Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

КОМИСИЯ ПО БЮДЖЕТ И ФИНАНСИ
07/11/2013 първо гласуване

    по законопроект за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2014 г., № 302-01-34, внесен от Министерският съвет на 30.10.2013 г.
    ДОКЛАД



    На заседание, проведено на 7 ноември 2013 г., Комисията по бюджет и финанси обсъди внесения от Министерския съвет законопроект за бюджета на Държавното обществено осигуряване за 2014 г.
    На заседанието присъстваха: Хасан Адемов-министър на труда и социалната политика и следните представители на Националния осигурителен институт: Бисер Петков - Управител, Весела Караиванова-Начева - подуправител, Антоанета Ганчева - директор на дирекция „Анализ, планиране и прогнозиране” и Снежана Малакова - директор на дирекция „Правна” и представители на работодателски и синдикални организации.
    В мотивите към законопроекта и в експозето на г-н Петков при представянето се изтъкна, че проектът на Консолидирания бюджет на държавното обществено осигуряване за 2014 г. е разработен в изпълнение на Решениe № 48 на Министерския съвет от 2013 г. за бюджетната процедура за 2014 г. и указанията на Министерството на финансите за подготовката на проектите на бюджетите на първостепенните разпоредители с бюджети за 2014 г.
    Със законопроекта се предлагат и изменения и допълнения на Кодекса за социално осигуряване, които са свързани с бюджета на държавното обществено осигуряване за 2014 г., както и промени в отделни текстове, които дават възможност за по-точното им прилагане.
    Въз основа на отчета за изпълнението на Консолидирания бюджет на държавното обществено осигуряване към месец септември 2013 г. и очакваното му изпълнение до края на годината, както и планираните резултати от предложените изменения и допълнения в социалноосигурителното законодателство за 2014., Министерският съвет предлага следния Консолидиран проектобюджет на държавното обществено осигуряване за 2014 г.:

    І. По приходите
    Политики по приходите
    1. Размерът на осигурителната вноска за фонд „Пенсии” се запазва на нивото от 2013 г. - 17,8 на сто за родените преди 1 януари 1960 г., при запазено съотношение - 9,9 за сметка на работодателя и 7,9 за сметка на работника и 12,8 на сто за лицата, родени след 31 декември 1959 г., съответно при съотношение 7,1/5,7, както и размера на вноската за работещите в специалните ведомства, които се пенсионират по чл.69 от КСО.
    2. Държавното участие във финансирането на фонд „Пенсии” се запазва, като държавата ще осигури трансфер в размер на 12 на сто от осигурителния доход за всяко осигурено във фонда лице.
    3. Не се предвижда промяна на съотношенията между работодател и работник за останалите осигурителни рискове, като те остават съответно 60 към 40 на сто. За 2014 г. техните размери са, както следва:
    - фонд „Общо заболяване и майчинство” - 3.5 на сто;
    - фонд „Безработица” - 1.0 на сто;
    - фонд „Трудова злополука и професионална болест”- диференцирано от 0.4 до 1.1 за сметка на работодателя;
    4. Минималните осигурителни прагове по основните икономически дейности и групи професии нарастват средно с 2,6 % за 2014 г. в сравнение с 2013 г. с ефект върху приходите от около 22,7 млн. лв. увеличение. За 2014 г. са договорени минималните осигурителни прагове за 43 икономически дейности със средно увеличение спрямо 2013 г. от 3,0 %. За останалите икономически дейности, където не бяха постигнати споразумения са запазени минималните осигурителни прагове за 2013 г. Най-ниският минимален осигурителен доход е равен на 340 лв., очакваният размер на минималната работна заплата за 2014 г.
    5. Диференцираният минимален осигурителен доход за самоосигуряващите се лица, съобразно облагаемия им доход за 2012 г., съответно 420 лв., 450 лв., 500 лв. и 550 лв., се запазва на нивото на 2013 г.
    6. Максималният месечен размер на осигурителния доход става 2 400 лв. през 2014 г. Ефектът върху приходите на ДОО от увеличението на максималния осигурителен доход е около 36,9 млн. лв. допълнителен приход от осигурителни вноски. Броят на осигурените лица с осигурителен доход, ограничен на максималния към 30.06.2013 г. е около 90 хиляди, от които около 17 хиляди са с действителен деклариран доход до 2400 лв.
    7. За 2014 г. не се правят вноски за фонд “Гарантирани вземания на работниците и служителите”. Максималният размер на гарантираните вземания е 1200 лв. Размерът на гарантираните вземания е 6 начислени, но неизплатени месечни трудови възнаграждения и парични обезщетения през последните 12 месеца.
    8. Запазва се размера на осигурителната вноска за Учителския пенсионен фонд – 4,3 на сто за сметка на осигурителя.

    Размер на приходите и трансферите за 2014 г.
    Общата сума на приходите и трансферите се предлага в размер на 9 376,1 млн. лв. Тази сума е по-голяма от сумата по закона за 2013г. с 321,4 млн. лв.
    В рамките на общата сума 9 376,1 млн. лв. с най-голям относителен дял са осигурителните вноски, които за 2014 г. се предлагат на сума 4 422,9 млн. лв., или в повече от закона за 2013 г. с 135,8 млн. лв. Следващи по-големина постъпления са: трансфера от републиканския бюджет в размер на 12 на сто върху сбора на осигурителните доходи на всички осигурени лица за календарната година с 2 618,9 млн. лв., или в повече от 2013 г. със 108,5 млн. лв.; трансфера от централния бюджет за държавното обществено осигуряване на сума 331,9 млн. лв., която е увеличена със 7,3 млн. лв.; постъпленията от неданъчни приходи общо в размер на 18,2 млн. лв., които са по-малко от 2013 г. с 6,7 млн. лв.; намалението на общите постъпленията с внесените ДДС и други данъци върху продажбите с 1,0 млн. лв. и накрая е получаваната допълнителната субсидия от централния/държавния бюджет за покриване на недостига от средства 1 985,2 млн. лв., която е увеличена с 76,6 млн. лв. спрямо 2013 г.

    ІІ. По разходите за 2014 г.
    Предлагат се следните политики
    1. Запазва се възрастта и осигурителният стаж за пенсиониране по чл.68 на КСО на достигнатите нива от 2013 г.;
    2. Осъвременяването на пенсиите се извършва от 1 юли на съответната година с процент равен на 50 на сто от индекса на потребителските цени и 50 на сто от нарастването на средния осигурителен доход през 2013 г.;
    3. Минималният размер на пенсията за осигурителен стаж и възраст да се променя по правилото на осъвременяване на пенсиите;
    4. Максималният размер на получаваните една или повече пенсии (за новоотпуснати и състояние) се запазва в размер на 35 на сто от максималния осигурителен доход и се променя от 1 юли 2014 г.;
    5. Добавката от пенсията на починал съпруг/съпруга се запазва в размер на 26,5 на сто от пенсията/пенсиите на починалия;
    6. Запазва се минималният дневен размер на обезщетението за безработица - 7,20 лв. и ограничението му на ниво от 60 на сто от осигурителния доход на лицето преди загубата на работа;
    7. Запазва се периодът, от който се изчисляват краткосрочните обезщетения при временна неработоспособност - 18 календарни месеца, при бременност и раждане, и безработица - 24 месеца;
    8. Запазва се режимът на изплащане на паричните обезщетения за временна неработоспособност съгласно чл. 40, ал.5 на КСО - първите три работни дни се изплащат от осигурителя в размер 70 на сто от среднодневното брутно възнаграждение, а от 4-тия ден на настъпване на неработоспособността - от ДОО;
    9. Запазва се периодът на изплащане на паричното обезщетение за бременност и раждане на 410 дни;
    10. Увеличава се размерът на обезщетението за отглеждане на малко дете от една до двегодишна възраст на 340 лв.;
    11. Запазва се размерът на еднократната помощ при смърт на осигурено лице - 540 лв.

    По разходите и трансферите
    Общия размер на разходите и трансферите се планират на сума 9 372,4 млн. лв. Тази сума е по-голяма от сумата по закона за 2013г. с 321,1 млн. лв.
    Увеличението се дължи почти изцяло на увеличението на разходите за пенсии с 248,0 млн. лв. и се разпределя както следва: за пенсиите, изплащани за сметка на държавното обществено осигуряване - 243,6 млн. лв.; за пенсиите, изплащани за сметка на републиканския бюджет - 7,2 млн. лв.; за капиталов трансфер за прехвърляне на пенсионни права към пенсионните схеми на ЕС, ЕЦБ и ЕИБ - 1,8 млн. лв. и намаление на издръжка на дейността по изплащането на пенсиите (пощенска такса и ДДС и други финансови услуги) с 4,6 млн. лв.
    Новият разход за капиталов трансфер за прехвърляне на пенсионни права към пенсионните схеми на ЕС, ЕЦБ и ЕИБ се въвежда в изпълнение на регламент на Съвета, които изисква всяка държава членка - на Европейския съюз да изготви разпоредби, уреждащи вътрешен механизъм за трансфериране на натрупани пенсионни права от и към пенсионната схема на институциите на Европейската общност. За България това е изпълнено със създаването в Кодекса за социално осигуряване на нова част втора „А” ВЗАИМОДЕЙСТВИЕ С ПЕНСИОННИТЕ СХЕМИ НА СЪЮЗА, НА ЕВРОПЕЙСКАТА ЦЕНТРАЛНА БАНКА И НА ЕВРОПЕЙСКАТА ИНВЕСТИЦИОННА БАНКА. По същия въпрос Министерския съвет прие Наредба. В съответствие с наредбата, започна процедурата по прехвърляне на пенсионни права към пенсионната схема на Съюза. Към 30 септември 2013 г. има извършени трансфери към пенсионната схема на Съюза в размер на 125,9 хил.лв. за 10 лица. Според данни на Дирекция “Европейски регламенти и международни договори” към 30 септември 2013 г. има 180 подадени заявления за прехвърляне на пенсионни права от фонд “Пенсии” на ДОО. Въз основа на обработените към момента подадени заявления, за 2014г. са предвидени средства за прехвърляне на пенсионни права в размер на 1750,0 хил. лв.
    Върху общия размер на разходите за пенсии за 2014 г. влияние оказва:
    1. осигуряването на средства за три месеца на 2014 г. на осъвременените пенсиите от 1 април 2013 г. и увеличаване на минималния размер на пенсията за трудова дейност и свързаните с него размери от 145,00 лв. на 150,00 лв., с което се получава целогодишна сума за изплащане на пенсиите през цялата 2014 г. (160,5 млн. лв.на база очаквано изпълнение за 2013 г.);
    2. на осъвременяването на пенсиите от 1 юли 2014 г. (119,5 млн. лв.);
    3. замразяване на възрастта и стажа за пенсиониране на нивата, достигнати от 2013 г. (45,5 млн. лв.);
    4. естественият ръст на пенсиите, дължащ се на по-високите размери на новоотпуснатите пенсии в сравнение с размерите на прекратените (около 23,2 млн. лв.);
    5. увеличаването на тавана на пенсиите от 770,00 лв. на 840,00 лв. (18,0 млн. лв.).
    6. увеличаването на минималната пенсия за осигурителен стаж и възраст от 150,00 на 154,50 лв. от 1 юли 2014 г.; увеличаването на социалната пенсия за старост от 110,00 на 113,30 лв. от 1 юли 2014 г.; увеличаването на максималния размер на получаваните една и повече пенсии от 770,00 на 840,00 лв. от 1 юли 2014 г. и осъвременяване на всички пенсии от 1 юли 2014 г. по „швейцарското правило” с 3,0 на сто и
    7. броят на пенсионерите и пенсиите. Средният брой на пенсионерите за 2014 г. се очаква да бъде около 2 195 038. Факторите, които определят тази прогноза са запазването на възрастта и осигурителния стаж, необходими за отпускане на пенсии за осигурителен стаж и възраст по чл. 68 от КСО, на достигнатото ниво от 2013 г.
    Средният размер на пенсията на един пенсионер през 2014 г. се предвижда да достигне 307,64 лв., при очакван среден размер за 2013 г. - 293,55 лв. Очаква се положителен реален ръст на пенсиите от 2,9 на сто през 2014 г. спрямо 2013 г., при прогнозирана стойност на средногодишната хармонизирана инфлация от 1,8 на сто за 2014 г.
    Поради рестриктивната политика по отношение на публичните разходи в период на икономическа криза, размерите на пенсиите не се осъвременяваха през периода 2010-2012 г., вследствие на което се наблюдава спад в средния коефициент на заместване на дохода.
    От 1 април 2013 г. всички трудови пенсии бяха осъвременени средно с 9,3%, вследствие на което нетният коефициент на заместване се очаква да нарасне от 56,0 на сто през 2012 г. на 57,6 на сто през 2013 г. След прилагане на политиките за осъвременяване на пенсиите през 2014 г., се очаква нетният коефициент на заместване да нарасне леко в сравнение с 2013 г. или 57,9 на сто.
    Разходите за пенсии през 2013 г. се очаква да бъдат 9,8 на сто от БВП, а за 2014 г. - около 9,9 на сто.
    Средствата за изплащане на социални помощи и обезщетения са увеличени от 1067,5 млн. лв. за 2013 г. на 1 141,1 млн. лв. за 2014 г. или увеличението е със 73,5млн. лв.
    Разпределението на разходите за основните групи краткосрочни обезщетения по КСО е следното:
    1. обезщетения за временна неработоспособност поради общо заболяване, гледане на болен член от семейството и карантина, и нетрудови злополуки – 327,6 млн. лв., което е 100,7 на сто спрямо очакваното изпълнение за 2013 г.
    2. обезщетения за трудова злополука и професионална болест - 6,9 млн. лв., което е 107,8 на сто спрямо очакваното изпълнение за 2013 г.
    3. обезщетения за бременност и раждане - 271,5 млн. лв., което е 100,9 на сто спрямо очакваното изпълнение за 2013 г.;
    4. обезщетения за отглеждане на малко дете до двегодишна възраст - 155,7 млн. лв., което е 129,0 на сто спрямо очакваното изпълнение за 2013 г.
    5. парични обезщетения за безработица – 361,9 млн.лв., което е 103,1 на сто спрямо очакваното изпълнение за 2013 г.
    6. финансиране на дейността по профилактика и рехабилитация - 15,4 млн. лв., запазени на нивото на 2013 г.
    7. еднократна помощ при смърт - 2,1 млн.лв.
    Останалите разходи за програми, дейности и служби по социалното осигуряване, подпомагане и заетостта; отбрана и сигурност; разходи за лихви и предоставени трансфери са на нивото на разходите за 2013 г.

    ІІІ. По бюджетното салдо
    За 2014 г. бюджетното салдо е с излишък от 3,7 млн. лв. и е по- голямо от бюджетното салдо по закона за 2013 г. с 0,2 млн. лв.
    Бюджетното салдо изцяло ще се използва за погашения на дългосрочни заеми от банки и финансови институции от чужбина.

    ІV. Предложения за проекти на бюджети на отделните фондовете на ДОО за 2014 г.
    1. За фонд „Пенсии” - се предлагат приходи 5 990,9 млн. лв., разходи - 7 773,3 млн. лв. и дефицит от 1 782,4 млн. лв. По закона за 2013 г. приходите са 5 822,0 млн. лв., разходите са 7 531,1 млн. лв. и дефицита е 1709,1 млн. лв. Следователно за 2014 г. приходите са увеличени със 168,9 млн. лв.; разходите са увеличени с 242,2 млн. лв. и дефицита е увеличен със 73,3 млн. лв.
    2. За фонд „Пенсии, несвързани с трудова дейност” се предлагат приходи от 330,8 млн. лв. и разходи за 330,8 млн. лв. По закона за 2013 г. приходите са 323,7 млн. лв.и разходите са също 323,7 млн. лв. Следователно, за 2014 г., приходите и разходите са увеличени с по 7,1 млн. лв. Бюджетното салдо е нулево.
    3. За фонд „Трудова злополука и професионална болест” се предлагат приходи в размер на 134,1 млн. лв., разходи за 55,1 млн. лв. и излишък в размер на 79,0 млн. лв. По закона за 2013г. приходите са 123,4 млн. лв., разходите са 56,1 млн. лв. и бюджетно салдо с излишък от 67,3 млн. лв. Следователно за 2014 г. приходите са увеличени с 10,7 млн. лв., разходите са намалени с 1,0 млн. лв. и излишъка е увеличен с 11,7 млн. лв.
    4. За фонд „Общо заболяване и майчинство” приходите са 719,2 млн. лв., разходите - 774,4 млн. лв. и дефицита е 55,2 млн. лв. По закона за 2013 г. приходите са 663,3 млн. лв., разходите - 710,3млн. лв. и дефицита е 47,0 млн. лв. Следователно за 2014 г., приходите са увеличени с 55,9 млн. лв. разходите нарастват с 64,1 млн. лв., а дефицита се увеличава с 8,2 млн. лв.
    5.За фонд „Безработица” приходите се предлагат на 198,7млн. лв., разходите на 361,9 млн. лв. и бюджетно салдо с дефицит - 163,2 млн. лв. По закона за 2013 г. приходите са 189,7 млн. лв., разходите - 352,7млн. лв. и бюджетно салдо с дефицит - 163,0 млн. лв. Следователно за 2014 г., приходите са увеличени с 9,0 млн. лв., разходите с 9,2 млн. лв., а дефицита е намален с 0,2 млн. лв.
    6. За бюджета на Националния осигурителен институт се предлагат приходи в размер на 2 002,4 млн. лв., разходи за 76,9 млн. лв. и бюджетно салдо с излишък от 1 925,5 млн. лв. По закона за 2013 г. приходите са 1 932,6 млн. лв., разходите са 77,3 млн. лв. и бюджетно салдо с излишък 1 855,3 млн. лв. Следователно за 2014 г., приходите са увеличени с 69,8 млн. лв., разходите са намалени с 0,4 млн. лв. и бюджетното салдо с излишък е увеличено с 70,2 млн. лв.
    Общият сбор на приходите и трансферите, разходите и трансферите и бюджетното салдо на всички фондове и бюджета на НОИ за 2014 г. е равен на сумите на приходите и трансферите-всичко, разходите и трансферите-всичко и бюджетното салдо с излишък на Консолидирания бюджет на държавното обществено осигуряване за 2014 г.
    По законопроекта се проведе дискусия с изказване и предложения от г-жа Асия Гонева - изпълнителен секретар на КНСБ.
    След приключване на дискусиите се проведе гласуване, при което се получиха следните резултати: “За” - 10 народни представители, “Против” - 8 народни представители, без “Въздържали се”.
    Въз основа на гореизложеното и резултатите от гласуването, Комисията по бюджет и финанси предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване законопроекта за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2014 г., № 302-01-34, внесен от Министерския съвет на 30.10.2013 г.


    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
    ПО БЮДЖЕТ И ФИНАНСИ:



    ЙОРДАН ЦОНЕВ
    Форма за търсене
    Ключова дума