Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

КОМИСИЯ ПО РЕГИОНАЛНА ПОЛИТИКА И МЕСТНО САМОУПРАВЛЕНИЕ
01/08/2013
    Представяне и обсъждане на законопроект за изменение и допълнение на Закона за водите, № 354-01-41, внесен от Димчо Михалевски, Джевдет Чакъров и Страхил Ангелов, приет на първо гласуване на 26.07.2013 г.
    Стенографски запис!


    П Р О Т О К О Л

    № 6

    от извънредно заседание на Комисията по
    регионална политика и местно самоуправление
    Дневен ред:

    На заседанието присъстват:
    От Министерство на околната среда и водите
    1. Малина Крумова – директор на дирекция „Кохезионни фондове“
    2. Георги Терзов – държавен експерт в дирекция по водите

    От Национално сдружение на общините в Република България
    1. Емил Савов – заместник-изпълнителен директор
    2. Десислава Стойкова – юрисконсулт
    3. Благой Станчев – парламентарен секретар
    4. Румен Гунински – кмет на община Правец

    ПРЕДСЕДАТЕЛ ДИМЧО МИХАЛЕВСКИ: - Добър ден на всички колеги и гости.
    Уважаеми колеги, налага се да проведем това заседание извънредно днес, поради това, че вчера работата в пленарна зала не позволи да проведем нашето заседание.
    Днес е предвидена една единствена точка, а именно обсъждане за второ гласуване Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за водите, който беше приет на първо гласуване в пленарна зала през изминалата седмица.
    Благодаря за участието на г-н Симидчиев на г-жа Крумова и на представителите на националното сдружение и на колегите от ГЕРБ.
    Ще направя предварителна уговорка.
    Между първо и второ четене освен предложенията, които аз лично внесох бяха направени някои предложения и от колегите от ГЕРБ, но тъй като има една обективна подробност, ако бъдат приети текстовете, тъй като от тях има една голяма степен по които бяхме постигнали до консенсус в предишното Народно събрание, да бъдат по същество приети само на едно четене. А има едно решение на КС и конституционна практика в тази посока, което казва, че това е противоконституционно, затова поставям следния подход:
    Поемаме ли ангажимента веднага в началото на месец септември да изработим последващи изменения на закона, където се касае главно за тематиката за управлението на язовирите, или ще го кажа така: - приемаме становището на Националното Сдружение на общините, което ни беше дадено по отношение на облекчаване условията за отдаване на общинските язовири както и другите теми, които са свързани в този закон, тъй като в противен случай в момента рискуваме да поставим под съмнение целия законопроект, който е изключително важен. Разбира се приели сме някой от нещата, които касаят регистъра, които касаят конкретния специфичен казус за устройство на община, но като минем по текстовете конкретно ще видим това. Надявам се, че нямате някакви възражения за да можем в крайна сметка да постигнем и целите. Само искам да Ви информирам, че имаме официално Становището на Националното сдружение на общините, в момента имаме и текст от министерството на околната среда и водите, подкрепящи предлаганите изменения на закона . Така, че аз предлагам да минем по текстовете, ако разбира се, преди това някой от присъстващите от Националното сдружение и двете министерства имат бележки или от другите присъстващи сме готови да ги чуем, но идеята ми е ако не възразявате да минем текстовете и след това да правим коментар.
    Съгласни ли сте – да. Добре.
    Подлагам на гласуване заглавието на законопроекта:
    ЗАКОН ЗА ВОДИТЕ
    Който е съгласен моля да гласува: „за“ – 9, против и въздържали се няма. Заглавието е прието.
    Постъпили са предложения от народните представители Лиляна Павлова, Ивелина Василева и Александър Ненков за създаването на нови параграфи от §1 до § 60.
    Поради противоречие на обхвата на приетия на първо гласуване законопроект, съгласно чл. 80, ал. 2, изречение трето от ПОДНС по принцип те не се обсъждат и гласуват с изключение на § от 44 –до § 48 включително, касаещи именно създаването на регистъра на системите и ние сме направили подобни предложения. Това беше прието и на първо четен в зала. Така, че аз подлагам на вашето внимание за гласуване следното предложение: Отхвърляме всички параграфи, отлагаме ги за месец септември, когато ще внесем нов ЗИД с изключение на § 44 до § 48 включително, които подкрепяме.
    § 44. В глава десета наименованието на раздел ІХ се изменя така: „Специализирани карти, регистри и информационни системи за водите и за водностопанските системи и съоръжения”
    § 45. Член 176 се изменя така:
    „Чл. 176. (1) Специализираните карти, регистрите и информационните системи осигуряват данни за:
    1. собствеността на водите и състоянието на водните тела;
    2. водностопанските системи и съоръжения.
    (2) Картите, регистрите и информационните системи по ал. 1 се водят с цел осигуряване на рационалното използване на водите и поддържане на информация за водностопанските системи и съоръжения.”
    § 46. В чл. 177 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 1 след думата „система” се добавя „за водите”, а думата „обекти” се заменя с „тела”;
    2. Създават се ал. 3 и 4:
    „(3) Специализираните карти, регистри и информационна система за водностопанските системи и съоръжения съдържат данни за техния вид, собственост, предоставени права за стопанисване, поддържане и експлоатация, технически параметри и др.
    (4) Данните по ал. 3 се актуализират в съответствие с изпълнения контрол за техническото състояние на системите и съоръженията:
    1. извършван от председателя на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор - за язовирите по чл. 190, ал. 4;
    2. изпълнен от собствениците или операторите – в останалите случаи.”
    § 47. Член 178 се изменя така:
    „Чл. 178. (1) Специализираните карти, регистри и информационни системи по чл. 176, ал. 1 се водят:
    1. от директорите на басейнови дирекции – в случаите по чл. 176, ал. 1, т. 1;
    2. от министъра на регионалното развитие – в случаите по чл. 176, ал. 1, т. 2.
    (2) Съдържанието на специализираните карти, регистри и информационната система по чл. 176, ал. 1, т. 2, условията и редът за създаването и поддържането им се определят с наредба на министъра на регионалното развитие.
    § 48. Член 179 се изменя така:
    „Чл. 179. (1) Картите, регистрите и информационните системи по
    чл. 176, ал. 1 се съставят и поддържат по райони за басейново управление на водите и по административни единици - населени места, общини и области.
    (2) Картите, регистрите и информационната система по чл. 176, ал. 1, т. 1 съдържат данни за:
    1. вида на водите;
    2. повърхностните и подземните водни тела и техните:
    а) категория;
    б) местоположение;
    в) характеристики;
    г) собственост;
    д) състояние;
    3. други.
    (3) Картите, регистрите и информационната система по чл. 176, ал. 1, т. 2 съдържат данни за:
    1. вида на съоръженията;
    2. местоположението им;
    3. собствеността им;
    4. техническите им характеристики;
    5. оператор;
    6. други.”
    Който е съгласен моля да гласува: „за“ – 9, против и въздържали се няма.
    Предложението е прието.
    Има постъпило предложение от народния представител Димчо Михалевски да се създадат нови параграфи 1,2,3,4,5 и 6.
    Създават се нови § 1, 2, 3, 4, 5 и 6:
    § 1. В Глава десета наименованието на раздел ІХ се изменя така: „Специализирани карти, регистри и информационни системи за водите и за водностопанските системи и съоръжения”.
    § 2. Член 176 се изменя така:
    „Чл. 176. (1) Специализираните карти, регистрите и информационните системи осигуряват данни за:
    1. собствеността на водите и състоянието на водните тела;
    2. водностопанските системи и съоръжения.
    (2) Картите, регистрите и информационните системи по ал. 1 се водят с цел осигуряване на рационалното използване на водите и поддържане на информация за водностопанските системи и съоръжения.”
    § 3. В чл. 177 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 1 след думата „система” се добавя „за водите”, а думата „обекти” се заменя с „тела”;
    2. Създават се ал. 3 и 4:
    „(3) Специализираните карти, регистри и информационна система за водностопанските системи и съоръжения съдържат данни за техния вид, собственост, предоставени права за стопанисване, поддържане и експлоатация, технически параметри и др.
    (4) Данните по ал. 3 се актуализират в съответствие с изпълнения контрол за техническото състояние на системите и съоръженията.“

    § 4. Член 178 се изменя така:
    „Чл. 178. (1) Специализираните карти, регистри и информационни системи по чл. 176, ал. 1 се водят:
    1. от директорите на басейнови дирекции – в случаите по чл. 176, ал. 1, т. 1;
    2. от министъра на регионалното развитие – в случаите по чл. 176, ал. 1, т. 2.
    (2) Съдържанието на специализираните карти, регистри и информационната система по чл. 176, ал. 1, т. 2, условията и редът за създаването и поддържането им се определят с наредба на министъра на регионалното развитие.“

    § 5. Член 179 се изменя така:
    „Чл. 179. (1) Картите, регистрите и информационните системи по
    чл. 176, ал. 1 се съставят и поддържат по райони за басейново управление на водите и по административни единици - населени места, общини и области.
    (2) Картите, регистрите и информационната система по чл. 176, ал. 1, т. 1 съдържат данни за:
    1. вида на водите;
    2. повърхностните и подземните водни тела и техните:
    а) категория;
    б) местоположение;
    в) характеристики;
    г) собственост;
    д) състояние;
    3. други.
    (3) Картите, регистрите и информационната система по чл. 176, ал. 1, т. 2 съдържат данни за:
    1. вида на съоръженията;
    2. местоположението им;
    3. собствеността им;
    4. техническите им характеристики;
    5. оператор;
    6. други.”
    § 6. В чл. 198в се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 4, т. 2 се изменя така:
    „2. приема решение за сключване на договора от името и за сметка на собственика на В и К системата с В и К оператора за възлагане на дейностите по предоставянето на В и К услугата и поддържането на В и К системите, включително за поемане на финансови задължения от В и К оператори и контролира изпълнението по договора.”
    2. В ал. 7 думите „две трети” се заменят с „три четвърти”.
    Това са всъщност параграфите, които касаят регистрите, които току що гласувахме, затова подлагам на гласуване предложението за създаване на нови параграфи от 1 до § 6, заедно с тези, които по принцип подкрепихме от 44 до 48 включително.
    Който е съгласен, моля да гласува:
    „за“ – 9, против и въздържали се няма. Благодаря Ви.
    Параграф 1, който е по вносител – има предложение на народните представители Лиляна Павлова, Ивелина Василева и Александър Ненков. По същество в текста има тази добавка за ВиК системите и съоръженията, така, че по принцип Ви предлагам да подкрепим предложението на колегите и текста както е по вносител в неговата цялост.
    Който е „за“, моля да гласува: - „за“ – 9, против и въздържали се няма.
    Има постъпило предложение за нови параграфи от 62 до 66 от народните представители Лиляна Павлова, Ивелина Василева и Александър Ненков.
    § 62. В чл. 198й, ал. 1 думите „или от общинския съвет” се заличават.
    § 63. Член 198к се изменя така:
    „Чл. 198к. (1) Преди приемането им регионалните генерални планове:
    1. подлежат на екологична оценка по реда на Закона за опазване на околната среда;
    2. се разглеждат и съгласуват с министъра на здравеопазването по отношение на мерките и сроковете за привеждане качеството на питейната вода в съответствие с изискванията на наредбата по чл. 135, ал. 1, т. 3;
    3. се разглеждат и съгласуват с министъра на околната среда и водите по отношение на съответствието им с плановете за управление на речните басейни.
    (2) Преди приемането им генералните планове на агломерации:
    1. подлежат на екологична оценка по реда на Закона за опазване на околната среда;
    2. се разглеждат и съгласуват с компетентната басейнова дирекция за управление на водите, а когато обхващат територията на повече от една басейнова дирекция за управление на водите - с министъра на околната среда и водите;
    3. се разглеждат и съгласуват с регионалните здравни инспекции;
    4. се съгласуват с областните съвети за развитие.”
    § 64. Чл. 198л, ал. 1 се изменя така:
    (1) При изготвянето на дългосрочните инвестиционни програми за изпълнението на регионалните генерални планове и генералните планове на агломерации се спазва принципът на единната тарифа за даден вид В и К услуга за потребителите на тази услуга в обособената територия.”

    § 65. Чл. 198м се изменя така:
    „Чл. 198м. (1) В и К операторът изготвя бизнес план по чл. 10, ал. 1 от Закона за регулиране на водоснабдителните и канализационните услуги въз основа на целите на регионалните генерални планове и генералните планове на агломерации, както и въз основа на инвестиционните програми към тях. Бизнес планът се изготвя в съответствие със сключения договор по чл. 198п, ал. 1
    (2) Бизнес планът на съответния В и К оператор се съгласува от асоциацията по В и К. При несъответствие с изискванията по ал. 1, асоциацията по В и К връща бизнес плана за доработване с мотивирано решение и задължителни указания в какво се състои несъответствието.”
    (3) Бизнес плановете на В и К операторите се одобряват по реда на Закона за регулиране на водоснабдителните и канализационните услуги.”
    § 66. В чл. 198о се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 2 след думите „по ал. 1” се поставя точка и текстът до края се заличава.
    2. Алинея 4 се изменя така:
    „(4) Асоциацията по В и К предоставя на В и К оператор, отговарящ на изискванията на наредбата по ал. 7, правото да извършва дейностите по ал. 1 в рамките на обособената територия чрез възлагане по реда на този закон или на Закона за концесиите.”
    3. Алинея 5 се изменя така:
    „(5) В и К операторът е капиталово търговско дружество с основен предмет на дейност – предоставяне на В и К услуги с активи по чл. 13 и/или чл. 19, което има сключен договор с асоциацията по В и К за стопанисване, поддържане и експлоатация на В и К системите и предоставяне на В и К услуги в границите на обособена територия
    4. Алинея 6 се отменя.
    5. Алинея 7 се изменя така:
    „(7) Изискванията към В и К операторите, както и процедурите за избор на В и К оператор в случаите, когато повече от един оператор отговаря на тези изисквания за съответната обособена територия, се определят с наредба на министъра на регионалното развитие не по-късно 31.12.2014г..”
    По същите обективни причини Ви предлагам предложенията да не се обсъждат и да не се гласуват тъй като противоречат на принципите и обхвата на приетия на първо гласуване законопроект.
    Който е съгласен моля да гласува: „за“ – 9, против и въздържали се няма.
    Благодаря Ви.
    Параграф 2 по вносител.
    Тук ще разделим нещата на две.
    Тук има предложение на народните представители Лиляна Павлова, Ивелина Василева и Александър Ненков.
    В чл. 198п се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 1 след думите „се извършва” се добавя „с договор по реда на този закон или”.
    2. Алинея 3 се изменя така:
    „(3) В и К операторите признават в счетоводния си баланс (отчета за финансовото състояние) имуществените права, предоставени им с договорите по ал. 1, върху предоставените им В и К системи и съоръжения – публична собственост, и начисляват разходи за амортизации за тях по реда на Закона за счетоводството. Тези амортизационни отчисления се реинвестират от В и К операторите в инфраструктурата в съответствие с одобрените инвестиционни програми към утвърдените им бизнес планове.”
    3. В ал. 4 думите „концесионния договор” се заменят с „договора по ал. 1.
    4. Създават се ал. 5, 6 и 7:
    (5) В договора по ал. 1 се определят най-малко:
    1. обхватът на дейностите и отговорностите на В и К оператора по предоставянето на В и К услуги;
    2. задълженията на В и К оператора по експлоатацията, поддръжката и реконструкцията на В и К системите и съоръженията;
    3. инвестиционните задължения на В и К оператора по изграждането на нови В и К системи и съоръжения;
    4. условията и редът за предоставяне на В и К оператора за експлоатация на новоизградените и предстоящите за изграждане В и К системи и съоръжения в обособената територия;
    5. редът за предоставяне за експлоатация на В и К системите и съоръженията на В и К оператора;
    6. редът за предаване на В и К системите и съоръженията от В и К оператора след прекратяването на договора;
    7. критериите и показателите за осъществяване на контрол върху дейността на В и К оператора;
    8. срокът на действие на договора;
    9. отговорностите на страните при неизпълнение на задълженията по договора;
    10. основанията и редът за прекратяване на договора;
    11. условията и редът за поемане и погасяване на финансови задължения от действащия на съответната обособена територия В и К оператор и които са включени в бизнес плана му, одобрен от ДКЕВР;
    12. условията, при които В и К операторът продължава дейността си в съответствие с утвърдения му бизнес план и общите условия за предоставяне на В и К услуги.
    (6) Срокът на договора по ал. 1, сключен по реда на този закон, не може да бъде по-дълъг от:
    1. десет години, ако в него няма задължения за В и К оператора за строителство на нова В и К инфраструктура;
    2. петнадесет години, ако в него има задължения за В и К оператора за строителство на нова В и К инфраструктура.
    (7) В и К операторът на съответната обособена територия приема за експлоатация В и К системите и съоръженията със съответната документация, необходима за експлоатацията им.”
    Тяхното предложение ще го разделя на 2 части.
    До точка 3 – първа, втора и трета точка, които са идентични с предложения текст на вносителя по § 2, затова първо Ви предлагам да гласуваме подкрепата по точки 1,2 и 3.
    Който е съгласен, моля да гласува: - „за“ – 9, против и въздържали се няма.
    Оставащите точки 4, която включва създаването на нова ал. 5, 6 и 7 по същество Ви предлагам да подкрепим ал. 5 и ал. 7, които доуточняват обема и съдържанието на договора и съответно начина на приемане от оператора на съответното обособена територия, като предлагам да не подкрепим ал. 6, тъй като тя съществува в тялото на закона, както е в момента текста.
    Моето предложение към комисията е от предложението на колегите е по т. 4 да подкрепим текстовете от ал. 5 и ал. 7.
    Който е съгласен, моля да гласува. – „за“ – 9, против и въздържали се няма.
    Също така по отношение на ал. 6 предлагам да я отхвърлим.
    Който е съгласен, моля да гласува: „за“ – 9, противи въздържали се няма.
    Благодаря ви.
    Има предложение от народните представители Лиляна Павлова, Ивелина Василева и Александър Ненков за създаване на нови параграфи от 68 до 77.
    Създават се нови § 68 - 77 :
    § 68. В чл. 198р думите „Министерството на регионалното развитие” се заменят с „министърът на регионалното развитие”.
    § 69. В чл. 198т, ал. 2 се правят следните изменения:
    1. В т. 1 буква „б” се отменя.
    2. Точка 5 се изменя така:
    „5. промени в информацията в т. 1 - 4 и други данни, определени с наредбата по чл. 198х.”
    § 70. Създава се чл.199б:
    „Чл. 199б. (1) Председателят на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор или оправомощено от него длъжностно лице разпорежда със заповед:
    1. забрана за ползването на и за достъпа до язовир, който се експлоатира при неспазване на изисквания на наредбата по чл. 141, ал. 2;
    2. извеждане от експлоатация на язовир;
    3. премахване на язовирна стена и съоръженията към нея;
    (2) Оспорването на заповедта за прилагане на принудителната административна мярка по ал. 1, т. 1 не спира изпълнението й.
    (3) При необходимост председателят на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор уведомява съответните органи за предприемане на действия от тяхната компетентност, включително за издаване на заповед по чл. 195, ал. 6 от Закона за устройството на територията.”
    § 71. В чл. 200, ал. 1 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Точка 15 се отменя.
    2. В т.23, думите “или инертни материали“ се заличават.
    3. Създава се т.23а:
    “23а. изземва наносни отложения от водните обекти без разрешително за ползване на воден обект – от 20 000 до 50 000 лв.;
    4. Създават се нова т. 38 и т. 39 и 40:
    „38. не изпълни задължение съгласно наредбата по чл. 141, ал. 2 - от 1000 до 10 000 лв.;
    39. не изпълни предписание по чл. 190б, ал. 1, т. 4 – от 1000 до 20 000 лв.;
    40. не изпълни заповед по чл. 199б, ал. 1 - 10 000 лв.”
    5. Досегашната т. 38 става т. 41.
    § 72. В чл. 201 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 3 накрая се поставя запетая и се добавя „а по чл. 200, ал. 1, т. 38, 39 и 40 - от органа по чл. 190, ал. 4”.
    2. В ал. 4 думите „министъра на икономиката, енергетиката и туризма или от оправомощени от съответния министър” се заменят с „председателя на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор или от оправомощени от тях”.
    3. Алинеи 5 и 6 се отменят.
    § 73. В § 1, ал. 1 от допълнителните разпоредби се правят следните изменения и допълнения:
    1. Точка 77 се изменя така:
    „77. „значима и устойчива тенденция за повишаване” е всяко статистическо и екологично значимо повишаване на концентрацията на замърсител, група от замърсители или показател на замърсяване в подземните води, за което е сметнато, че е необходимо обръщане на тенденцията в съответствие с чл. 156а, ал. 1, т. 2, б. „в“;“
    2. Създават се т. 93 - 95:
    „93. „язовир” е водностопанска система, включваща водния обект, язовирната стена, съоръженията и събирателните деривации;
    94. „напорно-изравнителен резервоар” е съоръжение за изравняване на относително постоянния приток и променливото потребление на вода в отделни часове от денонощието;
    95. „оператор” е юридическо лице, което осъществява дейностите по стопанисване, поддържане и експлоатация на водностопански системи, възложени му от собственика на системите.”
    § 74. В § 4 от преходните и заключителните разпоредби се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 6 след думите „се осъществява” се добавя „с бюджетни средства”.
    2. В ал. 7 думите „и микроязовири” се заличават.
    § 75. В Преходните и заключителните разпоредби на Закона за изменение и допълнение на Закона за водите (ДВ, бр. 47 от 2009 г.) в § 31, ал. 1 накрая се добавя „или от търговски дружества, чийто капитал е собственост на други търговски дружества с държавно участие ”.
    § 76. В Преходните и заключителните разпоредби на Закона за изменение и допълнение на Закона за водите (ДВ, бр. 61 от 2010 г.) в § 133, ал. 7, т. 1, буква „б” накрая се добавя „като концедент в тези случаи е общинският съвет”.
    § 77. Навсякъде в закона думите „и микроязовири” и „и микроязовирите” се заличават.
    Тук по същата аналогия по същия принцип Ви предлагам да отхвърлим тези предложения, да отложим текстовете с ангажимента че през месец септември ще ги предложим.
    Който е съгласен, моля да гласува: „за“ – 10, против и въздържали се няма.
    Сега гласуваме целият параграф 2 с направените допълнения от приетите предложения на колегите Лиляна Павлова, Ивелина Василева и Александър Ненков.
    „За“ – 9, „против“ – няма, „въздържали се няма.
    Благодаря ви.
    „ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ“
    Който е съгласен с наименованието, моля да гласува:
    „за“ – 9, против и въздържали се няма.
    Тук предлагам една редакционна поправка в § 1, ал. 1 второ изречение след думите „В и К оператори с държавно и/или общинско участие, в срок до 2 месеца“ – да бъде корегирано със срок „до 4 масеца“.
    Подобно е предложението малко по-надолу направено от колегите Лиляна Павлова, Ивелина Василева и Александър Ненков по отношение на ал. 1.
    Има постъпило предложение от народния представител Димчо Михалевски:
    В § 1 от ПЗР на законопроекта се правят следните допълнения:
    1. В ал. 8 и в ал. 9 накрая се добавя „съответно - след отписването им по реда на ал. 8“.
    2. Създава се ал. 12:
    „(12) Отписването на имуществото и активите по ал. 6 не е доставка на стока или услуга по смисъла чл. 10 от Закона за данък върху добавената стойност.”
    Това е съгласувано с Националната агенция по приходите.
    Постъпило е предложение от Лиляна Павлова, Ивелина Василева и Александър Ненков, което касае Преходните и заключителни разпоредби по §1.
    § 1 от ПЗР на законопроекта се изменя така:
    § 1. (1) Управителните органи на търговските дружества - В и К оператори с държавно и/или общинско участие, в срок до 4 месеца от влизането в сила на този закон изготвят и изпращат на министъра на регионалното развитие списъци на В и К системите и съоръженията по чл. 13, 15 и 19, намиращи се в обособената територия, които са активи на дружествата.
    (2) В срока по ал. 1 областните управители и кметовете на общините изготвят и изпращат на министъра на регионалното развитие списъци на В и К системите и съоръженията и на части от тях по чл. 13, 15 и 19, намиращи се в обособената територия, които не са включени в активите на дружествата по ал. 1 към датата на влизането в сила на този закон.
    (3) Списъците по ал. 1 и 2 се изготвят по образец, утвърден от министъра на регионалното развитие
    (4) Министърът на регионалното развитие в 6-месечен срок от получаването на списъците по ал. 1 и 2 изготвя и изпраща за съгласуване с общините протоколи за разпределение на собствеността на активите между държавата и общините, намиращи се в обособената територия.
    (5) Възражения по разпределението на собствеността на активите могат да се правят от общините в двумесечен срок от получаване на протоколите по ал. 4. Протоколите, по които няма направени възражения в този срок се смятат за съгласувани. Съгласуваните протоколи имат доказателствена сила за разпределението на собствеността на активите между държавата и общините до доказване на противното.
    (6) Министърът на регионалното развитие и общините, упражняващи правата на собственост в еднолични търговски дружества с държавно или общинско участие или върху дялове и акции в търговски дружества по ал. 1, в които държавата или общината е съдружник или акционер, предприемат необходимите действия за отписване на активите по ал. 1 и тяхната стойност от баланса на дружествата в тримесечен срок от изтичане на срока по ал. 5.
    (7) Отписването от баланса на търговските дружества - В и К оператори, на имущество и активи - публична държавна и/или публична общинска собственост, е за сметка на собствения капитал на дружествата, с изключение на регистрирания (основен) капитал, както и за сметка на получените правителствени дарения (финансирания), когато съответните активи са получени по договори за дарения (финансирания) и това не влияе на данъчния им финансов резултат, установен по реда на Закона за корпоративното подоходно облагане, като чл. 161 от Закона за корпоративното подоходно облагане се прилага само за активите, които не са публична държавна и/или публична общинска собственост.
    (8) В и К системите и съоръженията – публична държавна и публична общинска собственост, преминават в управление на асоциацията по В и К на съответната обособена територия от датата на съгласуване на протоколите за разпределение на активите по реда на ал. 5.
    (9) В и К системите и съоръженията – публична държавна и публична общинска собственост, изградени или въведени в експлоатация след изготвяне на протоколите за разпределение на активите по ал. 1 и 2, преминават в управление на асоциацията по В и К на съответната обособена територия от датата на тяхното въвеждане в експлоатация.
    (10) До сключването на договор по реда на чл. 198о, ал. 4 активите по ал. 8 и 9 продължават да се стопанисват, поддържат и експлоатират по досегашния ред от действащите към датата на влизането в сила на този закон В и К оператори на обособената територия по смисъла на § 34 от Закона за изменение и допълнение на Закона за водите (ДВ, бр. 47 от 2009 г., в сила от 23.06.2009 г., изм. и доп., бр. 95 от 2009 г.).
    (11) Не се дължи данък добавена стойност по реда на Закона за данък върху добавената стойност върху стойността на имуществото и активите - публична държавна и публична общинска собственост по ал. 7.
    (12) Разпоредбата на ал. 11 се прилага и при възлаганe на имущество и активи - публична държавна и публична общинска собственост на В и К операторите по реда на чл. 198о, ал. 4.
    (13) Не подлежат на осребряване по реда на чл. 268, ал. 1 от Търговския закон, не се включват в масата на несъстоятелността по чл. 614, ал. 1 от Търговския закон и не се осребряват по смисъла на чл. 716 от Търговския закон имуществото и активите, предоставени на дружествата в ликвидация, или в процедура по несъстоятелност, представляващи публична държавна и/или публична общинска собственост.”
    Нашето предложение към комисията е следното:
    Приемаме по принцип направеното предложение от колегите, с изключение на ал. 11 и ал. 12, тъй като текста на ал. 12, която ние сме внесли като допълнително предложение е по-коректно, съгласувано е с Националната агенция по приходите и въобще не си противоречат по същество, както и приемаме ал. 13, която е направена – нали така се уточнихме г-н Симидчиев.
    Добромир Симидчиев – да, точно така.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ДИМЧО МИХАЛЕВСКИ – приемаме и предложението за ал. 13. Става дума за специфичен случай при ликвидация на търговско дружество.
    Приемаме текста по вносител до ал. 11 от ПЗР и добавка – предложението на народния представител Димчо Михалевски и предложението на Л. Павлова и гр.нар. представители за ал. 13, както и по принцип предложението на гр. нар. представители с изключение на това, че сроковете по ал. 4, ал. 6 остават такива, каквито са по вносител с редакционната поправка направена от мен по ал. 1 от 2 на 4 месеца и отхвърляме ал.11 и 12, предложени от Лиляна Павлова и гр. нар. представители.
    Който е съгласен, моля да гласува: „за“ – 9, против и въздържали се няма.
    Благодаря ви.
    Параграф 2.
    Има направени предложения от нар. представител Димчо Михалевски.
    Параграф 2 от ПЗР на законопроекта да отпадне.
    Да се създаде нов § 2:
    § 2. Сключените до влизането в сила на този закон концесионни договори за възлагане на дейности по управление, поддържане и експлоатация на В и К системи и предоставяне на В и К услуги продължават действието си до прекратяването им. Промените в собствеността върху водностопански системи и съоръжения, предоставени на концесия, не засягат предоставените по отношение на тези обекти права и задължения на концесионерите и концедентите. При промяна в правата на собственост върху водностопански системи и съоръжения, предоставени на концесия, концедентът продължава да изпълнява от името на новия собственик правата и задълженията по концесионния договор до прекратяването му.
    Също така има предложение от Лиляна Павлова, Ивелина Василева и Александър Ненков, което по ал. 1 съвпада с направеното предложение от Димчо Михалевски и ал. 2.
    Предлагам на комисията да приемем новият параграф 2 с предложената ал. 1от Димчо Михалевски, която е идентична с предложената ал. 1 от Лиляна Павлова, Ивелина Василева и Александър Ненков и добавка – да се създаде нова ал. 2 –която е предложена от колегите.
    Който е съгласен с така предложеното съдържание на § 2, моля да гласува:
    „за“ – 9, против и въздържали се няма.
    Благодаря Ви.
    Параграф 3. Текста е пред вас.
    Има предложение от Лиляна Павлова, Ивелина Василева и Александър Ненков.
    § 3 се изменя така:
    §3. Първите регионални генерални планове на В и К системите и съоръженията по чл. 198в, ал. 4, т.3 се създават за обособените територии по смисъла на § 34 от Закона за изменение и допълнение на Закона за водите (ДВ, бр. 47 от 2009 г., изм. и доп., бр. 95 от 2009 г.) и се приемат от министъра на регионалното развитие по предложение на асоциациите по В и К. Действията по чл. 198к, ал. 1 се извършват от асоциациите по В и К.
    Предлагам това предложение да бъде отхвърлено и да бъде приет текста на вносителя за §3.
    Който е съгласен, моля да гласува: „за“ – 9, „против“ – няма, „въздържали се“ – няма. Благодаря Ви. Текста за § 3 е приет.
    Има предложение на Димчо Михалевски, което е и предложението на Националното сдружение на общините.
    В ПЗР на законопроекта се създава нов § 4:
    § 4. В общините, на чиято територия има язовири – публична общинска собственост, за които не са сключени договори за стопанисването, поддръжката и експлоатацията им, по предложение на кмета на общината общинският съвет приема решение:
    1. за създаване на общинско предприятие за осъществяване на тези дейности, или
    2. за откриване на процедура за избор на оператор за възлагане стопанисването, поддръжката и експлоатацията на язовирите чрез предоставянето им под наем или на концесия.
    Има направено предложение от народните представители Лиляна Павлова, Ивелина Василева и Александър Ненков:

    § 4. (1) В срок до три месеца от влизането в сила на този закон кметовете на общините, в които има язовири – публична общинска собственост, уведомяват областния управител за операторите, с които общината има сключени договори за стопанисването, поддръжката и експлоатацията им.
    (2) В срока по ал. 1 в общините, в които има язовири – публична общинска собственост, за които няма сключени договори за стопанисването, поддръжката и експлоатацията им, по предложение на кмета на общината общинският съвет приема решение:
    1. за създаване на общинско предприятие за осъществяване на тези дейности, или
    2. за откриване на процедура за избор на оператор за възлагане стопанисването, поддръжката и експлоатацията на язовирите чрез предоставяне под наем или на концесия, или
    3 с което дава съгласие за възлагане на тези дейности на оператор по чл. 13, ал. 4.
    (3) В срока по ал. 1 кметовете на общините по ал. 2 уведомяват областния управител за избрания оператор, съответно за започналите процедури за избор на оператор, а след приключването им – и за резултатите от тях.
    (4) След изтичане на срока по ал. 1 областните управители обобщават и изпращат на министъра на земеделието и храните получената от общините информация по ал. 1 и 2.
    (5) Стопанисването, поддръжката и експлоатацията на язовирите – публична общинска собственост, за които не е предоставена информация по ал. 1, 2 и 3, се възлагат на оператор по чл. 13, ал. 4, по ред , определен в наредбата по чл. 13, ал. 5.
    Това предложение е почти идентично с предложението направено от Димчо Михалевски. Те съвпадат по отношение на текстовете по ал. 2, т. 1 и т. 2, която е разширена.
    Аз предлагам да приемем по принцип частта от предложението на Лиляна Павлова, Ивелина Василева и Александър Ненков касаещи управлението на общинските язовири и да приемем текста за нов параграф 4 по предложението на Димчо Михалевски.
    Подлагам на гласуване това предложение, който е съгласен, моля да гласува: „за“ – 9, „против“ – няма, „въздържали се“ – един. Предложението е прието.
    Има предложение на Лиляна Павлова, Ивелина Василева и Александър Ненков за създаването на нови параграфи от 79 до § 90.
    § 79. (1) Общинските съвети продължават да осъществяват управлението на В и К системите и съоръженията в обособените територии по смисъла на § 34 от Закона за изменение и допълнение на Закона за водите (ДВ, бр. 47 от 2009 г., в сила от 23.06.2009 г., изм. и доп., бр. 95 от 2009 г.), в чийто граници са се намирали В и К системите и съоръженията – собственост само на една община, до определянето на един В и К оператор за новата обособена територия по реда на чл. 198о, ал. 4.
    (2) В срока по ал. 1 общинските съвети запазват правата си по Глава единадесета „а”, предоставени им с разпоредбите, отменени с влизането в сила на този закон, с изключение на правото да променят границите на обособените територии и да сключват нови договори с В и К оператори.
    § 80. (1) Лицата по отменената ал. 6 на чл. 198о продължават да предоставят В и К услугите, които са предоставяли до влизането в сила на този закон, на обслужваните от тях потребители, съгласно изискванията на този закон и на Закона за регулиране на водоснабдителните и канализационни услуги.
    (2) Лицата по ал. 1 се освобождават от задължението си по този параграф, ако:
    1. прехвърлят активите си, с които предоставят В и К услугите, на В и К оператора в съответната обособена територия; или
    2. В и К операторът в съответната обособена територия започне да предоставя В и К услугите, предоставяни от лицата по ал. 1, на обслужваните от тези лица потребители.
    § 81. Асоциациите по В и К, учредени до влизане в сила на този закон като сдружения с нестопанска цел, се прекратяват по реда на Закона за юридическите лица с нестопанска цел.
    § 82. (1) Областните управители в двумесечен срок след изтичането на срока по § 78, ал. 5 утвърждават актове за държавна собственост за водните обекти и водностопанските съоръжения – държавна собственост, съобразно изискванията на Закона за държавната собственост.
    (2) Кметовете на общини са длъжни в 20-дневен срок от поискването да предоставят необходимата информация за актуването на обектите по ал. 1.
    (3) Кметовете на общини в двумесечен срок след изтичането на срока по ал.1 утвърждават актове за общинска собственост за водните обекти и водностопанските съоръжения – общинска собственост, съобразно изискванията на Закона за общинската собственост.
    § 83. При избор на нов В и К оператор трудовите правоотношения на работниците и служителите с досегашния В и К оператор преминават към новия В и К оператор по реда на чл. 123 и 123а от Кодекса на труда.
    § 84. (1) Асоциациите по В и К откриват процедури за сключване на договорите по чл. 198о, ал. 4:
    1. не по-рано от дванадесет месеца и не по-късно от осемнадесет месеца от влизане в сила на наредбата по чл. 198о, ал. 7 - за възлагане по реда на този закон;
    2. в срок от дванадесет месеца от влизане в сила на наредбата по чл. 198о, ал. 7 - за възлагане по реда на Закона за концесиите.
    (2) Договорът по ал. 1, т. 1 се сключва с ВиК оператор, който отговаря на изискванията на наредбата по чл. 198о, ал. 7 и действа като В и К оператор на съответната обособена територия по смисъла на § 34 от Закона за изменение и допълнение на Закона за водите (ДВ, бр. 47 от 2009 г., в сила от 23.06.2009 г., изм. и доп., бр. 95 от 2009 г.) към датата на влизане в сила на този закон, или негов правоприемник.
    (3) В и К оператори, действащи на обособена територия по смисъла на § 34 от Закона за изменение и допълнение на Закона за водите (ДВ, бр. 47 от 2009 г., в сила от 23.06.2009 г., изм. и доп., бр. 95 от 2009 г.), която към датата на влизане в сила на този закон е разположена на територията на две или повече области, могат да сключат договор по реда на ал.1, т. 1 само за новата обособена територия, в която се намират повечето от обслужваните от тях потребители.
    (4) Ако в срока по ал. 1, т. 2 асоциацията по В и К не открие процедура за възлагане на концесия, В и К оператор се избира по реда на ал. 1, т. 1.
    (5) В случай че при провеждане на процедурата по ал. 1, т. 1, се установи, че в обособената територия има повече от един ВиК оператор, отговарящ на изискванията на ал. 2, договорът се възлага след провеждането на допълнителна процедура за избор на ВиК оператор по ред, определен в наредбата по чл. 198о, ал. 7.
    (6) В случай че при провеждане на процедурата по ал. 1, т. 1 се установи, че в съответната обособена територия няма ВиК оператор, който отговаря на изискванията на ал. 2, съответната асоциация по В и К в едногодишен срок открива процедура за възлагане на концесия.

    § 85. (1) Обектите по чл. 13, чл. 15 и чл. 19 – публична държавна или публична общинска собственост, се отписват от баланса на търговските дружества - В и К оператори, на търговските дружества по § 4 от преходните и заключителни разпоредби и на търговските дружества, чийто капитал е собственост на други търговски дружества с държавно участие.
    (2) Съответното търговско дружество и органът, упражняващ правата на собственост върху язовирите по чл. 13, след отписването им от баланса съставят приемо-предавателен протокол със списък на съоръженията към язовирите, придружен от справка за техническото им състояние.
    (3) Язовирите и съоръженията по ал. 2 продължават да се стопанисват, експлоатират и поддържат по досегашния ред до възлагането им на оператор по реда на чл. 13, ал. 5.
    (4) Стопанисването, поддръжката и експлоатацията на язовирите по чл. 13, ал. 1, т. 1а, които до влизането в сила на този закон се стопанисват от търговски дружества с държавно участие или от търговски дружества, чийто капитал е собственост на други търговски дружества с държавно участие, се възлагат на същите търговски дружества по реда на наредбата по чл. 13, ал. 5.
    § 86. (1) Информационната система с данни от регистъра по чл. 10б и чл. 177, ал. 3 се съставя в срок до:
    1. една година от влизането в сила на този закон – за язовирите;
    2. две години от влизането в сила на този закон – за останалите водностопански системи и съоръжения.
    (2) За съставянето на регистъра по чл. 10б и на информационната система собствениците и/или операторите на водностопански системи и съоръжения предоставят на Министерството на регионалното развитие данни по чл. 179, ал. 3:
    1. в срок до 6 месеца от влизането в сила на този закон - за язовирите;
    2. в срок до 12 месеца от влизането в сила на този закон – за останалите водностопански системи и съоръжения.
    (3) Кметовете на общини в срок до 6 месеца от влизането в сила на този закон изпращат в Министерството на регионалното развитие:
    1. копие от актовете за публична общинска собственост, съставени за язовирите до датата на влизане в сила на този закон;
    2. данните по чл. 179, ал. 3 за язовирите, разположени на територията на общината, за включване в регистъра по чл. 176, ал. 1, т. 2.
    (4) Министърът на регионалното развитие предоставя информацията по ал. 2, т. 1 на председателя на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор.
    § 87. (1) Наредбите по чл. 13, ал. 5, чл. 112, ал. 2, чл. 138а, ал. 1, чл. 141, ал. 2 и чл. 178, ал. 2 се приемат в срок до 6 месеца от влизането в сила на този закон.
    (2) Подзаконовите нормативни актове по досегашните ал. 2 и 3 на чл. 141 запазват действието си до влизането в сила на наредбата по чл. 141, ал. 2.
    (3) В срок до два месеца от влизането в сила на този закон Министерският съвет изменя устройствения правилник на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор.
    § 88. (1) Наредбата по чл. 135, ал. 1, т. 6 се приема в срок до 6 месеца от влизането в сила на този закон.
    (2) В срок до шест месеца от влизането в сила на наредбата по ал. 1, В и К операторите, предоставящи услугата водоснабдяване за питейно-битови цели, изготвят предложение до министъра на околната среда и водите или до директора на съответната басейнова дирекция, съобразно тяхната компетентност, за служебно оразмеряване на санитарно-охранителна зона около водовземните съоръжения за питейно-битово водоснабдяване, в случаите при които санитарно – охранителната зона не е определена до влизането в сила на този закон.
    (3) Редът за провеждане на процедурата, критериите за приложимостта й и съдържанието на предложението по ал. 2 се определят в наредбата по ал. 1.
    (4) В срок до две години от постъпване на предложението по ал. 2, компетентният орган:
    1. определя със заповед санитарно-охранителната зона или
    2. издава мотивиран отказ и указва на В и К оператора да предприеме действията по чл. 48, ал. 1, т. 5 за определяне на санитарно – охранителна зона по общия ред.
    § 89. Извършването на надзор на техническото състояние на язовирните стени и съоръженията към тях започва шест месеца след влизането в сила на изменението на Устройствения правилник на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор.
    § 90. Разрешителните за ползване на воден обект за изземване на наносни отложения, с изключение на разрешителните за изземване на наносни отложения от река Дунав и водохранилищата, издадени до влизането в сила на този закон, се прекратяват с решение на органа, който ги е издал, след изтичане на срока, за който са издадени.
    По утвърдения принцип, уговорката, която направихме още в началото Ви предлагам да бъдат отхвърлени за ЗИД-а, който ще бъде внесен през месец септември.
    Който е съгласен, моля да гласува: „за“ – 10, „против“ – няма, „въздържали се“ – няма.
    Благодаря Ви.
    Параграф 4 по вносител – предлагат се изменения в Закона за водите и канализационните услуги. По същество удължаваме сроковете на настоящия регулаторния период и съответно сроковете за подготовка за одобряване на нови технически планове.
    Има предложение на колегите Павлова, Василева и Ненков, което по същество е същото и затова Ви предлагам да подкрепим тяхното предложение по принцип и да гласуваме текста за § 4 по вносител.
    Който е съгласен, моля да гласува: „-а“-10, „против“ – няма, „въздържали се“ – няма. Благодаря ви.
    Има предложение на колегите Павлова, Василева и Ненков, касаещо създаването на нов параграф по Закона за сдруженията и напояванията.
    Обсъждахме този текст с Националното сдружение на общините и с министерство на околната среда и водите по принцип смислено е предложението но единственото обезпокоително е това, че практиката, която прилагаме и от практиката на Конституционния съд ще бъде уязвимо, така, че аз ще помоля представителите на общините да си кажат мнението по този текст.
    Емил Савов – приемаме го този текст.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ДИМЧО МИХАЛЕВСКИ - значи имаме съгласието ви. По принцип имаме този текст сега и го отлагаме за месец септември.
    Предлагам на комисията да отложим за сега предложението и да го обсъдим в следващото изменение на закона за водите през месец септември.
    Който е „за“ – моля да гласува: за“ – 9. Против и въздържали се няма.
    БОРИСЛАВ ГУЦАНОВ – благодаря ви г-н председател.
    Аз смятам, че целия закон трябва да влезе през месец септември. Не взех отношение за да бъдат приети нещата. Но тук трябва да бъде Управителния съвет на НСОРБ и председателите на общинските съвети. Има представители– няма го Управителния съвет. Това беше и условието, когато коментирахме закона на първо четене. Аз не съм убеден, че кметовете са много щастливи от това, което се случва в момента. Смятам, че действаме прибързано. Нищо няма да се случи за 30 дни. И ДДС-то, което го изтъкваме като основна причина – да, причина е, но колко други неща се случват с промяната на този закон и смятам, че не е нужно да бързаме толкова много. Ще се натоварят ли потребителите на питейна вода. Не искам да влизам в цялостната философия на тематиката. Тридесет дни няма да променят нищо. Тук трябва да са кметовете и председателите на общинските съвети- това е много важен закон, който касае всяко едно семейство, всяко едно домакинство. Не считам, че в момента подхождаме по най-разумния начин.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ДИМЧО МИХАЛЕВСКИ – ще дам думата и на представителите на Управителния съвет и на министерството да си кажат думата.
    Аз не смятам че в момента ние създаваме нещо ново. Концепцията за реформата във ВиК сектора е от преди година и 4 месеца и е подкрепена от ЕК и от нас се изисква настоятелно това да бъде завършено като процес. Уговорката с министерството на финансите е следната: ще бъде издадено Окръжно писмо до всички териториални агенции за приходите, с които ще се даде право на общините да ползват данъчен кредит по списък от проекти, който да бъде посочен от Министерството на околната среда и водите , касаещи ВиК секторите на общините след публикуването в ДВ на изменението на ЗИД-а на този закон.
    БОРИСЛАВ ГУЦАНОВ - ако ми разрешите. Аз не искам да влизаме в дебат защото подкрепих, но не можем на предното заседание на комисията да се уточняваме, че тук ще бъдат кметовете и председателите на общинските, а сега ръководството на Сдружението не са кметовете. Аз да го кажа прозрачно – провел съм разговори с кметове, провел съм разговори с председатели на общински съвети и знам какво е настроението.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ДИМЧО МИХАЛЕВСКИ – г-н Гуцанов, вчера тук бяха дошли 10 кмета, заедно с г-жа Гинка Чавдарова, но поради удължаване работата на парламента, знаете, че не можахме да проведем заседанието си и затова го правим днес. Имаме становище от Националното сдружение на общините. Аз не съм чул нито един кмет до момента, който да каже че е против.
    БОРИСЛАВ ГУЦАНОВ – добре, тогава продължавайте работата нататък и ще коментираме в зала.
    РУМЕН ГУНИНСКИ – член на УС на НСОРБ - уважаеми дами и господа народни представители!
    Вчера наистина ние чакахме около 4-5 часа, но заседанието не можа да се проведе. Всички членове са запознати с това наше становище на УС така, че с тези поправки дори ще облекчите работата на кметовете.
    ЙОРДАН СТОЙКОВ - аз по принцип подкрепям колегата Гуцанов, но мина законопроекта на първо четене. Имаше предложения и въпроси които получиха отговори. Тези отговори като цяло ни задоволяват, така че мисля когато става дума за второто изменение на закона през месец септември можем да си позволим сега да приемем този ЗИД, защото вносителите декларират спешното решаване на въпросите и аз бих подкрепил влизането на този законопроект в дневния ред на парламента.
    ЗАХАРИ ГЕОРГИЕВ – опасенията на колегата Гуцанов са свързани с цената на водата вследствие на натоварването с амортизационни начисления.това, което правим днес е свързано с възможността да не фалираме общините. Било все от някъде да се получи данъчен кредит. Това е основното и то не касае натоварването на общините. При първия въпрос той не е заложен в този законопроект. Той е заложен доста преди това и няма как да не приемем че когато правиш инвестиция трябва в последствие да отчисляваш амортизация на това капиталово вложение. Друг е въпросът, че срока на амортизация е дискутируем. Цената в България се регулира от регулатора – това са неща, които са важни и предстои да се обсъждат, защото каква полза като дадеш един 30 милионен проект и след това направиш цената на кубик вода 100 лв., ако е малка общината. Но това не касае този законопроект който гледаме в момента.
    МАЛИНА КРУМОВА - МОСВ – благодаря г-н председател. Ще бъда кратка.
    Първо, искам да кажа, че има нееднократно изявяване позицията на ЕК по отношение на това че реформата във водния сектор трябва да бъде завършена и смея да изразя становището че ЕК ще откаже финансиране във водния сектор за дълго, ако тази реформа не бъде завършена. Настоящия законопроект е стъпка в правилната посока. Разбира се той не решава всичките въпроси, които трябва да дадат решения, но определено е необходим и подкрепям г-н председателя, че до известна степен е дори спешен защото до средата на месец септември сме поели ангажимента да представим трите големи проекта за Пловдив, Добрич и Асеновград, корегирани в ЕК, съгласно указанията дадени от ЕК с писмо, т.е. с ДДС недопустимо. Това създава автоматично проблем откъде общините ще възстановяват въпросното ДДС именно поради тази причина въпросът с решаването на ДДС-то е важен, най-малкото по отношение на тези три проекта, независимо от това какво е решението на ЕК по отношение на останалите проекти които към момента вече са одобрени. От друга страна законопроекта третира собствеността – смея да твърдя че в момента ние имаме доста големи трудности, включително с колегите от МРР сме установявали някакви палеативни мерки за уреждане на собствеността, която според регламентите трябва да останат в …., в рамките на 5 години след приключване на изграждането на строителството. Към настоящия момент предвид факта, че част от инвестициите са свързани с реконструкции на съществуващи канализационни мрежи или съществуващи съоръжения за пречистване, това създава едни много сложни взаимоотношения на прехвърляне на собственост, които са временни и решаването на това прехвърляне на собствеността на инфраструктурата е от изключителното значение за устойчивостта на изпълнението на изискването на регламента от гледна точка на европейското финансиране.
    Що се отнася до амортизационните отчисления, които създават трудности, бих искала да кажа нещо – тези отчисления са предвидени като потенциален поток във финансовите анализи, които се изготвят за всеки един от проектите. Друг е въпросът доколко всеки един от финансовите анализи имат отношение към решенията които взима регулатора по отношение на цените и тук наистина има какво още да се върши, така че аз лично от гледна точка на оперативната програма смятам, че приемането на закона в момента е много важно за да могат да се уредят нещата , разбира се има и последващи указания които министерство на финансите трябва да даде във връзка с третирането на ДДС, но то определено ще е в правилната посока и ако се завърши с последващ законопроект това би било довело до завършване на реформата, което ще задоволи ЕК и също така ще подпомогне пълноценното изпълнение на тази Оперативна програма и на следващата Оперативна програма.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ДИМЧО МИХАЛЕВСКИ – благодаря ви.
    ДОРА ЯНКОВА - аз искам да попитам г-жа Крумова – да разбирам, че след изпълнението на проектите има декларация на кметове и на изпълнителя за устойчивостта на проектите че няма да е именно промяна на собствеността – но тук тя си е общинска, тя не се губи. Какво е притеснението. По-скоро че се предоставя на оператор, който генерира печалба или къде е притеснението в случая.
    И още един въпрос г-н председател.
    Днеска в залата в изказването на г-жа Василева прозвуча, че ЕК има сериозно притеснение по отношение на водния сектор. Ако трябва да пренесем дискусията тук звучи успокоителна дискусия. Но ако трябва да пренесем дискусията означава ли, че Оперативна програма „Околна среда“ трябва да отиде в Регионално развитие и да приключим въпроса в този планов период. В момента на три места са въпросите, свързани с водите, че водите един път Оперативната програма е в околна среда, по отношение на собствеността се изказва регионално развитие в това число земеделието и горите. И ако има в системата има притеснения за следващ планов период давайте да решаваме въпроса. Да отива в едно министерство, да се събира всичко и да се решава въпроса. И без това поемаме целия негатив на прехода и на проблемите. Аз съм много за. И без това председателя частично е сработил с министър-председателя и с министерство на финансите данъчния кредит. Г-н Симидчиев да ни информирате в какъв срок от време ще трансформирате собствеността, което е голямо притеснение на кметовете. Имаше пакетна готовност още през времето на Плевнелиев, когато беше министър.
    Тук до 6 месеца, даже се чудя дали да направя в зала предложение. Ако се прехвърли до 6 месеца собствеността има много неизяснения. Използвайте лятото. Натиснете ВиК-та, част от тях отказват на кметовете да приемат водоизточниците, които са губещи, да ги ръководят малките селски мрежи, които са губещи. Онова, което печели го държи, а за другото кметовете сами се грижат. Ще се приеме ли целия пакет от водните оператори, защото минаха тези комисии и ги отхвърлиха, като представители на държавата и затова, как си представяте като деловитост и възможности. Никакво излизане в отпуск. Трябва да настъпите и незабавно в един много делови режим абсолютно всичко и тук пред комисията да дадете гаранция че този процес е в полза на общините и общините ща бъдат подкрепяни през целия този период от време, защото проблема не е само ДДС-то.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ДИМЧО МИХАЛЕВСКИ – г-жо Янкова, аз предлагам така. Има голяма степен на готовност на списъците, обаче основната отговорност е в министерството на регионалното развитие. Коментирали сме с г-н Симидчиев има ли сериозен екип, който да се занимава само с този въпрос. Даже в момента ще разговаряме с министър-председателя, защото с тези съкращения в момента които текат във всички ведомства на административен персонал, той трябва да засили звеното за тази работа, абсолютно сте права. Целта е цялата собственост да бъде индентифицирана класифицирана като публична общинска, цялата, зависи къде се намира в момента и да бъде предоставена на операторите. Така, че общините в лицето на министерството ще имат много сериозен застъпник, но нека това нещо го изкоментираме през месец септември няма да можем да го решим сега за 5 минути. Това са сериозни решения и ние ще разчитаме на общините.
    ЕМИЛ САВОВ – заместник-изпълнителен директор на Националното сдружение на общините. Аз искам да кажа съвсем накратко да изразя притеснението на общините, които обаче не са свързани със промените в закона а със смяната на правилата по отношение на финансирането на ДДС-то. Тук говорим за близо 4 млрд. долара работни проекти, които са в изпълнение, те са над договорения разбира се, тук възниква въпроса за около 500 млн. по съвсем груби сметки източник за финансиране за ДДС. И това е най-големият проблем, ако към това добавим и това, което ще се иска като съфинансиране на база на анализа, като добавим и заплахата от финансовия кредит тук и съвсем малки суми могат да закопаят общината и този допълнителен товар от 500 млн.лв. – тук ни е проблема. Знам, че това не е във вашите прерогативи но това бяха основните притеснения на общините и все още няма легален начин самите оператори, в които отиват приходите да бъдат ангажирани в изпълнението на проектите. А банков заем за 500 млн.лв. никоя община няма да прибегне.
    Благодаря.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ДИМЧО МИХАЛЕВСКИ – изкоментирали сме вече проблема с министерство на финансите. Моята молба към Вас и към министерство на околната среда и водите е да се направи един план за евентуално необходимото финансиране на този преразход на общините за да можем да преценим откъде, доколко ще бъде полезен, и ние записахме точно такъв текст в първата програма на Орешарски за префинансиране на точно този преразход, но трябва да има конкретен план. Трябва да има план, число,срок, месец. Нека до средата на следващата седмица да имаме за една година напред или поне за 2014 до края по месеци подробен план, включително изпълнението на големите проекти Пловдив, Добрич и т.н. какво е необходимо за да можем да бъдем полезни.
    Ако няма други изказвания закривам заседанието.
    Благодаря на всички за участието.


    Забележка: Материалът съдържа 56 775 знаци.



    СТЕНОГРАФ: ПРЕДСЕДАТЕЛ:
    Кр. Николова Д. Михалевски
    Форма за търсене
    Ключова дума