Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

КОМИСИЯ ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ
11/09/2013

    Становище на комисия
    СТАНОВИЩЕ
    Вх. № 353-03-24/12.09.2013 г.
    ОТНОСНО: Доклад за прилагането на закона и за дейността на административните съдилища през 2011 г., № 211-00-6, внесен от Висшия съдебен съвет на 15.06.2012 г. и Доклад за прилагането на закона и за дейността на административните съдилища през 2012 г., ведно със становището на Комисията по правни въпроси към ВСС, № 311-00-4, внесен от Висшия съдебен съвет на 12.07.2013 г.

    На заседание, проведено на 11 септември 2013 г., Комисията по правни въпроси разгледа годишните доклади за прилагането на закона и за дейността на административните съдилища през 2011 г. и 2012 г., внесени от Висшия съдебен съвет.
    Докладите бяха представен от г-н Георги Колев – председател на Върховния административен съд, който изложи приоритетните дейности и цели за по-нататъшно развитие на съда с оглед по-ефективно и по-бързо правораздаване, осигуряването на равен достъп до правосъдие за всички граждани, повишаване доверието в работата на съда и повишаване квалификацията на магистратите и съдебните служители.
    В тях е представена обобщена информация за дейността на административните съдилища през отчетните години, включваща данни за натовареността на регионалните съдилища по данни на ВСС, кадровата им обезпеченост, срочност на решаване на делата, качеството на съдебните актове, за направените преюдициални запитвания до Съда на Европейския съюз и предложения за законодателни промени.
    Данните сочат тенденция за увеличаване на постъпилите и свършени делата, разглеждани от Върховния административен съд. Тенденцията за увеличаване на броя на административните дела е неизбежна, защото осигурява по – пълна защита на правата на гражданите и организациите от неправилни действия на администрацията. Основната причина за това е приемането на Административнопроцесуалния кодекс (АПК), който разшири обхвата на съдебния контрол над актовете на администрацията.
    Направените промени в Административнопроцесуалния кодекс и редица специални закони касаят основно подсъдността, съответно компетентността на ВАС и на административните съдилища. Целта е да се разтовари ВАС като първоинстанционен съд, за да може да се утвърди като касационна инстанция и да засили своята дейност по издаване на тълкувателни решения и постановления. Промените водят до увеличаване на натоварването на административните съдилища, за да могат да заработят с пълен капацитет, каквато е целта на реформата в административното правораздаване. Наблюдава се повишаване на ефективността на правораздаването от административните съдилища и намаляване на постъпилите във ВАС дела, което води до съкращаване на сроковете за разглеждане на делата.
    Основните показатели за дейността на съда, въз основа на които са изготвени докладите, са броят на свършените дела, брой на новообразуваните дела в началото на отчетния период и брой на висящите дела за същия период. От общо 16 970 образувани дела, 17 367 са приключени , висящите дела в началото на отчетния период са 5 723 или общо за разглеждане – 22 693 дела за 2011 г. За 2012 г. от общо 15 718 образувани дела, 16 367 са приключени , висящите дела в началото на отчетния период са 5 338 или общо за разглеждане – 21 056 дела.
    Броят на свършените дела е по-висок в сравнение с постъпилите, което е показател за своевременно и ефективно правосъдие.
    С оглед на цифрите е видно, че през 2012 г. е налице намаляване на броя на постъпилите дела в съда, което от своя страна не се отразява на констатациите за висока натовареност на Върховния административен съд.
    При утвърден от Висшия съдебен съвет за 2011 г. общ брой на съдиите 82, през различни периоди са работили различен брой съдии – членове на ВАС, реално 76 - 78. Поради обема на работата са командировани през различни периоди от време 8 съдии, трима са пенсионирани, един е подал оставка и един е възстановен.
    По щатно разписание на ВАС за 2012 г. от 1 януари до 1 юли 2012 г. са работили 84 съдии, а от 1 юли 2012 г. – 86 съдии. През 2012 г. във ВАС са командировани 14 съдии, 6 са напуснали и 1 е пенсиониран. След проведени конкурси през 2012 г. са били назначени осем съдии, а един съдия е бил възстановен на основание чл. 28 от Закона за съдебната власт.
    От данните е видно, че висящите във ВАС дела към 31 декември 2010 г. са 5 723 бр., образуваните през 2011 г. – 16 6970 бр. , а висящите към 31 декември 2011 г. са 5 338 бр. А през 2012 г. образуваните дела са 15 718, а висящите – 4 774 бр. През разглежданите периоди делата във ВАС са били разглеждани при спазване на процесуалните срокове, решавани са преимуществено в законния едномесечен срок, въпреки изключителната натовареност на съдиите – 84,71 %; 13,68 % са изготвени в 3-месечния срок и само 1,60% са постановените актове в срок над 3 месеца (за 2012 г.).
    Всичко това води до извода, че съдиите във ВАС работят при голяма натовареност. Продължава работата на съда като първа инстанция по значителен брой дела, макар по закон основната му цел е да осъществява съдебен надзор за точното и еднакво прилагане на законите в административното правораздаване и да издава тълкувателни решения.
    През 2011 г. във Върховния административен съд са образувани четири дела по искания за тълкувателни решения – едно по искане на председателя на ВАС, едно по искане на омбудсмана на Република България и две по искане на главния прокурор. Общото събрание на колегиите на ВАС се е произнесло с пет тълкувателни решения през 2011 година.
    През 2012 г. във Върховния административен съд са образувани две дела по искания за тълкувателни решения – едно по искане на главния прокурор на Република България и едно по искане на омбудсмана. Общото събрание на колегиите на ВАС се е произнесло с две тълкувателни решения.
    През 2011 г. Върховният административен съд е отправил девет преюдициални запитвания до Съда на Европейския съюз, а през 2012 г. – три.
    В докладите е представена обобщена информация за дейността на регионалните административни съдилища през 2011 г. и 2012 г., а също и кадровата обезпеченост в тях. Следва да се отбележи, че се запазва тенденцията за повишаване броя на постъпващите дела, а също и на свършените. Най-голяма е средната месечна натовареност на административните съдии в Административен съд – Бургас ( 45,95 бр. дела), Административен съд - София-град (38,48 бр. дела) и Административен съд – Хасково (26,66 бр. дела) през 2011 г. През 2012 г. най - натоварени са следните съдилища - Административен съд - София-град (32,77 бр. дела месечно), Административен съд – Бургас (29,53 бр. дела месечно) и Административен съд – Пловдив (25,69 бр. дела месечно).
    През отчетния период част от административните съдилища са работили в намален състав, поради командироване във ВАС, поради ползване на продължителен отпуск за временна неработоспособност.
    В докладите са отчетени международната дейност, обучения и проекти на административните съдилища.
    На 30 ноември 2012 г. Административен съд Варна е удостоен със званието „Съд модел на България” по проект „Усъвършенстване на работните процеси в съда” на сдружение „Програма за развитие на съдебната система”, финансиран от фондация „Америка за България”.
    По програма „Административен капацитет” във ВАС са били организирани поредица от обучения, в които са взели участие съдии, съдебни помощници и съдебни служители от всички административни съдилища в страната. Същите са били с теми: работа с медиите, стратегическо планиране , финансово управление и контрол на публичните организации, процедури по ЗОП.
    Административните съдилища в Хасково, Добрич и Велико Търново са кандидатствали и спечелили проекти с европейско финансиране в рамките на програма ОПАК – „Административните съдии – компетентни в прилагане на европейското право”. Проектите предвиждат повишаване на квалификацията и професионалните знания и умения на магистратите и съдебните служители и подобряване на оперативната работа и съдебната практика.
    По същата програма е кандидатствал с разработен проект и административен съд – София – област. Във връзка с предвидената възможност съдилищата да управляват и изпълняват проекти по оперативни програми се очерта съществен проблем – за финансовото обезпечаване на съдилищата, които са второстепенни разпоредители с бюджетни средства, във връзка с изпълнението на проектите и особено тези, които имат по-малък годишен бюджет от бюджета на проектите по оперативната програма.
    В заключение в докладите се съдържат редица предложения за законодателни промени в АПК и други специални закони, които да доведат до по-ефективно и бързо правосъдие. Целта им е да се разтовари Върховният административен съд като първоинстанционен съд, за да може да се утвърди като касационна инстанция и да засили своята конституционно определена дейност за издаване на тълкувателни решения и постановления. Такива промени ще натоварят допълнително административните съдилища и те ще заработят с пълен капацитет, каквато бе целта на реформата в административното правораздаване, като се предлага да се извършат и промени в местната подсъдност, за да се избегне неравномерното натоварване на Административен съд – София - град. Предлага се да се изключи касационното обжалване на решенията, постановени по жалби срещу заповеди, с които се налагат принудителните административни мерки по чл. 171 от Закона за движение по пътищата и решенията на административните съдилища по социалните закони, което ще доведе до разрешаването на спора в максимално кратък срок, като за участниците в производството ще остане процесуалното право да искат отмяна на влязлото в сила съдебно решение.
    Обърна се внимание, че все още не са решени проблемите със сградния фонд на две административни съдилища; че се разглеждат дела при закрити врата, а Европейския съд по правата на човека изключва тази възможности, поради което са необходими законодателни промени. Акцентира и, че е необходимо да се намери необходимия баланс при определяне размера на таксите при административното правораздаване с оглед осигуряване достъп до правосъдие.
    В последвалата дискусия се изказаха становища, че от изложената статистика в доклада административно правораздаване се утвърждава като по-добро, бързо и ефективно правораздаване, сравнение с гражданското и наказателното правораздаване.
    Разглежданата материя от административните съдилища е сложна и разнообразна, а делата са строго специфични. Следва да се продължи реформата и да се разтовари Върховният административен съд като първоинстанционен съд, както и да се направят промени в АПК относно местната подсъдност, за да се постигне по-равномерно разпределение на делата между административните съдилища, където се забелязва сериозен дисбаланс.
    Беше отбелязано, че е необходимо да се търсят способи и начини за решаване на възникналите проблеми, особено тези свързани с материално-битовото осигуряване на съдилищата.
    Обсъди се идеята за промяна размера на таксите в административното правораздаване, но по начин, който да не възпрепятства достъпа до правосъдие на гражданите. Засегнат бе и въпроса за присъждане на разноски при разглеждане на делата на първа инстанция.
    Беше изтъкнато, че докладите се обогатяват с фактология, но не винаги допринасят за решаването на съществените проблеми и гарантиране правата на гражданите при нарушаването им от административните съдилища. Предложено бе да се обсъдят законодателни промени с магистрати, с оглед подобряване административно правораздаване и постигне по-равномерно разпределение на делата между административните съдилища.
    Като цяло народните представители се обединиха около становището, че следва да бъде дадена положителна оценка на докладите и работата на административните съдилища в страната през 2011 г и 2012 г.

    В края на дискусията Комисията по правни въпроси с 19 гласа „за”, без „против” и „въздържал се” прие Доклада за прилагането на закона и за дейността на административните съдилища през 2011 г., № 211-00-6, внесен от Висшия съдебен съвет на 15.06.2012 г. и Доклада за прилагането на закона и за дейността на административните съдилища през 2012 г., ведно със становището на Комисията по правни въпроси към ВСС, № 311-00-4, внесен от Висшия съдебен съвет на 12.07.2013 г. и предлага на Народното събрание проекти за решения за приемането им.
    Проект !



    РЕШЕНИЕ

    за приемане на Доклада за прилагането на закона и за дейността на административните съдилища през 2011 г.

    Народното събрание на основание чл. 84, т. 16 от Конституцията на Република България и чл. 86, ал. 2 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание във връзка с чл. 30, ал. 1, т. 14 от Закона за съдебната власт

    РЕШИ:

    Приема Доклада за прилагането на закона и за дейността на административните съдилища през 2011 г., внесен от Висшия съдебен съвет.

    Решението е прието от 42-ото Народно събрание на ….. 2013 г. и е подпечатано с официалния печат на Народното събрание.

    Председател на Народното събрание:
    (Михаил Миков)

    Проект !



    РЕШЕНИЕ

    за приемане на Доклада за прилагането на закона и за дейността на административните съдилища през 2012 г.



    Народното събрание на основание чл. 84, т. 16 от Конституцията на Република България и чл. 86, ал. 2 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание във връзка с чл. 30, ал. 1, т. 14 от Закона за съдебната власт


    РЕШИ:

    Приема Доклада за прилагането на закона и за дейността на административните съдилища през 2012 г., внесен от Висшия съдебен съвет.


    Решението е прието от 42-ото Народно събрание на ….. 2013 г. и е подпечатано с официалния печат на Народното събрание.

    Председател на Народното събрание:
    (Михаил Миков)



    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
    ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ:


    ХРИСТО БИСЕРОВ
    Форма за търсене
    Ключова дума