Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

КОМИСИЯ ПО ЕНЕРГЕТИКА
22/01/2014
    1. Разглеждане и обсъждане на законопроект за изменение на Закона за енергията от възобновяеми източници, №402-01-4, внесен от Министерски съвет на 13.01.2014г.
    2. Разни.
    РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
    42-РО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    Комисия по енергетика






    ПРОТОКОЛ
    №14


    На 22 януари 2014 г. от 15.10 ч. в зала 456 на Народното събрание се проведе редовно заседание на Комисията по енергетика. Списъци на присъстващите народни представители и на присъстващите гости се прилагат. Заседанието се проведе при следния

    ДНЕВЕН РЕД:
    1. Разглеждане и обсъждане на законопроект за изменение на Закона за енергията от възобновяеми източници, №402-01-4, внесен от Министерски съвет на 13.01.2014г.
    2. Разни.

    ПРЕДС. РАМАДАН АТАЛАЙ: Имаме ли кворум? Имаме.
    Дневния ред го имате още от миналата седмица. Проектодневният ред е: първо, разглеждане и обсъждане на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за енергията от възобновяеми източници, № 402-01-4, внесен от Министерския съвет на 13 януари 2014 г.; второ, разглеждане и обсъждане на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за горите, № 354-01-85, внесен от колегата Димчо Михалевски на 25.11.2013 г. Има молба от страна на г-н Михалевски да не разглеждаме днес неговия законопроект поради уважителни причини. Затова, колеги, ви предлагам да отпадне точка. Трето – точка „Разни“.
    Колеги, който е съгласен с този дневен ред, моля да гласува.
    Гласуване: за – 10, против няма, въздържали се няма.
    ПРЕДС. РАМАДАН АТАЛАЙ: Благодаря ви. Приет е дневният ред. Колеги, на днешното заседание бях поканил министъра на икономиката и енергетиката, но поради ангажименти няма да могат да дойдат – и заместник-министърът, и затова ще ви помоля да приемем присъствието от Министерството на икономиката и енергетиката да бъде на ниво дирекция „Енергийни стратегии и политики за устойчиво енергийно развитие“. Директорът Николай Налбантов е тук, госпожа Александрина Димитрова – началник отдел „Възобновяеми енергийни източници“ и госпожа Валентина Илиева – началник отдел „Енергийна ефективност и опазване на околната среда“.
    Предлагам да дадем думата на господин Налбантов да ни представи законопроекта, внесен от Министерския съвет на 3.01.2014 г. Господин Налбантов, заповядайте.
    НИКОЛАЙ НАЛБАНТОВ: Благодаря Ви, господин председател. Дами и господа народни представители, внесеният законопроект е в изпълнение на Решение на Министерския съвет от 24 октомври 2013 година. С това решение Министерски съвет приема втори пакет от мерки за намаляване на регулаторната тежест и възлага на съответните министри да предложат съответни законопроекти, както и проекти за изменение на подзаконови нормативни актове. Целта на този законопроект е да се изпълни мярка, мисля, беше под № 40 в пакета, с която се премахва регулаторен режим по отношение на лица, извършващи монтаж, ремонт, поддържане и преустройство на съоръжение за производство на електрическа енергия от възобновяеми източници по чл. 24, т. 1 и 2 от закона. Това са обекти за производство на енергия от възобновяеми източници върху покривни и фасадни конструкции - прилежащи недвижими имоти с инсталирана мощност до 30 киловата и обекти за производство на енергия от ВЕИ върху покривни и фасадни конструкции на сгради за промишлена и складова дейност до 200 киловата инсталирана мощност.
    Разпоредбите в ЗЕЕВИ предвиждат този вид обекти да се изграждат от лица, които са вписани в регистъра на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор. Съответно този режим е свързан с необходимостта агенцията да контролира извършването на тези дейности в съответствие с документацията по ЗУТ за тяхното изграждане и условията зя присъединяване към мрежите. Също така агенцията трябва да контролира и дали тези дейности се изпълняват от регистрирани фирми.
    Тази мярка е внесена от министерството по предложение на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор. Мотивите на агенцията за премахване на този режим са, първо, че има различия по отношение на изграждането на различните видове обекти. Както споменах, този регистрационен режим е за изграждане на обекти до 200 киловата за такива с по-голяма мощност. Няма такива изисквания.
    Второ, съгласно информация от агенцията, първо е за времето, през което съществува този режим, е сравнително малък броят на регистрираните фирми. Мисля, че бяха 29. От друга страна, не се изпълнява основният смисъл на този режим, контролът, тъй като агенцията не получава информация за това къде и какви обекти се изграждат и по тази причина няма как да контролира изпълнението на монтажните дейности. Поради тези съображения агенцията счита, че това е един излишен регулаторен режим, който създава излишна регулаторна тежест, а не осъществява основното си предназначение за контрол на тези дейности.
    Освен това, със законопроект в Преходните и Заключителните разпоредби се правят изменения в текстовете на Закона за енергийната ефективност. Целта на тези изменения е да се осъществи друга мярка от този пакет за намаляване на регулаторната тежест. Тази мярка е за нам броя на изискуемите документи при регистриране на лица, извършващи обследване на сгради и на промишлени системи, който регистър се води от Агенцията за устойчиво енергийно развитие. Премахва се изискването за деклариране на обстоятелства от персонала на тези лица, тъй като тези информацията за тези обстоятелства е налична в регистрите и може да се провери служебно. Това са промените в законопроекта, така че можем да отговаряме на последните въпроси.
    Благодаря.
    ПРЕДС. РАМАДАН АТАЛАЙ: Благодаря Ви, господин Налбантов. Уважаеми колеги, имате думата за становища, допълнителни въпроси, ако имате. Господин Добрев.
    ДЕЛЯН ДОБРЕВ: Благодаря, господин председател. Доколкото си спомням това изискване за регистър бе въведено от народни представители в миналото народно събрание, като идеята тогава бе все пак да съществува определен контрол върху монтажа и безопасността при този монтаж на такива съоръжения, защото аз чух, че от метрологията са намерили мотиви, с които да искат премахването и общо взето да си намалят работата, защото това на тях им създава работа повече, отколкото да създаде някаква административна тежест на фирмите, защото който е искал, вече се е регистрирал. Така че оттук нататък ние не го облекчаваме с нищо. Но мотивът им, че до 200 киловата има изискване, а над 200 киловата няма изискване, е абсолютно без какъвто и да е резон, защото инсталациите над 200 киловата имат разрешение за строеж, имат задължителен надзор. Докато тези под 200 киловата по наше решение пак, на 41-ото Народно събрание, няма изискване за разрешение за строеж и за надзор на фирма. Затова се въведоха тези регистрации, все пак да се знае, че хората, които монтират панелите на покривите, са правоспособни лица. Аз не виждам конкретно тази норма с какво ще облекчи бизнеса. Все пак ние ще я подкрепим, защото втората част в предложението по отношение на намаляване на документацията за регистрация в Агенцията за устойчиво енергийно развитие има логика. Колкото по-малко документи, толкова по-добре.
    По отношение на премахването на регистрацията, според мен, най-малкото трябва да вземем становище, че е безопасно да бъдат монтирани такива инсталации, защото това не е радиатор да го включваш в контакта, че е безопасно да бъдат инсталирани тези инсталации от когото и да било, защото премахвайки, те започват яд се инсталират от когото и да било.
    Благодаря.
    ПРЕДС. РАМАДАН АТАЛАЙ: И аз Ви благодаря. Други колеги? Ако няма други колеги, аз да кажа само, господин Добрев, че Ви благодаря, че имате разбиране да премахнем тежестта от регулаторната тежест особено, което в последно време е крайно необходимо. Вие виждате, че сертифицирането от Агенцията по устойчиво развитие и впоследствие пак се изисква същият документ от същата агенция, за да им се представи. Не е необходимо да разкарваме фирмите, това е така.
    По първата част за несъгласието, което изразихте само искам да ви кажа, че правилникът за безопасна работа на електрическите съоръжения Да 01 008 изисква спазването на всички безопасни монтажи и експлоатации на електрически съоръжения, които се пускат в експлоатация. Така че и за това Ваше опасение искам да Ви кажа, че в този правилник е описано и това не е чак толкова голямо съоръжение в смисъл, че не е сложно съоръжение, което да не може в този правилник да не бъде засегнато. А този правилник е писано, колеги, с кръвта на всяка една трудова злополука или при всяко едно нарушение на правилата за експлоатация и работа на електрическите съоръжения. Бъдете убедени, че в този правилник също всички тези ваши опасения са покрити.
    Аз ви благодаря за подкрепата и смятам, че още тогава, когато беше въведен в предишния парламент от народните представители за регистрацията на фирмите, изразихме опасението, че ще има този дисбаланс и смятам, че подкрепа на закона от всички ни в този момент е необходима.
    КИРИЛ ЕРМЕНКОВ: Имам един въпрос, господин председател, по Закона за енергийната ефективност - с отмяната на декларацията за това, че не може да участва в повече от две лицензирани фирми. Съгласен съм, че това е ограничаване на режим и нямам нищо против да го подкрепя, но просто не мога да разбера логиката, след като има и много други неща, които са излишни при това лицензиране, защо точно на това се спрели. Въпроса го задавам в бъдеще време, в бъдеща работа.
    ПРЕДС. РАМАДАН АТАЛАЙ: Други колеги? Нека да приключат народните представители с изказванията си. Няма. Нека да дадем думата на една от неправителствените организации, които искат да вземат думата.
    ГЕОРГИ НАЙДЕНОВ: (от „Технически ренесанс“) Благодаря за предоставената възможност. Бих искал да ви обърна внимание, че от 5 ноември миналата година има препоръка във връзка с ВЕИ-тата от страна на Европейската комисия – по-ограничена подкрепа на ВЕИ-тата и повече балансирани мощности в енергийната система на Европейския съюз с основни точки – разрешаване и нова роля на ТЕЦ. Така че, понеже имахме един спор за прилагане на европейското право, в момента дават консултация по програмата „ОПАК“ на съдиите седем години след влизане в Европейския съюз с европейски средства за прилагане на приоритетното прилагане на европейското право в нашето. Така че моля да изискате информация от Европейската комисия и да съгласувате с нейните документи.
    ПРЕДС. РАМАДАН АТАЛАЙ: Благодаря Ви.
    ГЕОРГИ НАЙДЕНОВ: Аз също.
    ПРЕДС. РАМАДАН АТАЛАЙ: Колеги, ако няма други предложения, изменения и допълнения в предложените членове от Министерския съвет, подлагам на гласуване законопроекта. Който е за, моля да гласува.
    Гласуване: за – 11, против няма, въздържали се 2.
    ПРЕДС. РАМАДАН АТАЛАЙ: Законопроектът е приет, уважаеми колеги. Имаме вече подготвено кратко становище и доклад. Ще подготвим доклад и ще внесем в Народното събрание.

    ПО ТОЧКА ВТОРА:
    «РАЗНИ»

    ПРЕДС. РАМАДАН АТАЛАЙ: Имате ли да кажете нещо по точка „разни“. Ако нямате, аз да направя тогава съобщението.
    Уважаеми колеги, тази голяма и тежка работа, която бяхме почнали, с топлофикациите от миналата година, от утре правим извънредното заседание, където вече професор Калоянов е готов с кратка презентация да ни представи техническите възможности на нашите топлофикационни съоръжения и топлофикационни дружества и въз основа на тези технически съоръжения да стиковаме и да синхронизираме нашето законодателство с възможностите на предприятията, така че утре медиите, които не са тук, да направите така, че да дойдат, да заповядат, да чуят и да видят с очите си от абонатна станция до радиатор техническото съоръжение, с което те се отопляват. Ако нямате нещо друго, закривам заседанието. Точка „Разни“ е за народните представители, а вие имате утре заседание с неправителствените организации – ще ви дам думата там. Днес вече приключихме.
    Благодаря ви.
    /Край на заседанието – 15.30 часа./


    ПРЕДСЕДАТЕЛ
    НА КОМИСИЯТА
    ПО ЕНЕРГЕТИКА:
    /Р. Аталай/
    Стенограф:
    Файлът съдържа 11 608 знаци.
    Форма за търсене
    Ключова дума