Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

КОМИСИЯ ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ
30/10/2013

    Становище на комисия
    С Т А Н О В И Щ Е
    Вх. № 353-03-42/31.10.2013 г.
    Относно: Проект за решение за изменение и допълнение на Правилника за организацията и дейността на Народното събрание, № 354-02-68, внесен от Николай Веселинов Александров, Гален Симеонов Монeв и Иван Тодоров Димитров на 17.07.2013 г., Проект за решение за изменение и допълнение на Правилника за организацията и дейността на Народното събрание № 354-02-78, внесен от Гален Симеонов Монeв, Николай Веселинов Александров и Калина Петрова Балабанова на 31.07.2013 г., Проект за решение за изменение и допълнение на Правилника за организацията и дейността на Народното събрание № 354-02-139, внесен от Михаил Райков Миков на 29.10.2013 г. и Проект за решение за изменение и допълнение на Правилника за организацията и дейността на Народното събрание № 354-02-140, внесен от Мая Божидарова Манолова и Христо Дамянов Бисеров на 30.10.2013 г.

    На свое заседание, проведено на 30.10.2013 г., Комисията по правни въпроси обсъди Проект за решение за изменение и допълнение на Правилника за организацията и дейността на Народното събрание, № 354-02-68, внесен от Николай Веселинов Александров и група народни представители на 17.07.2013 г., Проект за решение за изменение и допълнение на Правилника за организацията и дейността на Народното събрание № 354-02-78, внесен от Гален Симеонов Монев и група народни представители на 31.07.2013 г., Проект за решение за изменение и допълнение на Правилника за организацията и дейността на Народното събрание № 354-02-139, внесен от Михаил Райков Миков на 29.10.2013 г. и Проект за решение за изменение и допълнение на Правилника за организацията и дейността на Народното събрание № 354-02-140, внесен от Мая Божидарова Манолова и Христо Дамянов Бисеров на 30.10.2013 г.
    Проектът за решение, внесен от народните представители Мая Божидарова Манолова и Христо Дамянов Бисеров, беше представен от Мая Манолова. С него се предлага създаване на постоянно действаща подкомисия към Комисията за взаимодействие с граждански организации и движения, която се формира на паритетен принцип, т.е. по един народен представител от всяка парламентарна група. Предвижда се подкомисията да осъществява парламентарно и гражданско наблюдение върху дейността на държавните регулаторни органи и да организира публични обсъждания по важни проблеми, свързани с осъществяване на функциите на тези органи.
    Проектът за решение, внесен от народния представител Михаил Райков Миков, беше представен от вносителя. Същият предвижда възможност докладите и становищата по законопроекти на първо гласуване на комисиите, различни от водещата, да бъдат представяни и в резюме (§1). Също така се предлагат изменения и допълнения на чл. 86 за определяне на съдържанието на внасяните годишни доклади по чл. 84, т.16 и т.17 от Конституцията на Република България и сроковете за разглеждането им в пленарни заседания, които са насочени към оптимизиране на дейността по обсъждането на докладите в постоянните комисии (§2). Проектът предлага и създаване на нов чл. 86а, на основание на който Народното събрание може да изисква доклад по отделни въпроси от органите по чл. 84, т.17 от Конституцията на Република България по предложение на постоянните комисии или на една пета от народните представители, като по този начин се цели постигане на постоянен диалог между институциите.
    Предложените изменения целят оптимизиране на дейността на Народното събрание, както и развиване, детайлизиране и създаване на работещ правен механизъм за дейността на Народното събрание по отношение на прилагането на чл. 84, т.16 и т. 17 от Конституцията.
    Проектът за решение, внесен от народния представител Николай Веселинов Александров и група народни представители, бе представен от вносителите. Той предвижда допълване на чл. 12 от Финансовите правила по бюджета на Народното събрание по отношение на допълнителните разходи на народните представители за заплащане на сътрудници, консултации, експертизи, помещения и др. Проектът за решение предвижда Народното събрание да не поема допълнителните разходи на народен представител при неоправдано отсъствие от 3 поредни или общо 5 пленарни заседания за съответния месец. Данни за отсъствията следва да бъдат вземани от разпечатките за регистрация и гласуване и стенографските протоколи. Тези изменения и допълнения целят да подобрят контрола върху дейността на народните представители и допринесат за по-голяма отговорност при изпълнение на служебните задължения.
    Проектът за решение, внесен от народния представител Гален Симеонов Монев и група народни представители, беше представен от вносителите. Предложеното в него изменение на чл. 14, ал. 3 от Финансовите правила по бюджета на Народното събрание предвижда промяна в санкцията за народен представител, който отсъства неоправдано 3 поредни или общо 5 пленарни заседания за съответния месец. Предлага се досегашната санкция да се удържат две трети от заплатата му, да се замени с неизплащане на месечното възнаграждение. Основен мотив за предложението е, че е недопустимо народен представител, който отсъства неоснователно, да получава част от възнаграждението си.
    В хода на дискусията по отношение на проекта за решение, внесен от Мая Манолова и Христо Бисеров, се изказаха различни мнения. Принципна подкрепа изразиха г-н Попов и г-жа Заякова. Г-жа Цачева изрази съмнение относно възможността на членовете на тази подкомисия да следят дейността на органи с различна компетентност, а г-н Кирилов добави, че създаването й може да доведе до допълнителни затруднения в комуникацията между подкомисиите. Г-н Стоилов посочи, че тази дейност вече се извършва от постоянните комисии. Предвид проведената дискусия, г-н Бисеров предложи тези правомощия да бъдат поети от Комисията за взаимодействие с граждански организации и движения. Това предложение бе подкрепено от народните представители.
    Проектът за решение, внесен от Михаил Миков, получи принципната подкрепа на народните представители. В дискусията участие взеха нар. представители Снежина Маджарова, Десислава Атанасова, Емил Радев, Цецка Цачева, Димитър Лазаров, Христо Бисеров и Мая Манолова. Г-жа Цачева постави въпроса в случай на отхвърляне на доклад по чл. 84, т. 17 от Конституцията на Република България къде ще намерят място мотивите, а г-н Лазаров зададе въпроса ако не е имало изказвания, кой ще ги изготвя. Г-н Бисеров посочи, че това може да бъде избегнато с внасяне на предложението за отхвърляне с мотиви. Във връзка с възможността, предоставена на една пета от народните представители да изискват доклад от органите по чл. 84, т. 17 от Конституцията на Република България, г-н Радев изказа мнение, че за да бъде избегнато затрупване на Народното събрание с доклади, е добре да се определи точният им брой за година. В отговор г-н Миков подчерта, че подобно ограничение може да попречи в случай на обществен проблем, който следва да бъде разискван. За по-голяма точност на гласуване бе подложен вариант с изменение в систематичното място на предложените разпоредби.
    Във връзка с проектите за решение, внесени от Николай Александров и група народни представители и Гален Монев и група народни представители, участие в дискусията взеха нар. представители Цецка Цачева, Филип Попов, Янаки Стоилов, Христо Бисеров, Димитър Лазаров и Мая Манолова. По отношение на предложението Народното събрание да не поема допълнителни разходи на народен представител, отсъствал неоправдано, г-н Стоилов предложи своя редакция на текста в такъв случай да не бъдат поемани повече от 1/3 от допълнителните разходи. Това предложение бе подкрепено от вносителите. Г-жа Цачева подчерта, че е съгласна с мотивите и целите на предложението, което засяга увеличаване на имуществената санкция за неоправдани отсъствия, но посочи, че работата на народните представители не се изчерпва с присъствие в пленарна зала. Г-н Попов зададе въпроса как ще се изчисляват осигуровките и ще получава ли възнаграждение народен представител, отсъствал неоправдано от 3 пленарни заседания, но присъствал и активно участвал във всички останали. Г-жа Манолова изрази мнение, че отнемането на възнаграждението е прекомерна санкция и направи свое предложение относно случаите, в които поради липса на кворум пленарното заседание е прекратено. В тази хипотеза на народните представители, отсъствали по неуважителни причини, следва да се удържат 2/3 от дневното възнаграждение. Предложението беше подкрепено от мнозинството от народни представители.

    След проведеното обсъждане, Комисията по правни въпроси:
    - с 17 гласа „за”, 0 „против” и 0 „въздържал се”, подкрепи Проект за решение за изменение и допълнение на Правилника за организацията и дейността на Народното събрание, № 354-02-68, внесен от Николай Веселинов Александров, Гален Симеонов Монев и Иван Тодоров Димитров на 17.07.2013 г.;
    - с 2 гласа „за”, 0 „против” и 16 „въздържал се”, отхвърли Проект за решение за изменение и допълнение на Правилника за организацията и дейността на Народното събрание № 354-02-78, внесен от Гален Симеонов Монев, Николай Веселинов Александров и Калина Петрова Балабанова на 31.07.2013 г.;
    - с 17 гласа „за”, 0 „против” и 0 „въздържал се”, подкрепи Проект за решение за изменение и допълнение на Правилника за организацията и дейността на Народното събрание № 354-02-139, внесен от Михаил Райков Миков на 29.10.2013 г.;
    - с 17 гласа „за”, 0 „против” и 0 „въздържал се”, подкрепи Проект за решение за изменение и допълнение на Правилника за организацията и дейността на Народното събрание № 354-02-140, внесен от Мая Божидарова Манолова и Христо Дамянов Бисеров на 30.10.2013 г.

    Предвид проведеното гласуване, Комисията по правни въпроси предлага на Народното събрание следния проект на:

    Р Е Ш Е Н И Е

    за изменение и допълнение на Правилника за организацията и дейността на Народното събрание

    (Обн. ДВ. бр.53 от 18 юни 2013г., изм. и доп. ДВ. бр.62 от 12 юли 2013г.)

    Народното събрание на основание чл. 86, ал. 1 от Конституцията на Република България и § 1, ал. 1 от Допълнителните разпоредби на Правилника за организацията и дейността на Народното събрание

    Р Е Ш И:

    § 1. В Чл. 36, ал. 1, т. 1 се правят следните изменения и допълнения:
    След думите „обществен интерес;“ се добавя „осъществява парламентарно и гражданско наблюдение на дейността на държавните регулаторни органи чрез публични обсъждания;“

    § 2. В Чл. 76, ал. 3 се създава изречение второ:
    „Докладите и становищата на другите комисии могат да се представят и в резюме.”.

    § 3. Член 86 се изменя така:
    „Чл. 86. (1) Докладите по чл. 84, т. 16 и т. 17 от Конституцията съдържат отчет за дейността на органа по прилагането на закона през съответния период, проблемите и трудностите, които среща, включително и за изпълнението на препоръките на Народното събрание при обсъждането на предходния доклад.
    (2) Докладите се внасят в Народното събрание до 31 март доколкото в закон не е определен друг срок.
    (3) Докладите по чл. 84, т. 16 и 17 от Конституцията се разпределят от председателя на Народното събрание на съответната постоянна комисия в тридневен срок от постъпването им, за което той уведомява народните представители по реда на чл. 73, ал. 3.
    (4) Постоянната комисия обсъжда доклада по ал. 1 не по-късно от 15 дни от разпределението му и представя на председателя на Народното събрание становището си, като предлага и проект за решение по доклада. Проектът за решение може да съдържа и препоръки към органа, чиято дейност се обсъжда.
    (5) Докладът по ал. 1 се включва в дневния ред на Народното събрание в едномесечен срок от внасянето му в Народното събрание и се разглежда не по-късно от 3 месеца.
    (6) Докладът по ал. 1 се обсъжда, след като Народното събрание изслуша становището на комисията и изложението на вносителя в рамките на по 10 минути. Обсъждането продължава с изказвания на народни представители, в които могат да се съдържат и въпроси към вносителя, който е длъжен да им отговори.
    (7) По време на обсъждането на доклада по ал. 1 народните представители могат да правят предложения за изменения и допълнения на проекта за решение, предложен от комисията.
    (8) Вносителят взема отношение по направените предложения и препоръки.
    (9) Предложенията на народните представители по ал. 7 се гласуват по реда на чл. 65.
    (10) По доклада се приема решение. Народното събрание може да приеме или да отхвърли доклада на вносителя по чл. 84, т. 17 от Конституцията. Когато отхвърля доклада, Народното събрание мотивира решението си и може да определи представянето на нов доклад в по-кратък срок.“

    § 4. Създава се чл. 86а:
    ,,Чл. 86а (1) Народното събрание може да изисква внасянето на доклад от орган по чл. 84, т. 17 от Конституцията и по отделни въпроси от дейността му по предложение на съответната постоянна комисия или на една пета от народните представители.
    (2) В случаите по ал. 1 Народното събрание определя въпросите,
    периода за който се отнася докладът и срока за неговото представяне.
    (3) Обсъждането на доклада по ал. 1 се извършва по реда на чл. 86.“

    § 5. В Чл. 14 от Приложението към правилника „Финансови правила по бюджета на Народното събрание” се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал.3 след думата „възнаграждение“ се добавя „и Народното събрание не поема повече от една трета от допълнителните му разходи по чл.12”;
    2. Създава се нова ал. 4:
    „(4) Когато поради липса на кворум заседанието на Народното събрание бъде прекратено, на народните представители, отсъствали по неуважителни причини от заседанието, се удържат две трети от дневното възнаграждение.“;
    3. Досегашната ал. 4 става ал. 5.

    Решението е прието от 42-то Народно събрание на ………….2013 г. и е подпечатано с официалния печат на Народното събрание.


    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
    КОМИСИЯ ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ:
    ХРИСТО БИСЕРОВ
    Форма за търсене
    Ключова дума