Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

КОМИСИЯ ПО ЕНЕРГЕТИКА
30/07/2013
    1. Разглеждане и обсъждане на Доклад за състоянието на енрегитката в Република България, № 303-11-6, внесен от Министъра на икономиката и енергетиката в Република България, № 303-11-6, внесен от Министъра на икономиката и енергетиката на 29.07.2012 г.
    2. Приемане и разглеждане на доклада за Националната сигурност.
    3. Разни.
    Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ВТОРО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    -----------------------------------------------------------------------------
    КОМИСИЯ ПО ЕНЕРГЕТИКА




    П Р О Т О К О Л

    № 6


    На 30 юли 2013 г., /вторник/ от 15.00 часа в зала 456 на Народното събрание се проведе заседание на Комисията по енергетика.Заседанието бе открито в 15.20 часа и ръководено от господин Рамадан Аталай.
    Списъкът на присъствалите народни представители и гости се прилага към протокола.
    * * *

    / Начало 15.20 часа /

    ПРЕДС: РАМАДАН АТАЛАЙ: Уважаеми колеги, откривам заседанието на Комисията по енергетика със следния дневен ред.
    Д н е в е н р е д:
    1. Разглеждане и обсъждане на Доклад за състоянието на енрегитката в Република България, № 303-11-6, внесен от Министъра на икономиката и енергетиката в Република България, № 303-11-6, внесен от Министъра на икономиката и енергетиката на 29.07.2012 г.
    2. Приемане и разглеждане на доклада за Националната сигурност.
    /Енергийната комисия вече сме закъснели. Другите комисии вече са готови с докладите си. Внесено е в Парламента. Ще гласуваме и този доклад. като искам да ви кажа предварително, че по-голяма част от комисиите, може би всичките са отхвърлили този доклад. това което се очакваше и при нас да се случи. /
    3. Разни.

    Днес на нашето заседание присъстват:
    Драгомир Стойнев – министъра на икономиката и енергетиката
    Иван Айолов – зам.-министъра на енергетиката
    Ивайло Стоянов – съветник в Кабинета на министър
    Той написа доклада и закъсня с неговото представяне.
    Сава Савов – съветник в Кабинета на министъра.
    Той не можа да разгледа доклада на време и да представи на министъра, за да бъде внесен преди изискванията по Правилника 24 часа, документа, който трябваше да получи.
    Смятам да обърнем внимание на министъра следващия път да бъдат малко по-експедитивни, за да не се получи друг път да получаваме късно документи за разглеждане в Комисията. Убеден съм, че още в началото докато се стиковат взаимоотношенията между парламентарната комисия и Министерството се получават такива недоразумения. И още повече, че дълго време очакваме този доклад.
    Господин министър, с това нововъдение, предлагам който е съгласен да приемем този дневен ред на днешното заседание.
    Който е за, моля да гласува.
    Против? Няма. Въздържали се? Няма.
    Дневният ред е приет.
    Колеги, аз предлагам регламента да бъде по следния начин. Да дадем думата на министъра на икономиката и енергетиката, накратко в резюме да ни представи доклада. Като още веднъж се извинявам на народните представители от мое име, че се съгласих да направим това заседание, но управлението на държавата изисква да бъдем малко по-стриктни, малко по-експедитивни. Може би тази вечер до късно още веднъж ще прочетем доклада и утре ще имаме време също така да се запознаем и нашите експерти. Имам предвид вашите експерти, които имате като народни представители и експертите на Комисията ще ви бъдат в полза, за да се подготвим в залата, защото очакваме след 24 часа, а това означава четвъртък доклада да бъде внесен в зала за разглеждане. Нали така очакваме господин министър?
    ДРАГОМИР СТОЙНЕВ: Зависи от председателя на Народното събрание и програмата, която ще гласувате.
    ПРЕДС. РАМАДАН АТАЛАЙ: Давам думата на министъра на икономиката и енергетиката, да ни представи в резюме доклада за състоянието на енергетиката на Република България. дълго време слушаме господин Бойко Борисов да говори, че ситуацията е тежка. Но все пак да разберем, защо е тежка ситуацията. Кой ни я е оставил по този начин и какво са ни предоставили като наследство.
    Заповядайте.
    ДРАГОМИР СТОЙНЕВ: Благодаря ви господин председател. Уважаеми дами и господа народни представители, благодаря, че приехте да разгледаме доклада за енергетиката. Наистина започнаха и политическите спекулации относно състоянието на енергетиката. Бившия министър-председател показва колко е загрижен и критикува едва ли не първите стъпки за стабилизиране на енергетиката. Разбира се, като представител на опозицията това е негово право. Виждам, че и синдикатите предлагат кръгла маса за енергетиката. Това също е тяхна работа. само че ние заварваме една изключително тежка и сложна ситуация. Актуалното състояние на енергетиката в момента не се дължи на сегашното управление. Разбира се, ние не се оплакваме. Ние сме готови да носим отговорност. И нашата задача е да спасим системата. Като първа стъпка за спасяването й е този модел, който бе приет от Държавната комисия за енергийно и водно регулиране, благодарение на измененията, които вие приехте в Закона за енергетиката, който ще позволи на всички мощности в страната да работят. да се запазят десетки хиляди работни места. да се доведе до намаляване цената на електроенергията, както за крайните потребители и за българския бизнес, което не се е случвало никога до момента. А и също така най-важното е да започнем да изнасяме електроенергия и да имаме свеж финансов ресурс в системата.
    Накратко ще ви запозная с доклада. Ние сме в едно изключително тежко състояние. Проблемите се наблюдават по цялата верига от добив и внос на въглища, природен газ до образуването им в електро и топлоенергия и съответно до пазарите на тези продукти в частта на електроенергетика.
    В електроенергийната система на страната се наблюдават тревожни тенденции. Като за първото тримесечие на 2013 г. спрямо същия период на 2012 г. е отчетено намаление на брутното производство на кондензационните тецове с 36,8 процента и АЕЦ с 2,2 процента.
    Намалено е брутното вътрешно потребление на електрическа енергия с 9,6 процента. Намалено е крайното потребление на електрическа енергия със 7 процента, като в бита намалението е 9,6 процента, а в стопански и обществен сектор намалението е с 5,1 процента.
    Намаление на търговския износ на електроенергия с 32 процента. Тук сравняваме първото тримесечие на 2013 г. спрямо първото тримесечие на 2012 г.
    През анализирания период единствено увеличение се наблюдава при производство на електроенергия от възобновяеми източници, което бележи ръст с 51,2 процента за тримесечието на 2013 г. тези констатации са в резултат на голям ръст на присъединените към елекроенергийната система мощности за производство на електроенергия от ВЕИ.
    През 2009 г. инсталираните мощности от вятърни и слънчеви централи са близо 341 мегавата. Докато през 2012 г. същите са достигнали инсталирана мощност от 1651 мегавата. Това показва, че през периода 2009 – 2012 г. са въведени в експлоатация близо 80 процента от централите използващи вятърна и слънчева енергия в страната.
    Намален е износа на електроенергия. През първите месеци на 2013 г. спрямо същия период на 2011 г. намалението е над 70 процента. Със 70 процента е намалял износа на електроенергия. Чувствително понижение на реализирани износ на електрическа енергия се държи основно на повишаването в добавките към цените за пренос. За преходния регулаторен период цените за достъп и пренос с включени добавки към тях се равняват на 34 лв. 26 ст. благодарение на законопроекта, който вие приехте в момента цените за достъп и пренос се равняват на 12 лв. 47 ст. виждате каква е огромна разликата. Мога да ви кажа и по гигават часа като износ.
    През 2011 г. България е изнесла 10 661 гигават часа електроенергия. През 2012 г. – 8321 гигават часа. До 30 юни сме изнесли едва 1488.
    Директният износ от НЕК – ЕАД. През 2011 г. – 2636 гигават часа. През 2012 г. едва 302 гигават часа. До 30 юни едва 43 гигават часа.
    Финансовото състояние на основните енергийни дружества от системата на БЕХ. Най-съществени са проблемите при НЕК. Загуба от 100 млн. за 2012 г.
    Булгаргаз - загуба от 114 млн. лева. ЕСО – загуба от 38 млн. лв. тези загуби застрашават платежоспособността на дружествата. Съществена роля за влошеното финансово състояние на НЕК са значителното намалените приходи от износ на електроенергия, поради високите такси за износ.
    Освен лошото управление на НЕК е довело до неконкурентоспособност на международните пазари. тЕЦ “Марица-изток 2” реализирана печалба 45 млн. лв. Мини-Марица изток реализира минимална печалба през 2012 г., като тенденцията е за влошаване на финансовите резултати. Като през първото тримесечие на 2013 г. дружеството реализира загуба.
    Основна причина за влошаващите се резултати е водената политика през последните три години за намаление и замразяване на продажните цени на въглищата. Влошеното финансово състояние на дружествата поставя цялата енергийна система пред сериозни рискове. Освен това оказва негативен ефект върху изпълнението на третия либерализационен пакет или либерализирането на пазара на електрическа енергия в България.
    Какво е актуалното състояние на ремонтната и инвестиционната програма на отделните дружества. През последните две години резултатите на изпълнените на инвестиционната програма се влошават. Като през 2012 г. някои от тях спадат до 38 процента. Неизпълнението на ремонтните и инвестиционни програми създава предпоставки за застрашаване сигурността и увеличава вероятността за тежки аварии. Изпълненитео на инвестиционната програма за 2012 г. в големите дружества ТЕЦ “Марица-изток 2” е едва 39% спрямо планираното. НЕК – ЕАД – 37 процента от планираното. АЕЦ “Козлодуй” 37 процента от утвърдените им програми.
    Ниско е изпълнението на ремонтната програма в големите държавни дружества. Като за НЕК – ЕАД е 47 процента, АЕЦ “Козлодуй” – 46 процента.
    Основна причина за неизпълнението на ремонта е инвестиционната програма, а именно Постановлението на Министерски съвет в което държавата прибира 80 процента от дивидента и липса на финансови средства де факто застрашава изпълнението на инвестиционните и ремонтните програми, което за мен лично е доста притеснително. Статус на процеса по отделяне на ЕСО от НЕК. Процесът на отделяне е крайно забавено спрямо срока определен от Европейската комисия, който е март 2011 г. Това просрочване с повече от две години се дължи на изготвяне финансов модел който не може да се използва за одобрение от ДКЕВР и Европейската комисия или за преговори с банки кредитори на НЕК. Моделът не отговаря и на финансовите параметри на дружествата и действащата регулаторна рамка.
    Изпълнителят на консултантския консорциум е воден от Охинлоки лимитед. Общата стойност на договора е 4 млн. 304 681 евро, без ДДС, включващ възнаграждение приблизително 2 млн. и половина, без ДДС, от които са платени 80 процента.
    Възнаграждение за преструктуриране на дълга 1 млн. 642 000 без ДДС. Платени са 290 000. Други разходи приблизително 210 000 евро, без ДДС от тях са платени 144 000 евро, без ДДС.
    Банките кредитори изразяват несъгласие с плана за прехвърляне на активите от НЕК в ЕСО, поради липсата на приемлив финансов модел и защита на рискове свързани с обслужване на заемите. Настоящата ситуация предопределя забавяне на процеса с минимум шест месеца и налагане на санкции от страна на Европейската комисия.
    Топлоснабдяване. Влошеното финансово състояние на топлофикационните дружества. В резултат на финансовия недостиг се променя неблагоприятно структурата на разходите на топлофикационните дружества. Нарастват разходите за горива. Над два пъти нарастват обезценените вземания от клиенти. Намаляват с над три пъти разходите за ремонти.
    През 2012 г. спрямо 2009 г. потреблението на топлинна енергия намалява с 9 процента. Това се дължи на загубата на индустриални клиенти и намаление на потреблението на топлоенергия от битовите потребители.
    За първото тримесечие на 2013 г. спрямо същи период на 2012 г. е намалено производството на топлинна енергия с 11,1 процента. А крайното потребление на топлинна енериг е намаляло с 14,2 процента, което се дължи на намаленото потребление на промишлените и стопанските потребители с 15 процента, бюджетните потребители с 12,8 процента и битовите потребители с 13,7 процента.
    За топлофикационните дружества може да кажем, че има отстранени неефективни мощности и мрежи. Критично ниска събираемост от вземане от битови клиенти и срив на доверието на клиента към топлофикациите. Малко над 50 процента събираемост.
    Задлъжнялост към обществени доставчик на природен газ, а именно това е Булгаргаз ЕАД. Само Топлофикация – София – ЕАД има задължения от 450 млн. лв. към БЕХ и Булгаргаз. Горепосочените проблеми свързани с лошото финансово състояние и ниската събираемост на вземанията рефлектира в невъзможност на дружествата да си плащат задълженията. Това поставя под въпрос не само финансовата стабилност на топлофикациите, но и на техния основен доставчик Булгаргаз ЕАД. Мога да ви уверя, че съм изключително притеснен за състоянието на Булгаргаз и трябва да се намери начин Топлофикация – София да започне да изплаща своите задължени към Булгаргас, тъй като голяма част от задълженията на Булгаргас са формирани именно от средства, които Топлофикация – София дължи към Булгаргаз. Те са стойност 450 млн. лева към БЕХ и към Булгаргаз.
    Горепосочените проблеми са свързани с лошото финансово състояние. Ниската събираемост на вземанията рефлектира в невъзможност на дружествата да си плащат задълженията. Това поставя под въпрос не само финансовата стабилност на Топлофикация, но и на техния основен доставчик Булгаргаз –ЕАД.
    В сферата на газоснабдяването общия добив на природен газ в страната през 2012 г. възлиза на приблизително 390 млн. кубически метра, което е с 12 процента по-малко от този през 2011 г. в момента Българи е газовия разпределителен център на Югоизточна Европа осигурявайки транзита за съседните страни – Турция, Гърция, Република Македония.
    За 2012 г. през територията на страната е транзитиран приблизително 15 млр. кубически метра природен газ, което е с 0,4 процента по-малко от реализирания транзит през 2011 г.
    Общото потребление на природен газ в страната през 2012 г. е в размер на приблизително 2 млн. 800 000 кубически метра, което е с 8 процента по-малко то това през 2011 г. Това ясно показва колко тежко е икономическото състояние в страната.
    През първото тримесечие на 2013 г. спрямо същи период на 2012 г. се отчита намален е добива на природен газ с 30 процента. Намален е вноса на природен газ с 20 процента, намалено е потреблението на природен газ с 10 процента, намален е транзитния пренос на природен газ с 5,6 процента.
    Уважаеми дами и господа народни представители, газовото хранилище в Чирен в момента е празно и не може да обезпечи следващия отоплителен сезон. Необходим са 200 млн. лева за нагнетяване на хранилището и в момента се търси банка, която може да предостави този финансов ресурс.
    В сферата на въгледобива. За първото тримесечие на 2013 г. спрямо същия период на 2012 г. се отита намаление на добива на въглища с 30,7 процента. Основния проблем пред който са изправени въгледобивните дружества е ограниченото търсене на въглища от топлоелектрически централи. То се дължи на ограничената консумация на електроенергия в страната, като и ограничения износ на такава.
    Основен производител на лигнитни въглища Мини-Марица изток – ЕАД през 2012 г. отчита намаление с 9,6 процента на добитите количества спрямо предходната година. Намаляването и замразяването на продажната цена на добиваните в дружеството лигнитни въглища през 2009 г. води и до влошаване на финансовото състояние на дружеството.
    Промените в нормативната база, с оглед стабилизиране състоянието на енергетиката с последните изменения на Закона за енергетиката през юли 2013 г. се въведе нов модел на ценообразуване, който отговаря за очакванията на клиентите за по-прозрачно, точно и обективно ценообразуване в сектора. Променен бе механизма за закупуване на студен резерв и разполагаемост и въвеждане на пазарен принцип за осигуряването им. Износът на електроенергия беше освободен от добавките в цената за пренос на енергията. Имам предвид зелената и кафява енергия и за невъзстановяемите разходи.
    Въведе се възможност за балансиране системата чрез ограничаване на производството на електроенергия при наличие на свръхпроизводство. Направена беше промяна в механизма за изкупуване на енергия от възобновяеми енергийни източници и на компенсиране на разходите свързани с това изкупуване.
    Ограничи се обема на изкупуваната по преференциални цени електрическа енергия произведена по високо ефективен комбиниран начин. Считам, че с промените, които бяха направени, това е първата стъпка за спасяване на системата, след което е необходимо да има и следващи стъпки изцяло за реформиране на системата.
    И тъй като през последните дни се говореше за НЕК. Наистина състоянието е изключително тежко в НЕК. Мога да ви заявя конкретно, краткосрочните задължения към 30 юни възлизат на приблизително 2 млр. лева. Към 31 декември 2009 г. те са били 790 млн. лева., а сега са приблизително 2 млр. лева.
    Нещо което е важно да знаете и публичното общество да бъде информирано. С решение на Народното събрание от 29 март 2012 г. е прекратено изграждането на ядрената централа на площадка “Белене”. Нормално е да очакваме, че и разходите по АЕЦ “Белене” ще бъдат прекратени. Само че това не е така.
    До момента разходите по АЕЦ “Белене” са в размер на 385 млн. лева. Тоест договора де факто между НЕК и съответно руската страна не е прекратен и са продължавани да се плащат конкретни милиони, които възлизат на 385 млн. лв. моята задача е именно да се договорим с Росатом, така че договора да бъде прекратен. Но истината е, че са продължавани плащания и някой трябва да понесе своята отговорност за един проект, който е взето решение да не бъде изпълняван и държавата да продължава да плаща по този договор.
    Благодаря ви.
    ПРЕДС. РАМАДАН АТАЛАЙ: И аз ви благодаря господин министър. Някой ако иска да допълва? Не поканихме и директорите на предприятията. Като че ли днес повече ни интересува състоянието на Националната електрическа компания, състоянието на производствените предприятия на Топлоелектрическата централа ТЕЦ 2 и 1 и 3., но включително Атомната електрическа централа. Защото народните представител искаме да знаем в какво финансово икономическо и техническо състояние се намират в момента те и това управление как приема всички тези производствени мощности, в каква състояние ги приема.
    Тъй като и вие сте от близко време заместник-министър, не знам дали сте се запознали с финансовото състояние и техническото състояние, но ако имате някакви данни допълнителни, коти може да ни кажете, за да получат яснота народните представители, имайки предвид заглавието на доклада за състоянието на енергетиката в Република България през 2013 г. заповядайте, имате думата.
    ИВАН АЙОЛОВ: Що се отнася до икономическото състояние, смятам, че господин Стойнев достатъчно цифри сложи на масата, от които се вижда, че е много тежко икономическото състояние. И вътрешната задлъжнялост между отделните дружества в състава на БЕХ и съответно техни външни задължения.
    Що се отнася до физическата работа на съоръженията в системата, това което се опитваме да правим са също, считам икономически целесъобразни и правилни действия. И във връзка с напрежението, което се създава във въгледобива. Така че в момента мога да кажа, че в ТЕЦ – 2 работят пет блока. Като два се държат на среден и минимален режим, а останалите три се държат на максимум. Това е в ТЕЦ 2.
    В Марица-изток 3 работят два блока. Там сме принудени да възбуждаме и да поддържаме работата на два блока, тъй като ако не работят по дългосрочните договори, НЕК трябва да заплаща много сериозни пари за разполагаемост. В другата американска централа ЕС-1, там работят двата блока на максимум. Бобовдол от два разполагаеми блока, единия работи на максимум във връзка с проведените срещи със синдикатите и с проблемите във въгледобива.
    Към момента в тези дни от фотоволтаици се генерират в светлата част на деня между 700 до 850 мегавата. Шести блок е изведен на максимум, за да може да приключи горивото и да може да излезем в нормално време, така че след 15 октомври да разполагаме с двата хилядника във връзка с настъпване на зимния период.
    ПРЕДС. РАМАДАН АТАЛАЙ: Господин Айолов, ако знаете да ни кажете за инвестиционната програма, за да стане ясно и на обществото. За последните години как са изпълнени инвестиционните програми, ремонтните програми във всички производствени предприятия. Като започнем от АЕЦ до ТЕЦ 2.
    ИВАН АЙОЛОВ: Господин Стойнев каза процентното изпълнение, което достатъчно красноречиво говори за това, че инвестиционните и ремонтни програми, поради липса на средства в крайна сметка, а може би и лошо управление се изпълняват значително под това, което е планувано.
    В основния доклад, който ви е раздаден, там има таблица, където вече ги има като натури, като пари какво представлява. И се вижда, че има едно сгромолясване и в инвестициите и в ремонтите в пъти в сравнение с 2009 и 2010 г. и след това в пъти падат тези цифри. Така че 47 процента звучи лошо, но не много лошо. Но тогава когато в пъти парите, т.е. 47 процента са намалени парите, тогава съвсем зле изглеждат нещата.
    И по отношение на износа искам да кажа, че ние продължаваме да прави този анализ, за да покажем, че четири години приказки, затова че Белене и Цанков камък са довели до това състояние на енергетиката не е вярно. Правен е безумен износ, особено 2011 г. изнесени са 10 млр. Не знам дали обърнахте внимание. От тези 10 млр. колко е изнесла държавната структура НЕК. И нещата продължават катастрофално, включително и първо тримесечие на 2013 г. Тоест от 15 процента 2011 г. 2012 г. са 8 млр. 300 млн. киловатчаса направен износ, от които НЕК е изнесъл по-малко от 20 процента. И като се сложат тези проценти в цени. Защото на външния пазар падат цените. Аз бих си позволил да направя един паралел и с това смятам да приключа.
    2006 г. са изнесени 7 млр. 600 000 киловатчаса при средна цена 65 евра. 2007 г. са изнесени 7 млр. 600 от които средната цена се е движила около 65 евра по две прави 130 лева. При тогавашна цена на микса около 80 – 85 лева. Тези милиарда 65 процента са изнесени от НЕК от държавната структура. И разликата от цената на този износ се е върнала в енергетиката. 2011 г. се обяви като рекордна година износ 10 млр. от тези 10 млр. НЕК е изнесъл само 15 процента. Забележете средната цена вече е 35 евра., което е на ръба примерно на цената на ТЕЦ 2. освен това са само 15 процента изнесени от НЕК. Останалото са го изнесли останалите търговци на либерализирани пазар. Тоест, делата от този износ, ако има някаква делта и то има, но не е голяма, тя не се е върнала в държавната структура. Това е просто катастрофално.
    ПРЕДС. РАМАДАН АТАЛАЙ: Заповядайте.
    ДРАГОМИР СТОЙНЕВ: Благодаря господин председател. понеже повдигнахте въпроса за задълженията на отделните дружества. Към 2012 г. Мини Марица изток има задължения от 184 млн. лева. ТЕЦ 2 е 418 млн. лева, като държа да подчертая, че в мините де факто за период от три години задлъжнялостта не се увеличава. ТЕЦ “Марица изток 2” намалява, но в АЕЦ “Козлодуй” е притеснително, че се увеличава на 567 млн. лева. За НЕК в края на 2012 г. задълженията възлизат на 2 млр. 182 млн. лв. Булгаргаз задължения в края на 2012 г. 461 млн. лева.
    Доста притеснително е, че и в Козлодуй и в НЕК, и в Булгаргаз се увеличават задълженията. Може би бих искал да спомена, без да давам на този етап конкретна информация за търговците на електроенергия. Това разбира се е работа на компетентните органи. Но има следните нарушения в търга в АЕЦ “Козлодуй” и в НЕК до средата на 2012 г. провежданите процедури за търговия с електрическа енергия са били диференцирани за потребители, търговци, вътрешен пазар и търговци износ, с което са достигнали ценови нива не защитаващи националната индустрия. Тоест всеки директно отива при шефа на съответното предприятие.
    Провеждани са търгове за продажба на електроенергия, без да е определена долна граница с което е продадена електрическа енергия на реално ниски цени. Въвеждането на допълнителни такси за износ е довело до ограничаване на износа. В допълнение са сключени договори от дъщерни дружества на БЕХ, съдържащи клаузи, че електричеството може да се препродава единствено в България и не може да се изнася. По тази причина е образувана наказателна процедура срещу България. Европейската комися на 3 декември 2012 г. във връзка с предполагаема злоупотреба на АЕЦ “Козлодуй” и НЕК с монопол, което може да доведе до глоба от 10 процента от оборота на Българския енергиен холдинг.
    ПРЕДС. РАМАДАН АТАЛАЙ: Колеги, аз си позволих някои данни да извадя, но все пак още един въпрос.
    Господин министъра каза, ч загубите на мините и на ТЕЦ 2 тренда е за запазване на задълженията. Разбира се, ние ще приемем едно задължение, с което ще искам да се анализа и да се направи един обстоен анализ на цялостната дейност на всички предприятия. Не съм убеден, че е така, защото ако само две цифри, които съм изкарал тук. Ако инвестиционните им програми не са изпълнени при планирането, сигурно са запазени задълженията, които имат от 2009 г. до 2012 г. защото 2009 г. при план програма за ремонт планирани и в инвестиционни програми, примерно 2009 г. имат 218 млн., а изпълнение 229 млн. инвестиционна програма 844. изпълнени са 714 млн. като 2012 г. общо ремонтните програми са 233 млн., изпълнение 169. А инвестициите би трябвало да бъдат 872 млн. и са 334 млн.
    Ако се направи един обстоен анализ, който не можахме да накараме нашите експерти да направят един разрез на цялостната финансово-икономическа ситуация на предприятията. Затрудняваме се колеги, все още. Защото информацията, която се дава е в насипно състояние. Всеки се опитва да наложи неговото мнение, неговото виждане, което за енергетиката е много трудна, много тежка сиутация.
    Затова аз не съм убеден господин министър, че задълженията нито на Мини Марица – изток, нито на ТЕЦ 2 са точно тези, които са описани. И затова при приключване на днешното заседание ще внесем едно решение в Парламента във връзка с този договор. и аз няколко точки съм отбелязал в това решение и ще ви ги прочета, където основната част е да се направи пълен анализ на всяко едно предприятие, анализ и на ценообразуването, анализ на всичко. Защото ако не задължим Министерство на икономиката и енергетиката да направи анализ на всяко едно предприятие със съответните подписи на изпълнителите в тези предприятия, ние реалната картина на енергетиката няма да може получим. Ние искаме да видим как приемаме предприятията в енергетиката. И по балансите трябва да се види. Но трябва да се знаете кой е направил балансите. Всичко това трябва да ни е на масата.
    Господин Куюмджиев заповядайте.
    ЯВОР КУЮМДЖИЕВ: Благодаря господин председател. Аз съм много доволен от това, което виждам. Един много хубав доклад направен доста професионално, като описание на това какво е българската енергетиката и от какво се състои. В смисъл, че е един много добър материал като основа за дискусия. Това което си мислих е, че идеята на този доклад е да предизвика в общественото мнение, в енергийната мощност дискусия, чиито завършек да бъде колко брутално, некомпетентно с груби грешки е управлявана енергетиката от 2009 г. до 2011 г.
    За тази цел си мисля, че може това да бъде постигнато в пленарна зала, но доклада трябва да съдържа ясни констатации за грубите и тежки нарушения, които са извършвани. Аз мога да дам няколко примера във всяка една от сферите на българската енергетика. Например подценяването или неизпълнението на инвестиционната програма на АЕЦ “Козлодуй” през 2012 г., с цел постигането на изкуствена печалба, довежда страната и АЕЦ “Козлодуй” до хипотезата за не продължаване живота на пети блок през 2017 г. мероприятията, които са необходими за продължаването на живота на пети блок трябваше да започнат още през 2011 г. инвестиционната програма е съобразена точно с този факт. Не завършването й означава, че през 2017 г. най-вероятно живота на пети блок няма да бъде продължен.
    Ако продължим нататък, трябва да се изведе като много силен акцент факта, че възобновяемите енергийни източници са включени именно голямата си част през 2012 г. И че хипотезата за подписани договори, които управлението на ГЕРБ е заварило ги е накарало да ги включат в системата и категорично невярна, ако не е лъжлива. Защото финалния момент, в който държавата или съответното ЕРП или енерго или обществени доставчик започват да са задължени да изкупуват 100 процента енергията е подписването на договор за присъединяване, който се случва във финалния етап на процеду3рата. А сами предварителен договор няма юридическа задължаваща стойност за никого.
    Тоест основните проблеми на българската енергетика в момента са предизвикани от управлението на ГЕРБ, а именно от промяната на закона за възобновяеми енергийни източници от 2011 г., който даде прозорец от една година и създаде невероятния хаос, който наблюдаваме днес. Трябва да се наблегне според мен и на факта, че така наречените американски тецове се включиха с три години закъснение, вместо 2008 – 2011 г., което в момента със задължително си изкупуване на високи цени води до следващи голям проблем на българската енергетика. А това отново е предизвикано от ГЕРБ.
    Ако преминем към газовата енергетика за четири години не беше усвоен 80 млн. евро заем, осигурен от правителството на лошата тройна коалиция за изграждането на между системни връзки с Гърция и Румъния и разширение и модернизация на хранилището в Чирен. Това не се случило до ден днешен и е огромен проблем за диверсификацията и гарантирането на енергийната сигурност на страната в областта на доставките на газ. констатацията, че връзката с Румъния още не е реверсивна, за мен не е достатъчно. От там нататък защо не говорим или по скоро трябва да говорим много усилено за договора за модернизация и реконструкция на шестте транзитни компресорни станции подписан през март месец тази година от ръководството на Белгартрансгаз. Там в нарушение на много процедури, става въпрос за 135 млн. евро, а не за 4 млн. евро консултантски договор. Това за мен е много по-голяма кражба, измама, отколкото други неща, които са се случвали.
    Нахвърлям няколко идеи, които смятам, че трябва да бъдат използвани в настоящия момент за политическа аргументация, защото ние сме политически партии, като гледам представителите на три. Не смятам, че някой от нас, госпожа Ташева да ме поправи, ако бъркам, подкрепя начина по който се управляваше държавата през изминалите три години и половина, кражбите, които бяха извършени и смятам, че трябва да бъде ясно артикулирано точно това. така че на всички максимално възможно да стане ясно, кой е крал, колко е крал- какви брутални нарушения са направени. Как българската енергетика е на прага на технически колапс, икономически, финансов.
    С това приключих. Мога да дам още примери, но да не отнемам ценното време на народните представители и на министрите.
    ПРЕДС. РАМАДАН АТАЛАЙ: Благодаря ви господин Куюмджиев.
    КРАСИМИР ЯНКОВ: Господин министър, колеги, имам следната препоръка за зала. Понеже вие ще представите този доклад и според мен не ясно или дава възможност за тълкуване. На стр.38 – Ремонтна инвестиционна програма на дружествата от БЕХ.
    Подкрепям господин Аталай във връзка с неговото маркиране на инвестиционна програма и на ремонтна програма, така както са дадени от 2009 до 2012 г.
    Препоръчвам на господин министъра във връзка с инвестиционната програма, нека д9ружествата от структурата на БЕХ да ви предоставят по-детайлен анализ за инвестиционната програма от гледна точка на, цифри, числа, които могат да се тълкуват от една страна като спестени. Примерно за 2009 г. планирани 844, а след провеждане на процедури и изпълнение на цялата инвестиционна програма са спестени средства от 130 млн.
    Тоест, нека да ви разбият колко са планираните средства и спестени в отделните години и колко не е изпълнената част от инвестиционната програма на отделните дружества от структурата на БЕХ. За да стане ясно на всички народни представители, а и на обществеността, аз предполагам, че този дебат ще се предава по Националната телевизия и БНР, че в периода 2009 – до средата на 2013 г., всъщност има не изпълнени инвестиционни намерения на отделните дружества от структурата на енергетиката.
    Отделно от това, в частта за ремонтна програма, нека да ви отделят и се покаже на графика частта на аварийните ремонти. Защото аз съм сигурен, че дори и в графичен вид, ако бъде предоставено на обществеността и публиката, ще стане ясно, че намалените средства в инвестиционната програма на кое да е от дружествата води след себе си мултиплициран ефект на повече аварийни ремонти и повече средства за такива аварийни ремонти, които са кръпка в корпуса на кораба наречен енергетика.
    Ако може да направите такава статистика за отделните години за авариите в дружествата производители на електроенергия, мисля че също ще стане ясно на всички български граждани, как енергетиката в частта на производство на електроенергия в момента е пред сериозен проблем, защото има необходимост от инвестиции в значителен размер, за да е стабилна като производство и като пренос.
    Иначе, отварям една скоба, примерно снощи гледам министърката на околната среда и водите и до нея директора на РИОСВ обяснява, как в сероочистката на ТЕЦ 2 имало аварийно спиране, отстраняване. Гражданите в Мино-маришкия басейн се интересуват и от това. възможните обгазявания, които са свързани пак със стабилната работа на сероочистикте. Но нека това не бъде основен елемент. Нека да се концентрирате върху фактите, които доказват, че в тези четири години, енергийния отрасъл е изстискван с един кухи счетоводни печалби, които много успешно бяха артикулирани пред българската общественост. Вие всички знаете това, от бившия премиер Борисов. Включително и тук на същата страница виждаме, според мен едни цифри, които са счетоводна печалба, което не кореспондира с реалното състояние на дружеството, което ще е полезно да знаят не само народните представители, но и българските граждани, че всъщност някой ги е лъгал, тогава когато е имал възможност да бъде чуван от всички медии и показван от всички медии.
    ЯВОР КУЮМДЖИЕВ: Само едно допълнение, което за мен е изключително важно, в контекста на това, което каза господин Янков,за налаганите тези в обществото през последните години, една от най-разпространените е, че състоянието на българската енергетика е такова каквото е заради Цанков камък и Белене.
    За мен е много важно в дебата и в крайния резултат на това, което се опитваме да направим, да прозвучи, че това не отговаря на истината. истината е, че през последните три години и половина, от Българския енергиен холдинг под формата на дивиденти са изтеглени над 1,3 млр. лева. Като от тях близо 900 млн. лева само през 2012 г. Не трябва да забравяме, че през 2010 г. наредба на “слънчицето” Дянков промени правилата и накара държавните енергийни дружества да привеждат 80 процента от печалбата си преди данъци и такси, забележете, на държавния бюджет като дивидент. По тази форма бяха изтеглени 1,3 млр. лв. от българската енергетика, което всъщност огромния финансов проблем в момента.
    Другото, което задължително според мен трябва да направим ясно на всички български граждани е, че широко прокламираната от тях енергийна ефективност, която беше крайъгълен камък на енергийната им политика, всъщност не беше по никакъв начин развивана от тях.
    Имам конкретни забележки по приетия от тях Закон за енергийна ефективност. Не транспонирането на десет наредби на Европейската комисия. Създаването на пълен хаос в енергийната ефективност при крайното потребление. Пълно неглижиране на енергийната ефективност в първичното преобразуване на енергии и пренос и т.н. Смятам, е тези теми също трябва да бъдат засегнати, развити и направени на максимален брой български граждани.
    ПРЕДС. РАМАДАН АТАЛАЙ: Благодаря господин Куюмджиев.
    Господин Куюмджиев, аз очаквах този доклад бъде една реална картина, да ни се представи днес от Министерството- състоянието на енергетиката 2009 г. в таблици, в график ако искате и цялостно изписано с думи 2009 г. какво е състоянието. И 2013 г. реално какво подаваме като управление на енергетиката.
    Тъй като дълго време се правеше този доклад и се оказа, че има много данни, които не са систематизирани. Може би този документ като основа за започване на един разговор, какво е състоянието н енергетиката, като започване на разговор е добър документ. Но от тук нататък трябва ние народните представители да систематизираме и да задаваме няколко въпроса, които министъра трябва да разясни от трибуната и от нас.
    Примерно обществото го интересува, като кажем, че Националната електрическа компания има задължение 2 млр. вие господин министъра да ни ги определите и да ни ги кажете по пера. Тогава вече ще стане ясно господин Куюмджиев от Националната електрическа компания колко са платени за Цанков камък, како е платено за Белене. Какво е платено за доставка на тоалетна хартия. Какво е платено за доставка на ред други неща, от които обществото наистина се интересува.
    Тъй като много академичен е доклада и е представен пред народните представители, ние вече трябва за да стигнем до яснота на тези въпроси, аз първия въпрос, който задавам на министъра днес е може ли да ни анализиране в детайли и да ни кажете какво съдържат задълженията на Националната електрическа компания? Какво съдържат загубите на Булгаргаз. Точно и ясно определихте, това са задълженията на топлофикациите. По този начин ние трябва да знаем какво е направено и с Атомната електрическа централа. Защото Атомната електрическа централа има 51 млн. Сто и двадесет ли са? Аз мисля, че 51 млн. откъде идват печалбите на АЕЦ, когато пети блок не е натоварен до последно с неговата си мощност. Само шести блок в момента го товарим, за да изразпходва горивото и в последствие да влезем в планов реонт. Какво е спестено? И къде са направени тези разходи евентуално от Атомната електрическа централа. Имате ли яснота господин министър. Влезнали ли сте още по-дълбоко в провеждането и доставките на обществени поръчки на крушки, на батерии, на храна, на всичко онова, което е необходимо да върви, да се движи ядрената ни централа.
    Имате ли какво е било необходимо, за да направят съответните разходи ТЕЦ 2. защото за мен ТЕЦ 2 с тези си печалби 51 млн. за мен са чисти печалби, пак счетоводни. Защото ТЕЦ 2 не е натоварен през четирите години на управление със съответните си мощности. Няма как едно предприятие, когато не е натоварено, да не е спестило от нещо или да не е изразходвало някои други средства, които не би трябвало да се направят. Имате ли яснота колко са за разполагаемост които са платени през този период от време. По какъв начин законово? Как им е било определено от Държавната комисия по енергийно и водно регулиране, разполагаемостта. Колко са платили? По какъв начин са платили? На кого е платено. Всички тези неща господин министър, ако днес не ги кажете, утре от от трибуната, ако не ги съобщите след август като се върнем, някои които ще отидат на работа, а други които ще отидат на почивка, ще се окаже, че ние сме виновните, защо са спрени определени поръчки които не би трябвало да бъдат доставени, а през време на четирите години са доставени.
    Какво е станало с енергетиката е ваше задължени господин министър да ни кажете днес пред народните представители. А още повече пред медиите, които като гледам с голямо желание очакват да чуят наистина какво е станало в енергетиката защото от вчера ли от два месеца ние говорим, че енергетиката е в колапс. Енергетиката е пред фалит с ясното съзнание знаейки, че енергетиката е фалирала. Обаче не поднасяме на обществото защо. Какви са причиниет и фактите.
    И това което каза преди малко господин Куюмджиев, трябва точно и ясно да прозвучи, че за фалита на НЕК не е виновно плащането към Белене и Цанков камък, а вие трябва да ни извадите аргументите точно и ясно. защото само с говоренето и с отправянето на посланията, тъй като имаме достатъчно загуба на доверие и пред обществеността и пред всички, само с говорене няма да стане. Аргуентирано с факти точно и ясно, господин министър ни кажете на нас. защото от трибуната и ние ще вземем отношение като народни представители. Не че ще кажем нещо по-различно от това, което сте ни представили. Не дай си Боже да кажем нещо по-различно от това, което сте ни представили, това означава, че ще създадем още по-голямо съмнение в обществеността и няма да попаднем в онези графа в която правителството иска да възстанови доверието между управляващите и обществеността.
    Моят въпрос е. имате ли готовност, можете ли да ни кажете по пера, подробности аргументирано откъде са тези 2 млр. загуби на НЕК. Какви са загубите в ТЕЦ 2. къде и защо са загубите в АЕЦ, счетоводните печалби. Защо след това се превръщат в това, което каза преди малко господин Куюмджиев, в невъзможност да осигурим срока на годност за експлоатация на 5-ти и 6-ти блок. Това са сериозните неща, които ние трябва да кажем на обществеността да ни чуят и да кажат какво става.
    Ако сте готов господин министър заповядайте.
    ДРАГОМИР СТОЙНЕВ: Мога да ви дам информация единствено за НЕК.
    ПРЕДС. РАМАДАН АТАЛАЙ: С това няма да се удовлетворим, но все пак ще се зарадваме, че ще чуем и за НЕК.
    ДРАГОМИР СТОЙНЕВ: Това беше основната критика, че всички сме много притеснени за НЕК, но де факто това е реалното състояние, което сме заварили. За два месеца ние няма как да натрупаме толкова много дългове и на цялата електрическа компания. Още повече че разходите по Белене продължават, въпреки че през март 2009 г. е взето решение да бъде прекратено изграждането на АЕЦ “Белене” март 2012 г. говорим за задължения на НЕК ЕАД към 30 юни 2013 г. в разер на 2 млр. 573 млн. 519 000 лева. Краткосрочни задължения – 1 млр. 969 млн. 989 000 лева.
    Задължения към банкови институции – 58 млн. 751 000. към Хидровъзел “Цанков камък” 20 млн. 495 000 лв.
    Хидровъзел “Долна ЕАрда” – 19 млн. 615 000 лв.
    Към доставчици на електроенергия – 953 млн. лева. Тоест към доставчици на електроенергия. А именно Глобул Марица изток 3 -139 млн 969 000 лева.
    Към АЕЦ “Козлодуй” – 330 млн. 826 000. това вече дава яснота.
    ТЕЦ Марица изток 2” – 10 млн. 844 000 лв.
    ТЕЦ “Марица изток 1” – 156 млн. 772 000 лв.
    Към БЕХ задълженията са 756 млн. 525 000 лева. Като това число са кредити на стойност 403 млн. лв. дивиденти – 162 млн. лв. договори за услуги – 42 млн. лева. Търговски заеми – 147 млн. лева.
    Дългосрочните задължения се равняват на 603 млн. 530000 лева.
    Задълженията към банкови институции се равнява на 267 млн. лв., в това число Хидровъзел “Цанко камък” 113 млн. лв.
    Хидровъзел “Долна Арда” – 76 млн. лв.
    Към БЕХ договор за лизинг – 68 000 лв.
    КРАСИМИР ЯНКОВ: Господин министър, за втори казвате, след решение на Парламента за прекратяване на строителството на АЕЦ “Белене” са похарчени 365 млн. какво предприехте, след като установихте, че има такива плащания? Обяснения, компетентни институции. Кака е вашата реакция за това плащане, като е установено след решението на Парламента. и каква е базата на която в момента казваме – Има решение на Парламента. някой може да обяснява, че има в същото време действащ договор.
    ДРАГОМИР СТОЙНЕВ: Взето е решение от Парламента, но това не означава че търговския договор между НЕК и руската страна е прекратен. Там е продължавано да се плащат конкретни милиони на руската страна. Даже е възможно в момента и да продължават да го строят, тъй като това, че Народното събрание е взело решение, това не означава, че търговския договор е прекратен. От страна тогава на правителството не са взети абсолютно никакви мерки, за да се водят преговори за прекратяване на договора. Разбира се е важно държавата, НЕК, разбира се и другата страна Росатом да се приведат нужните средства, за да бъде прекратен договора, за да не продължава това изтичане на финансови средства. Защото в крайна сметка не знаме какво има. А това е абсурдно.
    КРАСИМИР ЯНКОВ: В ие сте на етап проверка на тези средства.
    ДРАГОМИР СТОЙНЕВ: Проверка и в най-скоро време ще бъде поканена и руската страна, за да се търси решение по този въпрос.
    ПРЕДС. РАМАДАН АТАЛАЙ: Господин министър, вие казвате, че договора за АЕЦ “Белене”, въпреки референдума, въпреки решението на Народното събрание ГЕРБ продължава и е изплатил 386 млн. лева след като са взети тези допълнителни решения. Така ли е?
    ДРАГОМИР СТОЙНЕВ: Да, точно така.
    ПРЕДС. РАМАДАН АТАЛАЙ: Госпожа Ташева заповядайте.
    МАГДАЛЕНА ТАШЕВА: Аз не разбирам, както казваше един водещ, не вярвам на очи, на уши. Оказва се, че всичко това е било някакъв театър пред нашето общество ли? Атомстройекспрот пускаше за какви суми ще ни съди в Парижкия арбитраж. За какво ни съдят, ако договора е бил прекратен? Това е много странно.
    Искам само да напомня, че не може да казваме въпреки референдума. Защото референдума е валиден и е в полза на строежа на АЕЦ “Белене”. За разлика от другия ,референдум, примерно и тук го слагам в скоби, Бургас – Александруполис, който не е валиден. Много често се бъркат. Има едно пожелателно мислене в дясната част на политически спектър да изтъкват, че референдума за Бургас – Александруполис му е решил съдбата, защото е бил положителен, а за Белене отрицателен. Тъкмо обратното е. народът се произнесе и той се произнесе в полза на проекта АЕЦ “Белене” и ние трябва да зачитаме това.
    Следователно заради това ли предишното правителство не е прекратило търговския договор? как да го обясним. Това е бомба сензационна.
    Ние от една година твърдим, че АЕЦ “Белене” е зачеркнат. Как Росатомстройекспрот ще смъкне поне два реактора или един реактор от гърба ни под формата на неустойки и сега изведнъж се оказва, че строителството си върви. АЕЦ се състои най-вече от реактора. Това е сърцевината. Всъщност проекта АЕЦ “Белене” не е закрит. Така ли да разбираме?
    ДРАГОМИР СТОЙНЕВ: Взето е решение от Парламента за замразяване на проекта, но между двете търговски фирми взаимоотношенията продължават.
    МАГДАЛЕНА ТАШЕВА: Значи, ако сега в този състав 42-ри парламент реши да отмени решението на 41-ия, проекта си продължава все едно нищо не е било?
    ПРЕДС. РАМАДАН АТАЛАЙ: Не госпожа Ташева. Проектът си продължава все едно 41-то народно събрание, въпреки че е взело решение да се спира. Проектът продължава.
    ДРАГОМИР СТОЙНЕВ: Управлението на ГЕРБ не е намерило за необходимо да вика руската страна.
    МАГДАЛЕНА ТАШЕВА: Да приведе в изпълнение решението на Парламента.
    ДРАГОМИР СТОЙНЕВ: Двете търговски дружества да седнат да се разберат. Евентуално ако се прекрати договора какво означава това. какви неустойки ще има. на базата на тези неустойки какво трябва да се случи. Те не са свършили работата си. и някой де факто е прибрал 385 млн. лв. на гърба на български данъкоплатец.
    МАГДАЛЕНА ТАШЕВА: Въпреки това има заведено дело срещу НЕК в международния арбитраж в Париж. Ако някой може да обясни това популярно на българското общество, много хора ще ви бъдат благодарни. Това е пълна каша.
    ДРАГОМИР СТОЙНЕВ: В парламента в четвъртък детайлно да представя по години какви са били плащанията.
    МАГДАЛЕНА ТАШЕВА: В медиите излезнаха информации, че там вървят някакви плащания, но това са медиите. Министър-председателят, който буквално преди 48 часа каза, че ще се преразгледа енергийната стратегия специално в областта ядрена енергетика. И за голяма радост на по-голяма част от български народ, той каза, че проекта ще бъде продължен. Сега вие казвате, че ще преговаряте да го прекратите.
    ДРАГОМИР СТОЙНЕВ: Ако се докажат наистина икономическите и финансови актуализации на проекта и то отговаря на бъдещето потребление на електроенергия в региона, където има създадена експертна група, то тогава може да говори да се рестартира проекта, без разбира се да се ползват парите на българските данъкоплатци. Така както беше в първия вариант.
    Разбира се, ние трябва конкретно да вземем решение затова нещо. това може би ще отнеме време и докато не се вземе решение, аз не разбирам защо ние трябва да плащаме по този проект. Както се е случило от 2012 г., когато е взето решение на Народното събрание. като управляващ да кажем на руската страна – Спираме проекта. Спираме плащанията, тъй като това са излишни пари. Но по някакъв начин някой се е облагодетелствал от тези пари и затова не е било спряно това взаимоотношение.
    Моята задача е следната. Докато нямаме твърдо решение за пускане на проекта АЕЦ “Белене”, защото ние в момента такова нямаме, да не се плащат пари на руската страна.
    МАГДАЛЕНА ТАШЕВА: И тя ще ни осъди след това. Какво печелим като плащаме. Тя след това ще ни осъди заедно с наказателните лихви и неустойките.
    ПРЕДС. РАМАДАН АТАЛАЙ: Тук госпожо Ташева повече става въпрос за неизпълнение на решение на Парламента от страна на министър-председателя и Министерския съвет на предишното управление. И пред обществото вчера чета в един от сайтовете, че много са притеснени ГЕРБ начело с Бойко Борисов, че са намалили цената на електроенергията с 8 процента. Виждате ли, че не трябвало. И по този начин енергетиката е била докарана до колапс. Точно така го говори. Преди да си подаде оставката, знаете, че той искаше 15 процента да намали цената на електроенергията Енергетиката има някакъв праг. Не може постоянно да намаляваш цената и да намалиш приходите към тази система и да очакваш развитие на енергетиката. Енергетиката без пари не се прави. Но енергетика с източване на пари също не се прави.
    И ние тук колеги трябва да сме на ясно и да изкараме пред обществото източени ли са средства от енергетиката и къде са източени. За да може да каже господин министъра точно и ясно на обществеността, че това са местата откъдето са изтекли пари.
    Така както го направихме със студения резерв с промяната на закона. ако трябва ще направим един пълен анализ на обществените поръчки да видим по какъв начин са доставени. Ще направим един анализ на цялостното състояние на всяко едно предприятие,у за да достигнем до последното перо откъдето да съкратим онези ненужни разходи, за да обърнем паричния поток там, където трябва нови технологии да се инвестират, иновации да се направят. Това е задължението поне на мен като народен представител. Не съм далеч и от това, което ни представи изпълнителната власт в наше лице.
    Първо искам да стане ясно на обществото. 385 млн. са платени извън тези, които не би трябвало да се платят за “Белене”. Колко са платени за Цанков камък извън тези, които са договорирани. Има ли ги, няма ли ги? Къде са направени разходите за пътя. Кой, по какъв начин защо са платени тези неща. защо НЕК не е изплатил и е оставил в тежко състояние и Мариците, ТЕЦ 1, ТЕЦ 2.
    И тук му е място да ви кажа, че днес не разгледаме електроразпределителните предприятия, господин министър. Би било добре да имаше място в този доклад и за тяхното състояние за електроразпределението. Ние ги изслушахме само преди една седмица. Защото вие ако не направите един анализ за състоянието на електроразпределителните дружества, ние ако получаваме само от тяхна страна анализ, като народни представители не сме в състояние да намерим точния баланс. Да видим те дали са в тежко финансово състояние, така както те ни представят, ако нямаме вашия поглед. Ако нямаме погледа на изпълнителната власт. защото ние с госпожа Ташева предишни път им задаваме въпросите. Къде са отишли договорите. Дали са били 25 000 за заплати? дали са били 5000 за заплати. защо са били толкова. По какъв начин разходите, които ги правят електроразпределителните предприятия и крайни клиент им плаща целия този разход, какви са тези разходи?
    По същия начин да видим какви са разходите на НЕКV по същия начин да видим какви са разходите на Атомната електрическа централа. Да видим разходите дори и на ВЕЦ-овете. Да видим разходите за студения резерв. Ни искаме да знаем колегите, защото знанието още ни създаде доверие. Трудната ни задача ще бъде да убедим обществеността, че тези разходи са направени честни, прозрачни, открити. Аз имам чувството, че този доклад по този начин който ни е представен. Имах един профпредседател, който казваше: “Този доклад не е добър доклад. Този доклад е много хубав доклад.” може и така да е.
    Ако искаме обществото да ни разбере, да се откажем от този академичен език. Защото на мен ми е ясно какво пише в този доклад, защото цял живот се занимавам с това нещо. Но бай Иван на село не се занимава цял живот с енергетика. Макар че има неща, които и на мен не са ми ясни. На едно място са сложен дименсиите едни, на друго място по друг начин. Не може да направиш определено сравнение. Трябва да минеше през цялата таблица и да пресметнеш наново за какво става въпрос.
    Като чуе обществеността 36 процента намаление за проф. Тасев и за вас може да говори много нещо, но 36 процента за баба ми на село не говори нищо. Освен ако кажем, че от 8 млн. договор сключен с консултант, за да направи системата, схемата за преструктуриране на Националната електрическа копания да изведем електросистемния оператор от който 5 млн. са изхарчени и до тук нищо не е направено и започваме наново. Хората ще разберат,че 5 млн. са откраднати или 4 млн. 700 000. такъв доклад, такъв един анализ искаме да видим пред нас.
    Убеден съм, че след като мине доклада през залата ще дадем възможност на обществеността за дебат. Да ни се задават въпроси и на народните представители и на Министерството. Да вдигнем обществото. И да започнем да водим определен дебат въз основа на данни и факти, които са ни дадени тук. Това което ни е дадено е реалното. Но как са дадени вече е отделен въпрос.
    Заповядайте.
    МАГДАЛЕНА ТАШЕВА: Аз мисля,у че ще имате подкрепата на обществото господин министре, защото само да напомня, че открай време изтичат от медиите всевъзможни информации за източването на АЕЦ “Козлодуй” например. Имаше куриозни случаи. Имаше договор с аутсорцване или превъзлагане. Договор за 1 млн. за окосяване. Не знам какви ливади има около АЕЦ, но се е плащал 1 млн. за окосяване.
    Даже храненето в стола е възложено на външна фирма за кетъринг. Имаше дори злополуки с един, а някои казват и двама водолази, които поддържат помпите, които също са превъзложени на външна фирма и т.н. това са ясни неща.
    Искам само да попитам какво стана с тази диагноза, която трябваше Световната банка да направи на българската енергетика в края на миналото управление. Ползва ли ви тя? Полезна ли ви е?
    ПРЕДС. РАМАДАН АТАЛАЙ: Мисля, че Василев, който е пръв от протестантите той го възложи. Имаме какво а станало. Колко е платено за този доклад? Има ли такъв анализ?
    ИВАН АЙОЛОВ: Аз не съм го виждал, но изводите съм чел от доклада. И те до нищо не довеждат. Те довеждат до неща, които ние си ги знаем.
    ПРЕДС. РАМАДАН АТАЛАЙ: Добре господин Йолов, дори и да е така, но да знаем.
    МАГДАЛЕНА ТАШЕВА: А колко платихме?
    ИВАН АЙОЛОВ: Около 8 млн. това е същи продукт, който нищо не дава. Това е за отделянето на активите от БЕХ да преминат към ЕСО.
    ПРЕДС. РАМАДАН АТАЛАЙ: Бойчев заповядайте. Става ли ясно какво е състоянието на енергетиката на народните представители, за да питам после журналистите какво са разбрали.
    ЖЕЛЬО БОЙЧЕВ: Аз в духа на това, което вие и останалите колеги коментирахте в доклада, моята молба наистина, за да не изпаднем в тази ситуация в зала, тъй като доклада наистина е изчерпателен. Но в крайна сметка, ние трябва да изведем във фокус няколко неща. и аз бих помолил господин министъра или да го добави или в презентацията си в залата, наистина много ясно да покаже състоянието на дружествата в енергетиката. Има ги в табличен вид. Има ги в приложение 3, краткосрочни, дългосрочни задължения, вземания. Но някак си, ако бъдат разказани или представени така, както сега става в разговора, да се види, че НЕК дължи толкова на АЕЦ, НЕК дължи толкова на ЕРП-тата ще се види една безумна картина в българската енергетика. Защото така представени в табличен вид, не може да се види това безумство, в което имаме една взаимна задлъжнялост на дружествата и един такъв омагьосан кръг, според мен. Добре е тези няколко дружества. Там говорим за стотици милиони задължения едно на друго да бъдат показани, защото не можеш да твърдиш, че имаш компетенции ли си управлявал добре сектора и да го оставиш в такъв тип състояние. Защото от това няма излизане. Просто ми се иска да го кажете с няколко примера. И това журналистите добре го хващат. АЕЦ има да получава 300 млн. от НЕК. Какво е това нещо? И като направим цялата връзка с мините ще видите за какво става въпрос.
    И тъй като вървят много спекулации, вие сте прав господин председател. Другата ми молба е следната. Накрая завършвате с много кратък абзац относно промените в Закона за енергетиката, в каква посока са те?
    От вчера слушам бившия премиер как обяснява, че тези промени по същество отлагат и прехвърлят проблема на НЕК или декапитализираме АЕЦ, някои дружества и прехвърляме въпроса след една година.
    Последната част на доклада, дали може в рамките на дебата на промените в Закона по енергетика да коментираме всяка дена от тях какъв ефект би имала върху системата. Така че би било добре, за да кажете за тези два месеца, на база на вашата работа и промените, които бяха свършени от народното събрание, че в крайна сметка това ще доведе. Примерно за НЕК, говорихме и за студения резерв каква ще бъде икономията върху натиск върху системата. И общо взето да онагледите тези промени. защото звучи така, че ние нищо не сме направили в момента. И едва ли не започваме да се обясняваме, че с тези си решения сме закопали енергетиката повее отколкото трябва. И вече накрая, разбира се, това политическо решение след всичките тези изводи и състоянието на картината, ние трябва да оформим определени решения и препоръки към компетентни институции ли, господин председател, за да се види това в крайна сметка и носенето на отговорност е част от поемането на управлението в една страна.
    ПЕТЪР ДУЛЕВ: аз се радвам, че значителна част от времето на дискусията беше отделено на АЕЦ “Белене” и искам да предам удовлетворението от жителите на Плевенски регион и общината. За това което чуха в петък с презентацията на министър-председателя в програмата за управление и мястото отделено за рестартиране на АЕЦ “Белене” при положение, че има доказани икономически финансови положителни резултати.
    Бих си позволил като идея в духа на дискусията и това, което предложи колегата Бойчев. Аз смятам, че един работен форум организиран от министъра на енергетиката господин Стойнев на тема въобще за енергетиката в навечерието на отоплителния сезон или може би във втората половина на октомври месец с един основен доклад и няколко панела свързани с ресорите на енергетиката, електроенергетика, топлоенергетика, газоснабдяване и т.н., за да имат възможност синдикатите, работническите организации и всички дружества на енергетиката. Аз съм убеден, че през тези четири години е имало разумни предложения. Но явно управляващите или ръководството на тези дружества не са ги взели под внимание. И мисля,у че там на този работен форум ще дойдат много добри положения, които могат да се обединят и да се имат предвид.
    От една страна ще стане широко достояние на гражданите на България, на журналисти4те за състоянието на енергетиката и мерките, които правителството, респективно министерството има намерение да вземе за излизане от това състояние.
    Благодаря.
    ПРЕДС. РАМАДАН АТАЛАЙ: Господин Дулев, вие ще видите от септември месец ще направим един план за работата на Комисията. и от там основните точки, основните неща, които ще разгледаме ще бъдат поотделно всяко предприятие поканено пред Комисията за есенно-зимната подготовка, включително за финансово икономическото състояние на всяко едно предприятие, което е в системата на енергетиката. Тогава винаги ще присъстват и синдикатите. ще поканим и обществения съвет на министъра, който е така създаден със заповед. Но моето притеснение е, че и в обществения съвет и когато се събираме тук идват все един и същи, а от вън протестиращите са други.
    Обществени съвет го създадохме за тези, които вместо да стоят на улицата да влезнат и да чуят какво прави народното представителство и какво прави, разбира се и Министерство на икономиката и енергетиката. И тази програма, която ще ви представя за работата на Комисията ще видите че всякаседмица ние народните представители ще разглеждаме цялостното състояние на всяко едно предприятие в енергетиката на България. като се започне от ВЕЦ-овете, като се мине през Асоциацията на фотоволтаиците, докато се стигне до АЕЦ, включително и АЯР, Комисията по ядрена енергетика – контрола.
    Колега, ако сме приключили искам да ви прочета проекта за решение, след като изслушаме доклада. Като ще оставя проекта за решеине, така както и доклада, смятам, да го обявим от трибуната е доклад до тук. Този доклад след един месец може да претърпи някои изменения. И затова в решенията, които ще ви предложа като проект, ако ги приемете да ги гласуваме и да ги приемем, ако имате допълнения. Дори ще ви помоля още сега или след време, ако имате допълнения към това реше4ние да ги дадете, ще ги включим. Решението с експертите, това което успяхме да оформим, след като прочетохме доклада колкото можахме да прочетем последния доклад, защото предпоследния беше по-хубав от последния. Решенията, които ви предлагам са следните:
    Народното събрани на основание чл.86 ал.1 от Конституцията на Република България чл.3 ал.1 и ал.2 от Закона за енергетиката т.4 от решението за подкрепа на мерките на правителството за ребалансиране и стабилизиране на енергетиката, приет на 20 юни 2013 г.
    Р е ш и:
    1. Въз основа на резултатите от доклада за състоянието на енергетиката в Република България постъпили на 29.07.2013 г. възлага на министъра на икономиката и енергетиката да предприеме съответните действия по изготвяне на анализ за състоянието на сектор енергетика, както следва.
    а/ Анализ на проблемите при производството на електрическа енергия по видове. Първични енергийни източници и технологии на производство.
    б/ Анализ на проблемите при преноса на електрическа енергия и управлението на електроенергийната система, както и на проблемите в механизма на компенсиране на обществения доставчик във връзка с неговите отношения към обществото, изкупуване по преференциални цени на електрическата енергия, произведена в резултат на високо ефективно комбинирано производство и на електрическа енергия произведена от възобновяеми източници на енергия.
    в/ анализ на проблемите при разпределението на електрическата енергия и съотнасяне с проблемите при преноса на електрическа енергия.
    г/ Анализ на сключените от производствени централи държавна собственост и НЕК ЕАД основни договори за доставки и продажби.
    Д / Анализ на сключените от НЕК ЕАД дългосрочни договори за изкупуване на електрическа енергия, както и на догорите и на замените споразумения за реализация на инвестиционните намерения за изграждане на нови енергийни обекти за производство на електрическа енергия.
    Е / Анализ на подсектор топлоснабдяване и проблемите свързани с кръстосаното субсидиране с топлинната и електрическа енергия.
    2. Анализът по точка 1 да се подготви и представи на Народното събрание в срок до три месеца от деня на приемането решението.
    3. Въз основа на резултатите и оценките от анализа съответните компетентни държавни органи да извършат проверка за финансовото и икономическото състояние на предприятието от сектор енергетика, като при установяване на нарушения да се потърси отговорност на съответните длъжности лица.
    В срок до шест месеца от деня на приемането на решението министъра на икономиката и енергетиката да разработи проект на нова енергийна стратегия.
    За да работим колеги трябва да имаме стратегия. Трябва да знаме какво да правим. Тук господин министър не се включват главните инженери и директорите на предприятието. За анализирането ще има отделни хора, които ще направят анализите и ще ги дадат.
    Тук имам една претенция. Не знам защо е отпаднало и сте въвели само енергетиката. Къде остана газоснабдяването. Ще искам анализ също и в газовия сектор. Хубаво че сте включили топлофикацията. Електроенергетиката е добре. Колеги, ако не искате да включим и газови сектор да остане. Но ние трябва да знаме какво става в Булгаргаз, какво става в Булгартрансгаз.
    Това е решението господин министър, с което ви възлагаме сериозна задача. а това са неща, които трябва да ги направите. Първо три месеца анализите, шест месеца стратегията, за да може да работите следващите с четири и още четири години въз основа на тази стратегия.
    Господин Айолов ще пишем четири месеца, не до шест месеца. Защото три месеца анализа. След три месеца шест месеца и имате девет месеца. Искате сега осем месеца. Имате девет месеца. Остават девет месеца.
    Колеги, който е съгласен с това решение, което да предложим на Народното събрание да приеме след разглеждането на доклада, моля да гласува, за да го приеме.
    Гласували 10 “за”.
    Против? Няма. Въздържали се? Няма.
    Единодушно се приема.
    Може да им някакви технически корекции в това решение, което съм готов да ги приемем.
    Въз основа на резултатите и оценките от анализа, съответните компетентни държавни органи ги дават на съответните институции. Ние сме хора констатирали.
    Колеги, с решението приемаме и доклада. Ако искате отделно да гласуваме приемането на доклада.
    Гласували 10 “за”.
    Против? Няма. Въздържали се? Няма.
    Единодушно се приема.
    Очакваме в залата да бъдете по-освободени. Повече информация да сте набрали, отколкото днес. Полезна информация, която залпово да поднесете в залата.
    Колеги, нека да гласуваме и доклада за национална сигурност. Това което не бяхме удовлетворени от предишното наше разглеждане. Остана да намерим още аргументи във връзка с това от кое не сме доволни.
    Моето предложение е да гласуваме така, както другите колеги.
    Който е против приемането на доклада, моля да гласува.
    МАГДАЛЕНА ТАШЕВА: Господин председател, да разбира се, към доклада могат да бъдат отправени много критики, дори и само заради това, че на енергетиката след жизнено важен за националната сигурност са отделени три странички и един абзац. Да не говорим, че няма никаква прогноза за това, което стана днес.
    Тук има и други неща, които може би заслужават да бъдат прочетени. Например аз съм отскоро депутат,у но не съм срещала заключение, което да слага пръст в раната искам да ги прочета.
    Значим риск за националната сигурност остава активността на чужди държави за обособяване на нови национални 4малцинства” у нас и тяхното утвърждаване чрез използване на международни институции. Това е стр.21.
    Подобни действия целят тези интеграции на българското общество. Основните опасности за националната сигурност произтичат от планирането и осъществяването от действия и т.н.
    Различни хора са писали доклада. Някои от тях са били компетентни и достатъчно почтени. Други не толкова. На трети места, като редактор с опит мога да кажа, с тягостно чувство наблюдавам как е играла баданарката. На някои места този доклад е цензуриран просто.
    ПРЕДС. РАМАДАН АТАЛАЙ: От ваша гледна точка.
    МАГДАЛЕНА ТАШЕВА: От моя гледна точка да. Моят въпрос сега е. ние ако гласуваме против този доклад, важните ценни неща в него ще отидат също в кошчето. Така ли?
    ПРЕДС. РАМАДАН АТАЛАЙ: Частта енергетика ние гласуваме в момента. А другите комисии външна политика би трябвало да са дали тяхното становище, тяхното мнение по този въпрос. И като влезе в зала не се знае този доклад, дали ще бъде приет или не. В зала може да бъде приет евентуално целия доклад. Това е процедурата.
    МАГДАЛЕНА ТАШЕВА: В такъв случай, ако се произнасяме само за сектор енергетика, той е изключително слаб.
    ПРЕДС. РАМАДАН АТАЛАЙ: Затова отговаряме като Комисия, затова сме избрани.
    Благодаря ви колеги, закривам заседанието.
    / Закрито в 17.00 часа/


    Председател КЕ:
    Рамадан Аталай


    67 029
    Форма за търсене
    Ключова дума