Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

КОМИСИЯ ПО ЕНЕРГЕТИКА
04/12/2013
    1. Изслушване и обсъждане на информацията за икономическите и финансови показатели на „НЕК” ЕАД и „ЕСО” ЕАД, включително:
    а/ степен на готовност на мрежата на CpH и ВН за есенно-зимния сезон.
    б/ предприети мерки за гарантиране сигурността на доставката на електрическа енергия до крайните клиенти.
    в/ степен на готовност за фактическото отделяне на „ЕСО” ЕАД от „НЕК” ЕАД.
    2. Разни.
    ПРОТОКОЛ
    №13

    На 4 декември 2013 г. от 16.35 ч. в зала „Запад“ на Народното събрание, се проведе редовно заседание на Комисията по енергетика.
    Списъци на присъстващите народни представители и на присъстващите гости се прилагат.
    Заседанието се проведе при следния
    ДНЕВЕН РЕД:
    1. Изслушване и обсъждане на информацията за икономическите и финансови показатели на „НЕК” ЕАД и „ЕСО” ЕАД, включително:
    а/ степен на готовност на мрежата на CpH и ВН за есенно-зимния сезон.
    б/ предприети мерки за гарантиране сигурността на доставката на електрическа енергия до крайните клиенти.
    в/ степен на готовност за фактическото отделяне на „ЕСО” ЕАД от „НЕК” ЕАД.
    2. Разни.

    ПРЕДС. РАМАДАН АТАЛАЙ: Откривам заседанието на Комисия по енергетика.
    Колеги, първо да приемем проектодневния ред.
    1. Изслушване и обсъждане на информацията за икономическите и финансови показатели на „НЕК” ЕАД и „ЕСО” ЕАД, включително.
    а/ степен на готовност на мрежата на средно и високо напрежение за есенно-зимния сезон.
    б/ предприети мерки за гарантиране сигурността на доставката на електрическа енергия до крайните клиенти.
    в/ степен на готовност за фактическото отделяне на „ЕСО” ЕАД от „НЕК” ЕАД.
    2. Изслушване и обсъждане на проект на решение за преобразуване на електроразпределителните предприятия в дружества с преобладаващо държавно участие, № 354-02-151, внесен от Волен Николов Сидеров и група народни представители на 20.11.2013 г.
    3. Изслушване и обсъждане на проект за решение за продължаване на строителството на АЕЦ „Белене” № 354-02-153, внесен от Волен Николов Сидеров и група народни представители на 20.11.2013 г.
    4. „Разни”.
    ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Господин председател, имам предложение по дневния ред. Точки 2 и 3 да се разглеждат в присъствието на министъра на икономиката и енергетиката в момента, включително по точка 2 а защо не и точка 3 може би е добре да присъства и министърът на финансите. Така че предлагам преди да приемем преди да ги ра0згледаме днес, да проверим дали има такава възможност. Ако няма, точките да бъдат отложени за следващото заседание, когато те са тук.
    Благодаря.
    ПРЕДС. РАМАДАН АТАЛАЙ: Уважаеми колеги, чухте предложението. Разбира се, има логика в това, което предлагат. Обратно предложение – ако колегите от вносителите от АТАКА приемат, според мен няма защо да го подлагаме на гласуване, и аз бих се съгласил с варианта министърът на икономиката и енергетиката да присъства на заседанието, когато обсъждаме този въпрос, да отпаднат точките. Съгласни ли сте на следващо заседание да поканим (аз поемам ангажимента да поканим) министъра на икономиката и енергетиката и министъра на финансите и тогава да ги разгледаме. Благодаря. И без да гласуваме, точки 2 и 3 отпадат.
    Остава една единствена точка и точка 2 „Разни“.
    Който е за така предложения дневен ред Изслушване и обсъждане на информацията за икономическите и финансови показатели на „НЕК” ЕАД и „ЕСО” ЕАД и точка 2 „Разни“, моля да гласува.
    Гласуване: за – 14, против няма, въздържали се няма.
    ПРЕДС. РАМАДАН АТАЛАЙ: Благодаря ви, колеги. Дневният ред е приет.

    ПО ТОЧКА ПЪРВА:
    Изслушване и обсъждане на информацията за икономическите и финансови показатели на „НЕК” ЕАД и „ЕСО” ЕАД, включително:
    а/ степен на готовност на мрежата на CpH и ВН (средно и високо напрежение) за есенно-зимния сезон.
    б/ предприети мерки за гарантиране сигурността на доставката на електрическа енергия до крайните клиенти.
    в/ степен на готовност за фактическото отделяне на „ЕСО” ЕАД от „НЕК” ЕАД.

    ПРЕДС. РАМАДАН АТАЛАЙ: Днес на нашето заседание присъстват: от ДКЕВР: г-н Иван Айолов – заместник-министър, Анжела Тонева, Димитър Димитров, Еленко Божков; от „НЕК“ ЕАД: г-н Антон Славов, зам-изпълнителен директор, Венцислав Марков – ръководител управление „Регулация, бюджет и анализи“. Доколкото виждам, има и други присъстващи – господин Йордан Желев – зам-изпълнителен директор, от „Български енергиен холдинг” ЕАД би трябвало да е тук господин Боев, но отидоха да работят по Закона за изменение и допълнение на Закона за възобновяемите енергийни източници; От „Електросистемния оператор“ ЕАД на нашето заседание присъства господин Валентин Колев – изпълнителен директор Делчо Бодуров – директор ЦДУ,
    Колеги, имате материалите, представени са, получили сте ги навреме. Да дадем думата на г-н Желев и след това на господин Колев да ни представят в резюме материалите, да ви изслушаме за състоянието на „Национална електрическа компания” ЕАД и на „ЕСО“ ЕАД. Заповядайте, имате думата.
    ЙОРДАН ЖЕЛЕВ: Добър ден от мен! Днес ми е първи ден на вписването. Ще помоля господин Венцислав Марков да представи финансовото състояние.
    ПРЕДС. РАМАДАН АТАЛАЙ: Добре, извинен сте за днес, но това притеснение, което го имате, Ви пожелавам да Ви държи дълго време, за да може по-сериозно да си изпълнявате задълженията. Заповядайте!
    ВЕНЦИСЛАВ МАРКОВ: Благодаря. Венцислав Марков се казвам, ръководител съм на управление „Регулация, икономика и бюджет“ в „Национална електрическа компания” ЕАД.
    Финансовото състояние на „Национална електрическа компания” ЕАД, както не е тайна за никой, е тежко към момента. За десетте месеца на годината е загуба от 96 милиона. Голяма част от тази загуба е натрупана от предходния регулаторен период, когато на компанията не бяха признавани голяма част от разходите, свързани както с обслужване на механизма за зелената енергия и механизма за високоефективното комбинирано производство, така и с непризнаване на разходите за помпи, тоест за работа на ПАВЕЦ в консуматорен режим, а също така остана и голяма част от закупената разполагаемост от дългосрочните договори „Марица Изток 1“ и „Марица Изток 3“ като резерв в "НЕК", студен резерв и допълнителни услуги, които до края на 2012 г. „ЕСО“ ЕАД изкупуваше от нас, но поради големия излишък от такъв резерв операторът нямаше нужда от тях и не ги закупи. Така в компанията останаха някъде около 55 милиона загуби от зелена енергия около 40 милиона загуби от кафява енергия, 200 милиона загуби от студен резерв, 110 милиона загуби от ПАВЕЦ.
    Всички тези негативи с новото решение на Държавната комисия за ценообразуване се опитаха да бъдат компенсирани в цените на енергията, която продава "НЕК", като бяха премахнати добавките и всички тези разходи се включиха в цената за енергия, но за поддържане на относително стабилна цена се предвиди компенсиране на тези разходи с продажба на емисии от въглеродни търгове, като за първите три месеца трябваше да бъдем компенсирани със 140 млн. по този механизъм. За съжаление, към момента сме компенсирани само със 75 млн. и тенденцията да купуваме зелена енергия продължава и към момента и за три месеца вече имаме отрицателен резултат от приблизително 63 млн.
    Разходите ни за ПАВЕЦ, както беше написано в ценовото решение, трябваше да бъдат компенсирани от действието на балансиращия пазар – нещо, което не се е случило все още и ние продължаваме да купуваме енергия за ПАВЕЦ, която не ни е призната в разходите и за три месеца вече имаме приблизително 25-26 милиона натрупани загуби от тази дейност.
    Също така поради по-бързия темп на отваряне на пазара, тоест, клиентите, които се предвиждаше да бъдат клиенти от доставчика от последна инстанция, отидоха към свободния пазар и количеството енергия, което се предполагаше, че ще бъде закупено от дългосрочните договори „Марица Изток 1“ и „Марица Изток 3“ не се реализира и към момента от непризнаване на такива разходи за трите месеца сме около 18 милиона на загуба. Надяваме се, че тенденцията да не се покриват тези разходи с приходи от емисии за квоти ще се промени и ще се възстанови статуквото, прието в ценовото решение. Но към момента ние продължаваме да изкупуваме енергията от ВЕИ-тата и тези разходи не ни се възстановяват.
    Може би това е основното, което е по финансовото състояние.
    По отношение на подготовката за есенно-зимния сезон мисля да дам думата на главния инженер.
    ПРЕДС. РАМАДАН АТАЛАЙ: Да, това е негово задължение.
    АНТОН СЛАВОВ: Благодаря, господин Аталай, това е мое задължение действително. Трябва да ви кажа, че към момента зимната подготовка по язовирните райони е приключила. Всички предвидени профилактики и проби са завършени и язовирите, които стопанисва "НЕК", са в добро техническо състояние. В момента водният запас е около 70% от възможния.
    Що се отнася до електрическите централи, ПАВЕЦ „Чаира“ работи с четири хидроагрегата доста усилено, бих казал, всеки ден. Напоследък това, което по-рано не се случваше – работят и четирите хидроагрегата се пускат и в турбинен, и в помпен режим едновременно, което показва доколко тя е необходима на енергийната система. За съжаление, както казва моят колега, разходите, които правим за нея, както аз съм Ви запознал лично по-рано, за съжаление, сега поне не се покриват. Очакваме, че това може би ще стане при влизането на балансиращите групи, но засега горе-долу 10 милиона на месец губим от експлоатацията на тази най-голяма българска помпена акумулираща централа.
    Що се отнася до другите централи, ремонтите, профилактиката при всички е приключила, с изключение на ВЕЦ „Алеко“, която ще влезе до края на тази седмица. През другата седмица има по един агрегат във ВЕЦ „Батак“ и ПАВЕЦ „Орфей“, които също ще влязат и остават за ремонт два агрегата – 0 и 1 – във ПАВЕЦ „Белмекен“, на които няма да можем да завършим ремонтите през тази година по причини от технологичен характер и от забавяне поради необходимостта от процедури по ЗОП. Те ще станат някъде към края на януари догодина. Това обаче не пречи да осигурим необходимата върхова енергия на енергийната система.
    Това е, което мога да кажа за момента.
    ВЕНЦИСЛАВ МАРКОВ: Може би още един проблем, който забравих да спомена при моето представяне е, че по отношение на методиката за зелената енергия за предходния период някои от ЕРП-тата приеха механизъм за удържане на част от техните разходи от продаваната енергия към нас и се натрупва и в това несъбран паричен поток от около 105 млн., а след като ВАС в петчленен състав прие, че механизмът за обслужване на методиката за зелена енергия е незаконосъобразен, ако всичките ЕРП-та предприемат този подход, да си удържат, от това се очаква нови около 390, с които компанията трябва да се разплати с тези ЕРП-та. Затова сме информирали ДКЕВР и чакаме тяхното становище по този сложен казус.
    По точката за степента за готовност за фактическото отделяне на „ЕСО“, ако трябва да продължа?
    ПРЕДС. РАМАДАН АТАЛАЙ: Да, заповядайте по материала, както сте ни представили.
    ВЕНЦИСЛАВ МАРКОВ: Към момента действията, които са предприети, е приета заповед на министъра на енергетиката за датите, в които трябва да се извършват действията по различните етапи на разделянето, като първото от тях, което сме извършили, е продаването на акциите на „ЕСО“ ЕАД, които държеше "НЕК" на „БЕХ“ и вече те са собственост на компанията майка на "НЕК" и на „„Български енергиен холдинг”“, тоест, нямаме вече вертикална структура. На следващия етап се изисква разрешение от банките кредиторки на "НЕК" и от тези по дългосрочните договори за разрешение за отделяне. За тая цел "НЕК" разработи финансов модел, който е представен на тези институции. След това се извършиха срещи с банките. Запознати са подробно с модела, как работи и какви са рисковете и последиците от отделянето. В повечето от тези срещи банките изказват принципното си съгласие да дадат такова разрешение. След получаването на това разрешение се очаква и разрешението от ДКЕВР. Към ДКЕВР сме подали заявление за фактическо отделяне, тоест за промяна на нашата лицензия с отпадане на лицензията пренос. Също сме направили уведомление до НАП, че ще променим своята дейност. Те са ни дали обратен отговор, че са запознати с това действие. Така че към момента всички мероприятия, които са зависели от компанията "НЕК" са извършени и очакваме формалните разрешения от банките и от ДКЕВР.
    Благодаря.
    ПРЕДС. РАМАДАН АТАЛАЙ: И аз Ви благодаря. Колеги, да изслушаме и системния оператор и тогава да минем към задаване на въпроси. заповядайте, господин …
    ВАЛЕНТИН КОЛЕВ: Уважаеми господин председател на Парламентарната комисия по енергетика, уважаеми господа депутати, уважаеми гости, Електроенергийният системен оператор извършва към момента - и има лицензия за това – управление на електроенергийната система. Във връзка с това финансовото състояние, като сме приложили доклад към комисията и има приложения към тях, свързани с анализ на финансовото състояние и другите точки, които са за разглеждане.
    По отношение на финансовото състояние в краткия доклад, който ви е представен, има четири точки. Точка първа е анализ на приходите, анализ на разходите, финансов резултат и последната точка е финансови показатели. Ако не възразявате, ще кажа няколко думи накратко за заключението. Към края на месец септември 2013 г. „ЕСО“ ЕАД е с положителен финансов резултат от дейността си от 793 000 лв., но среща затруднение при плащане на текущите си задължения с получените приходи от дейността. Към настоящия момент финансовото състояние на дружеството се влошава в резултат от една страна на големите текущи задължения, които следва да бъдат погасени поради произнасяния на петчленния състав на ВАС, с който се отменят отделни части на решения С33 – става дума за цената на достъп, която производителите на електрическа енергия от възобновяема енергия плащаха към Електроенергийния системен оператор тези суми са в размер на около 45 милиона, които се очаква решение на ДКЕВР, което ще даде възможност за това или да бъдат върнати, или да не бъдат. Но така или иначе, към този момент решението на ВАС е за това, тези пари да бъдат възстановени на производителите на електрическа енергия от възобновяеми източници.
    Към настоящия момент „ЕСО“ ЕАД изпълняват дейности по експлоатация, поддръжка и ремонт на електропреносната мрежа, като тези дейности дружеството изпълнява със собствени сили или ги възлага по реда на Закона за обществените поръчки, като ги заплаща със собствени парични средствата. До приключване на преструктурирането „ЕСО“ ЕАД ще продължава да оперира с ограничен паричен ресурс. Очаква се процесът да приключи в края на 2013 г. и „ЕСО“ постепенно да влезе в нормален ритъм на изплащане на текущите си задължения.
    Към настоящия момент за 31 октомври икономическият резултат на дружеството е в размер на 2 646 000 лв., която печалба на практика е реализирана от дейността управление на електроенергийната система.
    Ако е необходимо, повече подробности за приходите и разходите, бих могъл да кажа в процеса на дискусията.
    По отношение на техническото състояние електроенергийната система на Република България се намира в нормална степен на готовност, тоест, в нормална оперативна схема, при което сме в състояние да покрием потреблението на Република България със съответния резерв и със съответните възможности за износ на електрическа енергия, които се оформят от трансграничните капацитети на електроенергийната система на България със съседните държави.
    ПРЕДС. РАМАДАН АТАЛАЙ: Няколко думи за ремонтната програма и за инвестиционната програма, за да имаме яснота за финансовите ви показатели.
    ВАЛЕНТИН КОЛЕВ: Що се отнася до ремонтната програма, към 30.09.2013 г., към септември месец тя е изпълнена на 56% от разчета за 2013 г., която е на обща стойност 783 000 лв. Ремонтните дейности на активи на „НЕК“ са в размер на 18 690 000 лв. Изпълнението на инвестиционната програма към 30.09.2013 г. е 1 627 000 лв., съставляващи изпълнение от 28,6% от разчета. Има забавяне при изпълнението на инвестиционната програма на „ЕСО“ за 2013 г., свързано с намален финансов ресурс вследствие на някои финансови спорове. Това бих могъл да кажа по отношение на инвестиционната програма и по отношение на готовността на мрежата.
    По отношение на разделянето на активите от "НЕК", всички предварителни мероприятия са извършени. Той имаше утвърдена програма от министъра на икономиката и енергетиката. Всичко е в нормални граници и срокове. Подали сме и двете дружества – и „„Национална електрическа компания” ЕАД“, и „ЕСО“ ЕАД – сме подали заявления за преобразуване.
    Това, което пропуснах да кажа или господин Марков го спомена, е, че в резултат на недобра регулация дружеството „ЕСО“ към края на 2013 година има 38 млн. загуба, която загуба със сегашната регулаторна рамка е трудно да преодолеем.
    ПРЕДС. РАМАДАН АТАЛАЙ: Няма как да кажа „добре“. Това ли е информацията?
    ВАЛЕНТИН КОЛЕВ: Ако възникнат въпроси в процеса на дискусията, сме готови да отговаряме.
    ПРЕДС. РАМАДАН АТАЛАЙ: Благодаря Ви.
    Колеги, чухте в резюме финансовото и икономическото състояние и на Националната електрическа компания, с което не може да се похвалят, че са много добре, Електросистемният оператор завърши с послание към Държавната комисия по енергийно и водно регулиране. Запознати сте с материалите. Имате думата за въпроси.
    Господин Куюмджиев, заповядайте.
    ЯВОР КУЮМДЖИЕВ: Благодаря, господин председател. Аз имам няколко въпроса към "НЕК" и един въпрос, който е общ за "НЕК" и за „ЕСО“.
    Първият ми въпрос е какво смятате да предприемете като мерки да си възстановите парите от EVN?
    Вторият ми въпрос е колко е износът на електроенергия, реализиран от "НЕК" през 2013 г. до момента разбира се, и спрямо 2012 г. – ако имате такава информация и има ли разлика между периода 1 януари – 1 август и 1 август досега?
    Третият ми въпрос е и към двете компании. Каква е ситуацията с подаването на документи за издаване на лиценз за оператор на балансираща група и има ли забавяне в подготовката на тези документи?
    Благодаря.
    ПРЕДС. РАМАДАН АТАЛАЙ: Други колеги? Имате ли въпроси? Заповядайте, господин Данков.
    ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Моят въпрос е към „ЕСО“ – как стои въпросът с участието на „ЕСО“ в предвиденото създаване на енергийна борса.
    ПРЕДС. РАМАДАН АТАЛАЙ: Въпросът Ви е кога ще се създаде енергийната борса.
    ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Дали „ЕСО“ ще участва и как ще участва в нея?
    ПРЕДС. РАМАДАН АТАЛАЙ: Какво мисли „ЕСО“ по този въпрос?
    Други колеги? Няма въпроси. Нека да отговорят на народните представители. Кой ще отговори от "НЕК"?
    ВЕНЦИСЛАВ МАРКОВ: По отношение на проблема с EVN и прихванатите вземания от тяхна страна, ние информирахме държавната комисия и заведохме жалба, на което те излязоха с решение да преустановят тази практика, след което те наистина преустановиха, но за месеца, в който бяха прихванали тези вземания, не ни ги възстановиха. За това ние подготвихме документи за завеждане на съдебно дело и в момента, в който бяхме готови да заведем това дело, ВАС излезе с решение, че действието на механизма за зелената енергия е незаконосъобразен. След това отново се обърнахме с писмо запитване към ДКЕВР как да процедираме в тази ситуация, на което все още чакаме отговор.
    ПРЕДС. РАМАДАН АТАЛАЙ: По първия въпрос?
    ВЕНЦИСЛАВ МАРКОВ: По отношение на износа, който „Национална електрическа компания” ЕАД извършва, за деветте месеца на тази година е на нивото на деветте месеца на миналата година, като наистина в месеците юни и юли имаше сериозен спад в тези количества. След като се промениха добавките към цената за пренос, с които се облагаше износът, нивата тръгнаха нагоре. Затова може би „ЕСО“ може да отговорни малко по-подробно за цялото количество на износ. Аз казвам само от гледна точка на "НЕК".
    По отношение на разрешителните за координатори на балансиращи групи сме подали две разрешителни. Едното е за промяна на лицензията на обществения доставчик с разширение за координатор на специална балансираща група. Там са подадени всички документи. Другото е разрешителното за координатор на доставчик от последна инстанция, като и там вече са подадени всички документи. очакваме ДКЕВР да насрочи открито заседание за разглеждането на документите и получаването на такива лицензии, с които да последва регистрацията ни като балансираща група.
    ПРЕДС. РАМАДАН АТАЛАЙ: Други въпроси? Колеги, по-активно. „ЕСО“, заповядайте да отговорите на господин Ерменков.
    ВАЛЕНТИН КОЛЕВ: На господин Куюмджиев на въпроса за износа на електрическа енергия за 2013 г. за септември месец имаме
    867 000 мегаватчаса, за същия период на миналата година – 862 000, приблизително се доближаваме, за октомври месец имаме 763 000, за същия период на миналата година – 567 000, за ноември месец имаме
    889 000. За същия период на миналата година – 627. Така че за последните три месеци, особено октомври и ноември се забелязва едно значително увеличение на износа, но така или иначе поради това, че в пролетния период беше ограничен износът по различни причини, все още в годишен план имаме изоставане.
    Що се отнася до координатор на специална балансираща група, Електроенергийният системен оператор ще получи лицензия за координатор на специална балансираща група с участник един – само Електроенергийният системен оператор, или вече независимият преносен оператор заедно с лицензията за пренос на електрическа енергия, защото тази лицензия, която е за управление на електроенергийната система, ще се преобразува в лицензия за пренос на електрическа енергия.
    Що се отнася до организирането на борсовия пазар, разбира се, че „ЕСО“ не се отказва от идеята да бъде така. Нещо повече, в правилата за търговия с електрическа енергия единственият организатор на борсовия пазар фигурира независимият преносен оператор, въпреки че към този момент такъв търговски субект като че ли липсва. Той се идентифицира, разбира се, с Електроенергийният системен оператор, но той не е факт още. Още повече, както е предвидено в закона, организатор на електроенергийната борса може да бъде само един оператор, не могат да бъдат повече от един. Така че ние при всички положения не можем да си позволим тази дейност да бъде прехвърлена на някой друг, въпреки че в модерните държави след като се организира борсовият пазар, неговата ликвидност така или иначе, се променя в рамките на няколко години от 0 до 5, до 8, най-много до 10% и чак тогава може да се мисли вече за привличане на други участници, къплинг и т.н., което е известно.
    ПРЕДС. РАМАДАН АТАЛАЙ: Благодаря Ви. Колеги, за становища? Въпросите приключиха. Господин Добрев, заповядайте.
    ДЕЛЯН ДОБРЕВ: За становище я давате, не за въпроси.
    ПРЕДС. РАМАДАН АТАЛАЙ: Заповядайте за въпроси първо тогава.
    ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Ще изкажа становище. Знаете, че аз основно настоях в последните няколко месеца да направим изслушване на "НЕК" и на „ЕСО“ и се радвам, че най-накрая го направихме това изслушване, защото проблемите с огромните вземания на топлоелектрическите централи и не само на тях, на топлофикациите, на заводските централи, на ВЕИ-тата всъщност идват от „Национална електрическа компания” ЕАД, и то не пряко от „Национална електрическа компания” ЕАД, защото тя не е виновна затова, че дължи почти 1 милиард към момент. Това е следствие на взето регулаторно решение в средата на тази година от 1 август, в което един от основните проблеми, основен порок, е това, че бяха записани 498 млн. лв. трансфер от приходи от квоти за въглеродни емисии с решение на Министерски съвет в Националната електрическа компания, което нямаше как да се случи. Още тогава се знаеше, сега вече е доказано, че не може да се случи, защото за тази година трансферът е 75 млн., а за следващата година трансферът е 40 млн., което прави общо 120 млн. Вместо 498 – 120 милиона. Разликата е 360 милиона, но това не е единствената причина за безпокойство и аз се радвам, че имаме конкретен доклад с цифри, защото в него на страница 7 можем да видим, че за целия регулаторен период се очаква тази стойност на недовзетия приход, както се казва в Закона за енергетиката, да достигне 620 млн. лв.
    Тези 620 милиона лева, ако се случат така, както са, разбира се, те могат да бъдат намалени с допълнителни приходи от такса от ВЕИ-тата – 150 милиона и различни други източници – но ако се случат в този обем, дори и по-малък обем, те ще бъдат една бомба със закъснител към 1 юли следващата година. Това го казвам не за да правим политика от това нещо, а за да се вземат навреме мерки, защото ситуацията в Националната електрическа компания вследствие и на останалите централи, нейни контрагенти, за съжаление ще се влошава. От "НЕК" казаха, че се надяват да се изпълни решението на регулатора. Аз също се надявам да получат тези 498 милиона, но днес питах на блиц контрола премиера Орешарски дали ще има допълнителни суми, защото в момента гласуваме второ четене Закона за бюджета и няма такива допълнителни суми, не са и разчетени. Ще се правят опити да бъдат набавени средствата от другаде.
    По отношение на финансовите резултати на двете дружества, на "НЕК" и на „ЕСО“ към края на септември месец.
    Към края на септември "НЕК" отчита загуба от 114 милиона, а „ЕСО“ има печалба около 1 милион. Само че в цялата тая картина няма никъде 240 милиона спор между двете дружества. „ЕСО“ не признава тези 240 милиона за разход, съответно те не фигурират в неговия финансов резултат, а в същото време "НЕК" ги е признал за приход. Те трябва да бъдат или в "НЕК", или в „ЕСО“. И това трябва да се уточни до края на годината.
    Тъй като те са разполагаемост по дългосрочни договори, моето лично мнение е, че е по-логично те да бъдат разходи на "НЕК". Това означава към тези 114 милиона да добавим още 240 и загубата към деветмесечието на "НЕК" ще набъбне на 350 милиона. До края на годината тези 350 милиона със скоростта, с която липсват приходите от зелена енергия по решението на регулатора най-вероятно ще се оформи сума около 500 млн. загуба на „Национална електрическа компания” ЕАД, която е колосална сума откъдето и да я погледнете. "НЕК" е много голямо дружество, но никога в своята история то е нямало загуба, дори близка до тази загуба, която ще бъде формирана за тази година. Най-големите загуби в годините са от сорта на около 100 млн.
    Отново искам да подчертая и не го казвам, за да вадим дивиденти или да правим каквато и да било политика, но го казвам затова, че не е сън да ни се размине. От 1 юли следващата година това ще са фактите, ако нещо не бъде направено. Според мен това, което трябва да бъде направено, е да заработи балансиращият пазар, защото "НЕК" е големият губещ от липсата на балансиращ пазар и не мога да си обясня защо все още не започва да работи този балансиращ пазар. Обяснението е в това, че никой освен "НЕК" и „ЕСО“ нямат интерес в това, да заработи балансиращият пазар, защото балансирането така или иначе се извършва в момента и винаги се е извършвало и се прави безплатно от „Национална електрическа компания” ЕАД в полза на всички останали пазарни играчи в сектора на електроенергетиката.
    Изходът на "НЕК" от това изключително тревожно състояние е възможността за допълнителни приходи и стабилизиране на финансовото състояние не е в продажбата на електроенергия за износ, защото знаете, че "НЕК" има малко генерации. Като инсталирана мощност те не са малко – над 2700 мегавата ВЕЦ-ове, но знаете в какъв режим работят ВЕЦ-овете. Бандовата енергия, която "НЕК" може да продава, е в рамките на 50-100 мегавата на месец, което ще доведе до няколко милиона печалба в най-добрия случай. Те не могат да изтрият тази огромна загуба, която компанията регистрира.
    От друга страна, при ефективна работа на балансиращия пазар вместо да се продават тези 50-100 мегавата бандова енергия на 70 лева средна цена, те ще бъдат същото количество енергия с часови графици там, където е необходимо, ще бъдат продавани на цена може би 120, 150, 180 лева, каквато беше (179 лева) регулираната цена на балансиращата енергия. Така че голямата задача според мен и нещо, което трябва да се свърши изключително бързо, за да се подобри финансовото състояние на „Национална електрическа компания” ЕАД, това е ефективната работа на балансиращия пазар. Още април месец бе избрана клирингова къща от системния оператор, която бе последната пречка, така да се каже, пред работата на борсата включително. Не виждам пречки правилата на регулатора, за които говорихме в края на миналата година и началото на тази година правилата за търговия въпросните три наредби бяха готови още месец април и предполагам, че отдавна са приети; ако не са приети, е въпрос защо от април досега не са приети – които спъваха балансирането на пазара. Така че това е основният проблем. Решаването на този проблем с балансирането ще позволи всеки да си плаща за небалансите, а ще подобри значително финансовото състояние на „Национална електрическа компания” ЕАД. В момента не се балансират дори ВЕИ-тата, въпреки че го имат като задължение по закон. В момента приемаме, според мен, частично, непазарни методи, като такси и ограничения на работата по часове и в същото време не сме изпълнили нещото, което приехме още юни месец, ако не се лъжа, като промяна на Закона за енергетиката. Също така, доколкото имам информация, не се спазват и ограниченията по отношение на заводските централи да продават високоефективно комбинирано производство до размера на топлинния товар. Така че са необходими спешни действия, защото така, както са тръгнали нещата, 500 милиона загуба за „Национална електрическа компания” ЕАД, за съжаление, ще бъде факт до края на годината.
    Благодаря.
    ПРЕДС. РАМАДАН АТАЛАЙ: И аз Ви благодаря, господин Добрев. Аз имам само няколко изречения. Господин Добрев, всичко това, което го казвате, е въз основа на изводите от докладите, които са ни представени от Електросистемния оператор и от „Национална електрическа компания” ЕАД. Аз наистина се учудвам за Вашата загриженост и Ви благодаря, че поне сега, този месец сте разбрали по какъв начин и как „Национална електрическа компания” ЕАД трябва да излезе от създалата се ситуация. Но ситуацията, която беше създадена, е във връзка с едни управления, и то не от далечни. С Вас говорим, често. И мен ме притесняват тези 240 милиона, които висят на „Национална електрическа компания” ЕАД, но нали знаете, че 200 милиона бяха фактурирани от един директор Лефтеров, който беше директор на „Електросистемния оператор“ – беше директор на „Национална електрическа компания” ЕАД по Ваше време и след това стана директор на „Електросистемния оператор“ и не си призна фактурата, която той беше подписал с 200-те милиона. Уважаеми колеги, за управлението след като приехме закона август месец заедно с вас всички тук за балансиращия пазар, разрешихме балансиращия пазар до такава степен, че да могат да се приключат и да се оформят наредбите, за които вие казахте и те след като приехме закона, бяха приети. По същество, в изменението на закона дадохме възможност наново да бъдат сертифицирани когенерационните системи във връзка с тяхната ефективност и това, което казахте преди малко, е факт. Има неизпълнение на определени законови бази, които приехме от август месец. Това нещо „Национална електрическа компания” ЕАД и министерството трябва да предприемат най-спешни, бързи мерки не защото господин Добрев го казва, а защото е истина, защото е написано в закона. Балансиращият пазар, колеги, трябваше досега да се работи. Сертифицирането на когенерациите досега трябваше да приключи и всички тези неща, които като законова база бяхме приели от август месец, които не се случиха, трябва наистина да бъдат приключени, за да може наистина да намалим и колкото е възможно с много по-малки загуби да могат да си приключат годината „Национална електрическа компания” ЕАД, а за „Електросистемния оператор“ смятам, че ще се оправят, там не би трябвало да има някакви притеснения.
    Така че, господин Добрев, Вие напълно сте прав за всичко това, което казвате, усещам загрижеността, която изразявате пред нас, но не усетих и отговорността, която все пак и Вие имате за това състояние, в което е „Национална електрическа компания” ЕАД.
    ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Господин председател, не приемам въобще Вашия последен коментар за това, че едва ли не не съм бил загрижен преди това. Откъде се създадоха проблемите? "НЕК" ви го казва: от решението за минус 5% на цената от 1 август. Това води до 620 млн. загуба за 11 месеца! Кои проблеми точно е създал ГЕРБ в управлението си? Кои точно проблеми с това финансово състояние?
    ПРЕДС. РАМАДАН АТАЛАЙ: ГЕРБ създаде цялостната ситуация за състоянието на „Национална електрическа компания” ЕАД.
    ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Коя цялостна ситуация? Колко беше загубата миналата година, колко е тоя година?
    ПРЕДС. РАМАДАН АТАЛАЙ: Вие създадохте, за да я има тази загуба тази година чрез вашите бездействия.
    ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Не знам за какви бездействия говорите.
    ПРЕДС. РАМАДАН АТАЛАЙ: Само със смяната на председателя на Държавната комисия по енергийно и водно регулиране вие трябва да приемете определените неща, за които допуснахте и доведохте до това състояние на енергетиката.
    ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Опитвам се да избягам от политиката по всякакъв начин и в този доклад не ви споменах, а е хубаво да го прочетете още веднъж и да му обърнете внимание, че от „Цанков камък“ проект за 1 милиард, ВЕЦ-ът е всъщност 100 милиона. Разходите, които "НЕК" е трябвало да поеме и да плати, са 100 милиона и "НЕК" в доклада казва, че си иска останалите 900 милиона, които са изграждане на път и изграждане на язовир.
    ПРЕДС. РАМАДАН АТАЛАЙ: Благодаря. Не искам да изпадам в подробност, но искам да Ви кажа още веднъж да прочетете доклада на „Електросистемния оператор“ и ще видите разходите за „Цанков камък“ колко са, а колко са за пътя и за инфраструктурата. Бъдете така добри, да не приемате само за „Цанков камък“. Но факт ли е, че тези 200 милиона висят от Ваше време?
    ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Не, господин председател, и това не е факт, защото тези 200 милиона са разполагаемост. Тези 200 милиона са плащали в последните четири-пет години винаги от момента, в който в 2001 г. е подписан дългосрочният договор, защото те са по финансовия модел и тези пари ги има и вие ще ги плащате също, за съжаление, още 12-13 години, докато има договори за тези централи.
    ПРЕДС. РАМАДАН АТАЛАЙ: Дано да не ги платим. Смятам, че ако продължаваме по този начин, няма да има енергетика в България, няма кой да плати дългосрочните договори по тази система, по която вървят.
    Благодаря ви за участието Ви, господин Добрев, за изразеното становище, но както и да е, трябва да приемете определени неща, които са се случили все пак така, както и аз приемам тези, които са реалности, които са се случили след като сме приели закона.
    Господин Куюмджиев, имате думата.
    ЯВОР КУЮМДЖИЕВ: Аз също нямах намерение да се изказвам, както каза господин Добрев, политически, въпреки че има едно принципно различие.
    ПРЕДС. РАМАДАН АТАЛАЙ: Това ту е политика, колеги, няма как да се изказваш по друг начин.
    ЯВОР КУЮМДЖИЕВ: Политика означава какво искаш да направиш, къде искаш да доведеш даден сектор. Това означава политика в моето разбиране. Иначе останалото е политиканстване. За съжаление, ние четири години нямахме като държава под ръководството на бившите управляващи визия за развитието на енергетиката, нямаше политика за развитието на енергетиката. Това се промени и ще се променя и ще остане така, защото ние знаем какво искаме да направим с българската енергетика. Толкова по тази тема.
    Аз обаче имам друга конкретна молба към представителите на "НЕК", за да се спрат веднъж завинаги спекулациите. Много моля да ни изготвите или на мен да ми дадете, колегите ако имат желание, също да се запознаят с финансовия модел на ВЕЦ „Цанков камък“, откъде са дошли парите, кой го е финансирал, какви са схемите, колко точно пари е платил "НЕК" ЕАД за „Цанков камък“, за да се спрат. Затова искам да бъде дадена официално информацията от "НЕК", колко точно пари "НЕК" ЕАД е платил и колко пари са платени от банки, по какви схеми и т.н., съвместно, продажба на зелени сертификати, всичко, за да се спре веднъж завинаги това безумие да се твърди, че българската държава, българските данъкоплатци, видите ли, са платили 1 милиард лева за един ВЕЦ от 80 мегавата - да не повтарям тезите на нашите опоненти.
    Благодаря.
    ПРЕДС. РАМАДАН АТАЛАЙ: Други колеги? Господин Ерменков.
    ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Господин председател, уважаеми колеги, аз с голямо внимание изслушах това, което каза господин Добрев и в един момент даже бях почти учуден от конструктивността на някои от неща, които казваше. Единственото, което и на мен ми пролипсва, за да мога да го възприема сериозно и наистина, че е искрена загрижеността на изказа, беше малката констатация, че "НЕК" не е от вчера и че в досегашната политика, която беше провеждана, също има немалко причини "НЕК" да е на това състояние, на което е днес и цялата ни енергийна система, тъй като "НЕК" е функция от нея, а не е определящата й. Едно малко допълнение – колко пари излязоха от системата под формата на увеличени дивиденти, за да оправим финансите на Дянков? Ако не се лъжа, сумата беше 1400 милиона, които излязоха от системата, за да влязат там.
    Още веднъж казвам, не политизираме въпроса. Проблемът е наистина сериозен. Проблемът обаче не е от вчера и проблемът не е от юни месец тази година, както се опитват да ни го внушат. Да, имаме основание за тревога, да нещата не са в розовото си положение, но ако ние търсим вината само или се опитваме да я прехвърлим от юни насам, значи, че бъркаме в основата на нещата и няма да намерим правилното лекарство. Затова призовавам когато правим изказвания и когато правим констатации, нека да не си затваряме очите за собствените грешки, които сме направили, нека да не си затваряме очите защо в момента някой дължи някому едни пари, които върховният съд е отсъдил, че трябва да бъдат дадени, защото някой е приел едно неправилно решение. Не политизирам въпроса. Моля просто всички, които седим тук и зависят от нас законите, които ще приемаме, решения, които ще бъдат направени така, че България да бъде наистина страна с развита и модерна енергетика, да внимаваме какво говорим и да се опитваме преди да видим сламката в окото на другия ,да не забравяме, че може би имаме греда в собственото.
    ПРЕДС. РАМАДАН АТАЛАЙ: Благодаря Ви. С последните сравнения отидохме в земеделието. Госпожа Ташева.
    МАГДАЛЕНА ТАШЕВА: Моят въпрос е такъв: имаме информация, че връзката към Турция не работи с пълния си капацитет, който е 1000 мегавата. Защо?
    ПРЕДС. РАМАДАН АТАЛАЙ: Електросистемният оператор?
    ВАЛЕНТИН КОЛЕВ: За трансграничния капацитет с Турция ограничението му е по линия на това, че турската електроенергийна система все още не е присъединена към ЕНЦОИ и нямат договор. Поради това ЕНЦОИ въвежда ограничения. Иначе физическите възможности на двата трансгранични електропровода са значително по-големи. Естествената мощност на един електропровод 400 киловолта е 550 мегавата. Те са два, така че би трябвало да бъдат 1100 мегавата. В момента капацитетът за декември месец е 366 мегавата по посока Турция и 266 мегавата по посока България.
    ПРЕДС. РАМАДАН АТАЛАЙ: Да дадем възможност за още един въпрос на опозицията.
    ДЕЛЯН ДОБРЕВ: В тази връзка въпросът на колежката Ташева от АТАКА е много хубав. Преди година започна работа по обследване на възможността да изнасяме електроенергия към Турция на остров от американските централи, знаете, да се изключат от българската система, за да няма ограниченията на ЕНЦОИ. Цената в Турция е достатъчно висока, за да можем да изнасяме тази електроенергия и дори да е малко по-ниска, може да се направят всякакъв вид соапови сделки, така че да изнасяме повече от тези.
    ВАЛЕНТИН КОЛЕВ: Понеже съм участвал в изследванията по този въпрос, които се правеха през 1998 година, тогава имаше идея „Марица Изток 3“ – четирите блока да работят на остров с турската система. От техническа гледна точка това е практически невъзможно, защото една такава централа не може да остане без резерв на собствените нужди. Винаги едно такова дълго електропренасяне крие своите рискове и ако тази централа остане без захранване, тоест, хвърляне на товара… Това е практически невъзможно, технически не е възможно, уверявам ви.
    ПРЕДС. РАМАДАН АТАЛАЙ: Благодаря Ви.
    Заповядайте, господин Московски.
    ИВАЙЛО МОСКОВСКИ: Имам един въпрос към „Национална електрическа компания” ЕАД, макар че той не е конкретно по тези доклади. На последното посещение на премиера Орешарски, доколкото знам, с колегата му в Румъния, а и в медиите излезе обява и намерение за възобновяване на идеите на хидроенергийните комплекси на река Дунав. "НЕК" запознати ли са с това, възложен ли им е някакъв вид предпроектно проучване, някакви инициативи или някакви конкретни стъпки по тази тема ако може да ни кажете.
    ПРЕДС. РАМАДАН АТАЛАЙ: Имате ли някакви инвестиционни намерения за Никопол – Търну Мъгуреле, за Силистра – Кълъраш някакви инвестиционни намерения – това е въпросът.
    АНТОН СЛАВОВ: През този месец имаше среща в Министерството на енергетиката, където се взе решение да бъде създадена съвместна работна група между румънската и българската страна за възобновяване на проектите по река Дунав, като първо се започне действително с проекта Никопол – Търну Мъгуреле. Тази работна група ще започне работа в средата на януари следващата година.
    ПРЕДС. РАМАДАН АТАЛАЙ: А Силистра къде остана?
    Първо ще се работи по този проект, тъй като той се счита от техническа гледна точка най-икономически изгоден, а след това ще се премине към Силистра – Кълъраш.
    ПРЕДС. РАМАДАН АТАЛАЙ: Аз мисля, че Силистра е по-икономически изгодно.
    АНТОН СЛАВОВ: Това твърдение за Никопол – Търну Мъгуреле не е мое, а на румънската страна.
    ОГНЯН ВИНАРОВ: Въпросът ми е много кратък. Досега балансьор на системата беше СОН. Вчера ДКЕВР даде разширен лиценз на трите ЕРП-та за координатори на балансиращи групи. Очаква се и "НЕК", и „ЕСО“ също като се разделят да получат такъв лиценз. Това досега е безплатно. След тези пет или шест координатори на различни групи ще се увеличи цената за битовите и небитовите потребители. Как ще повлияе на всичко това внедряването на интелигентните мрежи?
    Благодаря.
    ПРЕДС. РАМАДАН АТАЛАЙ: Откъде го завъртя, че да отиде пак за цената на електроенергията? Не си да създаваш внушения, а ако можеш технически да подпомогнеш.
    ОГНЯН ВИНАРОВ: то стана за наша сметка, за потребителите. Тези 150 милиона са за наша сметка.
    ПРЕДС. РАМАДАН АТАЛАЙ: Не всичко. Господин Колев, заповядайте.
    ВАЛЕНТИН КОЛЕВ: Благодаря. „Електроенергийният системен оператор“ само администрира балансиращия пазар. Координаторите на специални балансиращи групи, каквито са електроразпределителните предприятия, бих казал, че те бяха една от причините – те имат своето обяснение за закъсняването на балансиращия пазар, защото те считат, че не са им предвидени приходи за участие в този балансиращ пазар, защото безспорно когато те изпаднат в небаланс, в недостиг или в излишък на електрическа енергия, при всички положения това за тях ще представлява пари но това не би трябвало да бъде за сметка на българския по требител. Това трябва да действа дисциплиниращо, те ще трябва да си осигуряват графиците така, както трябва.
    ПРЕДС. РАМАДАН АТАЛАЙ: Благодаря Ви. Последен въпрос. Нали е във връзка с „Електросистемния оператор“ и „Националната електрическа компания“? Защото Вас като Ви видя, вече „Топлофикация“ ми се явява пред мен винаги. Заповядайте.
    ВЕНЦИСЛАВ МИТОВСКИ: Аз съм енергетик и за мен днес е тъжен ден, защото имаше "НЕК", силна национална електрическа компания.
    ПРЕДС. РАМАДАН АТАЛАЙ: Без квалификации, да чуем въпроса.
    ВЕНЦИСЛАВ МИТОВСКИ: Въпросът ми е: "НЕК" беше разбит тотално, системно. Ето, днес вече няма „Национална електрическа компания”, така се получава. Не трябва ли да се вземе един радикален курс, да се направи една силна национална компания като холдинг, както е във всички европейски страни – от производител до краен снабдител един и същи холдинг, организационно и юридически разделени. Нашите 1200 милиона за осигуровки данъци, преди да бъде разсипан. Може би това е решението.
    За цените, всичко е до цени, но не може при фотоволтаиците за да произведеш 1 милион и 200 милиона мегават часа, и да платиш 900 милиона. Не може от „Мариците“ да произведеш 8,4 милиона киловатчаса и да платиш 1 милиард. Изобщо дългосрочните договори правят - 14 милиона мегават часа произведени, струват 2300 милиона. АЕЦ плюс държавната „Марица 2“ произвеждат повече от 14 милиона и ние плащаме 600 милиона. Това е миксът, който ние плащаме. Така че колкото и да си говорим за балансиращи групи няма да стане. Аз винаги съм казвал: законът дава право да бъдат предоговорени цените на всички дългосрочни договори. Само трябва да има смелост някой да го направи.
    Един въпрос към системния оператор. Борсата чия ще бъде – на преносния оператор, електроенергийната борса, както е в цяла Европа, или ще имаме частна борса?
    ПРЕДС. РАМАДАН АТАЛАЙ: За тези договори ще ти дам писмен отговор и този писмен отговор искам един път да го прочетеш тук защо не може да се прекратят дългосрочните договори с „Мариците“.
    ВАЛЕНТИН КОЛЕВ: Електроенергийната борса не е задължително да бъде собственост на електроенергийния системен оператор по принцип. Аз мога да ви покажа тук – има данни за борси в които собственик е операторът, обаче съсобственик. Има и други търговски участници. Така че за борсата това е доста разтегливо понятие, особено след като се премине към къплинг.
    МАГДАЛЕНА ТАШЕВА: Към господин Колев един уточняващ въпрос. Въпросът на господин Митовски беше да кажете каква борса ще правите - частна, която да бъде обслужвана от държавното „ЕСО“, или държавна боса. Бъдете, моля Ви, по-конкретен.
    ВАЛЕНТИН КОЛЕВ: Няма да бъде частна.
    МАГДАЛЕНА ТАШЕВА: А каква ще бъде, господине?
    ВАЛЕНТИН КОЛЕВ: Държавна.
    МАГДАЛЕНА ТАШЕВА: Искам да се запише това. Всички го чуха, нали?
    ПРЕДС. РАМАДАН АТАЛАЙ: Уважаеми колеги, преди да приключим, само няколко изречения. Състоянието на „Национална електрическа компания” ЕАД е незадоволително. Финансово и икономически тя е в тежко състояние. „Национална електрическа компания” ЕАД обаче реално практически е готова за работа през есенно-зимния период, както и „Електросистемният оператор“. Разбрахме, че дейността, действията за разделяне на „Електросистемния оператор“ и „Национална електрическа компания” ЕАД е в ход и е приет план със срокове и се изпълняват.
    Молбата ми от името на комисията е Държавната комисия по енергийно и водно регулиране да влезете в по-тясна връзка с тях, за да може да изчистите колкото може по-бързо и да въведете и балансиращия пазар, да се сертифицират всички онези когенерационни системи и онези пречки, които засега са получени между вас и производителите на зелена енергия и електроразпределителните предприятия по най-бързия начин трябва да бъдат изчистени.
    С това, колеги, аз предлагам да приемем информацията на „Национална електрическа компания” ЕАД и на „Електросистемния оператор“ и ви пожелавам приятна работа. Постоянно ще ви следим и може би за пръв път след четири години „Национална електрическа компания” ЕАД и „Електросистемният оператор“ открито на комисия пред народните представители и пред камерите се отчита и дава яснота за състоянието си и за работата си в бъдеще.
    По точка „Разни“? Няма.
    Госпожа Мадлен Кирчева да предостави документите на народния представители по района й господин Ерменков, за да види какво може да направи (по въпроса за „Топлофикация“ и стачкуващия потребител).
    Благодаря ви.
    Закривам заседанието на комисията.
    /Закрито – в 17.45 часа./

    ПРЕДСЕДАТЕЛ
    НА КОМИСИЯТА
    ПО ЕНЕРГЕТИКА:
    /Р.Аталай/
    Стенограф:
    Файлът съдържа 46 620 знака.
    Форма за търсене
    Ключова дума