Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

КОМИСИЯ ПО БЮДЖЕТ И ФИНАНСИ
03/04/2014 второ гласуване


    Проект
    Второ гласуване


    З А К О Н

    ЗА ФИСКАЛЕН СЪВЕТ

    Предложение на н.п. Йордан Цонев:
    Заглавието на законопроекта се допълва, като след думата „съвет“ се добавя текста „и корективни механизми“.
    Комисията подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага наименованието на закона да се измени така:

    З А К О Н

    ЗА ФИСКАЛЕН СЪВЕТ И КОРЕКТИВНИ МЕХАНИЗМИ


    Глава първа
    ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ
    Комисията подкрепя текста на вносителя за наименованието на глава първа.

    Предложение на н.п. Йордан Цонев:
    Да се създаде нов чл. 1:
    „Чл. 1.Този закон урежда създаването, функциите, състава и дейността на Фискалния съвет, както и създаването и прилагането на автоматични корективни механизми по смисъла на чл. 23 от Закона за публичните финанси.“
    Комисията подкрепя предложението.
    Комисията предлага да се създаде нов чл. 1:
    Чл. 1. Този закон урежда създаването, състава и дейността на Фискалния съвет, както и създаването и прилагането на автоматични корективни механизми по смисъла на чл. 23 от Закона за публичните финанси.

    Предложение на н.п. Йордан Цонев:
    Да се създаде нов чл. 2:
    „Чл. 2. Този закон има за цел да създаде условия за спазването на фискалните правила, заложени в Закона за публичните финанси, с оглед поддържането на устойчиви публични финанси.“
    Комисията подкрепя по принцип предложението.
    Комисията предлага да се създаде нов чл. 2:
    Чл. 2. Този закон има за цел да създаде условия за спазването на фискалните правила, предвидени в Закона за публичните финанси, с оглед поддържането на устойчиви публични финанси.

    Предложение на н.п. Йордан Цонев:
    След новия чл. 2 се добавят думите:
    „Глава втора
    ФИСКАЛЕН СЪВЕТ
    Раздел I
    ЦЕЛИ И ПРИНЦИПИ“
    Комисията подкрепя предложението.
    Комисията предлага да се създаде наименование:

    Глава втора
    ФИСКАЛЕН СЪВЕТ
    Раздел I
    Цели и принципи

    Чл. 1. Създава се Фискален съвет като независим консултативен орган по въпросите на фискалното управление.

    Предложение на н.п. Йордан Цонев:
    Чл. 1 става чл. 3.
    Комисията подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 1, който става чл. 3.

    Чл. 2. Фискалният съвет, наричан по-нататък „Съвета”, има за цел:
    1. независимо наблюдение и анализ на бюджетната рамка с оглед поддържане на устойчиви публични финанси;
    2. повишаване качеството на официалните макроикономически и бюджетни прогнози чрез извършване на безпристрастна оценка, основана на обективни критерии;
    3. повишаване на прозрачността и информираността на обществото за фискалното управление на страната.

    Предложение на н.п. Йордан Цонев:
    Чл. 2 става чл. 4.
    Комисията подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 2, който става чл. 4.

    Чл. 3. Съветът осъществява дейността си въз основа на принципите на:
    1. независимост и публичност;
    2. обективност и прозрачност;
    3. равнопоставеност на неговите членове.

    Предложение на н.п. Йордан Цонев:
    Чл. 3 става чл. 5.
    Комисията подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 3, който става чл. 5.

    Глава втора
    ДЕЙНОСТ

    Предложение на н.п. Йордан Цонев:
    Думите „Глава втора“ след чл. 3 се заменят с думите „Раздел II“.
    Комисията подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага наименованието на подразделението да се измени така:

    Раздел ІІ
    Дейност

    Чл. 4. (1) Съветът осъществява следните функции:
    1. наблюдава спазването на числовите фискални правила, заложени в Закона за публичните финанси, които се отнасят за сектор „Държавно управление“ и за консолидираната фискална програма;
    2. изготвя мотивирано становище и препоръки относно пролетната и есенната макроикономическа прогноза на министъра на финансите в срок до 10 дни от публикуването им на интернет страницата на Министерството на финансите;
    3. изготвя мотивирано становище и препоръки по законопроекта за държавния бюджет и по законопроекти за неговото изменение и допълнение, по законопроектите за бюджета на държавното обществено осигуряване и за бюджета на Националната здравноосигурителна каса, както и по проекта на средносрочна бюджетна прогноза в рамките на процедурата по съгласуване и внасяне проекти на актове за разглеждане на заседание на Министерския съвет;
    4. изготвя мотивирано становище по отчетите за изпълнението на държавния бюджет, бюджетите на държавното обществено осигуряване и останалите социално-осигурителни фондове, администрирани от Националния осигурителен институт, и бюджета на Националната здравноосигурителна каса в рамките на процедурата по съгласуване и внасяне проекти на актове за разглеждане на заседание на Министерския съвет;
    5. изготвя и предоставя на председателя на Народното събрание мотивирано становище и препоръки по одобрените от Министерския съвет законопроекти по т. 3 и отчетите по т. 4 в срок не по-късно от 14 дни от внасянето им в Народното събрание;
    6. при установяване на значително отклонение на макроикономическите прогнози от отчетните данни в рамките на период от поне четири последователни години препоръчва на министъра на финансите предприемането на мерки за коригиране на отклонението;
    7. следи за прилагането на корективните механизми по чл. 23, ал. 3 от Закона за публичните финанси, като изготвя мотивирано становище за:
    а) наличието на значително отклонение от средносрочната бюджетна цел за структурния дефицит или от стъпката за нейното постигане и необходимостта от задействане на корективните механизми;
    б) корективния план и неговото изпълнение;
    8. изготвя мотивирано становище за наличието и прекратяването на извънредни обстоятелства съгласно чл. 24 от Закона за публичните финанси;
    9. анализира рискове, свързани с устойчивостта на публичните финанси.
    (2) Мотивираните становища и препоръките на Съвета нямат задължителен характер. Когато Министерският съвет не ги приема, следва да се мотивира писмено. Мотивите се публикуват на интернет страниците на Министерския съвет и на Министерството на финансите.
    (3) Мотивираните становища и препоръките на Съвета са публично достъпни и се публикуват на интернет страницата му.
    (4) При изпълнение на функциите си по този закон председателят и членовете на Съвета прилагат собствената си експертиза, като имат право да изискват и получават информация от държавните органи.
    (5) Председателят и членовете на Съвета нямат право да искат или да приемат указания от Министерския съвет или от други органи и институции.

    Предложение на н.п. Йордан Цонев:
    Чл. 4 става чл. 6.
    Комисията подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на чл. 4, който става чл. 6:
    Чл. 6. (1) Съветът:
    1. наблюдава спазването на числовите фискални правила, предвидени в Закона за публичните финанси, които се отнасят за сектор „Държавно управление“ и за консолидираната фискална програма;
    2. изготвя мотивирано становище и препоръки относно пролетната и есенната макроикономическа прогноза на министъра на финансите в срок до 10 дни от публикуването им на интернет страницата на Министерството на финансите;
    3. изготвя мотивирано становище и препоръки по законопроекта за държавния бюджет и по законопроекти за неговото изменение и допълнение, по законопроектите за бюджета на държавното обществено осигуряване и за бюджета на Националната здравноосигурителна каса, както и по проекта на средносрочна бюджетна прогноза в рамките на процедурата по съгласуване и внасяне проекти на актове за разглеждане на заседание на Министерския съвет;
    4. изготвя мотивирано становище по отчетите за изпълнението на държавния бюджет, бюджетите на държавното обществено осигуряване и останалите социално-осигурителни фондове, администрирани от Националния осигурителен институт, и бюджета на Националната здравноосигурителна каса в рамките на процедурата по съгласуване и внасяне проекти на актове за разглеждане на заседание на Министерския съвет;
    5. изготвя и предоставя на председателя на Народното събрание мотивирано становище и препоръки по одобрените от Министерския съвет законопроекти по т. 3 и отчетите по т. 4 в срок не по-късно от 14 дни от внасянето им в Народното събрание;
    6. при установяване на значително отклонение на макроикономическите прогнози от отчетните данни в рамките на период от поне четири последователни години препоръчва на министъра на финансите предприемането на мерки за коригиране на отклонението;
    7. следи за прилагането на корективните механизми по чл. 23, ал. 3 от Закона за публичните финанси, като изготвя мотивирано становище за:
    а) наличието на значително отклонение от средносрочната бюджетна цел за структурния дефицит или от стъпката за нейното постигане и необходимостта от задействане на корективните механизми;
    б) корективния план и неговото изпълнение;
    8. изготвя мотивирано становище за наличието и прекратяването на извънредни обстоятелства съгласно чл. 24 от Закона за публичните финанси;
    9. анализира рискове, свързани с устойчивостта на публичните финанси.
    (2) Мотивираните становища и препоръките на Съвета нямат задължителен характер. Когато Министерският съвет не ги приема, следва да се мотивира писмено. Мотивите се публикуват на интернет страниците на Министерския съвет и на Министерството на финансите.
    (3) Мотивираните становища и препоръките на Съвета са публично достъпни и се публикуват на интернет страницата му.
    (4) Председателят и членовете на Съвета осъществяват дейността си по този закон самостоятелно въз основа на собствена експертиза, като имат право да изискват и получават информация от държавните органи.
    (5) Председателят и членовете на Съвета нямат право да искат или да приемат указания от Министерския съвет или от други органи и институции.

    Глава трета
    СЪСТАВ

    Предложение на н.п. Йордан Цонев:
    Думите „Глава трета“ се заменят с думите „Раздел III“.
    Комисията подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага наименованието на подразделението да се измени така:

    Раздел ІІІ
    Състав

    Чл. 5. (1) Съветът се състои от петима членове, в т.ч. председател, които се избират от Народното събрание.
    (2) Мандатът на всеки член е 6 години. Едно лице не може да бъде избирано за член на Съвета за повече от два последователни мандата.
    (3) Нов член на Съвета се избира от Народното събрание не по-рано от три месеца и не по-късно от един месец преди изтичането на мандата на съответния член.
    (4) Изборът на член на Съвета се осъществява на базата на предварително публично обсъждане в Народното събрание.
    (5) Мандатът на член на Съвета се прекратява предсрочно с решение на Народното събрание:
    1. при постъпване на писмено заявление от лицето, подадено до председателя на Народното събрание;
    2. при трайна невъзможност да изпълнява задълженията си, продължила повече от 6 месеца, или смърт;
    3. когато се установи, че лицето не отговаря на изискванията на чл. 6, ал. 1, или при възникване на несъвместимост по чл. 6, ал. 2 и 4;
    4. когато е извършил съществено нарушение на задълженията си;
    5. ако не участва без основателна причина в две или повече последователни заседания на Съвета.
    (6) При предсрочно прекратяване на мандат на член на Съвета Народното събрание избира на негово място друго лице за остатъка от мандата.

    Предложение на н.п. Йордан Цонев:
    Чл. 5 става чл. 7.
    В чл. 5, ал. 5, т.3 думите „по чл. 6“ се заменят с „по чл. 8“.
    Комисията подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на чл. 5, който става чл. 7:
    Чл. 7. (1) Съветът се състои от петима членове, в т.ч. председател, които се избират от Народното събрание.
    (2) Мандатът на всеки член е 6 години. Едно лице не може да бъде избирано за член на Съвета за повече от два последователни мандата.
    (3) Нов член на Съвета се избира от Народното събрание не
    по-рано от три месеца и не по-късно от един месец преди изтичането на мандата на съответния член.
    (4) Изборът на член на Съвета се осъществява въз основа на предварително публично обсъждане в Народното събрание.
    (5) Мандатът на член на Съвета се прекратява предсрочно с решение на Народното събрание:
    1. по искане на лицето, подадено до председателя на Народното събрание;
    2. при трайна невъзможност да изпълнява задълженията си за повече от 6 месеца, или смърт;
    3. когато се установи, че лицето не отговаря на изискванията на чл. 8, ал. 1, или при възникване на несъвместимост по чл. 8, ал. 2 и 4;
    4. когато е извършил съществено нарушение на задълженията си;
    5. ако не участва без основателна причина в две или повече последователни заседания на Съвета.
    (6) При предсрочно прекратяване на мандат на член на Съвета Народното събрание избира на негово място друго лице за остатъка от мандата.

    Чл. 6. (1) За членове на Съвета се избират лица с високи нравствени качества, които имат висше икономическо образование с образователно-квалификационна степен „магистър” и не по-малко от 10 години професионален опит в областта на макроикономическия анализ и/или управлението на публичните финанси.
    (2) За членове на Съвета не могат да бъдат избирани лица, които:
    1. са осъждани за умишлено престъпление от общ характер;
    2. са лишавани от правото да заемат определена държавна длъжност или да упражняват определена професия или дейност;
    3. са били членове на изпълнителен или контролен орган или неограничено отговорни съдружници в дружество, когато то е прекратено поради несъстоятелност, ако са останали неудовлетворени кредитори;
    4. през последните 5 години, предхождащи датата на решението за обявяване на банка в несъстоятелност, са били членове на неин управителен или контролен орган.
    (3) За членове на Съвета могат да бъдат избирани и лица с чуждо гражданство при спазване изискванията на ал. 1 и 2.
    (4) Член на съвета не може да заема длъжност в държавни или общински органи, както и да извършва политическа или друга дейност, които засягат независимостта му.
    (5) След избирането им членовете на Съвета полагат пред Народното събрание следната клетва: „Кълна се като член на Фискалния съвет да спазвам и да се ръководя от Конституцията и законите на Република България и от интересите на държавата и да бъда независим в действията си. Заклех се.”

    Предложение на н.п. Йордан Цонев:
    Чл. 6 става чл. 8.
    В чл. 6, ал. 1 след текста „икономическо образование с“ да се добави думата „минимална“.
    Комисията подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на чл. 6, който става чл. 8:
    Чл. 8. (1) За членове на Съвета се избират лица с високи нравствени качества, които имат висше икономическо образование с минимална образователно-квалификационна степен „магистър” и не по-малко от 10 години професионален опит в областта на макроикономическия анализ и/или управлението на публичните финанси.
    (2) За членове на Съвета не могат да бъдат избирани лица, които:
    1. са осъждани за умишлено престъпление от общ характер;
    2. са лишавани от правото да заемат определена държавна длъжност или да упражняват определена професия или дейност;
    3. са били членове на изпълнителен или контролен орган или неограничено отговорни съдружници в дружество, когато то е прекратено поради несъстоятелност, ако са останали неудовлетворени кредитори;
    4. през последните 5 години, предхождащи датата на решението за обявяване на банка в несъстоятелност, са били членове на неин управителен или контролен орган.
    (3) За членове на Съвета могат да бъдат избирани и лица с чуждо гражданство при спазване изискванията на ал. 1 и 2.
    (4) Член на съвета не може да заема длъжност в държавни или общински органи, както и да извършва политическа или друга дейност, които засягат независимостта му.
    (5) След избирането им членовете на Съвета полагат пред Народното събрание следната клетва: „Кълна се като член на Фискалния съвет да спазвам и да се ръководя от Конституцията и законите на Република България и от интересите на държавата и да бъда независим в действията си. Заклех се.”

    Глава четвърта
    ОРГАНИЗАЦИЯ НА ДЕЙНОСТТА
    Предложение на н.п. Йордан Цонев:
    Думите „Глава четвърта“ се заменят с думите „Раздел IV“.
    Комисията подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага наименованието на подразделението да се измени така:

    Раздел ІV
    Организация на дейността

    Чл. 7. Заседанията на Съвета се свикват от председателя по негова инициатива или по инициатива на всеки от членовете му.

    Предложение на н.п. Йордан Цонев:
    Чл. 7 става чл. 9.
    Комисията подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 7, който става чл. 9.

    Чл. 8. Председателят на Съвета:
    1. представлява Съвета;
    2. информира обществеността за становищата и препоръките на Съвета;
    3. насрочва и ръководи заседанията на Съвета;
    4. ръководи административно дейността на Съвета;
    5. представя пред съответните органи становищата по чл. 4, ал. 1;
    6. представя годишен доклад за дейността на Съвета пред Народното събрание в срок до края на февруари на следващата година.

    Предложение на н.п. Йордан Цонев:
    Чл. 8 става чл. 10.
    В чл. 8, т.4, думите „по чл. 4“ се заменят с „по чл. 6“.
    Комисията подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на чл. 8, който става чл. 10:
    Чл. 10. Председателят на Съвета:
    1. представлява Съвета;
    2. информира обществеността за становищата и препоръките на Съвета;
    3. насрочва и ръководи заседанията на Съвета;
    4. ръководи административно дейността на Съвета;
    5. представя пред съответните органи становищата по чл. 6, ал. 1;
    6. представя годишен доклад за дейността на Съвета пред Народното събрание в срок до края на февруари на следващата година.

    Чл. 9. (1) Съветът се произнася с решения за одобряване на мотивирани становища и/или препоръки.
    (2) Решенията по ал. 1 се публикуват на интернет страницата на Съвета в 7-дневен срок от приемането им.

    Предложение на н.п. Йордан Цонев:
    Чл. 9 става чл. 11.
    Комисията подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 9, който става чл. 11.

    Чл. 10. (1) Съветът заседава, когато присъстват най-малко две трети от неговите членове.
    (2) Решенията на Съвета се вземат с мнозинство повече от половината от всички негови членове. Съветът не може да взема решения неприсъствено.
    (3) Не се допуска въздържане от гласуване.
    (4) На заседанията на Съвета могат да присъстват и външни лица по покана на неговия председател.


    Предложение на н.п. Йордан Цонев:
    Чл. 10 става чл. 12.
    Комисията подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 10, който става чл. 12.

    Чл. 11. Съветът може да получава оценка за дейността си от други независими органи за фискално наблюдение на всеки 3 години.

    Предложение на н.п. Йордан Цонев:
    Чл. 11 става чл. 13.
    Комисията подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на чл. 11, който става чл. 13:
    Чл. 13. Съветът може да получава оценка за дейността си от подобни независими органи за фискално наблюдение в други държави на всеки 3 години.

    Чл. 12. Съветът приема правила за работата си, които се публикуват на интернет страницата му.

    Предложение на н.п. Йордан Цонев:
    Чл. 12 става чл. 14.
    Комисията подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 12, който става чл. 14.

    Чл. 13. (1) Организационно-техническото обслужване на дейността на Съвета се осъществява от сътрудник в администрацията на Народното събрание, отговарящ на изискванията, определени с правилата по чл. 12.
    (2) Дейността на Съвета се финансира чрез бюджета на Народното събрание, като необходимите за целта средства се посочват като разходи в отделна функционална област.

    Предложение на н.п. Йордан Цонев:
    Чл. 13 става чл. 15.
    В чл. 13, ал. 1 думите „по чл. 12“ се заменят с „по чл. 14“.

    Комисията подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на чл. 13, който става чл. 15:
    Чл. 15. (1) Организационно-техническото обслужване на дейността на Съвета се осъществява от сътрудник в администрацията на Народното събрание, отговарящ на изискванията, определени с правилата по чл. 14.
    (2) Дейността на Съвета се финансира чрез бюджета на Народното събрание, като необходимите за целта средства се посочват като разходи в отделна функционална област.

    Чл. 14. (1) Председателят и членовете на Съвета получават възнаграждение за участие в заседанията на Съвета, равно на 3 минимални работни заплати за едно заседание, но общо за месец не повече от 3 средномесечни заплати на наетите лица по трудово и по служебно правоотношение в обществения сектор, съобразно данни на Националния статистически институт.
    (2) Възнагражденията по ал. 1 се изплащат от бюджета на Народното събрание.

    Предложение на н.п. Йордан Цонев:
    Чл. 14 става чл. 16.
    Комисията подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 14, който става чл. 16.

    Предложение на н.п. Йордан Цонев:
    Създава се глава трета:

    „Глава трета
    АВТОМАТИЧНИ КОРЕКТИВНИ МЕХАНИЗМИ

    Чл. 17. (1) Създават се автоматични корективни механизми по смисъла на чл. 23, ал. 3 от Закона за публичните финанси, които имат за цел коригиране на възникнало значително отклонение от средносрочната бюджетна цел за структурния дефицит или от стъпката за постигането й съгласно Регламент (ЕО) № 1466/97 на Съвета от 7 юли 1997 г. за засилване на надзора върху състоянието на бюджета и на надзора и координацията на икономическите политики (ОВ, L 209, 02/08/1997).
    (2) Автоматичните корективни механизми по ал. 1 обхващат изготвянето, приемането и прилагането на корективен план.
    Чл. 18. Наличието на значително отклонение от средносрочната бюджетна цел за структурния дефицит или от стъпката за нейното постигане се установява от един или повече органи, както следва:
    1. Европейската комисия съгласно разпоредбите на чл. 6 от Регламент (ЕО) № 1466/97 на Съвета от 7 юли 1997 г. за засилване на надзора върху състоянието на бюджета и на надзора и координацията на икономическите политики;
    2. министъра на финансите в рамките на бюджетния процес;
    3. Съвета съгласно чл. 6, ал. 1, т. 7 - при спазване разпоредбата на чл. 6, ал. 2.
    Чл. 19. (1) При значително отклонение от средносрочната бюджетна цел или от стъпката за постигането й министърът на финансите изготвя и внася за одобряване от Министерския съвет корективен план, в срок до два месеца от установяване на отклонението.
    (2) В случай, че корективният план предвижда мерки, свързани с правомощия на Народното събрание, Министерският съвет внася плана за приемане в Народното събрание.
    Чл. 20. Корективният план по чл. 19 включва следните елементи:
    1. периода на корекция, който може да бъде до две последователни бюджетни години след годината, в която е установено наличието на значително отклонение;
    2. средногодишното подобрение на структурния баланс в размер най-малко от 0.5% от брутния вътрешен продукт за периода на корекция;
    3. приходните и разходни корективни мерки, подробно описани по вид и размер и количествена оценка на въздействието им върху подсекторите на сектор „Държавно управление“.
    Чл. 21. Мерките, заложени в корективния план, трябва да водят до постигане на средносрочната бюджетна цел в срока, определен преди установяване на отклонението от нея или от стъпката за постигането й.
    Чл. 22. Корективният план следва да отчита препоръките за преодоляване на значителното отклонение от средносрочната бюджетна цел или от стъпката за постигането й, отправени към България съгласно Регламент (ЕО) № 1466/97 на Съвета от 7 юли 1997 г. за засилване на надзора върху състоянието на бюджета и на надзора и координацията на икономическите политики.
    Чл. 23. (1) Изпълнението на корективния план може да бъде временно преустановено при наличието на извънредно обстоятелство по смисъла на чл. 24, ал. 3 от Закона за публичните финанси, без това да излага на риск устойчивостта на публичните финанси в средносрочен план.
    (2) При прекратяване на обстоятелствата по ал. 1 министърът на финансите, при необходимост, внася за одобряване от Министерски съвет ревизиран корективен план. В случаите по чл. 19, ал. 2 Министерският съвет внася в Народното събрание ревизирания корективен план.“

    Комисията подкрепя предложението.
    Комисията предлага да се създаде глава трета с чл. 17 - 23:

    Глава трета
    АВТОМАТИЧНИ КОРЕКТИВНИ МЕХАНИЗМИ

    Чл. 17. (1) Създават се автоматични корективни механизми по смисъла на чл. 23, ал. 3 от Закона за публичните финанси, които имат за цел коригиране на възникнало значително отклонение от средносрочната бюджетна цел за структурния дефицит или от стъпката за постигането й съгласно Регламент (ЕО) № 1466/97 на Съвета от 7 юли 1997 г. за засилване на надзора върху състоянието на бюджета и на надзора и координацията на икономическите политики, наричан по-нататък „Регламент 1466/97“.
    (2) Автоматичните корективни механизми по ал. 1 обхващат изготвянето, приемането и прилагането на корективен план.
    Чл. 18. Наличието на значително отклонение от средносрочната бюджетна цел за структурния дефицит или от стъпката за нейното постигане се установява от един или повече органи, както следва:
    1. Европейската комисия съгласно разпоредбите на чл. 6 от Регламент 1466/97;
    2. министъра на финансите в рамките на бюджетния процес;
    3. Съвета съгласно чл. 6, ал. 1, т. 7 - при спазване разпоредбата на чл. 6, ал. 2.
    Чл. 19. (1) При значително отклонение от средносрочната бюджетна цел или от стъпката за постигането й министърът на финансите изготвя и внася за одобрение от Министерския съвет корективен план в срок до два месеца от установяване на отклонението.
    (2) В случай че корективният план предвижда мерки, свързани с правомощия на Народното събрание, Министерският съвет внася плана за приемане в Народното събрание.
    Чл. 20. Корективният план по чл. 19 включва следните елементи:
    1. периода на корекция, който може да бъде до две последователни бюджетни години след годината, в която е установено наличието на значително отклонение;
    2. средногодишното подобрение на структурния баланс в размер най-малко от 0,5 на сто от брутния вътрешен продукт за периода на корекция;
    3. приходните и разходните корективни мерки, подробно описани по вид и размер и количествена оценка на въздействието им върху подсекторите на сектор „Държавно управление“.
    Чл. 21. Мерките, заложени в корективния план, трябва да водят до постигане на средносрочната бюджетна цел в срока, определен преди установяване на отклонението от нея или от стъпката за постигането й.
    Чл. 22. Корективният план отчита препоръките за преодоляване на значителното отклонение от средносрочната бюджетна цел или от стъпката за постигането й, отправени към България съгласно Регламент 1466/97.
    Чл. 23. (1) Изпълнението на корективния план може да бъде временно преустановено при наличието на извънредно обстоятелство по смисъла на чл. 24, ал. 3 от Закона за публичните финанси, без това да излага на риск устойчивостта на публичните финанси в средносрочен план.
    (2) При прекратяване на обстоятелствата по ал. 1 министърът на финансите, при необходимост, внася за одобрение от Министерския съвет ревизиран корективен план. В случаите по чл. 19, ал. 2 Министерският съвет внася в Народното събрание ревизирания корективен план.

    ДОПЪЛНИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
    Комисията подкрепя текста на вносителя за наименованието на подразделението.


    § 1. Съветът разработва и приема методология, съдържаща обективни критерии за целите на становищата си относно официалните макроикономически и бюджетни прогнози, както и критерии за установяване на значително отклонение на показателите в макроикономическите прогнози от отчетните данни. Критериите се публикуват на интернет страницата на Съвета.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 1.

    § 2. С този закон се въвеждат изискванията на Директива 2011/85/ЕС на Съвета от 8 ноември 2011 г. относно изискванията за бюджетните рамки на държавите членки (ОВ, L 306/41 от 23 ноември 2011 г.).
    Предложение на н.п. Йордан Цонев:
    В § 2 на „ДОПЪЛНИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ“ след думите „въвеждат изискванията“ се добавя текста „на Дял III от Договора за стабилност, координация и управление в Икономическия и паричен съюз (ДВ, бр.11 от 07.02.2014 г.) и“.
    Предложението е оттеглено.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 2.

    ЗАКЛЮЧИТЕЛНА РАЗПОРЕДБА

    Комисията не подкрепя текста на вносителя и предлага наименованието на подразделението да бъде отхвърлено.

    § 3. Този закон влиза в сила от 1 януари 2014 г.

    Предложение на н.п. Йордан Цонев:
    Заключителната разпоредба се отменя.
    Комисията подкрепя предложението.
    Комисията не подкрепя текста на вносителя и предлага § 3 да бъде отхвърлен.


    Председател на
    Комисията по бюджет и финанси:

    Йордан Цонев
    Форма за търсене
    Ключова дума