КОМИСИЯ ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ
06/11/2013 първо гласуване
Доклад на комисия
Д О К Л А Д
за първо гласуване
Вх. № 353-03-43/07.11.2013 г.
Относно: Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2014 г., № 302-01-33, внесен от Министерския съвет на 30.10.2013 г.
На свое заседание, проведено на 6 ноември 2013 г., Комисията по правни въпроси обсъди законопроект за държавния бюджет на Република България за 2014 г., № 302-01-33, внесен от Министерския съвет на 30.10.2013 г.
На заседанието присъстваха от Министерство на правосъдието: г-жа Зинаида Златанова – заместник министър-председател и министър на правосъдието, г-жа Миглена Ранкова – дирекция „Бюджет и финанси” в Министерство на правосъдието; от Министерство на финансите: г-жа Стела Бояджиева – главен експерт в дирекция „Държавни разходи”, г-жа Ася Първанова – старши експерт в дирекция „Държавни разходи”; от Върховния касационен съд: проф. Лазар Груев – председател на ВКС; от Висшия съдебен съвет: г-жа Светла Петкова – за представляващия ВСС, г-н Михаил Кожарев – председател на Комисията по бюджет и финанси към ВСС, г-жа Каролина Неделчева - член на Комисията по бюджет и финанси към ВСС, г-н Румен Георгиев - член на Комисията по бюджет и финанси към ВСС, г-н Ясен Тодоров – председател на Комисия „Професионална етика и превенция на корупцията“ към ВСС и г-жа Маргарита Радкова – директор на дирекция „Бюджет и финанси“; от Инспектората към Висшия съдебен съвет: г-жа Светлана Бошнакова – инспектор, г-жа Красимира Николова – главен счетоводител и г-жа Биляна Райчинова – експерт.
Проектът на бюджет на съдебната власт за 2014 г., изготвен от Висшия съдебен съвет (ВСС), беше представен от г-н Михаил Кожарев, а министър Зинаида Златанова представи Становището на Министерския съвет по същия проект.
Бюджетът за 2014 г. изготвен при стриктно спазване на консервативна и дисциплинирана фискална политика и продължаване изпълнението на мерките за свиване на дефицита по националния бюджет. Той е съобразен с актуализираната макроикономическа прогноза.
Както проектът на ВСС, така и становището на Министерския съвет, предвиждат запазване на приходната част от 2013 г. или 140,0 млн.лв. общ размер на приходи от дейността на органите на съдебната власт, като от тях 120,0 млн. се предвижда да бъдат приходите от съдебни такси.
Относно разходната част, в своя проект, ВСС предлага общ размер на разходите от 543,5 млн. лв., от които 522,7 млн. лв. за текущи разходи. Предложението на ВСС е съобразено със Стратегията за продължаване на реформата на съдебната система в условията на членството в Европейския съюз. По-специално, искането се обуславя от необходимостта от реформа по отношение на материалните и кадровите ресурси в съдебната власт – попълване на незаетите щатни бройки за магистрати и съдебни служители, обновяване на материалната база за постигане на оптимално управление и организация на работата, повишаване на професионалната квалификация на правоприлагащите органи и използване на съвременни технологии. Също така ВСС предвижда увеличение на капиталовите разходи с 17,4 млн. лв. спрямо 2013 г. за усъвършенстване на информационната стратегия на правораздавателните органи, за Единната информационна система за противодействие на престъпността и за подобряване на инфраструктурата и сигурността.
Министерският съвет, отчитайки всички фактори за формиране на бюджетните параметри на консолидирана основа и възможностите на бюджета при ограничен финансов ресурс, предвижда увеличение с 30,0 млн. лв. на разходите в общ размер в сравнение с 2013 г. или общо 434,0 млн. лв. Предвидените текущи разходи са в размер на 429,0 млн. лв. и са планирани за дейността на съдебните институции, издръжка на магистрати и съдебни служители, възнаграждения на съдебни защитници, съдебни експертизи, вещи лица и съдебни заседатели. Министерският съвет предвижда и 4,5 млн. лв. капиталови разходи за управление на движими вещи на органите на съдебната власт.
По отношение на резерв за непредвидени и/или неотложни разходи, проектът на ВСС предвижда 900,0 хил.лв., а становището на Министерския съвет - 600,0 хил.лв. Разликата в бюджетното взаимоотношение с централния бюджет между двата проекта е 109,5 млн.лв., представляващи резултативна величина между планираните приходи и разходи и се осигурява от централния бюджет.
По отношение на предложените от ВСС текстове към чл. 2 на проекта на Закон за държавния бюджет на Република България за 2014 г., Министерският съвет не подкрепя предложените редакции на ал. 3 и ал. 4 с мотивите, че въпросите са уредени в чл. 113 от Закона за публичните финанси и предлага свои редакции. Относно ал. 5 и ал. 8, Министерският съвет предлага да се запазят настоящите разпоредби и дава свои редакции.
Министерският съвет не подкрепя предложените от ВСС текстове по ал. 6, ал. 7 и ал. 10. Аргументите за това по отношение на ал. 6 са, че неизпълнението на приходите по бюджета на съдебната власт е за сметка на неизползвани наличности от предходната година и допълнителна субсидия от централния бюджет съгласно чл. 361, ал. 4 от Закона за съдебната власт. Относно заплащането на наем за настаняване в сгради, собственост на общините или държавата, по ал. 7, мотивите на Министерския съвет са че тези отношения са уредени в чл. 82 от законопроекта, който предвижда, че всички бюджетни организации не заплащат наем. Съображенията по ал. 10 са свързани с предвиденото в Закона за публичните финанси, съгласно който допълнителни разходи за бюджетите на първостепенните разпоредители с бюджет се одобряват от Министерския съвет за сметка на централния бюджет.
Предложението на ВСС по ал. 9 среща подкрепата на Министерския съвет, като единствената редакция е съобразена с бюджетната терминология.
В хода на дискусията взеха участие нар. представители Екатерина Заякова, Димитър Лазаров, Янаки Стоилов, Смиляна Нитова, Цецка Цачева, Снежина Маджарова и Десислава Атанасова.
Поставени бяха въпроси във връзка с изпълнението на бюджета по разходната част, средствата, необходими за капиталови разходи и поддръжката на сградния фонд.
Г-н Стоилов изрази мнение, че с оглед разбирането, което Министерският съвет проявява към финансовите затруднения на съдебната власт, същите биха могли да намерят своето решение чрез корекции, извършвани в рамките на финансовата година. Също така подчерта, че в номинално изражение, Становището на Министерския съвет по проекта на бюджет, изготвен от ВСС, сравнено със заложения бюджет за 2013 г., бележи ръст от около 7,5%.
След проведената дискусия по Законопроекта за държавния бюджет на Република България за 2014 г., № 302-01-33, внесен от Министерския съвет на 30.10.2013 г., Комисията по правни въпроси:
- със 7 гласа „за”, 0 „против” и 9 „въздържал се”, предлага на Народното събрание да не подкрепи на първо гласуване Законопроекта за държавния бюджет на Република България за 2014 г. с включен проект за бюджет на съдебната власт, съставен от Висшия съдебен съвет;
- с 9 гласа „за”, 0 „против” и 7 „въздържал се”, предлага на Народното събрание да подкрепи на първо гласуване Законопроекта за държавния бюджет на Република България за 2014 г. с включен проект за бюджет на съдебната власт със становището на Министерския съвет.
ЗАМЕСТНИК-ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
КОМИСИЯ ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ:
ХАМИД ХАМИД