Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

КОМИСИЯ ПО ЕНЕРГЕТИКА
03/10/2013
    1. Изслушване на информация за икономическото и техническо състояние на топлофикационните дружества: Пловдив, Варна, Враца, Разград, Бургас, Сливен, Перник, Плевен и готовността им за отоплителния сезон на 2013-2014 година, включително:
    а) Изпълнение на ремонтни програми;
    б) Изпълнение на инвестиционни програми;
    в) Изпълнение на програми за постигане на екологично съответствие-прах, азотни окиси, СО2
    2. Разглеждане и обсъждане на Доклад за дейността на омбудсмана за 2012г, №361-00-1, внесен от Омбудсмана на Република България на 01.04.2013г.
    3. Разни
    ПРОТОКОЛ
    №8

    На 2 октомври 2013 г. от 15.10 ч. в зала 456 на Народното събрание, пл. "Княз Александър I" №1, се проведе редовно заседание на Комисията по енергетика.
    Списъци на присъстващите народни представители и на присъстващите гости се прилагат.

    ДНЕВЕН РЕД:
    1. Изслушване на информация за икономическото и техническо състояние на топлофикационните дружества: Пловдив, Варна, Враца, Разград, Бургас, Сливен, Перник, Плевен и готовността им за отоплителния сезон на 2013-2014 година, включително:
    а) Изпълнение на ремонтни програми;
    б) Изпълнение на инвестиционни програми;
    в) Изпълнение на програми за постигане на екологично съответствие-прах, азотни окиси, СО2
    2. Разглеждане и обсъждане на Доклад за дейността на омбудсмана за 2012г, №361-00-1, внесен от Омбудсмана на Република България на 01.04.2013г.
    3. Разни
    РАМАДАН АТАЛАЙ: Колеги, да започнем Явно очакваме още колеги,в които ще се присъединят след заседанията на Икономическата комисия и на Правната комисия, които днес имат заседания. Необходимият кворум е за 9 човека, ние сме с 8 човека, започваме с падащ кворум.
    Представям ви проектодневния ред за днешното заседание. Точка 1: Изслушваме информацията за икономическото и техническо състояние на топлофикационните дружества Пловдив, Варна, Враца, Разград, Бургас, Сливен Перник, Плевен и Русе, готовността им за отоплителния сезон за 2013-2014 г. включително, изпълнение на ремонтните им програми, изпълнение на програми за постигане на екологично съответствие на прах/азотни окоси/ въглероден двуокис; Точка 2 – не виждам тук Омбудсмана: Разглеждане и обсъждане на доклад за дейността на Омбудсмана за 2012 г., който е № 361-01, внесен от Омбудсмана на Република България на 1.04.2013 г.; Точка 3: Разни.
    Който е съгласен с така предложения дневен ред? Ако няма други предложения и допълнения? Да го гласуваме, колеги.
    Гласуване: за – 8, против няма, въздържали се няма.
    РАМАДАН АТАЛАЙ: Единодушно е приет дневният ред.
    Колеги, мисля, че останахме длъжници от предишното заседание. Тогава ви казах, че на това заседание ще ви представя едно становище относно материала, който разгледахме за топлофикация София и след това ще бъде качен на страницата на комисията. Становището все пак за две минути ще ви го прочета.
    „Относно предоставянето на информация за икономическото и техническо състояние на „Топлофикация София „АД и готовността за отоплителния сезон.
    Предоставеният материал дава подробна картина за дейността на „Топлофикация София“ АД през първото шестмесечие на 2013 г. и представя анализ на дружеството за трудности и постигнатите резултати Анализът е направен на основата на сравнения между периодите 1.01.2012 – 1.06.2012, 1.01.2013 – 1.06.2013 г. И като резултат от анализа на представените данни могат да бъдат направени следните заключения.“
    Тук сме дали извадки от материала, който вие имахте, по раздела „производствена и експлоатационна дейност“ отбелязваме, че обемите на продажбите на топлинна енергия за първото полугодие на 2013 г. са намалели с 11,36%, а на продажбите на електрическа енергия за първо полугодие на 2013 г. са се увеличили с 5,3%.
    Относителният дял на собствените нужди и технологични разходи за трансформация на производство на електрическа енергия са повишени, а тези за топлинна енергия са намалени с 0,5 спрямо 4 за предходния период и с 0,2% спрямо планираните.
    Специфичният разход за условно гориво за производство на топлинна енергия има намаление при производството на топлинна електрическа енергия спрямо планираните в бизнес плана за 2013 г.
    Финансовият раздел – бяхме запознати тогава. Финансовият резултат на дружеството към 30.06.2013 г. е положителен и е с 39 364 000, приходите на дружеството са намалени с 8 928 000, намалени са и това са резултатите от намалени продажби на топлинна енергия, а разходите на дружеството към 30 юни 2013 г. са 325 650 000.
    Общите финансови разходи на дружеството са намалени със 7%. Събираемостта на дружеството за първото шестмесечие на 2013 г. е намаляла. Към 30.06.2013 г. текущите взимания на дружеството по балансова стойност възлизат на 402 390 000. Текущите и нетекущите задължения на фирмата за анализирания период са нараснали с 5,6% и са в размер на 586 955.
    С най-голям относителен дял е задължението на компанията към Българския енергиен холдинг и „БУЛГАРГАЗ“ ЕАД за потребен природен газ. Нетекущите търговски задължения към БЕХ и „БУЛГАРГАЗ“ ЕАД са в размер на 135 млн. През разглеждания период редовно се погасяват текущите задължения към бюджета и краткосрочните задължения по отпуснати банкови заеми от Европейската банка за възстановяване и развитие и Международна банка за възстановяване и развитие.
    Готовност за отоплителния сезон за 2013-2014 г.
    Всички ремонти и реконструкции в топлопреносната мрежа и в абонатните станции, от които зависи включването на отоплението в града, съгласно програмата, са завършени. Създава се организация за включване на отоплението при изразено желание на клиентите преди обявяване на общото начало на отоплителния сезон и своевременно се отстраняват всички установени пробиви и неизправности по топлопреносната мрежа и абонатни станции.
    Изпълнение на ремонтната и инвестционната програма на „Топлофикация“.
    Утвърдената инвестиционна програма за 2013 г. е на обща стойност от 56 млн. лв. Една част от обектите, включени в инвестиционната програма, са останали неизпълнени, но е извършена предварителна подготовка за изпълнението на обектите веднага след приключване на отоплителния сезон. „Топлофикация София“ ЕАД има задължение по програма за ограничаване на определи замърсители на въздуха от големи горивни инсталации. „Топлофикация София“ ЕАД Не може чрез наличност и оборудване да постигне пределно допустимите норми за емисии на азотни окиси в изходяши димни газове от енергийни котли ТЕЦ.
    Представените резултати бяха продкрепени с изказването на господин Евгени Кирилов за повишаване събираемостта на взимането от крайните потребители и по-добри финансови показатели на дружеството в последните три години.
    Анализите за икономическото и техническо състояние на „Топлофикация София“ ЕАД, представени на членовете на комисията, са достатъчни, за да се създаде представа за действията, които дружеството е предприело за действителното им подобряване, намаляване на загубите при производства и пренос на топлинна и електрическа енергия.
    На зададени въпроси от народния представител Аталай защо бизнес плана са предвидени по-ниски стойности на произвежданата и реализирана енергия, технологични разходи, специфичния разход за условно гориво и други анализирани показатели, докато от информацията, се вижда, че отчетните данни за 2012-2013 г. имат много близки стойности. Това планиране позволява да се отчетат по-добри показатели за управление и топлофикация в дружеството „Топлофикация“ от действителните. Дружеството отговори на този въпрос.
    На въпросите, зададени от господин Жельо Бойчев защо на два пъти е преструктуриран капиталът на дружеството и дали това не е причина за показания положителен финансов резултат и на народния представител Явор Куюмджиев за действията, които „Топлофикация“ е предприела за събиране на взиманията си от клиентите бяха дадени следните отговори: Смяна на организационната структура е довела до промяна на структурата на капитала на дружеството и 74% от взиманията не могат да бъдат събрани и дружеството води дела срещу 400 000 клиенти – некоректни платци.
    От името на организаторите на февруарските протести господин Грозданов и от името на Гражданско движение „Днес“ Господин Христов бяха поискани промени от тяхно име в Закона за енергетиката, глава 10 „Топлоснабдяване“. От името на Българската асоциация на пенсионерите господин Москов направи предложение за отпадане на фирмите за дялово разпределение.
    На основание на зададените от народните представители и гости въпроси, моля комисията по енергетика да бъдат представени писмени отговори на „Топлофикация София“ ЕАД по следните теми“ – така, както са зададени въпросите и „ние решихме, че ще направим среща с директора на „Топлофикация“ заедно с неправителствените организации. Те днес няма ли ги тук? Явно ги интересува само „София“. Ще направим среща с тях и писмено ще им отговорим на зададените въпроси на неправителствените организации, като впоследствие ще искаме от тях, разбира се, да носят и те отговорност за разяснения на членовете си в техните си организации за отговорите, които са дадени, за да не се получава постоянно задаване на едни и същи въпроси и да получават едни и същи отговори.“
    В заключение предлагам Комисията по енергетика да приеме представената информация, да организира среща с участието на изпълнителния директор с неправителствените организации и те да получат писмени отговори. Комисията приема за сведение представената информация от „Топлофикация София“.
    Това е становището. Смятам, че е напълно коректно, точно и ясно представено, като уважаваща себе си комисия.
    Преминаваме към

    ТОЧКА ПЪРВА
    РАМАДАН АТАЛАЙ: Тъй като, уважаеми колеги, имаме 9 топлофикационни дружества, позволих си да помоля заместник-председателя на Асоциацията на топлофикационните дружества, за да могат да ни представят от името на всички дружества едно кратко резюме, като след това ще дадем, разбира се, ако има колеги от топлофикационните дружества, които искат да допълнят това резюме, ще дадем думата и на тях.
    Съгласни ли сте така да процедираме, колеги? Иначе да дадем по пет минути на 9 дружества, няма да може да се съберем във времето, което ни е необходимо, тъй като по точка втора имаме да разглеждаме сериозен доклад – доклада на Омбудсмана. Господин Терзийски, доколкото разбрах, Вие ще вземете отношение. Имате думата. Заповядайте, слушаме Ви.
    ТЕРЗИЙСКИ: Уважаеми господин председател, уважаеми дами и господа народни представители, от името на асоциацията е подготвено кратко резюме на финансовите резултати за финансовата 2012 година в сектор топлофикации и съответно ще направя едно устно експозе за текущото положение по отношение на инвестиционните програми и готовността за новия отоплителен сезон. В тази връзка може би е удачно да започнем от отчета, който е направен за финансовата 2012 г., от което от всички 12 – те са 13 топлофикационни дружества фактически – пет от тях са приключили с положителен финансов резултат, а останалите са с отрицателен такъв. Положителен финансов резултат имат „EVN България Топлофикация“, „Топлофикация Плевен“, „Топлофикация Перник“, „Топлофикация София“ и „Далкия Варна“ ЕАД.
    Размерът на печалбата мога да ви кажа, че не достига утвърдените от регулатора, от Държавната комисия по енергийно и водно регулиране норми на възвръщаемост на капитала в рамките на около 4,5%, колкото и ниска да е тя, не се доближава, тоест, доближаваме се до нея, но не я постигаме. За съжаление, това е хронично явление в дружествата.
    Що се отнася до реализираната топлинна енергия, 2012 г. обемите на реализирана енергия с съпоставими с тези през 2011 г. нямаме драстично увеличение или намаляване на производството и на електрическа и топлинна енергия. Тя се движи в рамките на около
    5 400 000 до около 5 600 000 през годините мегават часа годишно топлинна енергия, произведена от дружествата и около 2 100 000 до
    2 300 000 мегаватчаса електрическа енергия в годишен аспект.
    По отношение на инвестициите за подмяна на абонатни станции, в „Топлофикация София“ ЕАД са реализирани най-мащабните инвестиции от гледна точка на финансиране през Световната банка и по други програми, свързани с усвояване на средства от външни финансови организации. По отношение на другите то топлофикационни дружества, програмите са именно пак със заемите от Световната банка от преди десет години.
    Що се отнася до броя абонатни станции, всяко едно дружество може да ги конкретизира като подменени, но в общата си част преобладаващо е наличието на нови абонатни станции в размер на около 85% от използваните.
    Имали сме многократни предложения за промени в законодателството, регламентиращо икономическата логика на функционирането на дружествата, а именно това, че по Търговския закон ние сме регистрирани като търговски дружества, длъжни да обезпечават икономическото здраве на предприятията, които са поверени на мениджърите. За разлика от другите икономически субекти обаче в стопанския живот, топлофикационните дружества са 100% регулирани на вход и на изход от Държавната комисия по енергийно и водно регулиране и възможностите на мениджърските екипи за прилагане на методи и за цели, които могат да постигнат добри финансови резултати, са твърде ограничени. Това показват и отчетите на дружествата.
    От такава политика именно, която не е съвместима изцяло с функционирането, съгласно търговските правила и Търговския закон, са и голяма част от натрупаните задължения от топлофикационните дружества, които, както чухме, за „Топлофикация София“ ЕАД са доста сериозни, но мога да ви уверя, че в различните дружества също има такива колосални суми спрямо оборотите, които те реализират за съответните градове. Като пример мога да посоча град Перник, в който топлофикационното дружество има вземания от битови абонати в размер над 40 млн. лв. За 9другите дружества варират в порядъка от 8,5 милиона за Плевен, 7 милиона някъде са за Бургас, 6,5 – Враца - в такъв диапазон. Но съпоставено с годишните обороти на тези дружества те съставляват едно солидно бреме, което не позволява оползотворяването ефективно на оборотните средства за инвестиционна програма, развитие и обезпечаване на дружествата, касаещи в крайна сметка получаване на по-качествена и по-евтина услуга от крайните потребители.
    Предложенията, които сме отправили към представителите и в Народното събрание през изтеклия период до 2012 година, са подновени и в сегашния състав на 42-ото Народно събрание. Надявам се, че когато народните представители имат тази възможност и настъпи този момент за обсъждане, те да бъдат разгледани, що се касае до дейността на топлофикационните дружества и глава „Топлоснабдяване“ в Закона за енергетиката.
    За инвестиционните програми, в обобщен аспект мога да кажа следното. Четири-пет дружества от сектора през 2013 г. започнаха инвестиционни програми по отношение на смяна на горивната база, тоест, подмяната на количествата природен газ, които те използват за отопление през зимата, отоплени котли, да бъде заместено от биомаса като енергоизточник в нови съоръжения в котли, работещи на биомаса. В част от дружествата се надяваме това да приключи още през настоящата 2013 година, в две от тях. В другите три процесът ще бъде завършен през 2013 година, като основна цел на дружествата е оптимизиране на разходите и в максимална степен запазване на един вид енергийна независимост и обезпечаване на, така да се каже, икономически просперитет в регионите, в които те извършват своята дейност, тъй като няма да бъде изнасян финансов ресурс за доставка на горива извън страната, а основно ще бъдат насочени към регионални източници на енергоносители.
    По отношение на инвестиции в газовите централи, "Топлофикация EVN България“, както знаете, още от миналата година е въвела своята нова мощност. Колегите могат в подробности да представят данни за подобрената ефективност на централата. Един голям проблем за газовите дружества, които генерират електрическа и топлинна енергия и са контрагенти на обществения доставчик "НЕК", е невъзможността да осигуряват нормален паричен поток към доставчика „БУЛГАРГАЗ“, тъй като не получават такъв нормален паричен поток от обществения доставчик "НЕК". Тоест, фирмената задлъжнялост в кръга топлофикационно дружество – "НЕК" – „БУЛГАРГАЗ“ се задълбочава, което поставя под риск обезпечаването на гориво за отоплителния сезон от основния ни доставчик.
    В тази връзка акцентът на дружествата е да бъдат обезпечени финансови средства, които да регламентират нормалното разплащане към основния ни доставчик, било то приоритетно, няколко дружества – София, Плевен, Бургас и Враца – имат тристранни споразумения, по които финансовият поток не минава през топлофикационното дружество от "НЕК", а директно към „БУЛГАРГАЗ“, но въпреки тези усилия, забавянето в разчетите на "НЕК", финансовите им потоци, поставя под угроза изпълнението на нашето основно задължение непрекъсваемост на производството на топлинна и електрическа енергия. Затова акцентът ми е именно към вас като народни представители, в частност, като представители на Комисията по енергетика, да се по търсят възможности, било то и през актуализацията на бюджета, доколкото сме запознати като граждани, да бъдат обезпечени тези финансови потоци към обществения доставчик, касаещи наистина сигурността на доставките на природен газ, оттам – и на топлинна и електрическа енергия за отоплителния сезон 2013-2014 г. Положението наистина е доста критично.
    Ако трябва да говорим вече в конкретика в цифри, мога да започна, господин председател, от дружеството, което представлявам, за "Топлофикация Плевен“ в частта в изпълнение на ремонтна инвестиционна програма, но все пак предоставям думата на вас да прецените дали допълнителни неща ще бъдат представени от всеки един от нас.
    РАМАДАН АТАЛАЙ: Аз бих предложил следното. Добре ни представихте финансовото състояние и трудностите по събираемостта и осигуряването на паричните средства. Казахте за всяко предприятие по инвестиционните им програми основните приоритети и по ремонтната дейност. Сега ще бъде добре като че ли за допълване да дадем думата и на отделните топлофикационни дружества накратко да наблегнат само на проблемите, които все пак може да възникнат във връзка с есенно-зимната подготовка и ако наистина има фрапиращи пропуски в инвестиционната програма, и ако имат все пак някои предложения за изменение и допълнение на Закона за енергетиката, защото някои от топлофикационните предприятия вече са оформили и предлагат изменения в закона в глава „Топлофикация“, свързани с дяловото разпределение и ред други технически съоръжения. Затова аз се извинявам, че не представих гостите, да ги представя набързо и гостите и после ще дадем думата на отделните топлофикации, разбира се, ако искат да допълнят.
    Днес при нас е господин Айолов – заместник-министър, другите – господин Куюмджиев и госпожа Донева – директор на дирекция „Сигурност за енергоснабдяване“ и държавния експерт в отдел „Сигурност в конвенционалната енергетика“ в дирекция „Сигурност на електроснаблядането“. Госпожа Даниела Донева работи като държавен експерт.
    Днес при нас по точка втора е Омбудсманът на Република България, господин Константин Пенчев, главният секретар Росица Тоткова и Роза Георгиева – началник кабинет. Също така във връзка с точка първа днес при нас са: „EVN България“ – госпожа калина Трифонова, член на Управителния съвет и господин Золфнер – председател на Управителния съвет на „EVN България“, „Далкия Варна“ – господин Тодор Николов – изпълнителен директор, Иван Стоилов – ръководител топлофикационна мрежа за работа с клиенти, „"Топлофикация Враца“ – господин Кремен Георгиев – заместник-изпълнителният директор, „"Топлофикация Разград“ ЕАД – господин Ковачев, изпълнителен директор, „"Топлофикация Бургас“ – господин Вълю Дучев, „"Топлофикация Сливен“ – Стефан Кондузов, „"Топлофикация Перник“ – господин Стойчо Василев, изпълнителен директор и господин Георги Борисов Янев, ръководител на направление „"Топлофикация“, „"Топлофикация Русе“ – Георги Недев, изпълнителен директор и „"Топлофикация Плевен“ – господин Валентин Терзийски, изпълнителен директор.
    Ако съм пропуснал някой и иска думата, да се представи за протокола, включително и тези, които ще вземат думата, също да се представят за протокола и за стенограмата.
    Колеги, поотделно, убеден съм, че „"Топлофикация Пловдив“ и „"Топлофикация Пловдив“ ще вземат отношение. Господин Золфнер, заповядайте. И „"Топлофикация Перник“ сигурно ще вземат отношение.
    Заповядайте!
    ЙОРГ ЗОЛФЕЛНЕР: Мерси много за думата. Уважаеми господин председател, уважаеми дами и господа народни представители, уважаеми господин Омбудсман, уважаеми господин заместник-министър, ние тази година сме за първия път на печалба в това дружество след много, много години, в които ние бяхме по принцип пред фалит. Това е заради нашата инвестиция в новата когенерация, а сега този път ние можем да ползваме това изцяло за една година. И наистина има и тези резултати.
    Нещо, което е много важно, е сега да продължим същото финансиране на топлофикационния сектор. В Пловдив всички имат едни и същи проблеми – това е ниска събираемост, това е липса за много, много години инвестиции в мрежата за липса на ефективност в топлоснабдяването.
    Какво правихме тази година? След въвеждането в експлоатация на новата когенерация ние започнахме с ремонти в топлопреносната мрежа, което е много важно, трябва да намалим тези налични загуби в рамката на следващите няколко години. След това ние правихме една много важно стъпка от наша гледна точка – измервател на оборудване с дистанционни отчети и с дистанционно управление на всички абонатни станции, не на отделните апартаменти, но на абонатните станции, защото ние трябва да имаме повече контрол върху цялата мрежа, разширение на мрежата. За първи път тази година ние имаме повече нови абонати, отколкото да загубим абонати. Това е един резултат от ценовата политика. Ние, в сравнение до 2011 г., имаме 20% по-ниски тарифи за крайните клиенти и повече от 10% по-ниски тарифи за комбинирано производство. В производството тази година ние възстановихме антикорозионната защита в стария ТЕЦ и нещо много важно – в стария ТЕЦ ние работим в зимните месеци още със старите съоръжения. Ззатова ние тази година правихме реабилитация на парна турбина 2.
    Нещо, което е много интересно, тази година за първи път ние стартирахме с охлаждане от топлофикационното дружество в България. вече има първия проект за абсорционно – в община Пловдив в район Тракия. Какви са резултатите? Там по принцип, ако ние сравняваме охлаждане чрез абсорбционния с компресорния с ел енергия, нашите разходи са с 10% по-малко, но това не е единственото, ако ние сравняваме позитивния ефект върху околната среда с обикновено охлаждане. Ние емитираме за един мегаватчас около 1000 килограма и С2 и с охлаждането с абсорбционната машина – 542 килограма. Това означава не само по-малко разходи за клиентите, но и по топли ефекти върху околната среда.
    Мерси много.
    РАМАДАН АТАЛАЙ: И аз Ви благодаря. Благодаря и за експедитивността, благодаря за точното представяне на всички проблеми, включително и за положителните резултати, които сте постигнали след реконструкцията, модернизацията и рехабилитацията, включително и на парния генератор.
    Други колеги? Минахме „Пловдив“. Други от топлофикациите дружества – директорите на Перник? Заповядайте!
    СТОЙЧО ВАСИЛЕВ (Изпълнителен директор на „"Топлофикация Перник“): Уважаеми господин председател, уважаеми госпожи и господа народни представители, уважаеми колеги, моите колеги казаха: почти всичко. аз искам да кажа, че за топлофикацията трябва да се измени обезателно законът за енергетиката и уважаемите госпожи и господа народни представители трябва да имат политически консенсус, за да направят в най-скоро време изменението, защото в Закона за енергетиката, така направен, затова нямат доверие на гражданите. Какво имам предвид? Има даже и безумия. Аз като изпълнителен директор сключвам договор с топлинния счетоводител колко ще плаща гражданинът в къщи. Това е първото. Второто, аз като изпълнителен директор накрая на месеца или на края на годината трябва да платя на топлинния счетоводител това, което е извършил при вас, отчел е уредите и т.н. Това граничи с това, против това, аз да плащам за работата на трето лице.
    В чл. 140 на сега действащия Закон за енергетиката е написано, че топлинният счетоводител предлага; предлагам аз топлинният счетоводител да бъде – който и да е той, те са вече на пазара, аз ги наричам топлинни магьосници – те да предлагат на сградата етажна собственост услугата дялово или недялово – начин за разпределение. Например, при мен о т. една сграда идват и човекът казва: Аз искам, шест апартамента сме, топломера делиш на шест – и това ми е разпределението. Но нямам право и ме глобиха министерството 5000, защото не съм ги предупредил писмено, че трябва и са задължени да изберат фирма за дялово разпределение. Това задължение да не е. А сградата етажна собственост, впрочем, между другото, и в Закона за управление на етажната собственост е казано, че етажната собственост има право да сменя топлинния счетоводител Да, но не. За да смениш топлинния счетоводител, трябва да смениш уредите. Оттук вече следва, че всеки един топлинен счетоводител трябва да работи по един софтуер, по една програма, защото тя е толкова елементарна, програмата на всички топлинни счетоводители – една екселска таблица. Да не навлизам навътре.
    Така че, това трябва да се направи. Просто топлинният счетоводител сключва и е откъм страната на сградата етажна собственост и ни контролира нас, топлофикациите какво представяме, вярно ли е това, което е в отчета и т.н. и топлинният счетоводител да събира парите на тези, на които върши услугата.
    Защо сега имам 95-96% от оплакванията на гражданите от писмата, които са от неправилно и неточно разпределение и неточно направено разпределението в сградата етажна собственост? И затова го няма доверието. А защо топлинните счетоводители, да не кажа думата, както аз винаги го казвам, защо не го извършват? – Защото аз плащам. На тях хич не им пука какво е направил вътре, хич не ги интересува точно ли е, неточно ли е, и думата накрая, когато се прави изравнителната сметка, е „Ще ви върнем или ще вземем допълнително пари“. Затова им нямат доверие гражданите. Затова гражданите дали ще изберат „"Топлофикация“, дали ще изберат метода с дялово разпределение, дали ще изберат човек, който ще отчита – техен или друг представител – това трябва да има право сградата етажна собственост да се премахнат. И върне ли се доверието на гражданите, топлофикациите ще изпълняват.
    Другото, при което също има противоречие. Как може хора да чакат три години и да ме пипат кога ще им изтече давността. Първото, което казах, трябва хората да имат доверието и да знаят какво плащат. Второ, да знаят, че не може да не плащат. Три години да го чакаш да плаща. Затова взех думата. В „"Топлофикация Перник“ имам 42 милиона. За 28 милиона съм завел дела – 11 600 души от 20 000 абоната съм осъдил. И пак – какво от това? Ще ви кажа точната цифра, над 11 000 са – осъдил съм ги и съм при съдия-изпълнители и дела. И какво от това? Съдия-изпълнителите – това е друг въпрос, друга тема.
    Това е проблемът на топлофикациите.
    Другият проблем на топлофикациите към този момент. Аз ви го казвам едно към едно, и господин Терзийски го казва, и другите колеги, но аз го казвам едно към едно, за да ме разберат всички. ДКЕВР е една организация – нямам нищо против, специалисти са, но не може той да определя цената. Аз съм ги дал сега на съд ДКЕВР затова, защото през последния регулаторен период, въпреки че не са ми признали разходи по собствени нужди, разходи по мрежата, норма на възвръщаемост от 6% на 4 са ми тези… и въпреки това цената трябва да ми е, примерно, 160, а те ми дават 120 Това е същото. И оттук тези цени, които се дадоха и които около 10-12% ми намалиха, никакви инвестиции не могат да се правят. Разберете, не могат да се правят.
    Тази година за една година „"Топлофикация Перник“ направи със заеми, със собствени средства сероочистна инсталация. Имам акт 15. Този месец преди отоплителния сезон ще включа и сероочистната инсталация. Това са разходи, това е подобряване на екологията и са направени разходи. Но с така утвърдените цени и с така орязаните, нито една топлофикация не може да си позволи да прави допълнително разходи.
    Благодаря ви.
    Има още много проблеми, но това са основните.
    РАМАДАН АТАЛАЙ: И аз Ви благодаря. Само не чух готови ли сте за зимата?
    СТОЙЧО ВАСИЛЕВ: За есенно-зимния сезон „"Топлофикация Перник“ е винаги готова и няма да имаме проблеми.
    РАМАДАН АТАЛАЙ: Аз ще взема думата после, да не прекъсвам следващите. Относно топлинните счетоводители сигурно ще водим дебат,в колеги, и то сериозен, и относно ДКЕВР и относно събираемостта, разбира се, това са трите основни проблема, които възникват, по които ще искам и народните представители да вземат отношение също така.
    Заповядайте!
    ТОДОР НИКОЛОВ („Далкия Варна“): уважаеми господин председател, уважаеми дами и господа народни представители и гости, ще започна с темата на днешното събрание. Ще кажа само обобщено, че „Далкия Варна“ е готова за отоплителния сезон, въпреки цялата проблематика, която беше изкарана на масата. Тъй като ако започнем да говорим за проблемите на „Топлофикация“, които последователно и упорито вече години наред не се решават, аз имам едно принципно предложение и една молба към вас: моля ви, организирайте нарочно заседание на тази тема. Има крещяща нужда наистина от промяна на законодателството и подзаконовите нормативни актове. Да, има предложения, много от нас са внесли такива през асоциацията, много от нас са си позволили да внесат директно и към вас като членове на комисията. Но ако искате наистина да има смислено заседание, направете такова, единствено и само на темата „Промяна на законодателство и топлофикационен сектор“. Това ще даде рамката и на нас – говоря от името и на акционерите – дали този бизнес ще го има в България или не. Господин Терзийски Ви каза няколко истини много мекичко, но нека наистина седнем смислено да говорим на темата и да изкараме проблемите такива, каквито са, за да намерим начина хем нашите клиенти да бъдат защитени, хем ние като дружества да оцеляваме и да се развиваме.
    Благодаря ви.
    РАМАДАН АТАЛАЙ: И аз Ви благодаря и обявявам, колеги, за следващия четвъртък заседание заедно с всички топлофикационни дружества, включително и онези неправителствени организации, които имат предложения за изменение и допълнение на Закона в глава „Топлофикация“, в 15 часа заседание в тази зала. Сряда ще бъде редовно заседание, в четвъртък ще правим специално за топлофикациите. Ако не се съберем тук, се събираме за следващия четвъртък. Днес гледам, че камерите ги няма, никой не се интересува от „"Топлофикация Варна“ и „"Топлофикация Пловдив“. Явно те там по-бързо се отопляват, по всяка вероятност. Но ще поканите „"Топлофикация София“. Още веднъж обявявам предложението на господин Николов от Варна да направим заседание, но, колеги, ще ви помоля дотогава всички топлофикационни дружества да и представят, включително и неправителствените организации, онези предложения, които са отлежавали някъде по стаите или във вашите чекмеджета, да ги изпратите още понеделник тук, за да може все пак да систематизираме нещо, по което да седнем да говорим.
    Ако мога да взема думата като председател, мога да кажа няколко думи за всички тези неща, които ги казахте до сега, но нека да чуем и другите топлофикационни дружества. Заповядайте и се представете за протокола.
    КРЕМЕН ГЕОРГИЕВ (Заместник-изпълнителен директор на „"Топлофикация Враца“): Най-важното, което мога да кажа е, че „"Топлофикация Враца“ технически е готова за настъпващия отоплителен сезон, както е било и всяка една година. Това е основен наш приоритет, тъй като, естествено, трябва да изпълняваме своите лицензионни задължения.
    Икономическото състояние на „"Топлофикация“ не се е подобрило през последните години, слава Богу, не се е и влошило. Така че проблемите за нас са еднакви с по-голяма част от топлофикациите, особено с газовите, задълженията към БУЛГАРГАЗ“. Това вече беше коментирано. Единствените инвестиции, които успяхме да направим, които не са в кой знае колко голям размер, но все пак се надяваме да подобрят това наше състояние, е инвестиция в изграждане на горелка, на гориво биомаса, която беше монтирана към съществуващ котел. На практика основната й част беше изградена през миналия зимен сезон, тоест, март-април беше завършена и пробвана. Сега ще започнем да работим с нея и реалният ефект ще бъде отчетен след края на този отоплителен сезон. Но това е една възможност през следващия отоплителен сезон да намалим разхода на природен газ и съответно да не увеличаваме, дай Боже, задълженията към „БУЛГАРГАЗ“.
    Основните ни съоръжения са ремонтирани. Аварийни и ремонти са направени по топлофикационната мрежа, така че нямаме притеснения за отоплителния сезон.
    Това беше.
    Благодаря.
    РАМАДАН АТАЛАЙ: Благодаря. Всички ремонти сте приключили и сте готови. Как е събираемостта при вас не чухме.
    КРЕМЕН ГЕОРГИЕВ: Събираемостта при нас е като при всички останали, тоест, зависи как я смятаме. Не можем в годишен аспект да съберем парите, които фактурираме не само от битови абонати, но в последно време и от бюджетни организации. Различни оправдания има, особено за бюджетните организации – бюджети, делегирани и т.н., здравни каси. По принцип няма как да влияем върху това нещо. Единственото, което можем да влияем върху събираемостта на битовите абонати, това са законовите методи и съдебни дела, съдия изпълнител и т.н., но, както и колегата Василев спомена в своето изказване, ефектът от тези мерки не е особено чувствителен, да го кажа така. По принцип има ефект, събират някакви пари съдия изпълнителите, но това не решава в крайна сметка проблемите.
    РАМАДАН АТАЛАЙ: Съдия изпълнителите?
    КРЕМЕН ГЕОРГИЕВ: Да. Събират пари, няма спор в това, но не се чувства ефектът, тоест, не намаляват задълженията.
    РАМАДАН АТАЛАЙ: Благодаря Ви.
    Другите топлофикационни дружества искат ли думата? От Разград, заповядайте!
    МИХАИЛ КОВАЧЕВ (Изпълнителен директор на „Топлофикация Разград“): Нашите проблеми не се различават от проблемите, които изложиха колегите. "Топлофикация Разград“ е готова за отоплителния сезон, завършени са подмяната на планираните участъци от топлопреносната мрежа. Завършва се подмяната на абонатни станции, но това в никакъв случай не се отразява на готовността на сезона. Нямаме притеснения относно техническото състояние на дружеството. Извършени са всички необходими ремонтни дейности по топлоизточника. Даже в Разград тази сутрин беше 5 градуса – имаме една детска ясла, която ползва нашите услуги. Това е, което искам да кажа. Нямаме притеснения за сезона.
    РАМАДАН АТАЛАЙ: Други колеги? Заповядайте!
    ВЪЛЮ ДУЧЕВ ("Топлофикация Бургас“): Уважаеми господин председател на комисията, уважаеми господа народни представители, уважаеми господин заместник-министър, уважаеми господин национален Омбудсман, от материала, който сме представили в комисията, сме отбелязали, че сме готови за предстоящия есенно-зимен отоплителен сезон 2013-2014 година, като сме изпълнили ремонтната програма на 92% спрямо планираните средства. Инвестиционната ни програма е за периода 2013-2014 г. и основно включва инвестиция във водогрейна мощност за изгаряне на биомаса, която в момента се строи и изпълнението на тези инвестиции е малко над 30%. Надяваме се до края на годината да успеем да въведем в експлоатация тази мощност.
    По отношение на финансовите ни резултати, ние в 2007 г. въведохме в експлоатация когенерацията и за първи път излязохме на печалба. Обаче за съжаление, не както в EVN Пловдив“, в 2011 г. сме за първи път на загуба.
    РАМАДАН АТАЛАЙ: От когенерацията?
    ВЪЛЮ ДУЧЕВ: Не от когенерацията, от мъдрото регулиране на държавната комисия. защото използвайки това, че „Топлофикация Бургас“ била най-ефективната топлофикация, натискахме, натискахме цените, докато излезем на загуба. Надявам се тази година да не сме на загуба, да сме на нула, но все пак цените на топлинната енергия са най-ниските в страната – 54 лева на мегават час. Цената на електрическата енергия е най-ниска в страната. Цена на топлинната енергия от 54 лева не може да покрие дори горивото, което е в себестойността на един мегаватчас. След като задълженията на държавната комисия са такива, че да не допуска работа на загуба, просто нищо не мога да кажа.
    По отношение на вземанията, вземанията ни са основно от битови клиенти, тъй като около 95% от клиентите ни са битови. Въпреки това имаме събираемост около 74% обща и 70% о т. битови потребители на годишна база.
    Използваме фирми за събиране на вземания, като основно сме се насочили към извънсъдебно събиране на тези вземания. Едва когато не може да си постигне договорености с клиентите, прибягваме към дела.
    По отношение на изпълнение на програми за задължения за емисии. Емисиите ни от водогрейните мощности са в границите, тоест, не ги превишаваме, от когенерацията са също в границите.
    Имаме задължения по националния план за инвестиции за периода 2013-2020 година по два проекта, които са изпълнени още през 2012 г. и докладът ни е верифициран и е представен в министерството, така че нямаме задължения по отношение на националния план за инвестиции.
    РАМАДАН АТАЛАЙ: И оттам ще усвоите средства?
    ВЪЛЮ ДУЧЕВ: Не, няма да усвоим средства, а ще усвоим квоти за въглероден двуокис.
    РАМАДАН АТАЛАЙ: Само за квоти?
    ВЪЛЮ ДУЧЕВ: Ако се одобрят от Европейската комисия.
    РАМАДАН АТАЛАЙ: Ако успеете. Други топлофикации имат ли да кажат нещо? Колеги, ако нямате, да дадем думата и на народните представители за въпроси и за становища. Явно, че има народни представители от съответните региони. Всеки се интересува от района си. Ако имате въпроси, колеги? Проблемите се очертаха. Основният проблем е събираемостта.
    Вторият по-сериозен проблем е Държавната комисия по енергийно и водно регулиране. Тя не дава възможност на топлофикационните дружества да правят големи печалби.
    Следващият проблем.
    Следващият проблем, който се очерта, колеги, е измененията на закона по глава „Топлофикация“.
    Това са основно проблемите. И проблемите с това, че някои топлофикационни дружества са минали на алтернативни горива, като си намаляват цената. Някои – частично, други - сериозно, с биогорива. Разбрах за Враца и след това и за Бургас. Най-добре е Пловдив.
    Имате думата, колеги.
    Ако имате въпроси, колеги, заповядайте.
    ПЕТЯ АВРАМОВА: Благодаря, господин председател, господин заместник-министър, господин Омбудсман, господа директори на топлофикациите в България, аз не знам защо не присъстват всички топлофикационни дружества. Не вярвам другите да нямат проблемите, които имате вие.
    РАМАДАН АТАЛАЙ: За кои имате предвид? Да не би да не сме ги поканили?
    ПЕТЯ АВРАМОВА: Осем ли са работещите в България топлофикационни дружества, защото само толкова имаме като отчети.
    РАМАДАН АТАЛАЙ: Тези сме ги поканили сега. Мисля, че единствено остана Търново, която е по-голямата. Казаха, че Казанлък е вече спрял.
    ПЕТЯ АВРАМОВА: Това щях да попитам: Търново работи ли, или вече не работи като топлофикация?
    РАМАДАН АТАЛАЙ: За Търново има човек, който да отговори. Не знам защо не отговори. Това е господин Терзийски.
    ПЕТЯ АВРАМОВА: Не, не видях информация за Търново.
    РАМАДАН АТАЛАЙ: Ще искаме специално.
    ПЕТЯ АВРАМОВА: Първо, имам един въпрос към господин Терзийски в проценти ориентировъчно колко са задълженията на топлофикациите към БУЛГАРГАЗ“ и какви са вземанията, които се очакват от "НЕК"? Ориентировъчно, в проценти, ако имате такава информация и можете да кажете, кой на кого е по-голям длъжник.
    Във връзка с исканията, които топлофикациите имат, господин председател, аз смятам, че и законодателната власт е длъжник на топлофикационните дружества, защото вярвам, че всички топлофикационни дружества правят всичко възможно да работят ефективно. Видно от инвестиционните програми, които са заложили, всички те правят усилия да въвеждат ефективно производство. Но моментът на продажбата и на събиранията на вземания от потребители – този проблем стои от години и аз смятам, че и ние като народни представители сме длъжни да чуем и едната, и другата страна и един път завинаги този проблем да бъде разрешен по максимално добър начин. Аз знам, чe топлофикационните инсталации в жилищните сгради не позволяват перфектно разпределение, но да се доближим до исканията и на едната, и на другата страна, за да имат самите топлофикационни дружества да получат това доверие, за което тук се говореше и за да могат да работят спокойно. Разбира се, аз съм от Враца и това, което почетох в изпълнение на ремонтната програма на дружеството, видно от средствата, които са заложени и които след това са похарчени за топлопреносната мрежа, това не е достатъчно. Вярвам, че колегите са имали огромно желание да изпълнят цялата ремонтно-инвестиционна програма, но трудностите са от финансов характер. Така че, много се радвам, че тук беше инициирана такава среща и че вие откликнахте на това, другата седмица да имаме такава среща, да разпишем всички проблеми и да работим в посока разрешаване, така че да бъдат удовлетворени и двете страни.
    Благодаря Ви.
    РАМАДАН АТАЛАЙ: Благодаря Ви, колежке Аврамова.
    Сега ми съобщиха, че официално писмо е изпратено на "Топлофикация Търново“ и не са ни дали материали. Но явно ще ни предоставят.
    С няколко думи, за законодателната част, това, което госпожа Аврамова засегна. Тук сме все хора, които дълги години се срещаме. И аз съм един от тези участници. Основният проблем е доверието между клиентите и производителите. Производството, всички топлофикационни дружества, така, както си представят проблемите тук, по същия начин така остро поставят и неправителствените организации. Недоверието се изразява в събираемостта на сметките. Виждате, че събираемостта, поне откакто аз съм народния представител, само в "Топлофикация София“ има подобрение през последните години. Във всички други като че ли има една постоянна константа, която е така. За Пловдив, да не ги обиждам, те правят всичко възможно да подобрят, първо, цената на топлинната енергия. Като че ли и те се опитват чрез съдебните заседатели, чрез съда да си събират взиманията, но това не възстановява доверието.
    Тук ще отговоря на господин Василев от Перник, защото той остро постави въпроса за топлинните счетоводители. На следващо заседание, когато ще се съберем тук, запишете да поканите и топлинните счетоводители при работата за Закона за изменението и допълнението на закона, който ще разглеждаме следващия път. Ще поканите и Министерството на икономиката и енергетиката и ще поканите и ДКЕВР, и господин Кърлев, който днес не го виждам тук. Явно, че вече гласът му се затаи, сливиците му се изчерпаха от рев, че хората не трябва да си плащат получената услуга. Има и ред други.
    Сега ще ви кажа проблема за топлинните счетоводители. Първият закон, колеги, беше, че топлинните счетоводители не бяха изобщо като подизпълнители на топлофикационните дружества. Те бяха топлинни счетоводители, които се избираха от етажната собственост, от клиентите. Вие помните една зима, когато бунтът беше, всички станаха и казаха, че недоверието към получаването на сметките не е толкова към топлофикационните дружества, а към топлинните счетоводители и всички, тогава, когато се събрах ме пак в един такъв екип казаха, че искаме топлинните счетоводители да бъдат подизпълнители на топлофикациите. Всички зареваха и казаха: „Искаме топлинните счетоводители да бъдат на режим на контрол на Министерството на икономиката и енергетиката“ и по искане на всички неправителствени организации топлинните счетоводители ги вкарахме като подизпълнители на топлофикациите и са на разрешителен регистрационен режим, чрез което Министерството на икономиката и енергетиката трябва да ги контролира.
    Сега се връщаме на обратната тема. Какво правим пак с топлинните счетоводители? Топлофикациите не ги искат. Клиентите търсят изход как да не си платят получената енергия, или искат да платят хората точно това, което се получили. Ако ние, народните представители, така, както каза госпожа Аврамова, и неправителствените организации заедно с топлофикациите не обясним на хората, заедно с Държавната комисия по енергийно и водно регулиране, по веригата всеки работи в интерес и на крайния клиент, и на производителя, това доверие няма да възстановим. Само с регистрация, констатация и взимане страна на производител или страна на крайния клиент, ни този въпрос – аз ви казвам, шестнадесет години съм тук, за тези шестнадесет години не можахме да разрешим, сигурно ще продължим и още шестнадесет години няма да може да разрешим. Явно, че по този въпрос, по този проблем имаме какво да работим. Дълго време съм имал пререкания, противоречия и с институцията омбудсман, когато беше господин Гиньо Ганев там. Опитахме се да му обясним, но тъй като той защитава само едната част от това общество – той е прав да поставя този въпрос, или решението на този въпрос, колеги, минава през техническото изпълнение на всички мероприятия, които се изискват и които трябва да се направят, но изискват много средства. Това решение става с изнасяне на всички мерни търговски уреди пред вратата, там, където ни доставят и водата, и млякото, и всичко. Но за да изнесем вертикалните тръби, за да сложим топломера отвън, за да сложим електромера отвън, за да сложим всичко това, което е построено през тези години като панелни жилища, това изисква по едни сметки около 2 милиарда. Ако обществото е готово да плати тези пари и топлофикациите са готови да изпълнят съответните си технически мероприятия, което е необходимо, на драго сърце. Ще видите. Аз затова ви казвам, почваме от четвъртък. Ако стигнем докрай, ако изменим този закон така, че хората да дойдат да ни ръкопляскат, свалям шапка на всеки, който взима участие в това нещо.
    Аз досега, втори път като народния представител, председател и преди това като зам-председател и т.н. не можах да намеря този баланс. И ви казвам къде са причините, които са установени през цялото време. Затова за следващия четвъртък – сядаме със законите. Затова искам да са и топлофикациите, искам и Държавната комисия по енергийно и водно регулиране да обяснят и на Перник, да обяснят и на колегата, който каза, че в Бургас са минали на загуба. Аако Държавната комисия по енергийно и водно регулиране да обяснят какви са им разходите колко са им загубите, защо са им определили такава цена, ще се окаже, че те имат минимум около над 5% печалба, което им определят. Затова са тези институции, за да сядаме, да спорим, но да стигнем до някакъв извод. Затова се събираме, колеги.
    Топлинните счетоводители са готови. Преди време, когато не беше така развита тази мрежа, нямахме по всяка вероятност възможност да предложим на клиентите различни начини на измерване на топлинната енергия. Дали ще бъде дистанционно, дали ще могат хората да си сменят вече топлинния счетоводител, това вече, след като променим закона – виждам, че имате нагласа – да ги изкараме като подизпълнител „"Топлофикация“, да ги оставим в ръцете на етажната собственост и етажната собственост ще реши вече в този вход от 18 апартамента кой ще им е топлинният счетоводител и по какъв начин и как ще отчитат от топломер, който отчита топлинната енергия само на абонатната станция. Ако в един блок осем апартамента или осемнадесет апартамента се разберат, трябва да смаете, че ние сме постигнали онази възможност да може да се кандидатираме с проекти за евросредства за саниране на жилищата. Не искам да кажа нито за характера на българското общество, нито за хората. Далеч съм от тази мисъл. Но това нещо е наше задължение, защото хората са гласували на нас доверие, да се опитаме да го направим и заедно с вас ще го направим.
    Становището, което ще представим, ще бъде в рамките на това, точно така е и представено, проблемите са сравнително ниският процент на събираемост, че сте готови за есенно-зимния период, кръстосаното субсидиране. Не "НЕК" е виновен, че не ви плаща за електрическата енергия, нито „БУЛГАРГАЗ“ че ви доставя газ и вие дължите на „БУЛГАРГАЗ“. Причината е взаимоотношенията клиент и съответното търговско дружество – дали е комунално, дали е социално – както искате, така го наречете. Затова това, което ви казах още в началото: ще искам от тази комисия всяка неправителствена организация да си носи съответната отговорност не само да задава въпроси, но след като получи и отговори и като се разбере, че това е технически възможно нещо, което ще се направи, да намери възможност да се опита да убеди обществеността, че днес в България това е възможното и това го правим. Убеден съм, че и Омбудсманът господин Пенчев ще се включи в тази насока, доколкото, разбира се, му се създават възможности.
    Това имам да казвам по тази точка, колеги. ако имате да допълвате нещо, заповядайте. Ако нямате, да минаваме към точка втора.
    Господин Куюмджиев, заповядайте!
    Топлофикациите искат думата, така ли?
    ПЕТЯ АВРАМОВА: Бях задала въпрос. Просто да дадете думата на господин Терзийски да отговори. Господин Терзийски, заповядайте!
    ВАЛЕНТИН ТЕРЗИЙСКИ: Уважаеми господин председател, уважаеми господа народни представители, съотношението, доколкото аз разбрах, е вземания на топлофикациите дружества от клиенти, включително и "НЕК" задължения към доставчиците на горива, процентното съотношение в конкретния случай ще ви кажа колко е. В "Топлофикация Плевен“ са задължения в размер на 12 400 000 лева към „БУЛГАРГАЗ“, вземания от "НЕК" – 15 милиона, плюс вземания от клиенти, битови основно и някои стопански, но те са малко – от порядъка на още 8 милиона – сами можете да си направите сметка, че при вземания от порядъка на 20 и няколко милиона, които не са постъпили в дружеството, ситуацията е критична. „БУЛГАРГАЗ“ миналия месец изпълнителният директор предупреди и започна да пуска покани за доброволни изпълнения на тези задължения, които са на нашите топлофикационни дружества към доставчика.
    Основната част от този паричен поток трябва да бъде обезпечен именно през обществения доставчик. Ако това не се случи, вероятността „БУЛГАРГАЗ“ да не се разплати към външния доставчик „ГАЗПРОМ“, е много голяма, което означава липса на количества за следващите месеци. В частност, това не е само за газовите централи. То се отнася и за въглищните такива. Колегата от Русе е тук, може съвсем спокойно и той да ви каже какви са цифрите. Работи на вносни въглища, руски, вземането от "НЕК" са на стойност от порядъка на 17 милиона на „"Топлофикация Русе“. Да, има едни спорни моменти, които са от 2009 г. и все още не са взети конкретни мерки. Регулаторът така и не взе решение по въпроса казус, създаден именно през регулаторната рамка по отношение на едни сертификати за комбинирано производство, но така или иначе, вземанията от 17 милиона не предоставят възможността за доставка на горива в размерите, които са необходими за зимни месеци, тоест, търсят се външни източници. Затова акцентирах върху проблема с междуфирмената задлъжнялост. Същото се отнася и за централите, които използват и местни горива. Независимо дали доставчикът е външен или местен, той иска да му се плати, за да си покрие разходите.
    По отношение на политиките, които прилагаме, колегите ме подсещат. Досега няма топлофикационно дружество, което да е начислявало лихви за забава на плащанията към "НЕК", независимо от някои просрочия. И то е по естествени причини. Тоест, нямаме желание да се конфронтираме с основния ни контрагент. В същото време обаче „БУЛГАРГАЗ“ начислява лихви. Тоест, добронамереността няма как да бъде безкрайна, когато трябва да спазваме Търговския закон и финансовите отношения.
    РАМАДАН АТАЛАЙ: Така е. Няма да влезем в спора колко са печалбите на "Топлофикация“ по топлинна енергия, колко от електроенергия. Да не влезем в това, защото неправителствените организации ще разберат, че някои хора плащат тока, защото другите ползват парно. И започваме да се въртим пак в един кръг, което няма да го кажем днес. Няма да може. Господин Куюмджиев.
    ЯВОР КУЮМДЖИЕВ: Благодаря, господин председател. Аз имам един принципен въпрос към всички топлофикации и ще ги помоля да се подготвят по темата за следващия четвъртък, като в нашата партия е обсъждан един нов модел на осигуряване на топлофикационните услуги чрез въвеждането на търговци на топлинна енергия и/или въвеждане на правило за закупуване на топлинната енергия от етажните собствености. Много би ми било интересно да чуя, колеги, вашето мнение по тази идея, защото, според нас, тя ще реши много от проблемите и на топлофикациите, и на клиентите, и на цената, и на регулатора, от една страна, от друга страна, ще въведе пазарни отношения в този сектор, което по презумпция би трябвало да доведе до повишаване на качествата на услугата и понижаване на цените. Така че това е моето предложение. Ще ви бъда благодарен за мнения.
    РАМАДАН АТАЛАЙ: БСП предлагат – фактурира се на топломера, който е на абонатната станция и всички във входа си разпределят кой колко ще плаща, според това. Според топлинния счетоводител, каквото им даде кой колко е ползвал. Това е в превод.
    ЯВОР КУЮМДЖИЕВ: Не, не съм съгласен, категорично не съм съгласен. Аз говоря за въвеждането на функцията топлинен търговец, който да купува от "Топлофикация“ на абонатната станция. Топлинният търговец да сключва директни договори с клиентите си във всяко…
    РАМАДАН АТАЛАЙ: Той и сега има такава възможност. Сега, в този закон търговецът може да се яви веднага, веднага.
    ЯВОР КУЮМДЖИЕВ: Тогава нека да разберем защо го няма.
    РАМАДАН АТАЛАЙ: Господин Золфелнер, и приключваме с точка първа.
    ЙОРГ ЗОЛФЕЛНЕР: По принцип идеята за търговец не е лоша идея, но ние трябва да наблюдаваме реалната ситуация в нашите блокове. Ние имаме ерудиране на етажна собственост, например, в моя блок на четвъртия етаж никой не живее. Как ние можем да разберем тези разходи, ако няма топлинно счетоводство, защото по кубатура липсват три от 24 апартамента. Ние трябва много внимателно да даваме повече гъвкавост, а от друга страна, много строги правила.
    РАМАДАН АТАЛАЙ: Госпожа Цачева е права, влизаме в едни подробности, в които ще вървим много дълго време да ги обсъждаме. Всеки е прав да задава въпроса, но съм убеден, че знаете и отговорите и следващия път ще си ги кажете.
    Благодаря за участието на топлофикационните дружества.
    Ако искате да чуете доклада на Омбудсмана, може да останете.

    ПО ТОЧКА ВТОРА:
    РАМАДАН АТАЛАЙ: Господин Пенчев, още веднъж, добре сте дошли! Разбрах, че днес сте били и в една друга комисия, свързано с доклада, който сте ни представили, сега идвате при нас.
    Уважаеми колеги народни представители, предлагам по точка втора с кратко резюме, господин Пенчев, да ни представите доклада. Ако може, да акцентирате само в честта енергетика, защото ние сме се ангажирали само по тази тема да обсъдим с Вас днес доклада. Другата част не че не ни интересува, но все пак има и други комисии, на които да не им отнемем темата.
    Заповядайте, господин Омбудсман. Имате думата.
    КОНСТАНТИН ПЕНЧЕВ: Благодаря, господин председател. Уважаеми народни представители, ще бъда съвсем кратък, с оглед пътуването на господин председателя на комисията. Само две цифри ще ви кажа. Миналата година са постъпили 5 350 жалби за цялата година, което е много. Тази година до днес са постъпили 5 869 жалби. Оказва се, че интересът към институцията на Омбудсмана се увеличава. Винаги на първо място са жалбите срещу доставчиците на обществени услуги – 1200 за миналата година, до този момент са 1577. Електроснадяване – 460 жалби за 180 миналата година. Топлоснабдяване – 440 жалби за 280 миналата година.
    За топлофикация тук се казаха много неща. Господин председателят най-добре резюмира какъв е проблемът. Аз, разбира се, ще бъда от страната на гражданите, на потребителите и ще кажа, че няма как, вие си знаете, няма как да има доверие към топлофикационните дружества, когато ние не знаем какво консумираме и какво плащаме и защо плащаме това. Оказа се, че тези топломери са някакво доста илюзорна величина. Една мерна единица на топломера в моя апартамент не се равнява на една мерна единица в другата кооперация. Няма пряка връзка между това, дали аз съм си намалил топлоподаването или съм изключил някой радиатор през деня и от това, дали наистина това ще се отрази на моята сметка. Никаква пряка причинна връзка няма. Това вече кара хората да имат недоварие към "Топлофикация“ и към това, което плащат. Все пак един човек трябва да може да си направи сметка предварително да знае какво ще плати в края на месеца, а това е засега невъзможно.
    Има много препоръки, които сме правили с годините. Първо, има и друга форма, извън дяловото разпределение да има и друга форма на обем или по някакъв друг начин да има възможност разнообразно да се отчита ползваната топлоенергия.
    Сградната инсталация. Казвам го с едно изречение. Няма как да обясня на тези бедни пенсионери, които идват в моята приемна, че той си е спрял радиаторите. По-рано ги беше свалил. Спрял си е радиаторите, мръзне, но той поема част от разходите на топлинна енергия, което е сградната инсталация. Знаете, че има решение на Конституционния съд. За мен това е несправедливо и няма как да обясня на когото и да било, че това е справедливо, но го има в закона. Тук може би също трябва да се помисли по този въпрос.
    Спомена се от един от представителите, че използват услугите на колекторски фирми. Това е друга голяма, огромна тема. Тези колекторски фирми, които трябва да бъдат регламентирани може би по някакъв начин, защото в България - има много чужди фирми, но използват едни методи, в другите държави едва ли ги използват. Има много оплаквания по този въпрос. Това е пак отделна тема.
    За общите условия очевидно, както и при ЕРП-тата, би трябвало да има възможност гражданите да инициират промяна в общите условия, защото те са често пъти продължение и на действащото законодателство.
    За Държавната комисия по енергийно и водно регулиране мисля, че няма какво да добавя. И Сметната палата каза, че тя е зависима, неефективна. Там вече очевидно трябва да се търсят законодателни промени, за да може наистина да бъде един регулаторен орган.
    Вторият поток жалби от вашата компетентност е за електроснабдяването. Основно оплакванията са пак, че гражданите нямат възможност да влияят върху общите условия. Често пъти общите условия, например, общите условия мисля че беше на EVN, за Кумлука, един квартал в Сливен, който се оказа, че гражданите нямат възможност да видят какво отчитат, електромерите са затворени. Основното и европейско изискване е потребителят да знае какво дължи, всеки един момент да може да проверява какво му се начислява. Няма такава възможност. В общите условия на EVN има, че едва ли не те не са и задължени да показват на гражданите, да има желания контакт. Между другото, в тази връзка в моята кооперация в центъра на София подмениха таблото "ЧЕЗ", желязна врата, заключена – никакъв начин няма да видя какво ми отчита електромерът. Не съм аз най-важният, разбира се.
    Качеството на електроснабдяването е огромен проблем в България. Ще ви дам само един пример. Село Герман – 500 души са ми подписали жалба от 2009 г. имат некачествено снабдяване и Омбудсманът се е ангажирал, писал е до "ЧЕЗ", взети са мерки. Направен е анализ защо този ток е по-слаб, защо подаването е некачествено. Сменени са от страна на "ЧЕЗ" някакви кабели или чашки или какво ли не и се оказа, че отново услугата е некачествена, защото междувременно много потребители са се били качили на този кабел, на този източник. Тоест, оказва се, че отново не си спазва задължението електроснабдяването да даде качествена услуга. И забележете, никъде няма възможност аз да искам отбив от цената, защото не е качествена услугата. Имаше един гражданин от „Младост“, който ми е дал заявление, който си е замервал всеки ден колко пъти му спира токът всеки божи ден от толкова до толкова. Обяснение няма. После в общите условия, знаете, изгърми примерно, спре подаването или по-слаб ток, изгърмят уредите. По общите условия на ЕРП-тата трябва в тридневен срок да направите рекламация. Често пъти става дума за вилни имоти, в които хората изобщо не живеят там, как да знае, че е изгърмял. Едва ли не ЕРП-тата се освобождават по техните общи условия от отговорност за белите, които правят поради подаване на некачествена услуга. За прекъсването на тока сме говорили много.
    Общо взето, това са основните проблеми. Те са много сериозни и аз пак ви казвам, че само за "Топлофикация“ не знам как и по какъв начин законодателно да се реши този въпрос. По някакъв начин трябва да се знае какво влиза като топлоенергия в съответния обект и как аз съм напълно против идеята да се плаща на етажна собственост или на вход или на абонатна станция. Това е абсурд. Как може да караме добросъвестния клиент, който щи плаща сметките, да му прекъснем евентуално топлоподаването, защото, видите ли, комшията е недобросъвестен и не си плаща сметките или пък е беден, беден пенсионер и не може да плати. И какво да направим? Да направим всеки гражданин среден изпълнител – плащаме на вход и после се бием между съседите и събираме принудително вземанията. Това е абсурд и пак ви казвам: Нека наистина да по мислим много сериозно за тези неща, защото без ток и без топлофикация не може всеки да допира дотам и хората после ги виждаме по улиците и казват: „Няма справедливост, няма яснота“. А наистина няма яснота. Аз лично не мога нито да си разчета сметките за тока, нито за парното, но пак казвам, аз не съм проблем, на мен това не ми е трудно.
    В общи линии, това е, което искам да ви кажа и вече чакам вашите въпроси.
    Благодаря.
    РАМАДАН АТАЛАЙ: Благодаря Ви, господин Омбудсман.
    Колеги, малко сме пропуснали – можехме да поканим днес и от електроразпределението да присъстват. Топлофикациите като разбраха, че Омбудсманът е тук, избягаха. Не искат да се срещат с него.
    Господин Омбудсман, Вие преди да дойдете, взехме едно решение следващия четвъртък в комисията тук да направим с присъствието на топлофикациите и всички онези, които имат косвено или пряко участие в подготовката, изменението и допълнението на Закона за енергетиката в глава „Топлофикация“, ще направим едно от първите заседания, които впоследствие могат да прераснат в обща работна група, която имам идея да направим. Заповядайте някои от вашите експерти, ако имате въпроси, но много моля експерти да бъдат, за да може да вземете и вие участие в изменението и допълнението на закона. Ще бъде полезно, според мен, и за вас. Мазнев може да дойде. Той ще защити рудниците, той е от Стара Загора, истински случай. За гражданите е? - Добре.
    Колеги, от представения материал станаха ясни проблемите, които ги описва Омбудсманът на държавата – това е проблемът с недоверието пак на клиентите към топлофикациионните дружества и невъзможността според изградената сградна инсталация да обясним на хората, че общите части от дадената топлинна енергия от общите части на сградната инсталация все някой трябва да ги плати. Това също не можем да обясним на хората.
    За радиаторите, за които господин Пенчев поставя като проблем, ще ви кажа. Проблемът е минал няколко пъти от изменения в този закон. Първоначално бяхме записали в един от законите радиаторите всеки може да си ги откачи и да реши въпроса с неполучаването на топлинната енергия. Оказа се, че радиаторите се откачат, когато минава проверката на топлофикацията. След като мине проверката на топлофикацията, те се закачат.
    Следващата промяна, която беше – забранихме откачането на радиаторите. Имаше изменение и допълнение на един господин Христо Куминев Минчев, че дори по негово предложение, казахме, че кранове да няма нито на входа на радиатора, нито на изхода. И това го писахме в законите. Стигнахме в закона да пишем такива технически подробности, само и само да удовлетворим обществото, за да върнем доверието и да кажат: „Идва топлофикацията, вижда, че не може да има там кражба или отклоняване. Аз не обичам тая дума. Кражба – защото излиза, че ние, народните представители като седнем на тези столове, тогава забелязваме, че има много кражби. Това са отклоняване от нормалното топлоподаване на тази сграда. И аномалиите почват там. Изведнъж в една сграда се появява, колеги, че някои плащат 705 от частта сметката си за отопление на общата сградна инсталация, когато си е махнал радиаторите и тогава започват да си задават въпроса „Аз си махнах радиаторите, сметката, когато имах радиаторите, ми беше същата, сега махнах радиаторите, пак ми е същата.“ Разбира се, че в тази сграда някой отклонява енергия – дали е електрическа, дали е топлинна. Особено за топлинната енергия. За електрическата енергия ще ви обясня после.
    Омбудсманът ни поставя сега въпроса и в неговия доклад, с което ние като комисия не сме съгласни, защото и Конституционният съд е казал, че ние сме прави, когато сме правили закона – няма как да разрешим на хората да си откачат радиаторите поради простата причина, че след като откачат радиаторите, хем плащат – кажи-речи точно толкова – и даваме възможност да бъде открадната енергия. Конституционният съд се е произнесъл по този въпрос.
    Колкото до електромерите, аз сега чувам, господин Пенчев, че има оплакване за електромерите, особено в сливенския квартал, в Столипиново, в Самоков. Проблемът е също така от гледна точка на сигурност, на възможност всеки да може да си плати електроенергията. EVN тук ли са? EVN решиха въпроса в Столипиново със закачане на електромерите горе нависоко с дистанционно отчитане и успяха да си съберат старите си задължения, защото инсталираха нова система за захранване на електрическата енергия, което им беше 3 милиона инвестиции. Струваше три милиона инвестицията там и по този начин днес в Столипиново нямаме проблем с подаването на електроенергията. Плаща 20 лева, получава за 15 лева, като 5 лева отиват за погасяване на старата си сметка. По същия начин е направено и сега "ЧЕЗ" искат да влязат и по същия начин да направят в Самоков и ще настояваме като народни представители това да се случи. Но ако противоречи на вашите изисквания, че наистина като спазим правата на хората, дайте да запишем в закона някакъв текст, да задължим – аз съм убеден, че и EVN, и всички други ще си свалят електромерите, но как да ги опазим? Вие сте прав, че във Вашия вход не е задължително чак толкова да слагат и в желязна клетка дали да имат достъп до електромерите хората или да нямат. Това е другият проблем, който поставяте.
    Последният проблем, колеги народни представители, към вас ще се обърна, за да ме разберете,защото сигурно този въпрос се повдига много често и от господин Куюмджиев, и от някои социално ориентирани политически сили за качеството на електроенергията. Качеството на електроенергията в България в момента за да се подобри, минава много голяма инвестиция. Опираме до Държавната комисия по енергийно и водно регулиране. Това нещо го казвам на глас. Досега ако сме го мълчали, сега трябва да ни е ясно. За да се подобри подаването от силата на тока и напрежението и т.н., там трябва да се направят много сериозни инвестиции от гледна точка на трафопостове и т.н. и ред други неща. Мрежи, трафопостове. Един път си позволих да дам на някои експерти да направят сметка и като ми казаха, че в България са необходими в рамките на около 5 милиарда лева на трите ЕРП-та, за да могат да възстановят и да подобрят мрежата, за да имаме всичкото онова качество, за което и аз бих пожелал, аз ви казвам: Не смея да поставям този въпрос на дневен ред.
    Но Омбудсманът е в правото си, в задължението си, както и клиентите, да искат качествена енергия, но трябва да обясним на клиента, че за да получи качествената енергия, цената на електрическата енергия няма да бъде 14,5 лв., а може би ще отиде към 20 или не знам колко евро. Не смея да го изговарям. Затова ще помоля политиците: трябва да бъдем много внимателни, когато взимаме следващи решения за подобряване на качеството, особено за качеството ви казвам, колеги, защото експертите, техниците, експертната част трябва да седнат срещу народните представители и да ни убедят, че това нещо може да се направи, но то ще струва толкова пари и обществото да знае за какво ще плати всичко това.
    Това разбрах за проблемите, господин Пенчев, нали? Да.
    Колеги, имате думата за въпроси.
    Господин Золфелнер иска думата.
    ЙОРГ ЗОЛФЕЛНЕР: Мерси много. Само няколко думи по отношение на Сливен. В началото на приватизацията ние намерихме 12 хиляди табла горе в цялата територия в Югоизточна България, особено в Пазарджик, Сливен и, разбира се, в Столипиново. През 2006-2007 година ние намерихме това решение в квартала в Столипиново и в другите квартали в нашата територия, особено в Пловдив, в Шекина махала, в Анам махала. След това ние правихме и тази модернизация на цялата мрежа и на измервателните уреди във всички ромски квартали. Сега вече имаме 21 квартала, които имат това оборудване и затова имаме сега там ефектна събираемост до ниски загуби. Нещо, което е много важно не само в ромските квартали, но сега ние оборудваме всички блокове, които са с топлинна енергия в Пловдив, с тази технология, защото ние смятаме, че в края на краищата единственият изход тук в България е това… Аз знам, че това не е мнението на всички електроразпределителни дружества, но нашият опит е доказателство. Ако ние имаме чисти сметки, ако ние имаме чисто отношение към клиентите, ние можем да спечелим в тази посока.
    По принцип ако ние гледаме нашата дейност, при нас в EVN България“, в Югоизточна България цената на инвестицията в мрежата е около 4 милиарда лева, ако ние инвестираме днес всичко. Средната стойност по отношение на полезния живот е 30 години. Това означава, че всяка година трябва да инвестираме 130 милиона лева, плюс 120 милиона лева за оперативни разходи. В тази посока след 30 години ние имаме една перфектна мрежа с европейски стандарт. Това е европейски стандарт. Аз казах, че ние сме много далече. Аз казах, че 130 милиона лева трябва да инвестираме в това ценообразуване, тази година ние получихме по-малко от 180 милиона лева. Това е и достатъчно за половината от тези инвестиции и за една част от оперативните разходи, които са необходими.
    РАМАДАН АТАЛАЙ: Благодаря Ви, но няма никой от Държавната комисия по енергийно и водно регулиране да Ви опонира. Аз няма да си позволя да Ви опонирам, но ще Ви кажа следното. Държавната комисия по енергийно и водно регулиране е комисията, която определя частта от инвестиции. Ние, политиците днес чухме още веднъж вашите претенции, но въпросът с качеството на електроенергията възниква и при вас и вие трябва да дадете на крайния клиент отговор за да получим качествена енергия, какво вие трябва да направите. Защото ако не сте директор, както зададох въпроса на директора на „"Топлофикация“ и сте клиент и не знаете в какво състояние е EVN и в какво състояние е "Топлофикация София“, как ще реагирате и какви въпроси ще задавате. Същите въпроси ще задавате. Ще искате качествена електроенергия, ще искате да си виждате сметката, ще искате да плащате толкова, колкото получавате. И при нас е малко по-различно, искаме да платим даже и по-малко от това, което сме получили. Нищо лошо няма в това.
    Все пак някой ден ще седнем и с трите ЕРП-та, някои от които са готови вече да приемат вашите идеи, вашите инвестиции, които направихте в тези квартали. Мисля, че с "ЧЕЗ" сме стигнали вече до становището, че тази година или догодина в Самоков в този квартал трябва да минат на този принцип. Омбудсманът, сигурно ще ни извини, че сме му закачили електромера на два метра височина, но тези хора трябва да ги виждат, да могат хората да си платят и за качеството ще ни кажете и вие от ваша страна какви разходи ви трябват. Като казахте 4 милиарда само за EVN инвестиции, на мен ми настръхна косата. Добре, че след това ги разпределихте по 130 милиона на година, та малко се поуспокоих.
    Други колеги? Въпроси?
    Заповядайте. Имате пълно право.
    МАГДАЛЕНА ТАШЕВА Искам да направя един коментар. Всеки може да играе, да жонглира с числата. Ако приемем, че числото 4 или 5 милиарда инвестиция даже е правдоподобна, това е един от многото аргументи, които подкрепят позицията на моята партия „Атака“, че ЕРП-тата като естествени монополи, пряко свързани с националната сигурност на България, трябва задължително да бъдат одържавени. Такива инвестиции с по силите само на държавата, а не на някаква частна фирма, която е дошла тук да максимизира печалбата и да я изнася в своята страна. Това – по повод на инвестициите и на ЕРП-тата, които, поне откак аз съм депутат, не престанаха да плачат, че са едва ли не някакви благотворителни дружества и се занимават с алтруизъм.
    Господин Омбудсман, Вие казахте, че най-големият проблем бил недоверието. Да, прав сте. И не само в топлоподаването и електроподаването. Във всички социални дейности. Българите ще започнат да си плащат изцяло социалните осигуровки – пенсионни и здравни, както и тока и парното. Тогава и само тогава, когато се убедят, че тези системи са честни и справедливи дълготрайно. Докато това не стане, нямате право и никой от нас няма право да изисква доверие от българина, защото българинът беше много и нагло грабен и нямаше справедливост. Аз ще ви дам веднага един пример. Разбирам, че от високата позиция на Омбудсман, тоест, граждански защитник, вие сигурно сте мислили, че човек трябва да проявява доста повече смелост. Вие току що казахте, че тъй наречените топломери – дали са топломери, дали не – една единица на Вашия не била равна на една единица на другия и т.н. Господин Пенчев, внасянето на тези уреди, събрани по складовете, бракувани, разбира се, на някакви западни корпорации, беше един от големите гешефти на 2000 – 2002 – 2003 година. Аз още тогава като автор на вестник „Пари“ съм обяснявала защо това е гешефт на правителството на НДСВ и ДПС и защо тези уреди не са уреди, не са „мери“ – „топло-мери се казва, те не са „мери“, те не са метрични уреди, по смисъла на българския закон, пък и на всеки друг закон. Ние бяхме излъгани и ограбени. И това трябва да се каже, ако искаме да има доверие. Нали така?
    Когато казваме, че българският потребител няма доверие, трябва да кажем: Защото той беше безнаказано грабен, например, с топломерите или със сградната инсталация. Какво значи, господине, сградна инсталация? Къде е? покажете ми един панелен блок, в който все още стоят ония радиатори по социалистическо време, които топлеха общите помещения. Нали така? Значи не се отопляват общите помещения. Те не се отопляват. Те са оставени студени.
    Но понеже панелът и топлопроводим, нали това се има предвид! О, значи топлофикациите ни карат да плащаме за топлообмен! Но според всички закони –правни, ако щете, европейски директиви, човек трябва да плаща само за услугата, която е консумирал и поръчал. Извинете, дами и господа, аз не съм си поръчвала услуга топлообмен. Вие карате хората, ние караме хората, хората са били карани да плащат за природно явление. На тази планета при тези условия топлината се разпространява. Нали така? И това не е услуга. Вие не влагате нищо, вие не изработвате, нямате никаква себестойност. Все едно аз, ако примерно пека агне в една фурна и същевременно приготвям други ястия, кухнята ми се нагрява много, въздухът е топъл, става едва ли не баня, нагряват се съседните панели, и след това да отида и да предявя сметка на моите съседи, че съм ги топлила? Нали така? Ето това искате вие да узаконите и казвате: Аз не мога да обясня на бедния пенсионер, че това е справедливо. Ами няма да му го обясните, защото не е справедливо.
    ДАНАИЛ КИРИЛОВ: Не е длъжен Омбудсманът да слуша тези разсъждения в рамките на тоя формат.
    РАМАДАН АТАЛАЙ: Благодаря, господин Кирилов. Ще се научим, лека-полека комисията ще влезе в рамките на експертността и ще минем и този период. Благодаря, госпожа Ташева.
    Колеги, отбелязахме проблемите. Имаме едно становище точно с тези проблеми, които Ви казах, господин Пенчев.
    Ще допълним и тези изказвания, които имаме в нашия доклад, който ще внесем в Народното събрание и аз предлагам да приемем доклада за дейността на омбудсмана за Република България, колеги, и да внесем доклада в зала, след като го оформим в писмен вид. Който е за, моля да гласува.
    Гласуване: за – 19, против 1, въздържали се няма.
    РАМАДАН АТАЛАЙ: Приемаме доклада за дейността на Омбудсмана за Република България и внасяме в Народното събрание.
    Благодаря ви, колеги.

    ПО ТОЧКА ТРЕТА
    РАМАДАН АТАЛАЙ: По точка трета „разни“ ако има някой нещо да предложи? Нямаме.
    Закривам тогава заседанието на Комисията по енергетика, като за следващо заседание, колеги, сме се разбрали, че министърът ще дойде вече да почнем блиц-контрола, дано този път да има възможност и той.
    /Край на заседанието – 16.55 часа./

    ПРЕДСЕДАТЕЛ
    НА КОМИСИЯТА
    ПО ЕНЕРГЕТИКА:
    /Р.Аталай/
    Стенограф:
    Файлът съдържа 75 486 знаци.
    Форма за търсене
    Ключова дума