Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

КОМИСИЯ ПО БЮДЖЕТ И ФИНАНСИ
13/03/2014
    П Р О Т О К О Л

    № 5
    На 13 март 2014 г. /четвъртък/ от 14.30 часа в зала 134 на Народното събрание, се проведе заседание на Комисията по бюджет и финанси.

    Заседанието бе открито в 14.40 часа и ръководено от господин Петър Кънев – зам.-председател на Комисията.

    Списъкът на присъствалите народни представители и гости се прилага към протокола.

    * * *

    / Начало 14 часа и 40 минути /


    ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Добър ден уважаеми колеги!
    Има кворум. Откривам заседанието на Комисията по бюджет и финанси. Предлагам ви следния дневен ред:

    Д н е в е н р е д:

    1. Представяне, обсъждане и приемане на законопроект за изменение на Закона за уреждане правата на граждани с многогодишни жилищно-спестовни влогове, № 402-01-6, внесен от Министерски съвет на 17.01.2014 г.
    2. Представяне, обсъждане и приемане на Годишна програма за участие на Република България в процеса на вземане на решение на Европейския съюз /2014 г./, № 402-00-5, внесена от Министерски съвет на 31.01.2014 г.
    3. Представяне, обсъждане и приемане на законопроект за ратифициране на Споразумението между правителството на Република България и Европейската организация за разработване на метеорологични спътници /EUMETSAT/ относно присъединяването на Република България към Конвенцията за учредяването на Европейската организация за разработване на метеорологични спътници /EUMETSAT/ и свързаните ред и условия на Конвенцията за учредяване на Европейската организация за разработване но метеорологични спътници /EUMETSAT/ и на Протокола за привилегиите и имунитетите на Европейската организация за разработване на метеорологични спътници /EUMETSAT/, № 402-02-3, внесен от Министерски съвет на 28.02.2014 г.
    4. Представяне, обсъждане и приемане на законопроект за ратифициране на Меморандума за разбирателство между Министерство на отбраната на Република България, Министерство на националната отбрана на Република Гърция и министъра на националната отбрана на Република Полша относно изграждането, администрирането и функционирането на Център за изследване, изграждане и усъвършенстване на способности на НАТО за управление на кризи и реагиране при бедствия, подписан на 28 август 2013 г. в Норфолк, Съединени американски щати, № 402-02-4, внесен от Министерски съвет на 04.03.2014 г.

    По първа точка

    Наши гости са:
    Людмила Петкова – заместник-министър на финансите
    Иван Еничаров – началник на отдел в “Държавно юрисконсулство”
    Мотивите сме ги чели. Накратко зам.-министър Петкова да ни каже как да реагираме.
    ЛЮДМИЛА ПЕТКОВА: Благодаря господин председател.
    Уважаеми дами и господа народни представители, много накратко представям проекта на закона. Всъщност той е изготвен в изпълнение на пакет от мерки за оптимизация на държавната администрация. С проекта се предвижда националния компенсационен жилищен фонд да премине на функционално подчинение от Министерски съвет към министъра на финансите. Вместо като обособена структура, която е второстепенен разпоредител с бюджет, работата на Управителния съвет на фонда да се подпомага от специализирано звено в Министерство на финансите.
    Предлага се Министерство на финансите да бъде правоприемник на активите, пасивите, архива и други права и задължения на фонда. И всъщност очаквания резултат от предложението за промяна е оптимизиране на администрацията и подобряване на координацията при изпълнение на дейностите произтичащи от разпоредбите на закона. Тези промени не се очаква да доведат до необходимост от осигуряване или изразходване на допълнителни бюджетни средства.
    Благодаря.
    ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Въпроси.
    ДИАНА ЙОРДАНОВА: Имам един въпрос. По наша информация, тази комисия, ако мога така да я нарека, към момента се състои от девет члена, всъщност девет служителя. Члена е силно казано. От които четири експерта, шофьор, секретарка, деловодителка и т.н. След преминаване като структура към Министерство на финансите, какво се случва с тези девет човека. Ще бъдат съкратени, освободени или ще бъде обявен конкурс за експерти?
    Благодаря.
    ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Това е точно и моя въпрос. Всъщност за какво я правим цялата тази реорганизация. Какво ще спечелим от всичко това? Не ние разбира се, а държавата.
    ИВАН ЕНИЧАРОВ: Идеята е бройките да преминат към Министерство на финансите. В самия законопроект е описано, че правоотношенията преминават по чл.123 от Кодекса на труда по отношение на работници и служители, които са по трудово правоотношение, което предполага правоприемство.
    А по отношение на лица, които са държавни служители, правоотношението е както е посочено и в проектозакона, по § 36 от Преходните и заключителни разпоредби на Закона за изменение и допълнение на Закона за държавния служител.
    Така че на първо време, бих казал, се говори за едно плавно правоприемство свързано с приемането на архива, дейността и обслужването на правоимащите лица, с оглед изплащането на компенсациите за спестовните лихвочисла, които те притежават в случай, че са в списъците.
    ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Колеги, други въпроси има ли? Ако няма, предлагам да преминем към гласуване.
    Който е за приемането на точка първа от дневния ред, моля да гласува.
    Гласували 9 “за”.
    Против? Няма. Въздържали се? Шест въздържали се.
    Приема се.

    По точка втора

    Представяне, обсъждане и приемане на Годишна програма за участие на Република България в процеса на вземане на решение на Европейския съюз /2014 г./, № 402-00-5, внесена от Министерски съвет на 31.01.2014 г.
    Гости докладчици:
    Людмила Петкова – заместник-министър на финансите
    Красимир Сивев – директор на Дирекция “Данъчна политика”
    Маринела Петрова – директор на Дирекция “Икономическа и финансова политика”
    Ирен Русинова – началник на отдел в Дирекцията.
    Вносителите имат думата.
    МАРИНЕЛА ПЕТРОВА: Добър ден. Основните теми, които са от компетентност на Министерство на финансите и в областта на икономическата и финансовата политика касаят прилагането на европейския семестър. Свързаните с това разработване на национална програма за реформи, конвергентна програма на Република България. процедурата по макродисбаланси също.
    По тази тема България и в частност Министерство на финансите работи в момента по актуализация на конвергентната програма, която е пряко свързана с бюджетна процедура 2015 г. Също разработване на националната програма за реформи. Като имаме интензивни дискусии с Европейската комисия, срещи. Сега на 4 април предстои поредната среща с тях за предварително представяне на оценката на Комисията, относно препоръките и оценката на изпълнението на препоръките от миналата година. При интерес от страна на уважаемите депутати мога да представя тесните места и проблемните области, според Комисията на този етап.
    Другата тема, която също считаме за важна за този едногодишен период е задълбочаването на икономическия и паричен съюз и в частност разработването на така наречените договорни споразумения. Те са още в начален етап на договаряне. Като идеята е да се засили прилагането на европейския семестър и препоръките във връзка с растеж и заетост. Като се предвиди ресурс, с който да се финансират непопулярни реформи в държавите членки, които са със значим синергичен ефект, който има значение и би засегнал останалите страни в Европейския съюз.
    По допускане това са страни с голям размер на икономиките като Германия, Франция, Испания, Полша. Така че общо взето там ние по принцип считаме, че това би бил полезен инструмент. Но имаме известна резерва относно ефективността му.
    Във връзка с участието в преговорите по бюджета на Европейския съюз имаме три основни задачи за тази година. Едната е одобряване и преглед на изпълнение на бюджет 2014 г. Другата тема е участие в дискусиите по бюджет 2015 г. И третата тема, която излиза на дневен ред е създаване и работа на работна група на високо ниво, която има за цел да прегледа съществуващата система на собствените ресурси в бюджета на Европейския съюз и да предложи при необходимост нейното реформиране, така че тя да стане по-ефективна.
    В момента се сформира тази работна група. Текат преговори за участниците в нея. Като по принцип тя ще има представители от Европейската комисия, Парламент и Съвет. По трима представители от институция. Ивайло Калфин е одобрен за един от тримата представители от Европейския парламент на ниво Съвет. В момента текат дискусии за участниците.
    ЛЮДМИЛА ПЕТКОВА: Аз само бих искала да допълня по отношение на данъчната политика. Всъщност това, което се разглежда на ниво Европейски съюз е пакет от мерки за борба с данъчни измами, отклонението от данъчно облагане. Четири са проектите на директиви, които България изцяло подкрепя. Това са директивата за автоматичен обмен на информация. Въвеждането на глобален стандарт за автоматичен обмен на информация на организацията за икономическо сътрудничество и развитие. Директивата за спестявания и директивата за майки и дъщерни предприятия, с които са предприети мерки за борба с данъчните измами.
    ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Колеги, ние сме последната Комисия, която разглежда тази Годишна програма. Тя мина вече по всички други комисии. Това е една процедура, по която сме длъжни да минем.
    Имате ли някакви въпроси към вносителите?
    Ако няма, тук трябва да прочета нещо важно.
    Следвайки дневния ред на Европейската комисия през 2014 г., Комисията по бюджет и финанси предлага на Комисията по европейските въпроси и контрол на Европейските фондове, да включи в проекта на Годишна програма на Народното събрание по въпросите на Европейския съюз 2014 г. следните законодателни и незаконодателни актове, по които Народното събрание, респективно Комисията по бюджет и финанси ще осъществява наблюдение и контрол. Това са неща, които са подадени от Европейския съюз. Ние сме длъжни да ги приемем.
    Последващи действия във връзка със зелената книга, относно дългосрочното финансиране на икономиката на Европейския съюз, първа точка.
    Второ, рамка за управление на кризи и разрешаване на проблемите на финансови институции, които не са банки.
    Трета точка, реформиране на ОЛАФ.
    Четвърта точка, окончателни системи за ДДС.
    Ако нямате други съображения, предлагам да преминем към гласуване.
    Моля, който е за, да гласува.
    Гласували 15 “за”.
    Против? Няма. Въздържали се? Няма.
    Приема се.

    Минаваме към трета точка от дневния ред.
    Представяне, обсъждане и приемане на законопроект за ратифициране на Споразумението между правителството на Република България и Европейската организация за разработване на метеорологични спътници /EUMETSAT/ относно присъединяването на Република България към Конвенцията за учредяването на Европейската организация за разработване на метеорологични спътници /EUMETSAT/ и свързаните ред и условия на Конвенцията за учредяване на Европейската организация за разработване но метеорологични спътници /EUMETSAT/ и на Протокола за привилегиите и имунитетите на Европейската организация за разработване на метеорологични спътници /EUMETSAT/, № 402-02-3, внесен от Министерски съвет на 28.02.2014 г.

    Наш гост е:
    Мария Живакова – ст.експерт в Дирекция “Наука” в МОН.
    Чели сме мотивите. Имате ли да добавите нещо друго към тях? Ако нямате, имате ли колеги някакви въпроси към тях?
    Ако няма въпроси, моля който е за да гласува.
    Гласували 15 “за”.
    Против? Няма. Въздържали се? Няма.
    Приема се.



    По точка четвърта от дневния ред.
    Представяне, обсъждане и приемане на законопроект за ратифициране на Меморандума за разбирателство между Министерство на отбраната на Република България, Министерство на националната отбрана на Република Гърция и министъра на националната отбрана на Република Полша, относно изграждането, администрирането и функционирането на Център за изследване, изграждане и усъвършенстване на способности на НАТО за управление на кризи и реагиране при бедствия, подписан на 28 август 2013 г. в Норфолк, Съединени американски щати, № 402-02-4, внесен от Министерски съвет на 04.03.2014 г.
    Гост докладчик полк. Радостин Илиев – директор Дирекция “Отбранителна политика” в Министерство на отбраната.
    Колеги, с мотивите сте запознати.
    Имате ли допълнителни въпроси?
    РУМЕН ГЕЧЕВ: Предполагам, че ще бъде обяснено. Точно ли са разграничени критериите, при които ще има помощ или намеса кое е бедствие? Точно определено ли е? В това искам да съм сигурен. Да не би това да дава възможност за намеса при всякакви условия. За природни бедствия ли става дума?
    РАДОСТИН ИЛИЕВ: Предметът на дейност на Центъра е да разработва, концепции, доктрини, терминология, от всякакъв характер документация, която е необходима на Организацията на Североатлантическия договор. Така че той де факто няма да разполага с капацитет и потенциал да реагира като хора, способности на някакви кризи и бедствия. А ще разработва необходимите документи за това в съюзен формат.
    ПРЕДС. ПЕТЪР КЪНЕВ: Искам само да добавя, че ние не сме водеща комисия и по двете ратификации, но сме длъжни да ги разгледаме. Аз като прочетох НАТО, сега си давам сметка защо Атака не са в зала.
    Колеги,имате ли някакви други въпроси, предложения, съображения. Няма.
    Аз предлагам да минем към гласуване.
    Моля, който е за да гласува.
    Гласували 15 “за”.
    Против? Няма. Въздържали се? Няма.
    Приема се.
    На 26 март, сряда от 14.00 часа ще има много интересна среща в Народното събрание.
    Обсъждане на тема: “Фалити на физически лица”.
    Водеща е Правна комисия. Поканени сме Комисия по бюджет и финанси и Икономическа комисия. Темата е много интересна.
    Закривам заседанието.

    /Закрито в 15.00 часа/


    Стенограф: Силвия Михайлова


    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
    ПО БЮДЖЕТ И ФИНАНСИ:
    /Йордан Цонев/
    Форма за търсене
    Ключова дума