НЕК ЕАД, а заплатените от потребителите добавки също се събират в НЕК. Механизмът е бил въведен през 2007г. и по този начин НЕК винаги е бил отговорен за правилното определяне на размера на добавките, а ДКЕВР е отговорен за одобряването на средствата в достатъчен размер.
Изказването беше продължено от г-жа Калина Трифонова, която представи гледната точка на ЕВН България Електроснабдяване и кратка хронология на причините и действията довели до настоящата ситуация. През 2011 г. е влязъл в сила новия Закон за енергията от възобновяеми източници, съгласно който за всички обекти, които имат сключен договор за присъединяване остават в сила договорените условия. На територията на ЕВН към този момент е имало сключени договори за 395,6 МВт, а всички ВИ централи, които са имали сключени предварителни договори е трябвали да препотвърдят тези договори, като заплатят по 25 000лв за 1 МВт мощност. Централи с обща мощност 385 МВт са заплатили тези средства. През месец март 2012г. на територията на дружеството е имало работещи – 214 МВт, на окончателен договор - 476,6 МВт и на предварителен договор с платен аванс – 231,8 МВт или общо 922 МВт. Информацията е била предоставена на ДКЕВР и МИЕТ на 4-ти април 2012г. Централите със сключени договори на различен етап са имали право на определяне на преференциална цена при АКТ 15. Новия ЗЕВИ определя това да се случва на Акт 16. ДКЕВР е разработил предварителен доклад, в който предвижда цените за ВИ да бъдат намалени драстично през новия ценови период. Инвеститорите са били в състояние да представят Акт 16 до влизането в сила на новото ценово решение и дружеството по силата на закона е трябвало да присъедини централите. ДКЕВР е обявил новите цени на добавката и е предвидил, че ще бъдат необходими 466 млн. лв., от които 120 млн. ще компенсират НЕК за минали периоди. Очевидно тази надбавка за зелена енергия не е била достатъчна за да покрие реалните разходи. Дружеството многократно е сигнализирало институциите за получения дисбаланс. В резултат на тези информации, ДКЕВР е разработило нова методика съгласно която НЕК ще възстановява на крайните снабдители 1/12-та от тези разходи, които самия регулатор е пресметнал, че ще бъдат платени за зелена енергия. Тази методика е била отменена от 5 - членен състав на ВАС. НЕК е поискал от регулатора признаване на разходите за минал период, но ДКЕВР е преценил, че дружеството ще бъде компенсирано чрез продажба на емисии и ако средствата не са достатъчни, то остатъка ще бъде разсрочен за следващите ценови периоди. Така се е стигнало до коментираната огромна задлъжнялост. Според представителите на ЕВН отговорността за получените проблеми в системата трябва да бъдат споделени с НЕК и най-вече с ДКЕВР, както и че няма нормативен акт, който да забранява прихващането на дължими суми, които не са заплащани и дружеството е действало в съответствие с българското законодателство и приложимата търговска практика.
Председателят на Комисията даде думата на г-н Стефан Абаджиев, упрвител на „ЕНЕРГО-ПРО“, който заяви, че ще говори по-кратко и поясни, че дружеството е отговаряло на регулациите към онзи момент. Според него към края на 2013г. дружеството е работело на оперативна загуба от 11 млн. лв., което е поставяло под сериозен финансов риск компанията. Поради тази причина прихващането е било жизнено необходимо и законово обосновано. Той потвърди казаното от ЕВН, че нееднократно са уведомявали ДКЕВР и НЕК за натрупаните загуби, както и че нееднократно са подавали заявления до регулатора с искане за признаване на разходите за закупуване на зелена енергия.
Председателят на Комисията даде думата на г-жа Кремена Стоянова, изпълнителен директор на ЧЕЗ Електро, която обясни, че некомпенсирането на разходите за зелена енергия е създало риск от декапитализация на предприятието, за което е уведомена ДКЕВР. Дружеството е поискало разрешение за външно финансиране на 4 юли 2013г., през октомври 2013г. е получило писмо, че разрешението се отлага и до момента все още няма решение на регулатора. Дружеството е било поставено в ситуацията или да обяви несъстоятелност или да предприеме мерки за поддържане на състояние, което да позволява работата му. В резултат компанията е започнала да прави периодични прихващания.
Трите дружества обясниха, че разбират тежката ситуация, но също така те са част от тази ситуация и се надяват на решение на проблема.
Председателят на Комисията по енергетика даде думата на народните представители. Отношение взе н. пр. Явор Куюмджиев, който коментира, каква е причината точно сега да започнат да правят прихващания, защо говорят за оперативни загуби и как са декларирали печалби в данъчните си декларации. Той попита как ЕВН е изчислил сумата, която се коментира като претенции към държавата в случай на отнемане на лицензиите и не е ли вече платен от гражданите през сметките и признатите разходи. Въпрос зададе н.пр. Таско Ерменков, който попита натрупването на дълг от НЕК към ЕСД, не е ли резултат от прогнозите, които са дали в края на 2011г. за мощностите, които ще бъдат присъединявани към техните мрежи, а това са около 75% от общото количество. Той също така поиска обяснение защо дружествата са взели сами решение за прихващанията, без да се съобразят с ДКЕВР. Народния представител Данаил Кирилов предложи да се задават въпроси, които изискват отговори, а не въпроси, които съдържат в себе си отговорите и поиска по-голяма детайлизация по прихващанията. Народния представител Делян Добрев зададе въпроси свързани с разходите за минал период, които ДКЕВР е предвидила и дали са били отчетени в цената, от коя дата е решението на ВАС с която се отменя цената за достъп и дали тази дата е преди решението на ДКЕВР и когато е сменена методиката в края на 2013г. това взето ли е предвид от ДКЕВР при повторното намаляване на цените в началото на 2014г.
Разяснения по повдигнатите от народните представители въпроси направиха представителите на трите дружества – Калина Трифонова, Йорг Золфелнер, Стефан Абаджиев и Кремена Стоянова.
Председателя на комисията предложи и народните представители приеха на следващото заседание да бъде поканено ръководството на ДКЕВР, както и да бъде изискана цялата кореспонденция между НЕК и трите разпределителни дружества от 2012 година до последните прихващания през 2014 година.
Председателят на комисията даде думата на министъра на икономиката и енергетиката г-н Драгомир Стойнев да коментира решенията на ДКЕВР и ситуацията между НЕК и разпределителните дружества. Според него трябва да се спазва законодателството и някой трябва да плати цената, но това не трябва да е НЕК. Министъра уточни, че е отговорен за НЕК, като държавно търговско дружество на което е принципал. Той настоя, че отношенията между НЕК и разпределителните дружества се регулират от ДКЕВР и никой не трябва да прави прихващания без санкцията на регулатора. Става въпрос за една методика за компенсиране изкупуването на електроенергия от възобновяеми енергийни източници, която е действала по време на управлението на ГЕРБ - 2012-2013 г. Тази методика пада според решение на 5-членен състав от Върховния административен съд, но не защото има проблеми с методиката, а чисто процесуално - не са спазени процеси. На база на това решение на ВАС, разпределителните дружества според него, своеволно започват да компенсират своите разходим, като не заплащат фактурите на НЕК. Той изрази притеснение от факта, че трите дружества така добре са се организирали и изведнъж спират да плащат към НЕК. Той предположи, че те по някакъв начин искат да дестабилизират системата. А енергийната система е част от националната сигурност. Министър Стойнев настоя за продължаване на диалога и ако е необходимо дори да бъдат извикани предишните комисари от ДКЕВР, за да обяснят за създалата се критична ситуация между комисията, ЕРП-та и НЕК. Той обясни, че ще разпореди на НЕК да предоставят цялата кореспонденция от 2012 година до последните прихващания както и информация за включването на ВЕИ в енергийната система на страната. Министър Стойнев коментира, че ако бъдат отнети лицензите на ЕРП-та, дълговете им ще останат в системата и затова трябва да се намерят средствата по тези дългове. Той също така обясни, че според ДКЕВР сумите са били прихванати неправомерно и тези пари трябва да бъдат върнати от страна на електроразпределителните дружества.
По т. 2 от ДР г-н Рамадан Аталай даде думата на изп. директор на ДП РАО, г-н Д. Петров за представяне на информацията. На въпрос зададен от н.пр. Адриан Асенов по какво споразумение се режат блокове1-2, след като са сключени споразумения за извеждане от експлоатация. Г-н Петров разясни, че извеждането се извършва за осигуряване на безопасност и в съответствие със сключените с ЕБВР и ЕС споразумения.
По предложение на Председателя и прието от членовете на комисията решение, ДП РАО ще представи писмена информация за сключените споразумение по които се извършват дейностите за извеждане на блоковете от експлоатация.
Председателят на Комисията по енергетика прочете становище по т. 2, което бе подложено на разискване от народните представители и подкрепено от всички членове на комисията.
По т. 3 от ДР г-н Рамадан Аталай отново даде думата на изп. директор на ДП РАО, г-н Д. Петров за представяне на информацията за радиоактивните отпадъци. Отношение по темата взе н.пр. М. Ташева, която попита в коя друга държава се извеждат блокове и се нарязват. На кои ТЕЦ и АЕЦ са продадени части от стопанството на 1-4 блокове. Председателя на комисията уточни, че вече е поискана писмена информация от ДП РАО, като по настояване на н.пр. М. Ташева беше фиксиран срока 15 април 2014г.
Тя също така попита дали от средствата получени от ЕС се отделят средства за нови технологии.
Изпълнителния директор на ДП РАО поясни, че предприятието е създадено не за да нарязва, а да събира, кондиционира съхранява и погребва радиоактивните отпадъци, както и да извежда от експлоатация съоръжения за управление на радиоактивни отпадъци. Опит за извеждане на блокове черпят от аналогичен случай в Рейсфалд, Германия, където реакторите също са тип ВВЕР. На въпрос на н.пр. А.Асенов докъде е стигнало усвояването на 1-2 блок и докъде на 3-4 блокове, г-н Петров отговори, че плановете и програмите за извеждането са се извършвали в АЕЦ „Козлодуй“, но не е вземано решение за нарязване. Към момента са демонтирани 50-60% от радиоактивните материали на машинна зала на 1-2 блок. 3 и 4 блок са в подготвителна фаза.
Отношение по въпроса за новите технологии взе зам. изпълнителния директор М. Коркинова, която поясни, че за извеждане на 1-4 блок от експлоатация са необходими 1 млрд. 107 млн. лева
На въпрос зададен от н.пр. Рамадан Аталай дали има проблеми с радиоактивното хранилище и докъде са стигнали, г-н Петров отговори, че са осигурени средства, но има съдебна процедура срещу изготвения ОВОС. В случай, че през септември няма нов ОВОС, проекта ще има забавяне.. Засега дейностите се движат по график.
Народния представител Кр. Янков попита кога ще бъде готово хранилището, ако започнат работа в съответствие с утвърдения график. Изпълнителният директор отговори, че договора за строителство трябва да бъде сключен до края на март 2015г. и да приключи през 2016г. В момента поетапно подготвят площадката за лицензиране. Народния представител М.Ташева предложи в началото на месец май да бъде направено още едно заседание на което да бъдат отново поканени представителите на ДП РАО.
Председателят на Комисията по енергетика прочете становище по т. 3, което бе подложено на разискване от народните представители и подкрепено от всички членове на комисията.
По т. 4 от ДР, Председателя на комисията даде думата на представителя на НПО, г-жа Мария Асими, която попита за мнението на ДП РАО за връщане на 1-4 блокове на АЕЦ „Козлодуй“ и помоли след заседанието да зададе допълнителни въпроси към изпълнителния директор. Председателя предложи въпросите да бъдат дадени писмено за да получат отговор от предприятието.
Г-н Рамадан Аталай уведоми, че организираното изнесено заседание на площадката на „Белене“, няма да се проведе на 7 и 8 април, а съответно на датите 14 и 15 април 2014 година.
Поради изчерпване на дневния ред, г-н Аталай закри заседанието.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
КОМИСИЯТА ПО ЕНЕРГЕТИКА:
РАМАДАН АТАЛАЙ